. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .quote:Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Die zijn er nu ook wel natuurlijk. Maar men wil graag dat leerlingen zelf bepalen hoe en wanneer ze iets leren. Ze moeten als het ware hun eigen programma invullen. Daarnaast wordt er zeer sterk de nadruk gelegd op competenties en wordt de theoriekennis soms bijna helemaal vergeten. Vaardigheden zijn prachtig, maar niet ten koste van kennis. In mijn ogen moet het eerste doel van het onderwijs kennisoverdracht zijn en dat is nu dus niet het geval. Ook moeten leerlingen veel in groepjes werken, continu reflecteren op wat ze doen etc. Ik vind het gewoon niks en volgens mij werkt het ook voor geen meter.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:31 schreef leonieke het volgende:
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
Ik bén er ook goed in, dat weet ik van mezelf. Maar ik weet ook van mezelf dat ik qua werkdruk niet heel veel kan hebben en dat ik mezelf op dat vlak moet beschermen.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
Goed punt Lupa.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
Ik weet zelf dat ik als student en ook vroeger als leerling gewoon ouderwets les wil(de). Ik wil iemand die voor de klas op bevlogen wijze vertelt over zijn vak. Ik wil geen groepswerk waarbij ik afhankelijk ben van de inzet van anderen, ik wil niet zelf bepalen wat ik wil leren, ik wil geen rollenspelen. Ik wil gewoon leren. Tegenwoordig lijkt het alsof het een soort misdaad is om leerlingen gewoon dingen in hun kop te laten stampen, maar ikzelf ben toch maar wat blij dat ik vroeger veel stampwerk heb gedaan.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:47 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
In de afdeling waar ik lesgeef (beroepsonderwijs) is het ook de bedoeling om onze leerlingen voornamelijk vaardigheden aan te leren. Staat ook zo in het leerplan, zeker en vast voor het vak PAV, maar ik draai er ook soms wel rekenen of teksten lezen tussen. Meestal ook op vraag van de leerlingen. Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef thaleia het volgende:
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.
Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.
Zonder al te nieuwsgierig over te komen (en je hoeft het niet te vertellen uiteraard) maar hoeveel verdient iemand die lesgeeft in het middelbaar onderwijs bij jullie netto? (gelieve ook het jaar waar je lesgeeft bij te zetten om een goede vergelijking te kunnen maken )quote:loon-verhaal
Moet je zeker en vast doen. Ik ben ook blij dat ik de prive ben ingetrokken zodat ik echt weet wat de beide jobs zijn. Moet ik nu niet zitten denken, hoe zou het zijn in de privé als ik dit of als ik dat ...quote:Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan ervaren. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef leonieke het volgende:
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...
En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
Het is niet zozeer dat, op de 'oude methode' valt ook genoeg aan te merken. Het is meer het feit dat men in Nederland altijd in extremen lijkt te moeten denken. Eerst was alles gericht op kennis, nu 'mag' kennis ineens niet meer en mogen we alleen nog maar 'competenties' aanleren. En voordat men weet of iets werkt, wordt het alweer radicaal omgegooid. Je wordt er gewoon een beetje kriegel van.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Vroegâh was allus betâh
Ik vond je echt overkomen als iemand die (bijna) niets meer bij te leren heeft.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan [i\]ervaren[/i]. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.
Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...
Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:20 schreef leonieke het volgende:
Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...quote:Op maandag 23 mei 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
Maar dat vindt praktisch elke leerkracht/docent het leukste aan de job hoorquote:Op maandag 23 mei 2005 20:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten). En die laatste reden is vele malen belangrijker dan die eerste.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:29 schreef leonieke het volgende:
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.quote:Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.
Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
pas op voor jouw tenen, wil je?quote:Op maandag 23 mei 2005 20:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten).
[..]
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
Niks mis met mijn tenen, hoor. Ik vind alleen dat je nogal snel oordeelt.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:36 schreef leonieke het volgende:
pas op voor jouw tenen, wil je?
En daar heb je me dus verkeerd begrepen. ALS ik iets voor leerlingen nakijk, wil ik dat tot in detail doen, want dat verdienen ze. Ik wil ALLES lezen en overal opbouwend commentaar bij plaatsen. En DAT is niet mogelijk in het huidige systeem. Je kunt niet elke week dertig werkstukken van tien pagina's tot in detail nakijken. Je kunt alleen maar afvinken en er een cijfer op plakken. En daar pas ik voor. Ik vind namelijk dat ik het aan leerlingen verplicht ben om dingen ECHT te lezen.quote:Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit
Ik heb in totaal gewoon een aantal maanden volledig zelfstandig lesgegeven hoor, maar goed. Het doet er verder weinig toe uiteindelijk, ik zie het gewoon niet zitten om hiervan mijn baan te maken, mede vanwege het feit dat ik om financiële redenen (ik ben alleen) wel bijna fulltime zou móeten werken en dat is me gewoon veel te veel.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |