abonnement Unibet Coolblue
pi_25509276
Verdorie, had ik een hele openingspost, doet het forum weer vreemd en is alles weg!

Maar hier verder dus

Thema-avond Voor de klas

Er zei net een leraar dat hij zijn vak pas echt geleerd had door voor de klas te staan. Dat herken ik wel: ik moet opeens bedenken wat ookalweer de theorie is achter de dingen die ik nu doe zonder erbij na te denken omdat ik nu eenmaal zo'n tijd met m'n vak bezig ben.

De verhalen over de gevreesde eerste dag voor de klas herken ik overigens niet. Ik vond het helemaal niet eng! Maar volgens mij sta ik daar alleen in
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25509317
Ach, voor de klas staan vind ik niet eng, daar draait het ook om eigenlijk. Ik heb nu pas een paar lessen gegeven maar alleen de eerste keer was ik een beetje zenuwachtig>
pi_25509448
Kijken we momenteel ook allemaal naar NED 3, Thema avond voor de klas?

Best interessant.
pi_25509863
Ze hebben het nu over verliefdheden en wat nog wel en niet toelaatbaar is.

Dat doet me denken aan het contact dat ik heel lang met een wiskunde-leraar heb gehad toen ik zelf nog op de middelbare school zat. We konden goed met elkaar opschieten, en op een gegeven moment zag hij mij meer als een dochter of nichtje dan als gewone leerling. Ik vond dat enorm moeilijk: heel de school kon merken dat hij echt meer voor me voelde en ik werd enorm voorgetrokken in de klas. Dat bracht me in een moeilijke positie bij m'n klasgenoten, want die vonden het natuurlijk maar vreemd allemaal. En ik vond het ook heel moeilijk omdat ik het een aardige man vond, maar ik vond het zelf ook wel een beetje ver gaan. Dus wat de leraar op TV net zei over dat ie brieven schrijven naar elkaar, gedichten schrijven, vaak bellen, langskomen allemaal toelaatbaar vindt, doet me denken aan mijn oude leraar: die vond dat soort dingen ook toelaatbaar, maar ik als tiener vond dat niet en wist eigenlijk niet hoe ik dat tegen hem moest zeggen. Zelfs na m'n eindexamen hebben we elkaar nog een aantal keer ontmoet, en ik voelde me daar niet prettig bij, maar hij wilde zo graag. Wilde verder niets van me dan gezelschap, maar toch voelde het niet OK. Uiteindelijk heb ik hem een brief geschreven dat ik dit niet meer wilde, maar als ik eraan terugdenk voel ik me nog steeds rot en ongemakkelijk. Daar moest ik net opeens aan denken, want bij die leraar die erover sprak kreeg ik hetzelfde ongemakkelijke gevoel. Ik hou leerlingen graag wat meer op een afstand.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25509928
Ik vond dat die leraar toch veel te ver ging, gedichten schrijven en leerlingen thuis ontvangen!? Kan ie nog zo makkelijk over doen, maar volgens mij is het echt niet pluis.
pi_25511488
Ik ben helemaal vergeten te kijken!
Iemand 't opgenomen?
Mon 'en!
pi_25513027
Heb het niet gezien, heb wel vandaag nogal wat reacties van collega's gehoord. Er heerste grote verontwaardiging over een of andere docent die doodleuk stond te vertellen dat hij van een leerling een pistool had afgepakt en dezelfde dag nog teruggegeven, of zoiets?
  maandag 14 maart 2005 @ 22:08:15 #8
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_25513399
vraag ik me serieus af, voel je jezelf nou niet een soort politieagent als je voor de klas staat?
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  maandag 14 maart 2005 @ 22:43:34 #9
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25514264
Subtiele TVP
pi_25514288
Ik heb vol verbazing naar de documantaire gekeken. Er kwamen bepaalde zaken aan de orde die normaal niet aan de orde komen en het viel me op dat sommigen wel erg eerlijk waren voor de camera. Zaken als geweld en verliefdheid zijn vaak moeilijk bespreekbaar. Je gaat je opeens weer beseffen hoe zwaar het eigenlijk is, hoeveel "gevaar" je loopt en wat de gevolgen kunnen zijn van je handelen.

Over die man en het verhaal met het pistool: hij vertelde het helemaal niet "doodleuk". De situatie lag even wat anders. Hij werd bedreigd met het pistool omdat een leerling niet wilde nablijven, maar had in eerste instantie niet door wat die bedreiging met hem deed. Daardoor was hij op het moment vrij rustig en kon hij de bedreiging een aantal keer negeren voordat hij kans zag het wapen af te nemen van de leerling. Het wapen werd teruggegeven omdat het beleid van de school voorschreef dat dingen die afgepakt werden aan het einde van de dag teruggegeven moest worden. De leraar deed geen aangifte omdat hij meende er niks aan over te hebben gehouden. Later, na een aantal incidenten, merkte hij opeens dat hij een burnout had en refereerde dat terug aan dat soort emotioneel slopende gebeurtenissen.

Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25514634
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb vol verbazing naar de documantaire gekeken. Er kwamen bepaalde zaken aan de orde die normaal niet aan de orde komen en het viel me op dat sommigen wel erg eerlijk waren voor de camera. Zaken als geweld en verliefdheid zijn vaak moeilijk bespreekbaar. Je gaat je opeens weer beseffen hoe zwaar het eigenlijk is, hoeveel "gevaar" je loopt en wat de gevolgen kunnen zijn van je handelen.
Nou nou, dat vond ik allemaal zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat sectoren die minstens net zo zwaar zijn, ook in het bedrijfsleven. Sommige leraren hebben volgens mij wat moeite met relativeren en raken veel te betrokken.
quote:
Over die man en het verhaal met het pistool: hij vertelde het helemaal niet "doodleuk". De situatie lag even wat anders. Hij werd bedreigd met het pistool omdat een leerling niet wilde nablijven, maar had in eerste instantie niet door wat die bedreiging met hem deed. Daardoor was hij op het moment vrij rustig en kon hij de bedreiging een aantal keer negeren voordat hij kans zag het wapen af te nemen van de leerling. Het wapen werd teruggegeven omdat het beleid van de school voorschreef dat dingen die afgepakt werden aan het einde van de dag teruggegeven moest worden. De leraar deed geen aangifte omdat hij meende er niks aan over te hebben gehouden. Later, na een aantal incidenten, merkte hij opeens dat hij een burnout had en refereerde dat terug aan dat soort emotioneel slopende gebeurtenissen.
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
quote:
Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over. Of er nou wetten gebroken zijn of niet, iedere docent kan toch bedenken dat het gewoon niet acceptabel is.
pi_25517108
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
Precies. Het mag schoolbeleid zijn dat afgepakte dingen dezelfde dag nog worden teruggegeven, lijkt me duidelijk dat voor vuurwapens wel een uitzondering gemaakt mag worden Je belt toch gewoon de politie in zo'n geval, of ben ik nou gek?
pi_25517136
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over. Of er nou wetten gebroken zijn of niet, iedere docent kan toch bedenken dat het gewoon niet acceptabel is.
Ja, jemig. Ik ben als middelbare scholier ook weleens bij een leraar thuis geweest maar dat was altijd incidenteel. Met het piepkleine groepje van Grieks bij je leraar Grieks gaan eten bijvoorbeeld. Maar hallo zeg, brieven schrijven? Liefdesgedichten? Dat leerlingen dat doen, okee, dat gebeurt, maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat je dat als leraar afhoudt en zeker niet mee gaat doen of het stimuleert.

Ik vind zelf trouwens eigenlijk wel dat na het eindexamen alles anders is. Ik heb vorig jaar nog twee oudleerlingen die dezelfde studie gingen doen als die ik gedaan heb bij me laten logeren tijdens de introductie omdat ze nog geen kamer hadden. Dan is het heel anders, dan zijn het gewoon studenten, geen leerlingen meer. In principe mag je van mij na het eindexamen ook best een verhouding met een oudleerling aangaan, al zal het wsch alleen bij leraren die onder de 25 zijn uberhaupt voorkomen
pi_25517557
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Maar hij was nu oud en vond nog steeds hetzelfde.

En zulk gedrag blijft misschien wel binnen de wettelijke grenzen, maar zoals je zegt zijn er ook nog de eigen grenzen. Er is echter ook een machtsverhouding tussen leraar en leerling, waardoor een leerling misschien de eigen grenzen niet zo goed durft aan te geven tegenover een leraar.

Kijk, als een leerling zelf het initiatief neemt tot het schrijven van brieven en bezoekjes thuis, vind ik het nog steeds niet kies, maar is er in principe niets aan de hand. Als het initiatief echter van de leraar uitgaat (en in de docu leek het erop dat dat zo was), kan het voor een leerling moeilijk zijn om daar mee om te gaan.

Het ligt ook gewoon aan de situatie natuurlijk. Met de hele klas gaan barbecuen in de achtertuin van je mentor is iets anders dan 1-op-1 op de bank thuis de zin van het leven te bespreken. En na het eindexamen maakt het inderdaad niets meer uit, dan zijn het geen leerlingen meer en mag je ermee doen wat je wilt
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 10:05:31 #15
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25518079
Het viel mij wél op dat die man die gedichten uitwisselde opvallend veel op zijn lip beet toen dit aan de orde kwam. Alsof hij wat zenuwachtig was. Ik vond het echt veel te persoonlijk en ook grensoverschrijdend.

Maar de thema-avond zelf was leuk en herkenbaar.
Alleen die semilaconieke zij-instromer voorheen advocaat/caféhouder, wat een irritante vent zeg.
"Ach, zo zwaar is het onderwijs niet. "
Nee, net van tevoren vertelde hij dat hij regelmatig op zijn stoel voor de klas zit, terwijl hij vond dat hij eigenlijk meer individuele aandacht aan de kinderen moet geven. Mss doen collega's die onderwijs wél zwaar vinden dat dus wel.
"Leerkrachten melden zich bij het eerste kuchje ziek. Maar niet op onze school hoor."
Duh, meneer had net 4 jaar werkervaring. Dus hoeveel 'zieke' collega's heeft hij gezien? Dat vond ik wel storend. Juist in het onderwijs staan mensen nog met koorts voor de klas.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_25518398
Het is toch algemeen bekend dat leraren altijd "spontaan" in de vakantie ziek worden, omdat ze tijdens schoolweken maar dóórgaan met werken en zichzelf de tijd niet gunnen om ziek te zijn?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 12:56:09 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25519825
http://stream.2003.02.gar(...)tijl/deschooldag.wmv

Iemand dit filmpje al gezien? Blijf mezelf maar afvragen hoe ik in deze situatie gereageerd zou hebben...
pi_25519911
Zogauw hij mij zo'n duw had gegeven, had ik hem toch in een stevige houdgreep het lokaal uitgesleept. Misschien is het makkelijk praten odmat ik groot ben, maar ik zou het in ieder geval niet pikken.
pi_25521558
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
http://stream.2003.02.gar(...)tijl/deschooldag.wmv

Iemand dit filmpje al gezien? Blijf mezelf maar afvragen hoe ik in deze situatie gereageerd zou hebben...
Ik schrok nogal toen ik het filmpje zag. Als ik voor de klas had gestaan op dat moment (natuurlijk makkelijk praten zo) dan was ik meteen met de leerling de klas uitgelopen.


Ik zit echt met een enorm rot-project. Misschien dat iemand het kent (van de HvU). Het heet 'De Veilige School'. Ik moet een stuk samenstellen over leerlingmentoraat. Geen probleem zou je denken, aangezien ik het zelf ben geweest. Maar: het moet op basis van literatuur.

Nu is er tussen alle boeken over leerlingbegeleiding een multomap over leerlingmentoraat (met een beleidsplan enz.), deze map kost echter 60 euro en is nergens te huur.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
  dinsdag 15 maart 2005 @ 16:21:28 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25521967
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 16:01 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Ik schrok nogal toen ik het filmpje zag. Als ik voor de klas had gestaan op dat moment (natuurlijk makkelijk praten zo) dan was ik meteen met de leerling de klas uitgelopen.


Ik zit echt met een enorm rot-project. Misschien dat iemand het kent (van de HvU). Het heet 'De Veilige School'. Ik moet een stuk samenstellen over leerlingmentoraat. Geen probleem zou je denken, aangezien ik het zelf ben geweest. Maar: het moet op basis van literatuur.

Nu is er tussen alle boeken over leerlingbegeleiding een multomap over leerlingmentoraat (met een beleidsplan enz.), deze map kost echter 60 euro en is nergens te huur.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Ik doe nu de multiculture school. Echt geweldig, die integrale projecten
pi_25531560
De ouderavonden komen eraan en waar ik met kerst nog vooral makkelijke gesprekken had (ouders die komen kennismaken enzo) heb ik nu erg veel moeilijke: allemaal ouders die willen dat zoon/dochterlief gymnasium doet terwijl zoon/dochterlief dat niet wil en/of kan. En dan steeds laat thuiskomen uit school en om 6 uur weer op....wordt een vermoeiend weekje!
Daarentegen is deze week uitermate relaxed dus je hoort mij niet klagen
pi_25534577
quote:
Nou nou, dat vond ik allemaal zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat sectoren die minstens net zo zwaar zijn, ook in het bedrijfsleven. Sommige leraren hebben volgens mij wat moeite met relativeren en raken veel te betrokken.
Tuurlijk, andere sectoren kunnen ook zwaar zijn. Maar we hebben het hier over het onderwijs. Overigens waren de voorbeelden zo duidelijk dat er nergens te relativeren valt. Een leraar krijgt een mes onder zijn keel en een pistool tegen het hoofd gedrukt. Welke vorm van relativatie wil je toepassen? Dat het allemaal niet zo bedoeld was? Dat hij ervan kon leren? Ik bedoel maar...
quote:
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
Waarom stom? Het was wel meteen klaar en over. Verder geen gedonder meer. Je kan ook stoer gaan doen en het wapen niet teruggeven, maar wat doe je als die persoon of een vriend van hem met een ander wapen verhaal komt halen? Iemand die jou al een kogel door je kop wilt schieten omdat hij moet nablijven zal dat zeker ook durven als hij zijn bezit niet terugkrijgt. Het blijft een dilemma: wat is wijs om te doen? Principes volgen of toch maar de goede orde bewaren? Voor mijn veiligheid kies ik graag voor het laatste.
quote:
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over.
Deze interpretatie is toch iets overdreven. Ik betwijfel je kan spreken over een "vriendschappelijke relatie" als je af en toe een leerling uitnodigt thuis. Het ligt eraan wat er dan gebeurt. En so what als een leerling een vriend wordt. Mensen zijn tegenwoordig veel te bang door alle associaties met kinderen + volwassene = pedofiel.

Ik had ook niet de indruk dat het echt om liefdesgedichten ging. Tenminste niet om liefdesgedichten die zelfgeschreven zijn met als doel iemand de liefde te verklaren. Die dingen pluk je zo van het net en elke puber heeft er een paar op zijn weblog staan. De grens is dubieus en het hangt echt van de situatie af of een grens overschreden wordt.
quote:
Het mag schoolbeleid zijn dat afgepakte dingen dezelfde dag nog worden teruggegeven, lijkt me duidelijk dat voor vuurwapens wel een uitzondering gemaakt mag worden Je belt toch gewoon de politie in zo'n geval, of ben ik nou gek?
Niet gek, wel een beetje naïef. De jongen van wie het wapen was, was al vaker in aanraking gekomen met justitie. Dat hielp niet. Dan kan je nogmaals de politie bellen en na een lang en moeizaam proces die jongen weer een tijdje in het gevang of waar dan ook krijgen. Maar vergeet niet dat hij binnen een jaar weer voor je kan staan met een wapen. Wraaklustiger dan ooit. Net als bij Murat D. Ik zou het risicio niet nemen. Het wapen teruggeven en de goede orde bewaren had ik zeker als reëele optie gezien. Ik ga mezelf niet blootstellen aan de wrok en frustratie van iemand die crimineel is. Zeker niet voor idealisme. Wat denk je nou? Dat je hem belet een wapen te gebruiken omdat je er toevallig 1 in beslag hebt genomen?
quote:
Kijk, als een leerling zelf het initiatief neemt tot het schrijven van brieven en bezoekjes thuis, vind ik het nog steeds niet kies, maar is er in principe niets aan de hand. Als het initiatief echter van de leraar uitgaat (en in de docu leek het erop dat dat zo was), kan het voor een leerling moeilijk zijn om daar mee om te gaan.
Hij zal het gerust gestimuleerd hebben, maar de "leerling" van toen die nu interviewer was meldde dat "ze het destijds nodig had". Dat zou volgens mij eerder het initiatief zijn. Ik denk niet dat die leraar haar prive heeft aangesproken en haar gevraagd heeft van: "Zeg, kom je vanmiddag mee naar huis?"

Ik kan me best voorstellen dat iemand zenuwachtig wordt als hij over dat soort dingen moet praten. De maatschappij is inmiddels zo verrot dat als je aangeeft dat je als volwassene graag vriendschappelijk contact hebt met leerlingen je meteen als pedofiel wordt gezien. Meteen komen alle moraalridders roepen dat het verwerpelijk is, het wordt allemaal aangedikt en voordat je het weet heb je een claim aan je broek.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25537126
Tsja.
Voordat de realiteit op mijn werk zo inktzwart wordt als Neuralnet die beschrijft ben ik allang naar een ander beroep overgestapt. Ik redeneer vanuit mijn (werk-)realiteit, en die is gelukkig anders
  donderdag 17 maart 2005 @ 13:10:50 #24
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_25541569
Ik loop nu stage en het bevalt goed. De opleiding gaat ook goed. Binnenkort mag ik voor het eerst voor de klas staan, maar wel voor 4 havo (terwijl ik 2-de graads wordt, maar goed) ik ben benieuwd. Heb er echt enorm veel zin in!
pi_25546535
Ik had vandaag een echte k*t les. Het grut wou gewoon niet luisteren, dus heeft de eigenlijke docent de laatste 15 minuten maar overgenomen. Normaal best een aardige klas, maar volgende keer gaan er toch slachtoffers vallen, anders blijven ze bezig.

Gelukkig had ik daarna een normaal heel drukke VMBO 2 klas, en die waren poeslief, dus was mijn dag toch niet helemaal zuur.
pi_25546862
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 00:05 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Tuurlijk, andere sectoren kunnen ook zwaar zijn. Maar we hebben het hier over het onderwijs. Overigens waren de voorbeelden zo duidelijk dat er nergens te relativeren valt. Een leraar krijgt een mes onder zijn keel en een pistool tegen het hoofd gedrukt. Welke vorm van relativatie wil je toepassen? Dat het allemaal niet zo bedoeld was? Dat hij ervan kon leren? Ik bedoel maar...
Daar heb je wel gelijk in, maar dat soort dingen gebeuren mensen die in het OV, sociale instanties en verzorging werken ook. Eigenlijk in alle sectoren waar je dagelijks met een enorme verscheidenheid aan mensen te maken hebt. Ik wil ook niet zeggen dat het onderwijs niet zwaar is, dat heb ik de laatste weken ook wel ondervonden, maar ellende is overal.
quote:
Waarom stom? Het was wel meteen klaar en over. Verder geen gedonder meer. Je kan ook stoer gaan doen en het wapen niet teruggeven, maar wat doe je als die persoon of een vriend van hem met een ander wapen verhaal komt halen? Iemand die jou al een kogel door je kop wilt schieten omdat hij moet nablijven zal dat zeker ook durven als hij zijn bezit niet terugkrijgt. Het blijft een dilemma: wat is wijs om te doen? Principes volgen of toch maar de goede orde bewaren? Voor mijn veiligheid kies ik graag voor het laatste.
[..]
Misschien is het omdat ik zelf wat meer ervaring heb met de wetten wat betreft wapenbezit, maar ik had meteen de politie ingeschakeld, dan was die jongen er echt niet met een tripje HALT vanaf gekomen. Of ie nou wraaklustig wordt of niet, als we ons laten bangmaken door een snotneus met een illegaal vuurwapen en hem daarom maar zijn gang laten gaan is het einde echt zoek. Dat soort tolerantie maakt de problemen op termijn alleen maar erger.
quote:
Deze interpretatie is toch iets overdreven. Ik betwijfel je kan spreken over een "vriendschappelijke relatie" als je af en toe een leerling uitnodigt thuis. Het ligt eraan wat er dan gebeurt. En so what als een leerling een vriend wordt. Mensen zijn tegenwoordig veel te bang door alle associaties met kinderen + volwassene = pedofiel.

Ik had ook niet de indruk dat het echt om liefdesgedichten ging. Tenminste niet om liefdesgedichten die zelfgeschreven zijn met als doel iemand de liefde te verklaren. Die dingen pluk je zo van het net en elke puber heeft er een paar op zijn weblog staan. De grens is dubieus en het hangt echt van de situatie af of een grens overschreden wordt.
Precies vanwege die associaties moeten leraren echt ontzettend op hun tellen passen. Ik kan me best voorstellen dat er docenten zijn die een echte vriendschap met leerlingen willen opbouwen, maar tegenwoordig is het gewoon 'not done'. Je maakt jezelf kwetsbaar voor allerlei beschuldigingen van de leerling en anderen, en je geeft mensen met slechte intenties een opening om wel te ver te gaan met leerlingen. IK ben helemaal voor vriendschappelijke omgang, maar dan wel op school en je moet niet vergeten dat jij de leraar bent, en zij de leerling.


Maarja, ik ben pas een 1e jaars, dus misschien heb ik het allemaal nog niet begrepen.
pi_25548384
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 16:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik doe nu de multiculture school. Echt geweldig, die integrale projecten
Ik heb er ook al zo'n hekel aan. Vandaag vergadering, waren we met vijf van de negen groepsleden. Twee uur voor niks op school gehangen .
  donderdag 17 maart 2005 @ 19:29:57 #28
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25549623
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 18:30 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Ik heb er ook al zo'n hekel aan. Vandaag vergadering, waren we met vijf van de negen groepsleden. Twee uur voor niks op school gehangen .
Eehhh, welke lerarenopleiding doe jij dan? Misschien zaten we zojuist wel bij elkaar in het lokaal
  donderdag 17 maart 2005 @ 21:05:14 #29
593 sjak
Juffie Bloem
pi_25552241
Ik heb weinig van me laten horen hier de laatste tijd. Ik ben nog tot half juni bezig met de 1e graads docentenopleiing. De laatste loodjes, druk dus...En....Ik ben nu druk bezig met het schrijven van een sollicitatiebrief. Als alles goed gaat ben ik binnenkort docent. Ik ben er nog wel erg onzeker over, het zal de eerste twee jaar erg druk worden om te zorgen dat ik de stof beheers. Daarnaast is het onderwijsinstituut waar ik ga solliciteren druk bezig met de over gang naar competentie gericht onderwijs. Dat zal dus voor veel thema wijzigingen gaan zorgen, dus ik hoop eerlijk gezegd dat de nadruk van de functie op ontwikkelen van onderwijs gaat liggen. Spannend, jullie horen het wel.
Lekker douchen!
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:25:59 #30
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25554356
TVP.

Vandaag weer biomechanica aan 1e jrs ALO'ers gegeven.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25556616
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 19:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Eehhh, welke lerarenopleiding doe jij dan? Misschien zaten we zojuist wel bij elkaar in het lokaal
Nederlands VT aan de HvU!
pi_25557626
quote:
Misschien is het omdat ik zelf wat meer ervaring heb met de wetten wat betreft wapenbezit, maar ik had meteen de politie ingeschakeld, dan was die jongen er echt niet met een tripje HALT vanaf gekomen. Of ie nou wraaklustig wordt of niet, als we ons laten bangmaken door een snotneus met een illegaal vuurwapen en hem daarom maar zijn gang laten gaan is het einde echt zoek. Dat soort tolerantie maakt de problemen op termijn alleen maar erger.
Wetten interesseren me niet. Mijn veiligheid echter wel. Gaan we het onderwerp "tolerantie" erbij halen, dan begeven we ons alweer op een onderwerp die meer een politiek karakter hebben. Er is nu eenmaal een klimaat gecreëerd waarin er mensen zijn die dit soort dingen doen. Dat is naar mijn idee enkel te veranderen door al het uitschot het land uit te schoppen, maar dat is politiek; geen onderwijs. Aangezien er geen drastische maatregelingen genomen gaan worden en ik ook niet overtuigd ben dat straf door politie in Nederland helpt, zou ik vooralsnog nooit risico's nemen. Het idee alleen al dat iemand door verlinken in de bak komt en zodra hij eruit komt me weer komt opzoeken is voor mij genoeg om al het idealisme te laten varen.

Iemand met een vuurwapen is voor mij geen snotneus meer, maar een potentieel moordenaar. Iemand die een wapen kan bemachtigen kan er ook nog 1 bemachtigen. Het wapen houden en overdragen aan de politie weerhoudt iemand daar niet van. Dan praat ik nog niet eens over een tegenbeschuldiging. Een leerling die beweert dat het wapen van de leraar was inplaats van andersom. Of een leerling die toegeeft het wapen te hebben, maar dat de leraar het vervolgens uit zijn tas heeft gehaald om hem mee te bedreigen. En ga dan niet naief denken dat het niet gebeurt. Het gebeurt wel degelijk. Voor de leraar heeft het aangeven vaak consequenties. 1) de angst voor wraak 2) een tegenbeschuldiging met als gevolg ontslag vanwege al het gezeur over slechte naam enz. Enfin, iedereen doet maar wat hij niet laten kan, maar ik kijk wel uit.
quote:
Precies vanwege die associaties moeten leraren echt ontzettend op hun tellen passen. Ik kan me best voorstellen dat er docenten zijn die een echte vriendschap met leerlingen willen opbouwen, maar tegenwoordig is het gewoon 'not done'.
Ik ben zo iemand die zich niks aantrekt van wat andere mensen vinden. De meeste mensen kunnen zich toch niet inleven, zijn bovendien dom en vaak zelfs ook nog hypocriet. Van iemand die een ander komt beschuldigen van het doen van rare dingen vermoed ik vaker dat die persoon zelf de meest walgelijke dingen uithaalt. Hoe komt hij anders aan het idee dat een ander dat wel eens zou kunnen doen? Ik kan niet wakker liggen van het oordeel van een ander.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25558606
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:25 schreef Neuralnet het volgende:

Wetten interesseren me niet. Mijn veiligheid echter wel. Gaan we het onderwerp "tolerantie" erbij halen, dan begeven we ons alweer op een onderwerp die meer een politiek karakter hebben. Er is nu eenmaal een klimaat gecreëerd waarin er mensen zijn die dit soort dingen doen. Dat is naar mijn idee enkel te veranderen door al het uitschot het land uit te schoppen, maar dat is politiek; geen onderwijs. Aangezien er geen drastische maatregelingen genomen gaan worden en ik ook niet overtuigd ben dat straf door politie in Nederland helpt, zou ik vooralsnog nooit risico's nemen. Het idee alleen al dat iemand door verlinken in de bak komt en zodra hij eruit komt me weer komt opzoeken is voor mij genoeg om al het idealisme te laten varen.
Natuurlijk is je eigen veiligheid belangrijk. Maar je laat zo'n rotjoch met wapen dus wel ongehinderd op je school rondlopen dan, en voorkomt niet dat hij een ander iets aan kan doen. Je hebt toch ook een verantwoordelijkheid tegenover je leerlingen om (voor zover dat in je macht ligt) te zorgen dat hun school een veilige plek is?

Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven als een leerling doodgestoken zou worden met het mes dat ik niet had durven afpakken omdat ik alleen maar aan mijn eigen belangen dacht. Ofzo.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25562032
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:25 schreef Neuralnet het volgende:

Ik ben zo iemand die zich niks aantrekt van wat andere mensen vinden. De meeste mensen kunnen zich toch niet inleven, zijn bovendien dom en vaak zelfs ook nog hypocriet. Van iemand die een ander komt beschuldigen van het doen van rare dingen vermoed ik vaker dat die persoon zelf de meest walgelijke dingen uithaalt. Hoe komt hij anders aan het idee dat een ander dat wel eens zou kunnen doen? Ik kan niet wakker liggen van het oordeel van een ander.
100% mee eens, maar het kan nare gevolgen hebben.
pi_25563536
quote:
Natuurlijk is je eigen veiligheid belangrijk. Maar je laat zo'n rotjoch met wapen dus wel ongehinderd op je school rondlopen dan, en voorkomt niet dat hij een ander iets aan kan doen. Je hebt toch ook een verantwoordelijkheid tegenover je leerlingen om (voor zover dat in je macht ligt) te zorgen dat hun school een veilige plek is?
Ik heb niet de illusie dat ik in de maatschappij zoals hij nu gecreëerd is kan voorkomen dat zo'n leerling een ander iets aandoet. Ik geef toe: die aanpak heeft nadelen. Elke aanpak heeft nadenken. Niet terug geven en aangifte doen houdt hem een paar maanden van de straat, maar dan ben je sowieso de totale controle kwijt. Die jongen koestert wrok in de gevangenis en komt vroeg of laat verhaal halen met een tweede pistool of mes. Geef je het wel terug, dan kan hij het wapen inderdaad gebruiken. In het eerste geval bouw je naar mijn idee hooguit een vertraging in ALS iemand echt wil en durft te schieten.
quote:
Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven als een leerling doodgestoken zou worden met het mes dat ik niet had durven afpakken omdat ik alleen maar aan mijn eigen belangen dacht. Ofzo.
Een dilemma. Want je vergeeft het jezelf ook niet als hij na een paar maanden terugkomt in de school en daar wild om zich heen schiet.

In zo'n dilemma moet je gaan kiezen en dan kies ik de oplossing waarvan ik denk dat er (ook op termijn) de minste slachtoffers mee vallen. Wordt zo'n oplossing ook nog eens gesteund door het beleid op school, dan vind ik dat ook wel zo prettig. Je bent in eerste instantie leraar, geen conflictbemiddelaar of beveiligingsagent. Natuurlijk begrijp ik dat je als leraar ook idealen hebt en vaak heel ver wil gaan om de veiligheid te waarborgen, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik dat in dat soort extreme situaties niet kan garanderen.

Het is voor mij totaal iets anders dan wanneer ik iemand betrap die bv een mes bij zich draagt in zijn tas. Die is hij gewoon kwijt. Er zit voor mij een levensgroot verschil tussen een extreme situatie die zelfs justitie en de politiek niet in de hand hebben en een situatie waarbij je met het wegnemen van het wapen ook de dreiging kan wegnemen.
quote:
100% mee eens, maar het kan nare gevolgen hebben.
Dat zeker. Toch zou ik me er niet door laten weerhouden. Kwade tongen die willen spreken vinden sowieso wel een reden. Neefjes en nichtjes van 14 en 15 komen ook regelmatig over de vloer. Ziek in zijn hoofd is degene die dan de politie belt omdat hij 14 jarigen bij mij binnen ziet komen. Wat je krijgt is een situatie waarin je niks meer kan en mag doen en waarin je per definitie verdacht wordt van iets waar je zelfs nog niet eens over zou willen nadenken.

Moet een leraar er dan aan gaan denken om wel of niet de deur van het lokaal te sluiten als hij een leerling laat nakomen? Moet hij ervoor zorgen dat leerlingen hem niet gaan bellen en brieven gaan sturen omdat hij dan verdacht kan worden van pedofilie? Mag een leraar helemaal geen verdere contact met een leerling hebben omdat anderen daar moeilijk over doen? Ik weiger dat te accepteren. Dan laat je je leven. Voor mij is dat onaanvaardbaarder dan het risico dat iemand eens moeilijk gaat lopen doen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25566066
Even iets heel anders. Over een maand ben ik klaar met mijn stage (op een VMBO-school waar ik het heel erg naar mijn zin heb, kan heel erg goed met mijn stagedocent overweg, met anderen ook trouwens) en ik ben nu al aan het nadenken over wat ik de school (en de docenten & 'mijn' klasjes) als afscheid kan geven. Ik ben niet heel rijk (student) en wil wel iets leuks achterlaten.

Iemand een idee?
Mon 'en!
  vrijdag 18 maart 2005 @ 14:28:07 #37
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25566155
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:12 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Nederlands VT aan de HvU!
Ow, ik doe Engels DT aan de HvU. Zelfde gebouw dus
pi_25578079
Klassenfeest gehad van de tweede klas Leuk om ze eens in een buitenschoolse setting mee te maken. Allerlei creatieve, organisatorische en danstalenten kwamen naar voren
Wat me opviel: het was allemaal zo braaf! Komt misschien doordat het bij een leerling thuis was. En doordat het alleen met deze klas was. Op schoolfeesten hebben ze altijd erg veel aandacht besteed aan kapsel en kleding e.d. en dan wordt er ook altijd veel drank naar binnen gesmokkeld of van tevoren al verstopt op allerlei plekken in de school. Maar vanavond kwamen ze allemaal in hun gewone kloffie en zaten braaf aan het fris!
Bij het laatste nummer wilden een paar dames dat er geschuifeld zou worden en ook daarbij ging driekwart van de klas tegen de muur zitten omdat ze daar geen zin in hadden.
Het mooiste was dat de sfeer zo goed was: iedereen kon relaxed doen wat hij wilde, degenen die wilden dansen deden er niet moeilijk over dat er een paar jongetjes liever wilden gamen en andersom, en dat er een stel waren die liever dvd's keken werd ook allemaal geaccepteerd. Van vaste groepjes was geen sprake, het mengde heel goed allemaal.
Aan het eind met zijn allen opruimen en de organiserende leerlingen bedanken, prachtig
  zaterdag 19 maart 2005 @ 00:17:17 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25578275
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 00:10 schreef thaleia het volgende:
Klassenfeest gehad van de tweede klas
Cute!

Ik mail je snel!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:12:46 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25590353
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 00:10 schreef thaleia het volgende:
Klassenfeest gehad van de tweede klas Wat me opviel: het was allemaal zo braaf! Het mooiste was dat de sfeer zo goed was: iedereen kon relaxed doen wat hij wilde. Van vaste groepjes was geen sprake, het mengde heel goed allemaal.
En dan komen diezelfde leerlingen op school, en opeens zijn het hele andere mensen. Ik vraag me dat ook wel es af hoe dat komt. In de klas de grootste etters, tijdens een feestje (of zelfs al buiten lesgebeuren) precies het tegenovergestelde.
.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:58:01 #41
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25591305
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 17:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

En dan komen diezelfde leerlingen op school, en opeens zijn het hele andere mensen. Ik vraag me dat ook wel es af hoe dat komt. In de klas de grootste etters, tijdens een feestje (of zelfs al buiten lesgebeuren) precies het tegenovergestelde.
Ik merk het bij mezelf ook. In de lessen ben ik meestal wat drukker en 'aanweziger' dan buiten de les om. Vooral de laatste tijd heb ik vrij veel contact met leraren (denk aan organisatie van de Barcelonareis en deelname aan de Activiteitencommissie), en dan laat je vaak toch een andere kant van je zien. Maar dat geldt voor beide partijen. Leraren die in de les vervelende ventjes kunnen zijn, zijn buiten de lessen om vaak heel begripvol en aardig . Ik denk dat de grootte van de groep en de onderwerpen en problemen in zo'n les vaak een bepaalde kant van mensen oproepen. Buiten de les is er vaak sprake van een kleinere groep en vooral onderwerpen die de interesse opwekken van leraar én leerling. Dat brengt sowieso al het beste boven in een mens .
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:59:28 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25591345
Daar zit wat in
.
pi_25592195
Dat leerlingen anders zijn in de klas dan tijdens activiteiten heeft alles te maken met de groepsdynamiek, de machtspositie van de leraar en de motivatie om deel te nemen. In de klas moeten leerlingen verplicht bepaalde activiteiten uitvoeren die vrijal altijd (laten we eerlijk zijn) saai en vervelend zijn onder grote concentratie. De spanningsboog is veelal kort en (verstorend) gedrag zorgt algauw voor polarisatie binnen een groep. De docent oefent ook regelmatig zijn macht uit. Leerlingen moeten gehoorzamen en authoriteit wordt nu eenmaal altijd op de proef gesteld door sommigen.

Bij buitenschoolse activiteiten is het bijna andersom: niet verplicht, meestal wordt er specifiek voor gekozen, het is gezellig/ontspannend en de docent deelt meer mee in de groep als "gelijke" inplaats van als machtshebber. Dat maakt het allemaal net even persoonlijker en minder afstandelijk.

Voor de leraar zelf geldt het ook. Op het moment dat ik voor een groep sta, gebruik ik een bepaalde houding en bepaald gedrag die eigenlijk niet van mezelf is. Dat komt omdat ik in het dagelijks leven vrijwel nooit een "presentatie-mode" ken. Die gebruik ik enkel als professie in het beroep. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook vrij onpersoonlijk over vind komen en dat ik me kan voorstellen dat leerlingen omwille van die situatie en dat gedrag een hekel krijgen aan de leraar.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25609159
Neuralnet, wat is jouw relatie met het onderwijs?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25612233
Zie de topicnaam.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 20 maart 2005 @ 18:07:28 #46
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25615470
*edit*
.
  zondag 20 maart 2005 @ 18:08:35 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25615492
*verkeerde knopje*
.
pi_25630775
Hoeveel jaar is het om leraarbevoegdheid te krijgen nadat je een HBO-opleiding (Bedrijfskundige Informatica)?

1 jaar toch?
pi_25713519
Vandaag kwam mijn stagebegeleidster (vanuit lerarenopleiding) op lesbezoek. Man, wat was ik nerveus van tevoren. Maar 't viel allemaal best mee, de leerlingen deden gewoon zoals ze normaal ook doen. Ik voelde me opgelaten, maar verder prima..

Conclusie: Ik moet echt naar de logopedist om iets aan de sterkte van mijn stem te doen, ik vergat een fatsoenlijk eind aan de les te breien, ik voel me zichtbaar thuis in de klas, ga goed met leerlingen om en.. (de leukste van alle op- en aanmerkingen) "Jij wordt docent!"
Mon 'en!
pi_25714049
Ik doe nu een ICT opleiding op MBO niveau. Nu in het derde jaar, volgend jaar laaste jaar. Als ik geen werk kan vinden in de ICT wil ik weer een opleiding volgen en ik dacht er dan aan om iets in het onderwijs te doen. Het lijkt mij wel leuk om leraar te zijn voor zeg maar klassen t/m4 ofzo van de middelbare school.
Maar welke opleiding moet ik dan kiezen? is dat dan de Pabo?
  donderdag 24 maart 2005 @ 19:31:49 #51
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25714226
Pffffffffffffffff.... vandaag responsiecollege biomechanica voor mijn 1e jaars....
Tering wat moeilijk zeg. 1 responsiecollege voor 3 klassen, dik 40 leerlingen aanwezig en dan vragen proberen te beantwoorden. Probleem is als je t centraal doet sta je iets te vertellen wat voor sommigen gesneden koek is (wat doen die dan op dat responsiecollege? sja ze komen en denken dat ze vermaakt gaan worden ofzo ) en anderen snappen het dan nog niet en die moet je het echt 1 op 1 gaan uitleggen. Maar als je 1 op 1 gaat uitleggen duurt t weer lang en kun je de rest van de groep niet bezig houden. (ja je zou opdrachtjes voor ze kunnen verzinnen maar hun vragen zijn zo divers dat je daarin niet kan voorzien)
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25719706
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 19:24 schreef Grumbellll het volgende:
Ik doe nu een ICT opleiding op MBO niveau. Nu in het derde jaar, volgend jaar laaste jaar. Als ik geen werk kan vinden in de ICT wil ik weer een opleiding volgen en ik dacht er dan aan om iets in het onderwijs te doen. Het lijkt mij wel leuk om leraar te zijn voor zeg maar klassen t/m4 ofzo van de middelbare school.
Maar welke opleiding moet ik dan kiezen? is dat dan de Pabo?
Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).
Mon 'en!
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:00:40 #53
112241 Grumbellll
Hey Fokkers!
pi_25725605
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:03 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Pabo is voor basisschoolleraren, lerarenopleiding voor middelbare school (met als noot dat je met Pabo ook op VMBO les kunt geven, als de school je aanneemt).
Ok bedankt
pi_25752094
Vraagje aan de mensjes hier: wat zijn volgens jou de belangrijkste kenmerken van een goede mentor?
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:14:19 #55
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25754205
Ik ben zelf mentor, en deze punten vind ik persoonlijk wel belangrijk:

Dat je een persoonlijke band met je leerlingen kunt opbouwen.
Dat je op een correcte manier met vertrouwelijke informatie kunt omgaan.
Dat je een goede sfeer in je klas kunt scheppen en op een correcte manier problemen kunt oplossen.
Direct handelen en niks laten liggen.
Het vertrouwen van leerlingen weten te winnen zodat ze snel naar je toe durven stappen.
Aanwezig zijn bij klassenevenementen.
Zelf dingen organiseren met je klas.
.
pi_25754330
Dit was mijn lijstje:

Een goede mentor…

…is iemand die in de eerste plaats feeling heeft voor de leefwereld van zijn leerlingen. Hij weet wat hen bezighoudt, op verschillende niveaus. Daarmee bedoel ik dat hij moet weten welke muziek, welke tv-programma's en welke beroemdheden in zijn, maar ook dat hij moet weten wat leerlingen op een dieper niveau bezighoudt. Hoe denken ze na over zichzelf en de wereld? Hoe gaan ze met elkaar om? Wat zijn hun angsten en hun idealen?

…heeft een zesde zintuig. Hij voelt het aan als een leerling in de problemen zit. Hij weet wie er een extra schouderklopje kan gebruiken en wie juist even met rust gelaten wil worden.

…zorgt dat leerlingen hem volledig kunnen vertrouwen. Hij laat ze heel duidelijk merken dat hij er altijd voor hen is als ze ergens mee zitten en dat ze nooit bang hoeven te zijn dat hij over hen zal oordelen of hun problemen tegen hen zal gebruiken.

…onderneemt activiteiten met de klas die erop gericht zijn een goede band te kweken. Hij komt zelf met ideeën voor zulke activiteiten, maar hij staat ook open voor ideeën van leerlingen.

…heeft een engelengeduld. Als een leerling met hem wil praten, is hij er voor die leerling, voor de volle honderd procent. Hij geeft de leerling het gevoel dat hij alle tijd van de wereld heeft (ook als dat niet zo is).

…kan goed luisteren. Hij geeft de leerling de ruimte om zijn verhaal te doen en stelt de juiste vragen.

…heeft een groot empathisch vermogen. Hij neemt de gevoelens en gedachten van leerlingen serieus.

…heeft gevoel voor humor. Humor is dè sleutel tot een goede band met je leerlingen!

…tracht de leerling op te voeden tot zelfstandigheid. Hij lost problemen niet voor ze op; hij leert ze om zelf tot een bevredigende oplossing te komen.

…laat ook iets van zichzelf zien naar de leerlingen toe. Je kunt iemand immers pas vertrouwen als je het idee hebt dat je diegene ook echt kent.

…helpt leerlingen inzicht in zichzelf en hun eigen gedrag te krijgen. Hij houdt ze een spiegel voor en zet ze ertoe aan zich af te vragen wie ze graag zouden willen zijn.

…is niet bang om fouten toe te geven en om zich kwetsbaar op te stellen.

…heeft een goed contact met zijn collega's en zorgt dat problemen tussen zijn mentorklas en een vakdocent op een goede manier worden opgelost. Hierbij kiest hij geen partij, maar fungeert hij als onpartijdige mediator.

…ziet alle leerlingen, ook het stille meisje achterin de klas van wie iedereen de naam altijd vergeet omdat ze niet opvalt. Hij geeft alle leerlingen het gevoel dat ze waardevolle mensen zijn die ertoe doen.

…is op de hoogte van alles wat er in een school gebeurt en fungeert als vraagbaak voor de leerlingen uit zijn mentorklas.
…is er niet alleen voor de problemen, maar ook voor de leuke dingen. Vraagt leerlingen naar hun vrijetijdsbesteding, geeft in de mentorles tijd om belevenissen te delen.

…kan leerlingen helpen bij het maken van keuzes, zonder ze in een bepaalde richting te duwen. Hij helpt hen om uit te vinden wat ze zelf eigenlijk graag willen.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:26:13 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25755769
Klopt helemaal

Plus.. de mentor is de contactpersoon tussen ouders en school.
.
pi_25760776
Oh ja, dat hoort er ook nog bij natuurlijk.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:35:16 #59
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25760907
Ik vind een goede mentor zijn eerder een persoonskenmerk dan iets wat je kunt leren.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25762541
We hebben het over mentor in de betekenis van 'klassenleraar'. Ik denk zelf dat er maar weinig dingen zijn die je niet kunt leren. Je persoonlijkheid is ook niet iets statisch.
pi_25770420
Veel dingen vallen te leren, maar niet iedereen kan die dingen leren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25775435
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
Veel dingen vallen te leren, maar niet iedereen kan die dingen leren.
Waar een wil is, is meestal ook wel een weg, denk ik. Al zijn er natuurlijk mensen die nóóit een goede docent zullen worden. Maar of dat een gevolg is van nature of nurture, daar ben ik zelf nog niet helemaal over uit.
  zondag 27 maart 2005 @ 14:15:27 #63
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25779446
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 17:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik vind een goede mentor zijn eerder een persoonskenmerk dan iets wat je kunt leren.
Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.
.
  zondag 27 maart 2005 @ 14:19:58 #64
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25779541
Ik moet voor mn opleiding binnenkort een begeleidingsgesprek gaan voeren met een student en ik ben zo bang dat ik hem/haar dan aan het huilen maak
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_25779937
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hier ben ik het ook mee eens. Het persoonlijke, dat moet een beetje in je zitten. Je moet open staan voor leerlingen en hun problemen. Je hebt ook mentoren die nooit tijd hebben en het mentorschap als een last ervaren. Waarom worden ze het dan? Omdat ze te weinig uren in hun taakbelasting haddden oid. Er zijn inderdaad ook dingen die je kunt leren. Ik ken mentoren die, als ze een mentor-uur met hun klas hebben, "eerst de leerlingen 20 minuten de waarheid zeggen, over alle dingen die ze fout doen, en daarna naar huis sturen". Dan zeg ik: doe jezelf in godsnaam een plezier en leg dat mentoraat neer.
Maar al die voorbeelden zijn eerder voorbeelden van niet-willen dan van niet-kunnen.
  zondag 27 maart 2005 @ 15:04:08 #66
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25780548
Dat weet ik. Maar ik wou het toch even vermelden. Maar als je een persoonlijkheid hebt van lik-me-vestje, dan kan het wel zo zijn dat je het wel KAN, maar als je het niet WIL, tja.. daar schiet je ook niet veel mee op dan.

Ik was trouwens even rond aan het snuffelen op een scholierenforum, en daar vond ik een aantal interessante uitspraken in het topic "mentoren". Misschien wel leuk om es effe te lezen.
quote:
Afgelopen jaren had ik er telkens een die 't zelf niet helemaal wist (wat betreft regels op school), en ja daar heb je niet veel aan
Als mentor moet je er toch zeker voor zorgen dat je de school door en door kent. Toch?
quote:
Mijn mentor heeft mij compleet voor lul gezet voor de hele klas! En maar ontkennen
Ook zoiets. Zoiets doe je toch niet
quote:
mijn mentor van vorig jaar was wel relaxed heel makkelijk in alles en wel aardig en zo, van dit jaar is ook wel oke hij is gewoon behulpzaam en aardig
Dit klinkt al een stuk beter.
quote:
1 keer echt een stomme man gehad, die elke week weer zeurde dat ik beter me best moest doen omdat ik anders niet over zou gaan enzo. hij dacht zelfs dat ik te dom was voor havo.
Tja...
quote:
Hij nam het voor de klas op, is te vertrouwen, had humor, en lef. Je kon gewoon altijd naar hem toekomen als er iets was.. En dan deed die ook er ook echt alles aan wat die kon..
quote:
De mentor van nu is echt drie keer niks, moet ik zeggen. Hij belooft allerlei dingen die hij vervolgens niet waar maakt, hij is er bijna nooit, hij steekt totaal geen energie in mensen buiten school
Kwestie van wel kúnnen, maar niet wíllen?
quote:
Hij is niet echt in staat om goed signalen uit de klas op te vangen, die moeten altijd vrij duidelijk worden aangereikt. Hij is wel vrijwel altijd beschikbaar als je hem nodig hebt, dat is een voordeel, maar van zijn kant komt nauwelijks initiatief om te informeren. In het begin van het jaar heb ik een keer een standaardgesprekje met hem gehad maar de rest van het jaar heb ik niets meer van hem gehoord, terwijl er in de klas wel dingen waren die hij had moeten weten
Dit wijst ook weer op een zekere mate van desinteresse, maar aan de andere kant.. je hoeft ook niet constant achter je leerlingen aan te lopen. Mijn mentor-leerlingen weten ook dat ze me altijd kunnen bereiken, maar ik ga ook niet elke les aan iedereen vragen hoe het met ze gaat. Je kunt dan ook weer naar het andere uiterste doorslaan:
quote:
Smmige waren overdreven aanwezig, die vroegen de hele tijd hoe het ging enzo, en sommige kon het ook helemaal niks schelen. Die ik nu heb vraagt heel vaak hoe het is enzo, en je moet na elke periode 'op gesprek' komen.
quote:
volgens mij functioneren sommige docenten totaal niet als vertrouwenspersoon. En zouden die dan ook nooit mentor mogen worden.
Duidelijke taal.
.
pi_25780662
Altijd leuk om te lezen. Leerlingen zijn de beste spiegel! Ik heb aan het eind van mijn stage gewoon aan mijn klassen gevraagd wat ze van me vonden, en dat werkt heel goed. Zo zeiden ze onder andere dat ik 'niet streng genoeg' ben en dat klopt ook wel.
  zondag 27 maart 2005 @ 17:02:04 #68
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25783327
Doe ik ook altijd. Ik laat de leerlingen rond kerstmis en aan het einde van het schooljaar een aantal vragen beantwoorden over mijn functioneren. Werkt idd heel verhelderend.
.
pi_25783491
En je weet dat het goed zit tussen jou en hen als ze ook negatieve feedback durven te geven.
pi_25783508
Welke vragen laat je ze precies beantwoorden trouwens? Heb je een vast lijstje?
pi_25784079
Er zijn ook standaard testen zoals een test om een roos van Lary te tekenen. Lerarenopleidingen zijn er dol op.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25784151
Praat me niet van de Roos van Leary. Dat boekjesgeneuzel...
pi_25784858
Er is een test van het IVLOS: De VIL (vragenlijst over leraarsgedrag).
Ik vind het een heel goed idee om je leerlingen te vragen wat ze van je vinden, maar ik heb mijn twijfels over deze test (veel te lang, te veel moeilijke woorden, enkele rare vragen)

Mocht je deze afnemen: Laat de resultaten absoluut niet zien aan je schoolleiding!!!
Bij mij op school is het min of meer verplicht tijdens het functioneringsgesprek, dat heb ik geweten ook! Alles werd negatief uitgelegd en naar de positieve dingen werd niet gekeken.
Dat doe ik dus nooit meer, de volgende keer blijft ie bij mij privé.
pi_25785437
Rare schoolleiding. Je zou toch verwachten dat men eerlijkheid en openheid van zaken waardeert.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 27 maart 2005 @ 18:45:50 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25785975
Bij het beoordelingsgesprek moest ik ook zo'n hele lange vragenlijst laten invullen, met erg dubbelzinnige vragen. Maar nu doe ik twee keer per jaar een korte evaluatie, iets in de geest van: "wat vond je leuk aan het vak?", "wat vond je absoluut niet leuk?", "wat vond je goed aan de docent?", "wat vond je niet goed aan de docent?", een aantal waar/niet waar-stellingen ("ik kom met plezier naar de les"), en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Dat is puur voor mezelf, en de leerlingen weten dat ook. Ik zeg er ook altijd bij dat het alleen maar positief voor hen kan uitpakken als ze gewoon eerlijk zijn.

Met de Roos van Leary ben ik ook doodgegooid op de opleiding, maar da's allemaal wel leuk en aardig, maar het zegt me nog niet veel. De leerlingen zijn recht door zee, zowel positief als negatief, en dat zegt me meer dan zo'n roosje.
.
pi_25786071
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij het beoordelingsgesprek moest ik ook zo'n hele lange vragenlijst laten invullen, met erg dubbelzinnige vragen. Maar nu doe ik twee keer per jaar een korte evaluatie, iets in de geest van: "wat vond je leuk aan het vak?", "wat vond je absoluut niet leuk?", "wat vond je goed aan de docent?", "wat vond je niet goed aan de docent?", een aantal waar/niet waar-stellingen ("ik kom met plezier naar de les"), en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Dat is puur voor mezelf, en de leerlingen weten dat ook. Ik zeg er ook altijd bij dat het alleen maar positief voor hen kan uitpakken als ze gewoon eerlijk zijn.
Denk dat ik het ook ongeveer zo zou aanpakken.
quote:
Met de Roos van Leary ben ik ook doodgegooid op de opleiding, maar da's allemaal wel leuk en aardig, maar het zegt me nog niet veel. De leerlingen zijn recht door zee, zowel positief als negatief, en dat zegt me meer dan zo'n roosje.
Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.
  zondag 27 maart 2005 @ 20:13:40 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25788096
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:02 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mocht je deze afnemen: Laat de resultaten absoluut niet zien aan je schoolleiding!!!
Alles werd negatief uitgelegd
Bijvoorbeeld?
.
pi_25789890
quote:
Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.
Is die docent zelf geen leraar geweest?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25790096
quote:
Op zondag 27 maart 2005 21:13 schreef Neuralnet het volgende:
Is die docent zelf geen leraar geweest?
Ze heeft onlangs besloten toch ook maar eens wat praktijkervaring op te doen...
pi_25790291
Zeer kwalijk. Een onderwijskundige hoort op een lerarenopleiding ook praktijkervaring te hebben. zeker als het de bedoeling is dat ze ook eens bij jou op locatie komt kijken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25790827
quote:
Op zondag 27 maart 2005 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Zeer kwalijk. Een onderwijskundige hoort op een lerarenopleiding ook praktijkervaring te hebben. zeker als het de bedoeling is dat ze ook eens bij jou op locatie komt kijken.
Gelukkig is zij tot nog toe nooit mijn stagebegeleider geweest. Ik zou commentaar van haar absoluut niet serieus nemen. Ik kan veel beter lesgeven dan zij...
  zondag 27 maart 2005 @ 21:45:29 #82
81237 releaze
best of both worlds
pi_25790945
geen docent, wel eerste jaars pabostudent. Interessant topic, dus tvp!

[ Bericht 18% gewijzigd door releaze op 27-03-2005 21:46:10 (hrm...) ]
pi_25791624
quote:
Op zondag 27 maart 2005 20:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld?
Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".
Ik scoor iets minder dan de gemiddelde docent, maar dat verbaast mij niet.
Daar is mijn gesprekspartner wel 5 minuten over bezig geweest.
1) ik denk dat dit deels met ervaring te maken heeft. Ik ben nog heel erg met mezelf bezig tijdens de les (leg ik het wel duidelijk uit? snapt iedereen het wel? ga ik niet te snel/langzaam?)
2) Ik word vergeleken met de gemiddelde docent, maar de gemiddelde docent staat 10-15 (20?) jaar voor de klas en ik ben met mijn 1e jaar bezig.

En dat heb je ook de geweldige vraag: Hij/zij heeft gezag.
Vraag dit aan een brugger. Een brugger weet niet wat gezag is (ik kan eigenlijk ook niet uitleggen wat gezag precies is).

Maar bij de vraag "Je leert veel bij hem/haar" scoor ik duidelijk hoger dan de gemiddelde docent en daar hoor je dan niemand over.

Goed idee van je om een eigen enquete te maken! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
pi_25792092
Als je zelf pas eerstejaars bent is het vervelend om vergeleken te worden met mensen die al jaren in het onderwijs zitten. Dat probleem zal je altijd houden als er geen objectief vergelijkingsmateriaal is. Als alle docenten er al 15 jaar zitten, dan kan je niet vergeleken worden met iemand die ook eerste jaars is. Ze weten waarschijnlijk zelf niet eens meer hoe ze zelf waren.

Verder lijken mij die vragen inderdaad nogal suggestief en voor meerdere interpretaties vatbaar. Een vraag als "je leert veel bij hem/haar" wordt meestal hoger gescoord bij vakken waar mensen minder van weten of vakken die ze moeilijk vinden. Dat hoeft dan niet eens aan de leraar te liggen. Dat doe ik zelf ook. Zet me neer bij een vak als reflectie, feedback, evaluatie/proces en ik zal ongeacht de leraar waarschijnlijk laag scoren op die vraag. Omdat ik van mening ben dat zulke vakken sowieso niks leren.

Een vraag als "hij ziet wat er gebeurt in de klas" kan ook hoog gescoord worden omdat leerlingen merken dat je vaak in de klas kijkt, maar dat betekent niet dat er ook iets mee gedaan wordt. Wat over het algemeen wel belangrijk is. "Zien" kan je desnoods de hele les vanachter een bureau. Zien+actie is al heel iets anders.

Testvragen maken is een hele studie op zich. Bij vragen waarbij vele interpretaties mogelijk zijn is een feedbackgerichte houding van de ander waarna jij erop kan reageren naar mijn idee beter dan zomaar commentaar leveren in de veronderstelling dat de leerlingen dezelfde interpretatie van de test hebben nageleefd.

Ik vind het dan ook jammer van de negatieve ervaring tijdens het functioneringsgesprek.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 27 maart 2005 @ 22:33:53 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25792520
quote:
Op zondag 27 maart 2005 22:06 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".
Ik scoor iets minder dan de gemiddelde docent, maar dat verbaast mij niet.
Daar is mijn gesprekspartner wel 5 minuten over bezig geweest.
1) ik denk dat dit deels met ervaring te maken heeft. Ik ben nog heel erg met mezelf bezig tijdens de les (leg ik het wel duidelijk uit? snapt iedereen het wel? ga ik niet te snel/langzaam?)
2) Ik word vergeleken met de gemiddelde docent, maar de gemiddelde docent staat 10-15 (20?) jaar voor de klas en ik ben met mijn 1e jaar bezig.
En dat heb je ook de geweldige vraag: Hij/zij heeft gezag.
Vraag dit aan een brugger. Een brugger weet niet wat gezag is (ik kan eigenlijk ook niet uitleggen wat gezag precies is).
Maar bij de vraag "Je leert veel bij hem/haar" scoor ik duidelijk hoger dan de gemiddelde docent en daar hoor je dan niemand over.
Die vragen komen me heel erg bekend voor. Die heb ik ook moeten laten invullen voor mijn beoordelingsgesprek, met een schaal van 0 (nooit) tot 5 (altijd). En dan maar turven: iets van 50 vragen, bij 2 klassen van 30 leerlingen - dan ben je wel even bezig.
quote:
Goed idee van je om een eigen enquete te maken! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Ik heb ongeveer 5 *open* vragen, en 6 "waar/niet waar"-vragen. Als je open vragen geeft, krijg je een veel spontaner beeld en vaak schrijven de leerlingen dan iets op waar je nog helemaal niet aan gedacht had
.
pi_25792747
Multiple gok en afnemen op een computer heeft ook wel iets. Ik ga echt niet turven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25792887
Die vragenlijsten heb ik ook wel eens zien rondslingeren in de lerarenkamer bij ons als er weer eens een ICLON-iemand (leraar in opleiding dus) zo'n enquête moest afnemen.

Stellingen als "hij is sarcastisch", "hij heeft humor", "hij heeft orde" vind ik inderdaad moeilijk te interpreteren. (Ook typisch dat de hele vragenlijst over "hij" gaat trouwens!) Sarcasme hoeft niet negatief te zijn in een klas, humor is niet altijd nodig om een goeie leraar te zijn, en orde is inderdaad een variabel begrip.

Over die humor: het maakt het natuurlijk wel leuker en gezelliger in een klas, en als je een band met ze op wilt bouwen is het denk ik onmisbaar. Maar ik zal nooit mijn leraar Duits vergeten die ons zonder een greintje humor en zonder zelfs maar onze namen te kennen in twee jaar alles heeft geleerd dat we moesten weten. Het was niet leuk of gezellig in de les, maar ik kan wel Duits nu! De jaren daarna heb ik les gehad van een gezellig mensje, maar werkelijk niks van haar geleerd dat hij niet al duidelijker en beter had uitgelegd. M'n eindexamen Duits heb ik geweldig gedaan door wat die leraar erin gestampt heeft. Hij zou geen goeie mentor zijn en het was geen prettig mens in de omgang, maar zonder hem zou ik niet zo goed in Duits zijn nu
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25809215
quote:
Op zondag 27 maart 2005 22:45 schreef imago het volgende:
(Ook typisch dat de hele vragenlijst over "hij" gaat trouwens!)
Bij ons was alleen maar de "zij" variant aanwezig. Goed voor een hoop lol onder de leerlingen.

Bedankt voor jullie reacties, ik ben blij dat ik niet helemaal alleen sta in mijn oordeel over deze test.
  maandag 28 maart 2005 @ 17:44:54 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25810279
Bij mij stond: "Waar 'hij' of 'zijn' staat, kan natuurlijk ook 'zij' of 'haar' gelezen worden" ..
.
pi_25814640
Anno 2005 zijn er 2 boekjes
1 voor de leraren en 1 voor de leraressen.
pi_25817435
Ik heb anno 2005 anders nog een HIJ-variant gehad. Dat is echter geen probleem, ik herschrijf wel en maak er een internetvariant van.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 30 maart 2005 @ 11:17:20 #92
593 sjak
Juffie Bloem
pi_25851323
Ik vind zelf instrumenten als de Roos van Leary toch wel handig. Ik gebruik deze als het eens niet goed gaat en ik wil gedrag omdraaien. Dan werkt die Roos prima. Ook andere instrumenten zoals korthagen kan ik zo nu en dan prima gebruiken. Ik kan op een gestructureerde manier mijn acties ordenen en er een waarde aangeven, leuk hoor.
Morgen ga ik trouwens Korthagen horen spreken, ben benieuwd wat voor iemand dat is. Nog meer mensen die naar het HGZO congres gaan morgen en overmorgen?
Lekker douchen!
  woensdag 30 maart 2005 @ 18:34:57 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25861385
Mijn derdejaars leerlingen zijn helemaal enthousiast aan de slag gegaan met een spreekvaardigheidsoefening. Ik wilde ze een nieuwsuitzending laten presenteren voor de klas, maar een aantal groepjes wilden het op video gaan opnemen. Dezelfde dag nog zijn leerlingen hele uitzendingen gaan filmen. Eén groepje had een weerbericht in hun uitzending opgenomen en hebben een hele speeltuin vol kinderen "oet môn" laten roepen. Op dat moment ben ik erg trots op ze.
.
pi_25863684
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:17 schreef sjak het volgende:
Ik vind zelf instrumenten als de Roos van Leary toch wel handig. Ik gebruik deze als het eens niet goed gaat en ik wil gedrag omdraaien. Dan werkt die Roos prima. Ook andere instrumenten zoals korthagen kan ik zo nu en dan prima gebruiken. Ik kan op een gestructureerde manier mijn acties ordenen en er een waarde aangeven, leuk hoor.
Morgen ga ik trouwens Korthagen horen spreken, ben benieuwd wat voor iemand dat is. Nog meer mensen die naar het HGZO congres gaan morgen en overmorgen?
Er is ook niks mis met die instrumenten, maar het zijn inderdaad instrumenten. Ik heb schoon genoeg van docenten die met boekenwijsheid komen aanzetten en net doen of elke individuele leerling past in hun prachtige theorietjes. Zo hebben wij een collegeserie over ontwikkelingspsychologie gehad waarin werd gegeneraliseerd dat het een lieve lust was: "Elk kind maakt die-en-die fase door, elk kind doet zus-en-zo". Terwijl ik van een deel van dat gejeuzel meteen kon vaststellen dat het voor mijn als kind/puber niet gold. En dat betekent dat het voor nog een heleboel andere mensen niet geldt. Theorieën en instrumenten zijn best, als ze maar niet gepresenteerd worden als een soort absolute waarheid.
pi_25863760
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 18:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Mijn derdejaars leerlingen zijn helemaal enthousiast aan de slag gegaan met een spreekvaardigheidsoefening. Ik wilde ze een nieuwsuitzending laten presenteren voor de klas, maar een aantal groepjes wilden het op video gaan opnemen. Dezelfde dag nog zijn leerlingen hele uitzendingen gaan filmen. Eén groepje had een weerbericht in hun uitzending opgenomen en hebben een hele speeltuin vol kinderen "oet môn" laten roepen. Op dat moment ben ik erg trots op ze.
Dat zijn inderdaad leuke dingen!
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:29:44 #96
63900 xelzix
Get on with it!
pi_25869609
Op het moment doe ik de orientatie cursus van het IVLOS (utrecht) en over een paar jaar ga ik zeker weten mijn eerste graads bevoegdheid Engels halen. Ik weet alleen niet of ik dat in Nijmegen wil gaan doen, of in utrecht wil blijven. Heeft iemand ervaring met de docentenopleiding in Nijmegen? goede punten, slechte punten? En utrecht? goed bevallen of juist niet?? Alvast bedankt!
I can resist everything but temptation.
  donderdag 31 maart 2005 @ 20:10:52 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25888977
Morgen is het 1 april. Pas op voor geintjes
(Het is natuurlijk niet verboden om zélf geintjes uit te halen )

Wat leerlingen meestal wel proberen is snoepkrijt. (Gelukkig werk ik nu alleen nog met whiteboards). Bij mij hebben ze dat ook een keer gedaan (en het was niet eens op 1 april).
Ik werkte op een school waar je altijd je eigen krijtjes mee moest nemen, dus bij een brugklas lag opeens het hele bordrekje vol met krijtjes. Dus ik dacht: wat een service. Tijdens de les, ik op het bord aan het schrijven, maar dat snoep schrijft natuurlijk van geen kant, dus ik gooide het krijtje weg. Tweede krijtje, schreef ook niet echt geweldig , maar opeens hoorde ik een bruggie grinniken, dus toen wist ik al hoe laat het was... Kon er wel smakelijk om lachen hoor...

Dus ik wat van die snoep-krijtjes meegenomen naar de volgende klas... Ik legde ze nonchalant in het rekje, en begon de les. Bij de uitleg nam ik wat van dat snoep-krijt, begon er mee te schrijven (schreef natuurlijk niet goed): "Hm, dat krijt van tegenwoordig is ook niet meer wat het geweest is", en ik duwde zo'n krijtje in mijn mond en at het op. Je had de gezichten van die klas moeten zien
.
pi_25889230
tvp tje
  donderdag 31 maart 2005 @ 20:24:47 #99
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25889371
Over 1 april:

Een collega van mij gooide wel eens oude soep door de WC heen (ze werkte in het restaurant van school). Een andere collega wist dit, dus die heeft een keer naar die ene collega opgebeld: "Hallo, met de heer XX van de gemeente. Wij hebben klachten binnengekregen uit XXX. Er komt een geur van tomatensoep uit het riool omhoog. Heeft u vanmorgen toevallig tomatensoep door uw WC gespoeld?" En die collega in de stress..."Oejaaaa... vanmorgen nog ja... oh ik wist echt niet dat het zo erg was..."... En mijn collega weer verder: "Dat geeft niet hoor, mevrouw... Als u nu gewoon elke WC in het gebouw 3 x doorspoelt, dan wordt die tomatensoep sneller naar de rioolzuiverigsinstallatie gespoeld en hebben de bewoners nergens last meer van"....

Mijn collega heeft dus inderdaad elke WC in school 3 x doorgespoeld
.
pi_25890600
Ik begeef mij morgen dus echt niet in een school.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25892524
Ik zie er ook al tegenop. Ik ben zelf niet zo'n grappenmaker, dus ik ben niet van plan om hun voor de gek te houden. Maar ik zet me al schrap voor alle gein die de leerlingen natuurlijk uit willen halen...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25894851
Ik hoop op de ouderwetse punaise, het laten verdwijnen van spullen, het vervangen van whiteboardstiften door permanent markers, het doen van fake meldingen bij de congierge enz.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 1 april 2005 @ 12:32:21 #103
61183 leonieke
Dan toch?
pi_25903570
Wij hebben paasvakantie Lekker geen last van domme 1aprilgrappen
  vrijdag 1 april 2005 @ 18:48:48 #104
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25912518
Wij hadden toch maar besloten om de grap met de schooluniformen uit de kast te trekken. Directie en coördinatoren speelden mee, we hadden een fake keuze-formulier waarop de leerlingen hun keuze konden maken, mededelingen op de website, etc. Rond 10 uur begonnen we het vuurtje aan te wakkeren, om 13 uur hingen de eerste posters met handtekeningen tégen de uniformen al op

Heerlijk! Leerlingen stonden perplex, dus die stuurde ik naar de coördinator, die hen echter vertelde dat de uniformen er ook daadwerkelijk zouden komen. Sommigen vonden het wel een leuk idee, schooluniformen, maar anderen... whahaha.. heerlijk..
.
  vrijdag 1 april 2005 @ 18:50:15 #105
61183 leonieke
Dan toch?
pi_25912551
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
schooluniformen
Oh leuk idd!

Hebben jullie het zelf moeten vertellen dat het om een 1 aprilgrap ging of hadden ze het na een tijdje zelf door?
  vrijdag 1 april 2005 @ 18:59:33 #106
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25912736
Ze hebben het nog steeds niet door We laten ze gewoon nog een paar dagen in de waan. Maandag kunnen de eerste leerlingen het uniform komen passen Het schijnt dat enkele leerlingen de krant hebben opgebeld.... Hehehe..
.
pi_25912766
LOL

Hou ons op de hoogte!
  vrijdag 1 april 2005 @ 19:01:10 #108
61183 leonieke
Dan toch?
pi_25912769
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 18:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ze hebben het nog steeds niet door We laten ze gewoon nog een paar dagen in de waan. Maandag kunnen de eerste leerlingen het uniform komen passen Het schijnt dat enkele leerlingen de krant hebben opgebeld.... Hehehe..
Dit is pas schitterend...

Jullie zijn gewoon een pest voor die leerlingen. Krijgen de ouders heel het weekend gezeur aan hun hoofd omdat de school het lef heeft om hen een uniform aan te meten.

Zalig gewoon
pi_25912792
Er zitten geen leerlingen van je op Fok?
  vrijdag 1 april 2005 @ 19:12:03 #110
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25913040
Nee, denk het niet.
.
pi_25913326
Nou, een "meneer uw rits staat open"-grapje valt me mee, ondanks dat ik er finaal intrapte...

Volgende week trouwens praktijkproef!
  vrijdag 1 april 2005 @ 19:33:05 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25913609
Nou, ik begon de dag met het ontzettend flauwe "je veter is los"... Weet je dat van de 8 leerlingen die ik dat zei, er ook 8 intrapten?
.
pi_25914475
Een 1 aprilgrap hoort wel op de dag zelf een ontknoping te hebben. De grap doorvoeren tot maandag gaat eigenlijk wel wat ver.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 1 april 2005 @ 20:39:32 #114
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25915521
Ach, beetje stennis bouwen op z'n tijd is nooit verkeerd
.
pi_25915769
Wat hadden jullie gedaan als de leerlingen hadden aangekondigd voortaan in Lonsdale kledij op school te willen komen?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 1 april 2005 @ 20:57:54 #116
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25916098
Moeten ze dat doen he..
.
pi_25919859
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heerlijk! Leerlingen stonden perplex, dus die stuurde ik naar de coördinator, die hen echter vertelde dat de uniformen er ook daadwerkelijk zouden komen. Sommigen vonden het wel een leuk idee, schooluniformen, maar anderen... whahaha.. heerlijk..

'k niet meer bij. Echt leuk!
  zaterdag 2 april 2005 @ 13:20:08 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25929096
Het stond vandaag dus inderdaad in de krant



Scholengemeenschap XXXXX in XXXXX maakte gisteren bekend een verplicht schooluniform in te voeren. Volgens locatiedirecteur XXXX waren de leerlingen er kwaad om. ,,Ze konden niet begrijpen hoe we tot zoiets gekomen zijn en gingen een discussie aan. We hebben ze het niet verteld, dus gingen ze boos naar huis. Maar dat verandert wel als ze erachter komen dat het een grap is.''


Ik had de reacties van de leerlingen vanmorgen wel es willen zien toen ze lazen dat het een grap was (Helaas kunnen we nu niet meer verder met ons plan...)

[ Bericht 36% gewijzigd door Baba-O-Riley op 02-04-2005 13:39:09 ]
.
pi_25932484
Geweldig! Ze hadden dus werkelijk de krant benaderd.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25938847
Maar hoe dom zijn die kinderen dan als ze niet doorhebben dat het een 1-april-grap is?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 2 april 2005 @ 21:48:20 #121
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25940223
Nee, het is een kwestie van het overtuigend brengen. Er waren inderdaad leerlingen aan het twijfelen, maar ja, als zelfs de directrice zegt dat het zo is....
.
pi_25940777
Naïef hoor

Toen ik zelf nog op de middelbare school zat gonsde op 1 april opeens het gerucht door de school dat er die TV-opnames gemaakt zouden worden waarbij veel leerlingen aanwezig moesten zijn. Het bleek géén grap te zijn, maar er kwam slechts een handvol leerlingen opdagen omdat iedereen dacht dat het een grap was
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25942941
Het is een kwestie van geïndoctrineerd worden door machtsmisbruik en het moeten gehoorzamen aan de leraren en het onderwijspersoneel. Als een leraar iets zegt, dan moet je het als leerling aannemen. Ongeacht of het waar is, nep of echt. Is het wel echt, dan loop je het risico op sancties. Je mag daarom redelijkerwijs verwachten dat onder deze machtsomstandigheden onderwijspersoneel altijd serieus is.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25944128
Pfff wat een negatieve instelling toch weer. Ik snap dat niet hoor, want jij als leraar beschouwt jezelf dan dus ook als iemand die zijn macht misbruikt.

Waarom hem je zo'n negatief beeld over iets waar je zelf deel van uitmaakt? Doe je er dan zelf iets aan om het te veranderen?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25944801
Het feit dat ik kritiek lever op gedrag dat andere leraren vertonen (grappen op machtsbasis en dan ook nog roepen dat leerlingen naïef zijn) betekent niet dat ik zelf dat gedrag ook vertoon. Sterker nog, ik lever juist kritiek omdat ik het zelf niet doe en het er ook niet mee eens ben.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25944884
Wat heeft zeggen dat leerlingen naïef zijn nu weer met machtsverhoudingen te maken?

Nou goed, ik vind zelf dat je het allemaal wel heel erg somber inziet hoor. Bovendien doe je het overkomen alsof élke leraar - behalve jijzelf dan - zo verkeerd bezig is, en dat stuit me eeriljk gezegd nogal tegen de borst.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25945293
Het gaat me puur om het gedrag na de 1 aprilgrap: een "grap" maken en dan roepen dat leerlingen naïef zijn als ze het serieus nemen. Dan zeg ik: ja wacht even, claimen dat leerlingen naïef zijn is niet eerlijk omdat er eigenlijk sprake is van machtmisbruik. De macht die je als leraar hebt om ervoor te zorgen dat leerlingen altijd alles serieus nemen wat je zegt wordt naar mijn idee op dat moment misbruikt om later te kunnen zeggen van: "Wat naïef". Daar draait het volgens mij om.

Ik stel helemaal niet dat iedereen verkeerd bezig is, ik stel dat dat specifieke gedrag niet juist is. Dat een leraar een grap maakt: ok. Maar ga niet allerlei stempels opdrukken op leerlingen zoals "naïef" als de machtsverhouding zo afhankelijk ligt. Kijk, als je als leraar nou de ballen hebt om naar de rector te stappen en op 1 april je ontslag in de dienen om er later op terug te komen, dan had ik het niet erg gevonden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25948294
Neuralnet heeft wel gelijk wat mij betreft. Je kunt als docent leerlingen heel veel wijsmaken, omdat je nu eenmaal in een positie van autoriteit verkeert.
pi_25949366
Verdorie, heeft dat rot-forum weer problemen, is m'n reactie weg

In ieder geval, wat ik wou zeggen: Op alle andere dagen zou ik jullie gelijk geven waar het gaat om het makkelijk leerlingen iets wijs maken. Maar op 1 april zou ik toch echt meer achterdocht van ze verwachten. Bovendien vind ik de term "machtsmisbruik" behoorlijk overdreven wanneer het gaat om een onschuldige 1-april-grap.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25949432
Nou ja, dat is maar net wat voor gevoelswaarde je aan het woordje 'machtsmisbruik' hangt, want sec betekent het niet meer dan het misbruiken van je macht, en dat kan ook op een lollige manier. Ik vind zo'n aprilgrap niet fout, maar ik snap wel dat leerlingen erin trappen. Ik zou niet anders verwachten dan dat ze erin trappen.
  maandag 4 april 2005 @ 08:51:48 #131
35189 Troel
scherp en bot
pi_25970442
Wat betreft die uniformen. Zo'n grap is hier ook uitgehaald bij een bepaalde les. Ze hadden het echt gewoon niet door en konden de grap ook niet waarderen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 4 april 2005 @ 08:54:05 #132
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_25970458
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 23:18 schreef Neuralnet het volgende:
Het is een kwestie van geïndoctrineerd worden door machtsmisbruik en het moeten gehoorzamen aan de leraren en het onderwijspersoneel. Als een leraar iets zegt, dan moet je het als leerling aannemen. Ongeacht of het waar is, nep of echt. Is het wel echt, dan loop je het risico op sancties. Je mag daarom redelijkerwijs verwachten dat onder deze machtsomstandigheden onderwijspersoneel altijd serieus is.
Nou ik hoop niet zo een docent te worden. Een geintje moet altijd kunnen en ze hoeven mij zeker niet altijd serieus te nemen. Machtsmisbruik en indoctrine vind ik nogal zware woorden hoor.
pi_25986468
Zoals ik al zei: een geintje is het probleem niet; wel het gedrag erna. Een beetje stoer lopen doen en roepen dat ze naïef zijn vind ik jammer. Dan ga je al een stap verder. Terwijl het met een dergelijke machtssituatie gewoon logisch is dat ze zo reageren. Grapje? Lachen. "Stoere praat" achteraf? Not done wat mij betreft.

Harde woorden? Zeker. Maar je wordt wel met je neus op de situatie gedrukt. Eigenlijk kan je een grap met ongelijke machtsverhouding nog net uitvoeren. Op het randje. Aangezien het verbieden van kleding (bv Lonsdale) en de discussies over gelijke kleding recent erg in opmars waren, kan zo'n grap op 1 april nog net. Maar hier probeerde men het nog door te trekken tot na het weekend en dat vind ik al niet meer kunnen. Daar kan je over discussieren. Ga je daarna nog een stap verder door te "kleineren", al is het maar op een forum, dan trap ik wel op de rem.

Stel nou eens dat er al tijden gesproken wordt over reorganisatie op je school. De directeur komt jou op 1 april vertellen dat er een massa ontslag gaat volgen en dat jij op de nominatie staat. Je mag aanstaande maandag komen om het definitieve besluit aan te horen. Je komt daar en de man begint tegen jou te zeggen dat je wel erg naïef was op 1 april. Gaat ver vind je niet? Verplaats je dan ook maar in de leerlingen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 4 april 2005 @ 21:47:21 #134
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25986919
Wat een trammelant om een 1 april grap, zeg...
Iets luchtigs kunnen we blijkbaar ook al niet meer aansnijden...
.
  maandag 4 april 2005 @ 22:06:19 #135
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25987312
quote:
Op maandag 4 april 2005 21:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat een trammelant om een 1 april grap, zeg...
Iets luchtigs kunnen we blijkbaar ook al niet meer aansnijden...
Inderdaad.

Ik snap de gedachte er achter en ik snap ook wel dat mensen er moeite mee hebben, maar dit gaat wel wat ver hoor. Het is maar een 1 april grap. Als die al niet meer zo gemaakt kunnen worden zonder op zere teentjes te trappen, kunnen we net zo goed meteen stoppen.
pi_25987327
Goed goed, ik ga er weer te serieus op in.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25988420
Ik ga er geen eens woorden aan vuil maken. Idioot negatief zwartgallig gedoe. Kijk eens naar jezelf zeg.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26029100
Ik voel me weer helemaal geweldig
Vandaag had ik een les bij een klas die vorige week (toen mijn stagebegeleider even weg was en ik het even over moest nemen) de tent bijna afbrak. Vandaag ging hij weer even weg (half uurtje) terwijl de mentor van de betreffende klas kwam observeren (bij haar is die klas altijd net zo druk als bij mij waren vorige week). En.. ik heb ze rustig gekregen toen ze dreigden te 'ontsporen'..!

Je had die mentor moeten zien.. Bijna depri omdat een (eerstejaars) stagiaire haar moeilijkste klas zonder problemen stil kreeg.. Ghaha!
Mon 'en!
pi_26033480
Geweldig! Dat doe je goed.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 6 april 2005 @ 21:29:17 #140
35189 Troel
scherp en bot
pi_26033609
Vandaag zou mijn mentor afwezig zijn. Het kostte ontzettend veel moeite om een invaller te vinden, dus de kinderen werden al voorbereid op opgesplitst worden tussen de andere klassen.

Een van de kinderen uit de klas: Maar kan juf Frederique dan niet komen morgen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26034025
quote:
Op woensdag 6 april 2005 21:29 schreef Troel het volgende:
Vandaag zou mijn mentor afwezig zijn. Het kostte ontzettend veel moeite om een invaller te vinden, dus de kinderen werden al voorbereid op opgesplitst worden tussen de andere klassen.

Een van de kinderen uit de klas: Maar kan juf Frederique dan niet komen morgen
'Mijn' leerlingen denken ook dat als mijn stagebegeleider er een dagje (weekje, langer) niet is dat ik dan wel kan komen. Ze staan er niet bij stil dat ik ook gewoon naar school moet, dat ik nog lang geen fulltime docent ben..

Nog even over mijn vorige bericht.. Vorige week, toen die bewuste klas zo had zitten k*tten, had ik het idee dat ik een loser was en maar beter meteen met mijn studie kon stoppen. De gedachte aan vorige week maakte mijn euforische gevoel van vandaag dus alleen maar (nog heel veel) sterker..
Mon 'en!
  woensdag 6 april 2005 @ 23:14:27 #142
35189 Troel
scherp en bot
pi_26036038
quote:
Op woensdag 6 april 2005 21:52 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Nog even over mijn vorige bericht.. Vorige week, toen die bewuste klas zo had zitten k*tten, had ik het idee dat ik een loser was en maar beter meteen met mijn studie kon stoppen. De gedachte aan vorige week maakte mijn euforische gevoel van vandaag dus alleen maar (nog heel veel) sterker..
Ik snap je gevoel precies. Ik heb soms echt het idee dat de weersomstandigheden soms echt te merken zijn aan de kids.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26052345
Woehoe, praktijkproef gehaald! Stage zit er nu zo goed als op, kan ik beginnen aan die enorme stapel opdracchten
  donderdag 7 april 2005 @ 17:50:35 #144
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26052377
Morgen sollicitatie, spannend!
Lekker douchen!
  donderdag 7 april 2005 @ 23:15:12 #145
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26060342
quote:
Op woensdag 6 april 2005 23:14 schreef Troel het volgende:

Ik heb soms echt het idee dat de weersomstandigheden soms echt te merken zijn aan de kids.
Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.


Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
.
pi_26060447
Succes sjak!
  vrijdag 8 april 2005 @ 08:28:44 #147
35189 Troel
scherp en bot
pi_26064840
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.


Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik heb zeker in het begin van mijn opleiding de eerste paar keer nog wel eens gehad van o, maar ze moeten me aardig vinden. En dan ben je veel te lief en dan heb je daar de rest van de stage last van.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26065145
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Is ook zo. Een collega van mij kan aan het gedrag van de leerlingen zien of de weersomstandigheden gaan veranderen of niet.


Maar vergeet trouwens niet he... als je als nieuweling voor een klas komt, is het altijd makkelijk om de boel stil te krijgen. Je bent nieuw, je hebt nog alle aandacht. Wacht maar tot je een half jaar er op hebt zitten en de nieuwigheid van je af is... Dán wordt het pas leuk
Ik loop er dus nu vanaf november rond en ik word regelmatig uitgetest. Maar inderdaad, ik ben en blijf een stagiaire, ik ga (over twee weken zelfs al!) weer weg en 't zal dus anders zijn dan bij een 'echte docent'.
Mon 'en!
  vrijdag 8 april 2005 @ 09:02:11 #149
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26065236
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:18 schreef thaleia het volgende:
Succes sjak!
Dank, ben best nerveus merk ik... Ga nog even mijn competenties doorlezen en vooral goed in mijn hoofd stampen waar ik nog hulp van hun bij verwacht.
Lekker douchen!
  vrijdag 8 april 2005 @ 09:06:12 #150
19840 Libris
Live from Singapore
pi_26065291
Vandaag voor de eeste keer in weken weer voor een klas gestaan (nou ja, ik sta er nog) en heerlijk weer. Verse studenten, net van de middelbare school en nog mooi kneedbaar en gemotiveerd

En het was maar een klein klasje van 13... Over anderhalve week begint het reguliere onderwijs weer, dit is een klas die wat dingen moet bijspijkeren

oh ja, succes sjak
  vrijdag 8 april 2005 @ 09:49:19 #151
35189 Troel
scherp en bot
pi_26066069
succes sjak!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 8 april 2005 @ 20:14:45 #152
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26080901
Hoe was het gegaan, Sjak?
.
  zondag 10 april 2005 @ 12:59:18 #153
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26119968
Dank, het gesprek ging erg goed. Ik heb nu niet het idee dat ik dingen anders had willen zeggen. Ik ben eerlijk geweest, heb duidelijk aangegeven aan welke punten ik nog wil werken en wat ze van mij kunnen verwachten en wat ik van hun verwacht.
Leuk dus.
Nu moet ik even afwachten, ik loop namelijk iets op de procedure vooruit, ze hebben me gevraagd voor er een advertentie was geplaatst. Nu moeten ze dus even afwachten of er nog veel mensen gaan reageren. Ik denk het eerlijk gezegd niet, het is iets te specifiek wat ik doe.
Lekker douchen!
pi_26164954
Gisteren was het weer zover. De eerste dag na een vakantie. Is goed meegevallen maar wel bijna volledig in babbelen vergaan.
Vandaag dus toch maar terug op normaal tempo lesgeven
  vrijdag 15 april 2005 @ 18:34:17 #155
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26253903
Ze hebben me aangenomen
Lekker douchen!
  vrijdag 15 april 2005 @ 18:52:59 #156
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_26254331
Hartstikke gefeliciteerd, sjak! .
  vrijdag 15 april 2005 @ 19:50:05 #157
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26255613
Proficiat!
.
pi_26255983
Gaaf, van harte!
pi_26531993
Wat is het stil op dit forum!!!

Volgende week lekker vakantie
Daarna nog maar 5 lesweken en 1 repetitieweek.
Het jaar gaat echt heel snel voorbij zeg.
pi_26532161
Zeg dat wel! En ik vind het best leuk hoor, zomervakantie, begrijp me niet verkeerd, ik vind het best leuk om hele dagen te zwemmen en op terrasjes te hangen. Maar ik wil nog vanalles met allerlei klassen doen en moet nog maar zien hoe ik dat voor elkaar krijg in die paar weken
pi_26532320
Mijn stage is voorbij! En ik mis de leerlingen om me heen.. Zit nu de hele dag tussen volwassenen en mijn (sorry, maar weinig boeiende) klasgenoten. Ik heb gewoon mensen in mijn klas die blij zijn dat de stage voorbij is. Tssk!
Mon 'en!
pi_26532578
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
pi_26533655
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen blij zijn dat hun stage voorbij is. Het kan verschillende redenen hebben. 1 daarvan is dat je als stagiair toch veel minder mogelijkheden hebt dan iemand die in dienst is. Je staat onder supervisie, hebt wel verantwoordelijkheid maar geen macht en je wordt vooral gebruikt als loopjongen. Verder wordt er continu tegen je aangeschopt, heeft iedereen wel commentaar en levert een stage geen salaris op. Kortom: genoeg redenen om blij te zijn dat de stage voorbij is.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_26537301
En daarbij nog het feit dat je vanuit je opleiding-die-geen-feeling-heeft-met-de-praktijk aan allerlei eisen moet voldoen die in een normale les-/schoolsituatie erg onhandig of zelfs onhaalbaar zijn, de tijd die je graag zou willen steken in een fatsoenlijke voorbereiding van je lessen moet steken in het maken van samenvattingen van artikelen van onderwijskundigen die mijlenver van de praktijk af staan, samenvattingen waar jij een half A4-tje voor nodig hebt maar die toch per se 2 A4-tjes moeten zijn zodat je in godsnaam dan maar jezelf vier keer gaat herhalen in steeds andere bewoordingen....ik zou nog een hele tijd door kunnen gaan: "gewoon" lesgeven bevalt me stukken beter dan lesgeven-met-de-opleiding-ernaast.
pi_26537373
Ik ben ook wel blij dat mijn verslag in het postvak van mijn begeleiders gedropt is hoor. Maar het contact met die leerlingen mis ik echt heel erg. Er zijn ook een hoop klasgenoten die nooit het VMBO in willen omdat 'die kinderen niks snappen en zo druk zijn', terwijl ik er achter ben dat ik juist heerlijke dagen beleef met BBL-leerlingen..
Mon 'en!
pi_26537449
Dat kan toch? Ik heb ook wel collega's die uitstekend zijn in de bovenbouw van het VWO, maar die je niet voor een brugklas (van welk schooltype dan ook) moet zetten. Hebben ze gewoon niks mee. Zo moet ik er niet aan denken om les te geven aan kinderen jonger dan een jaar of tien, bijvoorbeeld. En ook wat de middelbare school betreft heb je zoveel 'lagen': ik heb een brugklasmentoraat geweigerd omdat ik voor mijn gevoel veel meer "kan" met een bovenbouwklas. Vind het leuk om wat lessen te hebben in de brugklas, maar qua mentortaken zie ik mezelf veel eerder met derde-, vierde- of vijfdeklassers in de weer gaan.
pi_26537501
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
Weet je hoe vermoeiend het is als je het nog niet gewend bent? Weet je hoe frustrerend het kan zijn om onder iemands hoede te werken als diegene totaal niet geschikt is als docent of als stagebegeleider? Er zijn heel veel redenen waarom je blijk kunt zijn dat je stage voorbij is. Ik was ook blij, ik was gewoon bekaf. Het moet gewoon wennen. En je geeft niet alleen les, je moet ook nog bergen verslagen voor school schrijven, verslagen waarvan het nut je soms volledig ontgaat. Die opdrachten gaan vaak ten koste van het lesgeven en van de lol in je stage.
  woensdag 27 april 2005 @ 08:47:22 #168
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_26537552
Tussenbeoordeling gehad van mij stage bij havo en vwo, geen negatieve dinge gehoord. 2 Juni is de eindpresentatie maar ik verwacht mijn stage met vlag en wimpel te halen. Ik ben gewoon ene goede docent
pi_26542997
Ik heb vandaag fantastisch nieuws gekregen
Mijn directie heeft mij gevraagd of ik het zou zien zitten om in september terug te keren
Daarbij vroeg ze ook nog of ik interesse zou hebben om mee te werken aan een drie jaar durend project.

En of ik daar zin in heb!
Ik sta er nog altijd wat versteld van eigenlijk
  woensdag 27 april 2005 @ 18:51:28 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_26550083
quote:
Op woensdag 27 april 2005 13:15 schreef leonieke het volgende:
Ik heb vandaag fantastisch nieuws gekregen
Mijn directie heeft mij gevraagd of ik het zou zien zitten om in september terug te keren
Daarbij vroeg ze ook nog of ik interesse zou hebben om mee te werken aan een drie jaar durend project.

En of ik daar zin in heb!
Ik sta er nog altijd wat versteld van eigenlijk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26551887
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mensen die blij zijn dat hun stage voorbij is??????
Ik wens die mensen veel succes als ze echt het onderwijs in willen!!!
Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
pi_26552075
quote:
Op woensdag 27 april 2005 08:47 schreef Silmarwen het volgende:
Tussenbeoordeling gehad van mij stage bij havo en vwo, geen negatieve dinge gehoord. 2 Juni is de eindpresentatie maar ik verwacht mijn stage met vlag en wimpel te halen. Ik ben gewoon ene goede docent
In je 1e jaar?
pi_26554057
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Ik zei ook niet dat ik niet blij ben met mijn twee vrije dagen (ipv stage), maar ik vond het vandaag wel weer heerlijk om even op mijn stageschool te zijn (moest mijn verslag inleveren en dat was een goed excuus om even bij een paar lessen aanwezig te zijn) en 'mijn' leerlingen weer even te zien. Een (vaak nogal praatgraag) meisje moest haar spreekbeurt doen en vroeg of ik er alsjeblieft bij wilde blijven zitten. Heb haar moed ingepraat en het hielp..
Mon 'en!
pi_26554695
laat maar

[ Bericht 93% gewijzigd door imago op 28-04-2005 13:05:15 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26558769
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Wat doe jij liever, full time werken voor nop, of 1 dagje in de week naar school? Mijn stage heb ik met succes afgerond en ik heb veel geleerd maar ik ben ook blij dat ik nu weer een stuk meer rust heb en gewoon kan werken aan het afmaken van mijn propedeuse.
Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.
Nu ik voor het eerst een jaar zelf aan de slag ben, merk ik toch dat het niet allemaal zo gemakkelijk gaat als in mijn stagetijd.
  donderdag 28 april 2005 @ 07:19:20 #176
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_26561704
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:11 schreef Roellio het volgende:

[..]

In je 1e jaar?
Ja men
pi_26563683
quote:
Op donderdag 28 april 2005 00:31 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Oke oke, misschien ben ik een uitzondering. Ik vond mijn stages vorig jaar en het jaar ervoor superleuk.
Nu ik voor het eerst een jaar zelf aan de slag ben, merk ik toch dat het niet allemaal zo gemakkelijk gaat als in mijn stagetijd.
Ik heb alleen de eerstejaars stage gehad dus qua lesgeven stelde die niet zoveel voor (4 lessen op 4 dagdelen ongeveer). Het enige wat ik er niet leuk aan vond was dat er allerlei formulieren en verslagen afgemaakt moesten worden, bewijzen verzamelen, laten tekenen en dateren enz enz. Vooral toen ik mijn praktijkproef eenmaal gehaald had vond ik het lesgeven ook erg leuk omdat toen een groot deel van de stress weg was.
  zaterdag 30 april 2005 @ 15:50:44 #178
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26620009
Ik kom ook maar weer even kijken hier... Ben de afgelopen dagen met een groep 2-VMBO-ers naar Londen geweest. Errrrrg gezellig Geen enkele wanklank en je merkt dat de band met leerlingen weer een stuk beter geworden is.

Over de stages: ik had het meestal wel naar mijn zin op stage. Ik heb gelukkig dan ook geen vervelende begeleiders gehad, alleen die administratieve rompslomp m.b.t. de opleiding irriteerde me.
.
pi_26870072
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.

Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
pi_26873489
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:01:16 #181
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874190
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:41 schreef thaleia het volgende:
[edit]Ha, laat eigenlijk ook maar, wil niet dat een leerling zich in een bezorgde anekdote herkent. Bij vrolijke anekdotes vind ik het niet zo'n punt.

Om deze posting toch nog enige inhoud te geven: wat een rommelperiode is het zeg. Sportmiddagen, excursies, eindexamens...het verschijnsel "normaal lesrooster" zal mij de komende tijd onbekend zijn. Niet dat ik daarmee zit, overigens
Wij mogen geen excursies meer doen hier op school in de maand mei dus het lesrooster blijft heel erg normaal. Dus geen rommelperiode, behalve dan in mijn hoofd waarin ik al alle examens aan het bedenken ben
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:04:34 #182
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874239
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 07:44 schreef imago het volgende:
Eind-examen-stunt zit er ook weer aan te komen hè. Wij hebben een brief gekregen over wanneer het is (normaal houden ze dat geheim) en dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat ze ons voor gek zetten. Maar ergerns ben ik gewoon bang dat dat is om ons te misleiden, en dat we opeens op een andere dag zwaar gepakt zullen worden
En wat is de eind-examen-stunt precies?
pi_26874578
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 09:04 schreef leonieke het volgende:

En wat is de eind-examen-stunt precies?
De leerlingen die dit jaar eindexamen doen "vieren" dat hun laatste lessen geweest zijn en dat ze de school gaan verlaten door op een bepaalde dag de school te bezetten. Lessen worden dan onderbroken en iedereen moet naar buiten waar ze zelf allerlei activiteiten hebben georganiseerd, waarbij de leraren vaak ook goed te kijk worden gezet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26874734
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 09:31:54 #185
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26874818
Ah de 100 dagen zoals wij dit hier zeggen.

Maar dat ziet er toch leuk uit? en zeker als het een verrassing is voor iedereen.
En dat leerlingen de leerkrachten te kijk zetten, is ook maar logisch. Het is hun enige kans
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:26:26 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_26887941
Ik zou het ook niet erg vinden.. Ik ben niet vies van een beetje zelfspot.
Ligt ook er aan hoe de band met je leerlingen is. Volgens mij zouden ze mij wel enigszins met rust laten, of iets leuks laten doen. Terwijl de leraren die wat minder goed in de smaak liggen, natuurlijk de rottaakjes mogen doen.
.
pi_26888268
Oh ja je merkt ook wel wie er echt zwaar te kijk worden gezet en wie niet Tot nu toe ben ik er goed van af gekomen, maar ik snap ook wel de leraren die het gewoon vervelend vinden. Vooral het feit dat je per se "moet" meedoen aan alle flauwe activiteiten, en als je dat niet doet dan ben je natuurlijk weer een spelbreker. Bij ons sloten ze de poort bijvoorbeeld vorig jaar af zodat de leraren echt gedwongen worden om mee te doen en niet konden "ontsnappen". Dat wordt niet op prijs gesteld. Ze zijn ook wel eens te ver gegaan door iemand in een liedje voor homo uit te maken enzo. Ze bedoelen het niet eens altijd kwaad, maar de grenzen vallen op zo'n dag weg natuurlijk, en soms gaan ze onbedoeld te ver, dat is vervelend.

Ik denk ook wel dat het uitmaakt of je al 30 jaar in het vak zit en ondertussen alle thema's en activiteiten en flauwe grappen al te vaak hebt gezien, of dat het allemaal nieuw voor je is.

Ik vind het zelf vooral irritant dat het me nooit goed uitkomt Net op een middag dat een proefwerk of een belangrijke les gepland staat ofzo, soms is dat gewoon net vervelend.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 18:02:00 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_26888785
Bij ons was de stunt op een vaste dag. In eerste instantie mocht men vanaf het eerste uur op school verstieren, officieel pas vanaf het derde uur geloof ik. Bij ons werd dat allemaal wat strikter gehanteerd en mochten we ook pas om 10 uur ontbijten.

Maar in beide gevallen zorgen de docenten er wel voor geen belangrijke dingen gepland te hebben op die dag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:02:50 #189
61183 leonieke
Dan toch?
pi_26890403
Bij ons (West-Vlaanderen) is dat meestal met de hele stad op één dag. Om 4.30u ontbijt met alle laatstejaars op de grote markt en een optreden. Rond 8.15u vertrekt iedereen naar school om daar met veel kabaal toe te komen en heel de school aan het zingen te krijgen (lukt vrij makkelijk ).

Dan moesten we ons het eerste uur helemaal wassen (of toch ons haar en gezicht en armen en alles wat nog zichtbaar en gekleurd was) Dan hadden we twee uur les ( ) Wij hadden een volledig uur proeven van chemie en een video bij godsdienst. Daarna verkleedpartij en pizza eten en dan over de middag dansen voor de hele school. Daarna vrije activiteit op school en dan receptie en 's avonds een grote fuif met alle zesdejaars van de stad.

Waar ik werk (Brussel) is het wel per school dat ze de leerkrachten dingen laten doen om zich wat belachelijk te maken maar ze beperken zich tot hun leerkrachten. Voor mij was er dus niet zoveel aan
pi_26891447
[offtopic]
Pfff, Thaleia, heb jij nog tips hoe ik óóit die pensum-tentamens moet gaan halen? Vertalen kan ik wel, maar die enorme lappen tekst willen maar niet in m'n hoofd blijven zitten. Hoe onthoud ik in 's hemelsnaam het verschil tussen schitterende, glimmende, glanzende, en fonkelende zwaarden?!
[/offtopic]

En voor de mensen die niet snappen waar dit over gaat: Voor elke universitaire lerarenopleiding is de enige toelatings-eis dat je je doctoraal/master in dat vak hebt gehaald. Alleen bij Klassieke Talen, speciaal om mij te pesten ( ), worden er extra eisen aan je vakkenpakket gesteld: je moet een bepaalde - enorme - hoeveelheid teksen in het Grieks en Latijn gelezen hebben. Op zich een logische eis, dat lezen vind ik ook geen probleem, maar om nou al die teksten ook letterlijk uit je hoofd te moeten gaan leren vind ik zo zinloos! Over dit onderdeel struikelen enorm veel studenten, en ik zou ook veel liever léúke vakken gaan volgen dan voor 20 (oude) studiepunten maandenlang teksten te lezen om vervolgens het tentamen toch niet te halen Het is dat ik zo graag die bevoegdheid wil, maar anders...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_26895483
70 oude studiepunten aan vakken moeten doen omdat je een doctoraal hebt dat verwant is aan het schoolvak terwijl die vakken eigenlijk niks te maken hebben met wat je gaat doen op school is pas waanzin...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_26898702
Oei....ik weet het niet echt meer, het is voor mij allemaal alweer zo lang geleden

Ik had de mazzel dat ik een goed geheugen heb voor het letterlijk onthouden van dingen: als ik aan bepaalde aanknopingspunten in een zin zie wat er ook alweer ongeveer stond, schiet de letterlijke vertaling me wel weer te binnen. Overigens waren ze bij ons ook wel zo schappelijk om niet moeilijk te doen over fonkelend/glimmend/glanzend/glinsterend, ze wilden toch vooral zien dat je de structuur vd zin zag. Moest over het algemeen de teksten wel 2x doornemen, anders bleef het niet hangen. Maar ik had ook wel studiegenoten bij wie het na 5x doornemen nog niet bleef hangen en dat was dus mooi kut. Ik weet het echt niet, maar wil je wel veel sterkte wensen

(Sowieso was er bij ons nog niet die eis dat je extra teksten gelezen moest hebben, maar tegenwoordig wel: je hebt nu een 'basic' variant van de studie en wie de leraarsopleiding wil doen moet daar extra dingen bijlezen. Vroeger had je gewoon 1 variant en alleen als je echt hele duidelijk omschreven plannen had om je in een bepaalde andere richting te verdiepen kon je voor een 'uitgeklede' variant kiezen en dan mocht je idd niet de leraarsopleiding gaan doen. Het was vroeger denk ik nog veel meer standaard dan nu dat het gros van de studenten toch wel de onderwijskant op gaat.)
pi_26908359
Gisteren mailde mijn opleidingscoordinator dat ze me vandaag ergens over wou spreken, ik was al helemaal zenuwachtig...

Maar nu blijkt dat ik en een handvol anderen van de gehele lerarenopleiding Engels in augustus voor 10 weken naar China mogen om daar Engels te geven! Ik ga natuurlijk ja zeggen, dat lijkt me een geweldige ervaring!
pi_26910790
Wow!!!! Dat is echt geweldig!
Sowieso zoeken ze heel veel docenten Engels in China he, zie bijv. http://www.teach-in-china.cn
Volgens mij nemen ze iedereen aan die maar enigszins Engels spreekt, dus als je echt een officiele bevoegdheid hebt kun je daar volgens mij een eind komen.
pi_26925112
China... wat klinkt dat gaaf zeg!!

Ik zit zelf op een breekpunt heb ik het idee. Ik kan over minder dan een half jaar klaar zijn met studeren, maar dan heb ik niet de goede vakken gevolgd om leraar te worden. Als ik wel leraar wil worden ben ik echt véél langer bezig, en ik ben bang dat ik dat niet ga redden. Ik heb het studeren wel gezien zo onderhand.

Maarja, ik wil wel lesgeven Ergens heb ik het idee om nu snel af te studeren, en gewoon te zien hoe lang scholen het pikken dat je onbevoegd bent. Om dan te zien of ik over een aantal jaar niet me kan aanmelden als soort van zij-instromer, want daarvoor lijken de eisen zooooveel soepeler! En ik speel ook een beetje met het idee om ooit nog in de avonduren HBO Nederlands te gaan doen, dan kan ik alsnog tweedegraads worden...

Maargoed, ik vind het een enorm moeilijke keuze. Het is zo bepalend voor de rest van m'n carrière, en dat vind ik eng! M'n hart ligt echt bij lesgeven (nu in ieder geval), maar ik denk dat ik persoonlijk gelukkiger word als ik niet nog anderhalf jaar hoef te zwoegen op vakken die ik verschrikkelijk vind. Pfff, ik weet het nog niet
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:47:04 #196
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26925327
Hee Imago, wat is nou anderhalfjaar op een mensenleven. Ik zou nu die anderhalfjaar doorstaan, die kun je later niet meer overdoen. Daarna kun je nog lang genoeg lesgeven / werken.
Lekker douchen!
pi_26925521
Da's lastig zeg! De markt voor classici is nu heel gunstig, je wordt overal aangenomen ook als je geen bevoegdheid hebt. Ze zijn allang blij als je bent afgestudeerd en ze dus geen tweede- of derdejaars hoeven aan te nemen
Maar een papiertje geeft je wel VEEL meer een poot om op te staan.

Het zit wel in de lijn der verwachtingen dat men op een gegeven moment genoodzaakt zal zijn afgestudeerde classici die toevallig niet de uitgebreide variant hebben gedaan toch een bevoegdheid te geven, maar je weet natuurlijk nooit hoe dingen zich ontwikkelen (nog niet zolang geleden werd er serieus over gepraat of het vak Grieks helemaal afgeschaft moet worden, mocht dat gebeuren -wat ik niet verwacht, ik verwacht dat scholen zich juist zouden willen gaan onderscheiden door het juist wel aan te bieden- dan zijn er veel minder uren voor classici)

Hier in Nijmegen kunnen mensen in de avonduren hun bevoegdheid halen. Ze moeten daarvoor drie jaar lang elke maandagavond college volgen en verder nog een hoop zelfstudie doen. Als ik zo hoor wat het programma is denk ik dat je het daarmee zeker niet makkelijker hebt dan nu met die 1,5 jaar. Maar goed, ik weet dus niet of die dingen niet versoepeld gaan worden op den duur.
pi_27039722
De laatste loodjes. . Vorige week heb ik nog een avond in de kroeg gezeten met twee 'soulmates' die ook de lerarenopleiding volgen en met wie ik op een excursie ben geweest naar Bonn ergens eind maart. Aan het einde van de avond, na de nodige wijn en bier, hadden we twee briljante plannen. Het eerste plan is dat we ons volgens jaar gaan verdiepen in het hoe en wat van het oprichten van een eigen particuliere school, het tweede plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs. .

Ondertussen moet ik alles natuurlijk op het laatste moment doen. Ik heb in de meivakantie veel aan het portfolio geschreven en twee stukken ingeleverd bij mijn begeleider. In tegenstelling tot twee vorige stukken die ik voor mijn gevoel in een half uurtje had geschreven en waar ik vooral aan het blaten was over mijn 'ontwikkeling' had ik in deze twee stukken wat meer aandacht gegeven aan vakliteratuur en was ik inhoudelijk in de materie gedoken. En wat krijg je dan als commentaar: ik mis de rode lijn in je ontwikkeling. Gatsie. Nog even doorbikkelen tot 6 juni, daarna flink vakantie vieren.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  zondag 15 mei 2005 @ 23:17:30 #199
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27040011
quote:
Op zondag 15 mei 2005 23:07 schreef RaisinGirl het volgende:
Het plan is dat we een bundel gaan uitgeven met daarin ervaringen, essays en columns van jonge docenten die net beginnen in het voortgezet onderwijs. .
Dit is wel een leuk idee.


Met dat andere plan zou ik maar es een paar jaartjes wachten totdat je wat ervaring achter de kiezen hebt
.
pi_27040218
Dat plan was niet van mij, maar van die andere overambitieuze wereldverbeteraar, . Ik vond het komisch, maar ook prikkelend om over na te denken.

Die bundel is wel te realiseren, denk ik, daar wil ik me volgend jaar serieus mee bezig gaan houden.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27047280
Even 'for the record', ik heb mijn stage afgelopen week afgerond (eindgesprek) en een 8 gekregen. En we hebben besproken dat ik 'waarschijnlijk wel een echte VMBO-docent' ben.
Volgend jaar stage wordt hopelijk een scholengemeenschap met VMBO, Havo én VWO, zodat ik soms toch even les kan geven aan een VMBO-klas

En ik had een stageplek voor volgend jaar gevonden (school voor praktijkonderwijs, erg interessant om de begeleidings-tak van het docentschap uit te bouwen), de school vond het al prima als ik zou komen. Maar mijn eigen school (lerarenopleiding in T'burg) niet, 'want we mogen geen eigen stageplaatsen aanwijzen'.
Mon 'en!
pi_27049406
Geen eigen stageplek aanwijzen?
Bij mij is dat min of meer verplicht!
pi_27049915
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27050294
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:19 schreef imago het volgende:
Is het niet zo dat de lerarenopleidiing contacten heeft met een aantal scholen waarvan ze weten dat de begeleiding goed is? Ik heb het geluk dat de school waar ik gewoon werk ook toevallig een "opleidingsschool" is. Maar zou de school waar jij stage wilt lopen zich ook niet als opleidingsschool aan kunnen melden?
Ik mag in mijn 3e en 4e jaar wel zelf een stage 'uitzoeken', maar moet dan nog kiezen uit scholen die een liefdevolle relatie met Fontys hebben

Het zou wel iets met die begeleiding te maken kunnen hebben, ja. Maar 't blijft stom dat ik op school (door mijn 'mentor') word behandeld alsof ik een misdaad bega, als ik zelf een potentiële stageschool benader.
Ik vroeg mijn stagebegeleidster hoe 't zit en zij zei dat (mits ik met goede argumenten kom) het stagebureau in moet/kan stemmen met mijn voorstel. Dus wie weet, misschien kan ik in het 3e jaar wel stage lopen op die praktijkschool. Ik wil volgend jaar wel VWO en Havo van dichtbij zien.
Mon 'en!
  maandag 16 mei 2005 @ 13:52:20 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27052070
Ach ja, Fontys he
.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 08:14:30 #206
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27208460
Ik ben op het moment erg druk met het afronden van de opleiding. Volgende week moeten we alle producten hebben ingeleverd. De spanning begint te stijgen hier, want er moet nog wel het een en ander gebeuren voor ik zover ben...
Lekker douchen!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:22:10 #207
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27210406
* LuQas meldt zich

Ik ben student Grieks/Latijn maar geef momenteel al 9 uur les in de onderbouw van het vwo. Dit vanwege het feit dat er nu eenmaal niet al te veel beschikbare docenten klassieke talen zijn.

Ik studeer aan de UvA, maar ben van plan na mijn master de lerarenopleiding aan de VU te doen, heeft iemand meer informatie/ervaringen over het verschil tussen de ILO en de docentenopleiding van de VU? Ik hoor over het ILO namelijk alleen maar slechte verhalen.

Het les geven zelf vind ik fantastisch, hoewel het allemaal wel veel vermoeiender is dan ik aanvankelijk had gedacht.

Wat vinden jullie zelf het moeilijkste van het voor de klas staan? Ik vooral het orde houden, eens in de zoveel tijd heb ik gewoon een les waarin alles niet loopt als ik wil wat niet bepaald bevorderlijk is voor de sfeer.

Buiten die enkele les is het verder allemaal reuzeleuk.
Afrika Paprika
pi_27219334
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:08:36 #209
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27219535
Ik doe de docentenopleiding aan de VU. (Die van de faculteit bewegingswetenschappen). Aangezien ik een HBO-er ben in de gezondheidszorg doe ik de tweejarige variant, anders duurt de opleiding 1 jaar.
Ik vind het een erg leuke opleiding wel druk, maar ik heb enorm veel geleerd de afgelopen twee jaar.
Er is hier volgens mij nog wel iemand die daar de opleiding doet, ben alleen de naam even kwijt.
Lekker douchen!
pi_27219798
Hé LuQas, het wordt bijna een klassieke talen clubje hier zo

Volgens mij hoor je over elke lerarenopleiding slechte verhalen, ik ken niemand die over zijn opleiding onverdeeld positief is.

Ik heb trouwens besloten nu eerst te gaan afstuderen en daarna ooit nog wel pensum te doen om daarna toegelaten te worden tot de lerarenopleiding. Toen ik alles op een rijtej zette kwam ik erachter dat ik qua punten nu kan afstuderen, de pensum-punten zouden "extra" zijn, dus qua tijd maakt het niet uit. Maar ik ben de afgelopen anderhalf jaar alleen bezig geweest met vakken omdat ze verplicht waren en niet omdat ik ze leuk vond, en ik ben wel weer toe aan een beetje plezier in m'n studie. Dus ik ga lekker m'n scriptie schrijven nu (dat vind ik dus leuk!) en daarna zien we wel wat ik verder ga doen.

Wij zijn op school nu bezig met de formatie voor volgend jaar. Ik ga waarschijnlijk 15 uur doen, al had ik er liever 18. Maargoed, ik heb nou eenmaal oo ktijd nodig om af te studeren
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27253751
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!

En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Mon 'en!
  zondag 22 mei 2005 @ 21:53:50 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27257013
quote:
Op zondag 22 mei 2005 20:24 schreef bloempjuh het volgende:
Het moeilijkste aan lesgeven vond ik persoonlijk het gedoe er omheen. Lesvoorbereidingsformulieren, reflecties, evaluaties..

Wat dat betreft kijk ik úit naar het 'echte docentenbestaan'!
Kan ik me voorstellen, maar als je straks 'echt' bezig bent, heb je ook een administratieve rompslomp. Punten bijhouden, tig vergaderingen, tig brieven in je postvak varierend van zorgteam tot werkgroep overleg over vernieuwde basisvorming, noem het maar op. Docenten zeggen ook vaak: het lesgeven op zich is niet vermoeiend, maar de hele zooi er om heen, dát is vermoeiend. En ik moet ze gelijk geven. Wat dat betreft zouden klassenassistenten geen verkeerde zaak zijn
quote:
En orde houden.. Ach, als je positief denkt en niet in straffen maar in beloningen denkt valt het orde houden wel mee
Inderdaad. Ik draai nu een jaar of 4 mee, en elk jaar komen nieuwe, startende docenten binnen, en ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Volgens mij heb ik die ergens in dit topic al eens genoemd, mja... je hebt te populaire mensen, die effe de popie-jopie uit willen hangen. Bij dat soort mensen loopt de klas binnen een mum van tijd over ze heen. Dan heb je nog de docenten die gehoord hebben "begin strak, en laat de teugels daarna vieren", maar die beginnen dan TE strak, waardoor ze in de klas een gigantische tegenreactie krijgen. Nieuwe collega van mij deed dit. Dat heeft hij geweten.

Wanneer je een beetje een natuurlijk overwicht hebt, valt dat orde houden echt wel mee hoor.
.
pi_27259984
Baba, je moet ook weer niet de popie uit gaan hangen.. Maar dealtjes sluiten met leerlingen ("als jullie de een half uur rustig zijn gaan we het laatste kwartier iets leuks doen) en die ook nakomen werkt veel beter dan 'als jullie niet normaal doen krijgen jullie straf'

En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Mon 'en!
  maandag 23 mei 2005 @ 16:13:19 #214
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27278602
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



  maandag 23 mei 2005 @ 16:52:39 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27279908
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:12 schreef bloempjuh het volgende:
En ik heb denk ik liever papieren van collega's dan lesvoorbereidingspapierhandel
Herstel: papieren van directie.
.
pi_27280431
Ha, ik krijg toch de 18 uur die ik wilde! En lekker veel parallelklassen, dus weinig voorbereidingstijd.

Voel me dan toch wel gewaardeerd eigelijk, dat ze zoveel klassen aan zo'n broekie als mij overlaten. Ik werk nu 3 en een half jaar op deze school, maar ik blijf me toch altijd een jonkie voelen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  maandag 23 mei 2005 @ 17:25:15 #217
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27280898
quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef Silmarwen het volgende:
Vandaag voor het eerst lesgegeven aan een pittige vmbo klas. Zijn ze allemaal stil, gaat mijn telefoon (en ik dus) af.



Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Lekker douchen!
pi_27281061
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:23:15 #219
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27282740
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
pi_27283053
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:23 schreef leonieke het volgende:
Dat lukt je idd niet tegenwoordig.

Drie jaar terug dacht ik er precies hetzelfd over. Einde van mijn opleiding en dan moest ik beslissen wat ik ging doen.
Heb dan twee jaar in de privésector gewerkt en vorig jaar besloten om dan toch maar voor de klas te gaan staan, omdat ik er dan pas echt 'goesting' in had.
Heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissingen
Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
  maandag 23 mei 2005 @ 18:39:15 #221
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283170
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar jij woont in België toch? Daar is het schoolsysteem nog een beetje zoals het hier vroeger was geloof ik...
En je bedoelt daarmee...
pi_27283230
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:39 schreef leonieke het volgende:
En je bedoelt daarmee...
Dat dat me een stuk prettiger werken lijkt. Ik heb helemaal niets met al die onderwijsvernieuwingen hier in Nederland.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:42:49 #223
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27283281
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
pi_27283335
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:42 schreef leonieke het volgende:
En wat zijn die vernieuwingen dan precies waar je het moeilijk mee hebt? Want ik snap nog altijd niet wat dat precies te maken heeft met het feit dat ik er in het begin ook geen zin voor had en na een paar jaar wel...
Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
  maandag 23 mei 2005 @ 19:31:59 #225
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27284778
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:32:25 #226
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27284795
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zit tegen het eind van mijn derde jaar, volgend jaar LiO. Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet het onderwijs in wil. Niet omdat ik het niet kan (integendeel) of omdat ik het lesgeven niet leuk vind (integendeel), maar omdat ik het simpelweg te zwaar vind en omdat ik me niet kan vinden in het systeem zoals dat er vandaag de dag uitziet. En eigenlijk wil ik een baan waarbij vrij zijn ook echt vrij zijn betekent, en niet het nakijken van werkstukken en proefwerken. Ik wil de deur achter me dicht kunnen trekken en de rest van de dag niet meer aan mijn werk denken of ermee bezig zijn. En dat gaat in het onderwijs niet lukken vrees ik.
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
pi_27285192
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:31 schreef leonieke het volgende:
Hmz je bedoelt de inhoud van het vak zelf dan? Dat lijkt me idd maar al te vreemd. Hier in België heb je leerplannen waar je je als leerkracht dient aan te houden.
Die zijn er nu ook wel natuurlijk. Maar men wil graag dat leerlingen zelf bepalen hoe en wanneer ze iets leren. Ze moeten als het ware hun eigen programma invullen. Daarnaast wordt er zeer sterk de nadruk gelegd op competenties en wordt de theoriekennis soms bijna helemaal vergeten. Vaardigheden zijn prachtig, maar niet ten koste van kennis. In mijn ogen moet het eerste doel van het onderwijs kennisoverdracht zijn en dat is nu dus niet het geval. Ook moeten leerlingen veel in groepjes werken, continu reflecteren op wat ze doen etc. Ik vind het gewoon niks en volgens mij werkt het ook voor geen meter.
pi_27285282
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
. Dat vind ik nou oprecht jammer. Ik snap het helemaal en dat zijn ook dingen waar ik zelf mee worstel als ik denk aan mijn toekomstige carriere in het onderwijs. Maar toch vind ik het heel jammer. Ik heb heel erg genoten van je weblog en om heel eerlijk te zijn vond ik je overkomen als een heel goede leraar. Maargoed, het is jouw keuze .
Ik bén er ook goed in, dat weet ik van mezelf. Maar ik weet ook van mezelf dat ik qua werkdruk niet heel veel kan hebben en dat ik mezelf op dat vlak moet beschermen.

Mijn besluit staat niet voor 100% vast, maar er zijn andere beroepen die me eigenlijk veel leuker lijken. Maar ik voel me er bijna schuldig onder, aangezien er zoveel behoefte is aan goede docenten.

We zullen zien.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:47:24 #229
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27285392
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het sloeg ook meer op mij dan op jou. Ik zie het systeem hier niet zitten, en dan met name het idee dat kinderen zelf moeten bepalen wat ze willen leren en meer van dat soort geitenwollensokkenonzin (met Iederwijs als tragisch dieptepunt, al is dat trouwens wel een privaat initiatief).
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27285560
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:47 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Goed punt Lupa.
Ik heb vandaag weer bij PGO getutord en...... het werkt gewoon niet.
Als je studenten volledig hun eigen onderwijs laat inrichten dan komt er bij 80% van de studenten van enige inhoudelijke diepgang niks terecht.
Sad but true.
Ik weet zelf dat ik als student en ook vroeger als leerling gewoon ouderwets les wil(de). Ik wil iemand die voor de klas op bevlogen wijze vertelt over zijn vak. Ik wil geen groepswerk waarbij ik afhankelijk ben van de inzet van anderen, ik wil niet zelf bepalen wat ik wil leren, ik wil geen rollenspelen. Ik wil gewoon leren. Tegenwoordig lijkt het alsof het een soort misdaad is om leerlingen gewoon dingen in hun kop te laten stampen, maar ikzelf ben toch maar wat blij dat ik vroeger veel stampwerk heb gedaan.
  maandag 23 mei 2005 @ 19:56:05 #231
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27285732
Vroegâh was allus betâh
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 23 mei 2005 @ 20:09:20 #232
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286187
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...

En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
pi_27286196
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.

Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.

Toch overweeg ik ook om het onderwijs uit te gaan, niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik denk dat ik andere dingen ook best leuk vind en dat ik het mezelf in andere sectoren een stuk makkelijker maak, qua verhouding werkuren-salaris.

Toevallig had ik het er laatst met onze roostermaker over, die denkt dat het huidige systeem over een paar jaar in gaat storten omdat het gewoon niet meer te doen is. Het onderwijs wordt steeds meer bevolkt door vrouwelijke parttimers met kinderen en dat is logisch, want voor hen is het een prima baan: flexibele inroostering, vrij in de schoolvakanties, een partner die voor het echte inkomen zorgt, en als je maar drie dagen werkt is het onderwijs niet zo zwaar. Die willen allemaal de eerste uren vrij (want kinderen naar school brengen) en de woensdagmiddag, etc.
Voor anderen is het een veel minder prima baan, ik bijvoorbeeld heb nu eenmaal geen partner die voor het echte inkomen zorgt, en kom dus gewoon slecht rond. En heb het flink druk terwijl ik momenteel nog niet eens fulltime werk. Dat begint me te ergeren, want ik werk wel al vijf jaar met hart en ziel heel hard. (Of eigenlijk het laatste jaar steeds minder met hart en ziel, omdat ik meer en meer met mijn gedachten bij een andere carriere zit.)
Kortom: onevenredig veel parttimers die allemaal op dezelfde tijden vrij willen en hij weet echt niet meer hoe hij het inroosteren voor elkaar moet krijgen. Onze schoolleiding heeft nu ook echt het beleid dat ze steeds zoveel mogelijk mannelijke fulltimers aannemen. Maar dan nog is het maar de vraag hoelang het blijft werken op deze manier.

Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
pi_27286304
Volgend jaar werk ik trouwens nog wel in het onderwijs hoor, en het jaar daarna misschien ook nog wel. Wil graag mijn huidige klas 5 meenemen naar het eindexamen, en sowieso vind ik het echt nog wel leuk. Maar ik word wel zo'n schandalige parttimer die maar drie dagen gaat werken, en in de rest van de tijd aan de slag gaat met andere dingen (nee, geen kinderen)
  maandag 23 mei 2005 @ 20:16:17 #235
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286424
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef thaleia het volgende:
Ik moet ook maar weinig hebben van het 'nieuwe leren'. Je hoeft niet bij elk vak te leren hoe je een werkstuk in moet delen, of hoe je een website moet bouwen, en je hoeft ook niet de hele dag door te leren hoe je moet samenwerken en hoe je in je logboek precies datgene schrijft dat de leraar wil horen... Ik heb van mijn vijfde klas een tijdje terug de vraag gekregen of we alsjeblieft weer wat meer teksten samen konden lezen, gewoon klassikaal. En ik geef ze groot gelijk.

Gelukkig denken mijn sectiegenoten er precies zo over, dus wij weten tot nu toe aardig te manouvreren tussen wat schoolleiding & inspectie willen en wat ons het beste lijkt.
In de afdeling waar ik lesgeef (beroepsonderwijs) is het ook de bedoeling om onze leerlingen voornamelijk vaardigheden aan te leren. Staat ook zo in het leerplan, zeker en vast voor het vak PAV, maar ik draai er ook soms wel rekenen of teksten lezen tussen. Meestal ook op vraag van de leerlingen. Gewoon zorgen voor voldoende afwisseling.

Maar het is ook wel belangrijk dat de leerlingen die vaardigheden leren, al is het nu maar bijvoorbeeld zelfstandig informatie opzoeken via verschillende kanalen. Lijkt me in deze maatschappij niet meer weg te denken.
quote:
loon-verhaal
Zonder al te nieuwsgierig over te komen (en je hoeft het niet te vertellen uiteraard) maar hoeveel verdient iemand die lesgeeft in het middelbaar onderwijs bij jullie netto? (gelieve ook het jaar waar je lesgeeft bij te zetten om een goede vergelijking te kunnen maken )
quote:
Ik vind het werk wel leuk en ik denk dat ik het ga missen dat ik niet meer met leerlingen kan ouwehoeren en met ze op excursie kan en ze naar het eindexamen toe kan begeleiden en heel erg meeleven en hopen dat het goed met ze gaat enz. enz., maar goed, ik kan altijd later weer terug het onderwijs in gaan als de werkomstandigheden c.q. salarissen zijn verbeterd of als ik aan kinderen wil beginnen terwijl mijn partner voor het geld zorgt. Dat hou ik mezelf maar voor: ik kan nu gewoon eens gaan rondkijken wat er nog meer allemaal te doen is qua werk, en als ik spijt krijg kan ik zo weer terug het onderwijs in. Dat is een voordeel van de schaarste in mijn vak
Moet je zeker en vast doen. Ik ben ook blij dat ik de prive ben ingetrokken zodat ik echt weet wat de beide jobs zijn. Moet ik nu niet zitten denken, hoe zou het zijn in de privé als ik dit of als ik dat ...
pi_27286458
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:09 schreef leonieke het volgende:
Ik vind het persoonlijk nogal hautain overkomen dat je jezelf een goede docente vindt Lupa. Sorry
Maar ik geef nu een jaar les en ik durf me nog geen goede leerkracht noemen, ik heb nog zoveel te leren en zoveel ervaring op te doen vooraleer ik me goed durf te noemen. En het is niet dat ik slecht ben aangezien ik gevraagd werd om te blijven en de directie echt tevreden is over mij. Maar om mezelf nu te bestempelen als echt goed... Vind ik persoonlijk echt nog té vroeg hoor...

En niet afkomen met het feit dat de Belgen gewoon te bescheiden zijn.
Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan ervaren. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.

Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...

Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
pi_27286509
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Vroegâh was allus betâh
Het is niet zozeer dat, op de 'oude methode' valt ook genoeg aan te merken. Het is meer het feit dat men in Nederland altijd in extremen lijkt te moeten denken. Eerst was alles gericht op kennis, nu 'mag' kennis ineens niet meer en mogen we alleen nog maar 'competenties' aanleren. En voordat men weet of iets werkt, wordt het alweer radicaal omgegooid. Je wordt er gewoon een beetje kriegel van.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:20:44 #238
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286582
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. Ik weet gewoon dat ik er talent voor heb. En goed is iets anders dan [i\]ervaren[/i]. Een beginnend docent kan een goed docent zijn en met de jaren nog beter worden. Een beginnend docent kan ook een slecht docent zijn en er na twintig jaar nòg niets van bakken.

Ik denk dat mijn conclusie gerechtvaardigd is als ik kijk naar mijn cijfers (gemiddeld rond de negen) en mijn altijd zeer positieve beoordelingen in stages. Ik heb driemaal stage gelopen en driemaal waren zowel de begeleidende docent als de instituutsbegeleider zeer lovend. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt, maar wel dat ik het in me heb. Daarnaast scheelt het misschien dat ik ouder ben dan de gemiddelde docent (27) en er al wat levenservaring op heb zitten...

Zie niet in waarom ik niet zou mogen zeggen dat ik ergens goed in ben.
Ik vond je echt overkomen als iemand die (bijna) niets meer bij te leren heeft.
Ik had ook altijd lovende commentaren hoor tijdens mijn stage, maar eens je er helemaal alleen voor staat, blijkt het toch nog net iets anders te zijn, zeker als dan die 'andere' papierwinkel erbij komt en je titularis wordt en vakverantwoordelijke en ...

Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
  maandag 23 mei 2005 @ 20:22:16 #239
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27286642
In het bedrijfsleven is competentiegericht opleiden alweer op z'n retour trouwens.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27286708
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:20 schreef leonieke het volgende:
Ik vraag me persoonlijk gewoon af of je echt zo goed bent als je nu al vreest de druk niet aan te kunnen...
Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
pi_27286796
Het is overigens niet zozeer zo dat ik 'vrees' dat ik de druk niet aankan, het is zo dat ik mijn vrije tijd veel belangrijker vind dan mijn werk. En dus wil ik in mijn vrije tijd niet met mijn werk bezig zijn. Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
  maandag 23 mei 2005 @ 20:29:32 #242
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286920
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ook dat mag. Werkdruk heeft alleen weinig te maken met iets wel of niet goed kunnen. De werkdruk komt niet uit het lesgeven, het komt uit het nakijken van werkstukken, proefwerken etc. Het komt uit alles wat erbij komt.
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...

Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.

Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:31:14 #243
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27286970
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als het mogelijk was om alleen maar voor de klas te staan en al het overige aan anderen over te laten dan wist ik het wel!
Maar dat vindt praktisch elke leerkracht/docent het leukste aan de job hoor

Als je er idd het extra werk in de vrije tijd niet wil bijnemen, zou je er idd best niet aan beginnen..
pi_27287046
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:29 schreef leonieke het volgende:
Zo'n dingen horen nu eenmaal bij het lesgeven. Verbeteren, toetsen maken, examens in elkaar steken, vergaderingen voorbereiden, vergaderingen bijwonen, excursies voorbereiden, administratie in orde houden, lesvoorbereidingen maken, cursussen maken, enz...
Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten). En die laatste reden is vele malen belangrijker dan die eerste.
quote:
Dat je je goed voelt voor een klas, dat wens ik alle leerkrachten zeker en vast toe, maar zeggen dat je een echt goede leerkracht bent als je minder dan de helft van je job aankan, lijkt me gewoon niet correct. Ik twijfel helemaal niet aan jouw capaciteiten om les te geven hoor, ik kan er zelfs niet over oordelen want ik heb je nog nooit les zien geven en zal het ook nooit zien. En als begeleiders en andere docenten zeggen dat je er goed in bent, dan kan je idd goed lesgeven, maar dat maakt jou daarvoor niet een echt goede docent.

Dat is zeggen: ik ben een goede secretaresse want ik kan goed brieven uittypen, maar vraag me aub niet om de telefoon op te nemen of afspraken vast te leggen want dat bezorgt mij te veel werkdruk.
Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
  maandag 23 mei 2005 @ 20:36:33 #245
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27287154
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ze horen erbij, maar ik heb er geen zin in. Niks te maken met kunnen, alles te maken met willen. En daarom heb ik dus besloten om géén docent te worden. En ik heb ook al aangegeven dat er meerdere redenen zijn, waaronder mijn onvrede met het huidige systeem (dat toevallig ook bergen en bergen extra en in mijn ogen vaak onzinnig werk meebrengt voor docenten).
[..]

Meid, ik vind het allemaal best wat je van mij vindt. Misschien moet je maar blij zijn dat ik geen docent wil worden.
pas op voor jouw tenen, wil je?
Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit

Maar ik hou er nu maar mee op want ik moet nog mijn lessen van morgen gaan voorbereiden
pi_27287249
quote:
Op maandag 23 mei 2005 20:36 schreef leonieke het volgende:
pas op voor jouw tenen, wil je?
Niks mis met mijn tenen, hoor. Ik vind alleen dat je nogal snel oordeelt.
quote:
Ik hoef daar niet blij om te zijn hoor, maar misschien wel de leerlingen die anders les zouden krijgen van jou, want niets is minder aangenaam dan een leekracht voor jouw neus te staan hebben die al die voorbereidingen en het extra werk maar bijkomstig vindt want zoiets straal je toch uit
En daar heb je me dus verkeerd begrepen. ALS ik iets voor leerlingen nakijk, wil ik dat tot in detail doen, want dat verdienen ze. Ik wil ALLES lezen en overal opbouwend commentaar bij plaatsen. En DAT is niet mogelijk in het huidige systeem. Je kunt niet elke week dertig werkstukken van tien pagina's tot in detail nakijken. Je kunt alleen maar afvinken en er een cijfer op plakken. En daar pas ik voor. Ik vind namelijk dat ik het aan leerlingen verplicht ben om dingen ECHT te lezen.
  maandag 23 mei 2005 @ 21:02:56 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27288104
Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
.
pi_27288121
Ik denk dat je in het onderwijs veel in eigen hand hebt wat betreft de organisatie van je werk en in hoeverre je in je vrije tijd nog met school bezig bent. Juist het feit dat je daarin voor een groot deel zelf verantwoordelijk bent en je eigen tijd kan indelen spreekt mij aan in het onderwijs. Dit in tegenstelling tot mijn vorige banen waarin ik 'verplicht' was de hele dag, van 8.00 tot 18.00 in het kantoor te zijn. Dat vind ik dan weer niks.

Verder zit ik op een school waar eigenlijk nog erg ouderwets wordt lesgegeven (dit tot ongenoegen van de inspectie trouwens), dus veel klassikaal. Ik denk dat je zelf moet streven naar een goede mix tussen vaardigheden en kennis. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen. Maar ik denk, vooral als jonge docenten hierom weggaan, waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)? Zeker als je een academisch titel voor je naam hebt staan, is het toch niet vreemd dat je verder kijkt dan je eigen klaslokaal of die stapel werkstukken die je moet nakijken?

Tot nu toe zie ik in het onderwijs veel cynische klagende docenten die doen alsof het ze allemaal maar 'overkomt'.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288167
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Ik heb in totaal gewoon een aantal maanden volledig zelfstandig lesgegeven hoor, maar goed. Het doet er verder weinig toe uiteindelijk, ik zie het gewoon niet zitten om hiervan mijn baan te maken, mede vanwege het feit dat ik om financiële redenen (ik ben alleen) wel bijna fulltime zou móeten werken en dat is me gewoon veel te veel.
pi_27288284
RaisinGirl, je hebt in veel opzichten heel erg gelijk. Maar als ik kijk naar de praktijk, lijkt het erop dat de 'voorvechters' veelal bezig zijn met vechten tegen de bierkaai. Ik denk zelf dat je idealisme (en ik ben wel een echte idealist) heel gauw verdwijnt wanneer je steeds tegen muren aanloopt.
pi_27288318
Ik vind het nieuwe systeem ook maar onzin. Of het werkt hangt af van het vak en het niveau van de leerling. Gelukkig werk ik op een school waar de instelling is "we doen net als vroeger en dan noemen we het gewoon Tweede Fase". Natuurlijk zijn er langzaam aanpassingen en moeten er bijvoorbeeld meer werkstukken nagekeken worden, maar ik voel geen druk om maar "moderner" les te gaan geven.

Nu ik eerst ga afstuderen en later nog wel eens zal zien of ik ook echt de lerarenopleiding ga doen, ben ik ook wel meer aan het nadenken over een toekomst buiten het onderwijs. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik wil (en kan!) worden later als ik groot ben
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27288453
Er zijn inderdaad best wel scholen te vinden die het gewoon op hun eigen manier doen, vooral op de hogere niveaus.
  maandag 23 mei 2005 @ 21:14:59 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27288534
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:03 schreef RaisinGirl het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen.
Ligt er aan hoe je je les vult, denk ik. Bij mij zitten de leerlingen tijdens de les in groepjes, en er zijn lessen dat ze in groepjes aan opdrachten bezig zijn, maar er zijn ook lessen dat ik aan het woord ben. Kwestie van afwisseling. En als ik een klassikale les doe, zorg ik er wel altijd voor dat het interessant en/of leuk is. Anders ga ik mezelf vervelen en da's niet de bedoeling.
quote:
Waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen
Precies!! Met een aantal jonge docenten zijn we nu begonnen met allerlei leuke,vakoverstijgende projecten te verzinnen en uit te voeren (in de vernieuwde basisvorming is dat scenario 2 of 3 geloof ik). En je merkt dat de ietwat oudere, belegen docenten, nu ook nieuwsgierig beginnen te geraken en hun vastgeroeste manier van lesgeven gaan verlaten.
quote:
ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)?
Ze zijn er wel, maar wat wil je? De ene verandering is nog niet half geïmplementeerd, of de volgende verandering komt er alweer aan en had *eigenlijk* al ingevoerd moeten zijn. Plus een hoop gedoe van bovenaf (lees: directie) zorgt er voor dat veel mensen een "laissez-faire"-houding krijgen. Jammer, ik weet het.
.
pi_27288540
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.

Als ik naar mijn eigen sectiegenoten kijk, dat zijn zeker geen types die doen alsof het ze allemaal maar 'overkomt'. Ze klagen ook totaal niet. Maar door schade en schande wijs geworden weten ze wel dat je bij schoolleiding & inspectie maar bar weinig voor elkaar kunt krijgen. Dus doen ze glimlachend alsof ze braaf met de stoet meelopen, en gaan intussen zoveel mogelijk hun eigen gang. Hebben er ook echt wel lol in, en zien het omgaan met directie en inspectie als 'een spel' Als ik zo eens naar de 'oude garde' op mijn school kijk, bestaat de helft ervan uit types zoals boven beschreven, en de andere helft uit klagers. Voortrekkers vind je alleen onder de jonge docenten die er nog niet zolang werken. Die stromen snel door naar de schoolleiding, of het onderwijs uit.
pi_27288550
Overigens merk ik niet veel van enorme werkdruk enzo, maar ik word door de school dan ook een beetje uit de wind gehouden omdat ik er ook nog bij studeer. Dus ik heb wel m'n eigen nakijkwerk, rapportvergaderingen, sectievergaderingen, ouderavonden, etc., maar ik hoef niet in commissies en overlegorganen en de MR en weet ik wat al niet.

Maar of je je werk mee naar huis neemt hangt ook af van jezelf. Ik heb van een collega "geleerd" om thuis helemaal niets aan schoolwerk te doen (behalve bij hoge uitzondering natuurlijk). Dan liever op school zelf tot 17h zitten nakijken. Zo hou je het werk op je werk en wordt het niet iets dat ook je vrije tijd insluipt.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27288589
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Dat denk ik dus inderdaad. Al heeft steen en been klagen natuurlijk weinig zin. Je kunt dan beter iets anders gaan doen.
pi_27288619
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes. Wat vervolgens ontbreekt is een duidelijke visie, waardoor niemand meer weet waar we eigenlijk precies mee bezig zijn.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288641
Dat doe ik tegenwoordig ook, imago. Ben op maandag altijd om 12:50 al klaar, maar zit er gewoon tot 5 uur. En zo ook op de andere dagen als ik om 14:10, 15:00, 15:50 klaar ben met de lessen. Hoef nu alleen bij uitzondering nog dingen thuis te doen. En op school vind ik het ook veel handiger, want thuis heb ik geen kopieerapparaat e.d. en veel boeken heb ik tegenwoordig ook standaard op school liggen.
pi_27288702
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Maar dat is dus eigenlijk heel jammer, want dat betekent dat het systeem helemaal niet werkt. Leerlingen schrijven inderdaad op wat leraren (of eigenlijk de inspectie dan) willen horen. Het leereffect is er gewoon niet, het is alleen maar een formaliteit. Terwijl het wél heel goed zou kunnen werken als het op een andere manier zou worden aangepakt.
pi_27288720
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Mooie parallel
En ook wel heel waar
pi_27288763
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Ja, dat geloof ik. Nuja, ik ben vastbesloten zo niet te worden, dat begrijp je wel. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288894
Uiteraard Ik ben ook vastbesloten zo niet te worden, en omdat ik bij mezelf constateerde dat ik zo wel aan het worden ben vind ik dat ik maar eens verder moet kijken. Ik moet even met eigen ogen zien dat het gras elders eigenlijk helemaal niet groener is, en dan over een jaar of tien weer dankbaar terugkeren in het veilige onderwijsnest
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:46:05 #263
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27298224
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Dat was mijn idee, maar dan heel kort samengevat
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:49:29 #264
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27298267
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:49:34 #265
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27298269
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:00 schreef Release het volgende:
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
Ik doe maatschappijleer aan de EFA
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:51:41 #266
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27298304
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:25 schreef sjak het volgende:

[..]

Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Ik heb er maar een geintje van gemaakt. Ik heb gezge dat als hun telefoon (iedereen de telefoon pakken natuurlijk en ik zeggen doe maar weer weg) af zou gaan, ik het wel even door de vingers zou zien. Waarop iedereen zei dat dat niet eerlijk was en toen zei ik, nou goed ik lever hem wel bij mijzelf in, dan mag ik hem aan het eind van de middag wel bij mij ophalen. Waarop sommige nogen zaten te mopperen en toen zei ik Tja dan moet je maar leraar worden he, we hebben ze nog nodig En toen ging iedereen weer braaf aan het werk
pi_27298918
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 08:49 schreef leonieke het volgende:
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
Rond de 1300 euro geloof ik.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:25:11 #268
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299030
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Rond de 1300 euro geloof ik.
Dat is toch het normale loon
pi_27299116
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:25 schreef leonieke het volgende:
Dat is toch het normale loon
Tja, ik kan zeer royaal leven van zo'n bedrag. Maar in vergelijking met het bedrijfsleven is het vrij laag. Het gemiddelde salaris van de Nederlandse man bedraagt bijvoorbeeld meer dan 2000 euro.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:29:35 #270
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299154
Mja, je moet er ook de verschillende weken verlof bijrekenen vind ik. Zoek maar eens een bedrijf waar je zoveel verlof hebt, volledig afgestemd op jouw (eventuele) kinderen.
ik verdien trouwens sinds ik lesgeef netto 250 euro meer per maand...
pi_27299290
Een artikeltje uit 2002, ik weet niet of er inmiddels wat veranderd is, maar ik geloof het niet:
Salaris leraar lager dan in buitenland

En hier staat iets over de brutomaandsalarissen, maar dat komt ook uit 2002.

-edit-
En dit gaat over 2003.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:41:27 #272
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299446
Hier in België is de bruto-maandwedde voor een beginnend regent (1 en 2 e graad secundair onderwijs) van 22 jaar 1945 euro.
verloop wedde

Edit: zo slecht hebbn jullie het dus nog niet
pi_27299571
En wat wordt bij jullie als een fulltime baan beschouwd? Hoeveel uur per week? Want dat verschilt misschien ook wel?

Mij hoor je trouwens niet klagen, ik ben student en doe dit als "bijbaan" dus voor mij is het een zeer welkome vorm van extra inkomen en ik verdien veel meer dan studiegenoten die in de horeca zitten natuurlijk. Maar ik zie ook wel dat in het bedrijfsleven veel meer te halen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door imago op 24-05-2005 10:02:35 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:50:38 #274
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299736
Bij ons is fulltime idd een aantal uren minder per week. 24 maximum in de eerste graad onderwijs, 19 in derde graad (denk ik, ik kom er zelf niet in).

Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.

Maar ik vind het echt een heel leuke job en zie er ook wel alle voordelen van in. Ik kan ook heel goed vergelijken aangezien ik 2 jaari n de privé heb gewerkt
pi_27299804
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:50 schreef leonieke het volgende:
Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.
Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 10:22:53 #276
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27300604
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.
In Nederland verdien je bij speciaal onderwijs ook minder, dat vind ik nog schever. Dan heb je een enorm zware klas en je verdient amper was. (als docent zijnde is het zoiezo geen vetpot, je kunt beter in de private sector werken, maar goed ik wil gewoon echt docent zijn of het nu veel of weinig verdient.)
pi_27302960
Oh, we hebben het helemaal niet slecht in vergelijking met de gemiddelde kassajuf, maar zeker wel in vergelijking met de gemiddelde persoon die even hoog is opgeleid. En da's vervelend als je je toch aardig in de schulden hebt gestoken voor je opleiding. Dat heeft die kassajuf waarschijnlijk niet
pi_27305091
Maar extra verdienen omdat je 'moeilijke klassen' hebt.. Hmm.. Wat nou als je daar gewoon geschikte mensen neerzet die het wel aankunnen?

Nee, ik ga heus niet het onderwijs in om rijk te worden, het is meer een soort roeping
Mon 'en!
  dinsdag 24 mei 2005 @ 13:55:10 #279
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27307352
Ik verdien rond de 700 euro netto voor 0,31 fte. Is dat normaal? Ik weet iig dat ik er nu, nog student zijnde, royaal van kan leven.
Afrika Paprika
pi_27308621
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 13:55 schreef LuQas het volgende:
Ik verdien rond de 700 euro netto voor 0,31 fte. Is dat normaal? Ik weet iig dat ik er nu, nog student zijnde, royaal van kan leven.
Dat klopt wel volgens mij, ik kreeg toen ik ongeveer zoveel werkte zo'n 670 netto denk ik.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27308672
Dat is wel redelijk zoals het hoort ja denk ik, ongeveer de helft van wat ik verdien terwijl je minder dan de helft van mijn FTE werkt: verhoudingsgewijs verdien je per uur meer naarmate je minder werkt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 16:59:28 #282
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27313702
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:49 schreef bloempjuh het volgende:
Maar extra verdienen omdat je 'moeilijke klassen' hebt.. Hmm.. Wat nou als je daar gewoon geschikte mensen neerzet die het wel aankunnen?
Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..

-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?

Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
.
pi_27313950
Neem bijvoorbeeld een zwarte school in Rotterdam. Niemand zal betwisten dat het veel zwaarder is om dáár te werken dan op pakweg een gymnasium in Bloemendaal...
pi_27314114
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Neem bijvoorbeeld een zwarte school in Rotterdam. Niemand zal betwisten dat het veel zwaarder is om dáár te werken dan op pakweg een gymnasium in Bloemendaal...
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.
Mon 'en!
pi_27314187
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:11 schreef bloempjuh het volgende:
Het kost meer energie, ja. Maar ik zou veel liever op die school in R'dam staan, omdat dat gewoon mijn type leerling is. En als ik ergens lol in heb vind ik het niet erg om er energie in te stoppen. Je moet misschien wat meer regelen voor een VMBO'er (in vergelijking met een VWO-leerling) maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug.
Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.
pi_27314645
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar het is erg moeilijk om leraren voor 'dat soort scholen' te vinden en dus zou ik het eigenlijk niet meer dan terecht vinden als ze er een hogere beloning tegenover stellen.
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Mon 'en!
pi_27314804
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Ik denk dat niemand die dát doet het lang volhoudt eigenlijk. Als we jouw redenering aanhouden, zouden we ook kunnen zeggen dat we maar een hongerloontje moeten bieden omdat we dan zéker weten dat mensen het uit roeping doen.

Als het vak docent net zoveel zou verdienen als in het bedrijfsleven, dan zouden er veel meer docenten zijn. Maar denk je dat dat zou betekenen dat al die 'extra' docenten minder goed of minder gedreven zouden zijn? Ik denk juist dat veel mensen wel graag in het onderwijs zouden wíllen werken maar het niet doen omdat ze vinden dat het gewoon te slecht betaalt...
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:58:00 #288
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27315472
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..

-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?

Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".
Ik vind allereerst de term adhdtje of pdd-nosje enorm vervelend.

Ik wil in het speciaal onderwijs gaan werken en dat vergt veel meer energie en begeleiding. Je hebt hier ook speciale curcussen voor en je moet andere competenties bezitten dan in het "gewone" onderwijs. Eigenlijk ben je dus gespecialiseerd.
Ik zeg niet dat ze meer moeten verdienen dan alle andere docenten, maar toch wel gelijk aan eerste graads docenten.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:59:24 #289
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27315517
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:28 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Denk je dan niet dat mensen 'voor het geld' en tegen hun zin voor zo'n klas gaan staan?
Niet als ze net zoveel krijgen als een eerste graads docent. Het is denk ik niet uit te houden in zulke klassen als je niet geschikt bent, dus ook niet voor een iets hoger loon.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:03:37 #290
35189 Troel
scherp en bot
pi_27315612
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Inderdaad! Definieer "moeilijke klas"..

-> zitten er een paar druktemakers in?
-> wil de klas als geheel niet meewerken?
-> paar probleemkinderen (lees: adhdtje, pdd-nosje?)
-> ongemotiveerd?

Je hebt, laat ik het even grof zeggen, ook collega's die het niet zo goed in de vingers hebben. Die vinden een klas al snel "moeilijk".


niet alle pdd-nosjes zijn probleemkinderen.

daarnaast mag je ook wel een beetje respect hebben voor die mensen en ze fatsoenlijk noemen. En ja, ik voel me aangesproken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:05:35 #291
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27315676
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:03 schreef Troel het volgende:

[..]



niet alle pdd-nosjes zijn probleemkinderen.

daarnaast mag je ook wel een beetje respect hebben voor die mensen en ze fatsoenlijk noemen. En ja, ik voel me aangesproken
Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Ik ben het zowaar met je eens.

(mijn broertje en mijn vader zijn ppd-nosjes)
  dinsdag 24 mei 2005 @ 18:07:36 #292
35189 Troel
scherp en bot
pi_27315730
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:05 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nou de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Ik ben het zowaar met je eens.

(mijn broertje en mijn vader zijn ppd-nosjes)
Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.
Ik vind het niet gek dat ik het heb, maar het was "toen" nog niet erfelijk...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27316430
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 08:49 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik doe maatschappijleer aan de EFA
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:36:20 #294
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27318433
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Even geheel offtopic dan: Heb jij ook het gevoel dat het "erfelijk" is. Bij mij zeiden ze dat het niet zo was, maar ook mijn pa heeft het, en de zijne ook. Ook een aantal van mijn vaders broers. Helaas zit het ook aan mijn moeders kant.
Ik vind het niet gek dat ik het heb, maar het was "toen" nog niet erfelijk...
Het is erfelijk. We hebben een dna onderzoek laten doen. De vrouwen dragen het gen dacht ik en de mannen krijgen in ons geval pdd-nos. Het is een bepaald syndroom met meer problemen, zoals rare handen en voeten (can't explain) en een angststoornis. Al met al functioneerd mijn vader wel okay hoor Mijn broertje moet het nog leren.

Als ik zwanger wil worden kan ik eerst mijn dna laten testen op het gen, mocht ik deze hebben mag ik ervoor kiezen om ivf te doen en er dan voor te zorgen dat ik alleen een meisje krijg, maar ik weet nog niet hoe en wat, het is een erg moeilijke keuze.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:40:38 #295
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27318548
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:33:11 #296
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27320149
Oei, ik heb een paar mensen op de teentjes getrapt. Was niet de bedoeling. Sorry.
Ik had het iets anders moeten formuleren. Wat ik bedoelde te zeggen was dat het voor sommige collega's moeilijk kan zijn om met dit soort leerlingen, dus leerlingen met ADHD of PDD-nos, of noem het maar op, om te gaan.
Ik heb zelf ook lange tijd met deze leerlingen gewerkt en het heeft idd een aparte aanpak nodig.
.
pi_27322630
Nou schreef ik wel zo leuk dat ik al mijn werk op school kan doen door steeds tot 17:00 daar te blijven werken, maar momenteel moet ik er in de avonduren toch wel aan geloven. Er moet nog veel gebeuren in de laatste schoolweken, mijn bovenbouwrepetities mogen niet in de repetitieweek aan het einde van het schooljaar omdat de leerlingen dan al teveel vakken hebben, en die moeten dus in de weken daarvoor (nu dus). Moet dus buiten de lessen om die (grote) repetities in elkaar draaien en nakijken etc, plus eindexamensurveillance etc. MAAR daar staat tegenover dat als de repetitieweek eenmaal begonnen is, ik het in tegenstelling tot de anderen superrelaxed heb. Met dat vooruitzicht kan ik nog wel effe aanpoten

Ik kan over het algemeen beter omgaan met adhd-ers dan met pdd-nossers, trouwens, maar dat geheel terzijde. Ik heb er ook totaal geen moeite mee als iemand spreekt over pddnossertjes, het hoort er gewoon bij dat mensen lollige termen verzinnen en dat zegt niets over met hoeveel respect ze met mensen omgaan of over hoe serieus ze hun vak nemen. Ga voor de grap eens meeluisteren in de gemiddelde operatiezaal

  dinsdag 24 mei 2005 @ 23:32:16 #298
35189 Troel
scherp en bot
pi_27324858
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 22:14 schreef thaleia het volgende:
Ik heb er ook totaal geen moeite mee als iemand spreekt over pddnossertjes, het hoort er gewoon bij dat mensen lollige termen verzinnen en dat zegt niets over met hoeveel respect ze met mensen omgaan of over hoe serieus ze hun vak nemen. Ga voor de grap eens meeluisteren in de gemiddelde operatiezaal

Neuh, maar als jij zelf last heb van die stoornis is het niet leuk om te horen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27328697
Ben ik het niet mee eens, maar laten we niet nog eens de kankerdiscussie die hier op het forum al tig keer heeft gewoed gaan herhalen
  woensdag 25 mei 2005 @ 08:23:10 #300
593 sjak
Juffie Bloem
pi_27328760
Ik ga straks op het VU mijn laatste verslagen inleveren, mijn laatste presentatie doen en mijn laatste stellingen verdedigen. Dan hoef ik nog maar twee reflectieverslagen te doen en een eindgesprek en dan krijg ik mijn diploma!!!! Pff, hoe ik die twee jaar door ben gekomen met een fulltime baan ernaast begrijp ik nog steeds niet. Ik ben wel vreselijk toe aan "vrij".

Iedereen hier veel succes in de examenweken!

Thaleia, hoe was je vakantie? Bruin geworden?
Lekker douchen!
pi_27329672
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 08:23 schreef sjak het volgende:
Thaleia, hoe was je vakantie? Bruin geworden?
VAKANTIE?! ZO'N EXCURSIE IS WEL WERK, JA

Ik ben schofterig bruin momenteel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')