abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_25509276
Verdorie, had ik een hele openingspost, doet het forum weer vreemd en is alles weg!

Maar hier verder dus

Thema-avond Voor de klas

Er zei net een leraar dat hij zijn vak pas echt geleerd had door voor de klas te staan. Dat herken ik wel: ik moet opeens bedenken wat ookalweer de theorie is achter de dingen die ik nu doe zonder erbij na te denken omdat ik nu eenmaal zo'n tijd met m'n vak bezig ben.

De verhalen over de gevreesde eerste dag voor de klas herken ik overigens niet. Ik vond het helemaal niet eng! Maar volgens mij sta ik daar alleen in
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25509317
Ach, voor de klas staan vind ik niet eng, daar draait het ook om eigenlijk. Ik heb nu pas een paar lessen gegeven maar alleen de eerste keer was ik een beetje zenuwachtig>
pi_25509448
Kijken we momenteel ook allemaal naar NED 3, Thema avond voor de klas?

Best interessant.
pi_25509863
Ze hebben het nu over verliefdheden en wat nog wel en niet toelaatbaar is.

Dat doet me denken aan het contact dat ik heel lang met een wiskunde-leraar heb gehad toen ik zelf nog op de middelbare school zat. We konden goed met elkaar opschieten, en op een gegeven moment zag hij mij meer als een dochter of nichtje dan als gewone leerling. Ik vond dat enorm moeilijk: heel de school kon merken dat hij echt meer voor me voelde en ik werd enorm voorgetrokken in de klas. Dat bracht me in een moeilijke positie bij m'n klasgenoten, want die vonden het natuurlijk maar vreemd allemaal. En ik vond het ook heel moeilijk omdat ik het een aardige man vond, maar ik vond het zelf ook wel een beetje ver gaan. Dus wat de leraar op TV net zei over dat ie brieven schrijven naar elkaar, gedichten schrijven, vaak bellen, langskomen allemaal toelaatbaar vindt, doet me denken aan mijn oude leraar: die vond dat soort dingen ook toelaatbaar, maar ik als tiener vond dat niet en wist eigenlijk niet hoe ik dat tegen hem moest zeggen. Zelfs na m'n eindexamen hebben we elkaar nog een aantal keer ontmoet, en ik voelde me daar niet prettig bij, maar hij wilde zo graag. Wilde verder niets van me dan gezelschap, maar toch voelde het niet OK. Uiteindelijk heb ik hem een brief geschreven dat ik dit niet meer wilde, maar als ik eraan terugdenk voel ik me nog steeds rot en ongemakkelijk. Daar moest ik net opeens aan denken, want bij die leraar die erover sprak kreeg ik hetzelfde ongemakkelijke gevoel. Ik hou leerlingen graag wat meer op een afstand.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25509928
Ik vond dat die leraar toch veel te ver ging, gedichten schrijven en leerlingen thuis ontvangen!? Kan ie nog zo makkelijk over doen, maar volgens mij is het echt niet pluis.
pi_25511488
Ik ben helemaal vergeten te kijken!
Iemand 't opgenomen?
Mon 'en!
pi_25513027
Heb het niet gezien, heb wel vandaag nogal wat reacties van collega's gehoord. Er heerste grote verontwaardiging over een of andere docent die doodleuk stond te vertellen dat hij van een leerling een pistool had afgepakt en dezelfde dag nog teruggegeven, of zoiets?
  maandag 14 maart 2005 @ 22:08:15 #8
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_25513399
vraag ik me serieus af, voel je jezelf nou niet een soort politieagent als je voor de klas staat?
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  maandag 14 maart 2005 @ 22:43:34 #9
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_25514264
Subtiele TVP
pi_25514288
Ik heb vol verbazing naar de documantaire gekeken. Er kwamen bepaalde zaken aan de orde die normaal niet aan de orde komen en het viel me op dat sommigen wel erg eerlijk waren voor de camera. Zaken als geweld en verliefdheid zijn vaak moeilijk bespreekbaar. Je gaat je opeens weer beseffen hoe zwaar het eigenlijk is, hoeveel "gevaar" je loopt en wat de gevolgen kunnen zijn van je handelen.

Over die man en het verhaal met het pistool: hij vertelde het helemaal niet "doodleuk". De situatie lag even wat anders. Hij werd bedreigd met het pistool omdat een leerling niet wilde nablijven, maar had in eerste instantie niet door wat die bedreiging met hem deed. Daardoor was hij op het moment vrij rustig en kon hij de bedreiging een aantal keer negeren voordat hij kans zag het wapen af te nemen van de leerling. Het wapen werd teruggegeven omdat het beleid van de school voorschreef dat dingen die afgepakt werden aan het einde van de dag teruggegeven moest worden. De leraar deed geen aangifte omdat hij meende er niks aan over te hebben gehouden. Later, na een aantal incidenten, merkte hij opeens dat hij een burnout had en refereerde dat terug aan dat soort emotioneel slopende gebeurtenissen.

Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25514634
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb vol verbazing naar de documantaire gekeken. Er kwamen bepaalde zaken aan de orde die normaal niet aan de orde komen en het viel me op dat sommigen wel erg eerlijk waren voor de camera. Zaken als geweld en verliefdheid zijn vaak moeilijk bespreekbaar. Je gaat je opeens weer beseffen hoe zwaar het eigenlijk is, hoeveel "gevaar" je loopt en wat de gevolgen kunnen zijn van je handelen.
Nou nou, dat vond ik allemaal zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat sectoren die minstens net zo zwaar zijn, ook in het bedrijfsleven. Sommige leraren hebben volgens mij wat moeite met relativeren en raken veel te betrokken.
quote:
Over die man en het verhaal met het pistool: hij vertelde het helemaal niet "doodleuk". De situatie lag even wat anders. Hij werd bedreigd met het pistool omdat een leerling niet wilde nablijven, maar had in eerste instantie niet door wat die bedreiging met hem deed. Daardoor was hij op het moment vrij rustig en kon hij de bedreiging een aantal keer negeren voordat hij kans zag het wapen af te nemen van de leerling. Het wapen werd teruggegeven omdat het beleid van de school voorschreef dat dingen die afgepakt werden aan het einde van de dag teruggegeven moest worden. De leraar deed geen aangifte omdat hij meende er niks aan over te hebben gehouden. Later, na een aantal incidenten, merkte hij opeens dat hij een burnout had en refereerde dat terug aan dat soort emotioneel slopende gebeurtenissen.
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
quote:
Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over. Of er nou wetten gebroken zijn of niet, iedere docent kan toch bedenken dat het gewoon niet acceptabel is.
pi_25517108
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
Precies. Het mag schoolbeleid zijn dat afgepakte dingen dezelfde dag nog worden teruggegeven, lijkt me duidelijk dat voor vuurwapens wel een uitzondering gemaakt mag worden Je belt toch gewoon de politie in zo'n geval, of ben ik nou gek?
pi_25517136
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:57 schreef Evil_Jur het volgende:
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over. Of er nou wetten gebroken zijn of niet, iedere docent kan toch bedenken dat het gewoon niet acceptabel is.
Ja, jemig. Ik ben als middelbare scholier ook weleens bij een leraar thuis geweest maar dat was altijd incidenteel. Met het piepkleine groepje van Grieks bij je leraar Grieks gaan eten bijvoorbeeld. Maar hallo zeg, brieven schrijven? Liefdesgedichten? Dat leerlingen dat doen, okee, dat gebeurt, maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat je dat als leraar afhoudt en zeker niet mee gaat doen of het stimuleert.

Ik vind zelf trouwens eigenlijk wel dat na het eindexamen alles anders is. Ik heb vorig jaar nog twee oudleerlingen die dezelfde studie gingen doen als die ik gedaan heb bij me laten logeren tijdens de introductie omdat ze nog geen kamer hadden. Dan is het heel anders, dan zijn het gewoon studenten, geen leerlingen meer. In principe mag je van mij na het eindexamen ook best een verhouding met een oudleerling aangaan, al zal het wsch alleen bij leraren die onder de 25 zijn uberhaupt voorkomen
pi_25517557
quote:
Op maandag 14 maart 2005 22:44 schreef Neuralnet het volgende:
Over die docent en verliefdheid: ik denk dat de man op jongere leeftijd hetzelfde idee had als veel jonge leraren die net beginnen. Namelijk het idee dat de leerlingen best je vriend zouden kunnen zijn of worden. Een soort van gelijkwaardige relatie waarin de leraar niet genoeg afstand bewaart. Over of het aanvaardbaar is dat leraren brieven schrijven en leerlingen thuis ontvangen kan getwist worden. Dat ligt aan de eigen grenzen. Zolang er geen wetten worden overschreden kan ik het persoonlijk geen probleem vinden. Hoewel ik het zelf liever op school zou laten: af en toe praten in de pauze of tijdens schoolse activiteiten (ook als het persoonlijk is). Na het examen vind ik het al helemaal geen probleem meer. Dan is de machtsverhouding weg.
Maar hij was nu oud en vond nog steeds hetzelfde.

En zulk gedrag blijft misschien wel binnen de wettelijke grenzen, maar zoals je zegt zijn er ook nog de eigen grenzen. Er is echter ook een machtsverhouding tussen leraar en leerling, waardoor een leerling misschien de eigen grenzen niet zo goed durft aan te geven tegenover een leraar.

Kijk, als een leerling zelf het initiatief neemt tot het schrijven van brieven en bezoekjes thuis, vind ik het nog steeds niet kies, maar is er in principe niets aan de hand. Als het initiatief echter van de leraar uitgaat (en in de docu leek het erop dat dat zo was), kan het voor een leerling moeilijk zijn om daar mee om te gaan.

Het ligt ook gewoon aan de situatie natuurlijk. Met de hele klas gaan barbecuen in de achtertuin van je mentor is iets anders dan 1-op-1 op de bank thuis de zin van het leven te bespreken. En na het eindexamen maakt het inderdaad niets meer uit, dan zijn het geen leerlingen meer en mag je ermee doen wat je wilt
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 10:05:31 #15
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25518079
Het viel mij wél op dat die man die gedichten uitwisselde opvallend veel op zijn lip beet toen dit aan de orde kwam. Alsof hij wat zenuwachtig was. Ik vond het echt veel te persoonlijk en ook grensoverschrijdend.

Maar de thema-avond zelf was leuk en herkenbaar.
Alleen die semilaconieke zij-instromer voorheen advocaat/caféhouder, wat een irritante vent zeg.
"Ach, zo zwaar is het onderwijs niet. "
Nee, net van tevoren vertelde hij dat hij regelmatig op zijn stoel voor de klas zit, terwijl hij vond dat hij eigenlijk meer individuele aandacht aan de kinderen moet geven. Mss doen collega's die onderwijs wél zwaar vinden dat dus wel.
"Leerkrachten melden zich bij het eerste kuchje ziek. Maar niet op onze school hoor."
Duh, meneer had net 4 jaar werkervaring. Dus hoeveel 'zieke' collega's heeft hij gezien? Dat vond ik wel storend. Juist in het onderwijs staan mensen nog met koorts voor de klas.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_25518398
Het is toch algemeen bekend dat leraren altijd "spontaan" in de vakantie ziek worden, omdat ze tijdens schoolweken maar dóórgaan met werken en zichzelf de tijd niet gunnen om ziek te zijn?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 12:56:09 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25519825
http://stream.2003.02.gar(...)tijl/deschooldag.wmv

Iemand dit filmpje al gezien? Blijf mezelf maar afvragen hoe ik in deze situatie gereageerd zou hebben...
pi_25519911
Zogauw hij mij zo'n duw had gegeven, had ik hem toch in een stevige houdgreep het lokaal uitgesleept. Misschien is het makkelijk praten odmat ik groot ben, maar ik zou het in ieder geval niet pikken.
pi_25521558
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 12:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
http://stream.2003.02.gar(...)tijl/deschooldag.wmv

Iemand dit filmpje al gezien? Blijf mezelf maar afvragen hoe ik in deze situatie gereageerd zou hebben...
Ik schrok nogal toen ik het filmpje zag. Als ik voor de klas had gestaan op dat moment (natuurlijk makkelijk praten zo) dan was ik meteen met de leerling de klas uitgelopen.


Ik zit echt met een enorm rot-project. Misschien dat iemand het kent (van de HvU). Het heet 'De Veilige School'. Ik moet een stuk samenstellen over leerlingmentoraat. Geen probleem zou je denken, aangezien ik het zelf ben geweest. Maar: het moet op basis van literatuur.

Nu is er tussen alle boeken over leerlingbegeleiding een multomap over leerlingmentoraat (met een beleidsplan enz.), deze map kost echter 60 euro en is nergens te huur.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
  dinsdag 15 maart 2005 @ 16:21:28 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_25521967
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 16:01 schreef Foxxy het volgende:

[..]

Ik schrok nogal toen ik het filmpje zag. Als ik voor de klas had gestaan op dat moment (natuurlijk makkelijk praten zo) dan was ik meteen met de leerling de klas uitgelopen.


Ik zit echt met een enorm rot-project. Misschien dat iemand het kent (van de HvU). Het heet 'De Veilige School'. Ik moet een stuk samenstellen over leerlingmentoraat. Geen probleem zou je denken, aangezien ik het zelf ben geweest. Maar: het moet op basis van literatuur.

Nu is er tussen alle boeken over leerlingbegeleiding een multomap over leerlingmentoraat (met een beleidsplan enz.), deze map kost echter 60 euro en is nergens te huur.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Ik doe nu de multiculture school. Echt geweldig, die integrale projecten
pi_25531560
De ouderavonden komen eraan en waar ik met kerst nog vooral makkelijke gesprekken had (ouders die komen kennismaken enzo) heb ik nu erg veel moeilijke: allemaal ouders die willen dat zoon/dochterlief gymnasium doet terwijl zoon/dochterlief dat niet wil en/of kan. En dan steeds laat thuiskomen uit school en om 6 uur weer op....wordt een vermoeiend weekje!
Daarentegen is deze week uitermate relaxed dus je hoort mij niet klagen
pi_25534577
quote:
Nou nou, dat vond ik allemaal zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat sectoren die minstens net zo zwaar zijn, ook in het bedrijfsleven. Sommige leraren hebben volgens mij wat moeite met relativeren en raken veel te betrokken.
Tuurlijk, andere sectoren kunnen ook zwaar zijn. Maar we hebben het hier over het onderwijs. Overigens waren de voorbeelden zo duidelijk dat er nergens te relativeren valt. Een leraar krijgt een mes onder zijn keel en een pistool tegen het hoofd gedrukt. Welke vorm van relativatie wil je toepassen? Dat het allemaal niet zo bedoeld was? Dat hij ervan kon leren? Ik bedoel maar...
quote:
Een dergelijke stupiditeit zou ik dus nooit accepteren. Je geeft toch geen vuurwapen terug aan een leerling, beleid of niet, dat is gewoon gestoord om niet te zeggen ontzettend stom.
Waarom stom? Het was wel meteen klaar en over. Verder geen gedonder meer. Je kan ook stoer gaan doen en het wapen niet teruggeven, maar wat doe je als die persoon of een vriend van hem met een ander wapen verhaal komt halen? Iemand die jou al een kogel door je kop wilt schieten omdat hij moet nablijven zal dat zeker ook durven als hij zijn bezit niet terugkrijgt. Het blijft een dilemma: wat is wijs om te doen? Principes volgen of toch maar de goede orde bewaren? Voor mijn veiligheid kies ik graag voor het laatste.
quote:
Dit ging toch echt wel wat verder. Het is echt ongepast om leerlingen buiten school om bij je thuis uit te nodigen voor een vriendschappelijke relatie. En liefdesgedichten gaan ook een grens over.
Deze interpretatie is toch iets overdreven. Ik betwijfel je kan spreken over een "vriendschappelijke relatie" als je af en toe een leerling uitnodigt thuis. Het ligt eraan wat er dan gebeurt. En so what als een leerling een vriend wordt. Mensen zijn tegenwoordig veel te bang door alle associaties met kinderen + volwassene = pedofiel.

Ik had ook niet de indruk dat het echt om liefdesgedichten ging. Tenminste niet om liefdesgedichten die zelfgeschreven zijn met als doel iemand de liefde te verklaren. Die dingen pluk je zo van het net en elke puber heeft er een paar op zijn weblog staan. De grens is dubieus en het hangt echt van de situatie af of een grens overschreden wordt.
quote:
Het mag schoolbeleid zijn dat afgepakte dingen dezelfde dag nog worden teruggegeven, lijkt me duidelijk dat voor vuurwapens wel een uitzondering gemaakt mag worden Je belt toch gewoon de politie in zo'n geval, of ben ik nou gek?
Niet gek, wel een beetje naïef. De jongen van wie het wapen was, was al vaker in aanraking gekomen met justitie. Dat hielp niet. Dan kan je nogmaals de politie bellen en na een lang en moeizaam proces die jongen weer een tijdje in het gevang of waar dan ook krijgen. Maar vergeet niet dat hij binnen een jaar weer voor je kan staan met een wapen. Wraaklustiger dan ooit. Net als bij Murat D. Ik zou het risicio niet nemen. Het wapen teruggeven en de goede orde bewaren had ik zeker als reëele optie gezien. Ik ga mezelf niet blootstellen aan de wrok en frustratie van iemand die crimineel is. Zeker niet voor idealisme. Wat denk je nou? Dat je hem belet een wapen te gebruiken omdat je er toevallig 1 in beslag hebt genomen?
quote:
Kijk, als een leerling zelf het initiatief neemt tot het schrijven van brieven en bezoekjes thuis, vind ik het nog steeds niet kies, maar is er in principe niets aan de hand. Als het initiatief echter van de leraar uitgaat (en in de docu leek het erop dat dat zo was), kan het voor een leerling moeilijk zijn om daar mee om te gaan.
Hij zal het gerust gestimuleerd hebben, maar de "leerling" van toen die nu interviewer was meldde dat "ze het destijds nodig had". Dat zou volgens mij eerder het initiatief zijn. Ik denk niet dat die leraar haar prive heeft aangesproken en haar gevraagd heeft van: "Zeg, kom je vanmiddag mee naar huis?"

Ik kan me best voorstellen dat iemand zenuwachtig wordt als hij over dat soort dingen moet praten. De maatschappij is inmiddels zo verrot dat als je aangeeft dat je als volwassene graag vriendschappelijk contact hebt met leerlingen je meteen als pedofiel wordt gezien. Meteen komen alle moraalridders roepen dat het verwerpelijk is, het wordt allemaal aangedikt en voordat je het weet heb je een claim aan je broek.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25537126
Tsja.
Voordat de realiteit op mijn werk zo inktzwart wordt als Neuralnet die beschrijft ben ik allang naar een ander beroep overgestapt. Ik redeneer vanuit mijn (werk-)realiteit, en die is gelukkig anders
  donderdag 17 maart 2005 @ 13:10:50 #24
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_25541569
Ik loop nu stage en het bevalt goed. De opleiding gaat ook goed. Binnenkort mag ik voor het eerst voor de klas staan, maar wel voor 4 havo (terwijl ik 2-de graads wordt, maar goed) ik ben benieuwd. Heb er echt enorm veel zin in!
pi_25546535
Ik had vandaag een echte k*t les. Het grut wou gewoon niet luisteren, dus heeft de eigenlijke docent de laatste 15 minuten maar overgenomen. Normaal best een aardige klas, maar volgende keer gaan er toch slachtoffers vallen, anders blijven ze bezig.

Gelukkig had ik daarna een normaal heel drukke VMBO 2 klas, en die waren poeslief, dus was mijn dag toch niet helemaal zuur.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')