abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:10:20 #1
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_25149271
manische depressies beginnen me te boeien. een vriendin van een vriend heeft me uitgeled dat je dan OF helemaal depressief dagenlang in bed ligt depressief te zijn. OF je bent über vrolijk, je maakt snel vrienden, iedereen kan je aanspreken en je bent niet makkelijk te beledigen etc.

ook zag ik eens bij kopspijkers een man die het had (Volgens mij!! het kan ook iets heel anders zijn maar dat moeten jullie maar zeggen). hij vertelde dat hij in zijn "blije fase" bij een bushokje al iemand aansprak en het gelijk goed klikte. en dat hij toen werd uitgenodigd voor een tuinfeest. Toen hij daar was ging hij overmoedig het gras maaien zonder dat iemand het vroeg.

nou ja, the point is: wie kent er iemand die manisch depressief is? of zijn er fokkers die het zelf zijn en hun ervaringen willen delen? of gewoon mensen die er veel van weten?
:')
pi_25149294
Schopje naar R&P.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:18:15 #3
73888 DIA
die ja .....
pi_25149404
ik ben het zelf niet maar heb wel met iemand te maken gehad ......

maar je bedoeld dat ze in hun manische periode makkelijk vrienden maken ..... maar ze kunnen ze niet behouden door de depressieve periodes waarin ze dus weinig aanspreekbaar zijn
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:47:27 #4
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_25149825
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:18 schreef DIA het volgende:
ik ben het zelf niet maar heb wel met iemand te maken gehad ......

maar je bedoeld dat ze in hun manische periode makkelijk vrienden maken ..... maar ze kunnen ze niet behouden door de depressieve periodes waarin ze dus weinig aanspreekbaar zijn
weet niet, ik wil gewoon kijken naar ervaringen of verhalen.
:')
pi_25149942
Die gast bij kopspijkers ging niet het gras maaien, maar hij zei dat hij ontwerper was enzo. In zo'n manie denk je dat je heel wat bent zoals die man die dacht dat hij god was en ook ghandi.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:57:41 #6
95657 Fisher
I don't think, I drink!!
pi_25149976
Sinds een poos...

nou ja, ik denk dat ik er last van heb.... weet 't eigenlijk niet zeker want ik ben er niet zo heel erg mee bezig, heb wel wat andere dingen aan mijn hoofd dan mijzelf. Maar ik weet dat ik soms hardstikke vrolijk ben, heb lol met alles en iedereen. En sommige dagen tja, dan moet je mij niet spreken/tegenkomen or whatever want tja... ben dan gewoon niet te genieten. Dit kan komen door verschillende dingen, iets wat iemand zegt of juist niet zegt of andere invloeden van buiten. Natuurlijk zijn er mensen die dit aan me merken en ik heb ookal vaak 't advies gekregen om naar een shrink te gaan maar dat wil ik niet ben gewoon wat koppig en weet of denk 't zelf wel te kunnen oplossen... mja, 't is een erg vervelend iets en echt een idee hoe er vanaf te komen heb ik nog niet echt maar ach.... komt vast nog wel eens...
ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!!!!
  vrijdag 18 februari 2005 @ 20:09:37 #7
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_25150159
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:57 schreef Fisher het volgende:
Sinds een poos...

nou ja, ik denk dat ik er last van heb.... weet 't eigenlijk niet zeker want ik ben er niet zo heel erg mee bezig, heb wel wat andere dingen aan mijn hoofd dan mijzelf. Maar ik weet dat ik soms hardstikke vrolijk ben, heb lol met alles en iedereen. En sommige dagen tja, dan moet je mij niet spreken/tegenkomen or whatever want tja... ben dan gewoon niet te genieten. Dit kan komen door verschillende dingen, iets wat iemand zegt of juist niet zegt of andere invloeden van buiten. Natuurlijk zijn er mensen die dit aan me merken en ik heb ookal vaak 't advies gekregen om naar een shrink te gaan maar dat wil ik niet ben gewoon wat koppig en weet of denk 't zelf wel te kunnen oplossen... mja, 't is een erg vervelend iets en echt een idee hoe er vanaf te komen heb ik nog niet echt maar ach.... komt vast nog wel eens...
dat heb ik juist ook. ik zit nog op school 5 havo.

sommige dagen heb ik elke les wel een andere mood, maar er zijn ook "kutdagen" waar ik de hele dag niet aan te spreken ben. maar ook "leuke" dagen waar ik altijd gezellig kan kletsen met iedereen die ik zie.

ik denk niet dat jij en ik manisch zijn, hoogstends een klein beetje
:')
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2005 @ 20:22:55 #8
47213 ArmaniMania
pi_25150342
Manisch depressieve mensen hebben inderdaad een behoorljke moodswing met een flinke dosis biopilaire stoornissen. Dit soort depressie valt onder de zwaardere categorie en meestal zal de patiënt zijn/haar hele leven medicijnen moeten blijven slikken. Zoloft is o.a. het bekenste A.D. voor M.D. mensen.

Zelf heb ik ervaring met en ex-vriendin van me die manisch depressief was, wat ik er over kwijt wil is dat er heel erglastig mee samen te leven was.
pi_25150437
een kennis van ons is het.

die is altijd druk, vooral met fietsen, wandelen, rondrijden in zijn auto, spraakwaterval, altijd hyper.
en als hij zijn medicijnen niet slikt, krijgt hij last van niet zozeer depressies, maar een complete overload aan info en energie en ziet overal verbanden die er niet zijn, linkt alles aan alles, heeft "het helemaal door nu, alles heeft met elkaar te maken, zien jullie dat dan niet!"

depressies heeft hij volgens mij niet echt, alleen gaat ie van hyper maar enigzins te doen (als je er aan gewend bent) naar compleet overload aan emoties en indrukken en ideeën.

schijnt toch ook echt manisch depressiviteit te zijn, alleen blijft het depressieve vooralsnog uit
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:02:52 #10
73888 DIA
die ja .....
pi_25152014
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 20:30 schreef milagro het volgende:
een kennis van ons is het.

die is altijd druk, vooral met fietsen, wandelen, rondrijden in zijn auto, spraakwaterval, altijd hyper.
en als hij zijn medicijnen niet slikt, krijgt hij last van niet zozeer depressies, maar een complete overload aan info en energie en ziet overal verbanden die er niet zijn, linkt alles aan alles, heeft "het helemaal door nu, alles heeft met elkaar te maken, zien jullie dat dan niet!"

depressies heeft hij volgens mij niet echt, alleen gaat ie van hyper maar enigzins te doen (als je er aan gewend bent) naar compleet overload aan emoties en indrukken en ideeën.

schijnt toch ook echt manisch depressiviteit te zijn, alleen blijft het depressieve vooralsnog uit
hahah dit is wel goed beschreven ik ken het, dat ze het allemaal weten en er een hele uitgesproken mening op na houden ...... en ik vind dit en dat en zie je ..... en bla blabla.....

meestal is de wereld in de manische periode te "saai" en zoeken ze kicken op in drugs of sex .... of wat dan ook.....

maar wat jij zegt milagro is denk ik niet manisch depressief...... die depressieviteit die in een keer om de hoek komt kijken maakt dit juist de "aandoening" mischien is die vriend eerder hyper aktief of adhd achtig.....
pi_25152080
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 22:02 schreef DIA het volgende:

[..]

hahah dit is wel goed beschreven ik ken het, dat ze het allemaal weten en er een hele uitgesproken mening op na houden ...... en ik vind dit en dat en zie je ..... en bla blabla.....

meestal is de wereld in de manische periode te "saai" en zoeken ze kicken op in drugs of sex .... of wat dan ook.....

maar wat jij zegt milagro is denk ik niet manisch depressief...... die depressieviteit die in een keer om de hoek komt kijken maakt dit juist de "aandoening" mischien is die vriend eerder hyper aktief of adhd achtig.....
ik denk het toch wel, hij is zo gediagnosticeerd duzzzzzzzzz.... en ik geloof ook dat er ook manisch-depressieven zijn die ofwel vooral manisch zijn ofwel vooral depressief...
dan maar manisch, lijkt me, heb je nog een beetje lol..
depressief is hij ook wel, maar dat komt niet vaak voor, zo heb ik begrepen van zijn vrouw.

zolang hij zijn medicatie slikt, is hij voornamelijk gematigd manisch dus en dat is al redelijk vermoeiend
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:14:57 #12
95657 Fisher
I don't think, I drink!!
pi_25152236
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 20:09 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

dat heb ik juist ook. ik zit nog op school 5 havo.

sommige dagen heb ik elke les wel een andere mood, maar er zijn ook "kutdagen" waar ik de hele dag niet aan te spreken ben. maar ook "leuke" dagen waar ik altijd gezellig kan kletsen met iedereen die ik zie.

ik denk niet dat jij en ik manisch zijn, hoogstends een klein beetje
jah, daar zal je vast gelijk in hebben... nou ja je hebt gewoon gelijk vooral omdat de "goede" dagen tegenwoordig overheersten... mja, 't maakt het er niet altijd makkelijker op
ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!!!!
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:18:50 #13
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_25152310
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 22:14 schreef Fisher het volgende:

[..]

jah, daar zal je vast gelijk in hebben... nou ja je hebt gewoon gelijk vooral omdat de "goede" dagen tegenwoordig overheersten... mja, 't maakt het er niet altijd makkelijker op
bij mij zijn het momenteel juist de slechte dagen die overheersen. de dag is dus OF een slechte dag OF het is een om het uur wisseldag.
maarja, ik ken mezelf. er komt wel weer een goede periode waar de leuke dagen overheersen.

zal wel door de na-winter komen
:')
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:21:40 #14
95657 Fisher
I don't think, I drink!!
pi_25152369
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 22:18 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

bij mij zijn het momenteel juist de slechte dagen die overheersen. de dag is dus OF een slechte dag OF het is een om het uur wisseldag.
maarja, ik ken mezelf. er komt wel weer een goede periode waar de leuke dagen overheersen.

zal wel door de na-winter komen
hmm, das kut... ik heb bij mijzelf de dingen waardoor ik me minder ging voelen gewoon geband uit m'n leven en een vriendin helpt me fantastisch de klote dagen door... dus tja, ik moet eigenlijk gewoon niet zeuren...
ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!!!!
pi_25152390
Zo'n manie is wel wat zwaarder dan je hier omschrijft hoor; iemand die dat ondergaat leeft gewoon tijdelijk in een waan. Over het algemeen geldt ook dat hoe dieper het dal (de depri-periode), hoe hoger de top (de manische periode). Tijdens een college kreeg ik een mooi filmpje te zien met daarin een man van een jaar of vijftig die net in zo'n manie zat. Hij was er heilig van overtuigd dat hij een heel bijzondere tennisservice had uitgevonden, en die ging hij voordoen. Ook zei hij de 100 meter te kunnen rennen in een tijd onder het wereldrecord... Ik geloof dat het Harry Vermeegen was bij wie hij in het programma was. Fascinerend.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_25152529
deze meneer waar ik het over had, kreeg midden in een vergadering op werk opeens een overload probleem.
tijdens zijn presentatie begon hij zijn ideeën voor te leggen, eerst rustig, daarna al snel enthousiast en nog enthousiaster, alles moest anders, dat had hij berekend ( ), en ging toen allerlei grafieken op de flip-over tekenen en steekwoorden opschrijven die weer met pijlen verbinden, Rusland werd er ook nog bij gesleept en toen seinde zijn baas een collega in om even 'iemand' te gaan waarschuwen.
op het laatst zat hij in elkaar gedoken in een hoek van de vergaderkamer en was helemaal over zijn toeren en bang en wilde niet opstaan.

zijn collega's schrokken zich rot natuurlijk, wisten niet wat hem mankeerde.
hij had toen dus zijn medicatie niet ingenomen, al een tijdje niet.. hij miste de hyperhypers zo namelijk

sindsdien stelde hij zich maar weer tevreden met de gematigde hypers
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 18 februari 2005 @ 22:35:31 #17
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_25152630
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 22:30 schreef milagro het volgende:
deze meneer waar ik het over had, kreeg midden in een vergadering op werk opeens een overload probleem.
tijdens zijn presentatie begon hij zijn ideeën voor te leggen, eerst rustig, daarna al snel enthousiast en nog enthousiaster, alles moest anders, dat had hij berekend ( ), en ging toen allerlei grafieken op de flip-over tekenen en steekwoorden opschrijven die weer met pijlen verbinden, Rusland werd er ook nog bij gesleept en toen seinde zijn baas een collega in om even 'iemand' te gaan waarschuwen.
op het laatst zat hij in elkaar gedoken in een hoek van de vergaderkamer en was helemaal over zijn toeren en bang en wilde niet opstaan.

zijn collega's schrokken zich rot natuurlijk, wisten niet wat hem mankeerde.
hij had toen dus zijn medicatie niet ingenomen, al een tijdje niet.. hij miste de hyperhypers zo namelijk

sindsdien stelde hij zich maar weer tevreden met de gematigde hypers
dat klinkt inderdaad wel heftig ja.

wel goed dat deze mensen met medicijnen nog gewoon kunnen werken en een normaal leven leiden
:')
pi_25154976
Aanrader: http://www.bnn.nl/view/1761577/1022/1220
"Je zal het maar hebben" van BNN, aflevering 3 over psychiatrie, tweede onderdeel (over Sam).
Ik vond het een erg indrukwekkend verhaal en als je het hebt gezien weet je ook gelijk dat het niet alleen "een beetje druk en vrolijk" en "een beetje een kutgevoel" is.
pi_25156832
Ik heb er op mijn werk (bijbaantje) regelmatig mee te maken. Niet dat ik er alles van weet, maar ik heb toch met redelijk wat manisch depressieve patienten gewerkt en nog steeds. Pas wel op met het jezelf zo'n etiket op te plakken.
Verder zijn er al wel tekenende voorbeelden gegeven. Die mensen denken in die manische periode de hele wereld aan te kunnen, denken soms alle wijsheid in pacht te hebben en komen dan inderdaad met de meest sterke (overtrokken, onrealistische) positieve verhalen en inzichten aanzetten. Aantal mensen die ik heb gezien gaan in die periode ook echt roekeloos met geld om en geven het aan van alles en nog wat zonder problemen in grote getalen uit. Zijn daarbij bv heel genereus met kado's en allerlei aanboden (die ze vaak niet kunnen verwezenlijken) aan alles en iedereen. Ze kijken hierbij absoluut niet naar de eventuele gevolgen hiervan.
Dit soort periodes worden afgewisseld met depressieve periodes. Zich volledig opsluiten/afsluiten, zich nergens toe kunnen zetten al is het maar uit bed komen en je aankleden of eten en zichzelf daardoor dus verwaarlozen, in isolement raken enzovoort.

[ Bericht 4% gewijzigd door Essiepessie op 19-02-2005 02:29:44 ]
Please, find my happy place!
  zaterdag 19 februari 2005 @ 10:08:46 #20
73888 DIA
die ja .....
pi_25158185
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 00:28 schreef biawa het volgende:
Aanrader: http://www.bnn.nl/view/1761577/1022/1220
"Je zal het maar hebben" van BNN, aflevering 3 over psychiatrie, tweede onderdeel (over Sam).
Ik vond het een erg indrukwekkend verhaal en als je het hebt gezien weet je ook gelijk dat het niet alleen "een beetje druk en vrolijk" en "een beetje een kutgevoel" is.
bij mij kan die niet afspelen ...... geeft een fout
pi_25159054
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 10:08 schreef DIA het volgende:

[..]

bij mij kan die niet afspelen ...... geeft een fout
Ik heb het net geprobeerd en de Windows Media (breedband) doet het bij mij prima. Misschien even je Media Player updaten?
pi_25168254
manisch depressief, ik hoop het nooit te krijgen, t is echt een klotegedoe om t eventjes zo uit te drukken en geloof k heb er ervaring genoeg mee.

MIjn vader is al zeker 6 jaar geleden manisch depressief geworden na dat hij voor zijn gevoel ongelofelijk teleur is gesteld op zn werk, vanaf die tijd is het echt goed fout gegaan, het is zelfs zo erg geworden dat ik samen met mn moeder en mn zusje die tijd heb moeten vluchten (we hebben enkele maanden in een opvang tehuis gezeten). hij is zelfs een tijd opgenomen geweest in een psychiatrische afdeling vh ziekenhuis maar die heeft ie zelf verlaten want "hij had geen hulp nodig" Wat hier gezegt word klopt precies. Mijn vader heeft veel stemmingswisselingen en die zijn niet misselijk, je merkt het aan zijn manier van doen ed, als ie depressief is geeft ie bakken met geld uit en drinkt/eet bij t leven hij komt dan vele kilo's aan doet nauwelijks nog iets aan zn uiterlijk ook verwaarloosd ie zn familie dan dan laat ie bv gewoon 3 maanden niets meer horen..

Als ie dan weer "happy" is, dus manisch is alles weer goed en straalt ie van geluk, hij pakt dan zijn grote hobby weer op (fietsen) en let weer op zn lijn met als gevolg dat ie er stukken beter uit ziet, ook denkt ie dan ook weer aan zijn familie en belt ie met enige regelmaat ook ziet hij dan wel in dat de dingen die hij in zijn depri periode gedaan heeft fout zijn, maar hij herinnert zich bepaalde dingen die hij gedaan heeft niet eens meer.

Natuurlijk kunnen manisch depressieve mensen redelijk geholpen worden met medicijnen en terapie maar dan moeten ze dit dus zelf wel willen, op het begin wou mijn vader dit helemaal niet nu slikt ie wel medicijnen en heeft ie ook terapie maar om nou te zeggen dat het helpt.... niet echt, gelukkig heb ik er niet zo heel veel last van ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik nooit echt een vader zal hebben, ik heb alleen een echte vader als hij manisch is en dan word je er ooit zelf gek van omdat ie dan echt hyper is en gewoon iets moet doen, als ie depri is dan laat ie gewoon bijna niets of helemaal niets van zich horen.

Dit is dus mijn ervaring met manisch depressieve mensen, zoals gezegd, het is gewoon niet leuk maar ik ben er dus "gewend" aan...
God must be an asshole, let's find him and beat the fuck out of him!
pi_25173274
Manisch depressief zijn houdt voor elke, door een psychiater als zodanig gedignosticeerde, persoon iets anders in. De manisch depressieve stoornis komt in net zoveel verschillende 'soorten' voor als dat er bijvoorbeeld kleuren blauw zijn. Bij iedereen die als zodanig gediagnosticeerd is, is het dus weer anders. Ook is de mate van manisch of depressief zijn niet bij iedereen hetzelfde. Sommige mensen zijn veel depressief en slechts zelden manisch of hypomaan, sommige mensen zijn veel manisch en worden als gevolg daarvan psychotisch. Bijvoorbeeld.
Met de juiste medicatie en goede leefregels, als gestructureerd leven bijvoorbeeld, is er vrij goed mee te leven; er is mee leren om te gaan.
Stoppen met medicatie zonder begeleiding is in elk geval zeer onverstandig.

Er is overigens een verschil tussen manisch en hypomaan.

Meer info:
http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=134616
http://www.carepoint.nl/medinfo_md.html
http://mds.babbelforum.nl/
#geen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')