abonnement Unibet Coolblue
pi_25082618
Voor een nieuwe keuken moet ik een keuze maken tussen met gas koken, met inductie, keramisch of electrisch? Wat zijn de voor- en nadelen, en wat en waarom vooral moet ik wat kiezen?
pi_25082709
Gas is het allergoedkoopst, de fornuizen zelf ook denk ik, maar iig aan energiekosten.
Inductie/keramisch is traag met warm worden en duurder, waar zou je voor kiezen?
pi_25082723
Gewoon gas.

Goedkoop, kookt fijner en een gasfornuis gaat langer mee.
pi_25082732
Inductie is erg duur maar kookt geweldig! Wat je zou kunnen noemen als nadeel is dus de prijs, en het feit dat je wellicht nieuwe pannen nodig hebt die hiervoor geschikt zijn. Zelf heb ik bij m'n ouders jaren op inductie kunnen koken, echt top. Een pan water koken gaat erg snel, maar als je de plaat een stand lager zet dan stopt het ook meteen. Behoorlijk stroomzuinig ook nog! Makkelijk schoon te houden is voor iedereen een voordeel natuurlijk.

Elektrisch koken kost een hoop energie. Als je de plaat zachter zet dan werkt dat pas na enige tijd omdat de plaat zelf warm wordt en niet alleen de pan, zoals bij inductie. Duidelijke no-go.

Keramisch is eveneens erg vervelend, aangezien ook daar de plaat gloeiend heet wordt en pas na lange tijd afkoelt als je deze zachter zet. Kooktijden zijn ook langer. Zeker met kinderen geen aanrader.

Koken met gas blijft ook altijd een prima middel. Het is vrij goedkoop (met name de aanschaf van de kookplaat). Mijn advies zou wel zijn om gas-op-glas te kopen, zodat het schoonmaken vele malen makkelijker is dan 'vroeger'. Gas reageert natuurlijk ook behoorlijk snel. Bij m'n ouders hadden we niet voor niets tussen de 4 inductie kookzones 2 gaspitten.
pi_25082760
quote:
Op maandag 14 februari 2005 09:48 schreef JAMsper het volgende:
Gas is het allergoedkoopst, de fornuizen zelf ook denk ik, maar iig aan energiekosten.
Inductie/keramisch is traag met warm worden en duurder, waar zou je voor kiezen?
Inductie brengt een pan water razendsnel aan het koken en is dan ook geheel niet te vergelijken met keramisch. De inductieplaat zelf wordt inderdaad niet warm en de warmte hoeft dan ook niet overgedragen te worden van plaat naar pan, maar gaat juist direct naar de pan waardoor het erg snel gaat.

Harde cijfers van gas tov inductie heb ik zo niet, maar als gas sneller is dan zal het elkaar niet veel ontlopen.
pi_25083632
Ik heb altijd op gas gekookt, dus heb geen andere ervaringen.
Maar het lijkt me gewoon het beste, op zo'n platte plaat koken.................dat is toch geen koken
Ik zou voor gas gaan.
  maandag 14 februari 2005 @ 11:17:31 #7
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_25083685
Ik zweer bij gas. Heb ook keramisch en electrisch gekookt, en ik vind het een ramp! Je kan niet even iets snel op hoog vuur aanbakken en dan op een laag pitje verder laten sudderen zonder allerlei goocheltrucs uit te halen. Ik heb één keer geprobeerd om op een keramische plaat pannenkoeken te bakken... hopeloos .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_25083850
Gas blijft gewoon het handigst. Altijd goed doseerbaar etc.

Keramische plaat ziet er strak uit (in het begin) maar vanwege krassen wordt dat snel minder. Gastoestel is wat "ouderwets" maar who cares? Voordelen van gas zijn legio.
pi_25083908
elektrisch is idd een ramp. Gas is goed, maar als je het geld heb lijkt inductie mij de juiste keuze, kunnen minder snel ongelukjes mee gebeuren.
pi_25083962
quote:
Op maandag 14 februari 2005 09:48 schreef JAMsper het volgende:
Inductie/keramisch is traag met warm worden en duurder, waar zou je voor kiezen?
Je hebt zeker nog nooit met inductie gekookt? Dat is namelijk sneller dan koken met gas.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_25084018
quote:
Op maandag 14 februari 2005 11:29 schreef Fastcruiser het volgende:
Gas blijft gewoon het handigst. Altijd goed doseerbaar etc.
Inductie is nog beter doseerbaar.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 14 februari 2005 @ 11:41:27 #12
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_25084043
Een gasplaat is gewoon lekker goedkoop in aanschaf en gebruik. Inductie ook erg goedkoop in gebruik maar toch al snel 800 euro in aanschaf, maar wel makkelijk met schoonmaken.

Vanwege de kosten zou ik toch voor gas kiezen. Keramisch en electrisch zijn eigenlijk geen goede opties meer.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_25084625
quote:
Op maandag 14 februari 2005 11:39 schreef Lucille het volgende:
[..]
Inductie is nog beter doseerbaar.
Helaas geen ervaring mee. Klinkt wel goed wat hier gemeld wordt... alleen die prijs (ook die van de pannen).

Lijkt me "gevoelsmatig" wel ff wennen omdat je de intensie niet ziet/hoort (of wel?).
En hoe is de krasbestendigheid van die kookplaten?
pi_25085066
quote:
Op maandag 14 februari 2005 12:19 schreef Fastcruiser het volgende:

[..]

Helaas geen ervaring mee. Klinkt wel goed wat hier gemeld wordt... alleen die prijs (ook die van de pannen).

Lijkt me "gevoelsmatig" wel ff wennen omdat je de intensie niet ziet/hoort (of wel?).
En hoe is de krasbestendigheid van die kookplaten?
Het is inderdaad even wennen aan de intensiteit die je nodig hebt, omdat de hoogste stand ook echt bizar hoog is. Handig om snel water mee te koken wel, of de pan snel op te warmen. Het voordeel van inductie is dat de laagste stand ook echt laag is, en de warmte niet 'accumuleert'. Bij gas kan een mengsel alsnog op de laagste stand flink gaan pruttelen en droogkoken, een groot nadeel vind ik.
De krasvastheid van die platen zit echt méér dan snor. In zo'n 9 jaar tijd virtueel geen krasje, en behoorlijk intensief gebruik. Ik maak me echter sterk dat dit bij halogeen of keramisch minder zou zijn.
Zoals ik al gezegd had, als je voor gas gaat, neem dan gewoon gas met een glasplaat. Krassen zal het überhaupt niet doen omdat de pan niet rechtstreeks op het glas gaat, en het scheelt een boel schoonmaakwerk. Optisch is het eveneens mooier vind ik zelf.
pi_25085622
quote:
Op maandag 14 februari 2005 12:19 schreef Fastcruiser het volgende:

[..]

Helaas geen ervaring mee. Klinkt wel goed wat hier gemeld wordt... alleen die prijs (ook die van de pannen).

Lijkt me "gevoelsmatig" wel ff wennen omdat je de intensie niet ziet/hoort (of wel?).
En hoe is de krasbestendigheid van die kookplaten?
De prijs is wat mij betreft het enige echte punt waarbij inductie duidelijk verliest van elke andere soort. Gas is gewoon de goedkoopste oplossing en het kookt op zich prima, dus vandaar dat veel mensen kiezen voor deze oplossing.

Je ziet met inductie geen vlam of zo die meteen een idee geeft hoe warm iets is, echter de kookplaat heeft wel een digitaal display waarop voor elke kookzone de sterkte staat aangegeven. Op zie van mij loopt dat van 1 to 9 met telkens en halve stap verder. Dat went eigenlijk heel erg snel, sterker nog, als je eenmaal weet op welke stand je bijvoorbeeld iets tegen de kook aan moet zetten of iets moet braden is het handiger dan naar een gasvlam kijken en op gevoel deze op een bepaalde stand zetten.
Kookplaten zijn redelijk krasbestendig, je moet er natuurlijk niet met een stuk metaal bewust op gaan raggen, maar bij normaal gebruik is dat ook niet nodig. Het schoonmaken gaat 10 keer beter dan bij een gasfornuis en het inbranden van voedselresten op de brander is verleden tijd. Simpel een vochtige doek met eventueel wat schoonmaakmidddel is voldoende om alles weer blinkend schoon te maken.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 14 februari 2005 @ 13:56:28 #16
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25085781
Ik heb zowel op keramisch, inductie als op gas gekookt, gas heeft bij mij veruit de voorkeur.

Geen speciale pannen nodig, reageert snel, makkelijk 'op gevoel' de temperatuur instellen.

Groot nadeel bij inductie is dat je altijd pannen met dikke bodems nodig hebt en dat de bodem altijd plat moet zijn, fatsoenlijk wokken is er dan niet bij.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25091649
Ik heb maar een paar keer op inductie gekookt, maar ik vond het niet echt een spectaculaire verbetering t.o.v. gas. Uiteraard ziet het er wel mooi uit en is het makkelijk schoon te maken, maar dat is imo het geld niet waard.

Ik heb trouwens laatst ook gekookt met butaangas (bij mijn ouders, die hebben geen aardgas). Dat gaat veel harder dan met gewoon gas was wel ff wennen [/off-topic]
  maandag 14 februari 2005 @ 23:05:43 #18
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_25092029
quote:
Op maandag 14 februari 2005 13:44 schreef Lucille het volgende:

[..]

De prijs is wat mij betreft het enige echte punt waarbij inductie duidelijk verliest van elke andere soort. Gas is gewoon de goedkoopste oplossing en het kookt op zich prima, dus vandaar dat veel mensen kiezen voor deze oplossing.

Je ziet met inductie geen vlam of zo die meteen een idee geeft hoe warm iets is, echter de kookplaat heeft wel een digitaal display waarop voor elke kookzone de sterkte staat aangegeven. Op zie van mij loopt dat van 1 to 9 met telkens en halve stap verder. Dat went eigenlijk heel erg snel, sterker nog, als je eenmaal weet op welke stand je bijvoorbeeld iets tegen de kook aan moet zetten of iets moet braden is het handiger dan naar een gasvlam kijken en op gevoel deze op een bepaalde stand zetten.
Kookplaten zijn redelijk krasbestendig, je moet er natuurlijk niet met een stuk metaal bewust op gaan raggen, maar bij normaal gebruik is dat ook niet nodig. Het schoonmaken gaat 10 keer beter dan bij een gasfornuis en het inbranden van voedselresten op de brander is verleden tijd. Simpel een vochtige doek met eventueel wat schoonmaakmidddel is voldoende om alles weer blinkend schoon te maken.
Amazing discovery, Mike!

Even onthouden voor de toekomst.
The Internets, I needs it..
pi_25112524
Dank voor al de info. Ik heb nog twee vragen: zijn de 'speciale' pannen voor keramisch en elektrisch extra duur en zo ja, hoe duur en hoeveel duurder? Daarbij wil ik graag meer weten over de krasbestendigheid; gaat een keramisch kookplaat er echt lelijk uitzien door krassen bij zeer normaal gebruik?
pi_25112663
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Vaak zijn die pannen zowel voor gas als voor inductie geschikt. Het gaat er meer om dat door koken op gas die pannen een beetje vervormen en dus daardoor niet meer geschikt zijn voor inductie. Als je je pannen al op gas hebt gebruikt, kun je ze niet meer voor inductie gebruiken.

Dat was tenminste zoals ik het altijd begrepen heb.
pi_25112703
Btw, ik heb nog geen pannen. Ik ga vanuit mijn ouderlijk op mezelf wonen. Dus ga ik nieuwe pannen kopen.
  woensdag 16 februari 2005 @ 13:50:04 #22
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25112825
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:39 schreef Kyara het volgende:
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Vaak zijn die pannen zowel voor gas als voor inductie geschikt.
Pannen met een vlakke bodem ja, maar een wok / wadjan heeft een bolle bodem, dat gaat dus nooit werken op een 'plaat' , plus dat je voor inductie dus een dikke bodem nodig hebt wat betekend dat de pan langzamer afkoelt, en dat is niet altijd wenselijk.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25112931
Ik denk dat ik voor keramisch koken ga. Maar hoe kan ik dan met een wok koken? Zijn hier hulpmiddelen voor? Of bij Chinees eten, maar gewoon naar de Chinees op de hoek ?
  woensdag 16 februari 2005 @ 14:59:54 #24
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25113341
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:57 schreef jevric het volgende:
Ik denk dat ik voor keramisch koken ga.
Slechte keus, m'n ouders hebben keramisch en 't is echt super onpraktisch, bovendien heb ik het idee dat hij niet heet genoeg word, of iig niet een pan op temperatuur kan houden zodra je er wat in flikkert (kan ook aan hun toestel liggen)
quote:
Maar hoe kan ik dan met een wok koken? Zijn hier hulpmiddelen voor?
Niet. Wat je wel kan doen is zo'n 'wokpan' kopen, die hebben een afgeplatte bodem, en gedragen zich ook wat anders dan een echte wok.
quote:
Of bij Chinees eten, maar gewoon naar de Chinees op de hoek ?
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25113904
Ik heb net een kennis van mij gesproken en die meldt dat het koken met een gewone wok zonder platte bodem wel mogelijk is op een keramische kookplaat; gewoon op de grootste pit. Krassen op de plaat schijnt bij normaal gebruik ook wel mee te vallen.
pi_25114312
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:57 schreef jevric het volgende:
Ik denk dat ik voor keramisch koken ga. Maar hoe kan ik dan met een wok koken? Zijn hier hulpmiddelen voor? Of bij Chinees eten, maar gewoon naar de Chinees op de hoek ?
Keramisch staat bij mij helemaal onderaan het lijstje. Het is de meest omslachtige manier van koken. Je moet rekening houden met een opwarm tijd en een afkoel tijd. Wil je het beste rendament hebben dan moet je pannen hebben met een 100% vlakke bodem. Dus heb je nu al pannen waar je mee op gas heb gekook mag je die weg doen en nieuwe kopen.

Als je voor het schoonmaak gemak gaat kies dan inductie. DIe zijn er al voor minder dan 550 euro. En je kook komfor gaat er duidelijk op vooruit. Tevens is de inductie plaat ook nog eens de meest veilige manier van koken. Geen pan is geen hittebron! Dus iemand die perongeluk (kleine kinderen/huisdieren) over de knopje gaat kan hem niet aan zetten. En als er al een pan op staat die leeg is gebeurt er nog niets! Hij slaat gewoon uit. Een droogkook beveiliging dus. En ook bij overkoken van iets zal het niet direct inbranden (zoals bij keramisch). Omdat de plaat zelf niet warm wordt. (Er komt natuurlijk wel rest warmte van de pan af dus koud zal hij niet blijven!)

Wat het pannen geval van inductie betreft. Ze moeten MAGNETISCH zijn. Zij ze dat? Dan kan je ze gebruiken. Dus glazen pannen ofzo. Die werken niet.
Voor keramisch moeten ze een zo glad mogelijk bodem hebben. Hoe meer hij contact maakt met de plaat hoe beter het rendement.
Voor gas ; zolang ze niet smelten werken ze op gas wel.

En dan is er gas. De mooiste manier van koken. Gelijk van 0 naar 100% vermogen en terug! Het is het goedkoopste om mee te beginnen. Maar je kan de plaat zo uitgebreid mogelijk kiezen natuurlijk.
Denk aan vonk ontsteking (bijna wel standaard), een thermokoppel (als de vlam uit is sluit de gas klep) of automatische herontsteking (vlam, opnieuw vonken en aansteken).

Dus mijn lijstje

1) Gas (veilig, goede kookeigenschappen, relatief goedkoop in aanschaf (maar een goeie kost hier ook geld))

2) Inductie (veiligste manier van koken, nagenoeg gelijk aan gas koken, duurste instap variant)

3) Keramisch (tja....geen positief punt te noemen opdat hij straks is)
Take what you want, no one is going to give it too you.
  woensdag 16 februari 2005 @ 19:30:08 #27
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_25115645
TS komt hier vragen om advies en gaat vervolgens er vandoor met de algemeen aanvaarde slechtste keus...
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_25119166
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 15:37 schreef jevric het volgende:
Ik heb net een kennis van mij gesproken en die meldt dat het koken met een gewone wok zonder platte bodem wel mogelijk is op een keramische kookplaat; gewoon op de grootste pit. Krassen op de plaat schijnt bij normaal gebruik ook wel mee te vallen.
Dat is natuurlijk geen doen! Of je kookt met een 'echte' wok op vuur of je doet 't met een platte bodem. Dat laffe gedoe op zo'n kolere keramische kookplaat is natuurlijk vna de zotten.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 16:38:30 #29
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25146761
Gas het goedkoopste en het makelijkste te doseren.

Als wij in dit huis een nieuwe keuken (De keuken met keramische plaat zat er al in toen we dit huis kochten) nemen we weer gas.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25149321
Wij hebben Keramisch, en ik ben er juist positief over.
Dat het langzaam zo zijn, daar merk ik dus echt helemaal niks van.
Als je hem op stand 3(de hoogste) binnen 15 seconden is hij op de goede warmte, of vinden jullie dat langzaam?
Wokken gaat trouwens ook perfect, en ja je moet geen pannen op je Keramischkookplaat zetten die al op gas hebben gestaan, maarja een normaal huishouden heeft 1 pannenset en 1 kookplaat. Dus dat is een een-malig iets, wat je moet beslissen.

Krassen valt ook erg mee, er zitten vast wel wat krasjes op, maar op alles wat je gebruikt komen toch krassen?

Het voordeel is:
-makkelijk, snel schoon te maken
-eenvoudig te bedienen
-veiliger dan gas
sorry voor al m'n typfouten
pi_25150070
Ik heb een keramische plaat gehad. Maar dat vond ik maar niets. Eind vorig jaar ee nieuwe keuken laten zetten, met inductie. Dat werkt perfect. Snel en goed doseerbaar.

Maar ook gas werkt goed. En dat gas niet mooi of strak kan zijn is niet waar. Je hebt hele mooie gaskookstellen inclusief wokbrander.

En ook een AGA is een goed alternatief.

Heb met alle genoemde alternatieven ervaring.
pi_25176358
ik zou gaan voor een elektrisch gasfornuis
  zondag 20 februari 2005 @ 11:53:34 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25176397
Ik zweer bij gas, hoewel ik het bij mijn man op keramiek doe, heb ik thuis lekker gas.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 20 februari 2005 @ 15:43:00 #34
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25179885
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:13 schreef surferr het volgende:
Wij hebben Keramisch, en ik ben er juist positief over.
Dat het langzaam zo zijn, daar merk ik dus echt helemaal niks van.
Als je hem op stand 3(de hoogste) binnen 15 seconden is hij op de goede warmte, of vinden jullie dat langzaam?
Voor een keramische plaat is dat redelijk snel, maar nog veel te traag om nuttig te zijn, vooral het afkoelen gaat erg traag bij een keramische plaat.
quote:
Wokken gaat trouwens ook perfect,
Dat kan helemaal niet, een wok heeft een ronde bodem die kan niet op een plaat (keramisch of inductie). Bovendien is keramisch te traag om te wokken, bij een wok wil je snel van temperatuur kunnen wisselen, en dat kan met keramisch niet.
quote:
(...)
Het voordeel is:
-makkelijk, snel schoon te maken
Totdat je iets laat overkoken en 't vastbrand op de plaat, dat is een ramp.
quote:
-eenvoudig te bedienen
Niet eenvoudiger dan gas.
quote:
-veiliger dan gas
Je zet senller iets op een nog hete keramische plaat dan op een brandende gaspit.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25180152
We hebben 2 keukens met 2 verschillende kookplaten Gas en Keramish, en als ik op het keramish vuur meer dan 1O keer per jaar kook dan is het veel. Op gebied van koken vind ik gas tot op heden toe, nog steeds veruit het beste.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_25182261
quote:
Op zondag 20 februari 2005 15:43 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Voor een keramische plaat is dat redelijk snel, maar nog veel te traag om nuttig te zijn, vooral het afkoelen gaat erg traag bij een keramische plaat.
[..]

Ik kook/bak nogal standaard eten en geen bijzondere gerechten ofzo . Maar ik zou eigenlijk niet weten waarom het handig is als hij snel afkoelen zou?, Als het aanbrand ofzo en je wil heb snel koeler hebben dan verlaag ik gewoon de stand en verschuif/til de ban ff op. Het is maar net wat je handig vind.

Dat kan helemaal niet, een wok heeft een ronde bodem die kan niet op een plaat (keramisch of inductie). Bovendien is keramisch te traag om te wokken, bij een wok wil je snel van temperatuur kunnen wisselen, en dat kan met keramisch niet.
[..]

Ja sorry, wij hebben zo'n "nepwok" met platte bodem , als je snel van temperatuur moet wisselen ja dan heb je gelijk dat gaat niet snel. Maar ik heb dat niet nodig eigenlijk.

Totdat je iets laat overkoken en 't vastbrand op de plaat, dat is een ramp.
[..]
nou dat valt wel mee, je heb er van die speciale mesjes voor,(denk aan ijskrabber),

Niet eenvoudiger dan gas.
[..]
Je zet senller iets op een nog hete keramische plaat dan op een brandende gaspit.
dat is niet veiliger maar handiger, ik bedoelde meer inverband met gas nog aan en geen vuur.
en je kan geen gaslek hebben.

ps, sorry voor deze onduidelijke qoute, me reacties staan nu IN de quote.
sorry voor al m'n typfouten
  zondag 20 februari 2005 @ 19:09:31 #37
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25183059
quote:
Op zondag 20 februari 2005 18:18 schreef surferr het volgende:
Ik kook/bak nogal standaard eten en geen bijzondere gerechten ofzo . Maar ik zou eigenlijk niet weten waarom het handig is als hij snel afkoelen zou?, Als het aanbrand ofzo en je wil heb snel koeler hebben dan verlaag ik gewoon de stand en verschuif/til de ban ff op. Het is maar net wat je handig vind.
Bij wokken wil je je groenten e.d. snel roerbakken in een hele hete pan, als je dan andere dingen gaat toevoegen (sausjes e.d.) dan moet je pan weer afkoelen.
quote:
Ja sorry, wij hebben zo'n "nepwok" met platte bodem
Daar kan je dus niet in wokken, een kenmerk van een wok is juist dat door de vorm dingen als olie onderin de ronding v/d pan zitten.
quote:
nou dat valt wel mee, je heb er van die speciale mesjes voor,(denk aan ijskrabber),
Ja, ik ken ze, erg onhandig.
Als je wat morst is je plaat smerig en kan je 'm niet meer gebruiken tot je 'm netjes laat afkoelen en de boel er af krabt.
quote:
dat is niet veiliger maar handiger, ik bedoelde meer inverband met gas nog aan en geen vuur.
Niet-antieke gastoestellen zijn daar tegen beveiligd (bimetaaltje in de vlam die 't gas afsluit als er geen vlam brand, als je 'm aan wilt steken moet je ff de knop ingedrukt houden zodat er gas stroomt en zodra ie fikt kan je 'm dan loslaten)
quote:
en je kan geen gaslek hebben.
Ja, en met gas kan je geen kortsluiting krijgen
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25183892
quote:
Op zondag 20 februari 2005 19:09 schreef Aaargh! het volgende:
oke, maar schoonmaken kan je ook meteen doen he, gewoon ff met een vaatdoekje over die plaat heen, ookal is ie nog heet.

Dat van die wok heb je wel gelijk in, ik gebruik dat niet zo erg op die manier dus heb er geen "last"van.

Misschien is het leuk omdat jij of iemand anders? , zij dat keramish koken trager warm werd etc.
Om te kijken hoe lang het duurt om 1 liter water te koken op gas en keramisch.
Heb jij een gas kookplaat?
sorry voor al m'n typfouten
  zondag 20 februari 2005 @ 21:18:20 #39
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25184093
quote:
Op zondag 20 februari 2005 20:50 schreef surferr het volgende:
Misschien is het leuk omdat jij of iemand anders? , zij dat keramish koken trager warm werd etc.
Om te kijken hoe lang het duurt om 1 liter water te koken op gas en keramisch.
Heb jij een gas kookplaat?
Ik weet niet hoeveel het scheelt op een liter water, maar vooral de opstart snelheid is zo langzaam.

M'n ouders hebben keramisch, ikzelf kook altijd op gas, was toevallig dit weekend weer ff @ ouders, en als je dan een pan op 't vuur zet met wat boter erin duurt het gewoon minuten voor de pan heet genoeg is om te gebruiken.

Oh, en als bij keramisch de melk overkookt, ben je gewoon *altijd* te laat.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25665779
ik heb een gas op glas plaat het enige nadeel hiervan is dat er een vette waas op het glas achterblijft.. ook naar meerdere malen schoonmaken met bv dreft of glassex antivet..
heeft iemand nog een tip van grootmoeder ?

Verders kan ik het iedereen aanraden.
pi_25667452
Voor inductie heb je toch ook speciale pannen nodig?

Is koken op rood licht trouwens keramisch? Dat hebben we hier namelijk (Siemens dacht ik), het opwarmen duurt opzich wel lang. Het enige voordeel is eigenlijk dat het makkelijk schoon te houden is omdat het gewoon 1 glazen plaat is waar je de pannen op zet.

[ Bericht 36% gewijzigd door Steijn op 22-03-2005 20:30:36 ]
pi_25667628
Wat is er speciaal aan de inductiepannen?
pi_25667695
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:30 schreef Henk-Wim het volgende:
Wat is er speciaal aan de inductiepannen?
Doe er maar eens een magneet op. Wij hebben RVS pannen, en die doen het bij de buren (die inductie hebben) niet.
pi_25667893
Dus inductiepannen zijn magnetisch?
pi_25668318
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 20:39 schreef Henk-Wim het volgende:
Dus inductiepannen zijn magnetisch?
Ja, en dikker. Als ik later een keuken mag uitkiezen ga ik zeker voor inductie. Kheb heel mn leven keramisch gekookt en bij vrienden op gas. Ik vind qua schoonmaak keramisch veel beter, je kunt gewoon morsen en een geel doekje overheen is het gelijk schoon.

Overigens zag ik dit laatst bij de Horecava.

Een inductie voor de wok. Een inductie kookplaat met een kuiltje
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:24:53 #46
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_25669263
ik heb thuis gas, wat op zich niets mis mee is: .... maar:

de plaat van mijn ouders is 25+ jaar oud, verbrand slechts 80% van het gas... ipv 100!! En dan verlies je dus veel
pi_25696637
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:24 schreef DABAMaster het volgende:
ik heb thuis gas, wat op zich niets mis mee is: .... maar:

de plaat van mijn ouders is 25+ jaar oud, verbrand slechts 80% van het gas... ipv 100!! En dan verlies je dus veel
Zal dan lekker stinken zeg...
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:51:56 #48
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_25708670
Sinds wij een nieuwe keuken hebben (ongeveer 2 jaar) hebben we inductie. Echt geweldig! In het begin wel even wennen op welke stand je 'm moet zetten, want alles kookt supersnel! Daarnaast moet je idd speciale pannen hebben (nadeel: de goedkopere pannen kunnen meestal niet op inductie waardoor je gebonden bent aan het duurdere segment). Inductieplaten zien er gelikt uit (vind ik), lekker strak met die tiptoetsen. Dat maakt het dus ook heel makkelijk schoonmaken.
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
pi_25709351
Over inductie gesproken...

M'n moeder geeft wekelijks kookdemonstraties voor keukenapparatuur in een keukenzaak. Klanten met vragen of interesse kan ze dan van informatie voorzien. De inductieplaat van een vrouw zou steeds van stand springen. M'n moeder heeft maar niet gezegd dat het kwam omdat d'r tieten op de tiptoetsen hingen (en nee, geen bullshit)
pi_25769484
GAS!!!!!
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')