pi_25082618
Voor een nieuwe keuken moet ik een keuze maken tussen met gas koken, met inductie, keramisch of electrisch? Wat zijn de voor- en nadelen, en wat en waarom vooral moet ik wat kiezen?
pi_25082709
Gas is het allergoedkoopst, de fornuizen zelf ook denk ik, maar iig aan energiekosten.
Inductie/keramisch is traag met warm worden en duurder, waar zou je voor kiezen?
  maandag 14 februari 2005 @ 09:50:38 #3
29427 Conflict
Het houdt niet op
pi_25082723
Gewoon gas.

Goedkoop, kookt fijner en een gasfornuis gaat langer mee.
Niet vanzelf
pi_25082732
Inductie is erg duur maar kookt geweldig! Wat je zou kunnen noemen als nadeel is dus de prijs, en het feit dat je wellicht nieuwe pannen nodig hebt die hiervoor geschikt zijn. Zelf heb ik bij m'n ouders jaren op inductie kunnen koken, echt top. Een pan water koken gaat erg snel, maar als je de plaat een stand lager zet dan stopt het ook meteen. Behoorlijk stroomzuinig ook nog! Makkelijk schoon te houden is voor iedereen een voordeel natuurlijk.

Elektrisch koken kost een hoop energie. Als je de plaat zachter zet dan werkt dat pas na enige tijd omdat de plaat zelf warm wordt en niet alleen de pan, zoals bij inductie. Duidelijke no-go.

Keramisch is eveneens erg vervelend, aangezien ook daar de plaat gloeiend heet wordt en pas na lange tijd afkoelt als je deze zachter zet. Kooktijden zijn ook langer. Zeker met kinderen geen aanrader.

Koken met gas blijft ook altijd een prima middel. Het is vrij goedkoop (met name de aanschaf van de kookplaat). Mijn advies zou wel zijn om gas-op-glas te kopen, zodat het schoonmaken vele malen makkelijker is dan 'vroeger'. Gas reageert natuurlijk ook behoorlijk snel. Bij m'n ouders hadden we niet voor niets tussen de 4 inductie kookzones 2 gaspitten.
pi_25082760
quote:
Op maandag 14 februari 2005 09:48 schreef JAMsper het volgende:
Gas is het allergoedkoopst, de fornuizen zelf ook denk ik, maar iig aan energiekosten.
Inductie/keramisch is traag met warm worden en duurder, waar zou je voor kiezen?
Inductie brengt een pan water razendsnel aan het koken en is dan ook geheel niet te vergelijken met keramisch. De inductieplaat zelf wordt inderdaad niet warm en de warmte hoeft dan ook niet overgedragen te worden van plaat naar pan, maar gaat juist direct naar de pan waardoor het erg snel gaat.

Harde cijfers van gas tov inductie heb ik zo niet, maar als gas sneller is dan zal het elkaar niet veel ontlopen.
pi_25083632
Ik heb altijd op gas gekookt, dus heb geen andere ervaringen.
Maar het lijkt me gewoon het beste, op zo'n platte plaat koken.................dat is toch geen koken
Ik zou voor gas gaan.
  maandag 14 februari 2005 @ 11:17:31 #7
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_25083685
Ik zweer bij gas. Heb ook keramisch en electrisch gekookt, en ik vind het een ramp! Je kan niet even iets snel op hoog vuur aanbakken en dan op een laag pitje verder laten sudderen zonder allerlei goocheltrucs uit te halen. Ik heb één keer geprobeerd om op een keramische plaat pannenkoeken te bakken... hopeloos .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_25083850
Gas blijft gewoon het handigst. Altijd goed doseerbaar etc.

Keramische plaat ziet er strak uit (in het begin) maar vanwege krassen wordt dat snel minder. Gastoestel is wat "ouderwets" maar who cares? Voordelen van gas zijn legio.
pi_25083908
elektrisch is idd een ramp. Gas is goed, maar als je het geld heb lijkt inductie mij de juiste keuze, kunnen minder snel ongelukjes mee gebeuren.
pi_25083962
quote:
Op maandag 14 februari 2005 09:48 schreef JAMsper het volgende:
Je hebt zeker nog nooit met inductie gekookt? Dat is namelijk sneller dan koken met gas.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_25084018
quote:
Op maandag 14 februari 2005 11:29 schreef Fastcruiser het volgende:
Gas blijft gewoon het handigst. Altijd goed doseerbaar etc.
Inductie is nog beter doseerbaar.
  maandag 14 februari 2005 @ 11:41:27 #12
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_25084043
Een gasplaat is gewoon lekker goedkoop in aanschaf en gebruik. Inductie ook erg goedkoop in gebruik maar toch al snel 800 euro in aanschaf, maar wel makkelijk met schoonmaken.

Vanwege de kosten zou ik toch voor gas kiezen. Keramisch en electrisch zijn eigenlijk geen goede opties meer.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_25084625
quote:
Op maandag 14 februari 2005 11:39 schreef Lucille het volgende:
[..]
Inductie is nog beter doseerbaar.
Helaas geen ervaring mee. Klinkt wel goed wat hier gemeld wordt... alleen die prijs (ook die van de pannen).

Lijkt me "gevoelsmatig" wel ff wennen omdat je de intensie niet ziet/hoort (of wel?).
En hoe is de krasbestendigheid van die kookplaten?
pi_25085066
quote:
Op maandag 14 februari 2005 12:19 schreef Fastcruiser het volgende:

[..]

Helaas geen ervaring mee. Klinkt wel goed wat hier gemeld wordt... alleen die prijs (ook die van de pannen).

Lijkt me "gevoelsmatig" wel ff wennen omdat je de intensie niet ziet/hoort (of wel?).
Het is inderdaad even wennen aan de intensiteit die je nodig hebt, omdat de hoogste stand ook echt bizar hoog is. Handig om snel water mee te koken wel, of de pan snel op te warmen. Het voordeel van inductie is dat de laagste stand ook echt laag is, en de warmte niet 'accumuleert'. Bij gas kan een mengsel alsnog op de laagste stand flink gaan pruttelen en droogkoken, een groot nadeel vind ik.
De krasvastheid van die platen zit echt méér dan snor. In zo'n 9 jaar tijd virtueel geen krasje, en behoorlijk intensief gebruik. Ik maak me echter sterk dat dit bij halogeen of keramisch minder zou zijn.
Zoals ik al gezegd had, als je voor gas gaat, neem dan gewoon gas met een glasplaat. Krassen zal het überhaupt niet doen omdat de pan niet rechtstreeks op het glas gaat, en het scheelt een boel schoonmaakwerk. Optisch is het eveneens mooier vind ik zelf.
pi_25085622
quote:
Op maandag 14 februari 2005 12:19 schreef Fastcruiser het volgende:

[..]

De prijs is wat mij betreft het enige echte punt waarbij inductie duidelijk verliest van elke andere soort. Gas is gewoon de goedkoopste oplossing en het kookt op zich prima, dus vandaar dat veel mensen kiezen voor deze oplossing.

Je ziet met inductie geen vlam of zo die meteen een idee geeft hoe warm iets is, echter de kookplaat heeft wel een digitaal display waarop voor elke kookzone de sterkte staat aangegeven. Op zie van mij loopt dat van 1 to 9 met telkens en halve stap verder. Dat went eigenlijk heel erg snel, sterker nog, als je eenmaal weet op welke stand je bijvoorbeeld iets tegen de kook aan moet zetten of iets moet braden is het handiger dan naar een gasvlam kijken en op gevoel deze op een bepaalde stand zetten.
Kookplaten zijn redelijk krasbestendig, je moet er natuurlijk niet met een stuk metaal bewust op gaan raggen, maar bij normaal gebruik is dat ook niet nodig. Het schoonmaken gaat 10 keer beter dan bij een gasfornuis en het inbranden van voedselresten op de brander is verleden tijd. Simpel een vochtige doek met eventueel wat schoonmaakmidddel is voldoende om alles weer blinkend schoon te maken.
  maandag 14 februari 2005 @ 13:56:28 #16
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25085781
Ik heb zowel op keramisch, inductie als op gas gekookt, gas heeft bij mij veruit de voorkeur.

Geen speciale pannen nodig, reageert snel, makkelijk 'op gevoel' de temperatuur instellen.

Groot nadeel bij inductie is dat je altijd pannen met dikke bodems nodig hebt en dat de bodem altijd plat moet zijn, fatsoenlijk wokken is er dan niet bij.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25091649
Ik heb maar een paar keer op inductie gekookt, maar ik vond het niet echt een spectaculaire verbetering t.o.v. gas. Uiteraard ziet het er wel mooi uit en is het makkelijk schoon te maken, maar dat is imo het geld niet waard.

Ik heb trouwens laatst ook gekookt met butaangas (bij mijn ouders, die hebben geen aardgas). Dat gaat veel harder dan met gewoon gas was wel ff wennen [/off-topic]
  maandag 14 februari 2005 @ 23:05:43 #18
6290 Dr_Crouton
Ondertiteling: Boefje Media BV
pi_25092029
quote:
Op maandag 14 februari 2005 13:44 schreef Lucille het volgende:

[..]

De prijs is wat mij betreft het enige echte punt waarbij inductie duidelijk verliest van elke andere soort. Gas is gewoon de goedkoopste oplossing en het kookt op zich prima, dus vandaar dat veel mensen kiezen voor deze oplossing.

Je ziet met inductie geen vlam of zo die meteen een idee geeft hoe warm iets is, echter de kookplaat heeft wel een digitaal display waarop voor elke kookzone de sterkte staat aangegeven. Op zie van mij loopt dat van 1 to 9 met telkens en halve stap verder. Dat went eigenlijk heel erg snel, sterker nog, als je eenmaal weet op welke stand je bijvoorbeeld iets tegen de kook aan moet zetten of iets moet braden is het handiger dan naar een gasvlam kijken en op gevoel deze op een bepaalde stand zetten.
Kookplaten zijn redelijk krasbestendig, je moet er natuurlijk niet met een stuk metaal bewust op gaan raggen, maar bij normaal gebruik is dat ook niet nodig. Het schoonmaken gaat 10 keer beter dan bij een gasfornuis en het inbranden van voedselresten op de brander is verleden tijd. Simpel een vochtige doek met eventueel wat schoonmaakmidddel is voldoende om alles weer blinkend schoon te maken.
Amazing discovery, Mike!

Even onthouden voor de toekomst.
The Internets, I needs it..
pi_25112524
Dank voor al de info. Ik heb nog twee vragen: zijn de 'speciale' pannen voor keramisch en elektrisch extra duur en zo ja, hoe duur en hoeveel duurder? Daarbij wil ik graag meer weten over de krasbestendigheid; gaat een keramisch kookplaat er echt lelijk uitzien door krassen bij zeer normaal gebruik?
pi_25112663
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Vaak zijn die pannen zowel voor gas als voor inductie geschikt. Het gaat er meer om dat door koken op gas die pannen een beetje vervormen en dus daardoor niet meer geschikt zijn voor inductie. Als je je pannen al op gas hebt gebruikt, kun je ze niet meer voor inductie gebruiken.

Dat was tenminste zoals ik het altijd begrepen heb.
You don't scare me. I have twins and a toddler
pi_25112703
Btw, ik heb nog geen pannen. Ik ga vanuit mijn ouderlijk op mezelf wonen. Dus ga ik nieuwe pannen kopen.
  woensdag 16 februari 2005 @ 13:50:04 #22
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25112825
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:39 schreef Kyara het volgende:
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Vaak zijn die pannen zowel voor gas als voor inductie geschikt.
Pannen met een vlakke bodem ja, maar een wok / wadjan heeft een bolle bodem, dat gaat dus nooit werken op een 'plaat' , plus dat je voor inductie dus een dikke bodem nodig hebt wat betekend dat de pan langzamer afkoelt, en dat is niet altijd wenselijk.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_25112931
Ik denk dat ik voor keramisch koken ga. Maar hoe kan ik dan met een wok koken? Zijn hier hulpmiddelen voor? Of bij Chinees eten, maar gewoon naar de Chinees op de hoek ?
  woensdag 16 februari 2005 @ 14:59:54 #24
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_25113341
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 13:57 schreef jevric het volgende:
Ik denk dat ik voor keramisch koken ga.
Slechte keus, m'n ouders hebben keramisch en 't is echt super onpraktisch, bovendien heb ik het idee dat hij niet heet genoeg word, of iig niet een pan op temperatuur kan houden zodra je er wat in flikkert (kan ook aan hun toestel liggen)
quote:
Maar hoe kan ik dan met een wok koken? Zijn hier hulpmiddelen voor?
Niet. Wat je wel kan doen is zo'n 'wokpan' kopen, die hebben een afgeplatte bodem, en gedragen zich ook wat anders dan een echte wok.
quote:
Of bij Chinees eten, maar gewoon naar de Chinees op de hoek ?
pi_25113904
Ik heb net een kennis van mij gesproken en die meldt dat het koken met een gewone wok zonder platte bodem wel mogelijk is op een keramische kookplaat; gewoon op de grootste pit. Krassen op de plaat schijnt bij normaal gebruik ook wel mee te vallen.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')