abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:52:07 #26
120055 Croat
Torcida Hajduk Split
pi_26921940
ik heb een vriend die daar bijna zn hele leven heeft gewoond dus napraten doe ik niet aan, werkloosheid is daar heel groot dus ze zoeken andere middelen om aan geld te komen, dan is een toerist in n mooi autootje met een leuke digitale camera natuurlijk ideaal
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2005 @ 18:59:50 #27
73911 ultra_ivo
pi_26922145
Met criminaliteit heb ik er geen enkel probleem gehad. Binnenlanden zijn altijd anders dan grote steden.
  maandag 9 oktober 2006 @ 16:24:04 #28
101811 Nicky_Rincon
ilharaka baraka
pi_42514232
Het is misschien een lastige vraag, omdat het niet het vakantieland bij uitstek is, maar ik ben benieuwd of er de mogelijkheid bestaat Albanie met de auto te bereizen op een goede manier?

Hoe zit het met de grensovergangen (Bosnië, Servie, Montenegro) en hoe zijn de wegen in het land zelf??

Kan iemand mij wat informatie hierover geven, dank u!
la taqta il-amal
pi_42516449
Is het de bedoeling dat die auto ook weer het land uitkomt?
  woensdag 11 oktober 2006 @ 16:00:23 #30
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_42579792
Ik snap de mensen niet die Albanie afraden of een lelijk land vinden. Ik ben er 2 jaartjes terug geweest en samen met een vriendin van noord naar zuid gereisd. We hadden een chauffeur, met zo'n prachtige witte mercedes (DE ego van de Albanees) dat wel, maar deze werd overigens halverwege de reis zo'n bemoeial dat we em gedumpt hebben en met het "openbaar vervoer" (oftewel: een klein busje met de postbode en 3 geiten) verder zijn gegaan. En werkelijk: het land heeft zo'n prachtige natuur!!! (bv. het "blauwe oog") Voor de liefhebber van wat meer toeristische plekken is Saranda in het zuiden een aanrader, de hotels stampen daar uit de grond.

Nadeel is wel dat de Albanezen zelf niet echt netjes met hun land omgaan. Ze gooien gewoon al hun afval op straat, waardoor het echt een zooitje is overal langs wegen.

Enige dat ik gemerkt heb van het voormalige communisme zijn de soldaten rondom het voormalige paleis van ?? in Tirana (hoe heet die man die is afgezet toen?) en onderweg doemde er weleens na een uur geen dorpje te hebben gezien een communistisch blokken dorpje op.

Al met al: indrukwekkend en de moeite waard!! (zelf gaan kijken en niet klakkeloos de gevestigde cliche's overnemen)
pi_42580505
Hoi,

Ik ben vorig jaar met de Auto naar Albanie geweest. Bij de grens moet je lang wachten (ook al is het niet druk). Verder moet je het e.a. betalen aan de grens (ik weet niet meer waarvoor). Ik ben vervolgens naar Tirana gereden. Is op zich wel een mooie stad. In het centrum is er een mooi groot plein (wel druk met auto's) en een mooie moskee.

Het is een redelijk nationalistisch land, aan 1 kant ouderwets en aan de andere kant modern.
in Tirana liepen er ook drag-queens over straat, wat ik me in Amsterdam niet echt kan voorstellen zonder dat ze lastig gevallen zouden worden.
De weg naar Tirana is niet echt denderend. (Duurt dus ook langer dan je denkt.
Vanaf Tirana gaat er een 3 of 4 baans weg naar het bad plaatsje Durres. Is op zich ook een leuk plaatsje met een modern stuk en een oude centrum.
Het nadeel was echter dat het er enorm stonk (in Durres). Ik denk door open rioolen ofzo...

Vanaf Durres zijn we naar een ander bad plaatsje gereden. Wat als 'normale' weg op de kaart stond, was een zand/stenen weggetje. Over zo'n 20 kilometer over dat weggetje hebben we ruim een uur gedaan ofzo.

Leuk om te bezoeken, maar niet om er echt lang te blijven denk ik. Ik was 2 dagen (1 nacht) in Tiranna, en 3 dagen in Durres. Je kan van daar af wel weer richting Ohrid (Macedonie) rijden en Sveti Naum (Heilige Naum) bezoeken.
pi_42614614
dank je voor de serieuze reacties

Ik ga even het een en ander uitzoeken qua kosten en dergelijke en dan gaan we iets regelen

Als er nog meer mensen Albanie hebben gezocht, hoor ik het graag, alle reacties zijn meegenomen!

Skorpija, waar ben je de grens gepasseerd, bij montenegro?
la taqta il-amal
  zondag 29 juli 2007 @ 20:39:48 #33
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51942067
zijn er nog mensen die ervaringen met albanie hebben ?
en is het goed te doen om met een NLhuurwagen door servie, albanie en macedonie te trekken?
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 30 juli 2007 @ 00:06:56 #34
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51948223
Waarom zou je niet daar een wagen huren? Zou dat niet veel goedkoper (en wellicht slimmer, ivm met NL nummerbord) zijn? (geen ervaring mee zelf, gewoon een gedachte)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51953600
Ze doen bij de Albanese grens wel lastig met auto's (ik had een lease auto). Zorg dat je een papiertje hebt van de huur auto dat JIJ hem mag rijden in andere landen (zorg dat het in het engels en frans erop staat).

Mijn naam stond op het groene papiertje dus kon ik uiteindelijk toch door.
(en een beetje dom spelen kan ook geen kwaad )
  maandag 30 juli 2007 @ 16:49:26 #36
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_51963554
Tja , je van de domme houden is in heel oosteuropa vaak een goede taktiek . Moet ik mij verwachten aan steekpenningen aan de grens? En hoe gerust kan ik over de albaneese wegen tuffen met een nieuwe mercedes vito ? Op zich maak ik me niet al te snel zorgen , maar albanie heeft toch wel z'n verleden tegen, en van bovenstaande opmerkingen word ik ook niet echt vrolijk..
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_51963944
Ik moest wel het e.a. betalen aan de grens. Voor zover ik zag waren het geen steekpenningen, maar andere "dingen".

De enige echt goede weg is die tussen Tirana en de zee (ben even de naam van het plaatsje kwijt).

De rest zijn allemaal kleinere wegen. Wat op de kaart staat als 'gewone kleine' weg was bij ons een zandpad van 12 kilometer waar we ruim een uur over gedaan hebben vanwege de gaten in de weg...

Dus de enige snelweg die ik heb gezien was die tussen tirana en de zee, de 'gewone' wegen waren zoals onze wegen door de polder, en de kleinere wegen (waar ik er maar 1 van gezien hebm daarna was ik het zat) was dus een zandpad
  FOK!fotograaf maandag 30 juli 2007 @ 17:29:01 #38
73911 ultra_ivo
pi_51964565
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:02 schreef Skorpija het volgende:
De enige echt goede weg is die tussen Tirana en de zee (ben even de naam van het plaatsje kwijt).
Dürres

Toen ik er fietste was er bijna nergens een plaatsnaambord te bekennen. Op een gegeven moment maar de weg naar Tirana gaan vragen, zat ik al in de stad.
pi_52032431
Albanië lijkt me dus ook een hele aparte en mooie bestemming die ook nog eens goed te bereizen is en er gaan vluchten heen voor een redelijke prijs.

Ben benieuwd of er recent nog mensen zijn geweest (en foto's zijn ook welkom natuurlijk).
pi_52053669
De vrienden van mij die in 2006 zouden trouwen hebben hun huwelijk uitgesteld. Ze zijn afgelopen mei uiteindelijk getrouwd, in Tirana. Daarna zijn ze doorgegaan met het Nederlandse en Albanese gezelschap naar Dürres en Saranda. Ze wonen in Nederland maar ik geloof dat ze nu bezig zijn met het kopen van een 2e appartementje in Dürres, aan zee.

Helaas ben ik niet bij het huwelijk geweest (en ik heb ze nog wel gekoppeld ). Ik ben namelijk eind maart vertrokken naar Mexico en het was te kort dag om voor het huwelijk terug te vliegen naar Europa. Ze hebben een mooie website gemaakt van hun huwelijk en alle heisa eromheen (incl. de rondreis die ze hadden georganiseerd voor hun gasten), en ik weet zeker dat ze graag meer info geven aan geïnteresseerde reizigers. Stuur me even een PM als je hun mail / site wil
pi_52103682
Ik heb je net even een PM gestuurd Vogue. Bedankt voor de info.
pi_53100905
Ik kom er net vandaan. Albanie is een aanrader voor als je een bestemming zoekt waar je nauwelijks toeristen tegen wilt komen. Zorg wel dat je je basisdiploma Italiaans op zak hebt, dat maakt het een stuk makkelijker communiceren.

Voor de rest: mooie bergen, hier en daar mooie kusten. Veel bunkers, wij noemden ze "bolletjes". Veel koffieleutende mannetjes. Weinig bezienswaardigheden. Paar oude mooie bergstadjes als Berati. Wat oude kastelen. Musea dicht in het weekend. Slechte wegen. Stinkende herriemakende generatoren op de stoepen in de stad. En tot slot: Amstel, Amstel, Amstel en Heineken.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 06:03:23 #43
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_60259866
Hoeveel standbeelden van Skenderbeg hebben jullie er gezien? Er zijn dan wel misschien weinig bezienswaardigheden, en de toestanden zijn er semi-feodaal, maar mij werd wijsgemaakt dat veel steden een beeld van de nationale held hebben.

Heeft iemand ook greep op hoe het land de laatste tien jaar veranderd is? In positieve zin?
pi_60364997
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 20:24 schreef WRDA6 het volgende:
Ik heb je net even een PM gestuurd Vogue. Bedankt voor de info.


Het is er nog steeds niet van gekomen om Albanië te bezoeken maar over een paar weken komt het er dan zeer waarschijnlijk toch van. Via Bulgarije en Macedonië zal ik dan ook Albanië bezoeken. Daarna waarschijnlijk Montenegro en Bosnië nog.

Mensen die nog informatie hebben over Albanië (om het ontopic te houden)?
pi_60367028
Nee, maar het staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje.
pi_60370573
Ik heb vanavond wat zitten lezen en ik denk dat ik in Albanië de volgende route ga maken:

- Vanuit Macedonië naar Tirana
- Durrës
- Shkodër (Shkodra)
- dan de Albanse Alpen met plaatsen als Bogë en Thethi en door naar Montenegro)
pi_60422449
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 23:27 schreef WRDA6 het volgende:
Ik heb vanavond wat zitten lezen en ik denk dat ik in Albanië de volgende route ga maken:

- Vanuit Macedonië naar Tirana
- Durrës
- Shkodër (Shkodra)
- dan de Albanse Alpen met plaatsen als Bogë en Thethi en door naar Montenegro)
Even dat je het weet: Voor zo ver ik weet ligt Bogë in Kosovo (baseer me op de Bradt gids van Kosovo uit 2007). De Montenegrijnse grens ligt heel dicht bij Bogë, maar er is daar geen (officiele) grensovergang. Als je naar Bogë wil kan je beter vanaf Shkodër naar Montenegro en dan vanaf daar naar Kosovo denk ik. Dan, via Bogë, door Kosovo terug naar Macedonie of Albanie ofzo.
pi_60477055
Icke: bedankt voor je tip!

Ik heb mijn info dan niet goed gelezen of me vergist. Fijn dat je me er op attent maakt.

Albanië is een populair vakantieland dat lees ik wel aan alle reacties
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 12:07:19 #49
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_60572144
Mensen maken andere mensen graag bang. Da's bijvoorbeeld ook zo met mensen die je waarschuwen voor hotellen met Russen. Sure, Russen zijn decadent, luid en onbeschoft; maar vanop afstand is dat enkel grappig en moeten ze van verder komen om mijn vakantie te vergallen.

Nu willen mensen je bang maken door zogenaamde wetteloosheid alsof het land een eenheidsworst is. Trouwens, mij hebben ze vroeger ook gewaarschuwd dat Albanezen gevaarlijke mensen zijn. Terwijl ik in de praktijk eerder wannabe-gangsta jochies zie die totaal geen angst inboezemen whatsoever.

Als je terugkomt, vergeet niet enkele foto's met ons te delen hè? ^^
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 12:09:10 #50
222000 Breiniak
Prince des Belges
pi_60572201
Nog iets: naast alle vooroordelen (die vaak ook kloppen als je goed genoeg op let) die wij hebben over Oost-Europeanen. Vergeet niet dat zij ook over ons denken dat wij watjes zijn, over ons heen laten lopen, bang van hen zijn of niets over hen weten. Het werkt in twee richtingen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')