abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 februari 2005 @ 17:05:26 #1
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_24922839
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een Golf IV 1.6 74 kW. 4 jaar oud, 57.000 kilometer op de teller, bij VW dealer boekje klopt etc. Nou heb ik zelf de afgelopen anderhalf jaar in een Golf IV 1,9 tdi 74 kW gereden en het viel me op dat de koppeling van de 1.6 een flink stuk hoger pas 'pakt' als ik dat vergelijk met de 1.9 tdi. Nou ben ik technisch gezien een complete leek op autogebied.

Ik wil weten wat dat betekend als de koppeling zo laat pakt. Maakt het überhaupt uit of niet?

Thanks voor (serieuze) reacties!
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
  vrijdag 4 februari 2005 @ 18:56:52 #2
85202 wimstradamus
B.I.B.L.E. (Basic Instruction
pi_24922945
das een kwestie van afstellen
pi_24923964
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 18:56 schreef wimstradamus het volgende:
das een kwestie van afstellen
Mag jij me toch eens uitleggen hoe je een zelfstellende koppeling wilt afstellen... Mijn Audi (zeven jaar, ook een 1.6 met 74kW) heeft 'm ook erg hoog zitten, en daar is volgens de dealer niets aan te doen. VW zal wel niet echt anders zijn. 't Kan altijd dat verschillende typen koppelingen hoger of later pakken, en ik kan me niet voorstellen dat een 1.9TDI dezelfde koppeling heeft als een 1.6 benzine (ivm het veel hogere koppel van de TDI). Verschillende types, verschillende zelfstellers, en daar kan best een andere 'pakhoogte' bij horen.
Zolang de koppeling niet 'krast' of klappert als je rustig wegrijdt, en niet (teveel) doorslipt als je volgas doorschakelt is er volgens mij niets aan de hand. Volgas doorschakelen met slippende koppeling is overigens *niet* goed voor je platen, dus niet te vaak doen, en zeker niet als de eigenaar van de auto naast je zit.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 23:42:34 #4
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_24928614
als een koppeling erg 'hoog' zit, dan zou ik toch eens gaan denken aan minder goede koppelingsplaten. het is iig wel een indicatie.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 23:48:41 #5
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_24928754
Maar minder goede koppelingsplaten na 57.000 km is dat niet een beetje extreem?
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
  vrijdag 4 februari 2005 @ 23:51:32 #6
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_24928809
Het enige wat je aan een koppeling kunt stellen is de vrije slag van het pedaal,je kunt dus de kabel ietsje losser of strakker zetten,de drukgroep zelf is niet te stellen.

Moet de desbetreffende auto wel een koppelingskabel hebben
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_24928950
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 23:48 schreef T_R_I_P het volgende:
Maar minder goede koppelingsplaten na 57.000 km is dat niet een beetje extreem?
Dat hangt er van af hoe er met de auto is omgegaan.
En natuurlijk ook waar er vooral mee is gereden. 57.000 km stadsverkeer is zwaarder voor een koppeling als 57.000 km snelwegverkeer.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 00:10:42 #8
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_24929115
Maar stel dat er 57.000 km enorm lomp mee gereden is...veel slippende koppeling enzo...hoe gammel is de koppeling dan? Moet er dan gelijk aan een nieuwe gedacht worden of als er daarna normaal mee gereden word maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
pi_24929125
Ik heb een hydraulische koppeling in de mijne, en de mijne komt ook extreem laat pas opzetten, de slag is enorm groot terwijl het moment van pakken extreem klein is. Dus het is wel nog sportief te noemen qua gedrag maar ik verwacht hem veel eerder al. Heb nog nooit in hetzelfde type auto mogen/kunnen rijden dus geen idee. Wel al in een 1.2i uitvoering maar dat is geen sport met GSI motor, dus dat is vast anders.

Het lijkt me niet dat deze koppeling overigens al versleten is met die lage kilometers.
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_24929723
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 00:10 schreef T_R_I_P het volgende:
Maar stel dat er 57.000 km enorm lomp mee gereden is...veel slippende koppeling enzo...hoe gammel is de koppeling dan? Moet er dan gelijk aan een nieuwe gedacht worden of als er daarna normaal mee gereden word maakt het allemaal niet zo heel veel uit.
Dan zou het slijtage kunnen zijn.
Slijtage kun je controleren door de auto op de handrem te zetten en dan proberen weg te rijden. Je hoort dan aan het toerental wel of de koppeling slipt of niet.
Een andere manier is om bij bijvoorbeeld 50 km/h naar z'n 5 te schakelen en dan het gas vol intrappen.
Dit uiteraard met de koppeling niet meer ingetrapt.
Als het toerental dan erg snel stijgt (en niet in verhouding staat met de snelheid) issie versleten.
Of als er inderdaad een kabel in zit zou die nog te strak kunnen zijn afgesteld.
pi_24929804
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 23:51 schreef Herr.Flick het volgende:
Het enige wat je aan een koppeling kunt stellen is de vrije slag van het pedaal,je kunt dus de kabel ietsje losser of strakker zetten,de drukgroep zelf is niet te stellen.

Moet de desbetreffende auto wel een koppelingskabel hebben
Hoe zit het met hydraulische koppeling? (werkt met remolie).
  zaterdag 5 februari 2005 @ 09:07:26 #12
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_24931853
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 00:45 schreef vannelle het volgende:

[..]

Dan zou het slijtage kunnen zijn.
Slijtage kun je controleren door de auto op de handrem te zetten en dan proberen weg te rijden. Je hoort dan aan het toerental wel of de koppeling slipt of niet.
Een andere manier is om bij bijvoorbeeld 50 km/h naar z'n 5 te schakelen en dan het gas vol intrappen.
Dit uiteraard met de koppeling niet meer ingetrapt.
Als het toerental dan erg snel stijgt (en niet in verhouding staat met de snelheid) issie versleten.
Of als er inderdaad een kabel in zit zou die nog te strak kunnen zijn afgesteld.
OK, dit is een goeie. Ga vanmiddag of vandeweek nog ff een keertje een stuk rijden met die wagen.
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
pi_24931934
wat bedoelen jullie precies met "koppeling pakt hoger" ?
dat je je koppeling teveel moet intrappen of juist te weinig of?
  zaterdag 5 februari 2005 @ 09:33:57 #14
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_24931954
Nee ik bedoel ermee dat je de koppeling tot ongeveer 2/3de moet laten opkomen voordat je het voelt pakken zeg maar. Bij mijn vorige auto was dit al bij minder dan 1/3de op laten komen zeg maar.
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
pi_24931981
oooh zo ok ja ik ben ook A technisch wat betreft auto's maar ik zit nu ook in een lerende fase
maar ook al was ie niet stuk of versleten dat is gewoon vet gaar rijden lijkt mij.
en dude neem gewoon een dikke bmw automaat dat is veel relaxer man.
pi_24940598
ik heb ook een golf IV , diesel. Enkele maanden geleden viel het mij op dat de koppeling erg laat begonnen te pakken bij mij en dat is absoluut geen leuk gevoel. Tevens gaat het terugschakelen ook zeer slecht op deze manier.Ik laat hierbij mijn hiel op het matje en laat zo de koppeling heel langzaam terug opkomen als ik teruggeschakeld heb. Het probleem is dat de koppeling zo laat pakt dat bijna mijn hiel van het matje moet lichten...
Om daarbij te zwijgen over het onveilige gevoel als je op een berg moet vertrekken en je koppeling pakt pas op het laatste...

Ik ben ermee naar de garage gereden en kreeg ook daar het verhaal te horen van de zelfstellende koppeling en dat deze waarschijnlijk op zijn einde zou zijn als deze pas laat zou pakken (wat ie daarvoor niet deed) . Dan maar een controle laten doen en utieindelijk zouden de platen toch versleten zijn. Koste mij een 400 euro.

Nu 10.000 km later heb ik precies weer het gevoel dat de koppeling laat pakt...

Nuja, dat kan 2 dingen betekenen ofwel was hetgeen dat ze vervangen hebben nog ok , ofwel is het met die nieuwe zelfspanner gewoon het aangrijppunt veranderd.

Hoe dan ook, als je die late koppeling niet lekker rijden vindt, koop hem dan niet want het wordt er dus niet beter op.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 23:19:54 #17
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_24994565
Heb hem toch gekocht. Nog een flinke proefrit in gemaakt en ter vergelijk in 2 andere identieke wagens gereden en die schakelden precies hetzelfde. Het was gewoon mijn gewenning na 2 jaar achter elkaar ongeveer 100.000 km met een Golf IV diesel gereden te hebben denk ik.

Bedankt voor alle reacties en als ik hem zaterdag opgehaald heb post ik wel ff een foto!
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
pi_24995523
Gefeliciteerd met je nieuwe auto dan maar.
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:31:38 #19
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25002962
De koppeling kan je wel degelijk afregelen bij een golf IV hoor maar dan in de drukgroep en niet extern ... de boit moet dan dus los en dna kan je dat vanbinnen afstellen (zo was dat trouwens ook bij mijn skoda in der tijd maar golf heeft zelfde koppeling van bosch)
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')