abonnement Unibet Coolblue
pi_24916682
In ready steady komen de gasten vaak met butternut squash aanzetten. Geen idee wat het was. Nu zag ik het gisteren bij "Je bent wat je eet" worden vertaald met bataten en begreep ik dat het best gezond was. Bij ready steady ziet het er altijd wel smakelijk uit, dus misschien wel eens lekker om te proberen.

Maar wat is het? Hoe bereid je het? (Zo goed dus ook weer niet opgelet bij ready steady) en wie heeft het wel eens gebruikt? En is het uberhaupt wel een beetje te verkrijgen in Nederland?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_24916733
Bataten zijn zoete aardappelen, volgens Google.

Die kun je in Nederland gewoon kopen, iig in de toko's.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 4 februari 2005 @ 09:37:01 #3
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24916738
squash is toch kalebas, dacht ik...
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_24916773
Op butternut krijg ik dit plaatje: .
Da's duidelijk geen zoete aardappel.

Butternut squash has a yellowish-tan skin and a beautiful, bright orange flesh. When cooked, its flavor is sweet and rich, and tastes somewhat similar to sweet potatoes. Butternut squash tends to be one of the more common winter squashes, and makes for excellent cooking not only because of its fabulous flavor, but also because its skin tends to be a little easier to cut through than other winter squashes.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 4 februari 2005 @ 09:42:46 #5
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24916827
Toch een kalebas...

Laatst nog Jamie Oliver een paar kalebassen in de oven zien stoppen. Daarna op de martk een paar zien liggen.
Het is een soort pompoen. Alleen lang niet zo populair hier.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_24916948
Ja ik denk eerder dat het een beetje bij pompoenen hoort ja. Zo ziet het er wel uit bij Ready Steady iig.

Dan zou bataten dus gewoon een verkeerde vertaling zijn geweest. Hmmm.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_24916957
Maar goed iemand ervaring met die dingen dus? Eigen recepten?

O en wil iemand dan de topictitel wijzigen?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_24917417
TT veranderd, is dit beter?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_24917435
Dank u!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  vrijdag 4 februari 2005 @ 12:22:02 #10
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_24919526
Je kunt er soep van maken: doormidden snijden, pitjes eruit, schillen, in blokjes snijden, in bouillon gaarkoken en dan pureren. Beetje peper erbij, evt. wat kruiden. Om het extra lekker te maken: een fikse bloep room en wat roomboter erdoorheen roeren. Garneren met wat verse kruiden.

Gisteren heb ik wat restjes weggewerkt: butternut squash weer geschilt en in blokjes gesneden. In een beetje water met bouillonpoeder beetgaar gekookt, in vergiet met koud water afgespoeld. Ik had nog een mix van gebakken gehakt met wat zwarte bonen, gekruid met chilipoeder. Dat vermengd met de pompoenblokjes en vervolgens met een mengsel van 5 eieren, een bloep melk, twee eetlepels bloem, zout, peper en veel komijnpoeder en kaneelpoeder. In een quichevorm gegoten en in de oven gebakken. Was erg smakelijk.

Het is trouwens ook een van de eerste groentes die mijn kinderen als baby aten. Heel makkelijk: doorsnijden, pitjes eruit, de helften op de kop in de oven leggen tot ze gaar zijn. Het vruchtvlees is dan heel zacht en klaar om te eten (mits het is afgekoeld, ja...).
  vrijdag 4 februari 2005 @ 12:27:19 #11
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_24919598
Nou vergeet ik nog dat er ook een paar handenvol rozijntjes in het quichegeval zaten
  zaterdag 5 februari 2005 @ 12:20:26 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24933962
Ken het niet heeft iemand recepten hier van?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24937910
Mochten er nog geen recepten voor die tijd zijn gepost heb ik in een oude La Cucina Italiana nog wat pompoenrecepten... Die post ik dan maandag of dinsdag wel...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_24993673
JAaa heerlijk zijn die butternuts. Ik eet ze vaak bij mijn schoonouders, in Australie heb ik ze ook regelmatig gegeten.

Wij bereiden ze zo:

Je snijdt de butternut verticaal doormidden, in de lengte dus. Dan snij je repen ervan van zo'n 4 a 5 cm breed en daar kun je dan weer blokken van snijden. Schil kan je opeten, maar hoeft niet.
Deze leg je met de schil naar onder, of een beetje schuin op een ovenplaat in de oven op 200 graden.
Olijfolie erover, zout erover en klaar is kees.

Ook lekker is om er stukjes boter overheen te gooien, daarna suiker eroverheen strooien (hoef je niet zuinig mee te zijn) en een klein snufje zout. Dat is de Zuid-Afrikaanse manier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cola_Light op 09-02-2005 08:17:45 ]
  dinsdag 8 februari 2005 @ 22:49:45 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24993868
Eens proberen, dit heeft dus smaak, itt tot die pompoenen..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25009540
Cola-Light, hoe lang laat je dat in de oven?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_25009683
Klinkt goed
Oh, and that's a bad miss!
pi_25010460
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 18:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Cola-Light, hoe lang laat je dat in de oven?
Ik schat zo'n 30 min, maar pin me er niet op vast. Meestal kijk ik gewoon af en toe. Hij moet in ieder geval niet meer hard zijn. In principe hoef je geen moeite te doen om hem door te snijden.
Succes!
  vrijdag 11 februari 2005 @ 14:02:43 #19
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_25039882
Ik heb van engelse vrienden van ons een recept voor thaise curry gekregen met sweet potato, maar 'any squash', zoals ze zei, zou ook goed zijn.
Nou lijkt dat me niet iets typisch thais, dus mocht ik hier niks kunnen krijgen aan pompoen of squash door wat zouden jullie het dan vervangen?
Liever geen wortelen, want die vind ik niet zo lekker.
So Long and Thanks for All the Fish
pi_25041584
Je wilt de zoete aardappel dus vervangen door squash?
En als je die squash niet hier in Nederland kan vinden zoek je iets wat je wel kan gebruiken?
Ik zou dan gewoon voor de zoete aardappel gaan, te verkrijgen bij de toko's en/of Turkse winkels.

Of begrijp ik je verkeerd?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25056314
Butternut squash is vaak te krijgen in de toko of surinaamse winkel... Heet ook wel vleespompoen hier... Heb het ooit in een soep van Jamie Oliver moeten doen.

Zijn absoluut geen bataten. Plaatje van Shmoopy is goed.
  maandag 14 februari 2005 @ 14:18:43 #22
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_25086073
Ik heb hier geen turkse winkel of toko in de buurt. Nu kan ik wel naar een grotere plaats gaan hiervoor, maar het liefst gebruik ik iets wat ik gewoon bij de supermarkt of groenteboer kan krijgen. Wel zo makkelijk.
So Long and Thanks for All the Fish
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')