Moeten minimaal 92 hebben volgens mij, kna dus prima.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:06 schreef Harry_Sack het volgende:
hoe zit dat eigenlijk met benzine voor buitenboordmotors? Want ik nam altijd 95 en mengde dat met olie.
Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:06 schreef Harry_Sack het volgende:
hoe zit dat eigenlijk met benzine voor buitenboordmotors? Want ik nam altijd 95 en mengde dat met olie.
Dit is wel de grootste onzin die hier ooit op fok geschreven is volgens mij! Als je vol gas geeft met een motor van 75 pk, dan levert ie mét of zonder tegenwind of golven, altijd 75 pk en niet 'meer omdat ie harder moet werken'. Hard werken hang puur af van hoeveel jij hem op z'n donder geeft met je gashandle. Je moet dus je monteur maar even pakken op z'n technische uitleg. De hitte die in de motor ontstaat hangt puur af van de hoeveelheid brandstof + lucht. Brandstof heeft namelijk meer functies dan ontbranden: ook koelen is een functie.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 01:15 schreef Ashen het volgende:
[..]
Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.
Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken.
sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk...
p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld...
mjah mijn oto moet eigenlijk 98 hebben maar men zegt dat ik in nederland dan gewoon 95 kan tanken omdat dat eigenlijk 97octaan is maar in het buitenland (dld ofzo) weer niet... daar is bv. ook de Vpower echt 100 octaan...quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:09 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Moeten minimaal 92 hebben volgens mij, kna dus prima.
@ Youp: euro 95 is gewoon 95 octaan hoor, V-Power is ongeveer 97, en super plus 98 = 98 octaan.
als je een lage compressie hebt hoeft dat niet.. maar een hoge compressie zorgt meestal weer voor meer vermogen als je veel vermogen en een lage compressie hebt kan je gewoon 95 er in gooien...quote:Op dinsdag 25 januari 2005 01:15 schreef Ashen het volgende:
[..]
Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.
Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken.
sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk...
p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld...
maak daar een 16 klepper van want 12 kleppers heeft nissan nooit gehad volgens mij. das meer iets van mazda.quote:Op donderdag 27 januari 2005 22:39 schreef RetepV het volgende:
Ik tank zelf meestal gewoon 95 vanwege de prijs. Maar ik heb ook wel eens 98 getanked. Het viel me op dat mijn auto zuiniger rees. Tenminste... Ik leek langer te doen met een tank benzine. Natuurlijk is 98 duurder, dus in prijs maakt het uiteindelijk toch niet uit. Maar hou ik nou mezelf voor de gek dat hij zuiniger op 98 leek te rijden?
Ik heb gewoon een Nissan Sunny 1.6i 12 kleppen motor met 90pk (GA16i geloof ik), niets speciaals.
Dus V-power heeft een lager octaangehalte dan Super 98? Terwijl V-power toch duurder isquote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:09 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Moeten minimaal 92 hebben volgens mij, kna dus prima.
@ Youp: euro 95 is gewoon 95 octaan hoor, V-Power is ongeveer 97, en super plus 98 = 98 octaan.
octaangetalquote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:04 schreef Youp het volgende:
95 is het octaangehalte
Ook bij tegenwind en golven zal je motor het zelfde vermogen leveren, alleen wordt dit vermogen niet allemaal in snelheid omgezet. Er gaat meer energie verloren aan de harde wind.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 07:58 schreef dvdmaster het volgende:
Als je vol gas geeft met een motor van 75 pk, dan levert ie mét of zonder tegenwind of golven, altijd 75 pk en niet 'meer omdat ie harder moet werken'. Hard werken hang puur af van hoeveel jij hem op z'n donder geeft met je gashandle.
fout! de nissan sunny heb je met een 1,6 12klepper bij n maat van me hebben ze er eentjequote:Op donderdag 27 januari 2005 22:49 schreef -chefke- het volgende:
[..]
maak daar een 16 klepper van want 12 kleppers heeft nissan nooit gehad volgens mij. das meer iets van mazda.
mijn 100 nxje (nissan sunny met andere bovenkant) loopt ook een klein beetje beter op 98 maar om nu te zeggen dat ik het echt schokend vind nee. en zuiniger gaat ie der ook niet van lopen.
ja pure oplichterij, zijn al n miljoen topics over geweest hier op fokquote:Op donderdag 27 januari 2005 23:08 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dus V-power heeft een lager octaangehalte dan Super 98? Terwijl V-power toch duurder is
Vpower is net iets goedkoper dan Super 98 (hier in emmen iig)quote:Op vrijdag 28 januari 2005 17:33 schreef Youp het volgende:
[..]
ja pure oplichterij, zijn al n miljoen topics over geweest hier op fok
quote:Op dinsdag 25 januari 2005 01:15 schreef Ashen het volgende:
[..]
Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.
Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken.
sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk...
p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |