abonnement Unibet Coolblue
pi_24733794
Ik ging vandaag tanken. Eerst bij Shell. Geen ongelood 98 meer, alleen Vpower en ongelood 95. Ik ben nogal suf dus heb 95 getankt, terwijl er normaal 98 in gaat (denk ik, ben gaan twijfelen )

Later was ik bij een BP, daar hadden ze alleen diesel en ongelood 95... Was daar al eens eerder geweest, dus nu twijfel ik echt, was het dan toch geen 98 wat er in moet..? Weer maar 95 getankt...

Wat is nou het verschil?? Mijn auto doet het nog gewoon, maar of ik nou het goede heb getankt.... -ja ben een vrouw-

(Nissan Micra uit 1989)
pi_24733854
die mag wel op 95 hoor 95 is het octaangehalte en als je een auto met een hoge compressie hebt moet je 98 gaan tanken (dan stottert hij ook bij 95) maar in nederland heeft euro 95 als het goed is ook al een octaangehalte van 97 en euro 98 = 98 en shell V-power = oplichterij

ben geen dief van je eigen portomonee en tank euro 95
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:06:51 #3
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24733906
hoe zit dat eigenlijk met benzine voor buitenboordmotors? Want ik nam altijd 95 en mengde dat met olie.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_24733920
Gelukkig, was al even bang dat ik vandaag of morgen een rokende motor zou krijgen haha :p
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:09:09 #5
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_24733951
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:06 schreef Harry_Sack het volgende:
hoe zit dat eigenlijk met benzine voor buitenboordmotors? Want ik nam altijd 95 en mengde dat met olie.
Moeten minimaal 92 hebben volgens mij, kna dus prima.

@ Youp: euro 95 is gewoon 95 octaan hoor, V-Power is ongeveer 97, en super plus 98 = 98 octaan.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_24734671
Als je auto er soepel op rijdt is het prima. Je zou eventueel om de zoveel tijd een keer 98 kunnen tanken, vooral als je een stuk snelweg pakt. Dan brandtie lekker schoon.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:54:18 #7
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_24734723
Heeft er ook niks mee te maken. Schoonbranden doe je op hoge toeren, doordat je uitlaatgassen temperaturen omhoog gaan.

Als je auto 98 nodig heeft is dat alleen maar om pingelen te voorkomen, daar krijg je last van bij motoren met hoge compressie of veel turbodruk. Daar ontstaan hogere uitlaatgassentemperaturen om die redenen, en dan heb je 98 nodig zodat het niet voortijdig verbrand. Dus niet andersom, 98 tanken om hoge uitlaatgassentemperaturen te halen, omdat het in een 'normale' motor niks uitmaakt qua verbranding.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  dinsdag 25 januari 2005 @ 01:01:26 #8
27988 phuck
Chasing rabbits
pi_24734821
Volgens mij loopt je autotje nog het best op 95 ongelood.
Goedkoper is het zeker wel.
Feed your head
pi_24734973
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:06 schreef Harry_Sack het volgende:
hoe zit dat eigenlijk met benzine voor buitenboordmotors? Want ik nam altijd 95 en mengde dat met olie.
Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.

Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken.

sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk...

p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld...
pi_24736399
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 01:15 schreef Ashen het volgende:

[..]

Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.

Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken.

sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk...

p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld...
Dit is wel de grootste onzin die hier ooit op fok geschreven is volgens mij! Als je vol gas geeft met een motor van 75 pk, dan levert ie mét of zonder tegenwind of golven, altijd 75 pk en niet 'meer omdat ie harder moet werken'. Hard werken hang puur af van hoeveel jij hem op z'n donder geeft met je gashandle. Je moet dus je monteur maar even pakken op z'n technische uitleg. De hitte die in de motor ontstaat hangt puur af van de hoeveelheid brandstof + lucht. Brandstof heeft namelijk meer functies dan ontbranden: ook koelen is een functie.

Nu weer even ontopic:
Een octaangetal van 100 is de beste brandstof die te krijgen is. Wordt gebruikt in de luchtvaart en soms in de racerij, omdat het heel voorspelbare brandstof is, dus wanneer het mengsel ontbrand is exact te bepalen.
Hoe het met auto's zit weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat auto's met injectiemotoren die 1 op 24 lopen, heel nauwkeurig moeten ontbranden, en dus ook een hoger octaangetal nodig hebben.
pi_24736811
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:09 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

Moeten minimaal 92 hebben volgens mij, kna dus prima.

@ Youp: euro 95 is gewoon 95 octaan hoor, V-Power is ongeveer 97, en super plus 98 = 98 octaan.
mjah mijn oto moet eigenlijk 98 hebben maar men zegt dat ik in nederland dan gewoon 95 kan tanken omdat dat eigenlijk 97octaan is maar in het buitenland (dld ofzo) weer niet... daar is bv. ook de Vpower echt 100 octaan...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24736824
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 01:15 schreef Ashen het volgende:

[..]

Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.

Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken.

sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk...

p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld...
als je een lage compressie hebt hoeft dat niet.. maar een hoge compressie zorgt meestal weer voor meer vermogen als je veel vermogen en een lage compressie hebt kan je gewoon 95 er in gooien...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24787428
Ik tank zelf meestal gewoon 95 vanwege de prijs. Maar ik heb ook wel eens 98 getanked. Het viel me op dat mijn auto zuiniger rees. Tenminste... Ik leek langer te doen met een tank benzine. Natuurlijk is 98 duurder, dus in prijs maakt het uiteindelijk toch niet uit. Maar hou ik nou mezelf voor de gek dat hij zuiniger op 98 leek te rijden?

Ik heb gewoon een Nissan Sunny 1.6i 12 kleppen motor met 90pk (GA16i geloof ik), niets speciaals.
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:44:53 #14
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_24787575
Ja, je houd jezelf voor de gek, tenzij je blok op 95 slechter loopt. Veel ECU's stellen dat automatisch bij. Maar als je een vrij normale auto hebt waar normaal 95 in gaat maakt het niks uit. Zelfde verbrandingswaarde en zelfde hoeveelheid inspuiting bij een bepaald toerental.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:49:24 #15
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_24787713
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 22:39 schreef RetepV het volgende:
Ik tank zelf meestal gewoon 95 vanwege de prijs. Maar ik heb ook wel eens 98 getanked. Het viel me op dat mijn auto zuiniger rees. Tenminste... Ik leek langer te doen met een tank benzine. Natuurlijk is 98 duurder, dus in prijs maakt het uiteindelijk toch niet uit. Maar hou ik nou mezelf voor de gek dat hij zuiniger op 98 leek te rijden?

Ik heb gewoon een Nissan Sunny 1.6i 12 kleppen motor met 90pk (GA16i geloof ik), niets speciaals.
maak daar een 16 klepper van want 12 kleppers heeft nissan nooit gehad volgens mij. das meer iets van mazda.

mijn 100 nxje (nissan sunny met andere bovenkant) loopt ook een klein beetje beter op 98 maar om nu te zeggen dat ik het echt schokend vind nee. en zuiniger gaat ie der ook niet van lopen.
  donderdag 27 januari 2005 @ 22:58:50 #16
73703 aKra
« Asperger Inside »
pi_24787966
Heel af en toe tank ik 5 a 10 liter 98 bij mijn auto'tje (ook een Nissan 100 NX) gewoon voor het idee een beetje te mengen

Overigens tank ik als ik weer met mijn moeders auto wegben lekker 98 want dan trekt hij toch wat feller op
pi_24788229
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:09 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

Moeten minimaal 92 hebben volgens mij, kna dus prima.

@ Youp: euro 95 is gewoon 95 octaan hoor, V-Power is ongeveer 97, en super plus 98 = 98 octaan.
Dus V-power heeft een lager octaangehalte dan Super 98? Terwijl V-power toch duurder is
pi_24792262
V-power heeft een reinigende werking voor je motor en is daardoor ook weer duurder. Bovendien is het dus zoals eerder gezegd alleen in NL 97. Duitsland heeft 100.
  vrijdag 28 januari 2005 @ 09:35:03 #19
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_24792983
Verschilt inderdaad per land.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  vrijdag 28 januari 2005 @ 15:16:59 #20
76030 Honda_Crx_V-tec
Japanse auto freak
pi_24799065
nissan heeft wel dergelijk 12 klepper motoren gehad ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=5436&cache=noe )
pi_24799411
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:04 schreef Youp het volgende:
95 is het octaangehalte
octaangetal
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_24801274
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 07:58 schreef dvdmaster het volgende:
Als je vol gas geeft met een motor van 75 pk, dan levert ie mét of zonder tegenwind of golven, altijd 75 pk en niet 'meer omdat ie harder moet werken'. Hard werken hang puur af van hoeveel jij hem op z'n donder geeft met je gashandle.
Ook bij tegenwind en golven zal je motor het zelfde vermogen leveren, alleen wordt dit vermogen niet allemaal in snelheid omgezet. Er gaat meer energie verloren aan de harde wind.
Of hij werkelijk die 75 PK leverd kan inderdaad afhangen van de brandstof.
pi_24801374
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 22:49 schreef -chefke- het volgende:

[..]

maak daar een 16 klepper van want 12 kleppers heeft nissan nooit gehad volgens mij. das meer iets van mazda.

mijn 100 nxje (nissan sunny met andere bovenkant) loopt ook een klein beetje beter op 98 maar om nu te zeggen dat ik het echt schokend vind nee. en zuiniger gaat ie der ook niet van lopen.
fout! de nissan sunny heb je met een 1,6 12klepper bij n maat van me hebben ze er eentje
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24801388
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 23:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dus V-power heeft een lager octaangehalte dan Super 98? Terwijl V-power toch duurder is
ja pure oplichterij, zijn al n miljoen topics over geweest hier op fok
Hopeloos benzine verslaafd
  vrijdag 28 januari 2005 @ 19:14:02 #25
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_24803047
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 17:33 schreef Youp het volgende:

[..]

ja pure oplichterij, zijn al n miljoen topics over geweest hier op fok
Vpower is net iets goedkoper dan Super 98 (hier in emmen iig)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_24810901
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 01:15 schreef Ashen het volgende:

[..]

Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ) Bij nieuwere motoren is de kans dat dit gebeurt veel kleiner en daar kun je dus wel relatief veilig 95 tanken (al wordt 98 nog steeds sterk aangeraden door onderhoudscentra). Bij motoren met minder pk komt dit allemaal niet zo nauw en daar kun je dus best 95 tanken zonder dat het problemen geeft.

Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken.

sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk...

p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld...
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_24819037
De normaal gebruikte vliegtuigbenzine-niet de kerosine voor de jets- voor de kleinere vliegtuigzuigermotoren heeft 135 octaan. Deze benzine word grootschalig gemaakt in de rafinaderijen ,om nadien een hoop extra in te gooien en zo te "verdunnen" naar wat je aan de pomp krijgt aan loodvrij.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  zaterdag 29 januari 2005 @ 19:40:27 #28
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_24820264
Jets vliegen op Hydrazine, niet op kerosine. Kerosine wordt in veel propellorvliegtuigen gebruikt, is een brandstof die een beetje tussen benzine en diesel in zit.

Wat je over die 135 octaan zegt is niet waar, er komt geen kant en klare benzine uit een raffinaderij, en al helemaal geen 135 octaan. Octaangehalte wordt tegenwoorig omhoog geholpen met middelen als MTBE (loodvervanger) en tolueen. 135 octaan is wel te krijgen, maar heeft wel een speciale samenstelling (net als 110 octaan racegas bijvoorbeeld)
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')