Zoiets?quote:omschrijving: Koekjes gevuld met een wens of spreuk om te serveren bij de koffie of thee na een dineetje met vrienden.
aantal personen: 16
keuken: Chinees
techniek: N.v.t.
smaa:k Zoet
soort gerecht: Banket
hoofdingredient: N.v.t.
in combinatie met: N.v.t.
bereidingstijd: 20-30 minuten
ingrediënten: 2 eetl. suiker/ halve theel. kaneel/ kwart theel. gemberpoeder/ 2 vellen fillobladerdeeg (ontdooid)/ 1 ei/ dunne viltstift/ 1 vel wit papier.
hulpmiddelen
voorbereiding: Verwarm de oven voor op 200 C.Knip het papier in lange smalle reepjes en schrijf er een korte gelukswens of een spreuk op. Rol of vouw de reepjes papier op. Meng de suiker, het kaneel- en gemberpoeder door elkaar. Vet een bakplaat in. Spreid de vellen fillodeeg uit. Knip of snijd ze elk in 16 stukjes.
bereidingswijze Klop het ei los. Leg op elk stukje deeg een gelukswens en vouw het deeg tot driehoekjes. Snijd of knip de driehoekjes met een kartelschaar of een kartelmesje tot halve rondjes (maantjes). Bestrijk de binnenkant van de randjes met losgeklopt ei en druk ze stevig op elkaar. Leg ze op de bakplaat. Bestrijk de bovenkant van het deel met ei en bestrooi ze met kaneelsuiker. Bak de koekjes in het midden van de oven in ca. 5 minuten lichtbruin. Laat ze op een rooster afkoelen. Bewaar ze in een trommel of afgesloten plastic zak.
quote:
Daar heb je de oplossing alquote:Op maandag 24 januari 2005 19:25 schreef koffiekoekje het volgende:
Hier ben ik!!! En het geluk neem ik wel gewoon mee en de koffie is gratis
quote:aantal personen 4
keuken Chinees
techniek N.v.t.
smaak Anders
soort gerecht Nagerecht
hoofdingredient N.v.t.
in combinatie met N.v.t.
bereidingstijd 0-10 minuten
ingrediënten 125 gr bloem 1/2 theelepel zout 2 eetlepels maizena 90 gr suiker circa 1 1/4 dl olie 2 eiwitten extra nodig: 2 bakplaten, met bakpapier bekleed, opgevouwen wensbriefjes
hulpmiddelen
voorbereiding - De Chinese gelukskoekjes, die in Amerika vaak als zoete afsluiting van het diner worden geserveerd, zijn waarschijnlijk geinspireerd door de maankoeken. Maankoeken worden gebakken ter ere van het Chinese Maanfeest, dat aan het begin van het herfstseizoen wordt gevierd. Heel vroeger, tijdens de Ming-dynastie, werden in deze koeken berichten meegesmokkeld. Tegenwoordig bevatten de Fortune Cookies gelukwensen.
bereidingswijze - Verwarm de oven voor op 150 C. - Zeef bloem, zout en maizena en meng dit met de suiker. - Voeg de olie en de eiwitten toe en roer alles glad. - Verdun het beslag door 1-2 eetlepels water erdoor te roeren. - Leg op het bakpapier met grote tussenruimte 3 lepeltjes beslag en strijk ze tot een cirkel van circa 10 cm doorsnede uit. - Bak de koekjes in het midden van de oven in circa 10 minuten lichtbruin. - Let op dat ze niet te donker worden. - Neem elk koekje met een spatel van de bakplaat en hang het met een opgevou- wen wensbriefje erin over de rand van een pan, zodat het koekje dubbelvouwt. - Laat het koekje zo afkoelen. - Serveer de koekjes met een glas sinaasappelthee.
die briefjes kan je het beste erna indoen? je moet die koekjes zo vouwen dat je er nog wat in kan stoppenquote:Op dinsdag 25 januari 2005 17:23 schreef vliegtuigje het volgende:
Nieuwe vraagHet zou natuurlijk best mogelijk zijn dat gewoon papier niet tegen de oven kan. Wat kan ik dan het best gebruiken? Bakpapier ofzo?
Bij dat laatste recept is dat wel de bedoeling jaquote:Op woensdag 26 januari 2005 20:40 schreef wasda het volgende:
die briefjes kan je het beste erna indoen? je moet die koekjes zo vouwen dat je er nog wat in kan stoppen
Ming Kee supermarkt! 20 cent.quote:Op zaterdag 28 april 2007 19:00 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Weet iemand waar je ze gewoon kunt kopen misschien? (in Den Haag?) Lijkt me zo leuk om zo'n cookie open te maken...net kleine cadeautjes
Laat me raden...die zit vast in Chinatownquote:
Al gevonden via Google: gedempte gracht (markthof)quote:Op zondag 29 april 2007 12:56 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Laat me raden...die zit vast in ChinatownMaar waar precies?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |