abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24727775
Hai
Ik ben op zoek naar een recept voor fortune cookies. Nou is dat natuurlijk wel te vinden via google, daar vond ik het volgende recept:

Ingrediënten:
125 gram meel
40 gram bruine suiker
1/4 theelepel gemalen anijs
1/2 mespuntje gemalen kruidnagels
1/2 mespuntje zout
1 groot ei
1 eetlepel olie
briefjes met spreuken
1/2 tot 1 liter olie om te frituren
(al naar gelang hoeveel gelukskoekjes u wilt bakken.)

Bereidingswijze:
Het meel goed zeven en eerst de kruiden toevoegen. Giet vervolgens de olie in het midden van het mengsel en voeg het ei toe. Roer nu voorzichtig in het midden van het mengsel, zodat een deeg ontstaat. Kneed dit tot een samenhangend geheel.

Strooi wat meel op het werkvlak en rol het deeg hierop uit tot een dunne vierkante plak. Snijdt deze plak op zo'n manier dat er 9 vierkanten ontstaan. Leg op elk vierkant een spreuk. Pak de hoeken van het vierkant in het midden bij elkaar en druk de randen stevig tegen elkaar aan.

Breng de olie in een pan aan de kook. De gelukskoekjes in 5 tot 6 minuten goudgeel doorbakken en goed laten uitlekken.

Maar eerlijk gezegd lijken ze me niet zo lekker (correct me if i'm wrong )
Dus wilde ik vragen of iemand een ander recept voor deeg weet, waarmee ik óók gelukskoekjes zou kunnen maken

Thx alvast
pi_24728136
Je vergeet de 10gram geluk.
  maandag 24 januari 2005 @ 19:25:18 #3
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_24728186
Hier ben ik!!! En het geluk neem ik wel gewoon mee en de koffie is gratis
  maandag 24 januari 2005 @ 19:35:54 #4
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_24728315
quote:
omschrijving: Koekjes gevuld met een wens of spreuk om te serveren bij de koffie of thee na een dineetje met vrienden.
aantal personen: 16
keuken: Chinees
techniek: N.v.t.
smaa:k Zoet
soort gerecht: Banket
hoofdingredient: N.v.t.
in combinatie met: N.v.t.
bereidingstijd: 20-30 minuten
ingrediënten: 2 eetl. suiker/ halve theel. kaneel/ kwart theel. gemberpoeder/ 2 vellen fillobladerdeeg (ontdooid)/ 1 ei/ dunne viltstift/ 1 vel wit papier.
hulpmiddelen
voorbereiding: Verwarm de oven voor op 200 C.Knip het papier in lange smalle reepjes en schrijf er een korte gelukswens of een spreuk op. Rol of vouw de reepjes papier op. Meng de suiker, het kaneel- en gemberpoeder door elkaar. Vet een bakplaat in. Spreid de vellen fillodeeg uit. Knip of snijd ze elk in 16 stukjes.
bereidingswijze Klop het ei los. Leg op elk stukje deeg een gelukswens en vouw het deeg tot driehoekjes. Snijd of knip de driehoekjes met een kartelschaar of een kartelmesje tot halve rondjes (maantjes). Bestrijk de binnenkant van de randjes met losgeklopt ei en druk ze stevig op elkaar. Leg ze op de bakplaat. Bestrijk de bovenkant van het deel met ei en bestrooi ze met kaneelsuiker. Bak de koekjes in het midden van de oven in ca. 5 minuten lichtbruin. Laat ze op een rooster afkoelen. Bewaar ze in een trommel of afgesloten plastic zak.
Zoiets?

Tvp
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_24728371
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:22 schreef avw1982 het volgende:
Je vergeet de 10gram geluk.
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:25 schreef koffiekoekje het volgende:
Hier ben ik!!! En het geluk neem ik wel gewoon mee en de koffie is gratis
Daar heb je de oplossing al k duw er wel een los pakketje geluk bij
pi_24728388
Die hoeven toch niet lekker te zijn
pi_24728490
@ Little_Angel : klinkt al een stuk lekkerder, bedankt
  maandag 24 januari 2005 @ 20:01:06 #8
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_24728717
Heb er nog een gevonden, ziet er opzich wel lekker uit.
quote:
aantal personen 4
keuken Chinees
techniek N.v.t.
smaak Anders
soort gerecht Nagerecht
hoofdingredient N.v.t.
in combinatie met N.v.t.
bereidingstijd 0-10 minuten
ingrediënten 125 gr bloem 1/2 theelepel zout 2 eetlepels maizena 90 gr suiker circa 1 1/4 dl olie 2 eiwitten extra nodig: 2 bakplaten, met bakpapier bekleed, opgevouwen wensbriefjes
hulpmiddelen
voorbereiding - De Chinese gelukskoekjes, die in Amerika vaak als zoete afsluiting van het diner worden geserveerd, zijn waarschijnlijk geinspireerd door de maankoeken. Maankoeken worden gebakken ter ere van het Chinese Maanfeest, dat aan het begin van het herfstseizoen wordt gevierd. Heel vroeger, tijdens de Ming-dynastie, werden in deze koeken berichten meegesmokkeld. Tegenwoordig bevatten de Fortune Cookies gelukwensen.
bereidingswijze - Verwarm de oven voor op 150 C. - Zeef bloem, zout en maizena en meng dit met de suiker. - Voeg de olie en de eiwitten toe en roer alles glad. - Verdun het beslag door 1-2 eetlepels water erdoor te roeren. - Leg op het bakpapier met grote tussenruimte 3 lepeltjes beslag en strijk ze tot een cirkel van circa 10 cm doorsnede uit. - Bak de koekjes in het midden van de oven in circa 10 minuten lichtbruin. - Let op dat ze niet te donker worden. - Neem elk koekje met een spatel van de bakplaat en hang het met een opgevou- wen wensbriefje erin over de rand van een pan, zodat het koekje dubbelvouwt. - Laat het koekje zo afkoelen. - Serveer de koekjes met een glas sinaasappelthee.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
  maandag 24 januari 2005 @ 22:27:02 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24731572
En verbranden die briefjes dan niet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24732088
laten we hopen van niet
nahja, zal ook wel niet, 'k heb nog bij geen enkel recept gelezen dat je de brandblusser in de aanslag moet houden
pi_24744219
Nieuwe vraag Het zou natuurlijk best mogelijk zijn dat gewoon papier niet tegen de oven kan. Wat kan ik dan het best gebruiken? Bakpapier ofzo?
pi_24766181
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:23 schreef vliegtuigje het volgende:
Nieuwe vraag Het zou natuurlijk best mogelijk zijn dat gewoon papier niet tegen de oven kan. Wat kan ik dan het best gebruiken? Bakpapier ofzo?
die briefjes kan je het beste erna indoen? je moet die koekjes zo vouwen dat je er nog wat in kan stoppen
pi_24768542
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 20:40 schreef wasda het volgende:
die briefjes kan je het beste erna indoen? je moet die koekjes zo vouwen dat je er nog wat in kan stoppen
Bij dat laatste recept is dat wel de bedoeling ja , maar bij die andere niet. En aangezien ik wrs het derde ga proberen.. Die 'plak' je namelijk als het ware dicht, waardoor je de briefjes echt niet naderhand erin kan stoppen. Maar goed, 5 minuutjes moet kunnen..
pi_24772969
Neej, de briefjes stop je er pas achteraf in.
Je bakt de koekjes als een schijfje deeg (heel dun uitstrijken in een cirkel) en als het uit de oven komt meteen vouwen en het briefje erin doen.
Dat vouwen is lastiger dan je denk, het koekje moet echt nog warm zijn, zodra het koud wordt breekje het doormidden. Daarom maar 3-4 schijfjes tegelijk bakken.

Het deeg kun je het best maken met poedersuiker ipv gewone suiker en moet tamelijk dun zijn.
pi_24791574
Of je koopt oublies en schuift het briefje daaarin.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24811315
"...Leg op elk stukje deeg een gelukswens en vouw het deeg tot driehoekjes. Snijd of knip de driehoekjes met een kartelschaar of een kartelmesje tot halve rondjes (maantjes). Bestrijk de binnenkant van de randjes met losgeklopt ei en druk ze stevig op elkaar. Leg ze op de bakplaat..."
bij dit recept was het volgens mij toch wel de bedoeling de briefjes er al vantevoren in te doen
Bij die andere recepten lijken de koekjes wel wat meer op de 'originele' zeg maar, maar ik was eigenlijk van plan om er hartjes mee te maken, wat me met dat filodeeg nog niet zo onmogelijk leek.
Of dat überhaupt mogelijk is weetk niet, maar dat gaan we dus gewoon proberen
pi_48811366
Weet iemand waar je ze gewoon kunt kopen misschien? (in Den Haag?) Lijkt me zo leuk om zo'n cookie open te maken...net kleine cadeautjes
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  zondag 29 april 2007 @ 11:51:19 #18
165237 Leef
Sunny side up!
pi_48828255
vliegtuigje en pilootje, een perfecter paar is niet denkbaar.

dixit Leef!
pi_48828326
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 19:00 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Weet iemand waar je ze gewoon kunt kopen misschien? (in Den Haag?) Lijkt me zo leuk om zo'n cookie open te maken...net kleine cadeautjes
Ming Kee supermarkt! 20 cent.
pi_48829940
quote:
Op zondag 29 april 2007 11:54 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ming Kee supermarkt! 20 cent.
Laat me raden...die zit vast in Chinatown Maar waar precies?
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_48830522
quote:
Op zondag 29 april 2007 12:56 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Laat me raden...die zit vast in Chinatown Maar waar precies?
Al gevonden via Google: gedempte gracht (markthof)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')