abonnement Unibet Coolblue
  maandag 24 januari 2005 @ 17:05:21 #1
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24725881



Dit is hét topic voor alle liefhebbers van jazzmuziek op Fok. Discussies en aanraders voor alle albums, muzikanten en stijlen die enigszins aan jazz verwant zijn, zijn hier van harte welkom: van dixieland en bop tot avantgarde, fusion en moderne jazz. Net begonnen met het ontdekken van jazzmuziek? Vraag hier gerust om tips.

Veel plezier, en hou het gezellig.

Voorgaande topics:

Deel IV: Jazzfans - Live at FokForum volume IV
Deel III: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume III
Deel II: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume II
Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!

Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds, 'beginner guides' etc.
http://www.allmusic.com - De All Music Guide met albumrecensies
http://www.jazzdisco.org - The Jazz Discography Project
http://home.att.net/~lankina/jazz/ - Jazzmatazz website, o.a. met aankondigingen van nieuwe releases en reissues

http://www.omroep.nl/nps/output/ - Website van NPS Output (Jazz, world and beyond..)
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.draaiomjeoren.com/ - Nederlands jazzweblog met concertagenda
http://www.di.fm/jazz/ - Digitally Imported - online Jazzradio

[ Bericht 2% gewijzigd door nipeng op 29-05-2005 19:41:45 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 24 januari 2005 @ 17:08:12 #2
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24725934
Zo, een jubileumtopic. Mede dankzij deze reeks heb ik me vorig jaar behoorlijk arm gekocht aan jazz-cds.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 24 januari 2005 @ 17:29:38 #3
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24726268
quote:
Op maandag 24 januari 2005 17:08 schreef Zanderrr het volgende:
Zo, een jubileumtopic. Mede dankzij deze reeks heb ik me vorig jaar behoorlijk arm gekocht aan jazz-cds.
Ja, jij wordt ook bedankt

Ik mis er nog drie uit die mooie compilatie van je hierboven. Dat zal wel weer niet lang duren
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 24 januari 2005 @ 17:48:38 #4
11502 nipeng
The last ride is free
pi_24726607
Ah ik moet nog steeds eens Red Clay van Hubbard aanschaffen.
  maandag 24 januari 2005 @ 23:22:19 #5
51679 Mar10Segovia
Interspectacular
pi_24732799
Deze ga ik eens volgen...
pi_24733036
Dankje Zander(rr) voor de links! Ik sta ook ff te kijken van dat astronomisch hoog aantal cd's die Yanow per week ontvangt. Ik dacht dat ik met mijn over de 100 cd's binnen 2 jaar het nog redelijk snel deed .

"It is completely illogical. Musicians can't make a living, why should someone make a living writing about it."
Vooral na dat verhaal van Henry Grimes inderdaad nog eens extra opmerkelijk (en best pijnlijk).
Thom Jurek kan ik eigenlijk ook altijd wel waarderen (ik geloof dat hij helemaal in het fusionwerk van Miles zit?). En dan is er nog een dacht die ook redelijk veel schrijft: (.) Stephen Erlewine (dacht ik). Die schrijft meestal ook wel redelijk. Ik laat me best wel beinvloeden door wat ze op AMG zeggen, en ik moet zeggen dat ik het wel vrij vaak eens ben met wat ze zeggen, op een paar uitzonderingen na. Dus de ontdekking van AMG en ook dit forum heeft mij ook wel behoorlijk wat cd's doen kopen. Maar t blijft leuk . Ik zou me eigenlijk niet voor kunnen stellen hoe het zou zijn zonder 'jazz'

Nog een paar leuke 'cd-ontdekkingen':
Panamanhattan - Ron Carter en Ricard Galliano (live duetten met contrabass en accordeon)
J.R. Monterose - J.R. Monterose (jaren '50 hard bop van Blue Note)
Someday My Prince Will Come - Miles Davis (voor fans van Kind of Blue zeker een aangenaam album)
Het werk van Ilinois Jacquet en Kenny Burrell samen, meer melancholisch kan het bijna niet. Als je ervoor in de bui bent kan t super zijn.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_24733397
Een kennis van me zond me net wat mp3's van ene Silje Nergaard.
Heerlijk zoetig en rokerig relaxed. Begeleiding contrabas, piano, en drums met van die kwastjes ipv stokjes. .

http://www.siljenergaard.com/video/bestillmyheart.wvx



(Ik had dus nog nooit van d'r gehoord...)
  dinsdag 25 januari 2005 @ 03:28:21 #8
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24736020
quote:
Op maandag 24 januari 2005 23:43 schreef DennisMoore het volgende:
Een kennis van me zond me net wat mp3's van ene Silje Nergaard.
Heerlijk zoetig en rokerig relaxed. Begeleiding contrabas, piano, en drums met van die kwastjes ipv stokjes. .

http://www.siljenergaard.com/video/bestillmyheart.wvx

[afbeelding]

(Ik had dus nog nooit van d'r gehoord...)
Jezus Christus wat een zoetsappige kutmuziek zeg! !!!

Zijn alle nummers zo, of uhm..?

Mooie opening, trouwens, Zanderrrrrrrr.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_24738936
quote:
Op maandag 24 januari 2005 23:43 schreef DennisMoore het volgende:
Een kennis van me zond me net wat mp3's van ene Silje Nergaard.
Heerlijk zoetig en rokerig relaxed. Begeleiding contrabas, piano, en drums met van die kwastjes ipv stokjes. .

http://www.siljenergaard.com/video/bestillmyheart.wvx

[afbeelding]

(Ik had dus nog nooit van d'r gehoord...)
Neuh, niet echt geweldig , beetje slaapmuziek.
pi_24742270
Slaapmuziek, klopt, is ook bedoeld als muziek 'in de nacht', de cd heet 'Nightwatch' (in samenwerking met Pat Metheny).

Ze schijnt erg bekend te zijn in Noorwegen, en ook op te treden op allerlei internationale jazzfestivals, met goede recensies. De paar mp3's die ik nu heb, deden me wat denken aan de muziek van Norah Jones, ook die zoetige lichte 'jazz', heel toegankelijk. En ze heeft een erg prettige stem, vind ik. .

('t Voorbeeld op de website is idd nauwelijks jazz.)
  dinsdag 25 januari 2005 @ 18:01:07 #11
11502 nipeng
The last ride is free
pi_24744797
Ik heb nooit aan de muziek van Norah Jones gedacht als Jazz.
Kenners, wat is jullie mening?
  dinsdag 25 januari 2005 @ 18:19:19 #12
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24745087
Ik heb er niet echt een mening over. Pop met jazz-invloeden zou ik het noemen, denk ik.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 25 januari 2005 @ 18:30:29 #13
14505 OProg
A Life in Music
pi_24745270
Ik heb net 'The Ornette Coleman Trio at the "Golden Circle" Stockholm' gekocht.

Net als een CD van voormalig Soft Machine Saxofonist Elton Dean, gemaakt met Mark Hewins genaamd 'Bar Torque'.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 25 januari 2005 @ 18:42:58 #14
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24745494
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:30 schreef OProg het volgende:
Ik heb net 'The Ornette Coleman Trio at the "Golden Circle" Stockholm' gekocht.
Deel 1 of 2 ?

Ik ben hier m'n stapeltje Wayne Shorter weer eens aan het doorwerken
M'n concertkaartje voor Shorter zat net ook bij de post .
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  dinsdag 25 januari 2005 @ 19:07:59 #15
14505 OProg
A Life in Music
pi_24745988
Deel 1, als het bevalt komt deel 2 deze week weer binnen!
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  woensdag 26 januari 2005 @ 04:18:18 #16
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24753956
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:01 schreef nipeng het volgende:
Ik heb nooit aan de muziek van Norah Jones gedacht als Jazz.
Kenners, wat is jullie mening?
'Authoriteitsargumentatie'. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 26 januari 2005 @ 06:59:52 #17
11502 nipeng
The last ride is free
pi_24754067
Wat is een goed album om het werk van Mingus mee te verkennen?

O ja Jam, die Interstellar Space die je in een vorig topic liet vallen is geweldig.
  woensdag 26 januari 2005 @ 07:48:01 #18
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24754213
Interstellar Space is inderdaad erg mooi

Mingus albums ... er zijn er zo veel die mooi zijn. Blues and Roots , Mingus Ah um en Mingus Dynasy zijn wel uitschieters vind ik. 1959 was een goed Mingus-jaar.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 26 januari 2005 @ 17:56:52 #19
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24763297
"Black Saint & the Sinner Lady" zou je ook nog kunnen proberen, en ik ben zelf ook wel gecharmeerd van "Tijuana Moods" en "Charles Mingus presents .. Charles Mingus". Maar er zijn inderdaad veel mooie.

Ik heb ook al zin in het Wayne Shorter-concert. Heb hier nog een aardige tv-documentaire over hem liggen, zal eens kijken of ik een stukje online kan zetten.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24763545
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 07:48 schreef fripper het volgende:
Interstellar Space is inderdaad erg mooi

Mingus albums ... er zijn er zo veel die mooi zijn. Blues and Roots , Mingus Ah um en Mingus Dynasy zijn wel uitschieters vind ik. 1959 was een goed Mingus-jaar.
Ik luister graag naar z'n 'Complete Town hall Concert'
live en uit '62.
Als je die nog niet hebt raad ik hem je bij deze aan.
pi_24764008
Ik krijg zelf trouwens weer eens geen genoeg van die 'Latin Verve Sounds' compilatie van MAW.

http://www.vervemusicgroup.com/product.aspx?pid=10967&fp=qt

Past prima bij albums als de (eerste 2) Glücklichs van Rainer Trüby, Nicola Conte en m'n verzameling Up, Bustle & Out (vooral hun 'Master Sessions' dagen).

Heeft iemand goeie Latin tips voor mij??
  woensdag 26 januari 2005 @ 18:47:20 #22
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24764054
Complete Town hall Concert heb ik nog niet inderdaad. Wel even opletten dat je de goede TownHall cd koopt .
De Blue Note schijnt inderdaad erg goed te zijn, maar er is ook nog een cd van het zelfde concert te zijn die een redelijke puinhoop is. Dit is de goede volgens mij :



Maar er is zoooo veel van die man
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_24764179
That's the one !
pi_24764277
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:01 schreef nipeng het volgende:
Ik heb nooit aan de muziek van Norah Jones gedacht als Jazz.
Kenners, wat is jullie mening?
Tsja, de meest verkochte artiest uit de Blue Note stal. Commercieel lang houdbaar maar alles is relatief...

Ze doet live wel een AC-DC cover en dat is natuurlijk weer Blues

[ Bericht 1% gewijzigd door el_bario op 26-01-2005 19:03:18 (post: 1600) ]
  woensdag 26 januari 2005 @ 19:03:05 #25
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24764315
Ik ben niet echt een Latin-kenner, maar ik heb laatst wel een goede Cal Tjader-verzamelaar gekocht, "Descarga", met twee van z'n albums uit de jaren 70 er op. De productie is ook wel erg jaren 70, met veel Rhodes-piano en Moog-synths en zo, en zelfs een maffe cover van "Gimme Shelter" van de Stones, maar wel een leuke cd.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  woensdag 26 januari 2005 @ 22:29:22 #26
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24768631
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 17:56 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb ook al zin in het Wayne Shorter-concert. Heb hier nog een aardige tv-documentaire over hem liggen, zal eens kijken of ik een stukje online kan zetten.
Zoals beloofd:

]Miles Davis Quintet - Footprints - 1967
Wayne Shorter Quartet - ? - 2004

.. en zoals altijd heb je DivX 5 nodig om de filmpjes te bekijken.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  donderdag 27 januari 2005 @ 01:07:31 #27
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24771602
Moet dat niet Stellar Regions zijn? .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 27 januari 2005 @ 06:20:40 #28
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24772649
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 01:07 schreef JAM het volgende:
Moet dat niet Stellar Regions zijn? .
Uhhh .. in mijn geval wel inderdaad
Ik gooi die 2 altijd door elkaar. Stellar Regions is mooi , Insterstellar Space vast ook wel maar die ken ik niet.

Mooie filmpjes weer Zanderrr , die band van Wayne Shorter is goed zeg
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_24776609
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 22:29 schreef Zanderrr het volgende:

[..]

Zoals beloofd:

]Miles Davis Quintet - Footprints - 1967
Wayne Shorter Quartet - ? - 2004

.. en zoals altijd heb je DivX 5 nodig om de filmpjes te bekijken.
Ahhh Brian Blade op de drums. Ik heb die man afgelopen jaar op NSF gezien samen met Shorter, Holland en Hancock. Geweldige drummer, ook gaaf hoe hij daar achter die drums zat
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 29 januari 2005 @ 11:20:23 #30
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24812048
Hier staan nog twee filmpjes van Blade , waarvan 1 met Shorter.(klikkerdeklik)


en nog een heleboel andere drummers :(klik)

[ Bericht 17% gewijzigd door fripper op 29-01-2005 12:27:30 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 29 januari 2005 @ 12:07:48 #31
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24812567
Leuke filmpjes staat er op die site, ook een paar oudjes (Gene Krupa , Phily Joe Jones en zo).

Ik had laatst uit de uitverkoopbak van de bibliotheek toevallig ook de cd van de Brian Blade Fellowship gekocht voor 2 euro. Erg goede cd, Brian Blade kan ook nog interessante composities schijven. De bezetting is ook wel apart voor jazz, met een pedal steelgitaar.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24821655
Gave filmpjes. Echt geweldig om dat te zien. Ik heb gister net Footprintes live! gekocht van Shorter, maar die avlt al een beetje in het niet bij dat filmpje op de site. maaar toch een gave cd.

Ik heb die Fellowship ook weleens gehoord, weet alleen niet meer wat ik er van vond. Misschien toch maar een keer goed luisteren.
Heb trouwens ook Picollo van Ron Carter besteld. Is wel leuke tip voor mensen die van piano, bass, drums trio's houden.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 29 januari 2005 @ 21:28:17 #33
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24822488
Nog maar wat linkjes dan

Hier staat een hele verzameling met linkjes naar diverse filmpjes , radiouitzendingen etc ... :
http://www.lionelhampton.nl/jazzandoldies.html

En in het archief van VPRO Jazz op vier zijn ook leuke concerten te vinden.
http://www.vpro.nl/programma/jazzopvier/
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 30 januari 2005 @ 12:52:19 #34
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24831216
Die bovenste link is leuk, ben nu die Blue Note special aan het luisteren.

Hier staan ook nog veel filmpjes (onder 'single videos'). http://www.thejazzpage.de/index1.html
De kwaliteit is een beetje matig en ze zijn erg kort, maar er zitten wel veel leuke tussen (Jazz Messengers, Roland Kirk, en veel gitaristen. )
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24886003
Valt Herbie Hancock ook onder jazz?
zoja kennen jullie meer artiesten met dit soort muziek?
  woensdag 2 februari 2005 @ 17:55:51 #36
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24886130
Welke albums of nummers heb je gehoord? Hij heeft echt veel verschillende soorten muziek opgenomen.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24886246
nou, hoe vager hoe beter. Raindance vind ik echt een super nummer. Cameleon ook, maar dat is volgens mij meer funk. Ik zoek dus eigenlijk wat vagere jazz, of wat duisterder. Ik krijg namelijk een beetje genoeg van Miles Davis en John Coltrane.

oh, Watermelon Man vind ik ook een fantastisch nummer van Herbie.
pi_24891651
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 18:01 schreef jimjim1983 het volgende:
nou, hoe vager hoe beter. Raindance vind ik echt een super nummer. Cameleon ook, maar dat is volgens mij meer funk. Ik zoek dus eigenlijk wat vagere jazz, of wat duisterder. Ik krijg namelijk een beetje genoeg van Miles Davis en John Coltrane.

oh, Watermelon Man vind ik ook een fantastisch nummer van Herbie.
Je moet al die Van Gelder Blue Note's eens proberen. En dan met name die van begin '60.
Misschien kan je dat Columbia werk ook nog wel waarderen, dat gaat iets meer die 'funk'-richting op. Aanradertje is Headhunters.
Trouwens, luister maar niet naar t nieuwe werk van Hancock, dan ben je volgens mij meteen afgekickt
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 3 februari 2005 @ 13:01:14 #40
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24900613
"Raindance" staat op de lp "Sextant" en die is helemaal wel de moeite waard. "Mwandishi" is ook nog een goede Hancock-cd in die stijl (beetje van die trippy jazzfunk/rock uit begin jaren 70).

Je zou ook nog wat andere albums uit begin jaren 70 kunnen beluisteren waar Herbie als gastmuzikant op mee doet, bijv. "Realization" en "Inside Out" van Eddie Henderson, "Straight Life" van Freddie Hubbard of "Moon Germs" van Joe Farrell, dat lijkt er allemaal qua stijl ook wel enigszins op.

Nog wat andere albumtitels:

- Donald Byrd: "Kofi" , "Electric Byrd", "Ethiopian Knights"
- Weather Report: selftitled, "Sweetnighter"
- Les McCann: "Invitation to openness"
- Catalyst: "The Funkiest Band You Never Heard" (comp)
- De "Message From The Tribe" verzamelaar op Soul Jazz records (comp)
- Ian Carr / Nucleus: Solar Plexus/Belladonna

Net zoals bij Hancock ("Rockit" , bagger.. ) hebben veel van deze artiesten helaas ook heel wat matige albums gemaakt die je beter in de uitverkoopbak kunt laten liggen, maar dit zijn allemaal wel goede titels, vind ik.

Dit is ook wel een aardige site waar je mixtapes met dit soort muziek kunt luisteren (zitten ook wat modernere dingen tussen): http://www.freeform.org/music/recordings/

[ Bericht 3% gewijzigd door Zanderrr op 03-02-2005 16:20:30 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24903746
bedankt!!
Les McCann en Donald Byrd, die ken ik wel een beetje. Ik zal zeker die albums ff zoeken en luisteren. die mixtapes zijn ook relaxt trouwens.
Ik vind trouwens Rockit wel een leuk nummer maar ik wist niet dat die van Herbie Hancock was, klinkt als old skool hip hop.

EDIT: hele leuke mixtapes zijn het nu komt Raindance voorbij

[ Bericht 30% gewijzigd door jimjim1983 op 03-02-2005 17:38:47 ]
pi_24906199
Gisteren Sketches to Spain van Miles Davis voor een kleine 10 euro aangeschaft, ik had 'm al op een gebrande versie, maar die kwaliteit beviel me niet helemaal en het is een goed album dus dat geld had ik er wel voor over

Fijn trouwens dat ze de complete achterkant van de oorspronkelijke LP omgezet hebben naar CD hoesje formaat. Vier Kolommen met tekst op een 4 of 5 punts lettergrootte. Ik lees me altijd scheel met die dingen

[ Bericht 22% gewijzigd door Beathoven op 03-02-2005 18:59:38 ]
  donderdag 3 februari 2005 @ 22:53:57 #43
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24910456
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 18:54 schreef Beathoven het volgende:
Gisteren Sketches to Spain van Miles Davis voor een kleine 10 euro aangeschaft, ik had 'm al op een gebrande versie, maar die kwaliteit beviel me niet helemaal en het is een goed album dus dat geld had ik er wel voor over

Fijn trouwens dat ze de complete achterkant van de oorspronkelijke LP omgezet hebben naar CD hoesje formaat. Vier Kolommen met tekst op een 4 of 5 punts lettergrootte. Ik lees me altijd scheel met die dingen
Geile CD is dat, zeker de tien euro waard en eigenlijk een hoop meer nog. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_24918910
Ik ga de aankomende week (vakantie voor mij ) de Prestige Recordings van John Coltrane lekker 'doorwerken' . 16-cdbox (1100 minuten ) met bijna alle opnamen van John Coltrane voor Prestige (op de sessies met Miles na). Ik had em al een tijd terug voor een hele goeie prijs op de kop kunnen tikken (65 euro) maar ben er nog niet eerder aan toegekomen om goed te luisteren. Wordt een lekkere vakantie
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 8 februari 2005 @ 17:19:40 #45
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24990184
Ik heb vandaag een nieuwe DVD van Charles Mingus gekocht, een live-optreden uit 1975 met de 'Changes'-band met Don Pullen en George Adams. Ik vond hem bij de FRS, of all places..

Nog geen tijd gehad om er naar te kijken, maar ik laat wel even weten of hij de moeite waard is.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 8 februari 2005 @ 20:21:14 #46
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_24992078
Is dat die Live in Montreux dvd ? Ik heb net hier een clipje bekenen, ziet er wel mooi uit lijkt me

Ik ken die twee Changes cd's trouwens ook nog niet.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 9 februari 2005 @ 18:41:36 #47
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25009481
Hmm, Hammond-keizer Jimmy Smith is overleden.
quote:
Jimmy Smith
King of the Hammond B-3 organ
b. Dec. 8 1928 Norristown PA
d. Feb. 8 2005 NYC

For all its versatility, the Hammond B-3 organ has had comparatively
few champions in jazz, none greater than Jimmy Smith. The nearly
unchallenged master of the jazz organ, humorous and soulful to the very
end, died at home on February 8, 2004, exactly two months after his
76th birthday.

Ron Goldstein, President and CEO of the Verve Music Group, commented,
"Jimmy Smith was truly without peer. His creativity and original style
put him in a class above all other organists. Fortunately, Jimmy leaves
behind a wealth of recordings that can be discovered and cherished
forever."

Smith studied piano at Philadelphia's Orenstein and Hamilton Schools of
Music in the late 1940s. In 1951, at the age of 23, he switched to the
organ because he enjoyed its sound and potential. Soon it became his
principal professional instrument. Not long after he erupted into New
York's consciousness at the Café Bohemia in the early 1950s, Smith
became the voice of the B-3 in jazz contexts. His fusion of R&B,
gospel, deep blues and jazz were an irresistible force at the rise of
"hard bop", a fresh new sound that set the jazz scene aflame.

Smith made his first of many recordings for Blue Note in February 1956
(issued as A New Voice, A New Star, Vols. 1 and 2). A lauded appearance
at the 1957 Newport Jazz Festival really set things in motion for
Smith. Between his debut session and 1963's Rockin' the Boat, Smith
made nearly forty albums during his first tenure with Blue Note. Back
at the Chicken Shack and Midnight Special were back-to-back hits in
1960, forever sealing Smith's reputation as the primary voice of jazz
Hammond. His fluid interactions with sidemen like Stanley Turrentine,
Kenny Burrell, Jackie McLean and Lee Morgan made for some of the most
enjoyable sounds of the era.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25012125
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 20:21 schreef fripper het volgende:
Is dat die Live in Montreux dvd ? Ik heb net hier een clipje bekenen, ziet er wel mooi uit lijkt me

Ik ken die twee Changes cd's trouwens ook nog niet.
Gewoon kopen, vertrouw me, het zijn supergave cd's
Maare die DVD lijkt me ook wel de moeite waard. Misschien dat ik ook maar weer es naar de Free Record Shop moet dan. Voor één keertje

Ik ken de muziek van Jimmy Smith eigenlijk bijna niet. Zn naam zie ik overal opduiken maar ik heb nog niks van em thuisliggen. Toch jammer dat hij is overleden, sowieso jammer dat alle oude jazz (en soul) helden van vroeger langzaam aan feitelijk aan het verdwijnen zijn.
Nouja, misschien mooi punt om eens wat werk van em te beluisteren. Bij deze... Tips zijn welkom


[ Bericht 9% gewijzigd door Doff op 09-02-2005 23:12:22 ]
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 10 februari 2005 @ 06:19:49 #49
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_25018313
Jammer dat Jimmy Smith er niet meer is. Hij veel mooie platen gemaakt inderdaad.

Waar te beginnen , Doff ? Ik ken alleen een aantal van z'n Blue Note cd's, hij heeft ook nog een hele stapel voor Verve gemaakt. Het is inderdaad erg veel, en wat ik ken is allemaal mooi. Maar als ik er 1 zou mogen kiezen dan wordt het "Back at the Chicken Shack" .

Ook binnenkort maar weer eens op zoek naar wat Mingus dus
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_25019224
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 06:19 schreef fripper het volgende:
Jammer dat Jimmy Smith er niet meer is. Hij veel mooie platen gemaakt inderdaad.

Waar te beginnen , Doff ? Ik ken alleen een aantal van z'n Blue Note cd's, hij heeft ook nog een hele stapel voor Verve gemaakt. Het is inderdaad erg veel, en wat ik ken is allemaal mooi. Maar als ik er 1 zou mogen kiezen dan wordt het "Back at the Chicken Shack" .

Ook binnenkort maar weer eens op zoek naar wat Mingus dus
Wat ben jij vroeg wakker...
Ik ga vandaag naar Arnhem, dus dan ga ik wel es op zoek naar wat spul (vooralsnog even voor de Blue Note, op een een of andere manier altijd wel goed). Bedankt voor de tip!

Maare als je voor de Changes van Mingus gaat, zou ik kiezen voor Changes Two. Daar staan echt de meest geweldige solo's van George Adams op (tenorsaxofonist, in de docu van Gil Evans ook nog even te zien geweest vorige week ). Trouwens, die hele band is super. Die trompetist, Jack Walrath kan er ook wat van, jammer dat hij zo onbekend is gebleven. Heeft toc een behoorlijk aantal albums op zn naam staan.
Enne, ik neem aan dat je Black Saint en the Sinner Lady al hebt? Had ik gisteren weer even opgezet, wat een plaat . Mingus is echt de meester van de big bands
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 10 februari 2005 @ 12:08:12 #51
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25021484
George Adams heeft ook nog met Don Pullen en Dannie Richmond opgenomen als het "Pullen / Adams"-quartet. Jammer genoeg zijn hun platen momenteel alleen als zo'n dure Mosaic 3cd set te koop, dus ik heb ze zelf niet. Je kunt wel een uur muziek van ze hier beluisteren in RealAudio formaat. Vind het zelf erg gaaf klinken, dus dat wordt dan toch misschien maar eens diep in de buidel tasten voordat die set niet meer te koop is.

Die Mingus DVD is trouwens ook erg mooi, heb hem gisteren bekeken. De sax is soms een beetje matig opgenomen (probleem met de microfoon of zo, denk ik), maar verder is het zeker een aanrader.

"The Sermon" is ook een mooie Jimmy Smith-cd, met oa Art Blakey, Lee Morgan & Kenny Burrell.



[ Bericht 3% gewijzigd door Zanderrr op 10-02-2005 12:28:43 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25047639
Dank voor de tip.
Ik zit ook al heel lang op zo'n mooie Mosaic box te azen. Alleen het komt er steeds niet van. Ik zit een beetje te twijfelen tussen die van Carmell Jones, Grachan Moncur III en Paul Chambers. Moet ook nog even kijken wat goedkoper is, via een Nederlandse leverancier of direct van Mosaic. Met die lage dollarkoers kan het wel even schelen
Via welke wilde jij em bestellen?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 12 februari 2005 @ 14:57:51 #53
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25056887
Ik heb ook geen idee wat de goedkoopste oplossing is. Bij Mosaic zelf zijn die Selects 39 dollar = 30 euro voor 3 cds. Best een redelijke prijs, alleen komen er nog verzendkosten bovenop (op de site kan ik ze niet vinden). Beter neem ik gelijk die Moncur III - set er ook nog bij, wat ik daar van gehoord heb spreekt me ook wel erg aan. Via elcheapo.nl is de goedkoopste prijs die ik kan vinden zo'n 53 euro.

Heb voor de aardigheid nog een filmpje van Roland Kirk die hier de neusfluit ( ) bespeelt op m'n site gezet: http://home.deds.nl/~purpletentacle/rolandkirk.avi
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25081126
Jimmy Smith in drie cd's:

- Bashin'
- The Cat
- Organ Grinder Swing

Mogen per stuk nier veel meer dan een tientje kosten.

En de jazz-posters dank voor het nomineren van Coltrane's Giant Step. Wát een geweldig album!
pi_25114251
Ik ben voor de Carmell Jones gegaan . Ben erg benieuwd! Ik denk dat het een mooie set is, en ben zo langzamerhand ook wel benieuwd naar de 'packaging'.
Heb trouwens ook de Charles Mingus live at Montreux 77 dvd gekocht. Heel gaaf. Ik kende Derek Baily eigenlijk niet zo goed, maar hoe hij speelt klinkt naar meer. Trouwens nog een aanrader voor jazz/dvd-fans: A Night with Blue Note. Een live optreden ter viering van de wedergeboorte van Blue Note uit '85. Met jazzartiesten als Joe Henderson, Freddie Hubbard, Herbie Hancock, Art Blakey, Johnny Griffin, Bobby Hutcherson, Stanley Turrentine, Jackie McLean, Reggie Workman, Ron Carter, Kenny Burrell en veel anderen. Zeer zeker de moeite waard. Een van de mooiste optredens van de opname is die van Stanley Jordan, wat hij met zn gitaar kan is écht verbluffend
En mn geld was nog niet op , dus nog ff cdzaak ingedoken en oa. Dizzy's Big Four gekocht. Echt superalbum. Eentje voor mn top tien. Vooral Be Bop is een mooi nummer, Joe Pass en Gillespie zijn er super samen. Echte aanrader.

Las trouwens net agenda van het Bimhuis door en dat zag dr ook goed uit. Ben dr nog nooit geweest, maar heb vernome dat t de moeite ward is. Optredens van Andrew Hill en Von Freeman (Tenorsax) lijken me wel leuk. Iemand van hier een vaste klant?

[ Bericht 13% gewijzigd door Doff op 16-02-2005 21:59:49 ]
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 17 februari 2005 @ 11:37:31 #56
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25124706
Waar heb je die Mosaic set besteld, Doff? Direct bij Mosaic zelf of via een andere dienst?

Bimhuis is leuk. Ik ben er wel een paar keer geweest op de oude locatie, al is Amsterdam voor mij iets te ver om er echt regelmatig naartoe te gaan. Tegenwoordig zijn ze verhuisd naar een mooi nieuw pand, en ik geloof dat de grote opening dit weekend is. Chris Potter speelt er in Maart, zie ik net.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25128005
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 11:37 schreef Zanderrr het volgende:
Waar heb je die Mosaic set besteld, Doff? Direct bij Mosaic zelf of via een andere dienst?

Bimhuis is leuk. Ik ben er wel een paar keer geweest op de oude locatie, al is Amsterdam voor mij iets te ver om er echt regelmatig naartoe te gaan. Tegenwoordig zijn ze verhuisd naar een mooi nieuw pand, en ik geloof dat de grote opening dit weekend is. Chris Potter speelt er in Maart, zie ik net.
Ik heb em bij Mosaic zelf besteld, volgens mij omgerekend voor 40 euro (even onder voorbehoud). Dus dat scheelt behoorlijk.
Chris Potter is egenlijk nog wel meer de moeite waard dan Andrew Hill en Von Freeman . Ik lees hier dat hij bij dit optreden meer de rock/funk kant opgaat, klinkt wel veelbelovend. Chris Potter kan volgens mij bijna alles eigenlijk wel spelen, en live is het natuurlijk al helemaal oké.
Trouwens, nog ff doorzeuren; je moet echt dat album van Dizzy Gillespie es luisteren (weet bijna zeker dat je em leuk zal vinden), dus.. ik ben benieuwd
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 17 februari 2005 @ 18:16:07 #58
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25129806
Bedankt voor de tip. Ik zal er achteraan gaan, want ik heb nog niet zoveel van Dizzy Gillespie en die bezetting ziet er wel interessant uit, met Joe Pass op gitaar.

Gisteren die nieuwe RVG reissue van "A Night in Tunisia" van de Jazz Messengers gekocht, da's ook een erg fraaie cd (kende 'm zelf nog niet).
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25135680
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 18:16 schreef Zanderrr het volgende:
Bedankt voor de tip. Ik zal er achteraan gaan, want ik heb nog niet zoveel van Dizzy Gillespie en die bezetting ziet er wel interessant uit, met Joe Pass op gitaar.

Gisteren die nieuwe RVG reissue van "A Night in Tunisia" van de Jazz Messengers gekocht, da's ook een erg fraaie cd (kende 'm zelf nog niet).
Toevallig, heb em ook net twee weken terug gekocht. Wel gaaf album. Vind de titeltrack nog het mooiste, vooral het einde tussen Shorter en Morgan. Jammer eigenlijk dat Shorter nu nooit meer een keer die good ol' Bop van destijds speelt, was hij toch wel redelijk bekwaam in . Heb trouwens ook de A Night in Tunisia van het label Bluebird thuisliggen. Echt compleet ander album, volgens mij ook wel een stukje ouder, maar ook de moeite waard. Begin me nu af te vragen hoe vaak Art Blakey wel niet 'A Night in Tunisia' heeft gespeeld. Op het eerste livealbum van Blakey in Birdland vertelt hij aan het publiek dat hij erbij was toen Gillespie, ergens zittend op een prullenbak buiten, het nummer schreef .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_25142171
Nou, de box is al binnen
Ik kreeg dinsdag een mail van Mosaic dat de bestelling in behandeling werd genomen en vanochtend stond de TPG voor de deur. Nooit geweten dat schepen zo snel waren
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 18 februari 2005 @ 11:38:28 #61
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25142307
Whoah, da's snel inderdaad. Vielen de verzendkosten nog mee? Ik denk dat ik mijn order voor de Pullen en Moncur-sets ook maar snel de deur uitdoe, zodra ik weer geld heb.

Veel luisterplezier ermee, iig.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 18 februari 2005 @ 17:27:24 #62
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_25147514
Helemaal terecht dat enthousiasme over A night in Tunesia. Ik heb de lp al een jaar of 25 in de kast staan En van de eerste platen die ik ooit kocht.

Lang geleden (eind 1977 dacht ik) werd ik door mijn vader meegenomen naar een van de "proefconcerten" in het muziekcentrum vredenburg,dat toen net gebouwd was. Voor een paar gulden zagen we eerst een concert van Dizzy Gillespie, en vervolgens Art Blakey. Dat maakte destijds veel indruk op me, en toen ik niet veel later A night in Tunesia in de uitverkoopbakken tegenkwam heb ik m'n spaarpot maar omgedraaid.


Gisteren nog maar een Jimmy Smith cd'tje aangeschaft: Home Cookin' , en eentje van die andere organist op Blue Note : Larry Young : Into Somethin'.

Ik heb nog een cd van hem : Unity ,da's echt een aanrader vind ik.



Verder lag Lenox Avenue Breakdown van Arthur Blythe net in de brievenbus, dus ik vermaak me wel weer dit weekend.


[ Bericht 1% gewijzigd door fripper op 19-02-2005 09:42:22 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_25149218
Nou, naar aanleiding van de goede adviezen ben ik Tilburg afgelopen week maar even ingeweest. In eerste instantie alleen Sketches of Spain gekocht, en dit is inderdaad wel een juweeltje.
Nu weet ik tenminste dat ik de rest van de lijst ook met een gerust hart aan kan schaffen.
Bedankt!

Trouwens: deze week ook geluisterd naar de Deelder draait door-cd's. Dat is ook wel erg fijne jazz zeg, vooral de 2de cd is er ééntje voor m'n 'lijstje'.
pi_25154619
Ik ga zondag zeer waarschijnlijk naar het nieuwe BIMhuis
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_25167934
verzendkosten waren 12 dollar, het totaal was dus 51 dollar. Volgens mij zo'n 40 euro. Dus dat is niet veel en een stuk minder dan via de nederlandse leveranciers.
Maare kben dr helemaal blij mee, echt gave box.

Die Unity van Larry Young vind ik ook wel een erg fijn album. Best jammer dat ik niet zoveel van Woody Shaw ken. Die kan volgens mij best lekker potje blazen .
Moet trouwens nog steeds aan wat werk van Jimmy Smith beginnen, nog bedankt voor de tips daarvoor.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_25174565
Iemand vanavond in het BIM-huis Molvaer, Aarset en DJ Strangefruit gezien?

Ben benieuwd naar indrukken.
  zondag 20 februari 2005 @ 03:22:07 #67
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25174675
Binnenkort in het concertgebouw the Wayne Shorter Quartet, ook een aanrader. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_25175752
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 00:13 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ga zondag zeer waarschijnlijk naar het nieuwe BIMhuis
Laat ons weten hoe het was. Ik ga binnenkort naar Amsterdam verhuizen en verheug me nu al op de voornemens van het Bim-huis om 250 concerten per jaar te organiseren
  maandag 21 februari 2005 @ 01:18:28 #69
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_25188747
Plaatje linksonder...Wie is/zijn dat?
...dass wir fliegen.
  maandag 21 februari 2005 @ 06:20:47 #70
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_25189695
quote:
Op maandag 21 februari 2005 01:18 schreef De-oneven-2 het volgende:
Plaatje linksonder...Wie is/zijn dat?
In de openingspost bedoel je ? Dat is Space is the Place van Sun Ra.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 21 februari 2005 @ 06:57:33 #71
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25189737
Sun Ra!

Space is the place heb ik nog niet. Denk ik
Ik heb op internet een (hiopelijk) gave Sun Ra LP gevonden, die ga ik binnenkort bestellen.
  maandag 21 februari 2005 @ 10:28:30 #72
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_25191133
Sun Ra...Ga ik toch eens naar luisteren...
Dank!
...dass wir fliegen.
pi_25191630
quote:
Op maandag 24 januari 2005 23:43 schreef DennisMoore het volgende:
Een kennis van me zond me net wat mp3's van ene Silje Nergaard.
Heerlijk zoetig en rokerig relaxed. Begeleiding contrabas, piano, en drums met van die kwastjes ipv stokjes. .

http://www.siljenergaard.com/video/bestillmyheart.wvx

[afbeelding]

(Ik had dus nog nooit van d'r gehoord...)
Vind het 10x niks al ziet ze er wel goed uit. Maar dan ga ik meer voor Alma, http://www.almajazz.com/
“When will I learn? The answer to life's problems aren't at the bottom of a bottle, they're on TV!”
-H.J. Simpson-
  maandag 21 februari 2005 @ 15:47:38 #74
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25193666
quote:
Op maandag 21 februari 2005 06:57 schreef nipeng het volgende:
Sun Ra!

Space is the place heb ik nog niet. Denk ik
Er zijn zelfs twee verschillende cds met diezelfde titel: een studio-album op Impulse! records, en de soundtrack van de film op het Evidence label. Alletwee wel de moeite van het beluisteren waard. De film zelf is trouwens ook wel leuk om een keer gezien te hebben.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25195585
Mijn god... mijn god.

Wat is het nieuwe BIMhuis geweldig zeg.
Ik was in eerste instantie een beetje bang dat het een heel lelijk, saai en strak modern gebouw zou worden. Maar de oude BIMhuis sfeer is nog steeds aanwezig. Maar dan zonder blauwe kutbankjes waar je na 5 minuten al een houten reet van hebt. En man o man!
Wat een prachtig uitzicht vanuit de zaal. Hoppa! Je kijkt zo over heel Amsterdam uit! En vanuit het café kijk je helemaal over het IJ.

En dan het concert. Echt prachtig!
Voor de pauze: Anthony Molinaro (piano) en Howard Levy (mondharmonica).

M'n eerste concert in het nieuwe BIMhuis.... hoge verwachtingen...

Ze komen op...

De pianist zet in... wauw! De tweede prelude van Gershwin. Waanzinnig mooi! Zo breekbaar gespeeld, echt kippenvel! En na een geniale mondharmonica meteen over in All Blues van Miles Davis.
Er zaten echt twee ontzettende geniale mensen op het podium.
Verder werd er nog onder andere een super mooie versie van Summertime gespeeld, een waanzinnig tof stuk ik 19/8 maat , en knettertoffe ritmische variaties op I've got Rythm.

Na de pauze was er ook een hele toffe slagwerkgroep.

Het BIMhuis
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:36:28 #76
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25263495
Morgen is er bij Vrije Geluiden ook aandacht voor de heropening van het Bimhuis. Fijn om te horen dat ze die blauwe bankjes niet meer hebben, vond dat eerlijk gezegd ook niet zo comfortabel.
quote:
Het VPRO-televisieprogramma Vrije Geluiden besteedt komende zondag aandacht aan de opening van het nieuwe BIMhuis, medio februari van dit jaar. Directeur Huub van Riel vertelt over de bouw, verhuizingen en plannen en uiteraard is er ook live-muziek te zien en te horen. Zo komen Trio Braam-De Joode-Vatcher, Misha Mengelberg, Maarten Altena en Corrie van Binsbergen aan bod. Uitzending: zondag 27 februari om 11.00 uur op Nederland 3.

Ik kreeg verder nog een linkje doorgestuurd naar een site met video- en audioclips van allerlei bekende trompettisten: http://www.trumpetstuff.com/ .

Zitten hele leuke dingen tussen, vind ik zelf.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25280363
Ik heb een deel kunnen zien van Vrije Geluiden, zag er leuk uit!
Alleen nu vroeg ik me iest af: hoe heette dat geweldige trio (piano, bass, drums), dat vlak voor het einde optrad?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_25284535
dat was BraamDeJoodeVatcher (weet je ook gelijk welke drie muzikanten het waren )

en voor de free-jazz liefhebbers: vanavond om tien voor half acht op ned. 3 komt in R.A.M. oa. Albert Ayler (en nog 3 andere artiesten) aan bod.
  zondag 27 februari 2005 @ 20:15:46 #79
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25292175
Zeg, eens iets heel anders: de vibrafoon.

Gary Burton of Lionel Hampton? Of weer iemand anders, en zo ja waarom? Wat zijn de referentie-albums en van wie?

Aanleiding: de herontdekking van Hamptons cd 'Stardust', een magistrale registratie van een liveconcert uit 1947. Zúlks een sound. Het roffelt, giert en sjeest dat het een aard heeft. Weergaloos.
pi_25292892
Is Rahsaan Roland Kirk al eens langsgeweest hier? Ik heb van de beste man The Inflated Tear en Bright Moments, de laatste is een live registratie. Niet alleen is het technisch geniaal wat hij doet (hij beheerst veel verschillende blaasinstrumenten tot in de perfectie, bespeelt soms 3 saxofoons tegelijk, ja het is wel een showmannetje maar het klinkt wel waanzinnig, of is onmogelijk een beter woord? luister eens naar "pedal up" op Bright Moments) maar hij weet ook een intensiteit en creativiteit in zijn muziek te leggen die je niet vaak tegenkomt. Vaak denk ik: nu zit hij op z'n top, maar dan doet hij er toch nog een schepje bovenop. Ook huppelt hij vrolijk van de ene stijl naar de andere, niet gehinderd door hokjes, zeker op het livealbum. Heb het net weer eens opgezet, is toch wel erg cool.
Unox, the worst operating system.
  maandag 28 februari 2005 @ 07:12:42 #82
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25294335
Lionel Hampton ken ik niet zo goed.

Check eens het nummer Vibrafinger van Gary Burton!
Dit staat op het album "Good Vibes" en valt onder fusion zou ik zeggen.
pi_25295373
quote:
Op maandag 28 februari 2005 02:20 schreef Schorpioen het volgende:
Is Rahsaan Roland Kirk al eens langsgeweest hier? Ik heb van de beste man The Inflated Tear en Bright Moments, de laatste is een live registratie.
The Inflated Tear is inderdaad een lekker album, die live registratie ken ik nog niet, zal eens kijken.

Over de vibes...ouder Roy Ayers spul misschien? of Modern Jazz Quartet (en misschien ook wel solo werk van Milt Jackson, maar daar ben ik (nog) niet echt bekend mee)? Ben niet echt een jazz expert ofzo, dus misschien valt het niet echt in de smaak, maar die artiesten draai ik zelf wel vaak.
  maandag 28 februari 2005 @ 14:51:33 #84
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25299234
Ik vind die duoplaten van Gary Burton & Chick Corea ook wel mooi, qua vibrafoonwerk.

Bobby Hutcherson speelt regelmatig op de vibes mee op Blue Note-albums uit de jaren 60 (o.a. "Idle Moments" van Grant Green, "The Procrastinator" van Lee Morgan, "Out to Lunch" van Eric Dolphy, "Destination Out" van Jackie McLean, allemaal platen die ik zelf erg graag mag horen). Z'n solowerk moet ik ook nog eens gaan beluisteren. Cal Tjader vind ik ook altijd wel aangenaam op de vibrafoon.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 5 maart 2005 @ 12:19:30 #85
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25378513
Ik ben gisteren ook in het nieuwe BIMhuis geweest om naar Aka Moon te kijken. Het is echt een mooi gebouw geworden. Een stuk meer comfortabel dan hoe 't vroeger was, en toch nog steeds een relaxede sfeer daar.:)
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 11 maart 2005 @ 12:01:59 #86
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25471673
quote:
Op zondag 20 februari 2005 03:22 schreef JAM het volgende:
Binnenkort in het concertgebouw the Wayne Shorter Quartet, ook een aanrader. .
Ik ben gisteren naar Wayne Shorter geweest in het concertgebouw en ik vond het erg goed.

Vooral de ritmesectie (Brian Blade & John Patitucci) was erg strak, sowieso waren alle muzikanten echt goed op elkaar ingespeeld. Shorter zelf speelde vrij minimalistisch, vond ik. Als je het bijvoorbeeld met z'n spel op zijn Blue Note-albums of z'n platen met Miles Davis vergelijkt, dan speelt hij niet echt meer van die lange passages, maar veel spaarzamer.

De man is verder ook niet erg spraakzaak dus ik heb verder ook geen idee welke nummers er gespeeld werden ( ), maar ik heb er in ieder geval wel van genoten.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 11 maart 2005 @ 14:54:27 #87
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_25474076
Ik ben ook bij Shorter geweest , het was inderdaad erg goed. Maar vraag me inderdaad niet welke nummers hij speelde. Er waren minstens twee nummers die ik wel kende ( het tweede en de toegift ) maar titels weet ik ook even niet.

Ik had een mooi plaatsje achter het podium ( rechter kant vanuit de zaal gezien , voorste rij ). Dat heet dan tweede rang, maar je zit er wel met je neus bovenop


[ Bericht 1% gewijzigd door fripper op 11-03-2005 16:19:04 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 12 maart 2005 @ 11:24:40 #88
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25486988
Wij zaten aan de linkerkant van de zaal achter het podium, ook tweede rang. Ik kon mooi op de handen van Danilo Perez letten. Ik heb ook wel mensen op plaatsen gezien waar je volgens mij echt helemaal niks kan zien (direct naast het kerkorgel bijvoorbeeld), in die zin kun je toch maar beter tijdig kaartjes bestellen voor het concertgebouw.


Er stond gisteren ook nog een positieve recensie in de krant (NRC):
quote:
Wayne Shorter bestrijdt duivels

De Amerikaanse tenor- en sopraansaxofonist Wayne Shorter is een man van weinig woorden. Alles wat hij nodig vindt te zeggen, laat hij via zijn muziek horen. Aan een plek voor het voetlicht is deze belangrijke jazzarchitect en eigentijdse stilist op zijn eenenzeventigste ondertussen wel gewend, maar aan de rol van entertainer zal hij wel nooit wennen.
Het was deze avond in het Amsterdamse Concertgebouw goed te merken dat zijn Wayne Shorter Quartet al een tijdje met elkaar op pad is. Er was namelijk weinig nodig voor een versmelting op hoog niveau. Meteen kon er een aantal stappen worden overgeslagen en doken de musici de diepte in. De band, waarin iedereen eigenlijk een gelijke rol heeft, voerde met zijn abstract expressionistische muziektaal de luisteraars mee, ver boven het rode pluche van de concertzaal.

Brian Blade toonde deze avond weer eens wat een meesterlijke drummer hij is. Hij was inventief en een goede aanjager. Hij werd op de voet gevolgd door bassist John Patitucci, die hem speels achterna zat met vette accenten of juist een contrast bracht met zijn strijkstok. Dan was daar pianist Danilo Perez, zeker geen kleintje meer met tal van eigen albums, die zijn Pan-Amerikaanse invloeden liet horen met veel versieringen.

En natuurlijk Shorter zelf, die gretig absorbeerde, om vervolgens in clustervorm non-figuratieve lijnen te blazen. Vooral Blades klappen van formaat brachten de saxofonist in staat van opwinding. Grillig maar bezwerend voegde hij zijn mooie ideeen toe aan de vlucht.

Als hij niet speelde stond de introverte musicus, wiens oude composities behoren tot de belangrijke bouwstenen van de jazz in de jaren zestig en zeventig, wat te leunen tegen de vleugel. Hij luisterde naar zijn vitale band, zijn allereerste eigen akoestische groep sinds '67. Wat is het groepsgeluid stevig, avontuurlijk en interactief. En ook de bandleden zijn blij met de creatieve meester te spelen, al zijn zijn aanwijzingen soms wat te diepzinnig en daardoor onbegrijpelijk. "Geef die akkoorden wat meer water", vroeg hij ze eens. Maar dan wel "schoon water". Aha.

Het kwartet begreep deze avond maar wat goed wat er moest gebeuren. In breed uitgesponnen stukken werden de drie duivels en vier hindernissen, de sansho shima volgens de boeddhistische leefwijze van Shorter, samen bestreden. Het was een pittige klus, die misschien niet door iedereen begrepen werd gezien een aantal afhakers, maar iemand moest het toch doen.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 12 maart 2005 @ 11:33:29 #89
38433 snijder
snijderdotcom
pi_25487086
Luister eens naar deze webradio:

http://www.radiofrance.fr/chaines/fip/endirect/ wel even op 'écouter' drukken.

Een zeer gevarieerde radio met behoorlijk wat jazz. Vooral 's avonds rond 19u30 krijg je 2 uur alleen maar jazz.
Get a life.....Morgen lig je onder de tram
pi_25581900
Vanavond weer naar het BIMhuis

Eindelijk zie ik Bite the Gnatze live!! Geweldig
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_25581968
Dat is toch die band van Paul Pallesen, Joost Buis en Alan Purves?
pi_25581995
Jaaaaaa!!

Echt helemaal geweldig
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_25582077
Dat zijn inderdaad goede gasten, altijd leuk om te zien en horen. Ik vind Alan dan ook een geweldige drummer, heel origineel, beetje een mopperkont maar een goede kerel.

Veel plezier!

ik heb vanavond helaas wat anders
  zaterdag 19 maart 2005 @ 10:00:55 #94
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25582120
Tja Amsterdam... ik zal er dus nooit komen in dat Bimhuis.
pi_25582262
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 10:00 schreef nipeng het volgende:
Tja Amsterdam... ik zal er dus nooit komen in dat Bimhuis.
De aversie tegen Amsterdam is groter dan de liefde voor jazz?
  zaterdag 19 maart 2005 @ 11:10:07 #96
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25582961
Ik zou enkel voor de wedergeboorte van Zappa naar Amsterdam gaan.

Nou het valt wel mee hoor...
  zaterdag 19 maart 2005 @ 11:12:43 #97
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25583006
Het BIMhuis is echt relaxed hoor, nipeng. En lekker dicht bij het station, dus je hoeft verder van dat verderfelijke Amsterdam niet zoveel mee te krijgen.

Goed nieuws verder, deze maand doet de NPS weer een greep in het jazzarchief. Vorig jaar waren dat echt leuke programmas, dus ik verwacht er dit keer ook weer veel van.
quote:
30-03 t/m 27 april / NPS Output / ca. 00:15 uur
Jazzkelders

NPS Output is het archief van de Publieke Omroep ingedoken voor unieke opnamen van jazzconcerten uit de jaren '60. Van eind maart tot eind april kunt u genieten van vijf mooie uitzendingen met de jazzhelden van vroeger. O.a. is materiaal te zien van zangeres Rita Reijs, pianist Les McCann, gitarist Django Reinhardt en saxofonist Coleman Hawkins. Meer informatie over de verschillende uitzendingen volgt binnenkort. De serie komt tot stand in samenwerking met Beeld & Geluid.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 19 maart 2005 @ 11:17:28 #98
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25583090
OV is geen optie hier, met de eerste 20 KM ben ik al anderhalf uur kwijt.
Ach ik neem daar wel eens een kijkje. Als bijvoorbeeld het Sun Ra Arkestra daar ooit speelt.
pi_25583691
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 11:12 schreef Zanderrr het volgende:
Het BIMhuis is echt relaxed hoor, nipeng. En lekker dicht bij het station, dus je hoeft verder van dat verderfelijke Amsterdam niet zoveel mee te krijgen.

Goed nieuws verder, deze maand doet de NPS weer een greep in het jazzarchief. Vorig jaar waren dat echt leuke programmas, dus ik verwacht er dit keer ook weer veel van.
[..]
Hoop dat ze die documentaire over Mnigus nog eens uitzenden [Mingus in een aftandse woonruimte vlak voordat hij wordt opgepakt].

Zander, heb je die mosaicboxen al binnen?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_25583771
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 11:54 schreef Doff het volgende:

[..]

Hoop dat ze die documentaire over Mnigus nog eens uitzenden [Mingus in een aftandse woonruimte vlak voordat hij wordt opgepakt].
Volgens mij heb ik die nog op video.
op een gegeven moment schiet-ie gewoon met een shot-gun in het plafond
pi_25583972
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 11:59 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die nog op video.
op een gegeven moment schiet-ie gewoon met een shot-gun in het plafond
ja . T was wel apart type denk ik . Weet je nog waarvoor hij werd opgepakt toevallig?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_25584057
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 12:10 schreef Doff het volgende:

[..]

ja . T was wel apart type denk ik . Weet je nog waarvoor hij werd opgepakt toevallig?
Volgens mij wordt dat niet helemaal duidelijk. Het huis wordt ontruimd (huur niet betaald?, wordt gesloopt?) Z'n enige zorg op dat moment betreft z'n bas die onbeheerd op de stoep achterblijft
  zaterdag 19 maart 2005 @ 12:15:48 #103
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25584093
Als ik het me goed herinner werd 'ie het huis uitgezet omdat de huur niet betaald was, en werden er ook nog verdovende middelen gevonden. Vond het wel een treurige documentaire, eigenlijk. Ik geloof dat 'ie ook op DVD is uitgebracht.

Ik moet die Mosaic sets nog steeds bestellen, trouwens. Zat de afgelopen maand een beetje krap bij kas.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 29 maart 2005 @ 07:32:49 #104
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25823544
Dat krap bij kas gevoel ken ik... ik wil nog een hele berg Sun Ra vinyl bestellen maar moet het momenteel even rustig aan doen.
pi_25831363
Ik ga zondag weer naar het bimhuis
quote:
ZONDAG 3 APRIL 21.00u euro 14
JAZZ ORCHESTRA OF THE CONCERTGEBOUW & MAARTEN ORNSTEIN, ROB PRONK
o.l.v. Henk Meutgeert
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw is ook in het nieuwe Bimhuis
maandelijks op de eerste zondag te horen met steeds weer nieuwe
arrangementen van bandleider Henk Meutgeert. Gastsolisten deze maand
zijn arrangeur Rob Pronk en saxofonist/klarinettist Maarten Ornstein.
Ik ben benieuwd,... het JOC is de ene keer heel goed. De andere keer is het muzikale leegheid...
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:17:07 #106
67089 Gillingham
The horror...
pi_25856625
Heerlijke muziek jazz.
Ik ben momenteel op zoek naar redelijk swingende jazz waarin bass en/of drums sterk naar voren komen en waarin geen of weinig blaasinstrumenten gebruikt worden. Iemand tips?
What's it going to be then, eh?
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:24:18 #107
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25856809
Jazz zonder blazers is een beetje als "rock zonder gitaren", he..

Ik zag dat er een nieuwe reissue van Wes Montgomery's "Smoking at the Half Note" uit is op Verve. Misschien is dat wat voor je? De bezetting is gitaar, piano, bas & drums. De ritmesectie is erg goed, iig.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25856909
De SuperBass-serie is dan misschien ook wel wat. Drie(!) contra-bassisten, een drummer en zo nu en dan ook nog wat schaarse andere instrumenten.

Een andere tip: Misty Dawn van Niels Lan Doky met geweldig baswerk van Niels Henning Orsted Pedersen
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:31:14 #109
67089 Gillingham
The horror...
pi_25856953
Hehe ik vroeg me ook al af of m'n post niet opgevat zou worden als vloeken in de kerk, maar ik wilde toch een gokje wagen. Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar op zoek gaan.
What's it going to be then, eh?
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:32:47 #110
67089 Gillingham
The horror...
pi_25856985
Nogmaals bedankt. Ik noteer ze meteen. Ik ga dalijk toch naar de platenzaak Kroese.
What's it going to be then, eh?
pi_25857006
Ray Brown heeft trouwens ook nogal wat uitgebracht met z'n trio's. Alleen maar bas, piano en drums.
  woensdag 30 maart 2005 @ 16:07:25 #112
67089 Gillingham
The horror...
pi_25857779
De trio's van Ray Brown zijn volgens mij vaak met bas, piano en gitaat en zonder drums. Maar een aantal nummers klinken ook erg lekker.
What's it going to be then, eh?
pi_25870957
Nu trouwens jazz op Nederland 3. Begint met een stukje Barney Kessel
pi_25871548
Mooie dingen gezien en gehoord. Stan Kenton
  donderdag 31 maart 2005 @ 05:11:47 #115
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_25873277
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 00:26 schreef Scrutinizer het volgende:
Nu trouwens jazz op Nederland 3. Begint met een stukje Barney Kessel
Oh ja , de Jazzkelder is er weer. Niet echt een fijn uitzendtijdstip voor de mensen die vroeg opstaan.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  donderdag 31 maart 2005 @ 06:53:42 #116
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25873393
Behoorlijk klote zelfs. Jammer dat ik het gemist heb.
  donderdag 31 maart 2005 @ 10:08:32 #117
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25874964
Ik heb 't ook gemist.. vervelend tijdstip inderdaad. Volgende week de VCR maar instellen..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25875062
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:17 schreef Gillingham het volgende:
Ik ben momenteel op zoek naar redelijk swingende jazz waarin bass en/of drums sterk naar voren komen en waarin geen of weinig blaasinstrumenten gebruikt worden. Iemand tips?
Ik zat gisteren EnRoute van het John Scofield trio te beluisteren, dat voldoet wel aan deze omschrijving.
  donderdag 31 maart 2005 @ 12:03:25 #119
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25877520
John Scofield Trio, daar moet ik bepaalde releases nog van checken.
Natuurlijk nergens in een winkel te beluisteren bij mij in de buurt.
pi_25880228
Ik blijf problemen houden met Scofield. In mijn oren speelt de man erg 'houterig', heeft een rare bijna onnatuurlijke timing. Gek genoeg levert dat in combinatie met de grooves van Medeski, Martin en Wood wel weer een hele prettige combinatie op die ik dan weer wel zeer kan waarderen.
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:03:14 #121
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25880263
Ik ben eerlijk gezegd ook geen grote Scofield-fan. Die cd met MMW was inderdaad wel erg okee, maar meestal vind ik zijn gitaargeluid ook niet zo mooi, met enorm veel chorus en andere effecten er op.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_25882278
Yes! Een écht Jazz-topic!
Met jullie kan ik natuurlijk lullen over mijn voorliefde voor Jamie Cullum en andere virtuozen?
pi_25882294
Ontopic: Is er hier nog iemand naar het Zuid-Nederlands Jazz Festival geweest, vorige week in de Effenaar??
pi_25902293
Hallo allemaal!

Ik ben toe aan wat moderners maar ik weet niet waar ik zal beginnen. Ik vind Miles Davis al moeilijk om naar te luisteren

Mijn favorieten zijn Count Basie, Oscar Peterson, Erroll Garner, Teddy Wilson, Dutch Swing College Band, Charlie Parker, Joe Williams en natuurlijk Fitzgerald.

Ik zoek swingende modern(ere) jazz.. Iemand een tipje?
pi_25903711
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 11:39 schreef Radiohoofdje het volgende:
Hallo allemaal!

Ik ben toe aan wat moderners maar ik weet niet waar ik zal beginnen. Ik vind Miles Davis al moeilijk om naar te luisteren

Mijn favorieten zijn Count Basie, Oscar Peterson, Erroll Garner, Teddy Wilson, Dutch Swing College Band, Charlie Parker, Joe Williams en natuurlijk Fitzgerald.

Ik zoek swingende modern(ere) jazz.. Iemand een tipje?
Miles heeft natuurlijk heel veel stadia in stijlen doorlopen. Ik weet niet welke albums van hem je beluisterd hebt maar ik vind over het algemeen de muziek van Charlie Parker heel wat minder toegankelijk. Je favorieten zijn, behalve Parker dan, allemaal oude stijl en veel Big Bands. Misschien is New Cool Collective iets voor je?
  vrijdag 1 april 2005 @ 15:57:57 #126
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_25908575
Altijd lastig om iets voor iemand anders aan te raden, maar misschien is de muziek van Art Blakey & de Jazz Messengers of Horace Silver iets voor je? Zij zijn min of meer de uitvinders van 'hard bop', jazz met veel blues en gospel-invloeden die meestal ook nog hard swingt (volgens mijn definitie van swing, dan).

Vooral Horace Silver is tegenwoordig een van mijn grote favorieten. Hij is zeker niet de meest technische of virtuoze pianist, maar hij heeft enorm veel pakkende composities geschreven en z'n stijl herken je ook uit duizenden.

Blue Note heeft heel veel van hun albums vrij voordelig uitgegeven in de RVG reissue reeks, en eigenlijk is alles uit de late jaren 50, begin jaren 60 wel de moeite waard.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  woensdag 6 april 2005 @ 09:25:07 #127
118607 npsoutput
NPS Output webradio
pi_26016758
Jazzkelder II: 6 april ; Ned 3 :00:30 uur

In deze aflevering onder meer beelden van Ella Fitzgerald in Het Concertgebouw in 1957, The Dutch Swing College Band uit 1960 en een opname uit 1962 met een kwintet bestaande uit Jerry van Rooyen, Herman Schoonderwalt, Rob Madna, Cees See en Ruud Jacobs.

Op de webradio deze week ondermeer live concerten van Roy Ayers, Rik Mol, Suzanna Lubrano en Gilad Atzmon.

www.npsoutput.nl
pi_26037841
Mooi stukje van Ella, April in Paris. Ik hou eigenlijk helemaal niet van vocale jazz maar Ella Fitxgerald was toch wel heel bijzonder
  donderdag 7 april 2005 @ 16:31:50 #129
67089 Gillingham
The horror...
pi_26050793
quote:
Op donderdag 7 april 2005 00:39 schreef Scrutinizer het volgende:
Mooi stukje van Ella, April in Paris. Ik hou eigenlijk helemaal niet van vocale jazz maar Ella Fitxgerald was toch wel heel bijzonder
Ik ben ook niet zo'n fan van vocale jazz en vond het gedeelte met Ella Fitxgerald juist het minste van de hele aflevering. Het lijkt wel alsof men destijds beter in staat was om muziekstukken te filmen dan tegenwoordig. Vroeger werd er nog rustig gefilmd vanuit 1 hoek en werden de solo's ook goed en duidelijk in beeld gebracht, nu lijkt het geheel vaak meer op een drukke videoclip.
What's it going to be then, eh?
pi_26060603
Moeite waard om nog es onder de aandacht te brengen:

John Coltrane - The Complete Mainstream 1958 Sessions
Voor iedere Coltrane-fan een toch wel errugh aangenaam album. Hard Bop op z'n Coltrane's, doet me wat denken aan Blue Train, alleen dan misschien iets toegankelijker. Reeks van opnamen met Wilbur Haden, Curtis Fuller, Tommy Flanagan, Louis Hayes en Art Taylor.
Net uitgebracht.

Stanley Clarke - Live at the Greek
Echt een van de gaafste live-albums die ik heb. Stanley Clarke op bass (zowel akoustisch als elektrisch), Najee op sax, Larry Carlton op gitaar, Billy Cobham op drums en de zwaar onderschatte Deron Johnson op keyboard. De line-up doet een misschien wat zoet optreden verwachten, maar dat is het naar mijn mening niet. Hoogtepunt zijn de solo's van Deron Johnson, met name in het laatste nummer, een bijna 20-minuten lange versie van School Days van Stanley Clarke. Ik krijg er geen genoeg van

Dizzy Gillespie - Dizzy's Big Four
Het mooiste album dat ik ken van Gillespie. Heel virtuoos, beheerst en boeiend om te luisteren. Met een wat ze dan noemen 'All Star Line-Up' bestaande uit Joe Pass, Ray Brown en Mickey Roker (wat kan die man drummen!). Heeft bij mij een Joe Pass-rage teweeggebracht, de combinatie Dizzy/Pass is dan ook ' '

Charles Mingus - Oh Yeah
Misschien iets minder toegankelijk dan de Columbia opnamen uit '59 en Atlantic-albums als Blues & Roots maar heel erg de moeite waard. Indrukwekkende solo's van met name Booker Ervin en de man die ik weet niet hoeveel saxofoons tegelijk kan bespelen: Roland Kirk. Werkelijk rauwe jazz onder de overduidleijke invloed van gospel en blues. Mingus op piano en onder andere verder de geweldige Jimmy Knepper op trombone. Uitgegeven als een van de Atlantic Reissues onder het mom van 50(?)-jarig bestaan.


My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_26060632
trouwens, is er al iemand op de hoogte van de artiesten op het aankomende NSJF?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_26060922
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:25 schreef Doff het volgende:
trouwens, is er al iemand op de hoogte van de artiesten op het aankomende NSJF?
het proramma wordt officieel op 10 mei bekend gemaakt.
http://www.northseajazz.nl/index.asp
  donderdag 7 april 2005 @ 23:41:42 #133
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26061108
Het officiele programma staat er idd nog niet, maar op het forum worden al een aantal namen genoemd die min of meer zijn bevestigd. Zo zou o.a. John Zorn met (de akoestische) Masada zijn geprogrammeerd, ben benieuwd of dat echt doorgaat.. Verder werden Oscar Peterson en Al Green genoemd, uit m'n hoofd..

"Oh Yeah" van Mingus heerscht inderdaad.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 8 april 2005 @ 00:25:18 #134
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_26062317
Ik heb vandaag the Miles Davis Quintet live in Tokyo (met Sam Rivers, herbie Hancock, Ron Carter en Tony Williams) gekocht voor slechts 9 euro. Bij Plato in Den Haag, goede zaak, veel Jazz voor weinig geld en dan niet van die bagger CD'tjes. Either way; op NSJF komt Tomatito in ieder geval (flamenco) dus ik ben van de partij. Komt er überhuapt nog wel Jazz op NSJF? .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 8 april 2005 @ 02:52:22 #135
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26064093
Ben ik een enorme kneus als ik vraag wat NSJF inhoudt?

Zo ja, wat houdt het in?
Zo nee, wat houdt het in?
...dass wir fliegen.
  vrijdag 8 april 2005 @ 03:00:41 #136
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_26064133
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 02:52 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ben ik een enorme kneus als ik vraag wat NSJF inhoudt?

Zo ja, wat houdt het in?
Zo nee, wat houdt het in?
North Sea Jazz Festival. .

Je weet wel, Den Haag, enzo.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_26071487
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:41 schreef Zanderrr het volgende:
Het officiele programma staat er idd nog niet, maar op het forum worden al een aantal namen genoemd die min of meer zijn bevestigd. Zo zou o.a. John Zorn met (de akoestische) Masada zijn geprogrammeerd, ben benieuwd of dat echt doorgaat.. Verder werden Oscar Peterson en Al Green genoemd, uit m'n hoofd..

"Oh Yeah" van Mingus heerscht inderdaad.
Dat van Oscar Peterson heb ik ook gehoord. Als hij komt ga ik zeker!!!! Maar ik kijk nu eigenlijk meer uit naar het Breda jazz festival. Daar komen ook erg goeie muzikanten. Dat programma is bekend.(nog niet geheel op de site maar ik heb het programmaboekje al)

(maar waar ik nu naar uitkijk is het jazzweekend waar ik over een paar uur aan begin. Ben benieuwd wat ik daar van opsteek. Is de eerste keer dat ik het doe namelijk.)

[ Bericht 9% gewijzigd door Radiohoofdje op 08-04-2005 13:54:23 ]
  vrijdag 8 april 2005 @ 15:37:03 #138
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26073940
Dat Breda Jazz Festival, is dat alleen 'oude stijl' jazz, of zijn er ook wat modernere dingen te horen?
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26074624
Deze kwam ik ook nog tegen:

07/09/2005
Richard Galliano Trio European Tour-North Sea Festival Den Hagg Holland

samen met ieder geval Clarence Penn op drums, bassist (neem ik aan) weet ik niet. Geloof dat Galliano accordeon speelt? Als hij dat is heeft hij wel gave dingen gedaan, onder andere met Ron Carter.
Clarence Penn is volgens mij ook erg goed. Heb een bootleg van hem in een (post-bop)kwartet van Chris Potter thuis liggen, echt mooi drumwerk
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_26095634
Voor de liefhebbers: aanstaande maandag heeft Het Uur van de Wolf een documentaire over (de muziek van) Django Reinhardt. 21.00 op Ned 3
  zaterdag 9 april 2005 @ 14:02:15 #141
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26096061
Leuk.

Ik vond laatst nog een pagina met een paar video's van Django en Stephane Grappelli. Zitten wel erg leuke dingen tussen: http://www.about-django.com/news/videos/videos.php
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26096134
Ik kijk 'm later wel even Bij de eerste NPS-Output van dit seizoen hadden ze 40 seconden gerestaureerd filmmateriaal van Hotclub de France. Daar was Hans Mantel maar wat trots op
pi_26096276
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 02:52 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ben ik een enorme kneus als ik vraag wat NSJF inhoudt?

Zo ja, wat houdt het in?
Zo nee, wat houdt het in?

ja je bent een beetje een kneus, maar het maakt niet uit hoor
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 9 april 2005 @ 16:41:48 #144
11502 nipeng
The last ride is free
pi_26102105
trouwens, weet iemand wanneer tower of power naar nederland komt en of ze uberhaupt komen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_26119646
Op hun site (www.towerofpower.com) staan de tourdata, maar das alleen in de VS. Lijkt me ook wel keer gaaf om ze live te zien.

Om nog ff door te gaan op de Mosaic Select boxen: ik luisterde net naar nummers uit de box van Richie Beirach (pianist) en Dave Liebman, das ook wel erg de moeite waard. Ik denk dat vooral fans van midden jaren '60 Coltrane en jazz-rockfusion (in kleine bandformatie) het wel erg zullen waarderen. Liebman speelde trouwens ook op een aantal fusionalbums van Miles, waaronder On the Corner (weet nogs teeds niet wat ik van dat album moet vinden )
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_26143863
quote:
Op zondag 10 april 2005 12:46 schreef Doff het volgende:

Om nog ff door te gaan op de Mosaic Select boxen: ik luisterde net naar nummers uit de box van Richie Beirach (pianist) en Dave Liebman, das ook wel erg de moeite waard. Ik denk dat vooral fans van midden jaren '60 Coltrane en jazz-rockfusion (in kleine bandformatie) het wel erg zullen waarderen. Liebman speelde trouwens ook op een aantal fusionalbums van Miles, waaronder On the Corner (weet nogs teeds niet wat ik van dat album moet vinden )
kleine aanvulling: ook voor de mensen die het nieuwe kwartet van Wayne Shorter (met Herbie Hancock, Dave Holland of Danielo Perez, John Pattitucci & Brian Blade) kunnen waarderen is het de moeite waard om er eens naar te kijken.
Ik vind zelfs de kwartetten van Beirach en Liebman misschien nog wel iets beter dan die van Shorter. Vind sommige uitvoeringen van Shorter iets karig en zuinig wat betreft de saxofoon, Liebman speelt dan wat krachtiger en meer gewaagd. Maar goed, da's mijn mening

Voor Django Reinhardt fans: vanavond bij Uur van de Wolf op ned. 3 een uur documentaire over deze gitarist. Ik dacht om 21:00 uur vanavond.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 11 april 2005 @ 20:58:56 #148
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_26156464
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:56 schreef Doff het volgende:
Voor Django Reinhardt fans: vanavond bij Uur van de Wolf op ned. 3 een uur documentaire over deze gitarist. Ik dacht om 21:00 uur vanavond.
Nu dus !
Dank voor de tip
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 11 april 2005 @ 22:31:37 #149
11502 nipeng
The last ride is free
pi_26158844
Toevallig kwam ik het tegen. Veel zigeuner geneuzel. Die yanks,
  maandag 11 april 2005 @ 22:36:30 #150
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_26158914
Ik heb het gemist. Was het wat?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_26169819
Ik geloof niet dat ik t doel van dese documentaire helemaal heb begrepen (ging t nu om Django Reinhardt of om de hyper eromheen?), maar was toch de moeite waard. Leuke fragmenten en enthousiaste muzikanten, altijd leuk om naar te kijken
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 12 april 2005 @ 18:14:33 #152
11502 nipeng
The last ride is free
pi_26176103
Ja de fragmenten waren leuk.
pi_26210913
Heeft iemand de compilatie New Thing!? Ik hoorde een aantal nummers in een platenzaak en vooral een nummer van maulawi klonk me goed in de oren. Helaas kan ik bijna niks over Maulawi vinden. Weet een van jullie iets over deze formatie?
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:09:44 #154
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26249282
Had ook nog nooit van hem gehoord, maar kennelijk is het een saxofonist die in de jaren 70 een lp voor het Strata East-label heeft opgenomen en die binnenkort ook een reissue krijgt. Meeste spul op Strata is interessant, maar erg moeilijk te vinden of niet op cd uit..
quote:
For all those of you who are currently enjoying New Thing!, there are 3 new deep jazz re-issues on our Universal Sounds sub-label featuring artists that appear on this album. They are Maulawi-Maulawi (USLP/CD26) available from 18 Mar 2005, Hannibal and The Sunrise Orchestra - (US CD/LP27) available from 4 April 2005 and Travis Biggs – Challenge (US LP/CD 28) also released on 4 April 2005. The CDs are all available at a good price of £8.99 here (vinyl £9.99). These are all classic deep jazz collectors albums that have been practically unavailable for over 30 years!
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26272925
Bedankt! Dan moet ik het voorlopig maar met New Thing! doen.
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
pi_26280996
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:09 schreef Zanderrr het volgende:
Had ook nog nooit van hem gehoord, maar kennelijk is het een saxofonist die in de jaren 70 een lp voor het Strata East-label heeft opgenomen en die binnenkort ook een reissue krijgt. Meeste spul op Strata is interessant, maar erg moeilijk te vinden of niet op cd uit..
[..]
Stata East is volgens mij een erg mooi label. Charles Tolliver (een trompetist, speelde ook op enkele Blue Notes van onder andere Jackie Mclean mee) heeft er veel voor opgenomen, waaronder wat big bandopnamen. De moeite waard als je het kan vinden. Heb zelf Live in Tokyo liggen, is wel het tippen waard, vooral vanwege de meesterbegeleiding van Stanley Cowell (piano) en Cecil McBee.
Nouja goed, misschien leuk om te weten als jullie t een keer tegenkomen.

Ik was me laatst trouwens aant afvragen waarom zo weinig compositeis van Mingus worden overgenomen door andere (jazz)muzikanten, hij heeft toch een heel scala aan pakkende, 'interessante' nummers achtergelaten, maar er zijn maar weinigen die zich eraan hebben gewaagd (werd opgemerkt in de liner notes van Mingus' Live at Carnegie Hall). Zonde en raar

Het laatste dingetje, ik ga de zestiende van mei naar een concert van Larry Carlton (gitarist) in de Melkweg. Voor mensen die van wat meer de smooth jazz houden, maar het jazzwerk niet schuwen is het denk ik wel de moeite waard!
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zondag 17 april 2005 @ 13:06:38 #157
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26293683
Ik weet ook niet echt waarom Mingus' composities geen echte standards zijn geworden (behalve 'Goodbye Pork Pie Hat' dan, daar zijn nog aardig wat coverversies van). Misschien omdat veel van het bekendste materiaal alleen goed met een grote bezetting kan worden uitgevoerd? Veel Mingus-composities zijn sowieso al behoorlijk tricky om te spelen..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26293726
Volgende week zondag in Vrije Geluiden één van onze betere jazz-drummers: Pierre Courbois
pi_26294775
quote:
Op zondag 17 april 2005 13:08 schreef Scrutinizer het volgende:
Volgende week zondag in Vrije Geluiden één van onze betere jazz-drummers: Pierre Courbois
weet niet of je dichtbij Arnhem woont, maar daar treedt hij vandaag toevallig op! ergens vanmiddag dacht ik.

Mingus is misschien inderdaad te lastig, maar ik kan me niet goed voorstellen dat dat een reden is om er niet aan te beginnen. Nouja, blijft jammer
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_26294883
quote:
Op zondag 17 april 2005 13:48 schreef Doff het volgende:

[..]

weet niet of je dichtbij Arnhem woont, maar daar treedt hij vandaag toevallig op! ergens vanmiddag dacht ik.
Te ver weg voor mij. Hij woont trouwens ook in Arnhem op een woonboot, ik ben wel eens bij hem op bezoek geweest.
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:37:21 #161
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26348435
Ik heb die New Thing!-verzamelaar nu ook in huis gehaald, staan echt hele toffe dingen op.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26407863
Las net in de krant dat één van mijn favoriete bassisten Niels Henning Orsted Pedersen op 58-jarige leeftijd is overleden
quote:
20/04 Deense jazzbassist Niels-Henning Orsted Pedersen overleden
De Deense jazzbassist Niels-Henning Orsted Pedersen is op 58-jarige leeftijd overleden, aldus mediaberichten woensdag. Hij was één van de meest succesrijke en gewaardeerde Scandinavische jazzmusici.
De muzikant werd geboren in Osted nabij Roskilde. Als kind leerde hij eerst piano spelen, als tiener schakelde hij over naar de (contra)bas. Snel werd hij een meester op dat instrument en trad hij geregeld met verscheidene Deens jazzbands op.
Vanaf het begin van de jaren zestig speelde hij dikwijls in de Montmartre Club in Kopenhagen. Hij maakte opnmaes met jazzsterren als Bill Evans, Brew Moore en Bud Powell.
In de seventies en eighties blikte hij opnames in diverse genres in, maar schreef hij vooral geschiedenis door zijn succesvolle samenwerking met pianist Oscar Peterson. Zij toerden door Europa en Noord-Amerika, en namen meer dan vijftig albums op.
Orsted Pedersen speelde tevens met Dizzy Gillespie, Kenny Drew, Count Basie, Ella Fitzgerald, Chet Baker en Toots Thielemans.
De man interpreteerde ook Deense liedjes en folksongs. Hij schreef melodieën als "My Little Anna", "Jaywalkin" and "The Puzzle".


[ Bericht 77% gewijzigd door Scrutinizer op 21-04-2005 19:37:23 ]
pi_26613843
Wat een frustratie!!! Vandaag is er een boogie Woogie festival in Noordwijk en ik kan er niet heen.

Niet dat ik ontzettend veel naar Boogie Woogie muziek luister ( In de morgen wel een handige manier om wakker te worden) maar ik kan het wel waarderen.

Vanavond treedt Pia Beck op in het Hotel van Oranje. Die wil ik echt een keer gezien hebben.
Nouja, de lokatie lijkt me toch niet zo geslaagd. Ik haat het wanneer je rustig op een stoeltje moet toekijken. Daar wordt ik werkelijk zenuwachtig van. Zeker bij boogie woogie muziek.

De website is www.boogiewoogie.info

Jammer dat het zo ver van me vandaan is en ook nog op Koninginnedag.
  zaterdag 30 april 2005 @ 14:00:16 #164
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26618370
Ik vind stoeltjes zelf altijd wel relaxed, maar goed.. de meeste jazzconcerten waar ik naartoe ga, daar wordt ook niet echt dansbare muziek gespeeld.

Had idd ook gelezen dat NHOP overleden is. Zonde, erg goede bassist iig..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26618442
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 14:00 schreef Zanderrr het volgende:
Had idd ook gelezen dat NHOP overleden is. Zonde, erg goede bassist iig..
Nog een mooi stukje over hem uit de NRC:
quote:
Gouden jazzbassist

Door Frans van Leeuwen

Niels-Henning Ørsted-Pedersen (1946-2005)

AMSTERDAM, 21 APRIL. De contrabassist Niels-Henning Ørsted Pedersen, die dinsdag in Kopenhagen op 58-jarige leeftijd na een hartaanval overleed, was beroemd om zijn virtuositeit. Terwijl veel collega's zich beperkten tot de eeltige binnenkant van één vinger, gebruikte NHØP, zoals hij gaandeweg werd genoemd, alle vingers van zijn rechterhand. Het stelde hem in staat net zo snel te fraseren als de pianisten met wie hij speelde, onder anderen Bud Powell, Oscar Peterson en George Shearing.

Tijdens een basweek in de Amsterdamse IJsbreker, op 3 april 1988, probeerde pianist Nico Bunink niet eens om hem in snelheid te evenaren. In een solo in I remember April speelde NHØP zulke sprankelende melodische lijnen dat bij iedereen de adem stokte, behalve bij de maker zelf, die het stuk besloot met een laconieke kwintencirkel-figuur.

Dit alles is extra interessant omdat Niels-Henning na jaren pianoles pas in zijn tienertijd aan de contrabas begon. Is het voor de meeste bespelers een jarenlang gevecht om dit prachtige maar logge instrument te `temmen', voor NHØP leek het kinderspel. Op zijn vijftiende speelde hij voor de Deense radio met de roemruchte saxofonist Albert Ayler in een session die later op LP zou verschijnen. Ook met pianist Bud Powell en saxofonist Ben Webster maakte hij al platen voor zijn twintigste. Vervolgens was hij de vaste keus van elke muzikant van naam die zich in Scandinavië liet horen, met name saxofonist Dexter Gordon. Een aanbod van de Count Basie band sloeg hij af omdat hij liever zijn studie voltooide. Wel maakte hij in 1960 een Europese toernee met de befaamde pianist Bill Evans.

Tussen 1970 en 1980 maakte hij deel uit van de het trio van pianist Oscar Peterson met wie hij vele platen maakte en herhaaldelijk optrad op het North Sea Jazz Festival. Vanaf 1975 begon hij ook als leider op te treden. Maar net als zijn oudere collega Ray Brown, die vóór hem bij Peterson speelde, gaf het publiek ook hem te verstaan dat een bassist een dienende rol heeft.

Was het uit nijd over dit soort reacties dat NHØP zich, soms ten koste van zijn toon, hevig vastbeet in een vorm van virtuositeit die hem op een basgitaar veel minder moeite zou hebben gekost? ,,This is very difficult to do on an upright'', merkte hij destijds in de IJsbreker op na een aan basgitarist Jaco Pastorius opgedragen stuk. Vond de superbegaafde NHØP het spannender tegen handicaps te strijden dan om te winnen met de wind in de rug? Een andere conclusie kun je bijna niet trekken.

Voor wie hem in zijn beste vorm wil horen is er veel te koop. Live at Montmartre van hemzelf bijvoorbeeld met gitarist Philip Catherine, maar ook Catalonian Fire op naam van pianist Tete Montoliu. De laatste is slechts een van de tientallen platen waarop hij een broodheer buitengewoon krachtig in de rug blaast en daarmee aanzet tot extra prestaties. Niels-Henning Ørsted Pedersen was geen zwetende worstelaar, maar een wonderkind met gouden handjes.
  zaterdag 30 april 2005 @ 14:26:50 #166
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26618746
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 15:52 schreef Gyan het volgende:
Bedankt! Dan moet ik het voorlopig maar met New Thing! doen.
Die Maulawi-cd is nu ook te koop:

http://www.souljazzrecords.co.uk/release.php?ReleaseId=224&NavId=1_1&Section=1

Jammer genoeg kun je alleen dezelfde track beluisteren die ook al op die New Thing comp stond.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26625220
Afgelopen week de CD "Transformation" van Don Preston (ex-Mothers of Invention) bemachtigd. Volgens de verkoper mag ik 't als een collectorsitem beschouwen, hij is namelijk al een tijdje uit de handel
Al met al een vrij rustig CD'tje. Ik had wat meer freaky werk verwacht, maar toch een lekker CD'tje.


Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar zijn andere album, Vile Foamy Ectoplasm uit 1994. Deze bevat bijdragen van vele andere ex-zappaleden (waaronder Roy Estrada, Bunk Gardner, Bruce/Tom Fowler e.a.), maar is absoluut onvindbaar
  zaterdag 30 april 2005 @ 19:33:38 #168
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26625582
Je moet verkopers ook nooit geloven he, want volgens mij is 'ie nog gewoon te koop: http://www.cryptogramophone.com/index.php?module=Crypto&func=album&id=107

Staan ook nog een paar mp3tjes, geloof ik.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26625812
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 19:33 schreef Zanderrr het volgende:
Je moet verkopers ook nooit geloven he, want volgens mij is 'ie nog gewoon te koop: http://www.cryptogramophone.com/index.php?module=Crypto&func=album&id=107

Staan ook nog een paar mp3tjes, geloof ik.
Ja, het is ook lichtelijk overdreven; er zijn nog genoeg importversies te verkrijgen op internet.
Maar ik heb begrepen dat 'ie in Nederland uit de schappen is verdwenen. Ze vertelden me dat ze toevallig nog een exemplaar hebben gevonden na wat rondbellen

Ik hoop echt nog es die andere CD te bemachtigen.. Misschien kan ik Don even een mailtje sturen, dat 'ie een doos meeneemt bij z'n eerstvolgende Grandmothers-optreden in Nederland
pi_26629030
Ik heb werkelijk totaal geen verstand van jazz, maar ben wel weg van Cannonball Adderley - en dan vooral een live album ergens in NY geloof ik - met Spontaneous Combustion en This Here. Wat voor soort artiesten liggen een beetje in die lijn? Dan zoek ik daar eens wat van op.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zaterdag 30 april 2005 @ 21:46:37 #171
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26629380
Volgens mij is dat "Cannonball & Nat Adderley in San Francisco", en dat is een leuke cd inderdaad. Hij begint met "This here", toch?

Er zijn nog meer coole Adderley live-cds uit die periode, bijv "Mercy, Mercy, Mercy - live at the Club", "Nippon Soul (live in Japan)", en.. "Cannonball Adderley in New York" met Yusef Lateef. Wat ik zelf altijd ook wel sympathiek aan hem vindt, zijn de praatjes die hij met het publiek houdt tussen de nummers door.

Verder zou je Art Blakey & de Jazz Messengers en Horace Silver eens moeten beluisteren, dat ligt ongeveer wel in dezelfde lijn (hardbop). Ik had daar ergens in dit topic ook al een stukje over geschreven.

Check it out..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26629461
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 21:46 schreef Zanderrr het volgende:
Volgens mij is dat "Cannonball & Nat Adderley in San Francisco", en dat is een leuke cd inderdaad. Hij begint met "This here", toch?
Klopt, dat is 'm!
quote:
Er zijn nog meer coole Adderley live-cds uit die periode, bijv "Mercy, Mercy, Mercy - live at the Club", "Nippon Soul (live in Japan)", en.. "Cannonball Adderley in New York" met Yusef Lateef. Wat ik zelf altijd ook wel sympathiek aan hem vindt, zijn de praatjes die hij met het publiek houdt tussen de nummers door.

Verder zou je Art Blakey & de Jazz Messengers en Horace Silver eens moeten beluisteren, dat ligt ongeveer wel in dezelfde lijn (hardbop). Ik had daar ergens in dit topic ook al een stukje over geschreven.

Check it out..
Okay dan, bedankt voor de tips! Ga er direct naar op zoek.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_26630128
Enige beschikbare albums die ik kon downloaden: Art Blakey - Ken Burns Jazz en Horace Silver Quintet - Finger Poppin'. Dat "Confirmation" van Blakey, waarmee het album begint, ligt me in ieder geval wel, idioot snel en lekker!
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_26640828
Weet er hier iemand iets van de Nederlandse jazzmusici af? (periode vlak na de oorlog)
Ik zoek namelijk muziek van een pianist. Ik heb met moeite wat muziek van hem gevonden. Verder is er ook helemaal geen informatie over hem vinden... Alleen de verhalen van mn oma. En zijn muziek is zo ontzettend leuk.
Oh, Zanderrr je gebruikt dat adres in je profiel niet of wel?
  zondag 1 mei 2005 @ 15:11:20 #175
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26641270
Ik heb zelf eigenlijk geen verstand van die periode, maar je zou eens contact kunnen opnemen met het Nederlands Jazzarchief. Als er artikelen, opnames of bladmuziek van die pianist bestaan, is de kans groot dat ze het daar zullen hebben: http://www.jazzarchief.nl . Ik weet alleen niet of ze ook opnames kopieren oid.. Er staan trouwens ook erg aardige artikelen over de geschiedenis van jazz in Nederland.

M'n MSN-adres werkt alleen als mailbox, en ik check 'm eigenlijk ook niet zo vaak. Om de een of andere reden krijg ik 't niet anders in m'n profiel.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26641702
ok, bedankt voor de link
(en ik heb je ff gemaild)
pi_26742559
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 19:20 schreef webfreak het volgende:
Deze bevat bijdragen van vele andere ex-zappaleden (waaronder Roy Estrada, Bunk Gardner, Bruce/Tom Fowler e.a.), maar is absoluut onvindbaar
Kijk ook eens of je de solo cd's van chad wackerman kan vinden
Ik heb: "forty reasons" en "the view" uit resp 1991 en 1993
beide met medewerking van o.a. allan holdsworth.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 11:51:35 #178
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_26797813
Via winamp ben ik op een aantal songs van Michael Buble terechtgekomen, wat een fantastische stem heeft die gozer. Lekkere good oldie jazz nummers zingt ie........ ( come fly with me, thats all, the way you look tonight)

ga gelijk maar eens een cd bestellen
Wat zijn we aan het doen ???
  woensdag 11 mei 2005 @ 23:47:08 #179
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26931299
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 14:26 schreef Zanderrr het volgende:
Die Maulawi-cd is nu ook te koop:

http://www.souljazzrecords.co.uk/release.php?ReleaseId=224&NavId=1_1&Section=1

Jammer genoeg kun je alleen dezelfde track beluisteren die ook al op die New Thing comp stond.
Ik heb deze cd nu zelf ook. Hij is erg okee, het is een beetje een kruising tussen 70s funk en 'kosmische' jaren 70 jazz ala Alice Coltrane of Pharoah Sanders. De moeite waard dus, maar het is jammer dat die Maulawi nooit meer iets anders heeft opgenomen...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26992677
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:50 schreef Radiohoofdje het volgende:
Weet er hier iemand iets van de Nederlandse jazzmusici af? (periode vlak na de oorlog)
Ik zoek namelijk muziek van een pianist. Ik heb met moeite wat muziek van hem gevonden. Verder is er ook helemaal geen informatie over hem vinden... Alleen de verhalen van mn oma. En zijn muziek is zo ontzettend leuk.
Oh, Zanderrr je gebruikt dat adres in je profiel niet of wel?
andere optie is het conservatorium in amsterdam te benaderen, ze hebben daar veel fameuze nederlandse jazz musici die daar les geven, zij zullen ook wel veel weten van hun eigen oude helden.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 28 mei 2005 @ 22:10:57 #181
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27440078
Vorig jaar heb ik eens een keer een aflevering van Vrije Geluiden gezien met daarin een Vietnamese of Cambodiaanse jazzmuzikant die erg goed klonk, en waarvan ik toen de naam wel had opgeschreven maar nooit meer iets van opgezocht en beluisterd heb. En nu ben ik uiteraard de beste man zijn naam vergeten. Ik geloof dat hij zijn naam verbond aan een trio. Heeft iemand enig idee wie dit geweest heeft kunnen zijn, of weet iemand of er ergens een lijst te vinden is met oude gasten in Vrije Geluiden?

edit: laat maar, ik heb 'm al gevonden met google, het is ene meneer Cuong Vu. Verder hier iemand met hem bekend?
http://www.vpro.nl/programma/vrijegeluiden/afleveringen/19016341/
  zondag 29 mei 2005 @ 19:36:36 #182
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27461184
Wie heeft er nog meer die Ken Burns documentaire over de geschiedenis van de jazz muziek gezien? De volledige serie is zo'n 22 uur lang, maar er bestaat ook een ingekorte, 12 uur durende versie die door de BBC een tijdje terug is uitgezonden.

Voor mij persoonlijk heeft het zeker geholpen om bepaalde artiesten in een beter historisch perspectief te zetten - ik bedoel, de namen kende ik over het algemeen wel (Bechet, Ellington, Benny Goodman, Fletcher Henderson, etc), maar dit geeft een veel mooier en duidelijker overzicht dan jarenlang af en toe bekend raken met een bepaalde artiest, natuurlijk. Zeker het eerste gedeelte van de documentaire is wat betreft erg interessant; vol met grappige anekdotes, tragische levenslopen, mooie film- en geluidsfragmenten. Maar bij de latere afleveringen laat Ken Burns wel wat steken vallen, jammer genoeg, was ook erg teleurgesteld dat hij juist mijn favoriete jazzartiest - Charles Mingus - totaal weglaat uit zijn documentaire. En na 1960 gaat zijn overzicht van de jazzgeschiedenis wel heel erg snel, vertelt ook bijna niks over fusion en zo.

Maar goed. De soundtrack geeft ook wel een mooi historisch overzicht, en ik ga zeker ook mijn ogen openhouden voor een aantal van de historische albums waarvan ik de muziek in de docu wel kon waarderen. Heeft iemand anders deze serie trouwens al een keer gezien? En weet iemand of er een goede documentaire over Charles Mingus bestaat?
  zondag 29 mei 2005 @ 19:42:41 #183
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27461343
Ik heb de afbeelding van de OP maar op de fok!server gezet. Werd een beetje moe van dat gezeik van ImageSuck.

Nieuwe locatie: http://images.fok.nl/upload/050529_11502_jazzfans1tj.jpg
OP heb ik al aangepast.

Als het niet akkoord is Zanderrr dan lees ik het wel.
  zondag 29 mei 2005 @ 19:48:00 #184
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27461533
Ik heb die serie van Ken Burns ook gezien. Er zitten veel leuke dingen in , maar het geeft m.i. inderdaad geen compleet beeld van de jazz. Allemaal erg gericht op erg traditionele dingen.
Ik heb trouwens ook het boek dat bij de tv-serie hoort, alles vanaf 1969 ( Bitches Brew van Miles Davis) wordt er in 20 pagina's doorheen gejast.

Maar ja , dat is wel een beetje te verwachten als je een serie maakt samen met Wynton Marsalis ; Marsalis en Miles waren geen vrienden ( en dan druk ik het voorzichtig uit ).

Die uitzending met Cuong Vu was inderdaad erg leuk. Nog steeds niet van gekomen om eens wat cd's van hem te gaan luisteren. Hij speelt trouwens ook in de band van Pat Metheny.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 29 mei 2005 @ 19:57:01 #185
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27461802
Ik heb inderdaad nog wat dingen nagelezen over Wynton Marsalis, schijnt niet echt hoog af te geven op jazz van na 1965 en zo. Zo een beetje de hele familie Marsalis werkte trouwens mee aan de documentaire, en een van de kritieken die ik had gelezen over The History of Jazz was dat het wel heel erg leunde op de meningen van maar een select groepje, nogal conservatieve experts. Nou goed, misschien dat iemand nog een keer een waardig vervolg maakt.
pi_27462616
Ik vond Branford Marsalis met z'n Buckshot Lefonque wel vrij vernieuwend. Wynton is idd nogal conservatief ingesteld, die speelde naast Jazz standards ook bekende klassieke stukken als Flight of the Bumblebee e.d.
  zondag 29 mei 2005 @ 20:50:43 #187
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27463270
Branford Marsalis heeft inderdaad duidelijk meer fantasie dan z'n broertje Branford heeft in de jaren 80 trouwens ook nog in de band van Miles Davis gespeeld (Decoy) , en daarna heeft hij ook nog een tijd in de band van Sting gespeeld. Dat kon Wynton geloof ik ook niet echt waarderen.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 29 mei 2005 @ 21:01:04 #188
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27463563
quote:
Op zondag 29 mei 2005 20:26 schreef Beathoven het volgende:
Ik vond Branford Marsalis met z'n Buckshot Lefonque wel vrij vernieuwend. Wynton is idd nogal conservatief ingesteld, die speelde naast Jazz standards ook bekende klassieke stukken als Flight of the Bumblebee e.d.
Ah cool, dat wist ik dan weer niet, dat hij deel uitmaakte van Buckshot LeFonque. Vind ik eigenlijk ook wel een hele fijne band. CD ooit gekocht vanwege de singles, maar het album was duidelijk veel meer dan alleen dat. Tijd om 'm eens af te stoffen en weer eens te spelen.
  zondag 29 mei 2005 @ 21:12:21 #189
14505 OProg
A Life in Music
pi_27463864
Ik zou nog wel eens een goed boek over Fusion willen hebben in de periode 67/75 of iets in die geest. Is daar eigenlijk iets van?
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zondag 29 mei 2005 @ 21:26:48 #190
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27464353
quote:
Op zondag 29 mei 2005 21:12 schreef OProg het volgende:
Ik zou nog wel eens een goed boek over Fusion willen hebben in de periode 67/75 of iets in die geest. Is daar eigenlijk iets van?


Ik heb dit boek van Stuart Nicholson een jaar of twee geleden gekocht bij bol.com ; alleen is die daar nu niet meer leverbaar.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 30 mei 2005 @ 01:48:06 #191
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27471142
quote:
Op zondag 29 mei 2005 19:36 schreef Grobbel het volgende:
Wie heeft er nog meer die Ken Burns documentaire over de geschiedenis van de jazz muziek gezien? De volledige serie is zo'n 22 uur lang, maar er bestaat ook een ingekorte, 12 uur durende versie die door de BBC een tijdje terug is uitgezonden.
[...]
Maar goed. De soundtrack geeft ook wel een mooi historisch overzicht, en ik ga zeker ook mijn ogen openhouden voor een aantal van de historische albums waarvan ik de muziek in de docu wel kon waarderen. Heeft iemand anders deze serie trouwens al een keer gezien? En weet iemand of er een goede documentaire over Charles Mingus bestaat?
Ik heb de serie van Ken Burns gevolgd toen 'ie door de NPS werd uitgezonden en ik heb zelf ook wel gemengde gevoelens over de manier waarop jazz vanaf 1960 wordt behandeld, vooral ook omdat dat de jazz is die ik zelf het meeste luister.

Hoe je het ook wendt of keert, freejazz/avantgarde en fusion waren in de jaren 60 en 70 belangrijke jazzstromingen en daarom hadden ze ook zeker meer aandacht verdiend in de documentaire, zonder allerlei waarde-oordelen.

Charlie Mingus was wel te zien in de documentaire (iig de NPS-versie), maar zijn werk werd helaas wel afgedaan in 5 minuten, terwijl het leven van Duke Ellington of Louis Armstrong nogal uitputtend behandeld werd, ook tijdens de jaren dat ze muzikaal niet zo vreselijk relevant meer waren. Sommige van mijn andere favorieten (bijv. Eric Dolphy, Bill Evans of Wes Montgomery, alledrie briljant en vernieuwend op hun instrument) werden helemaal overgeslagen in de serie. De plechtige toon van de commentatoren werd soms ook wel lichtelijk vervelend, muziek moet tenslotte gewoon spannend, leuk, energiek etc. zijn.

Al met al heb ik evengoed wel met veel plezier naar de serie van Ken Burns gekeken. Ik heb een beter beeld gekregen van de verschillende stromingen, stijlen en ontwikkelingen, en vooral de eerste afleveringen zijn erg interessant.

-edit: Ik moet zeggen dat ik mbt Duke Ellington wel erg gecharmeerd ben van de "Far East Suite", terwijl dat een van z'n latere werken uit de jaren 60 is. Geweldige muziek.


Er schijnt een goede docu over Mingus te zijn, "Triumph of the Underdog", maar die heb ik zelf ook nog nooit gezien: link. De VPRO heeft vorig jaar ook een interessante film over Mingus uitgezonden, misschien herhalen ze hem nog eens.

[ Bericht 9% gewijzigd door Zanderrr op 30-05-2005 02:13:05 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 30 mei 2005 @ 01:55:14 #192
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27471227
quote:
Op zondag 29 mei 2005 19:42 schreef nipeng het volgende:
Als het niet akkoord is Zanderrr dan lees ik het wel.
Nee, perfect. Thanks.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 30 mei 2005 @ 07:35:53 #193
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27472304
quote:
Op maandag 30 mei 2005 01:48 schreef Zanderrr het volgende:


-edit: Ik moet zeggen dat ik mbt Duke Ellington wel erg gecharmeerd ben van de "Far East Suite", terwijl dat een van z'n latere werken uit de jaren 60 is. Geweldige muziek.
Ha, da's toevallig ook mijn eerste aanschaf geweest naar aanleiding van de documentaire (in combinatie met het recommended systeem van AMG). Erg mooie plaat inderdaad.
pi_27478989
Normaal gesproken heb ik het niet zo op vooruit betalen, maar ik heb het er maar op gewaagd en voor het eerst iets besteld bij de NL store. Als alles goed gaat ligt in de loop van deze of volgende week de geremasterde 'Out There' van Eric Dolphy op de deurmat. Ik was al een tijd benieuwd naar het album vanwege de kort maar krachtige recencie op AMG.

quote:
Eric Dolphy's second session as a leader is one of his most intriguing. On this CD reissue, Dolphy is heard performing two songs apiece on alto, bass clarinet, and flute along with a rare appearance ("Eclipse") on clarinet. Joined by Ron Carter on cello, bassist George Duvivier, and drummer Roy Haynes, Dolphy's playing is quite explorative and the hypnotic and somewhat spooky "Out There" finds both Dolphy's bass clarinet and Carter's cello sounding as if they are talking.


[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 30-05-2005 12:57:31 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 15:05:31 #195
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27482815
nlstore is op zich wel een degelijke webwinkel wat betaling en zo betreft, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken. Alleen waarschuw ik je al wel vast dat een bestelling soms veel langer kan duren dan is aangegeven. Ik heb ook wel eens gehad dat een CD niet meer te verkrijgen was, en dat ik daar pas na 6 (!) maanden een berichtje van kreeg. Maar dan krijg je wel een cadeaubon met de waarde van de CD plus 10% extra voor de 'ellende', wat op zich dan wel weer netjes is. En je spaarpunten mag je ook houden, geloof ik.
(je kunt uiteraard ook gewoon vragen om het geld terug te laten storten op je rekening, maken ze verder ook geen probleem van)

Nlstore blijft weliswaar een gok, maar als je geen bezwaar hebt om een tijdje te wachten, dan heb je een bepaalde CD toch vaak voor een heel mooi, laag bedrag binnen. Hun prijzen zijn in ieder geval prima.

[ Bericht 8% gewijzigd door Grobbel op 30-05-2005 15:10:55 ]
pi_27483718
quote:
Op maandag 30 mei 2005 12:49 schreef Beathoven het volgende:
Normaal gesproken heb ik het niet zo op vooruit betalen, maar ik heb het er maar op gewaagd en voor het eerst iets besteld bij de NL store. Als alles goed gaat ligt in de loop van deze of volgende week de geremasterde 'Out There' van Eric Dolphy op de deurmat. Ik was al een tijd benieuwd naar het album vanwege de kort maar krachtige recencie op AMG.

[afbeelding]
[..]
Die CD heb ik nog niet Je maakt me wel een beetje nieuwsgierig nu
  maandag 30 mei 2005 @ 15:56:54 #197
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27484512
Mij ook wel... Eens gaan luisteren.
  maandag 30 mei 2005 @ 16:24:49 #198
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27485487
Die Dolphy-cd zie ik ook vaak bij de Boudisque in Utrecht liggen, denk dat die dus wel uit voorraad leverbaar is. Ik heb 'm zelf ook (nog) niet, maar ken wel een paar tracks van een verzamel-cd. Volgens mij wel de moeite waard.

Ik heb laatst wel "Percussion Bitter Sweet" van Max Roach aangeschaft, ook met ED op diverse blaasinstrumenten. Mooie plaat.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27486784
quote:
Op maandag 30 mei 2005 16:24 schreef Zanderrr het volgende:
Die Dolphy-cd zie ik ook vaak bij de Boudisque in Utrecht liggen, denk dat die dus wel uit voorraad leverbaar is. Ik heb 'm zelf ook (nog) niet, maar ken wel een paar tracks van een verzamel-cd. Volgens mij wel de moeite waard.
Ik had 'm eerst bij Bol.com opgezocht, maar daar stond een levertijd van 5-10 weken, daarnaast was het geen remaster en was hij 5 euro (waar gaat het heen met deze wereld ) duurder
quote:
Ik heb laatst wel "Percussion Bitter Sweet" van Max Roach aangeschaft, ook met ED op diverse blaasinstrumenten. Mooie plaat.
Roach heb ik tot dusver alleen nog maar op 'Money Jungle' gehoord. Het album is AMG pick dus dat zegt meestal al meer dan genoeg. In de toekomst nog maar eens aanschaffen

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 30-05-2005 17:13:41 ]
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:34:14 #200
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_27517520
Ik dacht dat Avant-Garde een soort van progressieve jazzvorm is, maar hier op Allmusic zie ik dat 't een heel apart gerne is. Hoe zit dat?
feest
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:50:23 #201
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27518034
Het is eigenlijk een beetje een containerterm voor 'vooruitstrevende' muziek. Je hebt ook avantgarde klassieke muziek, avant-rock etc. Als naam voor een apart genre is het een beetje een nutteloze vergaarbak, naar mijn mening.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:59:58 #202
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27518339
Het is inderdaad een verzamelnaam waar je weinig aan hebt.
Voornamelijk om hip mee te lijken. "Kijk mij, ik hou van avant-garde"

* nipeng snel The Residents opzet
pi_27527298
In de twintigste eeuw wordt de term avant-garde in de artistieke context gebruikt om er progressieve kunststromingen mee aan te duiden. Avant garde kunstenaars streven in hun werk naar steeds grotere autonomie van de beeldende middelen. Vaak munt dit uit in abstracte kunst, die weliswaar geen herkenbaar onderwerp meer heeft, maar wel een inhoud, die in theoretische artikelen en manifesten wordt verklaard. De avant-garde bewegingen kenmerken zich door hun breuk met het verleden en met de gangbare ideeën in de kunstwereld van eigen tijd en door het strijdbare karakter waarmee ze hun kunst propageren als de enige 'waarheid'. Originaliteit staat hoog aangeschreven.

dit is in alle kunst vormen dus o.a. literatuur / muziek / schilderskunst (waarbij kubisme en surealisme voortkomen)

maar tegenwoordig heb je ook een glossy vrouwenblad dat zo heet.
pi_27530979
Ik dacht altijd dat Avant Garde 'tegendraadse' muziek betekende
  woensdag 1 juni 2005 @ 19:35:31 #205
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27553207
Vanavond een deel van het concert van Stanley Clarke op NSJ van vorig jaar op tv.
Nederland 3 , 23:55
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:26:43 #206
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_27577056
quote:
Op woensdag 1 juni 2005 19:35 schreef fripper het volgende:
Vanavond een deel van het concert van Stanley Clarke op NSJ van vorig jaar op tv.
Nederland 3 , 23:55
Kut, dat wilde ik nog opnemen!
Nu is het te laat

feest
  donderdag 2 juni 2005 @ 14:28:25 #207
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27577116
Ik was bij dat concert op NSJ, tenminste, ik heb er een deel van gezien. Vond er eerlijk gezegd niet zoveel aan.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27577572
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 14:28 schreef Zanderrr het volgende:
Ik was bij dat concert op NSJ, tenminste, ik heb er een deel van gezien. Vond er eerlijk gezegd niet zoveel aan.
Eens is En Stanley was vroeger nog wel een grote held voor mij. Misschien heb ik die trucjes van hem iets te vaak gehoord
  donderdag 2 juni 2005 @ 15:07:53 #209
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27578570
Hey, die Wynton Marsalis is ook zo gek nog niet. Black Codes (from the Underground) is een erg fijne plaat, in ieder geval.
pi_27579197
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 15:07 schreef Grobbel het volgende:
Hey, die Wynton Marsalis is ook zo gek nog niet. Black Codes (from the Underground) is een erg fijne plaat, in ieder geval.
Hij kan ook wel wat
Hij laat zich alleen zo laatdunkend uit over anderen die minder conservatief zijn dan hij. Ik heb ook wel het één en ander van hem. The Marciac Suite uit 1999 is ook wel een erg fijn plaatje.
  zondag 5 juni 2005 @ 12:55:26 #211
14505 OProg
A Life in Music
pi_27641774
Er stond trouwens afgelopen vrijdag een groot interview met Eric Mingus. Inderdaad de zoon van. Boeiende persoonlijkheid. Het ging onder andere over Amerika en het de problemen die hij had als blank persoon (er zit geen spoortje van zijn vader in zijn uiterlijk) in het soms hypocriete amerika. Ik ben hierdoor erg benieuwd geworden naar zijn solo-materiaal.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_27761586


.
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:18:18 #213
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27768622


.

Ook uitstekend geschikt om ongewenste gasten het huis mee uit te jagen
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27853112
Over een half uurtje op Ned3 Bimhuis Blues
  zondag 12 juni 2005 @ 12:33:24 #215
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27853218
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:18 schreef Zanderrr het volgende:
[afbeelding]

.

Ook uitstekend geschikt om ongewenste gasten het huis mee uit te jagen
Holy shit Avantgarde, Free Jazz en Pscychedelica!
Hebbuh!
quote:
Op zondag 12 juni 2005 12:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Over een half uurtje op Ned3 Bimhuis Blues
Check
Dank u voor de tip.
  zondag 12 juni 2005 @ 17:00:53 #216
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27860554
Dat was wel een aardig programma Scrutinizer.
  maandag 13 juni 2005 @ 15:38:15 #217
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_27889880
TeeVeePee.

* I.R.Baboon is ook langzaam into de jazz aan het geraken.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_27891988
goed bezig baboon, wat vind je mooi?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_27892041
quote:
Op maandag 13 juni 2005 15:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
TeeVeePee.

* I.R.Baboon is ook langzaam into de jazz aan het geraken.
welkom bij de club
  maandag 13 juni 2005 @ 16:40:02 #220
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27892103
Staat die Bimhuis Blues nog ergens online? Heb 't helemaal gemist...

Gisteren wel naar het Benjamin Herman Kwartet geweest, ook met Jesse van Ruller (gitaar), Martijn Vink (drums) en Carlo de Wijs (Hammond B3). Was een lekker potje soul-jazz.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27892344
benji met een aantal van zijn oud NCC collegea
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_27893092
quote:
Op zondag 12 juni 2005 17:00 schreef nipeng het volgende:
Dat was wel een aardig programma Scrutinizer.
Het viel mij niet mee. Met een andere montage zou er misschien nog wel iets van te maken zijn maar zoals nu was, was het een zooitje. De maker heeft duidelijk moeite gehad keuzes te maken

Archie Shepp vragen naar zijn herinneringen aan het Bim-huis was ook niet bepaald een gelukkige keuze aangezien meneer al z'n hele leven high is en daarom het geheugen van een goudvis heeft. Het BIM-huis had imo een beter videodocument verdiend.
pi_27893675
quote:
Op maandag 13 juni 2005 16:40 schreef Zanderrr het volgende:
Staat die Bimhuis Blues nog ergens online? Heb 't helemaal gemist...
Ik vrees het niet, zal wel komen omdat de documentaire niet in handen is van de omroep zelf maar eigendom is van filmmaker Hans Hylkema. Zowel NPS Matinee als 'uitzending gemist' hebben 'm iig niet.
  maandag 13 juni 2005 @ 17:41:06 #224
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27893781
Ik zag dat die Hans Hylkema trouwens ook een documentaire over het optreden van Eric Dolphy in Nederland heeft gemaakt, en die is ook op DVD te koop. Iemand daar een positief of negatief oordeel over?

Een stukje van hetzelfde Dolphy-concert kun je trouwens ook online beluisteren (compleet met aankondiging van jazzpaus Michiel de Ruyter: http://mdr.jazzarchief.nl/radio/
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 13 juni 2005 @ 17:47:39 #225
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27893949
quote:
Op maandag 13 juni 2005 15:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
TeeVeePee.

* I.R.Baboon is ook langzaam into de jazz aan het geraken.
Ik doe even met IR mee.

Zelf nog een enorm grote jazz-newbie, maar kan het meeste dat ik gehoord heb toch enorm waarderen .
  maandag 13 juni 2005 @ 18:24:50 #226
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27894817
quote:
Op maandag 13 juni 2005 17:16 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Het viel mij niet mee. Met een andere montage zou er misschien nog wel iets van te maken zijn maar zoals nu was, was het een zooitje. De maker heeft duidelijk moeite gehad keuzes te maken
Daarom was het wel aardig.
quote:
Archie Shepp vragen naar zijn herinneringen aan het Bim-huis was ook niet bepaald een gelukkige keuze aangezien meneer al z'n hele leven high is en daarom het geheugen van een goudvis heeft.
Ik heb geen band met het bimhuis dus mij kon het weinig schelen.

Die Archie was behoorlijk gedesinteresseerd, het kon 'm allemaal niet veel schelen.
Het einde met die kleffe ollander was ook om te gruwelen.

Het nieuwe huis heeft een mooi uitzicht.
  maandag 13 juni 2005 @ 18:30:09 #227
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27894927
Mjah, ik had liever gehad dat 't Bimhuis echt op het water uitkeek in plaats van op de spoorbaan. Het is er verder trouwens bijzonder goed toeven, hoor.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27894933
John Engels deed idd wel een beetje eng verliefd tegen Archie.

"I love you, man, you know that."

En dan nog een kus op z'n hand... .
  maandag 13 juni 2005 @ 18:54:00 #229
11502 nipeng
The last ride is free
  maandag 13 juni 2005 @ 19:16:18 #230
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27896342
quote:
Op maandag 13 juni 2005 17:41 schreef Zanderrr het volgende:
Ik zag dat die Hans Hylkema trouwens ook een documentaire over het optreden van Eric Dolphy in Nederland heeft gemaakt, en die is ook op DVD te koop. Iemand daar een positief of negatief oordeel over?

Een stukje van hetzelfde Dolphy-concert kun je trouwens ook online beluisteren (compleet met aankondiging van jazzpaus Michiel de Ruyter: http://mdr.jazzarchief.nl/radio/
Ik heb hem een paar jaar geleden op tv gezien, hij is toen denk ik bij Vrije Geluiden of zo uitgezonden. Dat zal dan wel een ingekorte versie zijn geweest, want de film duurt 90 minuten.

De film is eigenlijk een soort van reconstructie van de laatste maand van Dolphy. Er zit overigens niet veel film-materiaal van Dolphy zelf in, alleen wat stukjes met Mingus als ik het me goed herinner.

Er wordt vooral verteld over de twee concerten van Dolphy in Nederland begin juni 1964, met Misha Mengelberg, Jacques Schols en Han Bennink. Bennink leest een aantal stukken voor uit zijn dagboek uit die tijd, daaruit blijkt oa dat er plannen waren om later meer met Dolphy te gaan optreden.
Verder is er veel aandacht op de opname-sessie in Hilversum, waarvan de cd Last Date is verschenen.De film loopt door tot het eind van de maand, als Dolphy in Berlijn sterft.

Ik vond het in ieder geval wel de moeite waard om te zien. Je moet hem niet kopen voor de mooie beelden van Dolphy ( want die zitten er weinig in naar mijn herinnering ), maar het geeft wel een aardig beeld van Dolphy , en die dagen in Nederland.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_27896498
Ach ja, Johnnie Engels... sentimentele oude 'vogel'

Laatst was er nog een documentaire over hem, zat-ie in het donker in z'n huiskamer voor de duizendste keer naar beelden van optredens van hem bij Chet Baker te kijken Hij was vooral erg eenzaam na de dood van z'n vrouw. Dat is iets wat je heel vaak tegenkomt bij oudere jazz-muzikanten. Omdat ze eigenlijk altijd aan het werk zijn als andere, dare I say normale, mensen vrij zijn en vice versa, zijn ze vaak voor hun sociale leven helemaal afhankelijk van hun partner. Als die wegvalt dan blijft alleen nog 'het circuit' over.
pi_27937979
Wie traden er nu helemaal aan 't eind van die Bimhuis-docu op?
Klonk wel leuk eigenlijk. Niels nogwat...
  woensdag 15 juni 2005 @ 03:19:16 #233
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_27940128
quote:
Op maandag 13 juni 2005 16:36 schreef komrad het volgende:
goed bezig baboon, wat vind je mooi?
Autistische Neurotenjazz. Liefst uptempo met contrabas-piano-drums. Sax is niet eens nodig.

Vorige week was ik nog naar het Amsterdams Studentenjazz Festival geweest en dat was heel erg tof.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 15 juni 2005 @ 06:51:37 #234
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27940457
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 00:24 schreef DennisMoore het volgende:
Wie traden er nu helemaal aan 't eind van die Bimhuis-docu op?
Klonk wel leuk eigenlijk. Niels nogwat...
Nils Petter Molvaer en ja ik vond het ook gaaf klinken.

Website
3voor12
  woensdag 15 juni 2005 @ 16:55:34 #235
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27956891
Ik heb die cd 'Khmer' van Molvaer, da's een goede iig. Erik Truffaz maakt ook enigszins vergelijkbare muziek en dat is ook zeer goed te pruimen. Veel van die 'nu-jazz' is een beetje te simpel naar mijn smaak, maar wat deze mannen doen kan ik zeer goed hebben. De nieuwe Nostalgia 77-cd is ook een aanrader trouwens.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27970764
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 16:55 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb die cd 'Khmer' van Molvaer, da's een goede iig. Erik Truffaz maakt ook enigszins vergelijkbare muziek en dat is ook zeer goed te pruimen. Veel van die 'nu-jazz' is een beetje te simpel naar mijn smaak, maar wat deze mannen doen kan ik zeer goed hebben. De nieuwe Nostalgia 77-cd is ook een aanrader trouwens.
ook maar eens proberen

Ik heb vandaag Out There van Dolphy binnengekregen en hij valt me niks tegen. De geremasterde opnames klinken alsof ze gisteren zijn opgenomen en dat is niet slecht voor een album van 45 jaar oud.

Zijn er eigenlijk albums die op Out to lunch lijken qua samenspel van instrumenten? Ik vond de schelle vibrafoon die hier en daar inviel toch best lekker klinken.
  donderdag 16 juni 2005 @ 00:26:37 #237
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27970840
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 00:22 schreef Beathoven het volgende:
Zijn er eigenlijk albums die op Out to lunch lijken qua samenspel van instrumenten, ik vond de schelle vibrafoon die hier en daar inviel toch best lekker klinken.
"Iron Man" van Dolphy lijkt wel een beetje op "Out to Lunch", al kan ik me zo snel ff niet herinneren of daar nou ook vibrafoon inzit (edit: wel dus). Verder "Destination Out" van Jackie McLean, die plaat doet me ook vaak een beetje aan OTL denken.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  donderdag 16 juni 2005 @ 00:36:11 #238
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_27971066
Zo. Ik was weer naar de Alto vanavond. Natuurlijk niet heel diehard en zo, maar voor een eenvoudige jazzliefhebber toch wel heel aangenaam.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_27971273
Bedankt Zanderrr!

Ik lees hier op AMG dat Iron Man zo'n beetje uit dezelfde bezetting bestaat als die van Out to Lunch incl. Bobby Hutcherson, dezelfde vibrafonist... die ook terugkeert op Destination Out.
quote:
Iron Man is every bit as essential and strikes a more consistent ambience than its widely varied twin. It also more clearly anticipates the detailed, abstract sound paintings of Dolphy's masterwork Out to Lunch,
Ook het lezen van de review van Destination out maakt me erg nieuwschierig naar de inhoud. Ik denk dat ik die van Jackie McLean eerst maar eens ga aanschaffen.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 17:39:02 #240
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_28046757
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 18 juni 2005 @ 18:35:59 #241
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28047833
Leuk.

Jammer dat ie er bij mij na een minuut er mee kapt.
  zondag 19 juni 2005 @ 22:55:19 #242
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28075570
Dat filmpje komt uit een Duitse TV-uitzending van het Miles Davis Quintet van vijftig minuten. Ik heb de hele video, 't is een aanrader als je 'm kunt vinden. Er moet een gigantische hoeveelheid beeldmateriaal van Davis zijn die ergens in de archieven van allerlei tv-maatschappijen ligt te verstoffen..

Ook wel leuk: Vandaag precies vijftig jaar geleden..

[ Bericht 27% gewijzigd door Zanderrr op 19-06-2005 23:02:01 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 20 juni 2005 @ 00:26:00 #243
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_28078220
quote:
Op zondag 19 juni 2005 22:55 schreef Zanderrr het volgende:
Dat filmpje komt uit een Duitse TV-uitzending van het Miles Davis Quintet van vijftig minuten. Ik heb de hele video, 't is een aanrader als je 'm kunt vinden. Er moet een gigantische hoeveelheid beeldmateriaal van Davis zijn die ergens in de archieven van allerlei tv-maatschappijen ligt te verstoffen..

Ook wel leuk: Vandaag precies vijftig jaar geleden..
Wow, draai even een kopietje voor me. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 20 juni 2005 @ 07:17:58 #244
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28079859
Zo die clip nogmaals binnengehaald. Nu kan ik 'm helemaal bekijken. Jammer dat het zo kort is.
* Nee dat is geen hint.

Anyway 50 jaar geleden, wat zijn wij toch nog broekies.
pi_28091605
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 00:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

ook maar eens proberen

Ik heb vandaag Out There van Dolphy binnengekregen en hij valt me niks tegen. De geremasterde opnames klinken alsof ze gisteren zijn opgenomen en dat is niet slecht voor een album van 45 jaar oud.

Zijn er eigenlijk albums die op Out to lunch lijken qua samenspel van instrumenten? Ik vond de schelle vibrafoon die hier en daar inviel toch best lekker klinken.
Ik zou eens naar albums van Andrew Hill uit diezelfde periode luisteren. Ik denk dat albums van hem wel beetje in het zelfde hokje jazz vallen als Out to Lunch.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 20 juni 2005 @ 17:52:30 #246
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28095435
Drop maar een mailtje, dan kijk ik wel of ik een kopietje kan draaien.

Andrew Hill is inderdaad ook een goede tip. "Point of Departure" is een aanrader (en wederom met Eric Dolphy), maar ik heb laatst ook "Passing Ships" en "Dance of Death" aangeschaft, en daar was ik ook wel over te spreken. Dit jaar staat 'ie trouwens ook weer op NSJ.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 20 juni 2005 @ 23:51:43 #247
14505 OProg
A Life in Music
pi_28105731
quote:
Op zondag 19 juni 2005 22:55 schreef Zanderrr het volgende:

Ook wel leuk: Vandaag precies vijftig jaar geleden..
Tsjah, Charlie Parker ligt ook alweer meer dan 50 jaar onder de zoden. Bizar eigenlijk/ Dat je muziek na zo'n tijd nog leeft, langer dan je zelf op de aarde rond hebt mogen huppelen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_28150070
Nld 3 nu, een NSJF-concert.
  donderdag 23 juni 2005 @ 06:57:11 #249
11502 nipeng
The last ride is free
  donderdag 23 juni 2005 @ 07:09:27 #250
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28153145
Tja, het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen er ook echt naar gaan kijken, dus stop maar weer weg op de late woensdagavond..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 24 juni 2005 @ 20:36:13 #251
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28204113
Lee Morgan - adoratiepost. . Vanmiddag 'Search for the New Land' weer eens gedraaid, blijf dat echt een meesterlijke cd vinden.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 24 juni 2005 @ 20:42:25 #252
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_28204322
Ben benieuwd, ik zal die Lee Morgan CD eens beluisteren.
Vanmiddag ook Philly Joe Jones' Blues for Dracula nog een keer opgezet. Best een mooie plaat, daar niet van, maar dat vage dracula-hoorspel aan het begin van het titelnummer blijft toch enigszins storen.
pi_28204457
Nu bij Netwerk een stukje over Benny Bailey
  vrijdag 24 juni 2005 @ 20:48:12 #254
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_28204488
Geen idee of het nodig is, maar een keer wat reclame maken voor Art Af Oryx, een leuke Duits/Nederlands jazzcollectief wat ik vorig jaar live heb mogen aanschouwen en toentertijd ook een album van aangeschaft heb (Transition). Niks wereldschokkends, maar wel fijne muziek.
Er zijn wat mp3'tjes te downloaden op de volgende site:
http://www.facing-true-north.com/ftn/set.php
Gewoon naar 'store' gaan, en dan op de albumhoezen klikken voor een tracklist met ook een aantal mp3s.

En op de bandsite kun je nog een aantal tracks beluisteren.
http://www.artaforyx.de/

[ Bericht 7% gewijzigd door Grobbel op 24-06-2005 20:55:22 ]
pi_28205666
Zo, ik heb Destination Out van Jackie McLean ook binnen. Heeft idd wel wat weg van Out to lunch. Het enige verschil is dat deze eigenlijk iets minder 'ruig' klinkt maar het is toch wel lekker zo op een zwoele zomeravond
  zaterdag 25 juni 2005 @ 20:23:39 #256
14505 OProg
A Life in Music
pi_28231954
quote:
1. Song X. (Ornette COLEMAN) (5:36)
2. Mob Job. (Ornette COLEMAN) (4:07)
3. Endangered Species. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (13:16)
4. Video Games. (Ornette COLEMAN) (5:17)
5. Kathelin Gray. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (4:13)
6. Trigonometry. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (5:08)
7. Song X Duo. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (3:10)
8. Long Time No See. (Ornette COLEMAN) (7:39)

Ornette COLEMAN
alto saxophone
violin (2)

Pat METHENY:
guitar
guitar synth.

Charlie HADEN:
bass

Jack DEJONETTE:
drums

Denardo COLEMAN:
drums
percussion
Recorded "live" December 12-14, 1985 at the Power Station, NYC.
Dit is toch wel zo'n geweldige CD. Heerlijke free-jazz. Het doet me wat denken aan Masada, onder andere Live in Jerusalem. Geweldige rol ook voor Dejonette, die echt de sterren van de hemel drumt. Aanrader voor een ieder die dit soort freakmuziek kan waarderen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 25 juni 2005 @ 20:34:25 #257
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28232282
Ik ben wel benieuwd naar die cd. Meestal vind ik Metheny eigenlijk een beetje saai (de man kan verder wel goed spelen, daar niet van..) en sowieso vermijd ik meestal alles wat in de jaren 80 is opgenomen ( ), maar 'k heb hier idd goede verhalen over gehoord.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 25 juni 2005 @ 20:50:34 #258
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_28232783
Prima cd inderdaad , Song X. Meer Coleman dan Metheny naar mijn idee, dus niet saai.
Is dit al de remaster die rond deze tijd zou uitkomen ?

Metheny had wel wat meer van dit soort dingen mogen doen.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 25 juni 2005 @ 21:34:51 #259
14505 OProg
A Life in Music
pi_28234163
Nee, het is de oude. Dit klinkt idd niet als Metheny. Ik vind trouwens 'Imaginary Day' en 'Secret Story; wel erg mooie albums. Ben wel benieuwd naar de remaster dan. De info hier is marginaal.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 25 juni 2005 @ 22:11:31 #260
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_28235222


Dit is de remaster die in augustus gaat uitkomen volgens nonesuch.

De nieuwe versie heeft 14 tracks :
quote:
Police People
All of Us
The Good Life
Word from Bird
Compute
The Veil
Song X
Mob Job
Endangered Species
Video Games
Kathelin Gray
Trigonometry
Song X Duo
Long Time No See
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 26 juni 2005 @ 13:34:14 #261
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28247876
Bedankt voor de tip, ik wacht nog wel even op die remaster voordat ik 'm koop.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 28 juni 2005 @ 18:18:59 #262
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_28310391
Wat is hier trouwens de algemene mening over Susie Ibarra? AMG heeft maar weinig info over haar, maar wat ik tot dusver van haar werk gehoord heb (met name the Songbird Suite) is wel interessant.
Er staan ook wat mp3s op haar site, voor hen die haar nog helemaal niet kennen (al heeft ze al eens met John Zorn samengewerkt als ik het goed gelezen heb).
  dinsdag 28 juni 2005 @ 18:49:38 #263
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28311213
Ik heb die Songbird Suite hier nog ergens op de harde schijf staan, maar het is me niet heel erg bijgebleven. Zo maar weer eens luisteren, zodra mijn vers aangeschafte cd van Bobby Hutcherson ("Dialogue" met o.a. Freddie Hubbard & Andrew Hill) afgelopen is.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_28350333
DIe fragmenten van Dave Brubeck op North Sea Jazz in NPS output waren gaaf. Ik weet zo niet wie er allemaal met 'm meespeelden, maar het was een goede bezetting. Ze speelden ook nummers die ik nog niet kende o.a. London Flat, London Sharp en Travellers Blues. Deze wil ik nog weleens op CD wil zien te krijgen.
  donderdag 30 juni 2005 @ 13:05:46 #265
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28354340
Vond het ook een leuke uitzending. De bezetting was: Dave Brubeck (piano); Bobby Militello (alto sax, flute); Michael Moore (bass); Randy Jones (drums). Jammer dat 't het weer zo'n korte uitzending was, kunnen ze niet gewoon het hele concert laten zien?

Evengoed hulde voor de NPS (en VPRO) die deze muziek tenminste nog ruimte geven op de televisie.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_28384969
quote:
Op donderdag 30 juni 2005 13:05 schreef Zanderrr het volgende:
Evengoed hulde voor de NPS (en VPRO) die deze muziek tenminste nog ruimte geven op de televisie.
Dat ziet er niet goed uit voor de toekomst
pi_28385480
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 12:50 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat ziet er niet goed uit voor de toekomst
Nee idd, het kan binnenkort weleens gedaan zijn met de NPS.. en dan is het ook gebeurd met de Jazz en andere goede muziek op TV.

Als je een sterke publieke omroep wilt hebben waar ruimte is voor nieuws, actualiteiten, cultuur en muziek dan moet je vooral het hart van dit alles eruit halen. Twee publieke netten is ok, maar dan liever met de NPS en zonder omroepen als de EO en de TROS. Die 2 bieden geen goed alternatief voor commerciele TV.
  vrijdag 1 juli 2005 @ 13:24:00 #268
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28386077
Ach, misschien reserveert John de Mol zometeen wel zendtijd voor een mooi jazzprogramma op Talpa...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_28387210
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:24 schreef Zanderrr het volgende:
Ach, misschien reserveert John de Mol zometeen wel zendtijd voor een mooi jazzprogramma op Talpa...
Dat worden dan specials van Jamie Cullum en natuurlijk Laura Fygi
pi_28644026
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 20:50 schreef fripper het volgende:
Prima cd inderdaad , Song X. Meer Coleman dan Metheny naar mijn idee, dus niet saai.
Is dit al de remaster die rond deze tijd zou uitkomen ?

Metheny had wel wat meer van dit soort dingen mogen doen.
Song X is inderdaad een goede CD.
Het vreemdste waar Metheny ooit aan meegewerkt heeft vind ik de 3 CD-set "The Sign Of 4" uit 1997.
Derek Bailey - guitar
Pat Metheny - guitar
Gregg Bendian - percussion
Paul Wertico- percussion
pi_28644227


Carnival '99 van String Cheese Incident vanavond maar weer eens opgezet, niet helemaal een Jazz CD maar er staan toch een paar Jazz en Fusion gerelateerde tracks op waaronder Birdland en Take Five. In plaats van de gebruikelijke saxofoons nu eens met het getokkel van gitaren, best lekker om zo nu en dan eens te draaien
  zaterdag 9 juli 2005 @ 09:33:20 #272
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_28646900
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 01:13 schreef sjaakie_v het volgende:

[..]

Song X is inderdaad een goede CD.
Het vreemdste waar Metheny ooit aan meegewerkt heeft vind ik de 3 CD-set "The Sign Of 4" uit 1997.
Die ken ik nog niet. Ik denk dat ik hem wel kan waarderen
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 9 juli 2005 @ 11:21:32 #273
11502 nipeng
The last ride is free
pi_28648282
Heb gisteren ook een deel gezien van de NPS uitzending. Gave Jazz performances van Robert Cray en Al Wood.
  zondag 17 juli 2005 @ 13:59:15 #274
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28880865
En maar weer eens omhoog voordat 'ie uit de topiclijst verdwijnt. Zal vandaag of morgen m'n NSJ foto's eens scannen.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 17 juli 2005 @ 19:37:37 #275
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_28888947
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 13:24 schreef Zanderrr het volgende:
Ach, misschien reserveert John de Mol zometeen wel zendtijd voor een mooi jazzprogramma op Talpa...
!
pi_29313767
Hoewel ik verder (nog!) niet zo thuis ben in de jazz, valt mij pardoes op dat ik maarliefst 5 albums uit de opingspost-collage in mijn bezit heb
Geheel toevallig * voelt zich héél wat

En dit is ongetwijfeld mijn favoriet:
  maandag 1 augustus 2005 @ 02:59:20 #277
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_29314549
* Zanderrr reikt de Roodkoperen Fluit van Verdienste en vijf ton Koperpoets uit aan Webfreak.

Uiteraard heb ik ze zelf allemaal..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_29322466
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 02:59 schreef Zanderrr het volgende:
* Zanderrr reikt de Roodkoperen Fluit van Verdienste en vijf ton Koperpoets uit aan Webfreak.
  maandag 1 augustus 2005 @ 15:30:49 #279
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_29325578
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 16:14 schreef Doff het volgende:
Trouwens nog een aanrader voor jazz/dvd-fans: A Night with Blue Note. Een live optreden ter viering van de wedergeboorte van Blue Note uit '85. Met jazzartiesten als Joe Henderson, Freddie Hubbard, Herbie Hancock, Art Blakey, Johnny Griffin, Bobby Hutcherson, Stanley Turrentine, Jackie McLean, Reggie Workman, Ron Carter, Kenny Burrell en veel anderen. Zeer zeker de moeite waard. Een van de mooiste optredens van de opname is die van Stanley Jordan, wat hij met zn gitaar kan is écht verbluffend
Ik heb deze DVD nu ook trouwens, inderdaad een hele mooie. Ik vind de versie van "Appointment In Ghana" met Jackie McLean en Woody Shaw die hier opstaat echt geweldig. Nou ja, een aanrader dus, sowieso is het altijd mooi om zoveel spelplezier bij de muzikanten te zien.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_29326162
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 02:08 schreef webfreak het volgende:
Hoewel ik verder (nog!) niet zo thuis ben in de jazz, valt mij pardoes op dat ik maarliefst 5 albums uit de opingspost-collage in mijn bezit heb
Geheel toevallig * voelt zich héél wat

En dit is ongetwijfeld mijn favoriet:
[afbeelding]


Ik heb m'n onderschrift aan het album opgedragen, daar kwam ook het idee van het klokje vandaan
pi_29326476


Deze hoop ik over een tijdje te ontvangen van de NL store, een box met 4 CD's waarop allerlei jazztracks in afwijkende maatsoorten staan + een boekwerk over de gespeelde muziek. Uiteraard had ik al een paar van de nummers op andere Brubeck albums, maar dat is slechts een klein deel. Waar ik vooral benieuwd naar ben is het werk dat minder bekend is.
  maandag 1 augustus 2005 @ 16:05:50 #282
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_29326671
Dat ziet er mooi uit. De big band van Don Ellis heeft ook allemaal van die composities in rare maatsoorten, vaak nog net ff wat vergezochter dan wat Brubeck doet.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_29401389
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 16:05 schreef Zanderrr het volgende:
Dat ziet er mooi uit. De big band van Don Ellis heeft ook allemaal van die composities in rare maatsoorten, vaak nog net ff wat vergezochter dan wat Brubeck doet.
Wat is een goede instapplaat van Don Ellis ?
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 22:50:11 #284
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_29453428
Ik lben ook een jazz fan.Ik luister vooral naar www.kplu.org lekkere jazz
pi_29469385
Kent iemand nog goeie jazz DVD's? Ben zelf vooral geinteresseerd in pianisten (omdat ik er zelf 1 ben).
pi_29847998
Op het moment draai ik veel:


<waarschjinlijk iets te 'liftmuziek' voor de gemiddelde Dolphy of Sun Ra fan




Naar deze plaat ben ik al maanden op zoek, vooral om de track Our November maar op ebay zijn de prijzen niet te doen iig, dus als iemand 'm ooit ergens ziet liggen (op vinyl) laat het me weten! :
pi_29851037
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 15:59 schreef Beathoven het volgende:
[afbeelding]

Deze hoop ik over een tijdje te ontvangen van de NL store, een box met 4 CD's waarop allerlei jazztracks in afwijkende maatsoorten staan + een boekwerk over de gespeelde muziek. Uiteraard had ik al een paar van de nummers op andere Brubeck albums, maar dat is slechts een klein deel. Waar ik vooral benieuwd naar ben is het werk dat minder bekend is.
oei dat zit er erg leuk uit, mss maar eens aanschaffen ooit
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  maandag 22 augustus 2005 @ 19:16:57 #288
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_29869245
Ik vind die Les McCann plaat best te pruimen eigenlijk, maar "Swiss Movement" en "Invitation to Openness" vind ik wel beter. Die Walter Bishop-plaat heb ik alleen in MP3 formaat, volgens mij is 't origineel daarvan idd behoorlijk moeilijk te vinden op lp, sowieso wordt er voor praktisch alles op Black Jazz records grof geld betaald.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_29873518
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 19:16 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind die Les McCann plaat best te pruimen eigenlijk, maar "Swiss Movement" en "Invitation to Openness" vind ik wel beter. Die Walter Bishop-plaat heb ik alleen in MP3 formaat, volgens mij is 't origineel daarvan idd behoorlijk moeilijk te vinden op lp, sowieso wordt er voor praktisch alles op Black Jazz records grof geld betaald.
Ja op ebay zie ik die Black Jazz platen voor belachelijke prijzen gaan soms, maar zie je ze uberhaupt ooit wel eens in Nederlandse platenzaken op vinyl? Ik neem aan dat ze hier nooit uitgebracht zijn vroeger, maar anders zijn er vast wel genoeg serieuzere verzamelaars om ze voor m'n neus weg te graaien.

Wel jammer want de meeste releases vind ik zeker de moeite waard (vind alleen die Doug Carn platen soms wat overschat, kan niet zoveel met die vocalen)
pi_29874433
Heeft iemand trouwens nog wat dj's aan te raden die wat oude jazz draaien, dus liefst geen verkapte lounge dj's. De enige naam die mij te binnen schiet nu is Jules Deelder (zou z'n collectie wel eens willen zien btw), maar er zullen wel meer zijn toch? Zijn die Blue Note avonden wat?
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:49:10 #291
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_29884091
Volgens mij zijn er wel recent geperste bootlegs van Black Jazz-albums op vinyl in omloop hier (net zoals bijv. die herpersingen van Sun Ra-albums op Saturn), maar zelfs die zie ik zelden. Net als bij Strata East schijnt het allemaal nogal onduidelijk geregeld te zijn met de rechten, waardoor legale heruitgaves er voorlopig niet inzitten. Bij Da Capo in Utrecht heb ik weleens 't een en ander zien liggen, maar 'k weet niet meer precies welke titels.

Ik ben in Utrecht weleens naar zo'n Blue Note Trip-avond geweest, maar wat daar vooral gedraaid werd had imo weinig met jazz te maken, en dan ben ik nog niet eens een purist of zo. Sowieso vind ik Maestro als DJ eigenlijk maar zeer matig, hij heeft ook een radioprogramma op Arrow Jazz. Binnenkort komen Jazzanova draaien op zo'n BN party, misschien is dat beter te pruimen, want hun mix-cd was imo ook veel beter dan die van Maestro. Verder weet ik 't eigenlijk ook niet echt, ben zelf ook niet zo'n clubber.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zanderrr op 23-08-2005 12:56:12 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_29884626
Ik ben verder zelf ook geen purist, maar ik zou graag eens wat oude jazz gedraaid zien worden ergens, vaak zijn de 'jazz'avonden gewoon soort van triphop/loungeavonden ofzo. Misschien dj Deelder maar eens ergens gaan zien draaien.

De rechten voor Black Jazz liggen nu bij een long time fan die de releases opnieuw op cd en vinyl wil gaan uitbrengen. En ook nieuwe platen wil gaan releasen.
http://www.blackjazz.com/aboutus.html
pi_29884664
ik ben ook een keer bij on a blue note trip met dj maestro geweest.
muziek die hij draaide was wel aardig maar geen echte jazz volgens mij.
pi_30018759
Gister bij Da Capo geweest, geen Black Jazz, wel een hoop keuze aan andere jazz re-issues. Had niet veel geld op zak, dus alleen deze plaat meegenomen voor nu:


Kom sowieso nog ff terug voor deze:
pi_30022277
freddie hubbard, dat is een bekende naam, miles davis natuurlijk ook haha

zijn die platen duur?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 11:59:16 #296
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_30024343
Volgende keer als je in Utrecht bent kun je ook nog ff bij de Jazzwinkel op de Oude Gracht kijken, die heeft ook redelijk wat op vinyl.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_30026741
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 09:43 schreef komrad het volgende:
freddie hubbard, dat is een bekende naam, miles davis natuurlijk ook haha

zijn die platen duur?
12 euro p.s.

en bedankt voor de tip zanderrr, wist helemaal niet van het bestaan van die zaak af.
pi_30027030
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 21:02 schreef komrad het volgende:

[..]

oei dat zit er erg leuk uit, mss maar eens aanschaffen ooit
Kreeg van de week een mailtje over dat het nog wel even kon duren met de levering. Hopelijk wordt 't 'm dit jaar nog
pi_30408189
vandaag aangeschaft

Art Blakey's Jazz Messengers - A Night in Tunisia



Verve Jazz Masters 2 - Count Basie



Gekocht bij Van den Akker, een erg leuke (en kleine) zaak in Leeuwarden met op de bovenverdieping alleen maar Jazz en in de 'kelder' allerlei soorten alternatieve rock en blues. A Night in Tunisia van Art Blakey's Jazz Messengers stond al een tijd op m'n lijst en ik wilde ook nog eens wat van Count Basie proberen dus heb ik deze uit de verve masters collectie maar gekocht om mee te beginnen. Had helaas niet zoveel tijd om overal doorheen te spitten dus ik kom er zeker nog eens terug.

De verkoper raadde mij ook een cd met Jazz-remixen aan die ik volgens mij hier ook weleens in een eerder deel van dit topic tegengekomen ben. Deze ga ik daar ook nog eens beluisteren
  vrijdag 9 september 2005 @ 01:44:54 #300
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_30408616
Hey, da's een andere 'Tunesia' dan degene die ik heb (ik heb die op Blue Note met alleen letters op de voorkant), of is alleen de cover anders?
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_30489187
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 01:44 schreef Zanderrr het volgende:
Hey, da's een andere 'Tunesia' dan degene die ik heb (ik heb die op Blue Note met alleen letters op de voorkant), of is alleen de cover anders?
T zijn compleet andere albums. Ik vind zelf die van Blue Note veel leuker. Die van Bluebird vind ik een beetje duffig, maar das mijn smaak. Wel leuk om Jackie McLean met Blakey te horen
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')