Ja, jij wordt ook bedanktquote:Op maandag 24 januari 2005 17:08 schreef Zanderrr het volgende:
Zo, een jubileumtopic. Mede dankzij deze reeks heb ik me vorig jaar behoorlijk arm gekocht aan jazz-cds.
Jezus Christus wat een zoetsappige kutmuziek zeg! !!!quote:Op maandag 24 januari 2005 23:43 schreef DennisMoore het volgende:
Een kennis van me zond me net wat mp3's van ene Silje Nergaard.
Heerlijk zoetig en rokerig relaxed. Begeleiding contrabas, piano, en drums met van die kwastjes ipv stokjes. .
http://www.siljenergaard.com/video/bestillmyheart.wvx
[afbeelding]
(Ik had dus nog nooit van d'r gehoord...)
Neuh, niet echt geweldig , beetje slaapmuziek.quote:Op maandag 24 januari 2005 23:43 schreef DennisMoore het volgende:
Een kennis van me zond me net wat mp3's van ene Silje Nergaard.
Heerlijk zoetig en rokerig relaxed. Begeleiding contrabas, piano, en drums met van die kwastjes ipv stokjes. .
http://www.siljenergaard.com/video/bestillmyheart.wvx
[afbeelding]
(Ik had dus nog nooit van d'r gehoord...)
Deel 1 of 2 ?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 18:30 schreef OProg het volgende:
Ik heb net 'The Ornette Coleman Trio at the "Golden Circle" Stockholm' gekocht.
'Authoriteitsargumentatie'. .quote:Op dinsdag 25 januari 2005 18:01 schreef nipeng het volgende:
Ik heb nooit aan de muziek van Norah Jones gedacht als Jazz.
Kenners, wat is jullie mening?
Ik luister graag naar z'n 'Complete Town hall Concert'quote:Op woensdag 26 januari 2005 07:48 schreef fripper het volgende:
Interstellar Space is inderdaad erg mooi
Mingus albums ... er zijn er zo veel die mooi zijn. Blues and Roots , Mingus Ah um en Mingus Dynasy zijn wel uitschieters vind ik. 1959 was een goed Mingus-jaar.
Tsja, de meest verkochte artiest uit de Blue Note stal. Commercieel lang houdbaar maar alles is relatief...quote:Op dinsdag 25 januari 2005 18:01 schreef nipeng het volgende:
Ik heb nooit aan de muziek van Norah Jones gedacht als Jazz.
Kenners, wat is jullie mening?
Zoals beloofd:quote:Op woensdag 26 januari 2005 17:56 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb ook al zin in het Wayne Shorter-concert. Heb hier nog een aardige tv-documentaire over hem liggen, zal eens kijken of ik een stukje online kan zetten.
Uhhh .. in mijn geval wel inderdaadquote:Op donderdag 27 januari 2005 01:07 schreef JAM het volgende:
Moet dat niet Stellar Regions zijn? .
Ahhh Brian Blade op de drums. Ik heb die man afgelopen jaar op NSF gezien samen met Shorter, Holland en Hancock. Geweldige drummer, ook gaaf hoe hij daar achter die drums zatquote:Op woensdag 26 januari 2005 22:29 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Zoals beloofd:
]Miles Davis Quintet - Footprints - 1967
Wayne Shorter Quartet - ? - 2004
.. en zoals altijd heb je DivX 5 nodig om de filmpjes te bekijken.
Je moet al die Van Gelder Blue Note's eens proberen. En dan met name die van begin '60.quote:Op woensdag 2 februari 2005 18:01 schreef jimjim1983 het volgende:
nou, hoe vager hoe beter. Raindance vind ik echt een super nummer. Cameleon ook, maar dat is volgens mij meer funk. Ik zoek dus eigenlijk wat vagere jazz, of wat duisterder. Ik krijg namelijk een beetje genoeg van Miles Davis en John Coltrane.
oh, Watermelon Man vind ik ook een fantastisch nummer van Herbie.
Geile CD is dat, zeker de tien euro waard en eigenlijk een hoop meer nog. .quote:Op donderdag 3 februari 2005 18:54 schreef Beathoven het volgende:
Gisteren Sketches to Spain van Miles Davis voor een kleine 10 euro aangeschaft, ik had 'm al op een gebrande versie, maar die kwaliteit beviel me niet helemaal en het is een goed album dus dat geld had ik er wel voor over
Fijn trouwens dat ze de complete achterkant van de oorspronkelijke LP omgezet hebben naar CD hoesje formaat. Vier Kolommen met tekst op een 4 of 5 punts lettergrootte. Ik lees me altijd scheel met die dingen
quote:Jimmy Smith
King of the Hammond B-3 organ
b. Dec. 8 1928 Norristown PA
d. Feb. 8 2005 NYC
For all its versatility, the Hammond B-3 organ has had comparatively
few champions in jazz, none greater than Jimmy Smith. The nearly
unchallenged master of the jazz organ, humorous and soulful to the very
end, died at home on February 8, 2004, exactly two months after his
76th birthday.
Ron Goldstein, President and CEO of the Verve Music Group, commented,
"Jimmy Smith was truly without peer. His creativity and original style
put him in a class above all other organists. Fortunately, Jimmy leaves
behind a wealth of recordings that can be discovered and cherished
forever."
Smith studied piano at Philadelphia's Orenstein and Hamilton Schools of
Music in the late 1940s. In 1951, at the age of 23, he switched to the
organ because he enjoyed its sound and potential. Soon it became his
principal professional instrument. Not long after he erupted into New
York's consciousness at the Café Bohemia in the early 1950s, Smith
became the voice of the B-3 in jazz contexts. His fusion of R&B,
gospel, deep blues and jazz were an irresistible force at the rise of
"hard bop", a fresh new sound that set the jazz scene aflame.
Smith made his first of many recordings for Blue Note in February 1956
(issued as A New Voice, A New Star, Vols. 1 and 2). A lauded appearance
at the 1957 Newport Jazz Festival really set things in motion for
Smith. Between his debut session and 1963's Rockin' the Boat, Smith
made nearly forty albums during his first tenure with Blue Note. Back
at the Chicken Shack and Midnight Special were back-to-back hits in
1960, forever sealing Smith's reputation as the primary voice of jazz
Hammond. His fluid interactions with sidemen like Stanley Turrentine,
Kenny Burrell, Jackie McLean and Lee Morgan made for some of the most
enjoyable sounds of the era.
Gewoon kopen, vertrouw me, het zijn supergave cd'squote:Op dinsdag 8 februari 2005 20:21 schreef fripper het volgende:
Is dat die Live in Montreux dvd ? Ik heb net hier een clipje bekenen, ziet er wel mooi uit lijkt me
Ik ken die twee Changes cd's trouwens ook nog niet.
Wat ben jij vroeg wakker...quote:Op donderdag 10 februari 2005 06:19 schreef fripper het volgende:
Jammer dat Jimmy Smith er niet meer is. Hij veel mooie platen gemaakt inderdaad.
Waar te beginnen , Doff ? Ik ken alleen een aantal van z'n Blue Note cd's, hij heeft ook nog een hele stapel voor Verve gemaakt. Het is inderdaad erg veel, en wat ik ken is allemaal mooi. Maar als ik er 1 zou mogen kiezen dan wordt het "Back at the Chicken Shack" .
Ook binnenkort maar weer eens op zoek naar wat Mingus dus
Ik heb em bij Mosaic zelf besteld, volgens mij omgerekend voor 40 euro (even onder voorbehoud). Dus dat scheelt behoorlijk.quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:37 schreef Zanderrr het volgende:
Waar heb je die Mosaic set besteld, Doff? Direct bij Mosaic zelf of via een andere dienst?
Bimhuis is leuk. Ik ben er wel een paar keer geweest op de oude locatie, al is Amsterdam voor mij iets te ver om er echt regelmatig naartoe te gaan. Tegenwoordig zijn ze verhuisd naar een mooi nieuw pand, en ik geloof dat de grote opening dit weekend is. Chris Potter speelt er in Maart, zie ik net.
Toevallig, heb em ook net twee weken terug gekocht. Wel gaaf album. Vind de titeltrack nog het mooiste, vooral het einde tussen Shorter en Morgan. Jammer eigenlijk dat Shorter nu nooit meer een keer die good ol' Bop van destijds speelt, was hij toch wel redelijk bekwaam in . Heb trouwens ook de A Night in Tunisia van het label Bluebird thuisliggen. Echt compleet ander album, volgens mij ook wel een stukje ouder, maar ook de moeite waard. Begin me nu af te vragen hoe vaak Art Blakey wel niet 'A Night in Tunisia' heeft gespeeld. Op het eerste livealbum van Blakey in Birdland vertelt hij aan het publiek dat hij erbij was toen Gillespie, ergens zittend op een prullenbak buiten, het nummer schreef .quote:Op donderdag 17 februari 2005 18:16 schreef Zanderrr het volgende:
Bedankt voor de tip. Ik zal er achteraan gaan, want ik heb nog niet zoveel van Dizzy Gillespie en die bezetting ziet er wel interessant uit, met Joe Pass op gitaar.
Gisteren die nieuwe RVG reissue van "A Night in Tunisia" van de Jazz Messengers gekocht, da's ook een erg fraaie cd (kende 'm zelf nog niet).
Laat ons weten hoe het was. Ik ga binnenkort naar Amsterdam verhuizen en verheug me nu al op de voornemens van het Bim-huis om 250 concerten per jaar te organiserenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:13 schreef Mister_Slide het volgende:
Ik ga zondag zeer waarschijnlijk naar het nieuwe BIMhuis
In de openingspost bedoel je ? Dat is Space is the Place van Sun Ra.quote:Op maandag 21 februari 2005 01:18 schreef De-oneven-2 het volgende:
Plaatje linksonder...Wie is/zijn dat?
Vind het 10x niks al ziet ze er wel goed uit. Maar dan ga ik meer voor Alma, http://www.almajazz.com/quote:Op maandag 24 januari 2005 23:43 schreef DennisMoore het volgende:
Een kennis van me zond me net wat mp3's van ene Silje Nergaard.
Heerlijk zoetig en rokerig relaxed. Begeleiding contrabas, piano, en drums met van die kwastjes ipv stokjes. .
http://www.siljenergaard.com/video/bestillmyheart.wvx
[afbeelding]
(Ik had dus nog nooit van d'r gehoord...)
Er zijn zelfs twee verschillende cds met diezelfde titel: een studio-album op Impulse! records, en de soundtrack van de film op het Evidence label. Alletwee wel de moeite van het beluisteren waard. De film zelf is trouwens ook wel leuk om een keer gezien te hebben.quote:Op maandag 21 februari 2005 06:57 schreef nipeng het volgende:
Sun Ra!
Space is the place heb ik nog niet. Denk ik
quote:Het VPRO-televisieprogramma Vrije Geluiden besteedt komende zondag aandacht aan de opening van het nieuwe BIMhuis, medio februari van dit jaar. Directeur Huub van Riel vertelt over de bouw, verhuizingen en plannen en uiteraard is er ook live-muziek te zien en te horen. Zo komen Trio Braam-De Joode-Vatcher, Misha Mengelberg, Maarten Altena en Corrie van Binsbergen aan bod. Uitzending: zondag 27 februari om 11.00 uur op Nederland 3.
The Inflated Tear is inderdaad een lekker album, die live registratie ken ik nog niet, zal eens kijken.quote:Op maandag 28 februari 2005 02:20 schreef Schorpioen het volgende:
Is Rahsaan Roland Kirk al eens langsgeweest hier? Ik heb van de beste man The Inflated Tear en Bright Moments, de laatste is een live registratie.
Ik ben gisteren naar Wayne Shorter geweest in het concertgebouw en ik vond het erg goed.quote:Op zondag 20 februari 2005 03:22 schreef JAM het volgende:
Binnenkort in het concertgebouw the Wayne Shorter Quartet, ook een aanrader. .
quote:Wayne Shorter bestrijdt duivels
De Amerikaanse tenor- en sopraansaxofonist Wayne Shorter is een man van weinig woorden. Alles wat hij nodig vindt te zeggen, laat hij via zijn muziek horen. Aan een plek voor het voetlicht is deze belangrijke jazzarchitect en eigentijdse stilist op zijn eenenzeventigste ondertussen wel gewend, maar aan de rol van entertainer zal hij wel nooit wennen.
Het was deze avond in het Amsterdamse Concertgebouw goed te merken dat zijn Wayne Shorter Quartet al een tijdje met elkaar op pad is. Er was namelijk weinig nodig voor een versmelting op hoog niveau. Meteen kon er een aantal stappen worden overgeslagen en doken de musici de diepte in. De band, waarin iedereen eigenlijk een gelijke rol heeft, voerde met zijn abstract expressionistische muziektaal de luisteraars mee, ver boven het rode pluche van de concertzaal.
Brian Blade toonde deze avond weer eens wat een meesterlijke drummer hij is. Hij was inventief en een goede aanjager. Hij werd op de voet gevolgd door bassist John Patitucci, die hem speels achterna zat met vette accenten of juist een contrast bracht met zijn strijkstok. Dan was daar pianist Danilo Perez, zeker geen kleintje meer met tal van eigen albums, die zijn Pan-Amerikaanse invloeden liet horen met veel versieringen.
En natuurlijk Shorter zelf, die gretig absorbeerde, om vervolgens in clustervorm non-figuratieve lijnen te blazen. Vooral Blades klappen van formaat brachten de saxofonist in staat van opwinding. Grillig maar bezwerend voegde hij zijn mooie ideeen toe aan de vlucht.
Als hij niet speelde stond de introverte musicus, wiens oude composities behoren tot de belangrijke bouwstenen van de jazz in de jaren zestig en zeventig, wat te leunen tegen de vleugel. Hij luisterde naar zijn vitale band, zijn allereerste eigen akoestische groep sinds '67. Wat is het groepsgeluid stevig, avontuurlijk en interactief. En ook de bandleden zijn blij met de creatieve meester te spelen, al zijn zijn aanwijzingen soms wat te diepzinnig en daardoor onbegrijpelijk. "Geef die akkoorden wat meer water", vroeg hij ze eens. Maar dan wel "schoon water". Aha.
Het kwartet begreep deze avond maar wat goed wat er moest gebeuren. In breed uitgesponnen stukken werden de drie duivels en vier hindernissen, de sansho shima volgens de boeddhistische leefwijze van Shorter, samen bestreden. Het was een pittige klus, die misschien niet door iedereen begrepen werd gezien een aantal afhakers, maar iemand moest het toch doen.
De aversie tegen Amsterdam is groter dan de liefde voor jazz?quote:Op zaterdag 19 maart 2005 10:00 schreef nipeng het volgende:
Tja Amsterdam... ik zal er dus nooit komen in dat Bimhuis.
quote:30-03 t/m 27 april / NPS Output / ca. 00:15 uur
Jazzkelders
NPS Output is het archief van de Publieke Omroep ingedoken voor unieke opnamen van jazzconcerten uit de jaren '60. Van eind maart tot eind april kunt u genieten van vijf mooie uitzendingen met de jazzhelden van vroeger. O.a. is materiaal te zien van zangeres Rita Reijs, pianist Les McCann, gitarist Django Reinhardt en saxofonist Coleman Hawkins. Meer informatie over de verschillende uitzendingen volgt binnenkort. De serie komt tot stand in samenwerking met Beeld & Geluid.
Hoop dat ze die documentaire over Mnigus nog eens uitzenden [Mingus in een aftandse woonruimte vlak voordat hij wordt opgepakt].quote:Op zaterdag 19 maart 2005 11:12 schreef Zanderrr het volgende:
Het BIMhuis is echt relaxed hoor, nipeng. En lekker dicht bij het station, dus je hoeft verder van dat verderfelijke Amsterdam niet zoveel mee te krijgen.
Goed nieuws verder, deze maand doet de NPS weer een greep in het jazzarchief. Vorig jaar waren dat echt leuke programmas, dus ik verwacht er dit keer ook weer veel van.
[..]
Volgens mij heb ik die nog op video.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 11:54 schreef Doff het volgende:
[..]
Hoop dat ze die documentaire over Mnigus nog eens uitzenden [Mingus in een aftandse woonruimte vlak voordat hij wordt opgepakt].
ja . T was wel apart type denk ik . Weet je nog waarvoor hij werd opgepakt toevallig?quote:Op zaterdag 19 maart 2005 11:59 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik die nog op video.
op een gegeven moment schiet-ie gewoon met een shot-gun in het plafond
Volgens mij wordt dat niet helemaal duidelijk. Het huis wordt ontruimd (huur niet betaald?, wordt gesloopt?) Z'n enige zorg op dat moment betreft z'n bas die onbeheerd op de stoep achterblijftquote:Op zaterdag 19 maart 2005 12:10 schreef Doff het volgende:
[..]
ja . T was wel apart type denk ik . Weet je nog waarvoor hij werd opgepakt toevallig?
Ik ben benieuwd,... het JOC is de ene keer heel goed. De andere keer is het muzikale leegheid...quote:ZONDAG 3 APRIL 21.00u euro 14
JAZZ ORCHESTRA OF THE CONCERTGEBOUW & MAARTEN ORNSTEIN, ROB PRONK
o.l.v. Henk Meutgeert
Het Jazz Orchestra of the Concertgebouw is ook in het nieuwe Bimhuis
maandelijks op de eerste zondag te horen met steeds weer nieuwe
arrangementen van bandleider Henk Meutgeert. Gastsolisten deze maand
zijn arrangeur Rob Pronk en saxofonist/klarinettist Maarten Ornstein.
Oh ja , de Jazzkelder is er weer. Niet echt een fijn uitzendtijdstip voor de mensen die vroeg opstaan.quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:26 schreef Scrutinizer het volgende:
Nu trouwens jazz op Nederland 3. Begint met een stukje Barney Kessel
Ik zat gisteren EnRoute van het John Scofield trio te beluisteren, dat voldoet wel aan deze omschrijving.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:17 schreef Gillingham het volgende:
Ik ben momenteel op zoek naar redelijk swingende jazz waarin bass en/of drums sterk naar voren komen en waarin geen of weinig blaasinstrumenten gebruikt worden. Iemand tips?
Miles heeft natuurlijk heel veel stadia in stijlen doorlopen. Ik weet niet welke albums van hem je beluisterd hebt maar ik vind over het algemeen de muziek van Charlie Parker heel wat minder toegankelijk. Je favorieten zijn, behalve Parker dan, allemaal oude stijl en veel Big Bands. Misschien is New Cool Collective iets voor je?quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:39 schreef Radiohoofdje het volgende:
Hallo allemaal!
Ik ben toe aan wat moderners maar ik weet niet waar ik zal beginnen. Ik vind Miles Davis al moeilijk om naar te luisteren
Mijn favorieten zijn Count Basie, Oscar Peterson, Erroll Garner, Teddy Wilson, Dutch Swing College Band, Charlie Parker, Joe Williams en natuurlijk Fitzgerald.
Ik zoek swingende modern(ere) jazz.. Iemand een tipje?
Ik ben ook niet zo'n fan van vocale jazz en vond het gedeelte met Ella Fitxgerald juist het minste van de hele aflevering. Het lijkt wel alsof men destijds beter in staat was om muziekstukken te filmen dan tegenwoordig. Vroeger werd er nog rustig gefilmd vanuit 1 hoek en werden de solo's ook goed en duidelijk in beeld gebracht, nu lijkt het geheel vaak meer op een drukke videoclip.quote:Op donderdag 7 april 2005 00:39 schreef Scrutinizer het volgende:
Mooi stukje van Ella, April in Paris. Ik hou eigenlijk helemaal niet van vocale jazz maar Ella Fitxgerald was toch wel heel bijzonder
het proramma wordt officieel op 10 mei bekend gemaakt.quote:Op donderdag 7 april 2005 23:25 schreef Doff het volgende:
trouwens, is er al iemand op de hoogte van de artiesten op het aankomende NSJF?
North Sea Jazz Festival. .quote:Op vrijdag 8 april 2005 02:52 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ben ik een enorme kneus als ik vraag wat NSJF inhoudt?
Zo ja, wat houdt het in?
Zo nee, wat houdt het in?
Dat van Oscar Peterson heb ik ook gehoord. Als hij komt ga ik zeker!!!! Maar ik kijk nu eigenlijk meer uit naar het Breda jazz festival. Daar komen ook erg goeie muzikanten. Dat programma is bekend.(nog niet geheel op de site maar ik heb het programmaboekje al)quote:Op donderdag 7 april 2005 23:41 schreef Zanderrr het volgende:
Het officiele programma staat er idd nog niet, maar op het forum worden al een aantal namen genoemd die min of meer zijn bevestigd. Zo zou o.a. John Zorn met (de akoestische) Masada zijn geprogrammeerd, ben benieuwd of dat echt doorgaat.. Verder werden Oscar Peterson en Al Green genoemd, uit m'n hoofd..
"Oh Yeah" van Mingus heerscht inderdaad.
quote:Op vrijdag 8 april 2005 02:52 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ben ik een enorme kneus als ik vraag wat NSJF inhoudt?
Zo ja, wat houdt het in?
Zo nee, wat houdt het in?
kleine aanvulling: ook voor de mensen die het nieuwe kwartet van Wayne Shorter (met Herbie Hancock, Dave Holland of Danielo Perez, John Pattitucci & Brian Blade) kunnen waarderen is het de moeite waard om er eens naar te kijken.quote:Op zondag 10 april 2005 12:46 schreef Doff het volgende:
Om nog ff door te gaan op de Mosaic Select boxen: ik luisterde net naar nummers uit de box van Richie Beirach (pianist) en Dave Liebman, das ook wel erg de moeite waard. Ik denk dat vooral fans van midden jaren '60 Coltrane en jazz-rockfusion (in kleine bandformatie) het wel erg zullen waarderen. Liebman speelde trouwens ook op een aantal fusionalbums van Miles, waaronder On the Corner (weet nogs teeds niet wat ik van dat album moet vinden )
Nu dus !quote:Op maandag 11 april 2005 11:56 schreef Doff het volgende:
Voor Django Reinhardt fans: vanavond bij Uur van de Wolf op ned. 3 een uur documentaire over deze gitarist. Ik dacht om 21:00 uur vanavond.
quote:For all those of you who are currently enjoying New Thing!, there are 3 new deep jazz re-issues on our Universal Sounds sub-label featuring artists that appear on this album. They are Maulawi-Maulawi (USLP/CD26) available from 18 Mar 2005, Hannibal and The Sunrise Orchestra - (US CD/LP27) available from 4 April 2005 and Travis Biggs – Challenge (US LP/CD 28) also released on 4 April 2005. The CDs are all available at a good price of £8.99 here (vinyl £9.99). These are all classic deep jazz collectors albums that have been practically unavailable for over 30 years!
Stata East is volgens mij een erg mooi label. Charles Tolliver (een trompetist, speelde ook op enkele Blue Notes van onder andere Jackie Mclean mee) heeft er veel voor opgenomen, waaronder wat big bandopnamen. De moeite waard als je het kan vinden. Heb zelf Live in Tokyo liggen, is wel het tippen waard, vooral vanwege de meesterbegeleiding van Stanley Cowell (piano) en Cecil McBee.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:09 schreef Zanderrr het volgende:
Had ook nog nooit van hem gehoord, maar kennelijk is het een saxofonist die in de jaren 70 een lp voor het Strata East-label heeft opgenomen en die binnenkort ook een reissue krijgt. Meeste spul op Strata is interessant, maar erg moeilijk te vinden of niet op cd uit..
[..]
weet niet of je dichtbij Arnhem woont, maar daar treedt hij vandaag toevallig op! ergens vanmiddag dacht ik.quote:Op zondag 17 april 2005 13:08 schreef Scrutinizer het volgende:
Volgende week zondag in Vrije Geluiden één van onze betere jazz-drummers: Pierre Courbois
Te ver weg voor mij. Hij woont trouwens ook in Arnhem op een woonboot, ik ben wel eens bij hem op bezoek geweest.quote:Op zondag 17 april 2005 13:48 schreef Doff het volgende:
[..]
weet niet of je dichtbij Arnhem woont, maar daar treedt hij vandaag toevallig op! ergens vanmiddag dacht ik.
quote:20/04 Deense jazzbassist Niels-Henning Orsted Pedersen overleden
De Deense jazzbassist Niels-Henning Orsted Pedersen is op 58-jarige leeftijd overleden, aldus mediaberichten woensdag. Hij was één van de meest succesrijke en gewaardeerde Scandinavische jazzmusici.
De muzikant werd geboren in Osted nabij Roskilde. Als kind leerde hij eerst piano spelen, als tiener schakelde hij over naar de (contra)bas. Snel werd hij een meester op dat instrument en trad hij geregeld met verscheidene Deens jazzbands op.
Vanaf het begin van de jaren zestig speelde hij dikwijls in de Montmartre Club in Kopenhagen. Hij maakte opnmaes met jazzsterren als Bill Evans, Brew Moore en Bud Powell.
In de seventies en eighties blikte hij opnames in diverse genres in, maar schreef hij vooral geschiedenis door zijn succesvolle samenwerking met pianist Oscar Peterson. Zij toerden door Europa en Noord-Amerika, en namen meer dan vijftig albums op.
Orsted Pedersen speelde tevens met Dizzy Gillespie, Kenny Drew, Count Basie, Ella Fitzgerald, Chet Baker en Toots Thielemans.
De man interpreteerde ook Deense liedjes en folksongs. Hij schreef melodieën als "My Little Anna", "Jaywalkin" and "The Puzzle".
Nog een mooi stukje over hem uit de NRC:quote:Op zaterdag 30 april 2005 14:00 schreef Zanderrr het volgende:
Had idd ook gelezen dat NHOP overleden is. Zonde, erg goede bassist iig..
quote:Gouden jazzbassist
Door Frans van Leeuwen
Niels-Henning Ørsted-Pedersen (1946-2005)
AMSTERDAM, 21 APRIL. De contrabassist Niels-Henning Ørsted Pedersen, die dinsdag in Kopenhagen op 58-jarige leeftijd na een hartaanval overleed, was beroemd om zijn virtuositeit. Terwijl veel collega's zich beperkten tot de eeltige binnenkant van één vinger, gebruikte NHØP, zoals hij gaandeweg werd genoemd, alle vingers van zijn rechterhand. Het stelde hem in staat net zo snel te fraseren als de pianisten met wie hij speelde, onder anderen Bud Powell, Oscar Peterson en George Shearing.
Tijdens een basweek in de Amsterdamse IJsbreker, op 3 april 1988, probeerde pianist Nico Bunink niet eens om hem in snelheid te evenaren. In een solo in I remember April speelde NHØP zulke sprankelende melodische lijnen dat bij iedereen de adem stokte, behalve bij de maker zelf, die het stuk besloot met een laconieke kwintencirkel-figuur.
Dit alles is extra interessant omdat Niels-Henning na jaren pianoles pas in zijn tienertijd aan de contrabas begon. Is het voor de meeste bespelers een jarenlang gevecht om dit prachtige maar logge instrument te `temmen', voor NHØP leek het kinderspel. Op zijn vijftiende speelde hij voor de Deense radio met de roemruchte saxofonist Albert Ayler in een session die later op LP zou verschijnen. Ook met pianist Bud Powell en saxofonist Ben Webster maakte hij al platen voor zijn twintigste. Vervolgens was hij de vaste keus van elke muzikant van naam die zich in Scandinavië liet horen, met name saxofonist Dexter Gordon. Een aanbod van de Count Basie band sloeg hij af omdat hij liever zijn studie voltooide. Wel maakte hij in 1960 een Europese toernee met de befaamde pianist Bill Evans.
Tussen 1970 en 1980 maakte hij deel uit van de het trio van pianist Oscar Peterson met wie hij vele platen maakte en herhaaldelijk optrad op het North Sea Jazz Festival. Vanaf 1975 begon hij ook als leider op te treden. Maar net als zijn oudere collega Ray Brown, die vóór hem bij Peterson speelde, gaf het publiek ook hem te verstaan dat een bassist een dienende rol heeft.
Was het uit nijd over dit soort reacties dat NHØP zich, soms ten koste van zijn toon, hevig vastbeet in een vorm van virtuositeit die hem op een basgitaar veel minder moeite zou hebben gekost? ,,This is very difficult to do on an upright'', merkte hij destijds in de IJsbreker op na een aan basgitarist Jaco Pastorius opgedragen stuk. Vond de superbegaafde NHØP het spannender tegen handicaps te strijden dan om te winnen met de wind in de rug? Een andere conclusie kun je bijna niet trekken.
Voor wie hem in zijn beste vorm wil horen is er veel te koop. Live at Montmartre van hemzelf bijvoorbeeld met gitarist Philip Catherine, maar ook Catalonian Fire op naam van pianist Tete Montoliu. De laatste is slechts een van de tientallen platen waarop hij een broodheer buitengewoon krachtig in de rug blaast en daarmee aanzet tot extra prestaties. Niels-Henning Ørsted Pedersen was geen zwetende worstelaar, maar een wonderkind met gouden handjes.
Die Maulawi-cd is nu ook te koop:quote:Op zaterdag 16 april 2005 15:52 schreef Gyan het volgende:
Bedankt! Dan moet ik het voorlopig maar met New Thing! doen.
Ja, het is ook lichtelijk overdreven; er zijn nog genoeg importversies te verkrijgen op internet.quote:Op zaterdag 30 april 2005 19:33 schreef Zanderrr het volgende:
Je moet verkopers ook nooit geloven he, want volgens mij is 'ie nog gewoon te koop: http://www.cryptogramophone.com/index.php?module=Crypto&func=album&id=107
Staan ook nog een paar mp3tjes, geloof ik.
Klopt, dat is 'm!quote:Op zaterdag 30 april 2005 21:46 schreef Zanderrr het volgende:
Volgens mij is dat "Cannonball & Nat Adderley in San Francisco", en dat is een leuke cd inderdaad. Hij begint met "This here", toch?
Okay dan, bedankt voor de tips! Ga er direct naar op zoek.quote:Er zijn nog meer coole Adderley live-cds uit die periode, bijv "Mercy, Mercy, Mercy - live at the Club", "Nippon Soul (live in Japan)", en.. "Cannonball Adderley in New York" met Yusef Lateef. Wat ik zelf altijd ook wel sympathiek aan hem vindt, zijn de praatjes die hij met het publiek houdt tussen de nummers door.
Verder zou je Art Blakey & de Jazz Messengers en Horace Silver eens moeten beluisteren, dat ligt ongeveer wel in dezelfde lijn (hardbop). Ik had daar ergens in dit topic ook al een stukje over geschreven.
Check it out..
Kijk ook eens of je de solo cd's van chad wackerman kan vindenquote:Op zaterdag 30 april 2005 19:20 schreef webfreak het volgende:
Deze bevat bijdragen van vele andere ex-zappaleden (waaronder Roy Estrada, Bunk Gardner, Bruce/Tom Fowler e.a.), maar is absoluut onvindbaar
Ik heb deze cd nu zelf ook. Hij is erg okee, het is een beetje een kruising tussen 70s funk en 'kosmische' jaren 70 jazz ala Alice Coltrane of Pharoah Sanders. De moeite waard dus, maar het is jammer dat die Maulawi nooit meer iets anders heeft opgenomen...quote:Op zaterdag 30 april 2005 14:26 schreef Zanderrr het volgende:
Die Maulawi-cd is nu ook te koop:
http://www.souljazzrecords.co.uk/release.php?ReleaseId=224&NavId=1_1&Section=1
Jammer genoeg kun je alleen dezelfde track beluisteren die ook al op die New Thing comp stond.
andere optie is het conservatorium in amsterdam te benaderen, ze hebben daar veel fameuze nederlandse jazz musici die daar les geven, zij zullen ook wel veel weten van hun eigen oude helden.quote:Op zondag 1 mei 2005 14:50 schreef Radiohoofdje het volgende:
Weet er hier iemand iets van de Nederlandse jazzmusici af? (periode vlak na de oorlog)
Ik zoek namelijk muziek van een pianist. Ik heb met moeite wat muziek van hem gevonden. Verder is er ook helemaal geen informatie over hem vinden... Alleen de verhalen van mn oma. En zijn muziek is zo ontzettend leuk.
Oh, Zanderrr je gebruikt dat adres in je profiel niet of wel?
Ah cool, dat wist ik dan weer niet, dat hij deel uitmaakte van Buckshot LeFonque. Vind ik eigenlijk ook wel een hele fijne band. CD ooit gekocht vanwege de singles, maar het album was duidelijk veel meer dan alleen dat. Tijd om 'm eens af te stoffen en weer eens te spelen.quote:Op zondag 29 mei 2005 20:26 schreef Beathoven het volgende:
Ik vond Branford Marsalis met z'n Buckshot Lefonque wel vrij vernieuwend. Wynton is idd nogal conservatief ingesteld, die speelde naast Jazz standards ook bekende klassieke stukken als Flight of the Bumblebee e.d.
quote:Op zondag 29 mei 2005 21:12 schreef OProg het volgende:
Ik zou nog wel eens een goed boek over Fusion willen hebben in de periode 67/75 of iets in die geest. Is daar eigenlijk iets van?
Ik heb de serie van Ken Burns gevolgd toen 'ie door de NPS werd uitgezonden en ik heb zelf ook wel gemengde gevoelens over de manier waarop jazz vanaf 1960 wordt behandeld, vooral ook omdat dat de jazz is die ik zelf het meeste luister.quote:Op zondag 29 mei 2005 19:36 schreef Grobbel het volgende:
Wie heeft er nog meer die Ken Burns documentaire over de geschiedenis van de jazz muziek gezien? De volledige serie is zo'n 22 uur lang, maar er bestaat ook een ingekorte, 12 uur durende versie die door de BBC een tijdje terug is uitgezonden.
[...]
Maar goed. De soundtrack geeft ook wel een mooi historisch overzicht, en ik ga zeker ook mijn ogen openhouden voor een aantal van de historische albums waarvan ik de muziek in de docu wel kon waarderen. Heeft iemand anders deze serie trouwens al een keer gezien? En weet iemand of er een goede documentaire over Charles Mingus bestaat?
Nee, perfect. Thanks.quote:Op zondag 29 mei 2005 19:42 schreef nipeng het volgende:
Als het niet akkoord is Zanderrr dan lees ik het wel.
Ha, da's toevallig ook mijn eerste aanschaf geweest naar aanleiding van de documentaire (in combinatie met het recommended systeem van AMG). Erg mooie plaat inderdaad.quote:Op maandag 30 mei 2005 01:48 schreef Zanderrr het volgende:
-edit: Ik moet zeggen dat ik mbt Duke Ellington wel erg gecharmeerd ben van de "Far East Suite", terwijl dat een van z'n latere werken uit de jaren 60 is. Geweldige muziek.
quote:Eric Dolphy's second session as a leader is one of his most intriguing. On this CD reissue, Dolphy is heard performing two songs apiece on alto, bass clarinet, and flute along with a rare appearance ("Eclipse") on clarinet. Joined by Ron Carter on cello, bassist George Duvivier, and drummer Roy Haynes, Dolphy's playing is quite explorative and the hypnotic and somewhat spooky "Out There" finds both Dolphy's bass clarinet and Carter's cello sounding as if they are talking.
Die CD heb ik nog niet Je maakt me wel een beetje nieuwsgierig nuquote:Op maandag 30 mei 2005 12:49 schreef Beathoven het volgende:
Normaal gesproken heb ik het niet zo op vooruit betalen, maar ik heb het er maar op gewaagd en voor het eerst iets besteld bij de NL store. Als alles goed gaat ligt in de loop van deze of volgende week de geremasterde 'Out There' van Eric Dolphy op de deurmat. Ik was al een tijd benieuwd naar het album vanwege de kort maar krachtige recencie op AMG.
[afbeelding]
[..]
Ik had 'm eerst bij Bol.com opgezocht, maar daar stond een levertijd van 5-10 weken, daarnaast was het geen remaster en was hij 5 euro (waar gaat het heen met deze wereld ) duurderquote:Op maandag 30 mei 2005 16:24 schreef Zanderrr het volgende:
Die Dolphy-cd zie ik ook vaak bij de Boudisque in Utrecht liggen, denk dat die dus wel uit voorraad leverbaar is. Ik heb 'm zelf ook (nog) niet, maar ken wel een paar tracks van een verzamel-cd. Volgens mij wel de moeite waard.
Roach heb ik tot dusver alleen nog maar op 'Money Jungle' gehoord. Het album is AMG pick dus dat zegt meestal al meer dan genoeg. In de toekomst nog maar eens aanschaffenquote:Ik heb laatst wel "Percussion Bitter Sweet" van Max Roach aangeschaft, ook met ED op diverse blaasinstrumenten. Mooie plaat.
Kut, dat wilde ik nog opnemen!quote:Op woensdag 1 juni 2005 19:35 schreef fripper het volgende:
Vanavond een deel van het concert van Stanley Clarke op NSJ van vorig jaar op tv.
Nederland 3 , 23:55
Eens is En Stanley was vroeger nog wel een grote held voor mij. Misschien heb ik die trucjes van hem iets te vaak gehoordquote:Op donderdag 2 juni 2005 14:28 schreef Zanderrr het volgende:
Ik was bij dat concert op NSJ, tenminste, ik heb er een deel van gezien. Vond er eerlijk gezegd niet zoveel aan.
Hij kan ook wel watquote:Op donderdag 2 juni 2005 15:07 schreef Grobbel het volgende:
Hey, die Wynton Marsalis is ook zo gek nog niet. Black Codes (from the Underground) is een erg fijne plaat, in ieder geval.
Holy shit Avantgarde, Free Jazz en Pscychedelica!quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:18 schreef Zanderrr het volgende:
[afbeelding]
.
Ook uitstekend geschikt om ongewenste gasten het huis mee uit te jagen
Checkquote:Op zondag 12 juni 2005 12:27 schreef Scrutinizer het volgende:
Over een half uurtje op Ned3 Bimhuis Blues
welkom bij de clubquote:Op maandag 13 juni 2005 15:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
TeeVeePee.
* I.R.Baboon is ook langzaam into de jazz aan het geraken.
Het viel mij niet mee. Met een andere montage zou er misschien nog wel iets van te maken zijn maar zoals nu was, was het een zooitje. De maker heeft duidelijk moeite gehad keuzes te makenquote:Op zondag 12 juni 2005 17:00 schreef nipeng het volgende:
Dat was wel een aardig programma Scrutinizer.
Ik vrees het niet, zal wel komen omdat de documentaire niet in handen is van de omroep zelf maar eigendom is van filmmaker Hans Hylkema. Zowel NPS Matinee als 'uitzending gemist' hebben 'm iig niet.quote:Op maandag 13 juni 2005 16:40 schreef Zanderrr het volgende:
Staat die Bimhuis Blues nog ergens online? Heb 't helemaal gemist...
Ik doe even met IR mee.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
TeeVeePee.
* I.R.Baboon is ook langzaam into de jazz aan het geraken.
Daarom was het wel aardig.quote:Op maandag 13 juni 2005 17:16 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Het viel mij niet mee. Met een andere montage zou er misschien nog wel iets van te maken zijn maar zoals nu was, was het een zooitje. De maker heeft duidelijk moeite gehad keuzes te maken
Ik heb geen band met het bimhuis dus mij kon het weinig schelen.quote:Archie Shepp vragen naar zijn herinneringen aan het Bim-huis was ook niet bepaald een gelukkige keuze aangezien meneer al z'n hele leven high is en daarom het geheugen van een goudvis heeft.
Ik heb hem een paar jaar geleden op tv gezien, hij is toen denk ik bij Vrije Geluiden of zo uitgezonden. Dat zal dan wel een ingekorte versie zijn geweest, want de film duurt 90 minuten.quote:Op maandag 13 juni 2005 17:41 schreef Zanderrr het volgende:
Ik zag dat die Hans Hylkema trouwens ook een documentaire over het optreden van Eric Dolphy in Nederland heeft gemaakt, en die is ook op DVD te koop. Iemand daar een positief of negatief oordeel over?
Een stukje van hetzelfde Dolphy-concert kun je trouwens ook online beluisteren (compleet met aankondiging van jazzpaus Michiel de Ruyter: http://mdr.jazzarchief.nl/radio/
Autistische Neurotenjazz. Liefst uptempo met contrabas-piano-drums. Sax is niet eens nodig.quote:Op maandag 13 juni 2005 16:36 schreef komrad het volgende:
goed bezig baboon, wat vind je mooi?
Nils Petter Molvaer en ja ik vond het ook gaaf klinken.quote:Op woensdag 15 juni 2005 00:24 schreef DennisMoore het volgende:
Wie traden er nu helemaal aan 't eind van die Bimhuis-docu op?
Klonk wel leuk eigenlijk. Niels nogwat...
ook maar eens proberenquote:Op woensdag 15 juni 2005 16:55 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb die cd 'Khmer' van Molvaer, da's een goede iig. Erik Truffaz maakt ook enigszins vergelijkbare muziek en dat is ook zeer goed te pruimen. Veel van die 'nu-jazz' is een beetje te simpel naar mijn smaak, maar wat deze mannen doen kan ik zeer goed hebben. De nieuwe Nostalgia 77-cd is ook een aanrader trouwens.
"Iron Man" van Dolphy lijkt wel een beetje op "Out to Lunch", al kan ik me zo snel ff niet herinneren of daar nou ook vibrafoon inzit (edit: wel dus). Verder "Destination Out" van Jackie McLean, die plaat doet me ook vaak een beetje aan OTL denken.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:22 schreef Beathoven het volgende:
Zijn er eigenlijk albums die op Out to lunch lijken qua samenspel van instrumenten, ik vond de schelle vibrafoon die hier en daar inviel toch best lekker klinken.
Ook het lezen van de review van Destination out maakt me erg nieuwschierig naar de inhoud. Ik denk dat ik die van Jackie McLean eerst maar eens ga aanschaffen.quote:Iron Man is every bit as essential and strikes a more consistent ambience than its widely varied twin. It also more clearly anticipates the detailed, abstract sound paintings of Dolphy's masterwork Out to Lunch,
Wow, draai even een kopietje voor me. .quote:Op zondag 19 juni 2005 22:55 schreef Zanderrr het volgende:
Dat filmpje komt uit een Duitse TV-uitzending van het Miles Davis Quintet van vijftig minuten. Ik heb de hele video, 't is een aanrader als je 'm kunt vinden. Er moet een gigantische hoeveelheid beeldmateriaal van Davis zijn die ergens in de archieven van allerlei tv-maatschappijen ligt te verstoffen..
Ook wel leuk: Vandaag precies vijftig jaar geleden..
Ik zou eens naar albums van Andrew Hill uit diezelfde periode luisteren. Ik denk dat albums van hem wel beetje in het zelfde hokje jazz vallen als Out to Lunch.quote:Op donderdag 16 juni 2005 00:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
ook maar eens proberen
Ik heb vandaag Out There van Dolphy binnengekregen en hij valt me niks tegen. De geremasterde opnames klinken alsof ze gisteren zijn opgenomen en dat is niet slecht voor een album van 45 jaar oud.
Zijn er eigenlijk albums die op Out to lunch lijken qua samenspel van instrumenten? Ik vond de schelle vibrafoon die hier en daar inviel toch best lekker klinken.
Tsjah, Charlie Parker ligt ook alweer meer dan 50 jaar onder de zoden. Bizar eigenlijk/ Dat je muziek na zo'n tijd nog leeft, langer dan je zelf op de aarde rond hebt mogen huppelen.quote:Op zondag 19 juni 2005 22:55 schreef Zanderrr het volgende:
Ook wel leuk: Vandaag precies vijftig jaar geleden..
Dit is toch wel zo'n geweldige CD. Heerlijke free-jazz. Het doet me wat denken aan Masada, onder andere Live in Jerusalem. Geweldige rol ook voor Dejonette, die echt de sterren van de hemel drumt. Aanrader voor een ieder die dit soort freakmuziek kan waarderen.quote:1. Song X. (Ornette COLEMAN) (5:36)
2. Mob Job. (Ornette COLEMAN) (4:07)
3. Endangered Species. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (13:16)
4. Video Games. (Ornette COLEMAN) (5:17)
5. Kathelin Gray. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (4:13)
6. Trigonometry. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (5:08)
7. Song X Duo. (Ornette COLEMAN & Pat METHENY) (3:10)
8. Long Time No See. (Ornette COLEMAN) (7:39)
Ornette COLEMAN
alto saxophone
violin (2)
Pat METHENY:
guitar
guitar synth.
Charlie HADEN:
bass
Jack DEJONETTE:
drums
Denardo COLEMAN:
drums
percussion
Recorded "live" December 12-14, 1985 at the Power Station, NYC.
quote:Police People
All of Us
The Good Life
Word from Bird
Compute
The Veil
Song X
Mob Job
Endangered Species
Video Games
Kathelin Gray
Trigonometry
Song X Duo
Long Time No See
Dat ziet er niet goed uit voor de toekomstquote:Op donderdag 30 juni 2005 13:05 schreef Zanderrr het volgende:
Evengoed hulde voor de NPS (en VPRO) die deze muziek tenminste nog ruimte geven op de televisie.
Nee idd, het kan binnenkort weleens gedaan zijn met de NPS.. en dan is het ook gebeurd met de Jazz en andere goede muziek op TV.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 12:50 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Dat ziet er niet goed uit voor de toekomst
Dat worden dan specials van Jamie Cullum en natuurlijk Laura Fygiquote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:24 schreef Zanderrr het volgende:
Ach, misschien reserveert John de Mol zometeen wel zendtijd voor een mooi jazzprogramma op Talpa...
Song X is inderdaad een goede CD.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:50 schreef fripper het volgende:
Prima cd inderdaad , Song X. Meer Coleman dan Metheny naar mijn idee, dus niet saai.
Is dit al de remaster die rond deze tijd zou uitkomen ?
Metheny had wel wat meer van dit soort dingen mogen doen.
Die ken ik nog niet. Ik denk dat ik hem wel kan waarderenquote:Op zaterdag 9 juli 2005 01:13 schreef sjaakie_v het volgende:
[..]
Song X is inderdaad een goede CD.
Het vreemdste waar Metheny ooit aan meegewerkt heeft vind ik de 3 CD-set "The Sign Of 4" uit 1997.
!quote:Op vrijdag 1 juli 2005 13:24 schreef Zanderrr het volgende:
Ach, misschien reserveert John de Mol zometeen wel zendtijd voor een mooi jazzprogramma op Talpa...
quote:Op maandag 1 augustus 2005 02:59 schreef Zanderrr het volgende:
* Zanderrr reikt de Roodkoperen Fluit van Verdienste en vijf ton Koperpoets uit aan Webfreak.
Ik heb deze DVD nu ook trouwens, inderdaad een hele mooie. Ik vind de versie van "Appointment In Ghana" met Jackie McLean en Woody Shaw die hier opstaat echt geweldig. Nou ja, een aanrader dus, sowieso is het altijd mooi om zoveel spelplezier bij de muzikanten te zien.quote:Op woensdag 16 februari 2005 16:14 schreef Doff het volgende:
Trouwens nog een aanrader voor jazz/dvd-fans: A Night with Blue Note. Een live optreden ter viering van de wedergeboorte van Blue Note uit '85. Met jazzartiesten als Joe Henderson, Freddie Hubbard, Herbie Hancock, Art Blakey, Johnny Griffin, Bobby Hutcherson, Stanley Turrentine, Jackie McLean, Reggie Workman, Ron Carter, Kenny Burrell en veel anderen. Zeer zeker de moeite waard. Een van de mooiste optredens van de opname is die van Stanley Jordan, wat hij met zn gitaar kan is écht verbluffend
quote:Op maandag 1 augustus 2005 02:08 schreef webfreak het volgende:
Hoewel ik verder (nog!) niet zo thuis ben in de jazz, valt mij pardoes op dat ik maarliefst 5 albums uit de opingspost-collage in mijn bezit heb
Geheel toevallig * voelt zich héél wat
En dit is ongetwijfeld mijn favoriet:
[afbeelding]
Wat is een goede instapplaat van Don Ellis ?quote:Op maandag 1 augustus 2005 16:05 schreef Zanderrr het volgende:
Dat ziet er mooi uit. De big band van Don Ellis heeft ook allemaal van die composities in rare maatsoorten, vaak nog net ff wat vergezochter dan wat Brubeck doet.
oei dat zit er erg leuk uit, mss maar eens aanschaffen ooitquote:Op maandag 1 augustus 2005 15:59 schreef Beathoven het volgende:
[afbeelding]
Deze hoop ik over een tijdje te ontvangen van de NL store, een box met 4 CD's waarop allerlei jazztracks in afwijkende maatsoorten staan + een boekwerk over de gespeelde muziek. Uiteraard had ik al een paar van de nummers op andere Brubeck albums, maar dat is slechts een klein deel. Waar ik vooral benieuwd naar ben is het werk dat minder bekend is.
Ja op ebay zie ik die Black Jazz platen voor belachelijke prijzen gaan soms, maar zie je ze uberhaupt ooit wel eens in Nederlandse platenzaken op vinyl? Ik neem aan dat ze hier nooit uitgebracht zijn vroeger, maar anders zijn er vast wel genoeg serieuzere verzamelaars om ze voor m'n neus weg te graaien.quote:Op maandag 22 augustus 2005 19:16 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind die Les McCann plaat best te pruimen eigenlijk, maar "Swiss Movement" en "Invitation to Openness" vind ik wel beter. Die Walter Bishop-plaat heb ik alleen in MP3 formaat, volgens mij is 't origineel daarvan idd behoorlijk moeilijk te vinden op lp, sowieso wordt er voor praktisch alles op Black Jazz records grof geld betaald.
12 euro p.s.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 09:43 schreef komrad het volgende:
freddie hubbard, dat is een bekende naam, miles davis natuurlijk ook haha
zijn die platen duur?
Kreeg van de week een mailtje over dat het nog wel even kon duren met de levering. Hopelijk wordt 't 'm dit jaar nogquote:Op zondag 21 augustus 2005 21:02 schreef komrad het volgende:
[..]
oei dat zit er erg leuk uit, mss maar eens aanschaffen ooit
T zijn compleet andere albums. Ik vind zelf die van Blue Note veel leuker. Die van Bluebird vind ik een beetje duffig, maar das mijn smaak. Wel leuk om Jackie McLean met Blakey te horenquote:Op vrijdag 9 september 2005 01:44 schreef Zanderrr het volgende:
Hey, da's een andere 'Tunesia' dan degene die ik heb (ik heb die op Blue Note met alleen letters op de voorkant), of is alleen de cover anders?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |