abonnement Unibet Coolblue
pi_24719045
quote:
Crimineel kan pistool declareren

AMSTERDAM - Criminelen hoeven wapens of andere middelen die zij bij het plegen van een misdrijf gebruiken, niet altijd zelf te betalen. Dat meldt De Telegraaf maandag.

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) kunnen kosten die een directe relatie hebben met het strafbare feit worden gedeclareerd. "Kosten die een crimineel anders niet gemaakt zou hebben", aldus een woordvoerder van het OM in de krant.

Vorige week kreeg een 46-jarige man uit Roermond een 'vergoeding' van tweeduizend euro voor de aanschaf van het pistool dat hij gebruikte bij een bankoverval. De man moest de buit van 6.600 euro terugbetalen. De kosten voor de aanschaf van het gebruikte wapen werden hiervan afgetrokken. De regeling geldt ook voor andere vergrijpen. Zo kunnen hennepkwekers de kosten voor huur van een loods en aanschaf van plantjes terugkrijgen.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=472183&c=122

Tuurlijk, waarom kijk ik daar helemaal niet van op? Dat kan alleen in ons mooie kikkerlandje..
  maandag 24 januari 2005 @ 09:30:31 #2
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24719059


Belachelijk natuurlijk
pi_24719072
Ik hoorde het vanmorgen al in Goedemorgen Nederland. Echt niet te geloven. Je wordt nog beloond ook na het plegen van een overval
  maandag 24 januari 2005 @ 09:32:44 #4
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_24719089
Nederland weer in de bocht
pi_24719109
Heeft u wel een bonnetje van dat pistool, anders kunnen we deze niet vergoeden.

Elke dag een ferrari huren en met 300 over de weg vliegen, de huurkosten krijg je dan toch vergoed als je een bon krijgt
pi_24719112
ziek........
pi_24719136
BIZAR........
pi_24719193
Het verbaast me niet eens meer. Achterlijk land leven we. Tuurlijk joh moedig crimineel gedrag lekker aan
pi_24719220
Ik vind 2000 euro voor een pistool wel heel veel geld. Vorige week heb ik nog zitten kijken naar een programma over illegale wapenhandel en de meeste spullen kon je toch wel kopen voor 500 euro.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 24 januari 2005 @ 09:45:01 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24719224
Nou dat rechtspraak via jurispundentie werkt ook niet altijd helemaal goed heh...
[KNE]-Mod
pi_24719242
Die VVDers willen ook echt alles kunnen declareren he?

Vraag me af hoe de minister hier weer omheen gaat lullen.
  maandag 24 januari 2005 @ 09:46:48 #12
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_24719245
Was er al niet eens een zaak van een crimineel die zijn pitbull als aftrekpost had opgevoerd omdat hij het beest voor zijn beveiliging nodig had? En daar ook gelijk in kreeg?

Ronduit belachelijke zaak dit.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  maandag 24 januari 2005 @ 09:48:03 #13
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24719262
Tsja, formeel zal het wel juist zijn, maar het lijkt me duidelijk dat we hier zo snel mogelijk van af moeten.
[KNE]-Mod
  maandag 24 januari 2005 @ 09:48:18 #14
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_24719265
Het lijkt op een rel die een paar jaar geleden aan de orde is geweest toen criminelen hun wapens/gereedschap/etc. van de fiscus mochten aftrekken omdat over crimineel verdient geld ok belasting afgedragen moet worden (jaja Nederland) maar het is mij nu niet helemaal duidelijk waar ze dit soort dingen kunnen declareren...
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_24719281
Er zou dus een wet moeten komen die het onmogelijk maakt spullen te declareren die voor criminele zaken worden gebruikt. Eigenlijk best wel een simpel wetje. Kost waarschijnlijk wel 4 jaar voor het goedgekeurd is.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_24719287
quote:
Op maandag 24 januari 2005 09:46 schreef Againzender het volgende:
Was er al niet eens een zaak van een crimineel die zijn pitbull als aftrekpost had opgevoerd omdat hij het beest voor zijn beveiliging nodig had? En daar ook gelijk in kreeg?
Ja maar dat was voor de belastingen, niet voor het OM die iemand veroordeelt, en 2000 euro van de boete aftrek.
pi_24719328
Beetje verdraaide berichtgeving.. en kortzichtige reacties..

Het is absoluut niet zo dat de crimineel de gemaakte onkosten weer in zijn zak kan steken.. deze onkosten worden afgetrokken van de opgelegde straf (en dus kan de rechter er rekening mee houden)...

Daarnaast is het ook slim om exact na te lezen naar aanleiding van welke wet dit mogelijk is..
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_24719336
quote:
Op maandag 24 januari 2005 09:34 schreef Basp1 het volgende:
Heeft u wel een bonnetje van dat pistool, anders kunnen we deze niet vergoeden.

Elke dag een ferrari huren en met 300 over de weg vliegen, de huurkosten krijg je dan toch vergoed als je een bon krijgt
Dus,... als ik een shovel huur voor een ramkraak, kan ik em gewoon vergoed krijgen!?

Geweldig!
(NOT! dat dit gewoon weer kan hey...)
-
pi_24719520
Als ie d'r maar een bonnetje van heeft....

(Kan justitie en de fiscus daar ook gelijk achteraan)
pi_24719555
Betekend dit dat ik ook benzine kosten terugkrijg als ik geflitst word
pi_24719584
quote:
Op maandag 24 januari 2005 09:54 schreef BarBaar het volgende:
Beetje verdraaide berichtgeving.. en kortzichtige reacties..

Het is absoluut niet zo dat de crimineel de gemaakte onkosten weer in zijn zak kan steken.. deze onkosten worden afgetrokken van de opgelegde straf (en dus kan de rechter er rekening mee houden)...
en dat is wel normaal natuurlijk
  maandag 24 januari 2005 @ 10:12:16 #22
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24719589
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:10 schreef Gixxer_Dude het volgende:
Betekend dit dat ik ook benzine kosten terugkrijg als ik geflitst word
Wie weet.
Vraag me af of grafittispuiters nu ook hun bussen kunnen declareren.
[KNE]-Mod
  maandag 24 januari 2005 @ 10:13:20 #23
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_24719604
quote:
Op maandag 24 januari 2005 09:54 schreef BarBaar het volgende:
Beetje verdraaide berichtgeving.. en kortzichtige reacties..

Het is absoluut niet zo dat de crimineel de gemaakte onkosten weer in zijn zak kan steken.. deze onkosten worden afgetrokken van de opgelegde straf (en dus kan de rechter er rekening mee houden)...

Daarnaast is het ook slim om exact na te lezen naar aanleiding van welke wet dit mogelijk is..
Hoezo kortzichtige reacties.

Het is toch van de debiele dat als je een criminele daad pleegt, maar je hebt je in de onkosten moeten steken om deze kraak te kunnen plegen, dan wordt je straf verminderd.
Dat kan alleen in Nederland.

(voorbeeld is van de radio van vanmorgen)
Ik rij te hard, ik krijg daarvoor een bekeuring.
Hmm, om deze criminele daad te kunnen plegen heb ik wel een auto moeten kopen.
Ahh, nu kan ik deze ook vast aftrekken.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_24719606
Het gaat hier om een roofoverval + wapenbezit?

Dan moet de rechter de straffen optellen, en niet aftrekken.
  maandag 24 januari 2005 @ 10:13:31 #25
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_24719607
quote:
Op maandag 24 januari 2005 09:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja maar dat was voor de belastingen, niet voor het OM die iemand veroordeelt, en 2000 euro van de boete aftrek.
Aha, dat was het dus. Niet helemaal vergelijkbaar dus.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_24719656
Zelfde idee van banken toch, alleen dan voor het criminele deel.... hehe
Just say hi!
pi_24719702
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:13 schreef Knarf het volgende:

[..]

Hoezo kortzichtige reacties.

Het is toch van de debiele dat als je een criminele daad pleegt, maar je hebt je in de onkosten moeten steken om deze kraak te kunnen plegen, dan wordt je straf verminderd.
Dat kan alleen in Nederland.

(voorbeeld is van de radio van vanmorgen)
Ik rij te hard, ik krijg daarvoor een bekeuring.
Hmm, om deze criminele daad te kunnen plegen heb ik wel een auto moeten kopen.
Ahh, nu kan ik deze ook vast aftrekken.
Een bekeuring is geen misdrijf (wet Mulder)

Je straft wordt niet verminderd, dat staat nergens! Als je bij onze (ex) collega's van GoT gaat kijken (daar zijn ze nl wat meer op feiten gericht).. dan kan je zien dat het waarschijnlijk een andere wet achter zit, die wel weer erg productief is... Daarom kortzichtige reacties hier.
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_24719895
waar moet je dat declareren dan? bij de belasting?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_24719938
Stel dat ik nou een bestelbus aanschaf. Vannacht breek ik in bij een juwelierszaak, waar ik voor een klein bedrag weghaal. Ik laad alles in mijn bus en laat me gewoon pakken.

Dan krijg ik dus vervolgens iets van een waarschuwing, maar ik kan wel mijn bestelbus declareren.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 24 januari 2005 @ 10:40:14 #30
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_24719980
Wahahahahah

Dat bedenk je niet...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_24719983
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:36 schreef JohnDDD het volgende:
Stel dat ik nou een bestelbus aanschaf. Vannacht breek ik in bij een juwelierszaak, waar ik voor een klein bedrag weghaal. Ik laad alles in mijn bus en laat me gewoon pakken.

Dan krijg ik dus vervolgens iets van een waarschuwing, maar ik kan wel mijn bestelbus declareren.
Je moet de buit van de juwelier verkopen, een pistool aanschaffen met de opbrengst van de juwelen en met het pistool de verkoper van het bestelbusje beroven. Dan zit je altijd goed.
pi_24720027
Ik ben benieuwd of Mohammed B. zijn wapen al gedeclareerd heeft.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2005 @ 10:44:23 #33
18921 freud
Who's John Galt?
pi_24720044
Kan de vrouw ook de schade aan haar bumper verhalen op de familie van het slachtoffer?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 24 januari 2005 @ 10:45:29 #34
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_24720065
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:44 schreef freud het volgende:
Kan de vrouw ook de schade aan haar bumper verhalen op de familie van het slachtoffer?
Ja, maar daar moet dan wel de aanschaf van de scooter vanaf worden getrokken.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_24720076
Als je het artikel leest, denk je: WTF?

Het zit echter iets anders (héél anders) in elkaar.

Wanneer iemand een strafbaar feit pleegt, kan het geld dat hij daarmee verdiend heeft, weer worden afgepakt door middel van een zogenaamde Pluk-ze vordering. De gedachte hierachter is dat niemand voordeel mag hebben van een strafbaar feit.

Van deze winst mogen de kosten voor het pistool afgetrokken worden. Er is dus geen sprake van declareren of iets dergelijks. Het pistool wordt óók afgepakt, en de dader krijgt gewoon zijn straf.

Deze overvaller, die dus 6.600 euro weggeroofd heeft, heeft daarvan 2.000 euro aan een pistool uitgegeven. Die gaat eraf, hij moet dus 4.600,-- euro inleveren, zijn pistool afgeven en ook nog eens gaan zitten.

Zodoende hou je dus niets over aan een feit (pluk-ze), mag je wapens niet houden (onttrekken aan het verkeer) en krijg je straf (gevangenis).
Eigenlijk zit het dus best wel goed in elkaar!
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
pi_24720107
rob_de_rechter, hij heeft toch altijd nog 6.600 euro weggeroofd...? bovendien heeft hij toch éérst het pistool gekocht? Hij had ook wel twee pistolen kunnen kopen van samen 4000 euro. Was dan zijn schuld maar 2.600 euro geweets? De kosten van het pistool veranderen toch niet wat die vent wegrooft uit de winkel en welke schuld hij in feite heeft?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_24720127
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:45 schreef rob_de_rechter het volgende:


Zodoende hou je dus niets over aan een feit (pluk-ze), mag je wapens niet houden (onttrekken aan het verkeer) en krijg je straf (gevangenis).
Eigenlijk zit het dus best wel goed in elkaar!
Alsof die 2000 Euro die voor dat pistool betaald is niet gestolen is.
  maandag 24 januari 2005 @ 10:50:24 #38
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_24720138
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:45 schreef rob_de_rechter het volgende:

Eigenlijk zit het dus best wel goed in elkaar!
Nee, dus, want die gozer had dat hele pistool niet mogen hebben/aanschaffen. Dan zou die investering in dat pistool dus 'vette pech' moeten zijn geweest, en dat is het dus niet.

Een beetje hetzelfde principe als een gozer die een partijtje lawinepijlen afsteekt en de aanschaf van die dingen van zijn bekeuring mag aftrekken.

Het zou moeten zijn: Buit inleveren, pistool inleveren, straf krijgen voor de overval EN straf krijgen voor het bezit van een vuurwapen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2005 @ 10:51:18 #39
18921 freud
Who's John Galt?
pi_24720160
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:45 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja, maar daar moet dan wel de aanschaf van de scooter vanaf worden getrokken.

V.
En jij gaat er dus van uit dat de scooter gekocht was .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_24720169
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:48 schreef JohnDDD het volgende:
rob_de_rechter, hij heeft toch altijd nog 6.600 euro weggeroofd...? bovendien heeft hij toch éérst het pistool gekocht? Hij had ook wel twee pistolen kunnen kopen van samen 4000 euro. Was dan zijn schuld maar 2.600 euro geweets? De kosten van het pistool veranderen toch niet wat die vent wegrooft uit de winkel en welke schuld hij in feite heeft?
Dan waren er twee pistolen van hem afgepakt en is er in totaal dus alsnog 6.600 euro afgepakt.

Er is dus geen sprake van 'declareren' oid, maar van 'minder' afpakken, omdat je dat al op een andere manier verhaalt.
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
  maandag 24 januari 2005 @ 10:52:29 #41
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_24720176
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:51 schreef freud het volgende:

[..]

En jij gaat er dus van uit dat de scooter gekocht was .
Zou deze man een bonnetje hebben van zijn pistool?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_24720190
Niet te geloven... Echt belachelijk...

Overigens zie ik wel kansen voor de bezitters van een radardetector die in beslag genomen is...
  maandag 24 januari 2005 @ 10:53:45 #43
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_24720198
En als je nou een machinegeweer aanschaft om een overval mee te plegen, en dat kreng kost 3000 Euro, en je buit is 1000 Euro... krijg je dan ook geld toe? De boef moet er natuurlijk niet bij inschieten.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_24720205
Hoe zit het met 5 jaar les in karate ? Kan je die ook declareren als je iemand ermee in mekaar slaat en berooft ?
pi_24720221
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:50 schreef Verbal het volgende:
Het zou moeten zijn: Buit inleveren, pistool inleveren, straf krijgen voor de overval EN straf krijgen voor het bezit van een vuurwapen.

V.
dat is het dus ook. De buit inleveren (netto), pistool inleveren, straf voor de overval, straf voor verboden wapen-bezit.
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:50 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee, dus, want die gozer had dat hele pistool niet mogen hebben/aanschaffen. Dan zou die investering in dat pistool dus 'vette pech' moeten zijn geweest, en dat is het dus niet.
Dan zou het om 'straf' (leedtoevoeging) gaan. Daar is de gevangenisstraf e.d. voor. De pluk-ze is er alleen op geënt om ervoor te zorgen dat je niets verdiend aan een strafbaar feit. Dat gebeurt nu dus ook niet.
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:50 schreef Verbal het volgende:
Een beetje hetzelfde principe als een gozer die een partijtje lawinepijlen afsteekt en de aanschaf van die dingen van zijn bekeuring mag aftrekken.
Dus niet, want de bekeuring is de 'straf'. Dáár wordt niets vanaf gehaald. Alleen hoeft men nu minder af te pakken om te zorgen dat je weer op nul staat. Dat doen ze dus wel.
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2005 @ 10:55:33 #46
18921 freud
Who's John Galt?
pi_24720225
Hmmm, straks bij je aanhouding een advocaat EN een belastingconsulent nodig...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 24 januari 2005 @ 10:55:51 #47
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_24720228
Reden nummer 999999 waarom ik uit dit kruideniersland weg wil.
Nog een reden hoorde ik ook op de radio vanochtend: iets dat je gestolen hebt wordt na 20 jaar je eigendom. Dus ik jat de Nachtwacht, verstop 'm 20 jaar en kom er dan mee tevoorschijn: "Kijk eens wat ik heb!". En niemand die me wat kan maken: de diefstal is verjaard en het schilderij is ook wettelijk mijn eigendom. Misdaad loont in Nederland, dat blijkt maar weer.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_24720229
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:45 schreef rob_de_rechter het volgende:
Als je het artikel leest, denk je: WTF?

Het zit echter iets anders (héél anders) in elkaar.

Wanneer iemand een strafbaar feit pleegt, kan het geld dat hij daarmee verdiend heeft, weer worden afgepakt door middel van een zogenaamde Pluk-ze vordering. De gedachte hierachter is dat niemand voordeel mag hebben van een strafbaar feit.

Van deze winst mogen de kosten voor het pistool afgetrokken worden. Er is dus geen sprake van declareren of iets dergelijks. Het pistool wordt óók afgepakt, en de dader krijgt gewoon zijn straf.

Deze overvaller, die dus 6.600 euro weggeroofd heeft, heeft daarvan 2.000 euro aan een pistool uitgegeven. Die gaat eraf, hij moet dus 4.600,-- euro inleveren, zijn pistool afgeven en ook nog eens gaan zitten.

Zodoende hou je dus niets over aan een feit (pluk-ze), mag je wapens niet houden (onttrekken aan het verkeer) en krijg je straf (gevangenis).
Eigenlijk zit het dus best wel goed in elkaar!
Weet je wat NOG beter in elkaar zit.
Hij krijgt 6.600 euro boete, ze pakken z'n pistool af EN hij gaat de cel in.

Je plukt ze met je "Pluk-ze" vordering minder kaal dan wanneer je gewoon de boetes oplegt.

En met deze declaratie onzin zijn de wapenhandelaren diegenen die er het meeste profijt van hebben. Men koopt sneller een pistool of geweer omdat het zich in beide gevallen toch loont.
Wordt je opgepakt dan krijg je het aanschafbedrag "terug", wordt je niet opgepakt dan heb je dikke winst door de overval. De drempel om wapens te kopen wordt zo wel een flink stuk lager.
pi_24720232
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:53 schreef Verbal het volgende:
En als je nou een machinegeweer aanschaft om een overval mee te plegen, en dat kreng kost 3000 Euro, en je buit is 1000 Euro... krijg je dan ook geld toe? De boef moet er natuurlijk niet bij inschieten.

V.
nee dat gebeurt dus niet.
het is geen declareren.
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
pi_24720237
quote:
Op maandag 24 januari 2005 10:51 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Dan waren er twee pistolen van hem afgepakt en is er in totaal dus alsnog 6.600 euro afgepakt.

Er is dus geen sprake van 'declareren' oid, maar van 'minder' afpakken, omdat je dat al op een andere manier verhaalt.
maar anderszijds mag je ook je kosten voor hennepkweken terugvorderen. daarbij is er geen boete om iets van af te trekken.

tsja ik begrijp de logica enerzijds wel maar toch.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')