abonnement Unibet Coolblue
pi_12438927
Het gaat allemaal door. Visum geregeld, betaling op tijd gelukt. Deelnemerslijst gehad; mooi, klein clubje van 11 personen.

Maandag vertrek.

*zin heeft*

pi_12439869
quote:
Op maandag 28 juli 2003 14:21 schreef Halinalle het volgende:
In het kort: het weer is goed, de steden (het centrum) mooi.

* Halinalle overweegt er om in augustus ook nog eventjes naar over te hoppen.


Aan goede voornemens moet je je houden... Ik ben alweer terug.
Tallinn beviel (weer) uitstekend. De binnenstad vind ik (buiten het weekend) echt de moeite waard.

pi_12903563
Weer terug sinds gisteren. Goed bevallen.

Het was vooral een stedenreis met af en toe wat natuur tussendoor. Al vond ik die natuur vaak niet erg aantrekkelijk; veel eindeloze naald- en berkenbossen. Niet erg spannend. Wel mooi dat je op de velden overal zo veel ooievaars ziet.

Tallinn, Riga, Vilnius, Sint Petersburg en Helsinki zijn stuk voor stuk prachtige steden. Daarnaast hebben we nog kleinere steden bezocht als Pskov, Nida, Daugavpils, etc, etc. Wat in de Baltische landen vooral opviel was de enorme sprong die ze in de afgelopen tien jaar hebben gemaakt. Vooral in de hoofdsteden waan je je gewoon in Wet-Europa; goed geklede mensen, westerse auto's.
Maar bij al die welvaart zijn de prijzen nog ouderwets laag. Je kunt rustig een retesjiek restaurant inlopen en dan nog betaal je prijzen die buitengewoon bescheiden zijn. Lekker eten ook! Heerlijke forel gegeten bijvoorbeeld, konijn en zelfs wilde zalm. En in Helsinki rendier!

Ook ontzettend veel foto's gemaakt (16 rolletjes van 36), maar voordat ik die kan laten zien zal nog wel even duren.

pi_12909638
Leuk te lezen

Lijkt me idd een erg interessant gebied.

pi_12912045
Ben ook net terug.
Schitterende landen. Spotgoedkoop ook. (blijf een nederlander)
Als je alleen steden bezoekt doe je de landen ECHT tekort, hoewel RIga en Tallinn prachtige steden zijn. Juist het platteland is mooi en vriendelijk. Huur een kamer in een klein guesthouse en je hebt de tijd van je leven.
Een paar dingen die je echt MOET zien:

De kruisberg in Litouwen, zo indrukwekkend.
De duinen op de Curonian Spit (litouwen)
Laheema National Park in Estland

Ik durf te beweren dat Riga of Tallinn een goede concurrent voor bijv. Londen zou zijn als het in het westen zou liggen. Het heeft een toerist net zoveel te bieden.

Ben onder de indruk.

pi_12912836
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:39 schreef Sorbootje het volgende:
Ben ook net terug.
Schitterende landen. Spotgoedkoop ook. (blijf een nederlander)
Als je alleen steden bezoekt doe je de landen ECHT tekort, hoewel RIga en Tallinn prachtige steden zijn. Juist het platteland is mooi en vriendelijk. Huur een kamer in een klein guesthouse en je hebt de tijd van je leven.
Een paar dingen die je echt MOET zien:

De kruisberg in Litouwen, zo indrukwekkend.
De duinen op de Curonian Spit (litouwen)
Laheema National Park in Estland

Ik durf te beweren dat Riga of Tallinn een goede concurrent voor bijv. Londen zou zijn als het in het westen zou liggen. Het heeft een toerist net zoveel te bieden.

Ben onder de indruk.


Mee eens. Ik weet wel zeker dat zodra de Baltische staten in de EU komen, dat ze flink meer bezoekers krijgen.

Overigens een tip voor mensen met geld: investeer in vastgoed in deze steden, NU!

pi_12916681
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:39 schreef Sorbootje het volgende:
Een paar dingen die je echt MOET zien:

De kruisberg in Litouwen, zo indrukwekkend.
De duinen op de Curonian Spit (litouwen)
Laheema National Park in Estland


check!
check!
nope!
pi_24716064
Hallo mensen,

wij zijn van plan om deze zomer op vakantie te gaan naar de Baltische staten, en we vroegen ons af of het openbaar vervoer daar goed geregeld is . Is er iemand die er toevallig geweest is er er iets meer over weet te vertellen??

pi_24716342
lekkere wijfjes in estland, mooit strand, tallinn is geweldig.
de wijven in litouwen zijn zweterig
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_24716698
jah daar ging het niet over, geloof dat het openbaar vervoer er übercheap is en anders rijden er nog taxi's die geen drol kosten
pi_24716733
Ik kan je over Letland vertellen, dat een ritje in de bus/tram/trolliebus 20 latcent (¤0,30) kost, en een ritje met de taxi ongeveer 3 tot 6 lat vanaf het centrum tot niet al te ver daar buiten.

Hoe duur het is intercity kan ik me niet meer zo goed herinneren, maar met de bus niet duur in elk geval.

Ik ga in maart weer naar Letland, ben er al 3 keer geweest, 4 maanden in totaal. Als je vragen hebt, beantwoord ik ze graag (ook de taal spreek ik al, dus ook dat kun je vragen )
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2005 @ 10:18:02 #37
73911 ultra_ivo
pi_24719689
Openbaar vervoer is prima geregeld. Naar alle grotere en kleinere plaatsen rijden er veel bussen. De busschema's kun je vinden in Vilnius/Tallinn/Riga/Kaunas (etc) in your pocket.
In de stad is het OV helemaal perfect. Heel veel trolleybussen (om de paar minuten) en dan nog veel minibusjes die hun eigen routes hebben. Kaunas draait vrijwel helemaal op die minibusjes.
En dan nog ettelijke nachtbussen voor bijv. de routes Vilnius-Tallinn. Kun je weer wat hotelkosten uitsparen
In Estland rijden amper nog treinen, daar is men helemaal op busverkeer overgestapt.
Kortom, je bent zot als je je eigen auto meeneemt, vrijwel alles is met het OV te bereiken.
pi_24720601
Dat zijn al een hoop goede berichten, ook dat van die lekkere wijven natuurlijk . Maar ik was eigenlijk niet zo benieuwd naar het vervoer op de kleinere afstanden, maar vooral de grotere afstanden met de trein. Stel ik wil van de kust van Litouwen naar het binnenland van Letland (of wat dan ook... in ieder geval zo'n afstand), rijden er dan genoeg treinen, is daar een beetje in te reizen en betaalbaar zullen ze wel zijn .
Weet verder iemand of het de moeite is om juist naar de kleinere steden te gaan en of daar ook een mogelijkheid is om te overnachten, bijvoorbeeld bij een lokale boer...
  FOK!fotograaf maandag 24 januari 2005 @ 11:52:41 #39
73911 ultra_ivo
pi_24721201
Voor grotere afstanden kun je vaak beter de bus nemen. Van de Litouwse kust kun je bijvoorbeeld niet zonder overstappen naar Letland, met de trein tenminste. Met de bus lukt je dat zonder probleem. De bussen zijn de laatste jaren behoorlijk vernieuwd. Alleen op de dorpsroute's zul je nog een oude Ikarus tegen komen. Voor de rest ofwel nieuw materieel ofwel materieel dat zo'n 4-5 jaar oud is (en dus nog altijd prima). De nachttreinen zijn van Russische snit, dus een stuk luxer dan de West-Europese nachttreinen.
Overnachtingsmogelijkheden zijn er de laatste jaren enorm bijgekomen.
pi_24721665
quote:
Op maandag 24 januari 2005 11:17 schreef SIWC het volgende:
Dat zijn al een hoop goede berichten, ook dat van die lekkere wijven natuurlijk . Maar ik was eigenlijk niet zo benieuwd naar het vervoer op de kleinere afstanden, maar vooral de grotere afstanden met de trein. Stel ik wil van de kust van Litouwen naar het binnenland van Letland (of wat dan ook... in ieder geval zo'n afstand), rijden er dan genoeg treinen, is daar een beetje in te reizen en betaalbaar zullen ze wel zijn .
Weet verder iemand of het de moeite is om juist naar de kleinere steden te gaan en of daar ook een mogelijkheid is om te overnachten, bijvoorbeeld bij een lokale boer...
Afgezien van in de natuurparken mag je sowieso gewoon overal camperen waar je maar wilt. Wel de goedkoopste optie. Ik breng zelf mijn tijd door in Riga en een dorpje met de naam Smiltene. Als je naar kleinere dorpjes gaat, waar het niet zo toeristisch is, proef je toch veel meer de sfeer van dat land. Je komt veel meer te weten over hoe het land en zijn inwoners echt zijn. Op zich wel een aanrader dus. Zowel de stad als de kleinere steden/dorpen zijn aanraders (bezoek in Letland in elk geval Cēsis.

Die treinen daar hebben van die hele brede wagons, met houten stoeltjes. Je gaat er niet echt voor je plezier in zitten. Maar het brengt je waar je zijn moet. Naar ik weet gaat die trein best wel ver, en vaak, alleen weet ik niet precies hoe dat zit met internationaal... Ik neem aan dat dat ook niet zo'n probleem is.

Ook een optie is om het boekje van de Lonely Planet te kopen over de 3 staten. ISBN 1-74059-132-1. Staat ontzettend veel in.
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_24726690
quote:
Op maandag 24 januari 2005 12:19 schreef daReaper het volgende:

[..]

Afgezien van in de natuurparken mag je sowieso gewoon overal camperen waar je maar wilt. Wel de goedkoopste optie. Ik breng zelf mijn tijd door in Riga en een dorpje met de naam Smiltene. Als je naar kleinere dorpjes gaat, waar het niet zo toeristisch is, proef je toch veel meer de sfeer van dat land. Je komt veel meer te weten over hoe het land en zijn inwoners echt zijn. Op zich wel een aanrader dus. Zowel de stad als de kleinere steden/dorpen zijn aanraders (bezoek in Letland in elk geval Cēsis.

Die treinen daar hebben van die hele brede wagons, met houten stoeltjes. Je gaat er niet echt voor je plezier in zitten. Maar het brengt je waar je zijn moet. Naar ik weet gaat die trein best wel ver, en vaak, alleen weet ik niet precies hoe dat zit met internationaal... Ik neem aan dat dat ook niet zo'n probleem is.

Ook een optie is om het boekje van de Lonely Planet te kopen over de 3 staten. ISBN 1-74059-132-1. Staat ontzettend veel in.
Ja de LP had ik al op het oog maar nog weinig tijd gehad om 'm te kopen, en daarbij zijn reacties van mensen die er geweest zijn meestal leuker om te lezen dan de info uit zo'n boek.

Verder wel ideaal dat je overal kunt en mag kamperen , zeker in de zomer als het lekker weer is . En ja dat het niet in de natuurreservaten mag is niet zo vreemd, dan zetten we de tent er wel net buiten op en gaan we te voet verder .
pi_24732433
Treinen zijn er nog niet heel erg veel, en bussen rijden dezelfde stukken vaak sneller dan de trein, en bovendien goedkoper. Een bekende Eurolines is ook in de Baltische Staten actief (of in iedergeval een verwant bedrijf) en brengt je redelijk voordelig naar andere grote steden.

Ik ben zelf van de kust van Litouwen naar Riga gegaan, wat toch wel een uitdaging bleek. Eerst van Klaipeda naar Siaulai met de auto (was een uitstapje) en daarna de bus naar Riga. Hebben we een dag over gedaan, sloot niet echt geweldig op elkaar aan. Maar omdat de landen relatief klein zijn kom je toch wel overal, ook al moet je af en toe wel moeite doen.

En hij werd al eerder genoemd, maar het ding heeft mijn vakantie gemaakt: de In your pocket guides die je wijzen in het Engels over alle toffen restaurants, de roddels, de leuke clubs en het openbaar vervoer. Met de Lonely Planet kom je aan, maar de Pocket guides waren onmisbaar in de stad zelf.
Volgens mij hebben ze (voor je voorpret) ook een website op www.inyourpocket.com . Of anders even googlen

Veel plezier, mooooooie landen. En, vergeet de beersnacks niet in Litouwen! Gefrituurd brood met mayo en kaas. We reisden door naar Letland in de hoop dat ze die daar ook wel zouden hebben, maar het was werkelijk alleen in Litouwen. Afkicken, kan ik je vertellen. Ik droom er nu nog wel eens van
  woensdag 26 januari 2005 @ 00:25:27 #43
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_24752372
Is het overigens redelijk gemakkelijk om van Polen naar Litouwen te gaan met de bus?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_24752662
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 00:25 schreef Falco het volgende:
Is het overigens redelijk gemakkelijk om van Polen naar Litouwen te gaan met de bus?
Als ik het zo snel goed zie, kan dat met EuroLines wel, maar precies weet ik het niet. Ik zou zeggen, ga even bij ze langs.
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_24753966
Eurolines is lang niet de enigste. Een aantal jaar geleden vertrokken er vanaf het busstation in Warschau iets van 10 bussen per dag naar Litouwen. Nu zal dat wat minder zijn. Er is namelijk een directe trein die veel aangenamer is.
pi_24756560
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 04:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Eurolines is lang niet de enigste. Een aantal jaar geleden vertrokken er vanaf het busstation in Warschau iets van 10 bussen per dag naar Litouwen. Nu zal dat wat minder zijn. Er is namelijk een directe trein die veel aangenamer is.
Ja ik had gezien dat er een treinverbinding is die direct van Polen Litouwen binnenrijdt dus niet door Rusland of Wit-Rusland heenhoeft . Lijkt me stukken handiger en ook stukken sneller, ik vraag me alleen af waar we op zouden moeten stappen voor deze directe verbinding, dat is allemaal een beetje vaag . Ach ja, ik zoek nog wel even verder.
pi_24756954
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 11:13 schreef SIWC het volgende:

[..]

Ja ik had gezien dat er een treinverbinding is die direct van Polen Litouwen binnenrijdt dus niet door Rusland of Wit-Rusland heenhoeft . Lijkt me stukken handiger en ook stukken sneller, ik vraag me alleen af waar we op zouden moeten stappen voor deze directe verbinding, dat is allemaal een beetje vaag . Ach ja, ik zoek nog wel even verder.
Voor Rusland/Wit-Rusland heb je visum nodig, dus dat gaat sowieso niet werken

Vervoer erheen is overigens het goedkoopst bij EcoLines (bus) of AirBaltic (vliegtuig). Allebei rond de 150 euro retour (incl luchthavenbelastig). Vanaf Berlijn is het helemaal goedkoop bij EasyJet: 10 euro retour (excl luchthaven belasting, ong. 70 incl). Maar ja, dat dus eerst in berlijn komen.
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_24758710
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 11:13 schreef SIWC het volgende:

[..]

Ja ik had gezien dat er een treinverbinding is die direct van Polen Litouwen binnenrijdt dus niet door Rusland of Wit-Rusland heenhoeft . Lijkt me stukken handiger en ook stukken sneller, ik vraag me alleen af waar we op zouden moeten stappen voor deze directe verbinding, dat is allemaal een beetje vaag . Ach ja, ik zoek nog wel even verder.
Deze heb ik genomen en was er zeer over te spreken.
De trein gaat enmaal per dag om 9 uur 's avonds vanaf Warsawa Centralna. Volgens mij komtie zelfs uit het Zuiden (Krakow?) dus daar zou je ook moeten kunnen opstappen.

Als het je lukt om een kaarrtje te kopen bij het internationale loket waar ze geen engels spreken, kun je probleemloos zonder visum met de nachtrein naar Litouwen. Ik geloof dat we voor een couchette en reis 30 euro hebben betaald, dus voor een treinreis van 10 uur niet duur. MinpuntL ergens om 3 uur staat de douane voor de deur en maakt je wakker. Schrik niet dus
  woensdag 26 januari 2005 @ 14:13:21 #49
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_24759893
Net even op de internationale planner gekeken van de NS en er is idd een rechtstreekse treinverbinding tussen Warschau en Kaunas (Litouwen)! Die duurt ongeveer 9 uur. Op zich lijkt me dat wel relaxed: met de trein naar Kaunas en vanaf daar de Baltische Staten per bus doen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_24760158
quote:
Op woensdag 26 januari 2005 14:13 schreef Falco het volgende:
Net even op de internationale planner gekeken van de NS en er is idd een rechtstreekse treinverbinding tussen Warschau en Kaunas (Litouwen)! Die duurt ongeveer 9 uur. Op zich lijkt me dat wel relaxed: met de trein naar Kaunas en vanaf daar de Baltische Staten per bus doen.
Nou... die internationale routeplanner van de ns krijg ik niet aan de praat, blijft maar foutmeldingen geven , niet echt ideaal dus. Zou je misschien even kunnen kijken of je ook vanuit Krakau met die trein kunt gaan?? Alvast bedankt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')