abonnement Unibet Coolblue
pi_24710037
Er is nog geen topic over Athene, dus bij deze

Athene (Grieks: Αθήνα = Athina) is de hoofdstad en grootste stad van Griekenland, de hoofdstad van de regio Attika en het gelijknamige departement (nomós) Athene.

Athene is tevens het politieke, culturele en economische centrum van het land, een kosmopolitische metropolis van ongeveer 3,2 miljoen inwoners. Athene is vooral bekend vanwege de historische gebouwen uit de oudheid, zoals het Parthenon op de Akropolis, een heuvel in Athene. Het merendeel van de gebouwen in het tegenwoordige Athene is echter van vrij recente datum.

De stad is vernoemd naar de godin Pallas Athene, in vroeger tijden ook de patroon van de stad. De tempel Parthenon op de Akropolis, het beroemdste monument van de stad, is ter ere van haar. In vroeger tijden heette de stad Αθήναι (Athènai, meervoud van Athèna). Dit werd in de 19e eeuw opnieuw de officiële naam van de stad. Maar na een taalhervorming in de jaren '70 heet de stad Athina, een naam die sommige Grieken ook in het Engels prefereren boven Athens.

Waar met Athene, ook in Griekenland, vaak de gehele agglomeratie wordt aangeduid, bestaat deze in feite uit vele gemeentes (dimi). De gemeente Athene zelf (Dimos Athinaion) omvat het centrale deel van de agglomeratie en huisvest zo'n twintig procent van de inwoners.











OP met dank aan rameijer
-----------------------------------------------

mijn vriend en ik waren net onze zomervakantie aan het uitzoeken en we kwamen bij athene uit.
nu hebben we even wat vragen waar we zo 1,2,3 geen antwoord op konden vinden.

wat zijn nou de echte must-see dingen in athene ( niet alleen de standaard acropolisjes enzo )
heb je daar veel last van smog/uitlaatgassen?
is het 's middags een beetje uit te houden of kun je beter binnen blijven op het heetst van de dag?
hoe is het ov daar, zijn de belangrijkste dingen een beetje goed te bereiken?
heb je daar een rijbewijs nodig om evt een scooter te huren ?
wat zijn de plaatsen waar je goed kan eten voor niet al te veel geld?

dat was het wel zo'n beetje voor nu alvast bedankt

[ Bericht 54% gewijzigd door DutchTrain op 11-06-2007 21:29:36 ]
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_24710357
De msog en uitlaatgassen vallen wel mee hoor. En het is overdag best goed uit te houden. Het OV is goed, vooral de metro is erg handig en niet al te duur. Taxi's zijn, in verhouding met Nederland, heel goedkoop, maar let op dat ze je niet in de maling nemen omdat je toerist bent. Starttarief van een taxi begint gewoon bij 0 euro en voor ritten van een half uur moet je niet meer dan 15 euro kwijt zijn.

Voor het eten kan ik je eigenlijk alleen maar Tou Psiri aanraden. Dit is een restaurant in de buurt Psiri, erg lekker en authetiek eten voor een goede prijs (ws vind je het precieze adres wel in een Lonely Planet oid). De afgelopen zomer hadden ze net een gedeelte achter het gebouw ingebruik genomen, waarbij eten in de openlucht voor erg veel sfeer zorgt.
Daarnaast kun je op zoek gaan naar de typisch griekse steakhouses. Ze hebben daar geen menukaart, want ze serveren altijd hetzelfde: vlees, en een bord vol! Heel leuk eten voor weinig geld. Natuurlijk hebben ze bij het vlees de gebruikelijke griekse salade en brood met tzaiziki. Voor zulke steakhouses moet je wat meer in de achterafstraatjes zijn, heb zo even geen adres voor je, maar men kent het wel.

Als je een dagje genoeg hebt van Athene, kun je ook een keer de bus nemen naar Sounio, het meest zuidelijke puntje van Attica. Hier staat de tempel van Zeus en kun je ook heerlijk zwemmen in diep blauw water. Je bent dan even uit de drukte van de stad, heerlijk om een dagje te ontspannen.

Heel veel plezier, ik heb in elk geval erg genoten.
pi_24710366
-dubbel-
pi_24711018
eind 20/21 juli 2002 daar geweest om de bekende akropolisjes te bezoeken entree veel te duur neem je student card mee o.id. krijg je veel korting schijnt het
het was toen bloedje heet midden op de middag maar we hadden maar 2 daagjes dus moest het wel maar van 12 tot 15 uur hoor je siesta te houden volgens mij wel lekker rustig op straat dan.
smog weinig van gemerkt toen. wel relaxed: treinen met airco !
like mr. Bolkenstein used to say: no comment
pi_24711106
Het benaki museum, museum voor de byzantijnse kunst zijn een echte aanrader.
Verder is de plaka een gezellige stadswijk met veel barretjes en gelegenheden, en natuurlijk de souvenirs shops!
Martini Rosso, there's Italian Spirit in every one
pi_24711176
D'r zijn inderdaad genoeg dingen te zien, en de metro/tram is het aangewezen vervoermiddel. Ik denk niet dat je een scooter wilt huren om in Athene te gaan rijden.
De wijl Psirri is inderdaad op dit moment de plaats waar je moet gaan eten- wel vanaf ca. 21.30- dan gaan pas de tafeltjes buiten. Als je er overdag komt lijkt het of er geen restaurants zitten...

http://www.chem.uoa.gr/Location/AthensMap/Athensmap.htm
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_24711385
quote:
Op zondag 23 januari 2005 19:42 schreef joxef het volgende:
eind 20/21 juli 2002 daar geweest om de bekende akropolisjes te bezoeken entree veel te duur neem je student card mee o.id. krijg je veel korting schijnt het
wat is n student card dan? een cjp of een ov ofzo of een los iets?

thnx voor alle reacties tot nu toe hier heb ik echt wat aan
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 24 januari 2005 @ 10:59:03 #8
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_24720280
Studentenkaart kan van alles zijn: kaart van je opleiding, ov, cjp. Zo lang het er een beetje officieel uitziet kan het er meestal wel mee door. Vooral als je er hard bij roept dat je uit Holland komt!

Overigens is het voor mij alweer een aantal jaar geleden dat ik er was, dus wellicht is er inmiddels het één en ander veranderd. De smog blijkbaar in elk geval, want toe ik er was was het werkelijk heel erg! (Maar het kan natuurlijk altijd dat ze daar inmiddels aan hebben gewerkt). Overigens kan het waarschijnlijk nog steeds wel heel erg heet worden, dus doe het tussen 12 en 3 gewoon een beetje rustig aan. Siësta hoeft niet, maar houd het gewoon een beetje kalm.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_24720871
* zoekt alvast alle cjp-actige kaarten bij elkaar

maarehm van smog word je toch niet ziek ofzo, das toch alleen maar erg vervelend als je astma ofzo hebt?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_24720925
http://www.athensguide.com/

Persoonlijk blijf ik altijd maar 1 dag en 1 nacht in Athene.. en dan de boot naar een van de eilanden!

[ Bericht 40% gewijzigd door AapNootMies op 24-01-2005 11:42:41 ]
Snoep verstandig, lik m'n reet!
  maandag 24 januari 2005 @ 12:25:25 #11
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_24721784
quote:
Op maandag 24 januari 2005 11:33 schreef littledrummergirl het volgende:
maarehm van smog word je toch niet ziek ofzo, das toch alleen maar erg vervelend als je astma ofzo hebt?
Mwa... zolang je er niet gaat wonen...

[off-topic]
Hoorde ooit het verhaal van een bewoner van Cairo die bij een bezoek aan zijn arts te horen kreeg dat hij nu eindelijk eens moest gaan stoppen met roken. Man bleek nooit gerookt te hebben, alleen wekelijks 2x een rondje door de stad te hardlopen, in de overtuiging dat dit gezond was voor de mens... [/off-topic]

...en het is vies als je 's avonds je neus snuit, dat wel!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_29560925
quote:
Op maandag 24 januari 2005 12:25 schreef Hik het volgende:

[..]

Mwa... zolang je er niet gaat wonen...

[..]

...en het is vies als je 's avonds je neus snuit, dat wel!
Smog is inderdaad een probleem, ondanks allerlei maatregelen. Zolang mensen de auto blijven pakken om sigaretten te halen bij de Periptero op de hoek...

Als het boven de 35 graden is is het ook aan te raden om weg te blijven uit het centrum, vanwege de smog en de hitte (alles is beton en asfalt).Zaterdag wordt het 40 graden, dus...

Verder is het openbaar vervoer verbeterd en zijn er ringwegen aangelegd en bestaande wegen verbeterd. Veel nieuwe en buitenlandse winkels en andere stadsdelen die tot ontwikkeling komen, zoals in het noorden.
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_45835935
Ik ga aanstaande zaterdag voor een week naar Athene.

Ik vroeg me af of het een beetje een leuke stad is en of er mensen ervaringen hebben met dit hotel:
http://www.goldencityhotelathens.com/en/index.htm

Zijn er leuke restaurantjes, cafétjes, winkels?
Ik heb al gezien dat er 47 starbucks zaken zitten dus dat is een fijn vooruitzicht

Ik ga btw samen met mijn moeder, mijn zusje zit bij de marine en is momenteel op missie naar Libanon. Ze hebben een week vrij en liggen dan voor anker in Athene. Vandaar dat we hals over kop een ticket en een hotel hebben geboekt. En ik eigenlijk niet heel erg op de hoogte ben hoe de stad verder is.

Alvast bedankt voor de reacties
pi_45836079
Iedereen gaat naar het gewone archeologische museum, en dat moet je ook zeker doen, maar het museum van cycladische kunst is ook erg de moeite waard.

En verder vind ik het nogal een smerige en lawaaiierige uitlaatgassenstad, dus ik heb me uitstekend vermaakt in het grote park een keer, met een boekje op een bankje
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:37:10 #15
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_45836204
De berg waarop de Acropolis staat is vrij groot, en is heel erg groen en je kunt er leuk doorheen wandelen, verder is Athene een waardeloze stad. Weinig te zien, weinig te beleven, goor, lelijk... maar die berg is wél erg leuk hoor!
pi_45836237
archeologisch museum dus! Bedankt voor de tip!

En dat bankje in het park met een boek gaat het niet worden, daarvoor zijn we er te kort vrees ik. Maar bedankt!
pi_45836316
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:37 schreef Douwe het volgende:
De berg waarop de Acropolis staat is vrij groot, en is heel erg groen en je kunt er leuk doorheen wandelen, verder is Athene een waardeloze stad. Weinig te zien, weinig te beleven, goor, lelijk... maar die berg is wél erg leuk hoor!
ook geen leuke winkeltjes, cafétjes, restaurantjes enz?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:40:42 #18
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_45836337
Hoe lang ben je er? Voor de kust van Athene stikt het van de kleine eilandjes waar je je best goed kunt vermaken met mooie natuur en tof azuurblauw water enzo... In Athene zelf heb je vele reisbureaus die dagtochten naar deze eilanden aanbieden vanuit de haven van Pireaus (voorstad).
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:42:32 #19
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_45836407
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:40 schreef Suuz_ het volgende:

[..]

ook geen leuke winkeltjes, cafétjes, restaurantjes enz?
Een echt leuke winkelstraat heb ik niet gevonden, er is wel iets wat er op lijkt vlakbij je hotel, maar dat was meer een beetje het grote ketenwerk. Leuke café's en restaurantjes zijn er ook wel, voornamelijk rond de berg waarop de Acropolis ligt. Ga wel binnen zitten, anders zit je in de uitlaatgassen
pi_45836411
We zijn er maar een week helaas.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:47:39 #21
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_45836611
Als je er een week bent heb je meer dan genoeg tijd voor zo'n excursie! Athene heb je in een dag of 2/3 écht wel gezien! Tel er nog 2 dagen bij op voor je zus en je hebt nog 3 dagen over voor gave cruises en excursies
pi_45837440
oke bedankt voor de tip!
pi_45838034
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:40 schreef Suuz_ het volgende:
ook geen leuke winkeltjes, cafétjes, restaurantjes enz?
Duur winkelen kun je goed in Kiffisia, eindpunt van de metro. Alle bekende merken zijn er wel te vinden. Onderweg kom je dan ook langs het Olypisch stadion. Verder zijn er aardige markten rondom Monastiraki.

Musea zijn er ook genoeg. Ga in ieder geval kijken bij de oude fabriek bij Keramikos, dat nu een museum of kunstexpositie is. Veel winkels en restaurantjes vind je in de binnenstad rondom Syntagma.
pi_45838708
Met deze beschrijving van een vriend die in Athene heeft gewoond, ben ik op stap gegaan overigens...
quote:
The actual Gazi gas works are worth it. Also a visit at the main Olympic Complex, no visitors allowed I think but you get excellent views from neighbourhoods on the other side of Spyrou Loui highway or from the hills of Filothei neighbourhood. Eirini metro is on the other side of that so you will have to walk a lot, unless they are open.

Piraeus port is not anything great, but Pasalimani, Zea and Tourkolimano are very vibrant and lively.

For panoramic views go up Lycabettus Hill with the funicular railway.

Thiseion is also very lively, you might want to walk from Metro Syntagma (Parliament exit) to Amalias, Dionysiou Aeropagitou by the Acropolis, around Filopappou and Pnyka to Thiseion. Then from there Keramikos, which is the ancient burial grounds is also great and so is the Agora. In Thiseion try booking a table in the roof garden of Filoistron restaurant, dinner with a great view.

Nice bars around Exarcheia Square (very alternative/underground neighbourhood close to Pathsion St and the National Technical Uni old buildings/central Athens campus), try Kallidromeiou St. Also nice is Kifissia at the end of the Ilektrikos railway. (the old metro)

For something truly posh and very unique there are two cafes/bars in Vouliagmenh. 'En Plo' and 'Agnanti', literally on the beach and very nice. They are a-ma-zing. You need a car to go there, in general you need a car to go in most places in Athens, the problem is where to put it. Taxi wil cost 10 euros from the centre.

For a rather interesting tour of Athens, get off at Omonoia Metro, go to Athinas Street and walk along it, you will pass the Municipal building and the square opposite it. The central market is around there. If you continue straight you reach Monastiraki and if you turn left there you will be in Psyrri, full of bars and stuff. The streets in the south of Omonoia are full of migrants (Metaxourgeion, Koumoundourou Square, areas behind the municipal building) so you will find lots of Egyptian, Nigerian and Chinese stuff.

In monastiraki square try souvlaki from Mpairaktaris, expensive but good.

Another unique souvlaki experience is 'To souvlaki tou Pappou' (grandfather's souvlaki) there is one of those in Dafni Metro, on the square. They serve enormous souvlaki (pitta as big as a pizza with anything you can imagine inside it). One person can cope with one of those giants...barely. The taste is OK.

Interesting metro stations, with antiquities or art, are Akropolis, Syntagma and one with an Olive grove multiplied by mirrors inside which I think is Ethniki Amyna.

By the way, the cheapest way from the Airport is the bus, which is also quite fast. You can take the underground as well but I do not think the suburban train is worth it unless you want to go to Korinthos.

Food standards I bet you know: Gemista (stuffed vegetables, off season at the moment), Papoutsakia (aubergine stuffed with meat), Gyros pitta, spinach pie, cheese pie, pie with wild greenery called horta (hortopitta), horiatikh salad with feta on top, lamb chops (paidakia), moussakas, marida or gavros (small fried fish), fried zuccini or aubergine. More extraordinary are giaourtlou (meat with yoghourt), imam, any meat stew in a pot, soutzoukakia (meat balls in sauce) or keftedakia (meatballs plain).

Two very good restaurants: 'Athinaikon' in the arcade next to the corner of Kolokotroni St and Stadiou Street, opposite the Old Parliament Building and 'Alexandra' midway on Leoforos Alexandras in Plateia Argentinis (on your left when walking towards Patission St). I have not been there for a year but I think they are still open.

Clubs are located along the Paraliaki (Leoforos Poseidonos) which is the beach highway, extreme traffic at night and usually you get stopped at the door. Also interesting clubbing stuff in Pireos street and Rouf area, spillovers from Gazi. Greek music in Iera Odos.

Word of caution: Taxi drivers are the worst this side of Baghdad, be very paranoid about them and what they charge, anything above 5-6 euros is strange unless you travel long distances or are jammed in traffic. The most expensive route is from the airport which should be around 15 euros max. It is usual however to have many people on the taxi going in different directions, that is OK provided that the taxi keeps the priority i.e the first one who gets in goes to his place first. If you want to be safe better avoid taxis and rent a car, it will cost you the same without the hassle and the paranoia. Ofcourse, you will use all the cd collection because the traffic jam is eternal if you take the wrong turn, keep on the main streets or the highways.

That's it, good luck and have fun in Athens!!
pi_45839127
wow ontzettend bedankt wat een verslag! Ik ga het eens goed doorlezen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')