abonnement Unibet Coolblue
pi_35902833
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 01:48 schreef Speth het volgende:

[..]

De theorie van de komeetinslagen die ons water hebben gebracht klinkt me altijd vrij onzinnig in de oren... De hoeveelheid inslagen die nodig is lijkt me te hoog, het aantal komeetinslagen van dergelijke omvang dat vandaag de dag voorkomt is zeer klein, en Jupiter bestond ook toen al om dat soort objecten op te vangen. Bovendien is op bijna alle planeten wel water aanwezig, of aanwezig geweest, waarom zou dat per se van kometen afkomstig moeten zijn, en waarom zou het niet al aanwezig kunnen zijn bij de vorming van die lichamen?
Ik heb het ook niet over kometen die water zouden hebben gebracht maar organisch leven.
En dat dit samen met de aardse leven (hoe premitief dan ook) gemuteerd zijn,
en zo de verdere evolutie is verdergegaan.
quote:
De meest plausibele theorie die ik gehoord heb is dat het eerste leven is ontstaan bij onderwatervulkanen (die aanvankelijk veel talrijker waren), daar zijn immers rijke voorraden warmte, water en vooral organisch materiaal en mineralen te vinden
En de geiser theorie sla je in de wind
quote:
... Vooral aan dat laatste is op enceladus gebrek.
Ben jij al daar geweeest en kunt dat beamen.....
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 10 maart 2006 @ 11:27:41 #52
95608 Speth
Rorschach
pi_35905661
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 09:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over kometen die water zouden hebben gebracht maar organisch leven.
En dat dit samen met de aardse leven (hoe premitief dan ook) gemuteerd zijn,
en zo de verdere evolutie is verdergegaan.
En wat maakt die theorie waarschijnlijker dan het idee dat het leven gewoon op Aarde is ontstaan? Daar heb ik in die popular science programma's (die altijd de meest exotische theorie kiezen..) nog geen enkel goed argument voor gehoord. De theorie vindt zijn oorsprong in de vondst van redelijk complexe organische moleculen (geen leven dus) in planetaire nevels en op kometen. Waarom is het waarschijnlijker dat leven eerst is ontstaan op een ijsbolletje die hier vervolgens neer is gekomen, dan dat het hier is ontstaan, waar veel meer basiscomponenten voor leven reeds aanwezig waren?
quote:
[..]

En de geiser theorie sla je in de wind
Die kan best waar zijn, maar de geiser op enceladus is van een heel andere aard dan die hier op Aarde. De temperatuur is lager, en het materiaal dat het waterreservoir omgeeft is vrijwel zeker geen rots of organisch materiaal, zoals dat hier voorkomt.
quote:
[..]

Ben jij al daar geweeest en kunt dat beamen.....
De interne samenstelling van enceladus is allang bij benadering bekend; rijk aan ijzer en h20, maar weinig organisch materiaal zoals methaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Titan. Daarvoor hoef ik er niet geweest te zijn.

Dat er leven is is gewoon wishful thinking.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speth op 10-03-2006 11:33:01 ]
pi_35910864
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 11:27 schreef Speth het volgende:


Die kan best waar zijn, maar de geiser op enceladus is van een heel andere aard dan die hier op Aarde. De temperatuur is lager, en het materiaal dat het waterreservoir omgeeft is vrijwel zeker geen rots of organisch materiaal, zoals dat hier voorkomt.
Ik had het over de geiser in Yellowstone
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 10 maart 2006 @ 15:52:19 #54
95608 Speth
Rorschach
pi_35913525
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 14:23 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Ik had het over de geiser in Yellowstone
Met die opmerking kan ik natuurlijk niets, wat bedoel je nou precies? Voor de duidelijkheid, mijn redenering is als volgt:

Leven op Aarde kan overleven in zeer extreme omstandigheden, bijvoorbeeld in geisers of onder het noordpoolijs, maar een veel belangrijker vraag is waar het kan ontstaan. Wat wij weten van leven is dat voor het ontstaan ervan energie, water en organisch materiaal nodig is. Hoewel je over de noodzakelijke verhouding tussen die drie factoren kan twisten, zal je toch moeten erkennen dat Enceladus niet bepaald veel organisch materiaal aan de dag legt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Titan, waar veel methaan en andere organische stoffen te vinden zijn, bestaat Enceladus met name uit water en ijzer. Is het daarom aannemelijk om te stellen dat de geiser die we zonet gezien hebben leven bevat, puur omdat het water is op de juiste temperatuur? Ik zeg nee, dat is niet erg aannemelijk. Onmogelijk is het ook niet, maar er wordt nu in de media (en, in mindere mate, ook door Nasa zelf) wel erg positief gedaan over die mogelijkheid. Dat is geen wetenschappelijke houding.

Waarmee ben je het in dit verhaal oneens?
pi_35938858
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 15:52 schreef Speth het volgende:

[..]

Met die opmerking kan ik natuurlijk niets, wat bedoel je nou precies? Voor de duidelijkheid, mijn redenering is als volgt:

Leven op Aarde kan overleven in zeer extreme omstandigheden, bijvoorbeeld in geisers of onder het noordpoolijs, maar een veel belangrijker vraag is waar het kan ontstaan. Wat wij weten van leven is dat voor het ontstaan ervan energie, water en organisch materiaal nodig is. Hoewel je over de noodzakelijke verhouding tussen die drie factoren kan twisten, zal je toch moeten erkennen dat Enceladus niet bepaald veel organisch materiaal aan de dag legt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Titan, waar veel methaan en andere organische stoffen te vinden zijn, bestaat Enceladus met name uit water en ijzer. Is het daarom aannemelijk om te stellen dat de geiser die we zonet gezien hebben leven bevat, puur omdat het water is op de juiste temperatuur? Ik zeg nee, dat is niet erg aannemelijk. Onmogelijk is het ook niet, maar er wordt nu in de media (en, in mindere mate, ook door Nasa zelf) wel erg positief gedaan over die mogelijkheid. Dat is geen wetenschappelijke houding.

Waarmee ben je het in dit verhaal oneens?
* Marvin-THE-MARTiAN => mee eensch
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_36046605


[Info]
quote:
Dione Takes A Bite Out Of Tethys
by Staff Writers
Pasadena CA (SPX) Mar 14, 2006
Saturn's moon Dione steps in front of Tethys for a few minutes in an occultation event, something that occurs frequently in the Saturnian system, with its 34 known moons.

NASA's Cassini spacecraft took the image Feb. 10 in visible light, from a vantage point close to Saturn's ring plane.

Cassini captured the image with its narrow-angle camera at a distance of approximately 3.7 million kilometers (2.3 million miles) from Dione and 4 million kilometers (2.5 million miles) from Tethys.

Resolution in the original image was 22 kilometers (14 miles) per pixel on Dione (1,126 kilometers, or 700 miles across) and 24 kilometers (15 miles) per pixel on Tethys (1,071 kilometers, or 665 miles across). Mission scientists magnified the image by a factor of two.
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  woensdag 15 maart 2006 @ 10:22:46 #57
8369 speknek
Another day another slay
pi_36047957
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 15:52 schreef Speth het volgende:
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Titan, waar veel methaan en andere organische stoffen te vinden zijn, bestaat Enceladus met name uit water en ijzer. Is het daarom aannemelijk om te stellen dat de geiser die we zonet gezien hebben leven bevat, puur omdat het water is op de juiste temperatuur?
Nou, het zal niet erg veel of groot leven bevatten, maar volgens mij is methaan ook geen essentieel bestanddeel voor leven. Punt is dat we niet zo goed weten wat er nodig is voor leven om te ontstaan, behalve wellicht water. Het lijkt erop dat het leven hier op aarde al is ontstaan nog voordat ze goed en wel afgekoeld was. Dat leek voorheen ook geen goede omstandigheden om leven te laten doen ontstaan, toch is het gebeurd. Het hangt er een beetje vanaf bij welk kamp je hoort: de een zegt dat de aarde een uitzondering was, de ander dat de aarde heel normaal is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 4 januari 2007 @ 21:26:16 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_45018936

MISSION NEWS
Titan Has Liquid Lakes, Scientists Report in Nature

01.03.07

Scientists report definitive evidence of the presence of lakes filled with liquid methane on Saturn's moon Titan in this week's journal Nature cover story.

Radar imaging data from a July 22, 2006, flyby provide convincing evidence for large bodies of liquid on Titan today. A new false-color radar view gives a taste of what Cassini saw. Some highlights of the article follow below.


Image right: This colorized radar view from Cassini shows lakes on Titan. Color intensity is proportional to how much radar brightness is returned. The colors are not a representation of what the human eye would see. Image credit: NASA/JPL/USGS + Full image and caption
+ Related release: Cassini Finds Lakes on Titan's Arctic Region (July 27, 2006)


Lake Characteristics:

-Radar-dark patches are interpreted as lakes based on their very low radar reflectivity and morphological similarities to lakes, including associated channels and location in topographic depressions.

-Radar-dark surfaces are smooth and most likely liquid, rock, ice or organics. More than 75 radar-dark patches or lakes were seen, ranging from 3 kilometers (1.8 miles) to more than 70 kilometers (43 miles) across.

-Some lakes appear partly dry, while others seem liquid-filled. Some of the partly filled lakes may never have filled fully, or may have partly evaporated at some point in the past. The dry lakes have margins or rims and a radar brightness similar to the rest of the surrounding terrain, making them appear devoid of liquid.

-The varying states of how full the lakes are suggest that lakes in this region of Titan might be temporary on some unknown timescale.

-Approximately 15 of the dark patches seem filled and show no clear evidence of erosion. These dark patches resemble terrestrial lakes confined within impact basins (for example, Clearwater Lakes in Canada) or within volcanic calderas (for example, Crater Lake, Oregon). The nest-like nature of these lakes and their limited range of sizes make it unlikely that they originated from an impact. A volcanic origin for the depressions is possible, given their appearance.


Image left: Radar view of lake on Titan. Image credit: NASA/JPL


-Some lakes have steep margins and very distinct edges, suggesting a topographic rim. These lakes are consistent with seepage or groundwater drainage lakes.

-Other lakes have diffuse, more scalloped edges, with a gradual decrease in radar brightness towards the center of the lake. These lakes are more likely to be associated with channels, and may be either drainage lakes or groundwater drainage lakes.

-Yet other lakes have curvy channel-like extensions, similar in appearance to terrestrial flooded river valleys (for example Lake Powell).

-Bright patches near the lake edges could be small islands peeking through the surface. Floating “icebergs” are unlikely because most materials would not float in liquid hydrocarbons.

Other Observations:

-Based on the lake characteristics, Cassini scientists think they are observing liquid-filled lakes on Titan today. Another possibility is that these depressions and channels formed in the past and have now been filled by a low-density deposit that is darker than any observed elsewhere on Titan. However, the absence of wind-blown features in this area makes the low-density hypothesis unlikely.

-These northern hemisphere lakes are the strongest evidence yet that Titan's surface and atmosphere have an active hydrological cycle, though with a condensable liquid other than water. In this cycle, lakes are filled through methane rainfall or intersect with a subsurface layer saturated with liquid methane.

-As Titan's seasons progress over the 29-year cycle of Saturn's orbit around the sun, lakes in the winter hemisphere should expand by steady methane rain, while summer hemisphere lakes shrink or dry up entirely.

To read more about the radar imaging from July 2006, go to Cassini Finds Lakes on Titan's Arctic Region (July 27, 2006) .


Media contact: Carolina Martinez (818) 354-9382
Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Calif.

[nasa]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator donderdag 4 januari 2007 @ 21:59:41 #59
8781 crew  Frutsel
pi_45020277
where water is, is life
  donderdag 4 januari 2007 @ 22:00:51 #60
8369 speknek
Another day another slay
pi_45020325
uhm, nouja, dit is vloeibaar methaan..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 4 januari 2007 @ 22:15:38 #61
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_45020982
ooit heb ik gelezen dat wanneer ze methaan in de atmosfeer vinden, dat er dan een grote kans op leven zou kunnen zijn.

nou die stelling kunnen ze wel weggooien.
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
pi_45021510
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:59 schreef Frutsel het volgende:
where water is, is life
dat heeft hier dus geen zak mee te maken
  Moderator donderdag 4 januari 2007 @ 22:45:47 #63
8781 crew  Frutsel
pi_45022370
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:59 schreef Frutsel het volgende:
where water is, is life
bot not as we know it
pi_45053481
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:59 schreef Frutsel het volgende:
where water is, is life
das heul nie waar, en andersom ook nie.
pi_45056931
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 21:59 schreef Frutsel het volgende:
where water is, is life
Where water is, is het nat
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_45141157
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:30 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Where water is, is het nat
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  Moderator maandag 8 januari 2007 @ 14:51:44 #67
8781 crew  Frutsel
pi_45143202
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 20:52 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

das heul nie waar, en andersom ook nie.
life is, is water where?
  Moderator vrijdag 2 februari 2007 @ 08:34:43 #68
8781 crew  Frutsel
pi_45907818
Gigantische wolk op Titan

De Cassini-ruimtesonde heeft een gigantische wolk gevonden op Titan. Deze wolk, met een diameter van 2400 kilometer, bedekt bijna de hele noordpool. Wetenschappers vermoeden dat de wolk verantwoordelijk is voor het materiaal dat de meren op de maan van Saturnus vult. Deze meren werden vorig jaar ontdekt met het radarinstrument van de Amerikaanse ruimtesonde.

Op Titan breekt momenteel de lente aan. Waarschijnlijk is de seizoensverandering ook verantwoordelijk voor deze grote wolk, die qua grootte dezelfde afmetingen heeft als het vaste land van Europa.

De foto werd gemaakt op 29 december 2006 door Cassini's spectrometer. Wetenschappelijke modellen voorspelde dit wolkensysteem, maar daaruit kon niet afgeleid worden dat de wolk zulke grote proporties aannam.

"We wisten dat deze wolk daar zou moeten zijn, maar we werden verrast door zijn grootte en structuur," vertelt Dr. Christophe Sotin van de universiteit van Nantes (Frankrijk). "Dit wolkensysteem kan van essentiëel belang zijn om Titan te begrijpen."

Het wolkensysteem werd later op 13 januari 2007 nogmaals gezien. Hier zijn nog geen foto's van uitgebracht.

pi_45923739
Titan komt nu wel mooi in beeld
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  Moderator zondag 4 februari 2007 @ 15:37:19 #70
8781 crew  Frutsel
pi_45973224

Helderheidsvariaties in de B-ring van Saturnus.


Infrarode foto van de atmosfeer van Saturnus laat veel details zien
  Moderator vrijdag 2 maart 2007 @ 16:43:11 #71
8781 crew  Frutsel
pi_46851177
De Cassini ruimtesonde heeft een spectaculaire foto gemaakt van Saturnus. De foto is hoog boven de planeet vervaardigd en deze invalshoek zorgt voor een vreemde kijk op de ringen. De afgelopen maanden klom Cassini steeds hoger, waardoor wetenschappers iedere keer worden verrast.

"Eindelijk, dit zijn de foto's waar we al jaren op wachten" vertelt Carolyn Porco van het fototeam van de Cassini ruimtesonde. "We zien nu de volledige ringen, waardoor het net een exoplaneet lijkt. Het lijkt gewoon niet meer dezelfde plek als op de andere foto's."

Vanaf nu daalt de Cassini ruimtesonde weer, zodat de sonde eind juni weer normaal om de ringenplaneet draait.

De onderstaande foto werd gemaakt op 19 januari 2007 op een afstand van 1,2 miljoen kilometer bij Saturnus vandaan.





  vrijdag 2 maart 2007 @ 17:19:49 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_46852308
Zijn dat real color foto's van Titan en Saturnus? Wel tof om te zien hoe die band van Saturnus maar heel smal is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator vrijdag 2 maart 2007 @ 17:30:04 #73
8781 crew  Frutsel
pi_46852564
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 17:19 schreef speknek het volgende:
Zijn dat real color foto's van Titan en Saturnus? Wel tof om te zien hoe die band van Saturnus maar heel smal is.
volgens mij zijn ze onbewerkt ja... maar heb geen bevestiging daarvan
  vrijdag 2 maart 2007 @ 17:37:51 #74
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_46852773
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 16:43 schreef Frutsel het volgende:
[afbeelding]
Aparte foto, het lijkt wel alsof Saturnus boven zijn ringen zweeft: zowel boven als onder overlapt de planeet de ringen..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_46853848
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 17:19 schreef speknek het volgende:
Zijn dat real color foto's van Titan en Saturnus? Wel tof om te zien hoe die band van Saturnus maar heel smal is.
The view is a mosaic of 36 images -- that is, 12 separate sets of red, green and blue images -- taken over the course of about 2.5 hours, as Cassini scanned across the entire main ring system.

This view looks toward the unlit side of the rings from about 40 degrees above the ring plane.

The images in this natural-color view were obtained with the Cassini spacecraft wide-angle camera at a distance of approximately 1.23 million kilometers (764,000 miles) from Saturn. Image scale is 70 kilometers (44 miles) per pixel.

http://www.nasa.gov/missi(...)imedia/pia08362.html


Deze vind ik nog mooier

Meer foto's
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')