abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 januari 2005 @ 08:40:11 #1
67835 samo-arne
aan het 'werk'
pi_24608416
Ik ben het afgelopen half jaar bezig geweest om te kijken wat voor mogelijkheden er zijn om met een Nederlands diploma op het Belgisch Hoger Onderwijs (= Hogeschool en Unief) toegelaten te worden. Voor zij die denken gewoon doen: even een stukje toelichting.

In belgië werken scholen net iets anders dan in Nederland. Middelbaar in België zit eigenlijk gewoon anders in elkaar, waardoor studenten tot hun 18 studeren, en middelbaar dus 6 jaar duurt. Daarna kies je voor een Hogeschool opleiding, of voor Universiteit.
Er bestaat internationale regelgeving (Europees) over de geldigheid van diploma's in verschillende landen. Die regel heet Naric. Voor Vlaanderen wordt die regel alsvolgt verwoord:
quote:
Wie toegang heeft tot het universitair onderwijs in de verdragslanden, heeft automatisch toegang tot het hoger onderwijs in Vlaanderen. De opsomming van de verdragslanden vindt u op de volgende website: http://conventions.coe.int/Treaty/EN/cadreprincipal.htm
bron
Enfin, wat zijn dan de mogelijkheden om toegelaten te worden aan een opleiding in België:
[li]Belgisch Middelbaar volgen, avondschool of thuis. Examen doen.[/li][li]Nederlands VWO diploma halen, avondschool of thuis. Examen doen[/li][li]Nederlands Propadeuse[/li][li]Nederlandse MBO niveau 4 opleiding[/li]
Dit zijn echter heen oplossingen die ik graag kies omdat het allemaal tijd kost en weinig extra toevoegt. Ook heb ik er niet echt het geld voor.

Nu woon ik al 2 jaar met mijn vriendin samen in Brussel. We hebben hier een leuk leventje opgebouwd, vrienden, en zij heeft na lang zoeken eindelijk leuk werk gevonden. Dus vertrekken is niet echt iets dat wij makkelijk kunnen doen. Daarnaast is het moeilijk, en in sommige gevallen zelfs praktisch onmogelijk om binnen redelijke tijd goede en betaalbare woonruimte te vinden in Nederland, aangezien we er zullen aankomen zonder werk. De afstand Brussel - Nederlandse stad met Hoge Scholen is ongeveer 2 uur enkel, namelijk Rotterdam of Breda. Helaas komt de 1ste trein meestal aan nadat het 1ste lesuur is begonnen.

Nu heb ik zitten zoeken naar oplossingen. En het eerste dat zich aanbood is het Colloquium Doctum, een toelatingsexamen voor een Nederlandse Universitaire opleiding. Waardoor je zonder de vereiste diplomas alsnog een Universiteire opleiding kan doen. Iets soortgelijks bestaat in België ook, maar is langer, langdradiger en kijkt minder naar potentieel maar vooral naar wat je al gedaan hebt. Ook bestaat het in belgië uit 3 commiessies waar je het moet toelichten.
Een Colloquium Doctum is echter niet voldoende omdat het geen toegang geeft tot het algemeen Nederlands Universitair onderwijs, maar enkel tot een bepaalde opleiding, en dat is niet voldoende. Zelfs niet als ik dezelfde opleiding zou volgen in België. De persoon die mij dit mededeelde is de verantwoordelijke op het Vlaams Ministerie van Onderwijs. Die zou het toch moeten weten. (Beleefdheid weet hij anders ontzettend weinig van... Maar daar gaan we verder niet op in.)

Nu weet ik het dus niet meer.... Geen idee wat ik verder kan doen...

---
Wat extra informatie voor mensen die voor een deel het verhaal delen, links waar ik informatie vandaan heb:
ond.vlaanderen.be - Site van Vlaams ministerie van Onderwijs, ook overzicht van alle scholen in Vlaanderen. (be)
Naric - Site van het Naric (be)
Ib-groep (nl) - stufi zou wel in orde zijn voor een opleiding namelijk...
pi_24648259
Hoi Samo-arne!!!!

Ik zat met hetzelfde probleem (tot nu toe).
Ik ben zelfs Hongaarse en ik woon al inmiddels 2 jaar in Nederland bij de belgische grens.Ik heb de middelbare opleiding in mijn eigen landje afgerond,maar hier in NL moest ik mijn diploma's laten waarderen en ik kreeg een MBO 3 niveau terwijl in Hong. zelfs naar de universiteit toegang heb( als ik natuurlijk goed presteer op het toelatingsexamen) .Maar goed,ik probeerde een MBo 4 opleiding hier in NL afronden,maar ik werd nergens aangenomen(gebrek aan nederlandse basiskennis,zeiden ze). Dus ik heb het best ver opgegeven en een paar dagen geleden kwam ik een opleiding(hogeschool lessius ->tolk-vertaler) terecht op internet die in Antwerpen is....Dus heb ik een e-mailtje aan hun geschreven,even vragen wat de kansen waren dat ik in belgie dan toegelaten wordt.
Want het is weer een andere land,andere regels en zo...Eesrt hebben ze gezegd dat ik waarschijnlijk mijn hongaarse diploma's weer moet laten waarderen door die belgen in brussel(wat jij zelf ook zei).Maar ik heb toch een afspraak gemaakt bij de hogeschool met iemand van de studiezaken om mijn papieren te laten zien(zonder de nederlandse resultaat ) en hij zei dat er altijd twee mogelijkheden zijn met buitenlandse diploma's in belgie:
-kan je aantonen dat je een universiteitsdiploma hebt van je eigen land ,of
-kan je aantonen dat je in je eigen land toegang hebt naar het hoger onderwijs.(ik heb dat dus en hij zei dat het 95% kans is dan dat ik zonder problemen en ZONDER toelatingsexamen aangenomen wordt;hiij was niet 100% zeker,omdat ik een vakopleiding heb. )En dus moet ik waarschiinlijk mijn diploma's niet opnieuw laten waarderen;dat scheelt ook weer geld,denk ik.

Maar,wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als je hier in nederland met havo diploma toegang hebt naar een hbo(?->ik weet het niet als het zo is,maar volgens mij wel ) ,dan inprincipe heb je dat ook in belgie.En hier komen weer twee mogelijkheden:Of:
-laat je je papieren waarderen in brussel,of
-zoek je een school waar je de opleiding wilt gaan volgen en maak je daar een afspraak en laat je je diploma's even bekijken en vraag je daar voor advies.(dit is het slimste,denk ik)
De school heeft recht om het zelf te bepalen als je de opleiding mag volgen of niet.Dus dan bespaar je heel veel moeite en geld.

Ik hoop dat je hiermee iets kan doen en dat het gaat lukken met je studie...

(ik krijg waarschijnlijk volgende week een definitief antwoord van de school )

Grtz en success, Gabika
Voor foto's van m'n tatoeage verwijdering, klik op: deze link
pi_24650441
Dank voor de uitgebreide reactie.
Het feit dat de school zelf mag bepalen of een student wordt toegelaten of niet, is geldig vanaf dit jaar. Wat ik gehoord heb is dat veel scholen er huiverig in zijn. Op dit moment ben ik met enkele scholen aan het mailen met de vraag wat zij mij aanraden. Jouw antwoord is in ieder geval een steuntje in de rug. Dank daarvoor....
pi_24690419
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 11:20 schreef Gabika het volgende:
(gebrek aan nederlandse basiskennis,zeiden ze).
Geef ze eens ongelijk.
Verwijderd door Admin.
pi_24705286
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 16:59 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Geef ze eens ongelijk.
hoe bedoel je dat?
Voor foto's van m'n tatoeage verwijdering, klik op: deze link
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')