abonnement Unibet Coolblue
pi_24483633
hoe zit dat, mag je een oldtimer tractortje besturen met gewoon je B rijbewijs of moet je daar ook een apart tractorrijbewijs voor hebben..?

en dan bedoel ik echt zoiets :


'n Lanz Bulldog 5 tot 8 liter 1cilinder 2takt diesel


of eventueel iets bescheideners:


'n feldmeistertje uit de jaren 40-50

[ Bericht 6% gewijzigd door Youp op 09-01-2005 14:36:59 ]
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24483757
Ik denk dat het onder landbouwvoertuigen valt. oldtimer of niet. Dus zelfde regels als bij een gewone tractor denk ik dan.
V10
pi_24483847
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:24 schreef M5 het volgende:
Ik denk dat het onder landbouwvoertuigen valt. oldtimer of niet. Dus zelfde regels als bij een gewone tractor denk ik dan.
ja ik vraag het me af... aangezien je ze ook met verschillende snelheidsbordjes ziet rijden.. de een heeft er 16km/h op de andere 30km/h.. bij een maat van me hebben ze zo'n oud ding maar mn maat heeft geen rijbewijs maar we willen daar gewoon eens mee door de dorpen daar gaan rijden
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24483891
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:31 schreef Youp het volgende:

[..]

ja ik vraag het me af... aangezien je ze ook met verschillende snelheidsbordjes ziet rijden.. de een heeft er 16km/h op de andere 30km/h.. bij een maat van me hebben ze zo'n oud ding maar mn maat heeft geen rijbewijs maar we willen daar gewoon eens mee door de dorpen daar gaan rijden
met auto's werkt het ook zo. voor een oldtimer heb je gewoon Rebwijs Cat. B nodig. Ik zie niet in waarom je bij oude tractors geen tractor rijbewijs nodig zou hebben. Staat het niet ergens in de verkeersregelementen van de RWD? Dat kun je op internet zo op zoeken.
V10
pi_24483940
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:35 schreef M5 het volgende:

[..]

met auto's werkt het ook zo. voor een oldtimer heb je gewoon Rebwijs Cat. B nodig. Ik zie niet in waarom je bij oude tractors geen tractor rijbewijs nodig zou hebben. Staat het niet ergens in de verkeersregelementen van de RWD? Dat kun je op internet zo op zoeken.
mjah het tractorrijbewijs is iets wat je al kan halen vanaf je 16e he.. het is gewoon een brommercertificaatje met een beetje praktijk (en dat is ook pas een aantal jaar geleden ingevoerd) voorheen mocht iedreen vanaf 16 een tractor of landbouwvoertuig rijden met een bepaalde snelheidslimiet...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24484200
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:31 schreef Youp het volgende:

[..]

ja ik vraag het me af... aangezien je ze ook met verschillende snelheidsbordjes ziet rijden.. de een heeft er 16km/h op de andere 30km/h.. bij een maat van me hebben ze zo'n oud ding maar mn maat heeft geen rijbewijs maar we willen daar gewoon eens mee door de dorpen daar gaan rijden
Dat mag dus niet.
Je mag een tractor alleen gebruiken om van en naar de landbouwplaats te rijden (of voor een specifiek doel tanken, rep. bijvoorbeeld).
[Dit bericht is gewijzigd door Kreator]
pi_24484244
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:53 schreef slashyou het volgende:

[..]

Dat mag dus niet.
Je mag een tractor alleen gebruiken om van en naar de landbouwplaats te rijden (of voor een specifiek doel tanken, rep. bijvoorbeeld).
ja dat gegeven nemen we met een korrel zout, daar gaat het ook niet om want dat was me allang al duidelijk t gaat mij even om het rijbewijs verhaal...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24484309
Vanaf je 16e kan je een tracktor rijbewijs halen. Maar als je 18 ben en je rijbewijs B hebt geld deze dus ook. Je moet alleen bedenken dat het wel wat anders rijden is dan een auto.
De aanschaf van de tracktor is niet zo duur, maar het onderhoud kost wel heel veel geld. Vooral als je orginele onderdelen wilt hebben.

En tuurlijk mag je er wel een ritje mee maken. Er zijn zelfs speciale Oude tracktoren clubs, die 4 keer per jaar ritten organiseren.
pi_24484362
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:59 schreef zomerbloem15 het volgende:
Vanaf je 16e kan je een tracktor rijbewijs halen. Maar als je 18 ben en je rijbewijs B hebt geld deze dus ook. Je moet alleen bedenken dat het wel wat anders rijden is dan een auto.
De aanschaf van de tracktor is niet zo duur, maar het onderhoud kost wel heel veel geld. Vooral als je orginele onderdelen wilt hebben.

En tuurlijk mag je er wel een ritje mee maken. Er zijn zelfs speciale Oude tracktoren clubs, die 4 keer per jaar ritten organiseren.
ja, ik heb al vaker trekkert gereden zowel op asfalt (in optochten ed.) als offroad (in de wei) en van die tractoren clubs weet ik ook wel, in mijn oude woonplaats is iederjaar een motorisch gensland treffen en 90% van de opkomst zijn oldtimer tractoren en andere landbouwvoertuigen

moeten die dingen trouwens ook op kenteken worden gezet?
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24484393
Vraag:
Wat is een trekkerrijbewijs, hoe kom ik eraan en wat mag ik ermee?
Antwoord:
Jongeren van 16 en 17 jaar moeten in het bezit zijn van een trekkerrijbewijs jeugdigen om trekkerarbeid te verrichten en met een trekker op de openbare weg te rijden. Vanaf 18 jaar heb je hiervoor geen trekkerrijbewijs nodig. Een trekkerrijdenexamen bestaat uit twee delen, een theorietoets en een praktijktoets. Als je je trekkerrijbewijs wilt halen, meld je je aan bij een aoc, zij kunnen je meer over de gang van zaken vertellen. Als je het trekkerrijbewijs kwijt bent, kun je op de school waar je examen hebt gedaan (tegen betaling) een duplicaat-trekkerrijbewijs aanvragen. Met een trekkerrijbewijs mag je alleen trekkers besturen, het rijbewijs geldt niet voor zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen (16-25 km /uur). Een trekkerrijbewijs heeft niets met een bromfietscertificaat te maken, er is dan ook geen sprake van vrijstelling. In het buitenland heeft het Nederlandse trekkerrijbewijs geen waarde.

Even gegoogeld, had je ook kunnen doen........
pi_24484420
ze moeten in ieder geval in de verzekering, maar kenteken????
pi_24484476
quote:
Op zondag 9 januari 2005 15:04 schreef zomerbloem15 het volgende:
Vraag:
Wat is een trekkerrijbewijs, hoe kom ik eraan en wat mag ik ermee?
Antwoord:
Jongeren van 16 en 17 jaar moeten in het bezit zijn van een trekkerrijbewijs jeugdigen om trekkerarbeid te verrichten en met een trekker op de openbare weg te rijden. Vanaf 18 jaar heb je hiervoor geen trekkerrijbewijs nodig. Een trekkerrijdenexamen bestaat uit twee delen, een theorietoets en een praktijktoets. Als je je trekkerrijbewijs wilt halen, meld je je aan bij een aoc, zij kunnen je meer over de gang van zaken vertellen. Als je het trekkerrijbewijs kwijt bent, kun je op de school waar je examen hebt gedaan (tegen betaling) een duplicaat-trekkerrijbewijs aanvragen. Met een trekkerrijbewijs mag je alleen trekkers besturen, het rijbewijs geldt niet voor zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen (16-25 km /uur). Een trekkerrijbewijs heeft niets met een bromfietscertificaat te maken, er is dan ook geen sprake van vrijstelling. In het buitenland heeft het Nederlandse trekkerrijbewijs geen waarde.

Even gegoogeld, had je ook kunnen doen........
wat valt er onder die langzaamrijdende of zelfrijdende werktuigen? want 16km/h staat ook vaker op tractoren...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24484736
ja ik weet ook niet alles, ik heb dit van aequor, http://213.133.35.97/Aequor/Pages/downloads/files/regform-trekkerrijbewijzen-dig-a.doc
  zondag 9 januari 2005 @ 15:56:17 #14
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_24485226
quote:
Op zondag 9 januari 2005 15:09 schreef Youp het volgende:

[..]

wat valt er onder die langzaamrijdende of zelfrijdende werktuigen? want 16km/h staat ook vaker op tractoren...
Waarschijnlijk bedoelen ze daarmee combines en dergelijke

zoiets bijvoorbeeld:
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_24485518
Als je ermee naar het buitenland zou willen rijdend, moet het voertuig op kenteken staan (zegt hier iemand )
nothing lasts 4ever
pi_24485601
quote:
Op zondag 9 januari 2005 16:14 schreef golda het volgende:
Als je ermee naar het buitenland zou willen rijdend, moet het voertuig op kenteken staan (zegt hier iemand )
nee, we blijven in nederland
Hopeloos benzine verslaafd
  zondag 9 januari 2005 @ 17:41:28 #17
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_24487065
maar om je vraag ff te beantwoorden, dat mag dus (nog) gewoon met rijbewijs b
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_24487488
hmmz maar eens opzoek gaan naar een of andere verzekering dan
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24487921
Wat voor rijbewijs zou je voor dit nodig hebben?



pi_24489246
Het trekkerrijbewijs is puur een ontheffing op de arbowet om jongeren tussen de 16 en 18 werk te laten doen op een gemotoriseerd voertuig. Vanaf je 18e ben je helemaal niks nodig om te mogen rijden op wat voor tractor dan ook. In Nederland ben je geen kentekenbewijs nodig, alleen een verzekering. Ook voor rijden in bv Duitsland mag je gewoon zonder kenteken de streep over. Het kenteken wat nog op oudere traktoren zit (begint altijd met GV-**-**) was voor boeren bij de grensstreek om zo duitsland in te mogen. Is tegenwoordig niet meer nodig. Als buitenlander ben je op je buitenlandse tractor gewoon een kentekenbewijs nodig en moet je hem ook laten keuren (in ieder geval in duitsland TÜV).

Kortom ben je 18 (ook al heb je totaal geen papieren) en heb je de trekker WA verzekerd mag je rustig rijden.

Een traktor oldtimer verzekering is ook mogelijk en is goedkoper, maar je bent verplicht om aangesloten te zijn bij een erkende oldtimervereniging en je mag geen agrarische aktiviteiten uitvoeren voor je inkomen. Je mag dus wel voor een show bv een stukje ploegen en over straat, maar ben je met je trekker aan het ploegen en je krijgt op de weg naar huis een ongeluk en het bleek dat je dat gewoon als dagelijks werk deed ben je technisch gezien niet verzekerd.

BTW, maximumsnelheid is wettelijk nog steeds maximaal 16km per uur, maar harder rijden wordt hier in overijssel en drente gewoon gedoogd, maar heeft meneer agent de pik op je mogen ze je weldegelijk een bonnetje daarvoor geven.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
pi_24509219
alleen in belgie is het verplicht om een kenteken op je trekkert te hebben
ik heb dit werk ook gedaan vanaf mijn 15e jaar en heb nooit een trekkert rijbewijs gehad
ik ben 1 keer aangehouden ALLEEN om dat ik 69 KMpu reed door de bebouwde kom ( dat werd niet op prijs gesteld door oompie agent ) enwas toen al in het bezit van rijbewijs B

maar je hebt in ieder geval een Tracktor rijbewijs nodig tenzij je rijbewijs B hebt
je mag er dan gewoon mee rijden mits hij vezekerd is
en de controle op dat rijbewijs is erg nihil en als je toch wordt aangehouden zeg dan maar dat ie thuis ligt omdat ie weleens kapot kan gaan ( tip van de werkgever ) want het is een kwetsbaar papiertje

trouwens de max te rijden snelheid op een trekker is 25 KMPU
haddie oom agent mij toen verteld maar mijn john deere wou altijd harder
maare als je zo maar eens gaat rijden zou ik hem er niet speciaal voor gaan halen hoor
pi_24509353
quote:
Op maandag 10 januari 2005 23:28 schreef siekman het volgende:
alleen in belgie is het verplicht om een kenteken op je trekkert te hebben
ik heb dit werk ook gedaan vanaf mijn 15e jaar en heb nooit een trekkert rijbewijs gehad
ik ben 1 keer aangehouden ALLEEN om dat ik 69 KMpu reed door de bebouwde kom ( dat werd niet op prijs gesteld door oompie agent ) enwas toen al in het bezit van rijbewijs B

maar je hebt in ieder geval een Tracktor rijbewijs nodig tenzij je rijbewijs B hebt
je mag er dan gewoon mee rijden mits hij vezekerd is
en de controle op dat rijbewijs is erg nihil en als je toch wordt aangehouden zeg dan maar dat ie thuis ligt omdat ie weleens kapot kan gaan ( tip van de werkgever ) want het is een kwetsbaar papiertje

trouwens de max te rijden snelheid op een trekker is 25 KMPU
haddie oom agent mij toen verteld maar mijn john deere wou altijd harder
maare als je zo maar eens gaat rijden zou ik hem er niet speciaal voor gaan halen hoor
ik heb mn B
Hopeloos benzine verslaafd
pi_24509581
quote:
Op maandag 10 januari 2005 23:34 schreef Youp het volgende:

[..]

ik heb mn B
Dat ben je hier nog niet eens nodig leuk land hiero.

BTW @ Siekman, in duitsland is weldegelijk kenteken verplicht, ik ben boerenzoon en heb mn hele leven niets anders gedaan. Zelfs nu in mn vrije tijd help ik nog regelmatig mee (ben geen boer geworden) ik knooi zelf nog wat rond met een Fiat 215 eind 50er jaren die hier nog staat. Topsnelheid van dit ding is trouwens17km per uur je kunt dus nog beter gaan fietsen alleen daar ben ik dan weer te beroerd voor
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
pi_24509606
rijden dan maar geen enkel probleem

offroad lekker spelen met een trekkert is nog altijd het leukst
pi_24509693
quote:
Op maandag 10 januari 2005 23:46 schreef MRPhone het volgende:

[..]

Dat ben je hier nog niet eens nodig leuk land hiero.

BTW @ Siekman, in duitsland is weldegelijk kenteken verplicht, ik ben boerenzoon en heb mn hele leven niets anders gedaan. Zelfs nu in mn vrije tijd help ik nog regelmatig mee (ben geen boer geworden) ik knooi zelf nog wat rond met een Fiat 215 eind 50er jaren die hier nog staat. Topsnelheid van dit ding is trouwens17km per uur je kunt dus nog beter gaan fietsen alleen daar ben ik dan weer te beroerd voor
oh dan ben ik al weer een overtreding rijker een tijdje in duitsland gewerkt en zonder enig kenteken ( een golfbaan maken ) en nam altijd de trekkert mee naar mijn verblijf bij een kennis vlakbij osnabruck , dus gewoon over de weg en toch wel een de politie gezien maare niets an de hand
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')