Ik snap nooit waarom er zo op dat belastingvoordeel gehamerd wordt, want je betaalt toch altijd meer aan rente dan je terugkrijgt van de belasting? Of zie ik dat verkeerd?quote:Op zaterdag 8 januari 2005 20:17 schreef harlingen het volgende:
In veel gevallen niet omdat het belastingvoordeel dan vervalt. Je kan het beter in een depot stoppen en vanuit het depot de hypotheek aflossen met een maandelijks bedrag.
Hangt ervanafquote:Op zaterdag 8 januari 2005 20:17 schreef harlingen het volgende:
In veel gevallen niet omdat het belastingvoordeel dan vervalt. Je kan het beter in een depot stoppen en vanuit het depot de hypotheek aflossen met een maandelijks bedrag.
Ja, dat zie je verkeerd: de rente die je betaalt is fiscaal aftrekbaar, de rente die je op je spaargeld ontvangt is onbelast.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 20:44 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik snap nooit waarom er zo op dat belastingvoordeel gehamerd wordt, want je betaalt toch altijd meer aan rente dan je terugkrijgt van de belasting? Of zie ik dat verkeerd?
Precies. Als je 5% betaalt aan je hypotheek en je krijgt 5% van de bank op je spaargeld, dan heb je 2,5% winst doordat je van de belasting wat terug krijgt.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:06 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ja, dat zie je verkeerd: de rente die je betaalt is fiscaal aftrekbaar, de rente die je op je spaargeld ontvangt is onbelast.
Wanneer je genoeg geld hebt om je hypotheek (grotendeels) af te lossen, is het, gezien alle ontwikkelingen op dat gebied, veel verstandiger niet af te lossen, omdat het te verwachten is dat aanpassingen in het belastingvoordeel in eerste instantie de nieuwe hypotheken zullen treffen.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:00 schreef bsa het volgende:
situatie hypotheek tegen 6% looptijd 7 jaar
eigen vemogen tegen 3%
Hypotheek: 3.1%, effectief 1.8% (42% belasting, ik ga ff niet van een top-inkomen uit)quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:22 schreef Notoire_Gek het volgende:
Het is ALTIJD het beste om je schulden eerst af te lossen als er geld voor hebt. De enige manier om er meer uit te slepen is om je spaargeld in riscovolle beleggingen te stoppen, met alle gevolgens vandien. Wie mij adhv een rekenvoorbeeld kan laten zien dat je jaarlijks beter uitbent met een hypotheek van 2 ton + 2 ton spaargeld dan met een schuld van 0 euro en 0 euro spaargeld, is een hele knappe jongen.
Grappig, ik wist dat iemand met zoiets zou komen. Ik heb het natuurlijk niet over risicovolle constructies als deze , met een variablel hypotheekrente, maar een veilige constructie. Dit voorbeeld gaat misschien 1 misschien 2 jaar goed, maar de kans dat je na enkele jaren je hypotheek voor 15 of 20 vast moet zetten is duidelijk aanwezig als je de rente ziet stijgen. Doe je dat dan namelijk niet heb je kans dat je binnen korte tijd je huis kunt verkopen omdat je geen centjes meer overhoudt.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:28 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Hypotheek: 3.1%, effectief 1.8% (42% belasting, ik ga ff niet van een top-inkomen uit)
Spaargeld: 3.2%
Saldo: 1.4%.
Uitgaand van 2 ton is dat dus 2800 euro.
Stel dat de WOZ waarde 2,5 ton is, dan is het huurwaardeforfait 1500, dus kost dat (42%) 630 euro.
Netto levert dat dus 2800 - 630 = 2170 op ten opzicht van die 2 ton aflossen.
(percentages en bedragen zijn overigens geen schattingen, maar ik heb voor het voorbeeld m'n eigen rente-percentages gepakt.)
Op dit moment krijg je 3%-1.2%=1.8%, en betaal je na belastingvoordeel 3%.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:00 schreef bsa het volgende:
situatie hypotheek tegen 6% looptijd 7 jaar
eigen vemogen tegen 3%
Waarom zou je de rente vastzetten als je het geld hebt om af te lossen ? Dat is toch zinloos ? Al is het alleen maar omdat je bij een vaste rente ook aan een aflossingsboete vastzit.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:35 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Grappig, ik wist dat iemand met zoiets zou komen. Ik heb het natuurlijk niet over risicovolle constructies als deze , met een variablel hypotheekrente, maar een veilige constructie.
Dit voorbeeld gaat misschien 1 misschien 2 jaar goed, maar de kans dat je na enkele jaren je hypotheek voor 15 of 20 vast moet zetten is duidelijk aanwezig als je de rente ziet stijgen. Doe je dat dan namelijk niet heb je kans dat je binnen korte tijd je huis kunt verkopen omdat je geen centjes meer overhoudt.
Variabele rente? Man, voor dat rentepercentage mag je je hypotheek bij mij voor 5 jaar vastleggen...quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:35 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Grappig, ik wist dat iemand met zoiets zou komen. Ik heb het natuurlijk niet over risicovolle constructies als deze , met een variablel hypotheekrente, maar een veilige constructie. Dit voorbeeld gaat misschien 1 misschien 2 jaar goed, maar de kans dat je na enkele jaren je hypotheek voor 15 of 20 vast moet zetten is duidelijk aanwezig als je de rente ziet stijgen. Doe je dat dan namelijk niet heb je kans dat je binnen korte tijd je huis kunt verkopen omdat je geen centjes meer overhoudt.
Puur ter lering ende vermeack: jaarlijks mag je 10-15% boetevrij aflossen, voor de rest betaal je "gewoon" de boeterente....quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:37 schreef frederik het volgende:
[..]
Bovendien kost vervroegd aflossen meestal ook wel wat, en dat gaat natuurlijk als eerste van je jaarlijkse 1.2% winst af.
5 jaar tegen 3,1% ............. jij bent zeker de leukste thuisquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Variabele rente? Man, voor dat renteperc
rentage mag je je hypotheek bij mij voor 5 jaar vastleggen...
Ja, sorry, ik zit nu éénmaal aan de(ze) bank vast en niemand wil mij een hypotheek tegen dezelfde condities bieden.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Variabele rente? Man, voor dat rentepercentage mag je je hypotheek bij mij voor 5 jaar vastleggen...
Tja, dan niet.....quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:44 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
5 jaar tegen 3,1% ............. jij bent zeker de leukste thuis
Dat moet je ook niet doen, je moet dat geld gebruiken om je hele huis te betalen zodat je geen hypotheek hebt. Langlopende hypotheek afsluiten terwijl je de peon hebt cash te betalen is idd onzin.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:39 schreef _-rally-_ het volgende:
Waarom zou je de rente vastzetten als je het geld hebt om af te lossen ? Dat is toch zinloos ? Al is het alleen maar omdat je bij een vaste rente ook aan een aflossingsboete vastzit.
Ja, maar jij bent ondernemerquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:45 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ja, sorry, ik zit nu éénmaal aan de(ze) bank vast en niemand wil mij een hypotheek tegen dezelfde condities bieden.
Alsa je dat denkt mag dat, en is vast ook zo,.....ik kijk gewoon op internet naar wat de rentestanden zijn en daar die ik nergens een aanbieder die voor 5 jaar 3.1% rekent. Maar jij hebt vast wel een linkje van een verstrekker waar dat wel zo is., of niet?quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Tja, dan niet.....
Ik denk dat ik meer zicht heb op de rentepercentages heb dan jij
oja, de rentes zijn weer aan het zakken.....
Heb jij mijn signature gezienquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Alsa je dat denkt mag dat, en is vast ook zo,.....ik kijk gewoon op internet naar wat de rentestanden zijn en daar die ik nergens een aanbieder die voor 5 jaar 3.1% rekent. Maar jij hebt vast wel een linkje van een verstrekker waar dat wel zo is., of niet?
Twee dingen:quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:28 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Hypotheek: 3.1%, effectief 1.8% (42% belasting, ik ga ff niet van een top-inkomen uit)
Spaargeld: 3.2%
Saldo: 1.4%.
Uitgaand van 2 ton is dat dus 2800 euro.
Stel dat de WOZ waarde 2,5 ton is, dan is het huurwaardeforfait 1500, dus kost dat (42%) 630 euro.
Netto levert dat dus 2800 - 630 = 2170 op ten opzicht van die 2 ton aflossen.
(percentages en bedragen zijn overigens geen schattingen, maar ik heb voor het voorbeeld m'n eigen rente-percentages gepakt.)
Nou proficiat, waar blijft de link die 3.1% rekent voor 5 jaar vast. Of maak je de mensen zomaar wat wijs?quote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Heb jij mijn signature gezien
Ik heb geen link. De rente staat bij mij in mijn laptopquote:Op zaterdag 8 januari 2005 21:55 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Nou proficiat, waar blijft de link die 3.1% rekent voor 5 jaar vast. Of maak je de mensen zomaar wat wijs?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |