abonnement Unibet Coolblue
pi_24468106
Gister naar de opticien geweest, en daar een oogtest gedaan.
Ik had al een tijdje last van hoofdpijn, en als ik achterin de klas zat kon ik het bord niet meer lezen. Ook heb ik vaak last van vermoeide ogen.

Nu is mijn rechteroog - 0,75 en mijn linkeroog -0,50.
Die man zei tegen me dat het verstandig was om een bril of lenzen te nemen voor veraf kijken zoals bijvoorbeeld het bord lezen. En voor later om auto te rijden enzo Dit ook om hoofdpijn en vermoeide ogen te voorkomen.

Maar wat is nu verstandiger of handiger? Een bril of lenzen? Ik kan maar niet kiezen.
Lenzen moet je elke dag in doen.. en een bril hoef je alleen maar op te zetten als je hem echt nodig hebt. Maar daar moet je wel weer altijd om denken om hem mee te nemen enzo

Daarom mijn vraag: Wat zal ik doen, een bril of lenzen?
pi_24468197
Absoluut zachte lenzen. Die voel je niet en blijven beter zitten dan harde lenzen.

Tenzij je geen moeite hebt met het dragen van een bril in het openbaar, zal ik echt lenzen nemen. Heb zelf ook maandlenzen en ze bevallen me uitstekend. Heb een hekel aan brillen.

De 1e paar dagen zal je wat moeite hebben met het indoen van die dingen, omdat je oog niet gewend is aan die aanrakingen, daarna heb je ze in een paar seconden in. (en uit)

Voor het indoen het lenzenbakje goed uitschudden en je handen wassen, maar dat is eigenlijk logisch.
]I[ Melvin ]|[
pi_24468251
Wat zijn precies zachte lenzen? En wat houdt maandlenzen in dan?
Het is ook mooier, dat zeker.. maar het lijkt me wel irritant.. haha!

Daarom dacht ik, laat ik het de Fokkers eens vragen!
pi_24468270
Lenzen zijn wat praktischer...vooral in de winter, denk aan beslagen brillen enzo.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_24468332
Voor het gemak kies je een bril, als je tenminste niet let op beslagen glazen in de winter. Voor het behouden van je eigen gezicht kies je voor lenzen. Dat is natuurlijk meer werk dan een bril; zoals je al aangeeft zet je een bril op of af en dan ben je klaar, terwijl je lenzen ook nog moet schoonmaken en je langer bezig bent met inzetten. Bovendien hebben ze tegenwoordig best leuke brillen dus als je een leuk model uitzoekt vervalt bovenstaand argument. Je moet dus zelf kiezen wat je leuker vindt; lenzen of een bril.

Zelf heb ik een jaar of 2 een bril gehad, maar ik ben toen overgegaan op lenzen. Ik moet zeggen dat ik lenzen veel prettiger vind omdat ik het sowieso vervelend vind om met iets op mijn hoofd te lopen (heb bijvoorbeeld ook bijna nooit een zonnebril op). Dat is trouwens ook een reden om voor lenzen te gaan: je kan dan gewoon je eigen zonnebril houden. Bij een bril moet je ook een aparte zonnebril op sterke laten maken. Misschien iets om in je achterhoofd te houden als je in de zomer vaak een zonnebril opzet?
pi_24468337
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:38 schreef wonko het volgende:
Lenzen zijn wat praktischer...vooral in de winter, denk aan beslagen brillen enzo.
Daar heb je wel gelijk in..
pi_24468355
Zachte lenzen zijn lenzen die flexibeler zijn dan de harde lenzen. Deze werden vroeger vaak gebruikt.

Maandlenzen zijn lenzen die je om de maand moet vervangen. Je kan 2 doosjes (1 voor links en 1 voor rechts) krijgen waar 6 lenzen per doosje inzitten. Je kan dus een half jaar mee met 1 setje maandlenzen. Hier zit als het goed is, al voldoende vloeistof en een lenzenbakje bij. Voor de zekerheid wel ff vragen aan je opticien.

Kijk ook es hier:
http://www.bobbril.nl/lenzen/lenzen_algemeen.html
]I[ Melvin ]|[
pi_24468402
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:40 schreef Drej het volgende:
Voor het gemak kies je een bril, als je tenminste niet let op beslagen glazen in de winter. Voor het behouden van je eigen gezicht kies je voor lenzen. Dat is natuurlijk meer werk dan een bril; zoals je al aangeeft zet je een bril op of af en dan ben je klaar, terwijl je lenzen ook nog moet schoonmaken en je langer bezig bent met inzetten. Bovendien hebben ze tegenwoordig best leuke brillen dus als je een leuk model uitzoekt vervalt bovenstaand argument. Je moet dus zelf kiezen wat je leuker vindt; lenzen of een bril.

Zelf heb ik een jaar of 2 een bril gehad, maar ik ben toen overgegaan op lenzen. Ik moet zeggen dat ik lenzen veel prettiger vind omdat ik het sowieso vervelend vind om met iets op mijn hoofd te lopen (heb bijvoorbeeld ook bijna nooit een zonnebril op). Dat is trouwens ook een reden om voor lenzen te gaan: je kan dan gewoon je eigen zonnebril houden. Bij een bril moet je ook een aparte zonnebril op sterke laten maken. Misschien iets om in je achterhoofd te houden als je in de zomer vaak een zonnebril opzet?
Ik vind het geen probleem om met een bil op te lopen opzich. Heb weleens eentje opgehad van klasgenoten bijvoorbeeld en iedereen zegt dat ik daar wel een 'gezicht voor heb'. En zoals je al zegt, er zijn leuke monturen genoeg.

Maar je argument over zonnebrillen is natuurlijk wel waar..

Toch lijkt het me vervelend om lenzen in en uit te doen, maar dat zal waarschijnlijk ook een kwestie van wennen zijn.
pi_24468449
bij mij gaan maandlenzen maar 3 weken mee, dan zijn ze te vies om schoon te krijgen... dus ik doe t met daglenzen

echt ideaal! geen gedoe met schoonmaken.. met lenzen op bed en als je klaar bent met tv kijken flikker je ze achter t bed of zo .. en de volgende dag haal je gewoon weer nieuwe uit t doosje!!

(jarenlang 'n bril gehad, snap niet dat ik niet eerder over gestapt ben, vergeet ook niet dat je met 'n bril n veel kleiner (smaller) gezichtsveld hebt
pi_24468469
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:41 schreef MelvinB het volgende:
Zachte lenzen zijn lenzen die flexibeler zijn dan de harde lenzen. Deze werden vroeger vaak gebruikt.

Maandlenzen zijn lenzen die je om de maand moet vervangen. Je kan 2 doosjes (1 voor links en 1 voor rechts) krijgen waar 6 lenzen per doosje inzitten. Je kan dus een half jaar mee met 1 setje maandlenzen. Hier zit als het goed is, al voldoende vloeistof en een lenzenbakje bij. Voor de zekerheid wel ff vragen aan je opticien.

Kijk ook es hier:
http://www.bobbril.nl/lenzen/lenzen_algemeen.html
Dat is opzich wel handig.
En hoe zit het met het uitvallen van lenzen? Want laatst had ik een toernooi en toen begin een meisje naast me opeens te roepen: 'Niet bewegen want me lens is uitgevallen!' Gebeurt dat vaak?

En wat kost dat? Voor een half jaar?
pi_24468516
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:45 schreef winterapfel het volgende:
bij mij gaan maandlenzen maar 3 weken mee, dan zijn ze te vies om schoon te krijgen... dus ik doe t met daglenzen

echt ideaal! geen gedoe met schoonmaken.. met lenzen op bed en als je klaar bent met tv kijken flikker je ze achter t bed of zo .. en de volgende dag haal je gewoon weer nieuwe uit t doosje!!

(jarenlang 'n bril gehad, snap niet dat ik niet eerder over gestapt ben, vergeet ook niet dat je met 'n bril n veel kleiner (smaller) gezichtsveld hebt
Maar er is natuurlijk wel verschil.. ik heb mn bril dan alleen maar op school nodig en daarna niet weer. Als je constant een bril op moet is het natuurlijk ook handiger om lenzen te nemen. Denk ik dan maar even..
pi_24468521
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:45 schreef winterapfel het volgende:
bij mij gaan maandlenzen maar 3 weken mee, dan zijn ze te vies om schoon te krijgen... dus ik doe t met daglenzen
Je kan ze ook regelmatig schoonmaken he of een agressievere vloeistof nemen. Ik had eerst te milde vloeistof en dat was werkelijk waar 3x nix. Nu heb ik al een hele tijd agressievere vloeistof en heb nergens meer last van. Zelfs als ik al nieuwe lenzen in moet doen, zijn de ''oude'' lenzen nog schoon. Alleen merk je gewoon dat ze niet meer lekker zitten en moet je alsnog gewoon nieuwe in.

Ik haal alles trouwens bij Hans Anders en heb daar nog nooit problemen meegehad.
]I[ Melvin ]|[
pi_24468535
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:47 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

En hoe zit het met het uitvallen van lenzen? Want laatst had ik een toernooi en toen begin een meisje naast me opeens te roepen: 'Niet bewegen want me lens is uitgevallen!' Gebeurt dat vaak?
nog nooit gehad met m'n zachte dag lenzen, volgens gebeurd dat vooral met harde lenzen (toch??)
pi_24468543
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:43 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]


Toch lijkt het me vervelend om lenzen in en uit te doen, maar dat zal waarschijnlijk ook een kwestie van wennen zijn.
Dat is inderdaad een kwestie van wennen. Toen ik nog geen lenzen had en mijn vader zag klooien met het in- en uitzetten moest ik er ook niet aan denken om dat zelf te doen. Als je het zelf een aantal keer hebt gedaan blijkt echter dat het er enger uitziet dan het is

Trouwens, zoals de meeste mensen al aangeven zou ik inderdaad wel voor zachte lenzen gaan. Vooral als je veel sport (zwemmen!!) kunnen harde lenzen makkelijker uit je ogen springen. Bovendien zitten zachte lenzen veel comfortabeler. Ik voel ze niet eens meer als ik ze in heb, tenzij ik een tijd lang achter mijn pc zit voor mijn scriptie o.i.d.
pi_24468550
Tja gezien je jong bent zou ik kiezen voor gewoon lenzen. Het staat veel beter en het is veel makkelijker met sporten e.d. (is de voornaamste reden dat ik lenzen heb).

Maar ik heb ook een bril hier (2 dan inmiddels) en die heb ik eigenlijk alleen thuis op of af en toe op zondag als ik ergens heen ga en k heb de hele week lenzen ingehad.
pi_24468564
ik heb altijd lenzen gehad totdat mijn ogen te droog werden (ivm operatie dit is tijdelijk) dus kon ik ze niet meer in. nu heb ik dus een bril. heb zo'n actie gedaan bij een bril een zonnebril gratis. dus nu heb ik ook een zonnebril op sterkte.

toch het ik een paar nadelen aan een bril:

- met autorijden kijk je snel langs je bril heen als je naar links of rechts kijkt
- ze beslaan in de winter als je ergens naar binnen gaat
- met regen heb je druppels die erop blijven zitten, want afvegen is bij regen meestal onbegonnen werk
- en dan nog iets persoonlijks ik voel me minder vrouw met bril

voordelen zijn

- geen gedoe met inzetten. je zet hem op en klaar


voordelen lenzen:

- je kan overal heen kijken en scherp zien (je kan niet zoals bij een bril om de randjes heen kijken
- vind het mooier
- ze beslaan niet

nadelen lenzen:

- het in en uitzetten (maar als je eraan gewend ben is het heel makkelijk hoor)
- altijd lenzendoosje en vloeistof + bril bij je hebben voor het geval je irritatie krijgt


ik krijg donderdag hydrogel lenzen

deze zijn heel erg zuurstof doorlatend waardoor je ze nauwelijks voelt. je kan ze dag en nacht dragen. ze zijn bij alleen dag gebruik 2 maanden bruikbaar en bij dag en nacht gebruik 1maand. ik hoop dat dit voor mij wel lukt met mij droge ogen, maar ik heb ze geprobeerd even en ik voelde ze echt niet zitten


zo een heel verhaal
pi_24468616
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:47 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Dat is opzich wel handig.
En hoe zit het met het uitvallen van lenzen? Want laatst had ik een toernooi en toen begin een meisje naast me opeens te roepen: 'Niet bewegen want me lens is uitgevallen!' Gebeurt dat vaak?

En wat kost dat? Voor een half jaar?
Ik heb in de 5 jaar dat ik lenzen draag, pas 2x gehad dat mn lens naar boven ergens boven mn oog ging. Een keer was het doordat ik in mn oog zat te wrijfen en 1x weet ik niet meer hoe het kwam, k was n beetje bezopen .

Ik heb nog nooit gehad dat ie uitviel, daarvoor zitie te goed vast.
pi_24468619
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:51 schreef lieverd23 het volgende:


nadelen lenzen:

- altijd lenzendoosje en vloeistof + bril bij je hebben voor het geval je irritatie krijgt
lijkt me bij sterktes onder -1 niet echt nodig.. mocht je echt ooit 'n keer last van je lenzen hebben.. dan kom je nog wel thuis met 1 lens of met geen.. waarbij je die andere lenzen dus gewoon wegflikkert (als je daglenzen hebt)
pi_24468713
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:51 schreef lieverd23 het volgende:

nadelen lenzen
- het in en uitzetten (maar als je eraan gewend ben is het heel makkelijk hoor)
- altijd lenzendoosje en vloeistof + bril bij je hebben voor het geval je irritatie krijgt
In het begin nam ik ook altijd mn bril + lenzendoos mee, maar al snel bleek dat overbodig. Je krijgt weleens irritaties en vaak helpt het bij mij om wat te wrijven. En het is niet dat ik zonder lenzen/bril ook nog kan zien (-4,5 en -8,75)
pi_24468719
Argumenten voor sporten gaan niet helemaal op.. want bij mij gaat het alleen maar om veraf kijken.
Tenzij ik ga handboogschieten ofzo zal ik hem dus niet nodig hebben

Tot nu toe in ieder geval bedankt voor jullie verhalen!
Het wordt moeilijk kiezen.. maar ik denk toch eigenlijk dat het een bril wordt. En dan dit totdat mijn ogen bijvoorbeeld slechter worden en ik steeds vaker mn bril nodig heb.

Maar laat het topic nog even open.. wie weet komen er reacties dat mn mening doet veranderen!
  Moderator zaterdag 8 januari 2005 @ 19:00:05 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_24468731
Toch denk ik dat je altijd wel een bril hebt, voor het geval als er iets is met je lenzen is, of gewoon voor erbij.
Ook zijn harde lenzen vreselijk pijnlijk, en is het ook een gepiel, ik zie het ook wel eens gebeuren dat lenzen uitvallen en dan maar oprapen en maar in je oog krijgen, een handig iets is het niet, en bril zet je zo even af.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_24468738
maar als je moet autorijden dan word het toch lastiger hoor. het gaat wel(als het echt moet), maar verantwoord vind ik het niet.

ik heb altijd gewoon wat lenzenvloeistof in het lenzendoosje zitten en heb altijd mijn bril bij me. want als ik geen lenzen in heb zie ik geen steek
pi_24468798
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:47 schreef KiwiTjuHh het volgende:

[..]

Dat is opzich wel handig.
En hoe zit het met het uitvallen van lenzen? Want laatst had ik een toernooi en toen begin een meisje naast me opeens te roepen: 'Niet bewegen want me lens is uitgevallen!' Gebeurt dat vaak?

En wat kost dat? Voor een half jaar?
ik heb nu 3a4 maanden lenzen, heb nog nooit een bril gehad dus kan niet echt goed vergelijken maar ik vind lenzen ideaal, het inzetten en er uithalen ben je zo aan gewend en gaat vanzelf heel snel.
Ik heb niet gehad dat er een lens uitviel, wel dat ik aan mn oog wreef en mn lens naar links of rechts schoof, dus dat ie in de hoek ging zitten dat is wel even iritant maar als je een spiegel bij de hand hebt is dit zo verholpen. Alleen had ik laatst in de stad dat ik mn lens dus "kwijt" was, ik zag hem niet meer en dacht dus dat ik hem echt kwijt was(er uitgevallen), ik was al onderweg om nieuwe te kopen (gewoon bij de kruidvat voor 5euro) en toen kwam ie weer in mn oog te voorschijn

Bij de Hans anders koste de lenzen toen ik ze ging halen 35euro voor 2, dat is dus incl oogtesten, oefenen met indoen enzo dit zijn half jaar lenzen
Bram! Boterham!
pi_24468807
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 19:00 schreef lieverd23 het volgende:
maar als je moet autorijden dan word het toch lastiger hoor. het gaat wel(als het echt moet), maar verantwoord vind ik het niet.
Dan heb ik dus een dik probleem want ik zie geen fuck zonder bril/lenzen maar ik rijd altijd met lenzen en heb bril dus nooit mee. Als me lens uitvalt ofzo zal ik toch naar de kant moeten sturen om me bril op te zetten. Kan dan net zo goed ff me lens goed doen .
pi_24468882
ik bedoel gewoon dat je wel eens een erge irritatie heb.

als ik erg moe ben moet ik ze uit doen omdat mijn ogen te droog worden. dan helpt wrijven dus niet meer.

en at lj_lightning die lenzen van kruidvat zijn echt niet goed hoor. heeft ooit eens een heel artikel in de krant gestaan. en Hans anders is inderdaad goedkoop maar kan niet als je een cillinder afwijking hebt. hun hebben namelijk maar 1 soort torische lens en als je daarbuiten valt heb je dus pech (net als ik, ik moet dure lenzen kopen snif snif)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')