abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 januari 2005 @ 16:42:10 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24453427
Je merkt het dagelijks. Alles wordt enorm duurder en je houdt elke maand minder over en wat schetst je verbazing?? Volgens het CBS zijn we op het laagste niveau inflatie beland ooit! 1.5% .. Mijns inziens spelen het CBS en een aantal belanghebbenden (ministerie van financien, VNO )onder één hoedje door creatief om te gaan met de cijfers. De cijfers lijken laag, maar in de praktijk blijkt daar niets van. Op IEX.NL staat een aardige column hierover:
quote:
Het Grote Bedrog

Willem Middelkoop - 7 januari 2005

Volgens de officiële cijfers van het CBS is de inflatie laag. Met de huidige 1,2 % zijn we zelfs op het laagste punt aangekomen in de laatste 15 jaar. Een lage inflatie is prettig voor iedereen, maar vooral voor de overheid. Looneisen, pensioenen en andere uitkeringen worden allemaal hoger als de inflatie oploopt.

Maar er is een nog veel groter belang om de inflatie laag te houden. Oplopende inflatie zorgt natuurlijk ook voor oplopende rentes. En dat is iets wat we in onze schuldoverladen toestand natuurlijk niet kunnen gebruiken.

Daarom zien we allerlei vormen van vreemde statistische tovenarij ontstaan om inflatiecijfers laag te houden. Door het ontbreken van belangrijke uitgaven in het inflatiemandje zegt het inflatiecijfer weinig meer over de koopkrachtontwikkeling.

Hoeveel snackbars zijn er in Groningen?
Veel van de prijsstijgingen die we meemaken zien we niet terug in de inflatiecijfers. De verhoogde ziektekostenpremie zit niet in het model. Net zo min als de exploderende pensioenpremie. Alleen de sterke stijging van deze kosten zet de koopkracht al extreem onder druk.

Maar het CBS geeft vreemd genoeg geen enkele gegevens over de feitelijke koopkrachtontwikkeling. De laatste cijfers zijn van twee jaar geleden. Maar gelukkig wordt de ontwikkeling van het aantal snackbars in Groningen wel in kaart gebracht.

Daarnaast worden door de verbeterde kwaliteit van veel producten prijsverhogingen voor een groot gedeelte weggestreept. Statistici spreken officieel namelijk pas van inflatie als de prijs van producten met gelijke eigenschappen een prijsstijging laat zien. En omdat de meeste producten continu worden verbeterd, worden de prijsstijgingen voor een groot gedeelte weggestreept.

U wordt bestolen!
Een automodel dat alleen nog maar met airco wordt geleverd maar wel in prijs is verhoogd komt toch met een verlaagde prijs in de inflatieboeken omdat de prijs van de airco eerst van de catalogusprijs wordt af getrokken.

Bill Gross van PIMCO, de grootste obligatiebelegger ter wereld, onthulde kort geleden dat maar liefst 46% van alle producten uit het inflatiemandje op deze eenvoudige manier neerwaarts worden bijgesteld. Zijn verhaal verscheen onder de niets verhullend titel "The Haute Con Job", vrij vertaald "Het Grote Bedrog".

Eerder onderzoek van HP/DeTijd in 2003 liet zien dat de gemiddelde kosten met vijf jaar tijd met ongeveer 50% waren gestegen. Volgens het CBS was het nog niet eens de helft. Als u net als ik een loonstijging krijgt die gebaseerd is op de officiële inflatiecijfers wordt u jaar-op-jaar flink bestolen.

Ik pik het niet langer. Op naar het Museumplein!
bron: www.iex.nl
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 7 januari 2005 @ 16:47:00 #2
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_24453485
Door de lagere olieprijzen van de laatste tijd lijkt het me helemaal niet vreemd dat de inflatie zo laag is...
  vrijdag 7 januari 2005 @ 16:48:48 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24453507
Je wordt met dit kabinet toch aan alle kanten genaaid dus het CBS kan er ook wel bij.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24453766
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 16:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Je wordt met dit kabinet toch aan alle kanten genaaid dus het CBS kan er ook wel bij.
inderdaad, straks word je nog zelf verantwoordelijk!

Not believing in force is the same as not believing in gravity - Leon Trotski
pi_24460577
Hmmm... ik zal het later eens lezen en vertellen hoe het echt zit!
Kortom: dit is een schaamteloze tvp!
pi_24460731
Ben benieuwd hoeveel mensen er op het Museumplein komen
  zaterdag 8 januari 2005 @ 11:54:18 #7
97955 Axioma
ik denk tegendraads mee
pi_24461403
Volgens mij klopte in elk geval de verhouding tussen bijvoorbeeld levensmiddelen met wit/bruin goed (tv's, pc's enz) niet. verder wel benieuwd of er nog mensen inhoudelijk op TS gaan reageren affijn, ook een tvp dus
- Live Life Live -
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet te bewijzen, maar als grondslag aanvaarde stelling; een axioma kan als zelf als bewijs voor andere stellingen dienen.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 13:37:50 #8
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24463112
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 10:47 schreef Liejannuh het volgende:
Hmmm... ik zal het later eens lezen en vertellen hoe het echt zit!
Kortom: dit is een schaamteloze tvp!
ik ben benieuwd!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 8 januari 2005 @ 13:40:02 #9
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24463152
ik wacht wel op de peiling van de Hond ( https://n10.noties.nl/peil.nl/ )
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_24463234
Je moet nooit vertrouwen op cijfers van 1 statistiekenorganisatie.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_24463503
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 13:40 schreef Harry_Sack het volgende:
ik wacht wel op de peiling van de Hond ( https://n10.noties.nl/peil.nl/ )
Die peilingen van de Hond kloppen zeker niet.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 14:03:58 #12
99433 Tup
Tupperwaar
pi_24463512
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 13:45 schreef JohnDope het volgende:
Je moet nooit vertrouwen op cijfers van 1 statistiekenorganisatie.
...behlave als die heritage of economic intelligence unit heet.
Wasserwunderland
pi_24463521
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 11:54 schreef Axioma het volgende:
Volgens mij klopte in elk geval de verhouding tussen bijvoorbeeld levensmiddelen met wit/bruin goed (tv's, pc's enz) niet. verder wel benieuwd of er nog mensen inhoudelijk op TS gaan reageren affijn, ook een tvp dus
Waar moeten we dan op reageren.
pi_24463551
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:03 schreef Tup het volgende:

[..]

...behlave als die heritage of economic intelligence unit heet.
Ik weet niet eens wat dat is, maar ook daar zal ik niet op vertrouwen. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt of wordt gefraudeerd.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_24463655
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:05 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik weet niet eens wat dat is,
Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
pi_24463891
quote:
Ziet er leuk uit. Om eerlijk te zijn boeien mij die cijfers niet. Maar als ik iets zou moeten weten over een onderwerp waar zeer veel belangen van afhangen, dan lijkt het me vrij logisch om dat onderzoek te laten doen door meerdere statistiekenbedrijven en die resultaten van die onderzoeken die vergelijk jezelf weer, dan kan je pas echt een helder beeld vormen, zo gaat het toch ook in de wereld?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_24463931
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:26 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ziet er leuk uit. Om eerlijk te zijn boeien mij die cijfers niet. Maar als ik iets zou moeten weten over een onderwerp waar zeer veel belangen van afhangen, dan lijkt het me vrij logisch om dat onderzoek te laten doen door meerdere statistiekenbedrijven en die resultaten van die onderzoeken die vergelijk jezelf weer, dan kan je pas echt een helder beeld vormen, zo gaat het toch ook in de wereld?
Het is geen statistiek bedrijf maar een denktank en het rapport maakt gebruik van meerdere bronnen. Wat zij grotendeels hebben gedaan is die cijfers van andere organisaties bundelen tot een rapport.

Maar verder heb je wel gelijk, ik zou als bestuurder even bij een economie faculteit langsgaan.
pi_24463976
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:28 schreef accelerator het volgende:

[..]

Het is geen statistiek bedrijf maar een denktank en het rapport maakt gebruik van meerdere bronnen. Wat zij grotendeels hebben gedaan is die cijfers van andere organisaties bundelen tot een rapport.
ok duidelijk.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_24464259
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:03 schreef Tup het volgende:

[..]

...behlave als die heritage of economic intelligence unit heet.
persoonlijk vind ik the economist een goed blad, echter politiek onafhankelijk zijn ze niet helemaal.
Not believing in force is the same as not believing in gravity - Leon Trotski
pi_24472936
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:03 schreef Tup het volgende:

[..]

...behlave als die heritage of economic intelligence unit heet.
Dat rapport van The Heritage Foundation is samen met WSJ en anderen gemaakt die continue al lopen te kankeren op precies dezelfde streken maar dan van de overheid in de States.
pi_24480810
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 16:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je merkt het dagelijks. Alles wordt enorm duurder en je houdt elke maand minder over en wat schetst je verbazing?? Volgens het CBS zijn we op het laagste niveau inflatie beland ooit! 1.5% .. Mijns inziens spelen het CBS en een aantal belanghebbenden (ministerie van financien, VNO )onder één hoedje door creatief om te gaan met de cijfers. De cijfers lijken laag, maar in de praktijk blijkt daar niets van. Op IEX.NL staat een aardige column hierover:
[..]

bron: www.iex.nl
Om te beginnen: inflatie geeft de prijswijziging aan ten opzichte van een jaar eerder. Dus 1,5% inflatie betekent dat de prijzen 1,5% hoger zijn dan een jaar eerder.

Verder is het CBS sinds 2004 een Zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) en is het CBS dus onafhankelijk. Er is echt geen enkele instantie die invloed heeft op de berekening van het inflatiecijfer. Het CBS heeft ook geen enkel baat bij een hoog of juist laag inflatiecijfer. Het cijfer wordt dan ook absoluut niet kunstmatig laag gehouden.

Het inflatiecijfer wordt berekent aan de hand van zo'n 80.000 prijzen die maandelijks worden waargenomen in het hele land/ Er worden in totaal zo'n 1400 verschillende artikelen waargenomen varierend van kraamzorg tot een begrafenis, verzekeringen, voedingsmiddelen, horeca artikelen, kleding en nog veel meer. Eigenlijk alles waar je geld aan uitgeeft.
quote:
Het Grote Bedrog

Willem Middelkoop - 7 januari 2005

Volgens de officiële cijfers van het CBS is de inflatie laag. Met de huidige 1,2 % zijn we zelfs op het laagste punt aangekomen in de laatste 15 jaar. Een lage inflatie is prettig voor iedereen, maar vooral voor de overheid. Looneisen, pensioenen en andere uitkeringen worden allemaal hoger als de inflatie oploopt.

Maar er is een nog veel groter belang om de inflatie laag te houden. Oplopende inflatie zorgt natuurlijk ook voor oplopende rentes. En dat is iets wat we in onze schuldoverladen toestand natuurlijk niet kunnen gebruiken.

Daarom zien we allerlei vormen van vreemde statistische tovenarij ontstaan om inflatiecijfers laag te houden. Door het ontbreken van belangrijke uitgaven in het inflatiemandje zegt het inflatiecijfer weinig meer over de koopkrachtontwikkeling.
Een lage inflatie zegt vooral dat de kosten van het geselecteerde artikelpakket, niet veel gestegen zijn ten opzichte van een jaar eerder. Er is geen sprake van statische tovenarij, want daar heeft het CBS ook geen enkel belang bij.
Eigenlijk is voor iedereen een lage inflatie wel prettig. Als de inflatie hoog is, krijg je misschien wel meer inflatiecorrectie van je werkgever waardoor je loon stijgt, maar dat extra geld geef je ook net zo hard weer uit aan extra kosten voor dezelfde artikelen die je altijd al kocht.
quote:
Hoeveel snackbars zijn er in Groningen?
Veel van de prijsstijgingen die we meemaken zien we niet terug in de inflatiecijfers. De verhoogde ziektekostenpremie zit niet in het model. Net zo min als de exploderende pensioenpremie. Alleen de sterke stijging van deze kosten zet de koopkracht al extreem onder druk.

Maar het CBS geeft vreemd genoeg geen enkele gegevens over de feitelijke koopkrachtontwikkeling. De laatste cijfers zijn van twee jaar geleden. Maar gelukkig wordt de ontwikkeling van het aantal snackbars in Groningen wel in kaart gebracht.
Het CBS neemt ook prijzen waar van snackbars in Groningen. Sterker nog, het CBS neemt prijzen waar bij snackbars door heel Nederland heen.
Dit stukje impliceert dat de prijzen van snackbars in Groningen zijn gestegen, maar dat zegt natuurlijk niets voor het prijsverloop in de rest van Nederland.

Verder zitten er wel ziektekostenverzekeringen in de berekening van het inflatiecijfer. En verzekeringen hebben nog een flinke weging ook!
Meer info over de ziektekostenverzekeringen in het inflatiecijfer vind je hier
quote:
Daarnaast worden door de verbeterde kwaliteit van veel producten prijsverhogingen voor een groot gedeelte weggestreept. Statistici spreken officieel namelijk pas van inflatie als de prijs van producten met gelijke eigenschappen een prijsstijging laat zien. En omdat de meeste producten continu worden verbeterd, worden de prijsstijgingen voor een groot gedeelte weggestreept.

U wordt bestolen!
Een automodel dat alleen nog maar met airco wordt geleverd maar wel in prijs is verhoogd komt toch met een verlaagde prijs in de inflatieboeken omdat de prijs van de airco eerst van de catalogusprijs wordt af getrokken.
Kwaliteitscorrectie is niet meer dan terecht. Je krijgt nu iets gratis, waarvoor je anders moest betalen. Bij kwaliteitscorrecties wordt ook gekekn of iets echt een verbetering is voor de consument. Airco geeft een duidelijke meerwaarde aan een auto, dus is het niet meer dan logisch om daarvoor te corrigeren.
quote:
Bill Gross van PIMCO, de grootste obligatiebelegger ter wereld, onthulde kort geleden dat maar liefst 46% van alle producten uit het inflatiemandje op deze eenvoudige manier neerwaarts worden bijgesteld. Zijn verhaal verscheen onder de niets verhullend titel "The Haute Con Job", vrij vertaald "Het Grote Bedrog".
Ik ben benieuwd naar de bewijzen.
quote:
Eerder onderzoek van HP/DeTijd in 2003 liet zien dat de gemiddelde kosten met vijf jaar tijd met ongeveer 50% waren gestegen. Volgens het CBS was het nog niet eens de helft. Als u net als ik een loonstijging krijgt die gebaseerd is op de officiële inflatiecijfers wordt u jaar-op-jaar flink bestolen.
Klik hier voor de reactie van het CBS.
Het komt er inderdaad op neer dat lijntjes coke, flessen champagne en illegale poolse klusjesmannen, niet mee worden gerekend in de berekening van het inflatiecijfer.
Sorry.
quote:
Ik pik het niet langer. Op naar het Museumplein!
Veel plezier!

Hier vind je het meest recente persbericht over de inflatie.
pi_24481287
Was inflatie nu niet het 'hele picture'? Dus alle kleding, luxe artikelen etc, maar ook je dagelijkse boodschapjes? Heb me dat altijd afgevraagd.

Maar goed, ik heb ook zo mijn twijfels of de 'inflatie' wel goed was, maar dan kom je weer aan bij het fenomeen euroflatie. Maar dat het maar 1.5 % is, kan ik me voorstellen met de prijzenoorlog, waardoor de prijzen in de supermarkten relatief weinig zijn gestegen. Ook zijn allerlei andere artikelen, electronisch van aard meestal, niet echt veel omhoog gegaan in prijs. Soms zelfs omlaag, als ik het me goed herinner.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  zondag 9 januari 2005 @ 12:02:40 #24
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_24481504
Maakt allemaal weinig uit... sinds de invoering van de euro is het leven gewoon absurd veel duurder geworden.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_24482055
quote:
Op zondag 9 januari 2005 11:45 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Was inflatie nu niet het 'hele picture'? Dus alle kleding, luxe artikelen etc, maar ook je dagelijkse boodschapjes? Heb me dat altijd afgevraagd.
Klopt. Het basismandje met artikelen bevat een enorm brede range aan artikelen waar "de nederlander" zijn of haar geld aan uitgeeft.
Niet alles wordt waargenomen natuurlijk, er wordt per artikelgroep naar representanten gekeken. De wegingen worden bepaald naar aanleiding van de Nationale rekeningen en daarin zijn zaken als drugs en illegale poolse klusjesmannen niet in terug te vinden.
Champagne is in het wijnsegment ook helemaal geen belangrijk item, alleen rond oud en nieuw. Dus dat wordt ook niet waargenomen. Dan kun je beter prijzen van een gewone witte en rode wijn waarnemen. Daar worden veel meer flessen van verkocht.
quote:
Maar goed, ik heb ook zo mijn twijfels of de 'inflatie' wel goed was, maar dan kom je weer aan bij het fenomeen euroflatie. Maar dat het maar 1.5 % is, kan ik me voorstellen met de prijzenoorlog, waardoor de prijzen in de supermarkten relatief weinig zijn gestegen. Ook zijn allerlei andere artikelen, electronisch van aard meestal, niet echt veel omhoog gegaan in prijs. Soms zelfs omlaag, als ik het me goed herinner.
De prijzenoorlog in de supermarkt heeft absoluut een drukkend effect gehad op de inflatie van afgelopen jaar. Dat heeft ook best een hoge weging in het infaltiecijfer.

Gevoelsinflatie is trouwens wel heel wat anders dan echte inflatie. Het valt je vaak veel meer op als een artikel stijgt in prijs, dan wanneer het daalt of gelijk blijft.
En de inflatie geeft een prijsverloop aan, geen prijspijl.
Voor het meten van het prijspijl wordt er in europees verband een onderzoek gedaan. Hier staat iets over de voedingsmiddelen in europees verband.
  zondag 9 januari 2005 @ 12:43:47 #26
99433 Tup
Tupperwaar
pi_24482176
Wasserwunderland
  zondag 9 januari 2005 @ 13:53:06 #27
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24483314
quote:
Op zondag 9 januari 2005 11:10 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Om te beginnen: inflatie geeft de prijswijziging aan ten opzichte van een jaar eerder. Dus 1,5% inflatie betekent dat de prijzen 1,5% hoger zijn dan een jaar eerder.

Verder is het CBS sinds 2004 een Zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) en is het CBS dus onafhankelijk. Er is echt geen enkele instantie die invloed heeft op de berekening van het inflatiecijfer. Het CBS heeft ook geen enkel baat bij een hoog of juist laag inflatiecijfer. Het cijfer wordt dan ook absoluut niet kunstmatig laag gehouden.

Het inflatiecijfer wordt berekent aan de hand van zo'n 80.000 prijzen die maandelijks worden waargenomen in het hele land/ Er worden in totaal zo'n 1400 verschillende artikelen waargenomen varierend van kraamzorg tot een begrafenis, verzekeringen, voedingsmiddelen, horeca artikelen, kleding en nog veel meer. Eigenlijk alles waar je geld aan uitgeeft.
[..]

Een lage inflatie zegt vooral dat de kosten van het geselecteerde artikelpakket, niet veel gestegen zijn ten opzichte van een jaar eerder. Er is geen sprake van statische tovenarij, want daar heeft het CBS ook geen enkel belang bij.
Eigenlijk is voor iedereen een lage inflatie wel prettig. Als de inflatie hoog is, krijg je misschien wel meer inflatiecorrectie van je werkgever waardoor je loon stijgt, maar dat extra geld geef je ook net zo hard weer uit aan extra kosten voor dezelfde artikelen die je altijd al kocht.
[..]

Het CBS neemt ook prijzen waar van snackbars in Groningen. Sterker nog, het CBS neemt prijzen waar bij snackbars door heel Nederland heen.
Dit stukje impliceert dat de prijzen van snackbars in Groningen zijn gestegen, maar dat zegt natuurlijk niets voor het prijsverloop in de rest van Nederland.

Verder zitten er wel ziektekostenverzekeringen in de berekening van het inflatiecijfer. En verzekeringen hebben nog een flinke weging ook!
Meer info over de ziektekostenverzekeringen in het inflatiecijfer vind je hier
[..]

Kwaliteitscorrectie is niet meer dan terecht. Je krijgt nu iets gratis, waarvoor je anders moest betalen. Bij kwaliteitscorrecties wordt ook gekekn of iets echt een verbetering is voor de consument. Airco geeft een duidelijke meerwaarde aan een auto, dus is het niet meer dan logisch om daarvoor te corrigeren.
[..]

Ik ben benieuwd naar de bewijzen.
[..]

Klik hier voor de reactie van het CBS.
Het komt er inderdaad op neer dat lijntjes coke, flessen champagne en illegale poolse klusjesmannen, niet mee worden gerekend in de berekening van het inflatiecijfer.
Sorry.
[..]

Veel plezier!

Hier vind je het meest recente persbericht over de inflatie.
Heb je het ook naar Willem Middelkoop gestuurd? Willem Middelkoop is een heel bekend gezicht van RTL5. Hij presenteert daar vaak het financiele nieuws. Toch heb ik wel het gevoel dat de inflatie hoger is dan gesuggereerd wordt.. Als ik kijk wat ik nu aan verzekeringen, boodschappen etc.. kwijt ben is dat aanzienlijk meer dan 5 jaar geleden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar auto's kost het goedkoopste model nu zon 9000 euro, terwijl dat 5 jaar terug nog 9000 gulden was. Natuurlijk is er spraken van een technologische vooruitgang op een model, maar je geeft per saldo wel meer uit, dus ook ik vond dat je kwaliteitsverbetering van een product niet mag meewegen in het prijsniveau, omdat je simpelweg niks goedkopers meer kan krijgen.

Kijk ook eens naar de huren!! Een simpel huis is meer dan in prijs verdubbeld de afgelopen jaren, om nog maar niet te spreken van een koopwoning, gemeentebelasting, OZB, etc.... en met name die lasten hakken er zwaar in... voor mijn gevoel wordt dat niet echt zwaar meegenomen in het prijspeil terwijl dat vaak bijna de helft van je maandelijkse lasten zijn..

[ Bericht 2% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-01-2005 13:58:08 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24483525
quote:
Op zondag 9 januari 2005 13:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Heb je het ook naar Willem Middelkoop gestuurd? Willem Middelkoop is een heel bekend gezicht van RTL5. Hij presenteert daar vaak het financiele nieuws. Toch heb ik wel het gevoel dat de inflatie hoger is dan gesuggereerd wordt.. Als ik kijk wat ik nu aan verzekeringen, boodschappen etc.. kwijt ben is dat aanzienlijk meer dan 5 jaar geleden.
Willem middelkoop is gewoon een journalist..geen expert hoor.
pi_24484670
quote:
Heb je het ook naar Willem Middelkoop gestuurd? Willem Middelkoop is een heel bekend gezicht van RTL5. Hij presenteert daar vaak het financiele nieuws. Toch heb ik wel het gevoel dat de inflatie hoger is dan gesuggereerd wordt.. Als ik kijk wat ik nu aan verzekeringen, boodschappen etc.. kwijt ben is dat aanzienlijk meer dan 5 jaar geleden.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar auto's kost het goedkoopste model nu zon 9000 euro, terwijl dat 5 jaar terug nog 9000 gulden was. Natuurlijk is er spraken van een technologische vooruitgang op een model, maar je geeft per saldo wel meer uit, dus ook ik vond dat je kwaliteitsverbetering van een product niet mag meewegen in het prijsniveau, omdat je simpelweg niks goedkopers meer kan krijgen.

Kijk ook eens naar de huren!! Een simpel huis is meer dan in prijs verdubbeld de afgelopen jaren, om nog maar niet te spreken van een koopwoning, gemeentebelasting, OZB, etc.... en met name die lasten hakken er zwaar in... voor mijn gevoel wordt dat niet echt zwaar meegenomen in het prijspeil terwijl dat vaak bijna de helft van je maandelijkse lasten zijn..
Heb je geen excell-sheetje van je uitgaven zodat je echt goed kan vergelijken?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_24487046
quote:
Op zondag 9 januari 2005 13:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Heb je het ook naar Willem Middelkoop gestuurd? Willem Middelkoop is een heel bekend gezicht van RTL5. Hij presenteert daar vaak het financiele nieuws. Toch heb ik wel het gevoel dat de inflatie hoger is dan gesuggereerd wordt.. Als ik kijk wat ik nu aan verzekeringen, boodschappen etc.. kwijt ben is dat aanzienlijk meer dan 5 jaar geleden.
Nee, natuurlijk niet! Ik heb nog nooit van de beste man gehoord.
Het klopt ook dat je nu meer betaald voor bepaalde zaken dan een paar jaar geleden. In vergelijking tot 2000 betaal je nu gemiddeld 11,2% meer.

Je trouwens niet alleen naar het uiteindelijke bedrag kijken wat je ergens voor uitgeeft, maar je moet ook rekening houden met wat je daar voor terug krijgt.
Misschien ben je wel andere en duurdere dingen gaan kopen.
quote:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar auto's kost het goedkoopste model nu zon 9000 euro, terwijl dat 5 jaar terug nog 9000 gulden was. Natuurlijk is er spraken van een technologische vooruitgang op een model, maar je geeft per saldo wel meer uit, dus ook ik vond dat je kwaliteitsverbetering van een product niet mag meewegen in het prijsniveau, omdat je simpelweg niks goedkopers meer kan krijgen.
Je hebt gelijk dat auto's per saldo duurder zijn geworden, maar aan de andere kant zijn auto's ook veiliger geworden en krijg je nu dingen standaard op een auto, die je jaren geleden niet standaard kreeg. Maar er is duidelijk voor gekozen om kwaliteitsverbeteringen te corrigeren in de inflatie.
quote:
Kijk ook eens naar de huren!! Een simpel huis is meer dan in prijs verdubbeld de afgelopen jaren, om nog maar niet te spreken van een koopwoning, gemeentebelasting, OZB, etc.... en met name die lasten hakken er zwaar in... voor mijn gevoel wordt dat niet echt zwaar meegenomen in het prijspeil terwijl dat vaak bijna de helft van je maandelijkse lasten zijn..
Voor de jaarlijkse huurenquete wordt een enorme berg enquetes uitgestuurd naar zowel woningbouwverenigingen als particuliere verhuurders. En ook dit jaar weer kwam de gemiddelde huurverhoging op zo'n 3% uit. Huisvesting heeft een weging van bijna 22% in het inflatiecijfer.

Gemeentelijke heffingen worden buiten het huurgedeelte gehouden, maar wel degelijk waargenomen. Deze tellen dan ook zeker mee in de berekening van het inflatiecijfer.
pi_24487259
quote:
Op zondag 9 januari 2005 11:10 schreef Liejannuh het volgende:

Een lage inflatie zegt vooral dat de kosten van het geselecteerde artikelpakket, niet veel gestegen zijn ten opzichte van een jaar eerder. Er is geen sprake van statische tovenarij, want daar heeft het CBS ook geen enkel belang bij.
Eigenlijk is voor iedereen een lage inflatie wel prettig. Als de inflatie hoog is, krijg je misschien wel meer inflatiecorrectie van je werkgever waardoor je loon stijgt, maar dat extra geld geef je ook net zo hard weer uit aan extra kosten voor dezelfde artikelen die je altijd al kocht.
Het gaat erom dat de inflatie cijfers lager worden gehouden dan dat deze in werkelijkheid zijn.
pi_24487307
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:52 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Het gaat erom dat de inflatie cijfers lager worden gehouden dan dat deze in werkelijkheid zijn.
Ja, dat weet ik. Maar dat gebeurt niet.
Waarom zou dat wel gebeuren?
pi_24487396
Omdat dat gunstiger is voor werkgevers en de overheid misschien?
  zondag 9 januari 2005 @ 17:59:22 #34
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24487412
de kwaliteitsverbeterings correctie is een kapstokartikel waar mee gemanipuleerd kan worden. Ik vind dat dat eruit moet. Het gaat erom wat je uitgeeft, dat er nu standaard ABS op een auto zit en vroeger niet doet niet ter zake omdat je geen auto meer zonder ABS kan kopen , ook al zou je dat willen.


Wat betreft de huren nog even. Het gaat erom dat de verhuurders de huur met een bepaald percentage mogen aanpassen. Dit wordt waarschijnlijk meegewogen in de cijfers, wat er niet wordt meegewogen is dat als de huurders eruit gaan het de verhuurder vrij staat de huur desnoods te verdubbelen. Dit is dan ook veelvuldig gebeurd. Kostte een flatje in Malburgen (Arnhem) in 1999, 300 gulden aan kale huur, als je datzelfde flatje nu wilt huren betaal je 500 euro, terwijl de bewoners die zijn blijven zitten nog wel een stuk lager zitten omdat er een max huurverhoging is.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24487440
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:58 schreef Vitalogy het volgende:
Omdat dat gunstiger is voor werkgevers en de overheid misschien?
Het CBS is onafhankelijk en laat zich dus niet beinvloeden door wat gunstig is voor de overheid of de werkgevers.
pi_24487458
Dat wil ik ook graag geloven.
  zondag 9 januari 2005 @ 18:09:18 #37
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24487558
quote:
Op zondag 9 januari 2005 14:07 schreef mooiegek het volgende:

[..]

Willem middelkoop is gewoon een journalist..geen expert hoor.
Willem Middelkoop is een financieel expert en professioneel belegger, die weet er echt wel wat van. Hij becommentarieert altijd de beurzen op RTL-Z

http://www.iex.nl/columns/columns_auteur.asp?AUT_ID=51


Hij heeft ook een weblog: http://www.rtl.nl/(/finan(...)oop_beursdagboek.xml
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 9 januari 2005 @ 18:12:02 #38
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24487607
middelkoop@hmg.nl

dat is zn e-mail adres, ik heb hem het linkje van het topic gemaild, misschien dat ie nog commentaar komt geven.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24487641
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de kwaliteitsverbeterings correctie is een kapstokartikel waar mee gemanipuleerd kan worden. Ik vind dat dat eruit moet. Het gaat erom wat je uitgeeft, dat er nu standaard ABS op een auto zit en vroeger niet doet niet ter zake omdat je geen auto meer zonder ABS kan kopen , ook al zou je dat willen.
Je krijgt meer voor je geld, dus wat dat betreft is kwaliteitscorrectie niet verkeerd. Maar ik ben geen expert op het gebied van kwaliteitscorrectie, dus ik kan niet zo veel zeggen over de achtergronden hiervan.
quote:
Wat betreft de huren nog even. Het gaat erom dat de verhuurders de huur met een bepaald percentage mogen aanpassen. Dit wordt waarschijnlijk meegewogen in de cijfers, wat er niet wordt meegewogen is dat als de huurders eruit gaan het de verhuurder vrij staat de huur desnoods te verdubbelen. Dit is dan ook veelvuldig gebeurd. Kostte een flatje in Malburgen (Arnhem) in 1999, 300 gulden aan kale huur, als je datzelfde flatje nu wilt huren betaal je 500 euro, terwijl de bewoners die zijn blijven zitten nog wel een stuk lager zitten omdat er een max huurverhoging is.
Ik denk overigens niet dat de huurprijs van een flatje in 5 jaar tijd 3 keer zo hoog is geworden. Of het moet volledig gerenoveerd zijn, maar dan mag een hogere huurstijging ook.
Verder moet de verhuurder rekening houden met het puntensysteem. De huur wordt vastgesteld aan de hand van het aantal punten dat een woning heeft en dat verandert niet van de ene op de andere dag.
pi_24487660
quote:
Veel van de prijsstijgingen die we meemaken zien we niet terug in de inflatiecijfers. De verhoogde ziektekostenpremie zit niet in het model. Net zo min als de exploderende pensioenpremie. Alleen de sterke stijging van deze kosten zet de koopkracht al extreem onder druk

Maar het CBS geeft vreemd genoeg geen enkele gegevens over de feitelijke koopkrachtontwikkeling. De laatste cijfers zijn van twee jaar geleden. Maar gelukkig wordt de ontwikkeling van het aantal snackbars in Groningen wel in kaart gebracht.
Wat is hier dan de verklaring voor?
pi_24488790
quote:
Op zondag 9 januari 2005 18:14 schreef Vitalogy het volgende:
Wat is hier dan de verklaring voor?
Als je deze post nou eens goed leest.
I intend to live forever, or die trying.
pi_24490504
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:11 schreef dwerg het volgende:

[..]

Als je deze post nou eens goed leest.
In die link die gegeven is staat precies hetzelfde.

Edit:
We besteden door wijziging meer aan gezondsheidszorg maar de prijsstijgingen zijn in principe niet zo groot geweest. Oftewel de verzerkering is een stuk duurder geworden voor iedereen maar ze hoeven het niet mee te rekenen bij de inflatie.


[ Bericht 13% gewijzigd door Vitalogy op 09-01-2005 20:56:14 ]
pi_24490792
Bovendien de verklaring dat een groot deel van de lage inflatie wordt veroorzaakt door de prijzenslag in de supermarkten vind ik te belachelijk voor woorden.
pi_24491472
Ik zal het nog 1 keer vertellen:
Hier vind je het laatste persbericht met betrekking tot de inflatie. Daarin staat dus ook welke artikelen een grote invloed hebben gehad op de inflatie.
pi_24493793
Er wordt door dhr Middelkoop gesteld dat de wijziging in het ziekenfonds niet mee worden genomen bij de inflatie berekening. Jij post een link waarin dat dus ook wel degelijk wordt bevestigd door het CBS.
Ik stel dat ik die verklaring van het CBS dat de lage inflatie voornamelijk wordt veroozaakt door de prijzenslag in de supermarkten belachelijk vind en je post daarna nogmaals een link naar nb het bericht waar ik dat uit haal.

Lees jij zelf die persberichten wel? Wat is dit voor een onzin?

[ Bericht 2% gewijzigd door Vitalogy op 09-01-2005 23:45:39 ]
  zondag 16 januari 2005 @ 17:20:33 #46
92928 kadoter
It's the cable guy
pi_24599030
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 16:47 schreef Zwansen het volgende:
Door de lagere olieprijzen van de laatste tijd lijkt het me helemaal niet vreemd dat de inflatie zo laag is...
lagere olieprijzen?

Een vat kost op dit moment meer dan $46
Could it be that the rallying idea of Europe is merely a front for the very opposite of all that Europe stands for, namely rejection of democracy, freedom, separation of powers, transparency and political accountability? (U. Beck)
  zondag 16 januari 2005 @ 17:24:43 #47
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24599098
laten we hopen dat het volgend jaar het dubbele is.. en naar verhouding laag wordt bedoeld, want de prijs is al 52 geweest dit jaar.. maargoed, de prijzen zullen alleen nog maar exponentieel stijgen de komende tijd!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24599772
quote:
Op zondag 9 januari 2005 11:10 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Kwaliteitscorrectie is niet meer dan terecht. Je krijgt nu iets gratis, waarvoor je anders moest betalen. Bij kwaliteitscorrecties wordt ook gekekn of iets echt een verbetering is voor de consument. Airco geeft een duidelijke meerwaarde aan een auto, dus is het niet meer dan logisch om daarvoor te corrigeren.
Het kan best zijn dat airco een meerwaarde geeft, maar als je alleen behoefte hebt aan vervoer, en airco geen issue voor je is, en je geen auto's zonder airco kunt kopen, dan zijn auto's fors duurder geworden voor je.

Je hebt hetzelfde met PC's: ja, je krijgt nu meer 'megahertzen voor je geld' dan vroeger, dus het zou OK zijn om daarvoor te corrigeren met hedonische technieken, maar als je alleen maar een briefje wilt tikken kost een PC anno nu je net zoveel als in 1997.

Daarnaast heb je nog een ander probleem met mandjes, en dat is dat je eigenlijk een soort van 'CPI voor doelgroepen' wilt doen (maar dan veeeeel steviger): je wilt het exacte uitgavenpatroon hebben van een hele grote, gevarieerde groep mensen (en niet die 1500 bejaarden in het budgetonderzoek, ik denk eerder aan een paar honderdduizend), en dan wil je afzonderlijke, persoonlijke, inflatiecijfers bepalen, en daar (na weging) een mooi gemiddeld inflatiecijfer uit destileren, met voetnoten in het persbericht 'dat het inflatiecijfer voor mensen met kinderen hoger ligt vanwege de prijsstijging van de pampers afgelopen kwartaal', danwel 'dat het inflatiecijfer voor vegetariers omlaag is gegaan vanwege dalende prijzen van tofu¬en' .

De lol van zo'n aanpak is ook nog eens dat je regionale spreiding kunt aanpakken (als het bier op het museumplein duurder is geworden, heeft dat een hogere impact op de 'inflatie' dan wanneer het bier in het buurthuis van oude pekela duurder is geworden, omdat de museumpleinkroegen een hogere omzet draaien).

Maar goed, het is nogal een klus om zoiets voorelkaar te krijgen, want je wilt het totale uitgavenpatroon in beeld brengen van die paar honderddduizend man, op item-niveau. Dat betekent dat je alle afzonderlijke uitgaven in alle winkels aanelkaar moet koppelen. Op zich zeer interessant, maar ik vermoed dat zoiets wel een paar straten te ver gaat voor de privacypolitie
  maandag 17 januari 2005 @ 11:07:43 #49
2618 Beezz
Criticaster
pi_24609989
quote:
Op zondag 9 januari 2005 21:43 schreef Liejannuh het volgende:
Ik zal het nog 1 keer vertellen:
Hier vind je het laatste persbericht met betrekking tot de inflatie. Daarin staat dus ook welke artikelen een grote invloed hebben gehad op de inflatie.
Blablabla, jaja je wilt gelijk hebben.

Schrijf er een boek over, moet nu wel genoeg materiaal hebben.

CBS besodemietert de boel, daar hoef je geen HEAO opleiding voor gehad te hebben. Daar hoef je ook niet weet ik veel hoeveel artikelen voor te kopen om te kijken hoeveel duurder/goedkoper ze nou weer zijn.

Gewoon die oogkleppen van je harses trekken en weer gaan omrekenen naar guldens.
  maandag 17 januari 2005 @ 12:17:03 #50
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24611016
Liejannuh:
(1) Zitten belastingen er ook in verwerkt?
(2) Werk jij bij het cbs?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  maandag 17 januari 2005 @ 12:19:09 #51
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24611049
quote:
Je hebt hetzelfde met PC's: ja, je krijgt nu meer 'megahertzen voor je geld' dan vroeger, dus het zou OK zijn om daarvoor te corrigeren met hedonische technieken, maar als je alleen maar een briefje wilt tikken kost een PC anno nu je net zoveel als in 1997.
Koop je toch 2e hands een PC.
Houdt het CBS ook rekening met 2e hands?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  maandag 17 januari 2005 @ 12:28:59 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24611194
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:05 schreef joshus_cat het volgende:

Je hebt hetzelfde met PC's: ja, je krijgt nu meer 'megahertzen voor je geld' dan vroeger, dus het zou OK zijn om daarvoor te corrigeren met hedonische technieken, maar als je alleen maar een briefje wilt tikken kost een PC anno nu je net zoveel als in 1997.
Dat is net zoiets als zeggen dat als je alleen muziek wil luisteren er ook geen vooruitgang is tussen een opwind-koffergrammofoon en een DVD speler..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24611424
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:40 schreef Liejannuh het volgende:
Voor de jaarlijkse huurenquete wordt een enorme berg enquetes uitgestuurd naar zowel woningbouwverenigingen als particuliere verhuurders. En ook dit jaar weer kwam de gemiddelde huurverhoging op zo'n 3% uit. Huisvesting heeft een weging van bijna 22% in het inflatiecijfer.
Dit is natuurlijk de mooiste quote uit jou reactie

Waarom wilt dekker dan de huurprijzen vrijgeven, want de overheid zegt zelf dat mensen best wel minstens 33% van hun netto salaris aan huur mogen betalen.

Ja er zitten veel grijze mensen in de statistiek welke hun huis lang en breed hebben afbetaald, zodoende komt het statistisch gemiddelde maar op 22% uit, maar gaan we eens kijken naar het inflatiecijfer voor starters en jeugdigen dan denk ik dat er heel andere cijfers gaan uitkomen.
pi_24611943
quote:
Op maandag 17 januari 2005 12:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is net zoiets als zeggen dat als je alleen muziek wil luisteren er ook geen vooruitgang is tussen een opwind-koffergrammofoon en een DVD speler..
Ja, en wat is daar mis mee?

Als ik in m'n auto zit wil ik een el-cheapo radio, omdat ik alleen achtergrondherrie wil. Duurdere radio's worden toch maar gejat. Iedere feature extra is voor mij dus duurkoop. Als de goedkopere modellen worden vervangen door iets duurdere modellen met meer features ben ik dus meer geld kwijt. Een extra correctie voor kwaliteitsveranderingen geeft in dat specifieke geval een onderschatting van het prijsindexcijfer voor 'muziek in de auto'.
pi_24612001
quote:
Op maandag 17 januari 2005 12:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja er zitten veel grijze mensen in de statistiek welke hun huis lang en breed hebben afbetaald, zodoende komt het statistisch gemiddelde maar op 22% uit, maar gaan we eens kijken naar het inflatiecijfer voor starters en jeugdigen dan denk ik dat er heel andere cijfers gaan uitkomen.
Je haalt twee dingen door elkaar. Huurders betalen hun huis nooit af, en hypotheken zitten niet in de CPI.
pi_24612420
quote:
Op maandag 17 januari 2005 13:31 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Je haalt twee dingen door elkaar. Huurders betalen hun huis nooit af, en hypotheken zitten niet in de CPI.
Ik neem 2 dingen tegelijk, in dit geval gaat het mischien een beetje kort door de bocht.

Maar hypotheken zitten niet in de CPI? Dat zou helemaal dan een vertekend beeld geven met de huizenprijsstijgingen van de afgelopen 6 jaar welke jaarlijks minstens wel op het dubbele van ons inflatiecijfer heeft gezeten.
pi_24614001
quote:
Op maandag 17 januari 2005 14:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik neem 2 dingen tegelijk, in dit geval gaat het mischien een beetje kort door de bocht.

Maar hypotheken zitten niet in de CPI? Dat zou helemaal dan een vertekend beeld geven met de huizenprijsstijgingen van de afgelopen 6 jaar welke jaarlijks minstens wel op het dubbele van ons inflatiecijfer heeft gezeten.
Voorzover ik weet is het nogal lastig om hypotheken in de CPI op te nemen omdat je een onderscheid moet maken tussen de echte 'woonlasten', en het gedeelte wat bedoelt is als consumptief krediet/verbouwingsdepot. Daarnaast is het zo dat hypotheken voor langere tijd worden afgesloten (tot 30 jaar) en je voor de actuele woninglasten dus een 30-jarig lopend gemiddelde moet nemen, en niet alleen de 'huidig afgesloten hypotheken'.

Daarnaast zijn de huizenprijsstijgingen helemaal niet gerelateerd aan je maandlasten als je eenmaal een huis hebt gekocht, tenzij je een hypotheek neemt op je overwaarde. Als je de maandlasten voor eigenwonigbezitters wilt meten zul je ook het soort hypotheek moeten meenemen. Beleggingshypotheken zijn in dat opzicht helemaal interessant.


Samengevat: een inflatiecijfer is geen 'cost of living'-index, ook al wordt-ie daar wel vaak voor aangezien. En zoals ik boven al aangaf, is het bar moeilijk om een goede cost-of-living index te maken. Een van de redenen is dat je niet weet waar mensen hun geld aan uitgeven. Je kunt dat wel een beetje proberen te schatten aan de hand van de omzetten van bepaalde bedrijfstakken, maar bedrijfstakken die heel erg hun best doen om iedereen een pootje te lichten (horeca!) zullen d'r altijd beroerd inzitten.


Bij deze nog een koekje om het af te leren: 'Economists state their GNP growth projections to the nearest tenth of a percentage point to prove they have a sense of humor.' Zoiets gaat ook op voor inflatiecijfers.
pi_24615309
Volgens het persbericht van het CBS is de prijsstijging van huisvesting 3,1% maar wordt voor de bijdrage aan het inflatiecijfer 0,7% berekend.

Waar die 22% dus vandaan komt mag Joost weten.

Edit:
Bovendien stel het was dus echt 3,1% wat een gewicht van 22% heeft, vergeet dan niet dat de inflatie de helft is. Wat brengt dat getal dan zo veel omlaag?

Oftewel, een hoop BS...imho.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vitalogy op 17-01-2005 22:28:48 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')