quote:Op zaterdag 8 januari 2005 11:33 schreef iteejer het volgende:[..]
Ik zou dat liever de pseudo-encyclopedie voor wetenschappen noemen. De manier waarop men daar eenzijdig en kritiekloos losse zinsneden aanhaalt om een eigen visie te onderbouwen is verre van wetenschappelijk

Er zijn ook mensen die hun kinderen niet laten inenten vanuit christelijke motieven. Moeten we daarom ook het christendom als sectarisch gaan beoordelen?
Ik denk dat je moet differentieren tussen de achtergrondgedachte van een bepaalde overtuiging, en de uitwerking.
De uitwerking zal zich altijd uiten in zaken die in de tijd van het ontstaan ervan courant waren. En aangezien vaak de uitwerking meer aandacht krijgt dan de achtergrondgedachte - puur omdat men wil weten wat men moet doen, men zoekt een richtsnoer - wordt dat dus vastgelegd. In feite wordt een stuk maatschappijbeeld vastgelegd wat heerste ten tijde van het opstellen van 'de leer'.
Natuurlijk raakt dat steeds verder weg van onze ideeen. En worden pogingen om daar toch letterlijk aan vast te houden steeds grotesker en wereldvreemder. Dat geldt voor iedere stroming.
Wat ik uit mijn hoofd uit de Encyclopedie voor pseudo-wetenschappen citeerde dat de Antroposofie vandaag een van de meest populaire occulte stromingen is klopt anders gewoon.
Overigens mag je die kleine stromingen in het Christendom die inentingen verbieden inderdaad sektarisch noemen. Om het Christelijke gedeelte van de mensheid een sekte te noemen lijkt me de definitie van sekte wat teveel oprekken. Het Christendom in haar begindagen was wel wat we nu een sekte zouden noemen.
Bij leven van Steiner bestond de Antroposofie dus ook al en had hij genoeg kunnen ageren tegen het feit dat mensen een richtsnoer zochten of zijn woorden verkeerd interpreteerden. Maar tegen helderziende ingeving is het moeilijk vechten.
Feit is dat Da Vinci al wist dat het hart een pomp was, om bij dit aardige voorbeeld te blijven,
Ik maak me echt geen 'zorgen om de pseudo-wetenschappelijke houding' van antroposofen of iets dergelijks, ik vraag me alleen af hoe reguliere artsen vandaag zich ook antroposofisch arts durven noemen en dergelijk onzin dus, afhankelijk van hun patient misschien, onderschrijven. En waarom Ziekenfondsen dit in Godsnaam vergoeden. En hoe zo iemand reguliere arts heeft kunnen worden. Ik gun iedereen zijn (bij)geloof, maar ik denk niet dat het juist is dat die met collectieve lasten vergoed worden.
Er werd en wordt altijd moeilijk gedaan over die uitspraken van Steiner over negerromans (Hoe ging hij ook al weer: een zwangere vrouw hoeft maar een door een neger geschreven roman te lezen om zwanger te worden van een mulat [halfbloed]) en zijn al dan niet vermeende racisme.
Wie weet heeft het te maken dat de aanhangers van Steiner veelal uit de zich progressief achtende hoek komen, anders waren die Vrij Scholen ten tijde van dat rumoer in Nederland waarschijnlijk door RaRa of een ander verontrust buutrcommitee platgebrand.
Zeker in die jaren. Maar voor zover mij bekend zijn er geen Vrije Scholen gesloten vanwege die negatieve publiciteit.
Verder valt me wel op dat de reactie's soms nogal fel zijn (en daarmee doel ik zeker niet op bovenstaande reactie van iteejer).
Je zou bijna geloven dat er hier en daar een onwankelbaar wereldbeeld wordt aangevallen. Een wereldbeeld waarin Steiner een onfeilbaar genie is, of op zijn minst een vooraanstaand en relevant intellectueel. En Jung zijn discipel.
Vanwege zijn produktie en ideeën is Steiner wmb zeker een boeiend figuur. Wellicht dat hij over een flinke tijd een beetje een status krijgt die Athanasius Kircher nu heeft: een boeiend studie-object voor historici en freaks en een dankbaar roman-personage voor prima schrijvers.