abonnement Unibet Coolblue
pi_24371869
Situatie:

Ik:
Uitwonend
HBO
22 Jaar
230,08 stufi p/mnd

Broertje:
Thuiswonend
MBO
19 jaar
180,53 stufi p/mnd

Dit kan toch nooit kloppen? Ik krijg maar 50 tientjes per maand meer dan mijn broertjes terwijl hij nog thuis woont en MBO doet... Dus ik ben met deze gegevens naar een IBG service kantoor gestapt en ze konden me daar gewoon NIET vertellen hoe dit kon. Ja meneer, als u bericht thuis hebt gekregen zal dat wel kloppen."

Je krijgt als HBO'er inderdaad wel iets minder dan een MBO'er (geen idee waarom trouwens), maar dat kan toch nooit zo'n groot verschil zijn...

edit-> zucht...

[ Bericht 5% gewijzigd door -Jay-20- op 03-01-2005 14:55:36 ]
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_24371897
quote:
Op maandag 3 januari 2005 14:17 schreef -Jay-20- het volgende:
Situatie:

Ik:
Uitwonend
HBO student
22 Jaar
230,08 stufi p/mnd

Broertje:
Thuiswonend
MBO scholier
19 jaar
180,53 stufi p/mnd

Dit kan toch nooit kloppen? Ik krijg maar 50 tientjes per maand meer dan mijn broertjes terwijl hij nog thuis woont en MBO doet... Dus ik ben met deze gegevens naar een IBG service kantoor gestapt en ze konden me daar gewoon NIET vertellen hoe dit kon. Ja meneer, als u bericht thuis hebt gekregen zal dat wel kloppen."

Ja je krijgt als HBO'er wel minder dan een MBO'er (geen idee waarom trouwens), maar dat kan toch nooit zo'n groot verschil zijn...
Jij bent geen student maar een scholier
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_24371968
Door IBG word je als student gezien wanneer je hoger onderwijs volgt.
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_24371972
Op de site staat genoeg informatie www.ibgroep.nl (rekenprogramma's).
pi_24372034
quote:
Op maandag 3 januari 2005 14:23 schreef _Boo_ het volgende:
Op de site staat genoeg informatie www.ibgroep.nl (rekenprogramma's).
Ja en dan moet je dus wel de inkomensgegevens van je ouders hebben... (die willen ze niet geven..)

Maar het gaat mij ook niet zo zeer om de hoogte van de beurs, maar vooral om het kleine verschil tussen mij en mijn broertje...
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  maandag 3 januari 2005 @ 14:33:37 #6
62913 Blik
The one and Only!
pi_24372126
beetje raar wel
  maandag 3 januari 2005 @ 14:35:02 #7
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_24372150
nu gaan we die eindeloze discussie weer krijgen of je HBO student of scholier bent lalalaala

slotje
  maandag 3 januari 2005 @ 14:47:25 #8
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_24372379
Marietje heeft gelijk.
pi_24372438
Ik denk eerder dat de stufi van je broertje zo hoog is (ik ben 19 jaar HBO-er, thuiswonend en krijg 80 euro), dan dat jij zo weinig krijgt.

Of zou het er ook mee te maken hebben dat je vanaf je 21e officieel niet meer financieel afhankelijk van je ouders bent?
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_24372519
quote:
Op maandag 3 januari 2005 14:27 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Ja en dan moet je dus wel de inkomensgegevens van je ouders hebben... (die willen ze niet geven..)
Waarom dat dan niet?? Leuk van die geheimzinnige ouders..
pi_24372584
quote:
Op maandag 3 januari 2005 14:55 schreef Rhoona het volgende:

[..]

Waarom dat dan niet?? Leuk van die geheimzinnige ouders..
Geen idee eigenlijk... Dat zijn mijn zaken niet kreeg ik te horen. En daar kan ik ze eigenlijk ook geen ongelijk in geven..
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  † In Memoriam † maandag 3 januari 2005 @ 15:01:49 #12
43556 miss_dynastie
pi_24372622
quote:
Op maandag 3 januari 2005 14:17 schreef -Jay-20- het volgende:
Dit kan toch nooit kloppen? Ik krijg maar 50 tientjes per maand meer dan mijn broertjes terwijl hij nog thuis woont en MBO doet... Dus ik ben met deze gegevens naar een IBG service kantoor gestapt en ze konden me daar gewoon NIET vertellen hoe dit kon. Ja meneer, als u bericht thuis hebt gekregen zal dat wel kloppen."
Nou, is het niet zo dat je ouders jou ook zouden moeten ondersteunen financieel? En doordat ze jou ondersteunen c.q. moeten ondersteunen houden ze minder geld over voor je broertje, waardoor hij een hogere bijdrage van het rijk krijgt.
pi_24372633
Volgens mij heb je gewoon geen aanvullende beurs aangevraagd (dat moet je expliciet doen), en je broertje wel.

Je ouders hebben een brief gekregen met de (vrijwillige) ouderbijdrage per kind. Als je dezelfde ouders hebt als je broertje, moet die ouderbijdrage voor jullie gelijk zijn (als je dus aanvullende beurs hebt aangevraagd). Als de ouderbijdrage lager is dat de maximale aanvullende beurs (die dus verschilt voor MBO en HO; jij gaat later meer verdienen dan je broertje, daarom mag je nu meer lenen), dan zou het verschil daartussen je aanvullende beurs moeten zijn.

Bijvoorbeeld: je broertje krijgt 180.53 euro per maand. Dat is dus 57.05 euro basisbeurs en 123.48 euro aanvullende beurs. Je hebt niet gezegd hoe je broertje verzekerd is, dus ik ga even uit van ziekenfonds. In dat geval is de maximale aanvullende beurs 286.65, en de ouderbijdrage dus 163.17. Aangezien de IBG die inkomensgegevens van je ouders maar een keer opvraagt (via de belastingsdienst) zou de ouderbijdrage voor jou ook 163.17 euro moeten zijn. Trek dat bedrag of van jou maximale aanvullende beurs (wederom, dat kan niet als je niet verteld hoe je verzekerd bent), en je zou minimaal 39 euro extra moeten krijgen.

Dus controleer eens goed wat je aangevraagd hebt, en vraag je ouders naar die brief ouder de ouderbijdrage.
pi_24372669
quote:
Op maandag 3 januari 2005 15:01 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nou, is het niet zo dat je ouders jou ook zouden moeten ondersteunen financieel? En doordat ze jou ondersteunen c.q. moeten ondersteunen houden ze minder geld over voor je broertje, waardoor hij een hogere bijdrage van het rijk krijgt.
Ah kijk! Een reply waar ik wat mee kan!

Daar zou je inderdaad best wel een punt kunnen hebben... Al is dat wel erg krom want ik moet alles (collegegeld, boeken, huur, etc) zelf betalen..
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  † In Memoriam † maandag 3 januari 2005 @ 15:22:20 #15
43556 miss_dynastie
pi_24372929
Hmmm, nee dus. Heb ff gegoogled:
Hebt u nog andere kinderen die in aanmer-
king komen voor studiefinanciering, dan
wordt uw ouderbijdrage evenredig verdeeld
over alle kinderen die een aanvullende beurs
hebben aangevraagd.
Kinderen die geen recht
meer hebben op een beurs, maar wel een lening
ontvangen tellen niet mee in de berekening.
Uw schoolgaande kinderen die geen studie-
financiering hebben aangevraagd, worden wel
meegeteld in de berekening als dat kind in
het schooljaar 2004-2005:
• (speciaal )voortgezet onder wijs of voort-
gezet algemeen volwassenenonderwijs
(de 1-of 2-jarige mavo,havo of v wo)volgt
• óf jonger is dan 18 jaar en (middelbaar)
beroepsonder wijs volgt.

Weet je wel zeker dat je een aanvullende beurs hebt aangevraagd?
pi_24372969
quote:
Op maandag 3 januari 2005 15:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Weet je wel zeker dat je een aanvullende beurs hebt aangevraagd?
Ik zou dit ook controleren. Kijk even op het jaaroverzicht van vorig jaar. Daarop staat duidelijk vermeld waaruit je studiefinanciering opgebouwd is.
pi_24373462
quote:
Op maandag 3 januari 2005 15:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Weet je wel zeker dat je een aanvullende beurs hebt aangevraagd?
Ik heb wel een aanvullende beurs aangevraagd. Althans die ontvang ik al weer een paar jaar. Deze beurs is alleen wel steeds lager geworden doordat mijn vader blijkbaar steeds meer is gaan verdienen aangezien zijn ouderlijke bijdrage steeds hoger is geworden.

In okt-dec kreeg ik nog 65 euro aanvullende beurs, maar vanaf januarie helemaal niks meer. Dit zou opzich wel kunnen kloppen, maar dan zou mijn broertje dus ook geen aanvullende beurs meer moeten ontvangen lijkt me...
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  † In Memoriam † maandag 3 januari 2005 @ 16:02:58 #18
43556 miss_dynastie
pi_24373643
quote:
Op maandag 3 januari 2005 15:52 schreef -Jay-20- het volgende:
In okt-dec kreeg ik nog 65 euro aanvullende beurs, maar vanaf januarie helemaal niks meer. Dit zou opzich wel kunnen kloppen, maar dan zou mijn broertje dus ook geen aanvullende beurs meer moeten ontvangen lijkt me...
Ja, getuige dat eerdere stukje tekst (kwam overigens van de site van IBG) wel. Wat staat er op de berichten die je ouders gehad hebben?
pi_24373727
quote:
Op maandag 3 januari 2005 16:02 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ja, getuige dat eerdere stukje tekst (kwam overigens van de site van IBG) wel. Wat staat er op de berichten die je ouders gehad hebben?
Wederom helaas geen idee... Post die op mijn vaders/moeders naam staat krijg ik niet te zien. Maar ik zal ze even vragen wat zij de laatste tijd precies allemaal hebben gekregen wanneer ik weer eens thuis ben.
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  † In Memoriam † maandag 3 januari 2005 @ 16:28:16 #20
43556 miss_dynastie
pi_24374081
quote:
Op maandag 3 januari 2005 16:07 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Wederom helaas geen idee... Post die op mijn vaders/moeders naam staat krijg ik niet te zien. Maar ik zal ze even vragen wat zij de laatste tijd precies allemaal hebben gekregen wanneer ik weer eens thuis ben.
En ff langs de IB-groep. Laat het ze maar uitleggen
  maandag 3 januari 2005 @ 17:03:26 #21
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_24374646
ik DENK dat je oduers enigsinds aan het frauderen zijn zodat je broertje meer geld krijgt en zij dat inpikken. Vandaar dat ze ook zo geheimzinnig doen over hun inkomen.
pi_24374818
quote:
Op maandag 3 januari 2005 16:28 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En ff langs de IB-groep. Laat het ze maar uitleggen
Hmm jah thanx! Servicekantoor maar weer ff een bezoekje brengen dan..
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:03 schreef speedfreakssj het volgende:
ik DENK dat je oduers enigsinds aan het frauderen zijn zodat je broertje meer geld krijgt en zij dat inpikken. Vandaar dat ze ook zo geheimzinnig doen over hun inkomen.
Lol! , Somehow I doubt it... Mijn broertje krijgt zijn stufi uiteraard gewoon op zijn eigen rekening. Bovendien zouden ze zo iets nooit doen..
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  maandag 3 januari 2005 @ 17:16:16 #23
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_24374868
ik krijg maar 57 euro ofzo met me mbo
  maandag 3 januari 2005 @ 17:22:57 #24
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_24374974
wat ik dan zo raar vind is dat je bertoej 180 krijgt terwijl je vader dan schijnbaar erg arm is, anders krijg je niet zoveel, ik kreeg ook maar 55 ofoz met MBO dus dan moeten je oduers erg arm zijn.
Waarom jij dan echter ook geen aanvullende beurs krijgt lijkt mij erg raar wat er dus op kan duiden dat OF je oduers aan het frauderen zijn of er iets nis is met de administratie. En gezien de geheimzinnigheid van jouw ouders betreffende hun salaris en het gemm IQ van een IBG persoon geef ik het 50% kans op beide uitkomsten.
pi_24383026
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:03 schreef speedfreakssj het volgende:
ik DENK dat je oduers enigsinds aan het frauderen zijn zodat je broertje meer geld krijgt en zij dat inpikken. Vandaar dat ze ook zo geheimzinnig doen over hun inkomen.
Dat kan dus niet. Je ouders krijgen maar 1 keer een formulier waarop ze het aantal kinderen moeten invullen (en met kinderen onder de 16 kun je volgens mij wel frauderen, want die staan vaak nergens bij de IBG geregistreerd); maar dat formulier wordt dan voor zowel de topicstarter als zijn broertje gebruikt. En de IBG vraagt de inkomensgegevens op via de belastingsdienst, dus daar kunnen je ouders al helemaal niet mee frauderen.

Maar goed, ik twijfel ook een dergelijk verschil net wel of net niet kan. Probeer anders eens op de site van de IB-groep het rekenprogramma van MBO uit, vul daar de gegevens van je broertje in en schuif net zo lang met het ouderinkomen tot het eindbedrag klopt met wat je broertje krijgt. Ga dan naar HO en vul je eigen gegevens in, en hetzelfde ouderinkomen. Kijken wat er gebeurt...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')