abonnement Unibet Coolblue
pi_24297168
quote:
Oostbloktaferelen bij verkoop vuurwerk

Nederlanders staan letterlijk in de rij om vuurwerk te kopen. Woensdag ging de verkoop officieel van start en dat leverde Oostbloktaferelen op. Voor dag en dauw stonden mensen voor de deuren te dringen en de wachttijd liep op tot langer dan drie uur.

Oorzaak is de strenge regelgeving waaraan verkooppunten zich moeten houden. Van de 3800 winkeliers die in 2003 een vergunning kregen zijn er nog slechts 1400 over. Bovendien moesten sommige winkeliers 30.000 euro investeren om alles in orde te krijgen. Zo moeten er sprinklerinstallaties aanwezig zijn.

Veel mensen hebben vuurwerk besteld, maar ook zij moesten lang in de rij wachten. Naar verwachting wordt er net als vorig jaar voor ruim 50 miljoen euro de lucht in geknald.


Nederland staat in de rij om vuurwerk te kopen. Foto: Richard Mouw.
Bron: Fok

Terwijl 2 weken geleden bij NOVA werd gezegd: "Een bepaalde stof wat in 50% van het vuurwerk zit kan helemaal niet tegen water, en verergert de ramp dus alleen maar."

  donderdag 30 december 2004 @ 14:09:06 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_24297446
Die sprinklers laten heel mooi zien hoe issue-gericht de Tweede Kamer tegenwoordig werkt. Na de ramp in Enschede stond iedereen te springen om de strengste te maatregelen te verzinnen. De grap is nu dat er dus sprinklers moeten komen, die een tegengesteld effect hebben. Ander mooi voorbeeld is de kosten die verbonden zijn aan die 'bunkers' waar verkopers hun vuurwerk in moeten bewaren. Die worden verhaald op de klant, het vuurwerk wordt duurder en zodoende laat iedereen zich verleiden tot het kopen van meer illegaal vuurwerk met als gevolg dat de totale veiligheid helemaal niet verbetert.
pi_24297582
Ipv zich bezig te houden met beleid voor in de toekomst, vindt men het prettiger om reactionair bezig te zijn. Dat komt op het volk dan over als "Daadkrachtig".
Het volk daarentegen eist het ook van een overheid om daadkrachtig te zijn. Kijk maar eens hoe "men" bij elk nieuwsbericht staat te gillen: "De overheid moet dit, de overheid moet dat".
En weer een stukje onzinnige proza.
  donderdag 30 december 2004 @ 14:18:28 #4
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_24297634
Ik heb lekker vuurwerk uit la belgique liggen. Veel goedkoper. Je moet het alleen niet nu kopen maar in november als er nog geen controles zijn....
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  donderdag 30 december 2004 @ 14:20:28 #5
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_24297675
quote:
Op donderdag 30 december 2004 14:15 schreef Mobious het volgende:
Ipv zich bezig te houden met beleid voor in de toekomst, vindt men het prettiger om reactionair bezig te zijn. Dat komt op het volk dan over als "Daadkrachtig".
Het volk daarentegen eist het ook van een overheid om daadkrachtig te zijn. Kijk maar eens hoe "men" bij elk nieuwsbericht staat te gillen: "De overheid moet dit, de overheid moet dat".
Precies, het volk zit helemaal niet te wachten op een regering die allerlei lange termijn regelingen gaat bedenken. Het moet allemaal nu gebeuren. Dat zie je op veel manieren terug in onze maatschappij, alles moet instant en niemand wil meer wachten.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_24298056
Ach, de zoveelste misser van dit kortzichtige kabinet.
Eigen brokjes eerst.
  donderdag 30 december 2004 @ 14:41:45 #7
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_24298076
Had je jezelf eens moeten horen als ze helemaal niets hadden gedaan na de vuurwerkramp...
  donderdag 30 december 2004 @ 16:34:18 #8
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_24300285
Misschien hadden de sprinkler-fabrikanten een machtige lobby...
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_24301195
Als we dezelfde regels invoeren op bijv benzine en gas, waarvan de verwoestende werking vele malen groter kan zijn dan vuurwerk, dan zouden we onze auto's op 700 m van woonwijken moeten parkeren. Benzinestations binnen de bebouwde kom kunnen dan sowieso niet.
En dan zijn er nog veel ergere stoffen die dagelijks over de weg en het spoor worden vervoerd.

Een volkomen onzinnige maatregel dus dat vuurwerkbeleid, typisch weer een paniekmaatregel ipv echt de oorzaken van de problemen aan te pakken
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 30 december 2004 @ 19:30:36 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24303492
ik heb helemaal geen vuurwerk gekocht, ik woon in Belgie en het probleem is dat ik met oud en nieuw naar Nederland ga ik wel in een fuik van de politie zal rijden... verder vind ik het ook zonde van het geld , dus kun je beter een paar euro overmaken aan 555. (of wat kost vuurwerk tegenwoordig? 10 euro voor een flink pakket?)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 30 december 2004 @ 19:56:45 #11
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_24303981
Allemaal zeer goed voor de Belgische economie, die maatregelen.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_24304147
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:56 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Allemaal zeer goed voor de Belgische economie, die maatregelen.
Hebben jullie een economie dan?
pi_24304221
Ja, handelaren die het niet zo nauw nemen met de wet draaien dankzij dit kabinet nu woekerwinsten.
  donderdag 30 december 2004 @ 20:33:53 #14
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_24304425
quote:
Op donderdag 30 december 2004 20:17 schreef pberends het volgende:

[..]

Hebben jullie een economie dan?
Ja, ik ben er gisteren nog een pint mee gaan drinken.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_24308191
quote:
Op donderdag 30 december 2004 17:16 schreef Oud_student het volgende:
Als we dezelfde regels invoeren op bijv benzine en gas, waarvan de verwoestende werking vele malen groter kan zijn dan vuurwerk, dan zouden we onze auto's op 700 m van woonwijken moeten parkeren. Benzinestations binnen de bebouwde kom kunnen dan sowieso niet.
En dan zijn er nog veel ergere stoffen die dagelijks over de weg en het spoor worden vervoerd.

Een volkomen onzinnige maatregel dus dat vuurwerkbeleid, typisch weer een paniekmaatregel ipv echt de oorzaken van de problemen aan te pakken
Het probleem is dat er per jaar meer mensen gewond raken door vuurwerk dan door ontploffende bezinetanks. (terwijl er toch een enoooorme hoeveelheid meer benzine rondgaat).
Vuurwerk is ook niet zo nuttig, terwijl de economie op zn gat ligt zonder benzine.
Vuurwerk is minder gevaarlijk, maar dat hoef je dan ook nog niet op te slaan in een dikke tank onder de grond.
Er zijn wel allemaal ergere stoffen. Maar ik laat liever een chloortrein van een viaduct rijden dan een vrachtwagen vol met vuurwerk. Want met die chloortrein gebeurt niks, itt die vrachtwagen met vuurwerk.
The uproar of one hand clapping.
pi_24309051
quote:
Op donderdag 30 december 2004 22:57 schreef Morkje het volgende:
Het probleem is dat er per jaar meer mensen gewond raken door vuurwerk dan door ontploffende bezinetanks. (terwijl er toch een enoooorme hoeveelheid meer benzine rondgaat).
Je moet de tanks vergelijken met vuurwerkopslagplaatsen
quote:
Vuurwerk is ook niet zo nuttig, terwijl de economie op zn gat ligt zonder benzine.
Vuurwerk is minder gevaarlijk, maar dat hoef je dan ook nog niet op te slaan in een dikke tank onder de grond.
Ik zie ze anders wel over de weg rijden
quote:
Er zijn wel allemaal ergere stoffen. Maar ik laat liever een chloortrein van een viaduct rijden dan een vrachtwagen vol met vuurwerk. Want met die chloortrein gebeurt niks, itt die vrachtwagen met vuurwerk.

Dat er nog nooit iets mis gegaan is met een chloortrein is puur geluk. Als het dan misgaat, zijn er ook zeer veel doden. Een vrachtwagen met consumenten vuurwerk brandt meer dan dat die ontploft. De chauffeur zal het bij brand idd niet overleven.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_24309541
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 00:02 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Je moet de tanks vergelijken met vuurwerkopslagplaatsen
[..]

Ik zie ze anders wel over de weg rijden
[..]


Dat er nog nooit iets mis gegaan is met een chloortrein is puur geluk. Als het dan misgaat, zijn er ook zeer veel doden. Een vrachtwagen met consumenten vuurwerk brandt meer dan dat die ontploft. De chauffeur zal het bij brand idd niet overleven.
Volgens mij ligt er bij het gemiddelde vuurwerkverkooppunt ook wel wat meer dan 50-60 kilo vuurwerk. Ik ga geen appels met peren vergelijken. Ik hoef toch geen sprinkler in mn auto als ik voor 200 euro vuurwerk meeneem. Maar dan nog: de tanks vergelijken. De laatste keer dat ik keek, ontplofte mijn benzinetank nog niet toen ik er een brandende sigaret in gooide.
Ennuh: die chloortrein kan tegen veel meer impact dan zo'n vrachtwagen. Vrachtwagen: stukje plastic van een paar mm. Chloortrein: paar cm (ws dubbellaags) staal, en rond. Zo'n chloortrein stuitert gewoon door, die vrachtwagen is total-loss.
The uproar of one hand clapping.
pi_24309641
quote:
Op donderdag 30 december 2004 13:53 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: Fok

Terwijl 2 weken geleden bij NOVA werd gezegd: "Een bepaalde stof wat in 50% van het vuurwerk zit kan helemaal niet tegen water, en verergert de ramp dus alleen maar."

Dat hollandse vuurwerk is toch bagger, mij maakt het allemaal niet uit...... Ik was trouwens een jaar of 5 a 6 uit het vuurwerk, alles wat ik besteld had is nu al op en de buurt heeft het geweten...... Ik had wat vuurwerk liggen, ik stak het niet af totdat ik dronken was......
Strijkers stak ik per 10 (dit is een schatting laten we het er op houden dat ik zoveel strijkers in me klauw tegelijk wilde afstrijken als ik kon vasthouden en ik heb grote handen) af (oooow de helft staat nog niet aan.... Nog even doorstrijken John LOL )

De overheid verpest het alleen maar voor zichzelf, mensen worden gedwongen om de illegaliteit in te gaan....
Laten we eerlijk zijn als er een brandje uitbreekt in een vuurwerk opslag plaats is de ravage echt niet groter dan dat het geweest zou zijn wanneer er geen vuurwerk had gelegen. Dat vuurwerk wat ze hier verkopen is totaal ongevaarlijk.
Ik weet nog vroeger dat je op de 31ste legaal mocht afsteken en als oom agent voorbij kwam liepen we naar hun toe en lieten we voor hun ogen een kanonslag in ons klauwen klappen. Het kruit zit in het midden dus als je hem onder vast houdt is er niks aan de hand. En boos dat ze waren

[ Bericht 9% gewijzigd door JohnDope op 31-12-2004 00:44:47 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_24311141
Way 2 go John.
pi_24311270
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 00:39 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dat hollandse vuurwerk is toch bagger, mij maakt het allemaal niet uit...... Ik was trouwens een jaar of 5 a 6 uit het vuurwerk, alles wat ik besteld had is nu al op en de buurt heeft het geweten...... Ik had wat vuurwerk liggen, ik stak het niet af totdat ik dronken was......
Strijkers stak ik per 10 (dit is een schatting laten we het er op houden dat ik zoveel strijkers in me klauw tegelijk wilde afstrijken als ik kon vasthouden en ik heb grote handen) af (oooow de helft staat nog niet aan.... Nog even doorstrijken John LOL )

De overheid verpest het alleen maar voor zichzelf, mensen worden gedwongen om de illegaliteit in te gaan....
Laten we eerlijk zijn als er een brandje uitbreekt in een vuurwerk opslag plaats is de ravage echt niet groter dan dat het geweest zou zijn wanneer er geen vuurwerk had gelegen. Dat vuurwerk wat ze hier verkopen is totaal ongevaarlijk.
Ik weet nog vroeger dat je op de 31ste legaal mocht afsteken en als oom agent voorbij kwam liepen we naar hun toe en lieten we voor hun ogen een kanonslag in ons klauwen klappen. Het kruit zit in het midden dus als je hem onder vast houdt is er niks aan de hand. En boos dat ze waren
Jah, brandje in een vuurwerkopslagplaats is niet zo gevaarlijk... Ik weet in ieder geval 18 mensen die niet meer zullen zeggen dat het gevaarlijk is....
The uproar of one hand clapping.
pi_24312323
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 01:47 schreef Morkje het volgende:

[..]

Jah, brandje in een vuurwerkopslagplaats is niet zo gevaarlijk... Ik weet in ieder geval 18 mensen die niet meer zullen zeggen dat het gevaarlijk is....
Gozer gozer gozer, weet je hoeveel vuurwerk daar lag opgeslagen? Vast niet!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_24317943
Ook al ligt er minder vuurwerk, een bunkertje voor een vuurwerkboer die gewoon aan 2 andere huizen staat vastgebouwd lijkt me echt geen overbodige luxe.
The uproar of one hand clapping.
pi_24319673
Nederlanders gaan ook in het buitenland op vakantie, ook maar niet doen? En het hele Nederlandse strand reserveren zodat ze deze schuld kunnen terugbetalen?
The uproar of one hand clapping.
pi_24322021
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 14:08 schreef Morkje het volgende:
Nederlanders gaan ook in het buitenland op vakantie, ook maar niet doen? En het hele Nederlandse strand reserveren zodat ze deze schuld kunnen terugbetalen?
Waar heb je over?

Ik zeg: je moet het niet tegengaan maar zeker ook niet bevorderen. Dat laatste doen ze wel heeeeeeeeel erg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')