abonnement Unibet Coolblue
pi_24232699
* gaat medio januari eens een paar dagen in Florence koekeloeren.

Wat is daar nou echt de moeite waard? Natuurlijk de Ponte Vecchio, de Uffizi en al die andere musea, kerken etc. Maar zijn er ook leuke eigentijdse dingen te vinden?

Waar eet je goed doch betaalbaar? Waar ga je shoppen?

Ervaringen graag!
pi_24233333
shoppen kan overal, zitten wel veel designer zaakjes waar ik de kleding echt niet kan betalen.
Wel hele mooie stad! Kijk van te voren Hanibal (silence of the lambs 2) eens! Is namelijk bijna helemaal in florence opgenomen, erg leuk om te zien als je naderhand daar rond loopt.
Gewoon rondlopen, je komt er vanzelf veel tegen.

Is echt een van de mooiste steden waar ik ooit ben geweest
Good morning! And in case I don't see you: good afternoon, good evening and good night!
pi_24273301
Dank je.

Verder is niemand in Florence geweest of zo?
pi_24273332
ja, 1 dag. Dus niet heel veel kunnen zien...

Maar aan het eind van je dag daar zou je ergens een berg op moeten gaan. Dan kom je bij een grote parkeerplaats waar een kopie van David van Michaelangelo staat. En je hebt een prachtig uitzicht over de stad. Vraag me niet precies hoe het heet en zo, want we zaten in een bus, maar het was erg mooi daar. Verder weet ik geen leuke dingen, daar ben ik er te kort voor geweest.
  woensdag 29 december 2004 @ 12:16:40 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_24273764
Over het Uffizi: houd er rekening mee dat het héél druk kan worden (hoewel het in januari wellicht meevalt) en dat je dat museum zult bezoeken tegelijk met hordes Amerikaanse tourgroups die alleen maar lopen te gillen hoe amaaaaazing het allemaal is. Ofwel: ga er niet vanuit dat je het allemaal in alle rust kunt bekijken en kom vroeg zodat je niet de halve dag in de rij staat.
Ik ben er uiteindelijk niet zo lang geweest als ik graag had gewild, vond het om bovenstaande reden nogal tegenvallen. Het gebouw zelf vond ik overigens wel prachtig.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_24274313
quote:
Op woensdag 29 december 2004 11:44 schreef k_man het volgende:
Verder is niemand in Florence geweest of zo?
Jawel.. het is de mooiste stad die ik ken, maar het is een stad om te beleven en over je heen te laten komen. De mensen, de kleuren, de gebouwen.

Ben er met een studiereis een week in het voorjaar geweest en later nog een keer een dag in de zomer beide enkele jaren terug al weer. In de zomer is het er inderdaad te druk om de musea rustig te bekijken, hopelijk valt het nu wel mee.

Alles is goed te bereiken per voet. Ik kan me herinneren dat ik aan de noordkant het centrum ben uitgelopen waarbij je in een arbeiderswijk terecht komt, zoals je dat alleen van de Italiaanse films kent. Een markplein waar oude vrouwen en boeren hun producten staan aan te prijzen, de was die overal uit de ramen hangt en het geluid van airco's en scootertjes...

Verplichte bezienswaardigheden: Bobolituinen (alhoewel januari?), Uffizzi, Il Duomo, Piazza Pitti en de verschillende bruggen over de rivier. En vergeet ook de omgeving niet.

Veel plezier
pi_24274362
Ben er ook geweesd, Ponte Vecchio is wel leuk, musea ook, maar het is er voornamelijk behoorlijk duur. Mijn middageten in een dure zaak; Cola 5 euro, puntje pizza 5 euro.
Maar verder is het wel een mooie stad.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_24274445
Hele mooi stad. Ponte vecchio is inderdaad wel leuk. Uffizi vond ik niet zoveel aan, maar dat komt omdat ik geen museumtype ben. Verder is de cathedraal zeker het bezoeken waard.
12:51 is the time my voice found the words I sought
The end is always the start of a new episode
Elke dag dat iemand je het leven minder prettig maakt, is een dag niet geleefd
pi_24275064
De markt is leuk, zo ook de overdekte markt!! (ben ff de naam kwijt, maar die vind je zeker in 'de boekjes') Verder zit er vlakbij de Ponte Vecchio een supersupergoeie ijssalon (van die uitpuilende bakken met het fruit van die smaak er bovenop ) ook daar weet ik de naam niet meer van, maar die kom je vanzelf tegen. De Dom is ook zeker de moeite waard!
pi_24275518
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:16 schreef Hik het volgende:
kom vroeg zodat je niet de halve dag in de rij staat.
Je kunt van tevoren kaartjes reserveren, zodat je geen uren in de rij hoeft te staan, weet ik inmiddels.
pi_24277098
quote:
Op woensdag 29 december 2004 13:49 schreef k_man het volgende:

[..]

Je kunt van tevoren kaartjes reserveren, zodat je geen uren in de rij hoeft te staan, weet ik inmiddels.
In januari staan er echt geen rijen hoor...

En dat plein boven op de berg aan de andere kant van de Arno is het 'Piazale Michelangelo'...
pi_24487071
Nog eventjes... donderdagavond vliegen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 10 januari 2005 @ 07:43:12 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_24497370
Okee open deur: vergeet de Italiaanse ijsjes niet
Ik trek altijd zo'n € 100 ijsjes budget uit als ik naar Italie ga

Ik ben een stuk of 5 keer in Florence geweest, altijd in de zomer.
Wellicht inderdaad geen slecht idee om in de winter te gaan want je wordt helemaal gek van al die kut toeristen.

Je hebt daar ergens een beetje uit het centrum nog een stuk waar ze nog van die authentieke rode, overhangende daken hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_24603517
Weer terug.

Voor zo'n relatief kleine stad is er enorm veel te zien. Drie dagen lang vrij zonnig, droog weer met een graadje of 5 à 10. Wel onhandig is wat je tussen circa 17.00 en 20.00 uur doet. Het wordt in januari dan te donker om nog veel te zien, maar te vroeg om al te gaan eten. En een museum op het eind van de dag trek ik ook niet zo.

Maar januari is toch echt dé tijd, denk ik. Ik was namelijk de enige toerist. Nou ja, er waren er nog wel een paar, maar van alle horrorverhalen - uren wachten in de rij voor een kaartje bij de Ufizzi - heb ik niks gemerkt. Ik liep bijv vrij toevallig langs de Ufizzi, dacht 'goh, daar zou ik nu wel eens even heen kunnen', liep naar binnen en had binnen drie minuten een kaartje. Voilá!

Hotel was dus erg duur, maar ook best goed. Je kent de situatie wel dat je op de laatste dag 's morgens al uitcheckt, maar je bagage nog even in het hotel wilt laten? Ik heb vaak meegemaakt dat ze dan aan de balie zeiden 'hier is de sleutel van het bagagehok, het is daar aan het einde van de gang.' Hier niet. Ik kon mijn bagage bij de balie laten staan en de bellboy zorgde dat ie weggebracht werd, en later weer opgehaald. Toen ik het kwam ophalen wist de receptionist nog uit zijn hoofd wie ik was en om welke bagage het ging. Het is maar een detail, maar het is wel attent.

Erg goed ontbijt ook: ik heb zelfs alle dagen de luch overgeslagen! Scheelt je - zeker in Italië - weer een berg tijd. Grappig: tussen de yoghurtjes stonden ook bakjes met een appel erop. Bleek geen yoghurt in te zitten, maar appelmoes! Verder wisselend gegeten. Ooit duif gegeten? Kvond dat geen succes. Best lekker, maar het was een karkasje waar héél weinig vlees aan zit en wat een enorm gepiel oplevert. Wel erg lekker ijs en pizza gehad!

Wat was er dan mooi? Nou Ufizzi, Gallerie dell' Academia en alle kerken waren best indrukwekkend, maar die 'oude' kunst is niet helemaal mijn ding. Wel leuk om de David van Michelangelo, de Geboorte van Venus van Botticelli e.d. eens in het echt te zien, maar geen spontaan Stendhal-syndroom.

Wel heel leuk: de koepel van de Dom beklimmen (480 treden). Die koepel bestaat eigenlijk uit twee koepels; eentje van binnen en eentje van buiten. Tussen die twee zit een metertje ruimte en daarin kun je naar de top klimmen voor een mooi uitzicht over Florence (buiten dus) en om de schilderingen van dichtbij te zien (binnen).

Ook leuk; mensen die buiten samen gedromd staan om de winkel van Gucci in te mogen, een schitterende oude drogisterij (onveranderd sinds 1612), de Ponte Vecchio en gewoon rond slenteren door de stad.
pi_43485120
Het was even zoeken, maar het Florence topic bestaat dus gewoon!

Ik ga half december een paar dagen naar Florence. Gisteravond verzonnen en zo even tickets boeken. Maar ik weet dus helemaal niets van Florence. De planning is nu om donderdagmiddag te vliegen en maandag rond de lunch terug te gaan. Betekent dus 3 volle dagen in Florence.

Is dat genoeg? Is dat te veel? Moet ik ook naar Pisa? Is het koud daar in december?
Vragen vragen vragen dus!
Wie heeft er nog leuke tips? En is het niet te koud om ijsjes te eten in december?
pi_43485302
Ik was er dus in januari en dat is goed bevallen. Ik heb ijsjes gegeten, het was erg aangenaam weer. En vooral érg rustig.

Drie volle dagen lijkt me wel goed. Misschien heb je dan een dag over. Ik had vier dagen, inclusief de reisdagen.
pi_43485782
Ijsjes eten is ok!
Maar ik weet dus helemaal niets van Florence, behalve dat het er onzettend mooi moet zijn!

Maar wat moeten we dus doen:
- Uffizi
- de Dom
- capuccino drinken
- ????

De Lonely Planet site is trouwens ook best wel kut geworden. Iemand nog handige sites?
pi_43485902
Ik had de LP Tuscany & Umbria.

Wat je moet zien staat allemaal hierboven.
pi_43491480
Ik was vorig jaar rond die tijd in Rome en toen was het prima weer om een ijsje te eten, warm was anders maar het was zeker niet te koud!

Verder over Florence, ik ben er lang geleden geweest (1994 geloof ik). Ik weet nog dat ik de Dom erg indrukwekkend vond. Ik ben toen ook in het Uffizi geweest, erg mooi maar toen (en nu nog) was het niet het soort kunst wat me het meest aansprak.

En Pisa zou ik zelf niet doen, Siena en/of Lucca zou ik wel proberen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_43491848
Ik ga van de week eens een reisboekenwinkel binnen rennen en een gids halen over Florence en omgeving. Ik weet echt helemaal niets over Toscane!
pi_43500054
Gebruik gemaakt van de 20 euro retour aanbieding van Ryanair?

Florence in drie dagen is zeker goed te doen in deze tijd van het jaar. Denk niet dat er zulke lange rijen staan voor de musea als in de zomer. Alleen de tuinen zullen wellicht wat minder boeiend zijn.

Pisa zou je op de dag van aankomt kunnen bekijken en daar een nachtje blijven om de volgende dag door te reizen naar Florence. Dan heb je de belangrijkste dingen daar ook wel gezien.
pi_43510921
quote:
Op maandag 13 november 2006 10:02 schreef DutchTrain het volgende:
Pisa zou je op de dag van aankomt kunnen bekijken en daar een nachtje blijven om de volgende dag door te reizen naar Florence. Dan heb je de belangrijkste dingen daar ook wel gezien.
Mits je inderdaad vliegt op Pisa. Ik vloog gewoon met de KLM op Florence.
pi_46746818
Even een grote schop. Sta op het punt een rondreis richting Toscane te boeken voor 2 personen. Dag of 10 totaal. Meestal slaap je dan in 4 á 5 verschillende hotels.

Iemand ervaringen met dit soort reizen. Gewoon met de eigen auto er naartoe dus en van hotel naar hotel rijden en ondertussen natuurlijk de omgeving verkennen Eerste hotel is ruim genomen in de buurt van Pisa (en nee, ik hoef de toren niet persé te zien), laatste is in de buurt van Perugia.

Na deze dagen gaan we waarschijnlijk nog een dag of 2 naar een stad als Rome/Milaan of ergens uitrusten aan een mooi meer. Rome is misschien weer wat te ver doorrijden?

Iemand ideeen en of ervaringen hierover?
pi_46747075
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 20:44 schreef Tuutje het volgende:
Iemand ervaringen met dit soort reizen. Gewoon met de eigen auto er naartoe dus en van hotel naar hotel rijden en ondertussen natuurlijk de omgeving verkennen Eerste hotel is ruim genomen in de buurt van Pisa (en nee, ik hoef de toren niet persé te zien), laatste is in de buurt van Perugia.

Na deze dagen gaan we waarschijnlijk nog een dag of 2 naar een stad als Rome/Milaan of ergens uitrusten aan een mooi meer. Rome is misschien weer wat te ver doorrijden?

Iemand ideeen en of ervaringen hierover?
Rome is wellicht wat te ver weg. Leuke grotere stad in de buurt is nog Bologna en Milaan kom je langs.
Maar in Toscane kun je je lang genoeg vermaken met alle bezienswaardigheden. Pisa, Florence, Siena, Sam Gimignano en Lucca zeker doen.

Meer tips in: La bellissima Italia - topique parte due!!
pi_46761439
Wij hebben in Zweden zo'n soort reis gemaakt, Erg goed geslaagd. Onderweg hebben we veel gezien, we gingen 's ochtends vroeg weg en kwamen pas laat in het volgende hotel aan, terwijl het maar een paar uur rijden was.
Op zich is Rome niet te ver doorrijden denk ik, maar je kunt erg weinig doen in zo'n korte tijd. En je moet het ook weer terug natuurlijk. Ik zou eerder een dagje extra Florence doen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')