mijn reactie was ironisch bedoeld...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
Ik denk niet dat mijn docent onderwijskunde het op prijs zou stellen als ik háár adviezen ga geven over de manier waarop ze les zou moeten geven.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
Ah, okee dan.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:04 schreef leonieke het volgende:
mijn reactie was ironisch bedoeld...
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijkenquote:Op dinsdag 11 januari 2005 18:55 schreef leonieke het volgende:
Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren'
Ik werk er nog maar sinds half september (heb na mijn opleiding regentaat 2 jaar in de privé sector gewerkt) en ze komt wel bij elke nieuwe leerkracht kijken hoor, maar toch.. Ik heb zoiets echt helemaal niet graag. Was verdorie mijn eerste les dat ik terug met trillende handen vooraan stondquote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
quote:Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.
U staat voor de klas?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus.
Ah, een leerling, altijd handig om die visie te horen...quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Je hebt volkomen gelijk, hoor. Loze dreigementen hebben weinig impact. Ik doe dan ook altijd mijn best om alleen dreigementen te uiten die ik waar kan maken. Op een enkel 'als je nu niet kapt, gooi ik je uit het raam'-dreigement na. Wel geef ik leerlingen na hun laatste kans soms nog één extra kans. Maar daarna is het ook gewoon gebeurd. Vandaag nog een jongen eruit gestuurd die het erg bont maakte. Kwam 'ie terug, stond er op het meldbriefje: "We zaten met z'n zessen te kletsen. Gewaarschuwd. Ik was de druppel die de emmer deed overlopen." Heb hem even gecomplimenteerd met zijn woordkeuze. Hij was wel vergeten te vermelden dat hij eigenhandig ook de rest van de emmer al gevuld had.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Overschrijfwerk? Ik dacht dat we die tijd wel achter de rug hadden, maar ze bestaan dus nog...quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:32 schreef leonieke het volgende:
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Inderdaad, strafwerk moet niet leuk zijn, daar heb je mijn lessen al voor en overschrijven vind ik niet altijd verkeerdquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
Ah, je geeft les in België. Naar ik begrepen heb, gaat het daar nog een stuk autoritairder aan toe dan in Nederland, of vind je dat meevallen?quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:50 schreef leonieke het volgende:
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
PAV staat voor Project Algemene Vakken. Dit is een combinatie van Nederlands, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en wiskunde ik vergeet toch niets eh? ah ja.. afhankelijk van het jaar Fransquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:51 schreef jasorry het volgende:
Wat is PAV als ik vragen mag?
Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling
Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:02 schreef leonieke het volgende:
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.quote:Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Moonah het volgende:
[..]
Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |