abonnement Unibet Coolblue
pi_24521127
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus. Ben je nog verder van huis.
mijn reactie was ironisch bedoeld...
pi_24521132
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...
Ik denk niet dat mijn docent onderwijskunde het op prijs zou stellen als ik háár adviezen ga geven over de manier waarop ze les zou moeten geven.
pi_24521159
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:04 schreef leonieke het volgende:
mijn reactie was ironisch bedoeld...
Ah, okee dan.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 22:26:35 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24522562
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 18:55 schreef leonieke het volgende:
Vandaag trouwens mijn "nieuwjaarsgeschenk" gekregen van de directie: een hoogstpersoonlijk bezoek in mijn les met het oog op een evaluatie
Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 20:46 schreef leonieke het volgende:
Als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren'
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.
.
pi_24531255
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heb je op die school nog geen vaste aanstelling dan? In dat geval is zo'n lesbezoek toch alleen maar een stap in de goede richting? Directie en/of andere hoge pieten zullen nog wel vaker je lesje komen bekijken
Ik werk er nog maar sinds half september (heb na mijn opleiding regentaat 2 jaar in de privé sector gewerkt) en ze komt wel bij elke nieuwe leerkracht kijken hoor, maar toch.. Ik heb zoiets echt helemaal niet graag. Was verdorie mijn eerste les dat ik terug met trillende handen vooraan stond
Morgen mijn evaluatiegesprek... Jammergenoeg zijn nog maar weinig leerkrachten met een goed gevoel vertrokken van dat gesprek. Dus ja, ik zie er wat tegenop. Vond zelfs de evaluaties voor mijn stages leuker...
quote:
Mijn vmbo-lieverds kan ik niet motiveren door te dreigen met punten. Dat doe ik dan ook niet. Interesseert ze weinig.

Nogmaals ik bedoelde het ironisch
Ik geef zelf voornamelijk les in het bso vmbo ken ik niet sorry en daar helpt zoiets inderdaad niet, ook niet omdat ik nog maar net les geef hoor (dat weten de leerlingen trouwens niet ) maar gewoon.. they don't care
pi_24535620
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:00 schreef jasorry het volgende:
Niet dreigen met dreigementen die je toch nooit uitvoerd. Dan wordt je ongeloofwaardig en dan neemt niemand je meer serieus.
U staat voor de klas?
Tvp'tje....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24535891
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 19:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

U staat voor de klas?
Tvp'tje....
Hij geeft misschien enkel hoorcollege
pi_24536678
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
pi_24536793
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Ah, een leerling, altijd handig om die visie te horen...

Even een aantal voorbeelden van wanneer ik mijn 'dreigementen' ik noem het zelf liever 'beloftes' uitvoer
- Spieken = blad afnemen, 0 op de vraag en verbeteren tot zover je hebt (jammer als je de eerste vraag al spiekt )
- Een taak te laat afgeven = 0 (we bepalen samen de datum waarop een taak ingediend moet worden dus dan vind ik dat je als leerling op tijd moet indienen)
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
- etc...

Leerlingen hadden het in het begin van het jaar niet graag, maar k moet eerlijk toegeven dat het zijn vruchten nu al heeft afgeworpen
pi_24536800
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Je hebt volkomen gelijk, hoor. Loze dreigementen hebben weinig impact. Ik doe dan ook altijd mijn best om alleen dreigementen te uiten die ik waar kan maken. Op een enkel 'als je nu niet kapt, gooi ik je uit het raam'-dreigement na. Wel geef ik leerlingen na hun laatste kans soms nog één extra kans. Maar daarna is het ook gewoon gebeurd. Vandaag nog een jongen eruit gestuurd die het erg bont maakte. Kwam 'ie terug, stond er op het meldbriefje: "We zaten met z'n zessen te kletsen. Gewaarschuwd. Ik was de druppel die de emmer deed overlopen." Heb hem even gecomplimenteerd met zijn woordkeuze. Hij was wel vergeten te vermelden dat hij eigenhandig ook de rest van de emmer al gevuld had.
pi_24536879
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:32 schreef leonieke het volgende:
- Te vaak Frans spreken = afsprakenblad overschrijven
- Niet kunnen invallen tijdens het lezen = tekst overschrijven
Overschrijfwerk? Ik dacht dat we die tijd wel achter de rug hadden, maar ze bestaan dus nog...
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:40:10 #87
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24536938
"Er zijn drie manieren om dit gebouw te verlaten. Door het raam, door de deur of door de riolering".
.
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:42:11 #88
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24536978
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!

Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
.
pi_24537035
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!
Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
pi_24537079
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik heb niks tegen overschrijfwerk hoor. Straf moet vervelend zijn, en wat beter dan overschrijven. Kom op zeg!

Enne, wat wordt bedoeld met "te vaak Frans spreken"? Als je een taal geeft, is het toch prettig als de leerlingen zoveel mogelijk Frans praten, of begrijp ik het dan verkeerd?
Inderdaad, strafwerk moet niet leuk zijn, daar heb je mijn lessen al voor en overschrijven vind ik niet altijd verkeerd
Dat afsprakenblad is een regel die we uit de vakwerkgroep gekozen hebben.. meerderheid van stemmen, dus Frans = afsprakenblad.
In verband met het lezen van teksten en teksten overschrijven: ik geef les PAV in de zwakste klas en als ze al de moeite niet willen doen om een tekst mee te volgen wanneer die klassikaal gelezen wordt, dan vind ik toch dat ze er even mogen bij stilstaan bij die tekst en dan kunnen ze hem maar beter overschrijven. Het is voor hen ook onmiddellijk een goede oefening voor Nederlands.

Waarom die goede oefening en dus "te vaak Frans spreken"? Zoals gezegd geef ik PAV (en informatica) in een Nederlandstalige school in Brussel. De meeste kinderen zijn thuis Franstalig maar de algemene regel op school = Nederlands spreken. We moeten daar dus als leekrachtenkorps op reageren en er mag geen Frans gesproken worden (op de speelplaats en in de gang wordt het door de vingers gezien, maar tijdens de les mag het echt niet). Maar uiteraard, tijdens de les Frans moeten de leerlingen Frans spreken
pi_24537124
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik vind het een zinloze straf. Ik geef liever straffen waar leerlingen iets van leren, waar anderen iets aan hebben (plein vegen e.d.) of waar ik zelf lol van heb (verhaal laten schrijven).
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
pi_24537152
Wat is PAV als ik vragen mag?
pi_24537192
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:50 schreef leonieke het volgende:
Plein vegen gebeurt bij ons enkel en alleen wanneer er een sanctieformulier ingediend werd (als het dus echt uit de hand is gelopen, mag niet als gewone straf gegeven worden), een verhaal.. tjah.. dan moet ik er al rekening mee houden dat er geen enkele juiste zin in voorkomt en dan heb ik echt liever dat ze eens juist Nederlands schrijven. Trouwens, uit een tekst overschrijven leren ze ook wel iets hoor (mijn leerlingen dan toch...)
Ah, je geeft les in België. Naar ik begrepen heb, gaat het daar nog een stuk autoritairder aan toe dan in Nederland, of vind je dat meevallen?
pi_24537208
Tekst overschrijven gaat op de automatische piloot, leer je niets van. Maar op Belgische scholen zijn ze sowieso al vrij streng en strict, meer dan in Nederland, of zit ik er dan naast?
pi_24537240
Oeps beetje tegelijk
pi_24537280
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:51 schreef jasorry het volgende:
Wat is PAV als ik vragen mag?
PAV staat voor Project Algemene Vakken. Dit is een combinatie van Nederlands, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en wiskunde ik vergeet toch niets eh? ah ja.. afhankelijk van het jaar Frans
In dit vak wordt er normaalgezien rond een bepaald thema gewerkt en is actualiteit heel erg belangrijk. Thema's kunnen bijvoorbeeld film, muziek, voeding, wonen, verkeer, ... zijn (ik spreek nu voor de tweede graad).

In de eerste graad (dus bv de klas waar ik les aangeef 1B) worden al deze thema's nog eens samengegooid. Waar hebben we bv al rond gewerkt? Zich oriënteren, internationale gerechten met kaartoefening, gezonde voeding, ...

Dit is ook onmiddellijk het belangrijkste vak voor de leerlingen in het bso (beroepssecundair onderwijs). Het aantal uren varieert van 7 uur per week tot 10 uur.

Deze week gaat het bijvoorbeeld bij iedereen ongeveer over het nieuwe jaar en de tsoenami aangezien we ons moeten aanpassen aan de tijd van het jaar en de actualiteit.
pi_24537339
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:25 schreef jasorry het volgende:
Nee ben leerling

Als je een dreigement stelt, dan moet je misschien ook een keer gewoon een keer het uitvoeren, een daad stellen als het uit de hand loopt. Allemaal dreigen en dan het vervolgens toch niet doen, sja leerlingen krijgen je op een gegeven moment toch door.
Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24537364
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis

Laat ons zeggen dat het wel de bedoeling is dat de regels goed nageleefd worden (maar is dat dan niet zo bij jullie?) Dat betekent uiteraard niet dat je altijd streng moet optreden. Ik heb soms ook wel eens zin om te babbelen (een les PAV is daar uitermate geschikt voor aangezien er vooral vaardigheden moeten geleerd worden) en er worden bij ons ook wel grapjes gemaakt.

Ik kan alleszins niet zeggen dat het er opeens zoveel strenger is geworden in vergelijking met de tijd dat ik nog studeerde, maar ik voel me er alleszins niet slecht bij.

Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?

ik vind het hier alleszins heel interessant om eens te zien hoe het bij jullie gaat.. heel leuk
pi_24537416
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:02 schreef leonieke het volgende:
Hmz, ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ben nog maar één keer in Nederland geweest en dat was voor een schoolreis
Medestudenten van me zijn op bezoek geweest op een Vlaamse school (in Antwerpen). Ze waren lichtelijk geschokt door de relatief (in verhouding tot Nederland) strenge en gedisciplineerde wijze waarop het er aan toeging.
quote:
Beleefdheid en respect is ook wel belangrijk. Leerlingen moeten leerkrachten bijvoorbeeld altijd aanspreken met mevrouw of meneer, maar dat is ook een automatisme bij ons. Ik veronderstel dat dat ook zo is bij jullie... Of ben ik verkeerd?
Leerlingen mogen mij bij de voornaam noemen, maar de meeste docenten worden ook hier in Nederland inderdaad nog altijd met meneer/mevrouw aangesproken.
pi_24537494
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Moonah het volgende:

[..]

Joh, de inhoud van je post was me volkomen duidelijk...
Als echte juf zie ik ook elke taalfout...
Ja sorry juffrouw, de zinnen hangen als losse flodders aan elkaar Krijg je zo op een leeravond.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')