Ik ben zelf in een gewone week weinig extra tijd kwijt. Maar dat komt ook omdat ik per se alleen maar onderbouw wil lesgeven zolang ik nog studeer, en de stof zo simpel is dat ik weinig voorbereidingstijd nodig heb. Ik ben de meeste tijd kwijt wanneer het kopieer-apparaat weer eens stuk is en ik profwerken moet kopiëren.
Proefwerken nakijken is zo lastig als je het jezelf maakt
Ik probeer altijd een proefwerk te maken dat goed in elkaar zit voor de leerlingen, maar voor mij ook zo makkelijk mogelijk na te kijken is. Ik heb nu niet zoveel klassen, dus ik vind het nakijken niet zo'n ramp, maar als je veel klassen hebt kan ik me voorstellen dat het best een grote werklast geeft.
De tijd die vergaderingen kosten vind ik wél heel irritant. Maar dat heeft er vooral mee te maken dat ze vergaderingen altijd plannen op momenten die mij helemaal niet uitkomen. Als ik om 12 uur klaar ben en een vergadering begint om 15.30 dan baal ik wel. En als het niet zo belangrijk is probeer ik daar dan meestal ook onderuit te komen
Ouderavonden zijn irritant omdat het in je eigen vrije tijd moet, maar dat weet je vantevoren, die paar avonden per jaar kan ik wel missen. Maar als je mentor bent is dat weer lastiger, dan heb je vaker van die avonden en als je reistijd naar school lang is, tikt dat ook best aan.
Verder ligt het er denk ik ook aan hoeveel tijd je er zelf in wilt stoppen. Je kunt meehelpen bij feesten, buitenschoolse activiteiten, allerlei dingen die je vrijwillig doet maar waar je dan toch verplicht voor aanwezig moet zijn als je eenmaal begonnen bent.
Oh ja, en je hebt nog de reizen die je soms moet begeleiden
Enorm leuk, maar ik werk op een school die je er niet extra voor betaalt, terwijl ik dan wel in plaats van 9 uur in de week opeens 2 weken 14 uur per dag voor ze op pad ben. Ik baal er soms wel goed van dat je daar niet een beetje meer voor "beloond" wordt.