abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_24222898
Welkom bij alweer het vierde deel van dit schitterende topic. Het vorige deel vindt u hier.
pi_24222940
tvp'tje
  zondag 26 december 2004 @ 21:26:49 #3
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_24223555
Hmmm, dit topic was me nog niet opgevallen

Ben 1ste jaars, lerarenopleiding geschiedenis op Fontys Sittard.
Zal dit topic eens in de gaten houden .
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  zondag 26 december 2004 @ 21:29:26 #4
43649 Minisuisse
Dennis is lekker
pi_24223583
Het duurt misschien nog wel een tijd, maar na dit jaar V6, wil ik economie studeren, om daarna eerste graads docent economie te worden
U kent mij waarschijnlijk van de romans..
  zondag 26 december 2004 @ 22:12:37 #5
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24224207
*TVP*

.
  zondag 26 december 2004 @ 22:43:11 #6
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24224938
't Is nu even vakantie hè
.
pi_24225144
Oh zijn we hier lekker vakantie aan het houden

Waarschijnlijk krijg ik er na de kerst uren bij, iemand die ziek is tijdelijk vervangen. Ik heb m'n laatste colleges afgerond, nu alleen nog zelfstandig lezen (pensum), dan scriptie, en dan klaar! Nouja, nog een jaar leraren-opleiding dan Maar ik heb dus in ieder geval wat meer tijd om te gaan werken. 40 uur per week lezen hou ik toch niet vol, dan is werk een welkome afwisseling.

Wat weten jullie trouwens over de kwaliteit en reputatie van de verschillende eerste graads leraren-opleidingen? Ik studeer zelf in Leiden, en ik hoor over het ICLON hier alleen maar hele slechte verhalen. Zijn andere opleidingen beter?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24225219
Ik hoor over het ILS (Nijmegen) ook slechte verhalen, en ik vind die terecht (heb zelf daar m'n opleiding gedaan). Mensen uit Nijmegen zeggen dat IVLOS (Utrecht) beter is, mensen die studeren aan het IVLOS klagen net zo hard. Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
  maandag 27 december 2004 @ 00:15:00 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24227070
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Precies
.
pi_24266786
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Ik hoor over het ILS (Nijmegen) ook slechte verhalen, en ik vind die terecht (heb zelf daar m'n opleiding gedaan). Mensen uit Nijmegen zeggen dat IVLOS (Utrecht) beter is, mensen die studeren aan het IVLOS klagen net zo hard. Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Er is overal wel iets te zeuren. Tilburg schijnt ook niet alles te zijn, maar ik heb het er prima naar mijn zin! Je moet leraren nou eenmaal in de collegebanken zetten voor je ze voor een klas gooit, daar kom je niet onderuit. En omdat de meeste to-be-leraren betere praters dan rustig-zitters zijn (tenminste in mijn klas) zijn ze niet echt gemotiveerd om uren stil te gaan zitten luisteren naar een docent..
Mon 'en!
pi_24271360
quote:
Op woensdag 29 december 2004 00:03 schreef bloempjuh het volgende:

En omdat de meeste to-be-leraren betere praters dan rustig-zitters zijn (tenminste in mijn klas) zijn ze niet echt gemotiveerd om uren stil te gaan zitten luisteren naar een docent..
Maar dat staat toch los van de aangeboden opleiding?

Wat ik vooral hoor over het ICLON is dat het zich niet aanpast aan studenten die al les-ervaring hebben. Terwijl in mijn vakgebied tegenwoordig bijna elke ouderejaars die het onderwijs in wil, al ergens een baan heeft voor hij/zij goed en wel is afgestudeerd. Ergens snap ik wel dat de lerarenopleiding zich niet helemaal kan gaan aanpassen (er zijn ook mensen zonder leservaring die helemaal vanaf het begin moeten beginnen), en mensen die al leservaring hebben moeten niet denken dat ze alles al weten, maar ik kan me ook voorstellen dat het heel frustrerend is om behandeld te worden als iemand die nog niets weet terwijl je al 4 jaar voor de klas staat.

Ik heb zelf wel al een "didactische cursus" afgerond, dat is bij ons een verplicht vak dat je gevolgd moet hebben als je de lerarenopleiding wil gaan doen. Ik heb er werkelijk niets nieuws van geleerd, terwijl ik daar wel op gehoopt had Als je dan een klas moet observeren en daarbij moet invullen "De klas is a) rustig; b) druk" en dat soort oefeningetjes, dan voel je je qua niveau toch niet echt serieus genomen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24274797
Ik ben zeer tevreden over mijn opleiding (Fontys Rotterdam).
Daar wordt veel rekening gehouden met je ervaringen. Zo mag je een aangepaste stage volgen op de school waar je werkzaam bent (met wat andere opdrachten dan de studenten zonder leservaring). Ook de lessen die ik volg zijn erg nuttig en ik ben ook zeer blij met de docent die we hebben. Staat altijd klaar voor je, ook als je eens over eigen/dagelijkse problemen wilt praten.
  donderdag 30 december 2004 @ 09:56:20 #13
593 sjak
Juffie Bloem
pi_24292844
Ik ben wel tevreden met mijn opleiding, al is die waarschijnlijk heel anders dan de meesten hier. Ik doe de docentenopleiding voor het Hoger Gezondheidszorg Onderwijs. 2 jaar lang, 1 dag per week naar school. Nog een half jaar en dan is het klaar, wat zal ik een tijd over houden dan zeg...
Lekker douchen!
  vrijdag 31 december 2004 @ 14:16:35 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24319829
Edit

[ Bericht 96% gewijzigd door Baba-O-Riley op 31-12-2004 14:25:50 ]
.
pi_24396650
Ik ben zeer te spreken over mijn opleiding op de EFA - Amsterdam. De EFA is momenteel een beetje een wankel geheel omdat de HVA en InHolland aan het ruzieën zijn, maar verder is het eigenlijk allemaal prima geregeld.

En ik heb na 1,5 week kerstvakantie alweer zin in m'n stage!
  dinsdag 4 januari 2005 @ 19:45:16 #16
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24397536
Hoe zit dat nou eigenlijk met het werk als leraar naast het daadwerkelijke lesgeven? Mijn leraren klagen de laatste tijd steen en been dat ze zoveel te doen hebben thuis (en op school). De hele dag door vergaderingen, besprekingen (wat is 't verschil? Vraag ik me ook af .), nakijken, even lesgeven en vervolgens weer meer vergaderen en beslissen. Hoe zit dat nou eigenlijk? Hoeveel tijd zijn jullie gemiddeld per week naast het daadwerkelijke lesgeven kwijt aan je werk? En dan heb ik het even niet over de ietwat apartere weken zoals de proefwerkweken of tafeltjesavonden.

En trouwens, nu we het er toch over hebben, hoe zit dat nou met nakijken? Hoeveel tijd steken jullie daar in? En vinden jullie 't leuk? .
pi_24397870
Ik ben zelf in een gewone week weinig extra tijd kwijt. Maar dat komt ook omdat ik per se alleen maar onderbouw wil lesgeven zolang ik nog studeer, en de stof zo simpel is dat ik weinig voorbereidingstijd nodig heb. Ik ben de meeste tijd kwijt wanneer het kopieer-apparaat weer eens stuk is en ik profwerken moet kopiëren.

Proefwerken nakijken is zo lastig als je het jezelf maakt Ik probeer altijd een proefwerk te maken dat goed in elkaar zit voor de leerlingen, maar voor mij ook zo makkelijk mogelijk na te kijken is. Ik heb nu niet zoveel klassen, dus ik vind het nakijken niet zo'n ramp, maar als je veel klassen hebt kan ik me voorstellen dat het best een grote werklast geeft.

De tijd die vergaderingen kosten vind ik wél heel irritant. Maar dat heeft er vooral mee te maken dat ze vergaderingen altijd plannen op momenten die mij helemaal niet uitkomen. Als ik om 12 uur klaar ben en een vergadering begint om 15.30 dan baal ik wel. En als het niet zo belangrijk is probeer ik daar dan meestal ook onderuit te komen

Ouderavonden zijn irritant omdat het in je eigen vrije tijd moet, maar dat weet je vantevoren, die paar avonden per jaar kan ik wel missen. Maar als je mentor bent is dat weer lastiger, dan heb je vaker van die avonden en als je reistijd naar school lang is, tikt dat ook best aan.

Verder ligt het er denk ik ook aan hoeveel tijd je er zelf in wilt stoppen. Je kunt meehelpen bij feesten, buitenschoolse activiteiten, allerlei dingen die je vrijwillig doet maar waar je dan toch verplicht voor aanwezig moet zijn als je eenmaal begonnen bent.

Oh ja, en je hebt nog de reizen die je soms moet begeleiden Enorm leuk, maar ik werk op een school die je er niet extra voor betaalt, terwijl ik dan wel in plaats van 9 uur in de week opeens 2 weken 14 uur per dag voor ze op pad ben. Ik baal er soms wel goed van dat je daar niet een beetje meer voor "beloond" wordt.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24397971
Ik vind nakijken leuk, vooral als het gaat om vrije opdrachten (bijvoorbeeld een tekst schrijven ofzo). Maar ook het nakijken van proefwerken en so's vind ik geen vervelend werk. Er gaat soms best wat tijd in zitten, maar dat hoort erbij.
pi_24398049
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 20:04 schreef imago het volgende:
Oh ja, en je hebt nog de reizen die je soms moet begeleiden Enorm leuk, maar ik werk op een school die je er niet extra voor betaalt, terwijl ik dan wel in plaats van 9 uur in de week opeens 2 weken 14 uur per dag voor ze op pad ben. Ik baal er soms wel goed van dat je daar niet een beetje meer voor "beloond" wordt.
Ook geen taakuren? Extra betalen doet volgens mij geen enkele school. Maar omdat ik een vrij lange reis begeleid krijg ik daarvoor zoveel taakuren dat ik verder relatief weinig andere taken (mentoraat, lidmaatschap van commissies, surveilleren in de studiezaal, huiswerkbegeleiding etc) op me hoef te nemen.
pi_24398300
Wel taakuren, maar de verhoudingen kloppen niet helemaal. Wij werken met punten die dan voor een bepaald aantal uren staan. De reis van twee weken geeft me twee punten, terwijl het simpelweg bijwonen van rapportvergaderingen ook al een punt geeft.

Ik dacht ook dat er geen scholen waren die ervoor betaalden, maar ik hoor de laatste tijd steeds meer dat dat wel gebeurt. Een half maand-salaris erbij (! - maar dat is voor die ene school waarbij ze drie weken naar Griekenland gaan, je weet volgens mij wel welke), of overuren uitbetaald (omdat het wel taakuren zijn, maar je die ook midden in de nacht uitvoert bij wijze van spreken).
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24398387
Drie weken naar Griekenland?!? Daar wil ik ook wel werken.
pi_24398408
Een halve maand extra salaris EN lekker naar Griekenland? Ik wil wel

Die taakuren is op elke school anders ja, bij ons worden reizen toevallig wel vrij rijkelijk beloond (zo rijkelijk zelfs dat de mensen die niet met een reis meegaan moeite hebben om aan hun taakuren te komen). Dat taakbeleid is altijd lastig, er zijn altijd taken die in verhouding te weinig uren krijgen en taken waarvoor je in verhouding qua uren erg goed af bent.
pi_24398560
Gut ja het taakbeleid, dát geeft pas stress! En mensen die langs elkaar heen praten, dingen in de wandelgangen regelen zodat je buiten de boot valt omdat je net niet in die gang liep, mensen die denken "daar heeft ze geen tijd voor" terwijl je dat wél hebt, mensen die denken "dat doet ze wel even" terwijl je géén tijd hebt.... AAAARGH!

Maar volgens mij heb je dat in elk bedrijf
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 21:45:07 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24399485
Het taakbeleid is verschrikkelijk!

Proefwerken nakijken vind ik op zich niet zo'n ramp. Af en toe heb ik er wel eens een paar op een dag staan (wel lekker rustig in de les dan), maar de stapel thuis wordt dan meteen een stuk hoger. Ook ik maak meestal nakijk-vriendelijke werken. Daarnaast ben ik veel tijd kwijt met vergaderen, besprekingen en buitenschoolse activiteiten. Vergaderingen zijn een noodzakelijk kwaad, maar gelukkig hebben wij een leuk team, zodat het vergaderen op zich niet eens zo vervelend is. We maken het meestal gezellig en er wordt vaak gelachen. Dat is ook belangrijk, vind ik. Buitenschoolse activiteiten vind ik geweldig. Lekker ongedwongen plezier maken met de leerlingen, heerlijk. Eind vorig jaar een aantal activiteiten gedaan, en op een gegeven moment stond ik op het podium met K-Liber.. ik bedoel, je had die leerlingen moeten zien kijken! Zo kom je als docent nog eens ergens, nietwaar?

Ook ben ik veel tijd kwijt met het maken van lesmateriaal, maar ook dat voelt niet echt bezwaarlijk. Ik ben graag met mijn vak bezig, steeds aan het zoeken naar dingen om het nét wat leuker of realistischer voor de leerlingen te maken - en, laten we eerlijk zijn, ik heb er zelf gewoon te veel plezier in.

Het enige wat ik vervelend vind, zijn zaken die je nog even snel in de schoot geworpen worden, zo van: "Oh, je hebt ooit es A gedaan, nu kun je ook wel even B doen, en weet je wat? Doe C er ook nog even bij!". Dát haat ik. Maja...
.
  woensdag 5 januari 2005 @ 11:21:10 #25
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24407990
Hardstikke bedankt voor alle reacties . Maar dat taakbeleid, wat is dat precies?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')