abonnement Unibet Coolblue
pi_24074035
Mijn gitaar, een yamaha pacifica 512 begint na 10 jaar trouwe dienst te haperen. Hij valt constant uit, steeds vaker. En de verkoper zei nog wel: daar zult u geen spijt van krijgen meneer! :')
Het is alleen maar het schakelaartje voor de elementen dus op zich makkelijk te fiksen. Maar ik dacht, omdat ik toch op zoek ben naar een nieuw geluid om er meteen andere elementen in te laten zetten. Ik heb eens zitten surfen en heb momenteel deze voor nek en middel en deze als brughumbucker onthouden. Dat lijken me wel goed bijelkaar passende en vooral mooi klinkende elementen, als ik die soundbites mag geloven. Bij DiMarzio hadden ze geen geluid op de site dus dat hield op. Ik zit ook te denken aan de fender texas specials als single coils, een vriend had die op zijn strat en die klonken echt als een tiet. Bij SRV ook trouwens. Maar andere suggesties zijn welkom. Wat voor elementen hebben julliej op je gitaar/gitaren zitten?

Ik moet dus naast elementen ook nieuwe schakelaartjes en potmetertjes erinzetten. Wie heeft er al eens andere elementen in een gitaar gezet? Heb je dat zelf gedaan of laten doen? Is het ook te doen voor iemand die voor het laatst (en voor het eerst) in de 3e klas basisschool op handenarbeid een soldeerbout heeft vastgehouden? Of kan ik hem beter wegbrengen en het laten doen?
Unox, the worst operating system.
pi_24076168
als je het niet zeker weet kan je hem beter wegbrengen het is echt enorm makkelijk maar je moet wel een beetje in je vingers hebben. ik vervang veel aan men gitaaren zo ook elementen. scheelt echt wel heel veel maar het gaat erom welke sound je zoekt. ik ga zelf alleen voos SD humbuckers. SD jeff beck is een mooie. gitarist van green day gebruikt die bijvoorbeelt. Je kan de body ook beetje uitfrezen/zagen zodat je er 2 humbuckers in kwijtkan.
Listen to people... they can be right, Don't obay people... they can be wrong, www.50percentoff.nl
  zondag 19 december 2004 @ 09:45:51 #3
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_24076275
Ik heb het ook door een bouwer laten doen ipv. zelf, maar het is natuurlijk nou ook weer geen rocket science. Misschien juist best aardig om het zelf te doen. Als het niet lukt kan je altijd nog naar een bouwer toe.

Let wel op dat die schakelaartjes en vooral potmeters van goeie kwaliteit zijn, een rotte potmeter kan ruisen en kraken als een idioot.
iedereen is uniek behalve ik
  zondag 19 december 2004 @ 12:37:45 #4
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24078372
Ik heb vorige maand drie nieuwe singlecoil Kinman elementen voor mijn Fender Strat gekocht. De originele elementen klonken nog redelijk, maar gaven enorm veel ruis en dat is voor opnemen niet echt ideaal. Ik heb ze bij Vox Humana in Vlaardingen gekocht, waar ze allerlei types elementen op losse slagplaten gemonteerd hebben die je vervolgens dan in de winkel gewoon ff kunt proberen op een gitaar die daar ligt.

Ik ben zelf niet zo'n knutselaar, dus een vriend van me heeft ze voor me ingebouwd en ik heb verder gelijk ook maar alle andere electronica (schakelaar, potmeters) laten vervangen. Volgens mij is het niet zo bijster moeilijk, zolang je de body maar niet zelf hoeft uit te freezen. Geloof dat je er ook wel op moet letten welke potmeters je precies nodig hebt, want dat schijnt ook nog wel te varieren.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24079409
Als je gitaar kraakt, ehh andere potmeters intyfen, dat had ik al na 'n half jaar bij mn Ibanez

Kep er ook 'n seymour duncan inzitten, topelement =) Wel 'n humbucker, met de hoogste output
pi_24084356
Ik heb me 2 EMG 81 erin laten zetten, ik begin er zelf niet aan. Ik betaal liever wat meer en heb dan de garantie dan dat ik zelf ga kloten en het een eige schuld dikke bult verhaal word
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_24085383
Ik wil dus geen andere setup qua elementen dus frezen zal wat dat betreft niet nodig zijn. Maar ik wil wel wat experimenteren met de electronica. Ik wil eens kijken wat voor andere mogelijkheden er zijn ipv alleen de standaard 5-way switch die ik nu heb. Zou bijv leuk zijn als ik de humbucker ook kan splitsen en de single coils die ik noemde zijn bijv ook op verschillende manieren te schakelen. En ik wil bijv niet dat mijn hoog eraan gaat als ik de volumeknop lager draai. En dat zijn denk ik dingen die ik niet zelf kan/ga doen, heb ik besloten.

Ik zal eens bij vox humana langsgaan, thx voor de tip. Zijn er nog andere zaken die aan te bevelen zijn, waar ik iig alles op mijn gemak kan uitproberen en beluisteren en waar ze ook een beetje goedkoop inbouwen/modden? Feedback heeft niet zo veel op dat gebied.
Unox, the worst operating system.
  zondag 19 december 2004 @ 19:01:46 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_24086960
Vox Humana is een okaye tent, daar ben ik zelf meer dan eens geweest en kben altijd prima geholpen. Tis wel een tikkie prijzig en de mensen die er werken zijn soms wat chagerijnig, maar ze weten wel wat ze doen.

Verder heb ik wel goeie ervaring met Robbert's Guitars in Hilversum, die lui weten ook wel wat ze doen. Ze hebben ook een Fender Custom Shop dinges trouwens
pi_24088692
zlef solderen kan best en je kunt bijna niks verneuken, dus een beetje experimenteren enzo is niet erg.
pi_24110426
quote:
Op zondag 19 december 2004 20:39 schreef LenL het volgende:
zlef solderen kan best en je kunt bijna niks verneuken, dus een beetje experimenteren enzo is niet erg.
juist er kan weinig fout gaan,of je moet wel hele domme dingen doen maar voor de rest moet het wel lukken beetje solderen!
pi_24112817
Ik heb net mijn gitaar eens helemaal uit elkaar geschroefd (behalve de nek dan ) en gekeken hoe dat nou precies in elkaar zat. Op zich niet zo moeilijk en allemaal straightforward maar de aansluitlogica van bijv die 5-way switch vatte ik nog niet echt. En hoe de volume en toon pots aangesloten waren ook niet. Maar ik had al wat schema's op het web gevonden, ga me daar eens in verdiepen, mijn natuurkundelessen weer een beetje uit het moeras trekken en dan ga ik toch maar een soldeerbout kopen.
Unox, the worst operating system.
pi_24356469
Update:
Ik ben vorige week maar eens bij Vox Humana langsgeweest na me via internet ook een beetje georienteerd te hebben. Is idd een erg okaye tent, werd heel goed geholpen. Samen met "de elementendokter" bijna anderhalf uur alle opties en mogelijkheden zitten bespreken, elementen uitgeprobeerd, en aansluitmanieren bekeken. Uiteindelijk ben ik de winkel uitgelopen met een Alnico II pro humbucker en 2 Alnico II pro single coils van Seymour Duncan. Mijn eigen gitaartoon uit de standaard yamaha elementjes verschrompelde gewoon in vergelijking met veel andere elementen en zeker deze. Ik kwam er toen pas echt achter hoe levenloos en ongedefinieerd ze eigenlijk klinken, vooral de humbucker. Die heb ik clean ook nooit mooi vinden klinken, maar die seymour duncan dingen klinken ook clean gewoon geweldig, mooi vol, rond, en helder ipv scherp en modderig. Heb ook alle benodigde bedrading en electronica gekocht dus daarna kon ik gaan solderen. Ik had 2 potmetertjes gekocht met een push/pull switch voor meer mogelijkheden. Eentje om de humbucker van HB naar SC te schakelen, en de 2e die zet het nekelement aan, en zeker dat is echt een geweldige mod.

Schematje gemaakt van te voren, en solderen maar! Er bleek dat ik een fout had gemaakt in de eerste versie, er ontstond ergens sluiting en dat was niet goed, dus aangepast (ik kwam er dankzij mijn multimeter op tijd achter) en toen was het eigenlijk zo gebeurd. Zo moeilijk is het idd niet, als je maar je kop erbij houdt en het een beetje handig doet. Dit was het eerste schema (met fout, kijken wie hem ziet):



En het uiteindelijke aansluitschema:



Ik heb alleen wel de volume en toonknopjes verkeerd om aangesloten dus nu moet ik de andere kant op draaien. Maar dat is niet zo erg, fix ik nog wel een keer, nu weet ik hoe het moet.

Hij was niet alleen veel mooier geworden (ik had alles schoongemaakt, nieuwe chromen knoppen erop en een lekker vintage afdekplaatje voor de humbucker erbij gekocht ) maar toen ik de gitaar aansloot en de snaren aansloeg kreeg ik zowat een natte broek. Echt een wereld van verschil, zoveel meer leven, zoveel meer body en definitie, echt waanzinnig. Ik heb wel een kwartier naar alleen het geluid van de fenomenaal klinkende e snaar geluisterd. Ook de extra schakelmanieren zijn erg okay, nu kan ik bijv het nekelement samen met de humbucker aanzetten, en dat is echt een cool geluid, beetje Telecaster achtig. Of alledrie de elementen tegelijk. De HB in SC mode geeft echt een lekker strat toontje. Het is alleen wel de bovenste spoel ipv de onderste, misschien dat ik dat nog een keer ga aanpassen. Ik zit er ook aan te denken om iets te doen dat ik ook de HB parallel kan schakelen dus ipv serieel zoals hij standaard is. Daar zal ik een extra schakelaar voor moeten hebben, of de paralelle mode in plaats van de single coil mode. Ja, die verkoper van vox humana had wel gelijk: als je eenmaal begint met modificeren, kun je bijna niet meer stoppen

Wat foto's:

Voor de operatie, alleen de nieuwe knopjes zitten er al op:


Tijdens de operatie, alles eruit en los:


Na de operatie, alles helemaal klaar:
Unox, the worst operating system.
  zondag 2 januari 2005 @ 17:55:33 #13
71333 BUG80
Stop making sense
pi_24357305
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:37 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb vorige maand drie nieuwe singlecoil Kinman elementen voor mijn Fender Strat gekocht. De originele elementen klonken nog redelijk, maar gaven enorm veel ruis en dat is voor opnemen niet echt ideaal. Ik heb ze bij Vox Humana in Vlaardingen gekocht, waar ze allerlei types elementen op losse slagplaten gemonteerd hebben die je vervolgens dan in de winkel gewoon ff kunt proberen op een gitaar die daar ligt.
Hoe bevallen ze, die Kinmans? Ik heb zelf Vintage Noiseless elementen en daar heb ik van tijd tot tijd ruzie mee i.v.m. ongewenste resonanties e.d. Ik begrijp van veel liefhebbers dat de Kinmans echt helemaal top zijn wat betreft Noiseless elementen. Ik vind ze alleen nogal duur!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')