Ik blijk dit jaar 34 albums gekocht te hebben die ook dit jaar ergens uitgekomen zijn.
Ik heb ze op volgorde gezet, maar dat is natuurlijk een momentopname wat ook nog eens beinvloed wordt door de tijd van kopen. Eigenlijk geldt voor zo'n beetje de hele top 10 dat als ik het album hoor die weer gaat stijgen. Na de top 23 een streep, wat daaronder staat zijn de relatieve tegenvallers. Al met al kan ik concluderen dat 2004 muzikaal een superjaar is geweest.
1. Blonde redhead - Misery is a butterfly
De definitieve doorbraak bij mij van BR. Verreweg het beste album van hun tot nu toe. De sfeer die het uitstraalt al vanaf de allereerste tonen is geweldig, het blijft ingetogen tot aan Equus, het slotnummer, waar ze toch nog even rocken. Zo mooi...2. Juliana Hatfield - In exile deo
Juliana is altijd goed voor een hoge notering, in de gemiddeld zwakke jaren staat ze steevast op 1
mits ze een album uitbrengt natuurlijk. Maar wanneer heeft ze eigenlijk voor het laatst een jaar overgeslagen? Is het niet solo dan wel met een band zoals vorig jaar met Some girls. Dat ze nu op 2 staat zegt echter des te meer over dit album, het is een topjaar met zware concurentie, maar Juliana levert hier gewoon een van haar allerbeste albums af.3. Tegan and Sara - So jealous
Niemand kent deze candese tweeling Maar goed, ik ben er weg van. De samenzang, de stemmen, de mix van folk/singer/songwriter met indiegitaarmuziek... hun 3e album inmiddels, europese release is 2005 dus volgend jaar staat-ie er misschien wel weer in.4. The so an so's - Give me drama
In de laatste weken van het jaar nog een top-ontdekking gedaan. The so and so's met zangeres Meghan Toohey. Lekkere (mid)tempo's, geweldige stem, wat wil je nog meer.5. Ikara colt - Modern apprentice
Tweede album van de britse indiepunkers. Stukje harder dan Strokes of Hives maar past verder prima in het 'the' rijtje. Als die drummer nou wat aan z'n techniek werkt dan kunnen we ze misschien ook nog weer zien optreden. Erg degelijk album, niet beter dan hun debuut echter.6. Klang - No sound is heard
Donna Matthews dus. De mooiste dame van Elastica is terug in een trio, de muziek is erg minimaal en daardoor erg mooi. Als je een gitaar, bas en drum hebt dan hoor je ook een gitaar, bas en drum en geen brij aan geluid zoals Kaito (niks ten nadele van Kaito natuurlijk, zie 7).
En ze kan zingen ook!7. Kaito - Band red
Lekker stel herriemakers. Ontdekt op de Luisterpaal, meteen cd besteld. Dit soort noise wordt gewoon te weinig gemaakt, in elk geval zulke goeie. Had ze willen gaan zien als voorprogramma van Ikara colt (zie 5) maar ja, afgelast...8. Asobi seksu - Asobi seksu
Men neme My bloody valentine. Daarbij een japanse vrouwelijke zangstem en je hebt Asobi seksu. Shoegazer, indie, hoe het maar heet. Een erg goed album met zelfs een paar uitschieters.9. The kitchen - Foreign objects
Manda-rin dus. Van Bis inderdaad, met haar vriendje had ze in 2002 al een singletje gemaakt en dit jaar een heel album. Dat het inmiddels een ex-vriendje is mag de pret niet drukken. Electronisch, bombastisch, D.I.Y.10. Riplets - Love special delivery boy
Het lijkt alweer zo lang geleden maar de release van dit album was toch echt in 2004, met een releaseavond in Rotown. Meteen gekocht natuurlijk. Wat meer rustige nummers dan op het debuut wat gewoon 13 nummer vol gas is, hier hoor je soms wat 60's invloeden en gaat het zelfs af en toe richting Bangles. Met de klassieker/box-hit Mickey.11. Le tigre - This island
Kathleen Hanna en band. Hun 1e release op een major, maar daar merk je niks van hoor. Er moeten nog steeds mannen bekeerd worden en dames achter het aanrecht weggesleept worden, en natuurlijk wordt het hoog tijd dat de homo's en lesbo's niet meer onderdrukt worden. Ok tekstueel werkt het album in Europa wat minder dan in de US, maar muzikaal is het prima voor elkaar met oa een geweldige cover van I'm so excited.12. Avril Lavigne - Under my skin
Het 2e album van Avril, waar een stuk of 3 hits vanaf gekomen zijn. Een stuk volwassener dan het debuut, hopelijk krijgt ze de kans zich door te ontwikkelen in deze richting. Met name de single Nobody's home vind ik erg goed.13. Sonic youth - Sonic nurse
De tijd dat SY standaard op 1 in mijn lijst staat is wel voorbij, toch is dit album wel weer een goede. Het zegt dan ook meer over de kwaliteit van het jaar dan van dit album dat het pas op 13 staat. Natuurlijk, de gitaarmuren van Daydream nation en Evol komen niet weer terug, maar als
ze zo verder gaan hoeven ze van mij nog niet met de vut (waar ik wel bang voor was na de vorige 2 a 3 albums). 14. Tanya Donelly - Whiskey tango ghost
Tanya's 3e soloalbum, na haar carriere in Throwing muses, Breeders en Belly. Niet zo goed als het eerste, wat eigenlijk een nasleep van Belly is, maar wel beter dan het 2e wat me soms te rustig is. Ook dit album is erg ingetogen maar de liedjes kloppen helemaal, de stem van Tanya is zoals altijd betoverend. Wel een album waarvoor je in de stemming moet zijn.15. Soundtrack - Atomik circus
Vanessa Paradis is weer actief! Hoera, het begint met de soundtrack van een film waarin zij ook speelt. Op de soundtrack 7 nummers die door haar gezongen worden en een aantal meest instrumentale andere nummers. Alles in het frans, Vanessa's nummers varieren van rock tot ballad.
Nu is het wachten op een volledig nieuw album natuurlijk.16. Blues brother castro - Money maker me
Nederlandse Pixies. Zoiets. Ook ontdekt op de luisterpaal. Ik vraag me af hoe dit zal blijven bevallen.17. The je ne sai quoi - We make beginnings
Ook luisterpaal. Zweedse band ("We're from Stockholm, France" zei de zanger in Dordrecht) met liefst 3 zangstemmen (2m/1v), die regelmatig tegelijk aan het zingen zijn. Denk aan Superchunk en Ikara colt en een orgeltje.18. Persil - Duotone
Ook al een relatief oud album van een nederlands duo. Fijne electro, wat minimaler dan Adult. maar een stuk serieuzer dan Stereo total.19. Asrai - Touch in the dark
23 album van de nederlandse gothicband die al 20 jaar bestaat. En denk bij gothic dan meer aan Sisters of mery dan aan After forever. Lekker donker album, doe es wat wierook opsteken...20. Dover - The flame
Spaanse indieband bestaande uit 2 mannen en 2 vrouwen. Dit is iets van hun 5e album, lekkere rock. Denk aan Guano apes meets Muffs, ofzo.21. The cure - The cure
Eigenlijk best wel een heel goed album van The cure. Beetje ondergesneeuwd bij de grote hoeveelheid goede albums van dit jaar. Gaat misschien nog stijgen als ik het vaker hoor. 22. Cranes - Particles and waves
Gekocht na het concert in Den Bosch. Rustig, ingetogen album. Duidelijk anders dan bv op Loved, maar nog steeds erg mooi gezongen en sfeervolle begeleiding. Er staan wel een paar mindere op, met name waar een man zingt (!).23. Auf der maur - Auf der maur
Ach ja. Degelijk album, kun je altijd opzetten maar niet dat het nou echt super is. Misstaat echter nergens.--------------------------------------------------------------
24. Racine - Number one
Wendy James aan het D.I.Y.-en. Volledig zelf geschreven, gespeeld en geproduceerd. Het resultaat bevat zowel leuke als wat minder geslaagde composities. De stem is nog steeds herkenbaar, de muziek is volledig niet vergelijkbaar met Transvision vamp. 25. Jello Biaffra & the Melvins - Never breathe what you can't see
Jello is weer of nog steeds boos en gebruikt dit keer The Melvins om af te reageren. Op zich prima gedaan maar haalt het niet bij eerdere samenwerkingen met DOA, Ministry (als Lard) en vooral NomeansNo.26. Echobelly - Gravity pulls
Vijfde album van de britse 'gitaar met zangeres band'. Aangezien ik hun 4e nog steeds niet heb kunnen vinden heb ik een stap in hun ontwikkeling gemist, denk ik, in elk geval is dit album niet zo goed als hun eerste 3. (te) Veel midtempo nummers.27. Bettie serveert - Attagirl
Tja. Het was zo veel belovend, dat try-out concert. En toen kwam het album. Dat viel tegen. Waar zijn de gitaarstukken, de Velvet underground achtige solo's? Ah, achteraan staan er nog net 2 die daar een beetje aan willen doen denken. Dan kan Carol nog zo goed zingen, de muziek valt me zwaar tegen. 28. The kimberly trip - Catastrophic behaviour
Het was even leuk, maar na een paar keer draaien had ik het wel een beetje gehad. Grappige teksten ok, maar de muziek is een beetje te neutraal.29. Rilo kiley - More adventurous
Een goed nummer maakt geen goed album, deel 1. It's a hit heet het goede nummer hier, en dat is ook echt een erg goed nummer. De overige nummers kunnen er niet aan tippen, soms een halve uitschieter toch nog.30. Dogs die in hot cars - Please describe yourself
Een goed nummer maakt geen goed album, deel 2. I love you cause I have to is geweldig. De rest van het albunm valt erg tegen.31. Sahara hotnights - Kiss & tell
Nog een tegenvallend album. Op hun 2e album stekjen ze the Donna's naar de kroon, maar op deze 3e maken ze dat totaal niet waar. Wat is er mis gegaan? Of heb ik het nog niet vaak genoeg gehoord?32. Blues explosion - Damage
Dit album heb ik gewonnen. Ik had er best hoge verwachtingen van maar dat maakt Jon niet waar. Ik heb ze een keer live gezien en toen waren ze geweldig, gewoon rocken. Waarom doen ze dat op plaat niet? Gewoon niet moeilijk doen met effecten en samples maar gewoon een rockband zijn.33. Björk - Medulla
Tja, op zich is het niet een slecht album van Bjork maar ik zet het niet echt voor m'n plezier op. Al die stemmen en geluiden...34. After forever - Invisible circles
DE tegenvaller van het jaar. Blijkbaar gaat ook AF een stijlwijziging doorvoeren, nou, dan zijn ze mij als 'fan' kwijt. Dit is niet mijn stijl.