En nu is 200 megabytes een stofje op je harde schijf
Als ik een heel mooi spel zou krijgen dat 50 Gigabyte in beslag zou nemen installeer ik het rustig. Ik heb maar 103 Gb vrij
Ik weet nog toen ik de XT had dat het spelletje Kroz heel verslavend werkte. Je had de hele Kroz serie op een 720 Kb floppie
![]()
Ik gebruike ook Neomenu, een soort Windows onder DOS. In de laatste maanden van mijn XT gebruik had ik de vaste schijf gecomprimeerd met doublespace. Ik won 13 megabyte
![]()
Genoeg voor talloze spelletjes.
Nu is 13 megabyte helemaal nada. Wie kijkt er op een gigje meer of minder? Ik niet.
Wat is mijn history:
Commodore 64, eerst met tape daarna met floppydrive
XT, 640 Kb ram, 20 Mb HDD, hercules VGA
486 [DX2s-80], 8 Mb ram, 400 Mb HDD, vesa local bus VGA (dat was toen echt
RUIG!)
Pentium 200 MMX, 32 Mb, 2400 Mb HDD, onboard graphics (veel ellende)
Pentium II 350 Mhz, 64 Mb, 4 Gb HDD, GF 2 mx200 (een lange adem)
Pentium 4 1500 Mhz, 512 Mb, 20 Gb HDD, GF Ti4200 (nog leuk verkocht)
Pentium 4 3000 Mhz, 1024 Mb, 120 Gb HDD, 6800LE (wat ik nu heb)
Dit lijstje is dus nog zonder upgrades die ik ook heb gehad. Ik ben dus iemand die graag terugblikt op het verleden en ook een affinialiteit heeft met computers. Veel Fok!kers zullen wel jonger zijn dan mijn 29 jaar en de XT alleen kennen van woorden. Mijn familie zit in de computerbusiness en zo kon ik veel systemen goedkoop aankomen.
Zo wil ik dus computerblaadjes bewaren om later eens terug te blikken. En ik weet zeker dat het lijstje van mijn systeemverleden nog niet op de helft is. Tenzij ik onder de tram loop, maar daar ga ik niet vanuit
Het is misschien wel wat off-topic, maar wat is jullie systeemverleden? En welke computerblaadjes heb je nog?
Liefst alleen serieuse antwoorden