abonnement Unibet Coolblue
pi_23698534
quote:
VVD-Kamerlid wil dienstplicht terug

HILVERSUM Nederland zou de herinvoering
van de dienstplicht moeten overwegen.
Dat zegt het VVD-Kamerlid Van Baalen in
een interview met HP/De Tijd.

De dienstplicht bevordert volgens hem
de integratie van allochonen.'Het leger
biedt structuur en brengt discipline
bij.'Ook vindt hij dat het een gevoel
verschaft van 'Wij Nederlanders'.

Van Baalen erkent dat er op dit moment
geen meerderheid voor herinvoering van
de dienstplicht te vinden is.Hij 'zal
de geesten langzaam rijp moeten maken'.
Onorthodoxe maatregelen als deze zijn
nodig,want 'het marcheert niet meer in
onze samenleving'
Goed idee van deze man. De jeugd zo wat meer discipline bijbrengen en het nationale bewustzijn wat te vergroten kan volgens mij absoluut geen kwaad. Ik zou 18-jarigen de keuze geven tussen 5 maanden dienstplicht of 10 maanden sociale stage. Goed idee?
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 1 december 2004 @ 18:01:33 #2
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23698591
Geen goed idee, het komt neer op slavernij.
pi_23698594
van Baalen is een oud landmacht generaal. Wie gaat dit absurde plan trouwens betalen ?
pi_23698608
quote:
Op woensdag 1 december 2004 17:58 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Goed idee van deze man. De jeugd zo wat meer discipline bijbrengen en het nationale bewustzijn wat te vergroten kan volgens mij absoluut geen kwaad. Ik zou 18-jarigen de keuze geven tussen 5 maanden dienstplicht of 10 maanden sociale stage. Goed idee?
Alsjeblieft niet zeg. Pure tijdverspilling. Een beetje veertien maanden lang kaarten, het bos inhollen en je schoenen poetsen. Ik moet er niet aan denken.

Bovendien zou je een extra druk op de vergrijzing leggen door jonge mensen ruim een jaar uit de arbeidsmarkt te houden.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  woensdag 1 december 2004 @ 18:04:44 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23698641
Ga je eigenlijk nog campagne voeren voor je uitverkiezing?
pi_23698651
quote:
Op woensdag 1 december 2004 17:58 schreef Tikorev het volgende:

[..]

. Ik zou 18-jarigen de keuze geven tussen 5 maanden dienstplicht of 10 maanden sociale stage. Goed idee?
*Aansluit... al vind ik de termijnen die je noemt niet helemaal oke
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_23698729
Join the army
travel 'round the world
meet interesting people
and kill 'm

Ik kan me zin niet krijgen dus schiet ik jouw dood. Stom gedoe, leger. Ja, het is nodig. Helaas wel. Maar dienstplicht???? Wat kost dat wel niet? Waar komt dat geld vandaan? Wat moeten wij met een leger vol 18 jarige knulletjes en meisjes (emancipatie!!!) die ontrokken worden aan studie en een normaal leven om in een groen pakkie over de heide te kruipen. Om zo een saamhorigheidsgevoel te kweken? Laat me niet lachen.
  woensdag 1 december 2004 @ 18:10:17 #8
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_23698768
Geen geld, en geen nut...
pi_23698773
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Geen goed idee, het komt neer op slavernij.
Dat is naar school gaan toch ook niet? Dat is ook verplicht.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 1 december 2004 @ 18:10:56 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_23698782
misschien wel een goed idee, maar het moet wel aangepast worden naar de moderne tijd. Vroeger moest je in het jaar dat je 18 werd komen opdagen. Tegenwoordig zitten veel achtienjarige jongens nog op school en het lijkt me niet handig om school te gaan onderbreken voor de dienstpicht.
Zou beter zijn om op je 18e of na het behalen van je middelbare schooldiploma de dienstplicht te vervullen. Maar dan wel voor iedereen, ongeacht leeftijd, afkomst of geloof. Niet meer uitloten zoals vroeger.
So we just called him Fred
pi_23698817
Ik ben nu 17 en bijna iedereen van mijn leeftijd is heel erg anti, maar het lijkt me echt niet verkeerd. Opzich was ik van plan te gaan studeren, maar het leger lijkt me erg interessant. Misschien heb ik het in mijn hoofd ook wel een beetje te veel geromantiseerd, maar ik denk opzich dat het een goede zaak is. Zeker voor mensen uit de lagere klasse van de bevolking.
  woensdag 1 december 2004 @ 18:13:51 #12
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23698853
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:10 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat is naar school gaan toch ook niet? Dat is ook verplicht.
Stel het dan in voor schoolplichtigen. Je hebt het over vrije burgers; immers >18.
pi_23698891
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Stel het dan in voor schoolplichtigen. Je hebt het over vrije burgers; immers >18.
En dan vind je het geen slavernij meer
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_23698895
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ga je eigenlijk nog campagne voeren voor je uitverkiezing?
Wat is dat nu weer voor gekleuter? Ik zal Kaalhei ooit wel eens beledigd hebben dan...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  woensdag 1 december 2004 @ 18:15:18 #15
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_23698901
Lekker lanterfanten op de kosten van de staat; zuipen en naar de hoeren gaan.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_23698910
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:12 schreef Thomas B. het volgende:
. Zeker voor mensen uit de lagere klasse van de bevolking.
Huh ?
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_23698921
Ik zou er niets om geven, ik zou dan wel bij de marine willen. Varen vind ik namelijk geweldig en door de modder kruipen zie ik niet zitten
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_23698954
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:16 schreef Dezz het volgende:
Ik zou er niets om geven, ik zou dan wel bij de marine willen. Varen vind ik namelijk geweldig en door de modder kruipen zie ik niet zitten
Aha dan gaat de hogere bevolkingsklasse dus bij de marine !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 1 december 2004 @ 18:19:59 #19
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23698991
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:15 schreef ondeugend het volgende:

[..]

En dan vind je het geen slavernij meer
De reden dat mensen voor hun 18e geen vrije burgers zijn is omdat mensen die wijzer zijn dan jij en ik blijkbaar ooit besloten hebben dat er goede redenen voor zijn iemand van onder de 18 niet als volwaardig vrije burger te zien. Ik ben best bereid dat aan te nemen. Je hebt m.i. wel gelijk dat het een glijdende schaal is.
Overigens is een leger goed voor de staat, school met name voor jezelf. Je wou toch niet beweren dat een jaar lang wacht staan werkelijk bijdraagt in je eigen persoonlijke ontwikkeling of wel?

Ik denk trouwens dat een militaire of sociale dienstplicht er over een aantal jaren wel van zal komen.
  woensdag 1 december 2004 @ 18:24:19 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_23699063
Veel allochtonen moeten nu toch ook al een dienstplicht in het land van herkomst doen? Turken iig. Wat heeft dit plan dan voor nut, als juist integratie van allochtonen het doel van je plan zijn.
  woensdag 1 december 2004 @ 18:26:19 #21
87946 Last_Action_Hero
Ride to live, live to ride: HD
pi_23699110
Ik ben wel voor een sociale dienstplicht!!!
Geen linkse rakker, maar een rechtse realist!
  woensdag 1 december 2004 @ 18:26:55 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23699125
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:15 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor gekleuter? Ik zal Kaalhei ooit wel eens beledigd hebben dan...
Huh? Nee joh, dat heeft te maken met de poll-verkiezingen. Er was een ex-equo..
pi_23699214
Goed idee. Hoewel dit natuurlijk een groot BHFH-gehalte heeft is het, gezien de toenemende politieke spanningen, niet eens zo gek. Het leger heeft een zeer groot gebrek aan personeel (en aan kanonnenvoer). Dienstplichtigen zijn goed in te zetten in situaties als:

- bewaking van een belangrijke objecten als vervanging van de politie.
- kanonnenvoer voor gevechten met terroristen (situaties als na de ontdekking van de terroristenflat in Madrid).
- assistentie voor arrestatieteam vd politie.
- controle van een avondklok.
- vernederen van buitenlands volk in geval van bezetting van een ander land.
pi_23699220
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:19 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

De reden dat mensen voor hun 18e geen vrije burgers zijn is omdat mensen die wijzer zijn dan jij en ik blijkbaar ooit besloten hebben dat er goede redenen voor zijn iemand van onder de 18 niet als volwaardig vrije burger te zien. Ik ben best bereid dat aan te nemen. Je hebt m.i. wel gelijk dat het een glijdende schaal is.
Overigens is een leger goed voor de staat, school met name voor jezelf. Je wou toch niet beweren dat een jaar lang wacht staan werkelijk bijdraagt in je eigen persoonlijke ontwikkeling of wel?
Oneens

Ten eerste is het leger meer dan op wacht staan, bier zuipen en klaverjassen.
Het leert je samen te werken, discipline en verantwoordelijkheidsgevoel. Dingen waar je ver mee kan komen in de harde wereld die je daarna tegemoet mag treden

Ik vind het best een goed idee om bijvoorbeeld een periode die je zelf mag kiezen (dus wat jou het beste uitkomt) een sociale stage te lopen of het leger in te gaan. Bijvoorbeeld tussen je 18e en 23e.
De duur hoeft ook geen half jaar te zijn wat mij betreft. Een paar maanden zou ik voldoende vinden.
Op die manier kan je het zelf inpassen en hoeft er geen studie voor in het gedrang te komen.

En zo draag je een mooi steentje bij aan onze maatschappij
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 1 december 2004 @ 18:38:48 #25
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23699382
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:30 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Oneens

Ten eerste is het leger meer dan op wacht staan, bier zuipen en klaverjassen.
Het leert je samen te werken, discipline en verantwoordelijkheidsgevoel. Dingen waar je ver mee kan komen in de harde wereld die je daarna tegemoet mag treden

Ik vind het best een goed idee om bijvoorbeeld een periode die je zelf mag kiezen (dus wat jou het beste uitkomt) een sociale stage te lopen of het leger in te gaan. Bijvoorbeeld tussen je 18e en 23e.
De duur hoeft ook geen half jaar te zijn wat mij betreft. Een paar maanden zou ik voldoende vinden.
Op die manier kan je het zelf inpassen en hoeft er geen studie voor in het gedrang te komen.

En zo draag je een mooi steentje bij aan onze maatschappij
Praktisch iedereen draagt zijn steentje bij aan de maatschappij. Het is inherent onrechtvaardig dat mensen na hun 18e moeten boeten voor iets waar ze part noch deel aan hebben. Als je dan toch mensen wil verplichten een jaartje dienstplicht te draaien, of 5 - 10 maanden wat de TS graag zou willen zien, pak dan de raddraaiers aan en niet elk ander goedwillend persoon.

Je hebt m.i. wel gelijk dat een dienstplicht heus niet alleen wacht staan inhoudt er gebeurt wel meer. Maar in feite willen TS, Van Baalen, jij en vele anderen de dienstplicht inzetten als soort van opvoedingsmethode en leertraject voor disciplineloze mensen. Voor zover ik weet zijn er talloze landen zonder dienstplicht waar er geen disciplineprobleem is, bv. de VS.
Als je mensen iets wil bijbrengen heb je daar al de leerplicht voor, gebruik die dan maar of breidt die uit tot bv. 17 of 18 jaar. Op die manier kunnen mensen die willen doorleren ontzien worden van enige sores en kunnen vrije burgers vrije burgers blijven.
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2004 @ 18:43:40 #26
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23699468
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:01 schreef gelly het volgende:
van Baalen is een oud landmacht generaal. Wie gaat dit absurde plan trouwens betalen ?
Nee, dat is een andere Van Baalen. Belachelijk idee qua militaire dienstplicht, beter zou een sociale dienstplicht zijn.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_23699713
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Praktisch iedereen draagt zijn steentje bij aan de maatschappij. Het is inherent onrechtvaardig dat mensen na hun 18e moeten boeten voor iets waar ze part noch deel aan hebben.
Ik zie niet in waarom het boeten zou zijn. Sterker nog... vraag mannen die de dienstplicht nog hebben meegemaakt en 9 van de 10 zulllen zeggen dat het dé tijd van hun leven was.
quote:
Als je dan toch mensen wil verplichten een jaartje dienstplicht te draaien, of 5 - 10 maanden wat de TS graag zou willen zien, pak dan de raddraaiers aan en niet elk ander goedwillend persoon.


Dat zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn. Al vraag ik me af hoe die grens nu weer gesteld moet worden.
quote:
Je hebt m.i. wel gelijk dat een dienstplicht heus niet alleen wacht staan inhoudt er gebeurt wel meer. Maar in feite willen TS, Van Baalen, jij en vele anderen de dienstplicht inzetten als soort van opvoedingsmethode en leertraject voor disciplineloze mensen. Voor zover ik weet zijn er talloze landen zonder dienstplicht waar er geen disciplineprobleem is, bv. de VS.
Als je mensen iets wil bijbrengen heb je daar al de leerplicht voor, gebruik die dan maar of breidt die uit tot bv. 17 of 18 jaar. Op die manier kunnen mensen die willen doorleren ontzien worden van enige sores en kunnen vrije burgers vrije burgers blijven.
Ik zie het niet zozeer als opvoedingsmethode. Ik denk dat je er veel aan kunt hebben. Het valt niet te ontkennen dat we in een hard klimaat leven waarvan we dagelijks de voorbeelden van zien op de tv. We zijn allemaal veel meer egoistisch dan vroeger. Sociale dienstplicht zou je minder egoistisch kunnen maken. Verpleeghuizen komen handen tekort, wat is er mis mee om daar jongeren voor in te zetten ? Ik noem maar een simpel voorbeeld. En nu niet zeggen dat je daar niets van leert.

Ik verwacht zo bezoek en had er uitgebreider op in willen gaan. Misschien later vandaag nog
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_23699759
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:43 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Nee, dat is een andere Van Baalen. Belachelijk idee qua militaire dienstplicht, beter zou een sociale dienstplicht zijn.
Ik denk dat de gemiddelde persoon liever een ander neerschiet dan uit verplichting bejaarden gaat wassen. ( )
pi_23699823
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:01 schreef gelly het volgende:
van Baalen is een oud landmacht generaal. Wie gaat dit absurde plan trouwens betalen ?
nee, suffie, niet die van Baalen, maar deze

hm

op zich geen slecht idee.
sociale dienstplicht ook niet, alleen zal dat ws een minder 'wij' gevoel opleveren, minder sprake van teambuilding dan.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23699826
quote:
Als je mensen iets wil bijbrengen heb je daar al de leerplicht voor, gebruik die dan maar of breidt die uit tot bv. 17 of 18 jaar
Eigenlijk komt dat dan toch op het zelfde neer ?

Of je het nu dienstplicht, sociale plicht of leerplicht noemt. Het kan m.i. mooi achter een opleiding aan.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_23699839
Normaal ben ik het met hem eens, maar in dit geval niet. Ik heb hier geen behoefte aan, en heb het niet nodig, dus wens ik er niet meer lastig gevallen te worden.
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2004 @ 19:06:59 #32
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23699935
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:59 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Ik denk dat de gemiddelde persoon liever een ander neerschiet dan uit verplichting bejaarden gaat wassen. ( )
Zeker nooit dienstplicht gehad?
Dienstplicht is boring.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  woensdag 1 december 2004 @ 19:07:23 #33
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23699944
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:01 schreef gelly het volgende:

van Baalen is een oud landmacht generaal.
Deze Van Baalen niet.
quote:
militaire dienst
- dienstplichtig officier voor internationale civiel-militaire samenwerking (CIMIC), Staf Eerste Legerkorps, van 10 september 1986 tot 23 juni 1988
- als reserve-officier uitgezonden naar Bosnië, van 17 september 2002 tot 15 oktober 2002

rang reserve-officier
- reserve-majoor militair juridische dienst, officier voor internationale civiel-militaire samenwerking, van 24 april 1999 tot 1 oktober 2002
- reserve-luitenant-kolonel, vanaf 1 december 2002
http://www.parlement.com/9291000/biof/02288

Ik zie overigens niets in het plan om de dienstplicht te herinvoeren. Zeker niet vanuit integratie oogpunt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_23700015
Als je ergens geen discipline wordt bijgebracht, is het volgens mij tijdens de vervulling van de dienstplicht.

Ik ben er geen voorstander van omdat ik vind dat mensen vrijwillig de keuze voor het gewelddadige instrument dat leger heet, moeten maken en dat je geen jonge mensen daarin moet betrekken. De dienstplicht is niet voor niks afgeschaft.

Ik vind het argument van de allochtonen werkelijk bespottelijk en erg discriminerend. Moet zo'n man met een discutabel verleden vooral zeggen
pi_23700063
quote:
discutabel verleden
Verklaar?
  woensdag 1 december 2004 @ 19:13:51 #36
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_23700108
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:10 schreef SCH het volgende:
Als je ergens geen discipline wordt bijgebracht, is het volgens mij tijdens de vervulling van de dienstplicht.

Ik ben er geen voorstander van omdat ik vind dat mensen vrijwillig de keuze voor het gewelddadige instrument dat leger heet, moeten maken en dat je geen jonge mensen daarin moet betrekken. De dienstplicht is niet voor niks afgeschaft.

Ik vind het argument van de allochtonen werkelijk bespottelijk en erg discriminerend. Moet zo'n man met een discutabel verleden vooral zeggen
Van Balen is door Vrij Nederland een discutabel verleden toegeschreven in een poging Bolkestein te beschadigen. Praat je dat nu kritiekloos na?


In De Groene Amsterdammer van 8 april 1998 stond hierover van de hand van Aart Brouwer het volgende:
quote:
Karaktermoord

Deze week heeft Hans van Baalen, kandidaat-kamerlid en campagneleider namens de VVD, de handdoek in de ring geworpen. Zijn positie was reddeloos - niet door de feiten die tegen hem werden aangedragen, maar vanwege de 'beeldvorming'. Feiten doen er blijkbaar weinig toe. Aantijgingen zijn voldoende. De zaak-Van Baalen laat kritisch- objectieve toeschouwers achter met een laffe smaak in de mond. Is er een racist ontmaskerd? Een neonazistische mol? Of gaat het om een mediagestuurde karaktermoord?

WAT IS HET stomste dat ík rond mijn zestiende jaar heb gedaan? Die vraag moet in menige huiskamer zijn gerezen na de uitzending van Netwerk vorige week woensdag. Hans van Baalen (37), lobbyist bij Deloitte & Touche alsmede campagneleider en aanstaand kamerlid van de VVD, werd geconfronteerd met een adhesiebetuiging die hij als zestienjarige zou hebben gestuurd aan Joop Glimmerveen, leider van de Nederlandse Volksunie. Van Baalen zei dat de handtekening op de zijne leek, maar ontkende de brief te hebben geschreven. Wie hem eventueel had vervalst, wist hij niet: 'Het is Kafka.'

Zelf stencilde ik als zestienjarige een oproep om 'revolutionaire cellen' te vormen ter ondersteuning van de Rode Jeugd. Stel nu eens dat ik naar de tv-studio werd gesommeerd om te worden geconfronteerd met die oproep uit 1974, en met mijn latere omgang met linkse activisten. Hield ik er wellicht - zo zou de interviewer, wapperend met dat stenciltje, kunnen vragen - nog steeds RaRa-sympathieën op na? Ik weet hoe ik zo'n kruisverhoor zou ervaren: als een kafkaesk ontwaken. Zo verging het ook de onderzoeksjournalisten Krikke en Müter en de milieuactivist Wijnand Duyvendak toen zij werden beschuldigd van RaRa-lidmaatschap met behulp van gelekte 'documenten' en anonieme verklaringen. Of koordirigent Vis, die door het Fascisme Onderzoeks Kollektief werd beschuldigd van rechts-extreme sympathieën.

HET IS NATUURLIJK nooit te bewijzen dat iemand altijd vrij van zulke smetten is geweest, maar zelfs als er nu nog belastend materiaal boven tafel komt, rechtvaardigt dat niet met terugwerkende kracht een hetze van twee volle weken. Bijna alles wat nu tegen Hans Van Baalen is ingebracht, is onbewezen of aantoonbaar onjuist. Hij heeft de afgelopen weken gebeld met zijn ouders, schoolvrienden en vroegere leraren en hen gevraagd: 'Ben ik gek, of zijn zij het?'

De twee ex-klasgenoten die op televisie beweerden dat hij er destijds nazi-ideeën op nahield, herkent hij niet als vrienden. Van Baalen: 'Ik was een teruggetrokken jongen. In plaats van te gaan voetballen las ik de Napoleon-biografie van Presser. Dat vonden sommigen raar. Ik noemde Triumph des Willens van Riefenstahl een boeiende film, zoals zo veel mensen. Ik heb ook gezegd dat Hitler briljante trekken had, zoals sommige biografen menen. Ik was erdoor gefascineerd, zoals ik door zo veel intellectuele thema's gefascineerd was. Maar daarom ging ik er nog niet in mee. Opeens zeggen mensen op televisie dat ik een kaart van het groot-Germaanse rijk aan de muur had hangen. Ik had inderdaad een kaart van Europa, ja. Een wegenkaart van de ANWB.'

EEN RECONSTRUCTIE leert hoe verhalen in de wereld komen en hoe machtig beeldvorming kan zijn. Vrij Nederland opende de jacht op 28 maart door Van Baalen in verband te brengen met feiten waarbij hij niet aanwezig was, zoals het wangedrag van de Koninklijke Leidse studentenweerbaarheid Pro Patria bij een historische herdenking in Waterloo in mei 1979. Van Baalen deed toen schoolexamen. In persverslagen van dit 'Waterloo-incident' wordt met geen woord gerept over een politieke ondertoon. De rel begon met een drinkgelag en een ruzie om geld, gevolgd door wangedrag jegens de gastheren. Walgelijk, maar niet nazistisch.

Pro Patria zou ook een aandeel hebben gehad in een conflict in een studentenflat aan de Klikspaanweg. Dat was eveneens voorbij toen Van Baalen arriveerde. Zeven bewoners werden in kort geding veroordeeld, vijf van hen werden in hoger beroep vrijgesproken. In beide rechtszaken werd geen verband gelegd met Pro Patria, ook niet door de pers. De toenmalige verslaggevers van diverse bladen kunnen zich ook achteraf niet herinneren dat Pro Patria iets te maken had met de Klikspaan-affaire. Over extreem-rechtse incidenten rond Van Baalen herinnert men zich ook niets.

Uit jaarverslagen en gesprekken met Minerva-bestuurders van destijds blijkt dat Van Baalen werd aangesteld als praeses om orde op zaken te stellen bij Pro Patria na 'Waterloo'. Hij is daarin geslaagd, want onder zijn bewind is er geen serieus incident meer geweest. Na zijn aftreden hebben Pro Patria-leden eens een rookbom in een slaapzaal gegooid, maar daar was hij wederom niet bij. Hij nam wel de zorg op zich voor de uitvoerige excuses, bloemen en schadvergoedingen.

Van Baalen lag slecht omdat Minerva in die tijd in krantenberichten als fascistoïde werd aangemerkt en Pro Patria met zijn schietoefeningen en gemarcheer de beeldvorming bedierf. Hij wist dat en genoot ervan. Als bewijs diene een interview van het Leidsch Dagblad met Van Baalen en zijn opvolger als praeses bij Pro Patria. Het dateert van 19 mei 1984, het eind van Van Baalens studietijd waarin de extreem-rechtse incidenten 'eerder regel dan uitzondering' zouden zijn geweest.

De interviewer was Jos Damen, die niet verrukt was van de 'rotzakken' van het corps. Maar ook nu herinnert hij zich niet dat er een bruin luchtje om Pro Patria hing. Damen: 'Van Baalen was een puberale bal, geen racist. Het was allemaal kinderspel, dat zag je aan hun interne verslagen. Ze gingen een keertje naar de schietbaan en ze zopen zich klem, dat was alles.' Het interview staat wél bol van de gespeelde zwaarwichtigheid waarvan sommigen op het corps een sport maakten, zoals Van Baalens binnenkomer: 'We worden gesponsord door Bols, die zijn ook Koninklijk.'

EN HOE ZIT HET met verhalen dat Van Baalens studentenhuis bekend stond als de 'Hitler-bunker' en dat hij geslagen is wegens het zingen van het Horst Wessellied? De term 'Hitler-bunker' komt negen Minerva-bestuurders en zestien andere actieve leden uit die tijd niet bekend voor. De anekdote over het Horst Wessellied wordt weerlegd door een vriend van Willem van der Pas. Van der Pas was degene die Van Baalen zou hebben geslagen; hij kwam in 1992 om het leven en kan het niet meer navertellen. Zijn jaarclubgenoot Arjan Hogewoning, nu dermatoloog in Leiden en destijds vergadervoorzitter van Minerva, herinnert zich hoe Van Baalen iedereen sarde. Hogewoning: 'Een ont-zet-ten-de eikel, hij lag eruit bij ons hele jaar. Willem had als zoveel mensen een hekel aan Van Baalen, maar dat hij hem heeft geslagen vanwege dat lied, dat is grote kul. Als het Horst Wessellied de aanleiding was, had ik dat beslist geweten, want zoiets lag toen vreselijk gevoelig. Ik weet dat Willem later Van Baalen nog eens heeft ontmoet als verkiezingswaarnemer in Chili. Ze hebben een kort maar vriendelijk gesprek gehad. Na terugkomst zei Willem: "Die Van Baalen is aardig bijgedraaid." Ik heb dit allemaal ook aan Vrij Nederland verteld.'

EEN ANDERE Van Baalen verrijst ook uit de verhalen van oud-huisgenoten en vrienden, onder wie Maaikel Klein Klouwenberg, organisatie-adviseur in Bilthoven. Klein Klouwenberg: 'Veel mensen hadden onmiddellijk een aversie tegen hem, maar wij kenden hem en hij was en is nog steeds beslist geen fascist. Hij heeft zich nooit in die zin uitgelaten. Hij was zeer belezen en breed geïnteresseerd. Die geruchten kwamen van studentenhuizen op het Rapenburg die zich boven ons verheven achtten, zo ging dat in die tijd. Hans is misschien wel eens geslagen, maar niet vanwege het Horst Wessellied. Dat hadden wij als vrienden beslist geweten. Vrij Nederland heeft niemand aan het woord gelaten die dicht bij Van Baalen stond, alleen mensen die op afstand kwalijke geruchten kenden.'

Volgens Klein Klouwenberg heeft Van Baalen zo defensief gereageerd op de aantijgingen omdat hij zijn vriendenkring buiten de publiciteit wilde houden. Ik probeer me voor te stellen dat Van Baalen - in plaats van een fascistoïde mol - een authentieke liberaal is die een strikte scheiding tussen zijn publieke en persoonlijke leven wenst aan te brengen. Die voor de camera stuntelde omdat hij een oude, hechte vriendenkring niet wil blootstellen aan een publieke hysterie waarvan hij de herkomst noch de omvang kon verklaren. Het schaamrood stijgt me naar de kaken als ik bedenk hoe ik vorige week badinerend, zij het verontschuldigend, schreef over de 'flikkerpakjes' van Pro Patria.

Klein Klouwenberg: 'In NRC Handelsblad is gesuggereerd dat Van Baalen een homohater was. Nou, er woonden in ons huis diverse homo's die er openlijk voor uitkwamen, en we waren en zijn nog steeds allemaal goede vrienden. De afgelopen weken hebben we meermalen bij elkaar gezeten, om elkaar steun te bieden. En we hebben een ingezonden brief naar Vrij Nederland gestuurd.'
In de brief verklaren de acht oud-huisgenoten dat zij Van Baalen absoluut niet herkennen in de publicaties en instaan voor zijn integriteit: 'Wij kunnen niet anders dan tot de conclusie komen dat er sprake is van een geplande karaktermoord met als doel de VVD en Hans te beschadigen.'

Waarom heeft Vrij Nederland de geruchten niet tijdig aan het slachtoffer voorgelegd, temeer omdat de artikelen al sinds december vorig jaar in voorbereiding waren? Waarnemend hoofdredacteur Carel Peeters laat in een schriftelijke reactie weten dat 'de betrokken redacteur louter zijn journalistieke plicht heeft gedaan' en geeft verder 'geen commentaar'.

Van Baalen: 'Ze belden me op maandagavond 26 maart om half twaalf met het bericht dat ze even wat feitjes over mij wilden checken. Ik zei dat dat niet door de telefoon kon. Toen is een redacteur de volgende ochtend naar Den Haag gekomen, waar ik in aanwezigheid van getuigen zijn tekst heb doorgelezen en punt voor punt uit mijn hoofd heb weerlegd. Hij werd wit om zijn neus en vroeg of hij even mocht bellen met de krant. Ik kreeg de indruk dat het verhaal zou worden teruggetrokken. Tot mijn verbijstering verscheen het toch, alleen was mijn naam uit sommige passages geschrapt.'

BLIJFT OVER: de brief. Die is in zoverre authentiek dat hij in 1977 aan Glimmerveen is verzonden. Glimmerveen is weliswaar een verklaard fascist, maar hij staat bekend als zijnde eerlijker dan goed voor hem is. Glimmerveen: 'Ik werd woensdag om één uur gebeld, na het tweede verhaal in Vrij Nederland. Een ex-klasgenoot zou hebben gezegd dat ik zo'n brief had. Die had ik inderdaad. Ik heb hem meteen aan Netwerk gegeven om Bolkestein een hak te zetten. Die mag openlijk tegen asielzoekers aanschoppen, terwijl ik ervoor word veroordeeld. Maar nou heb ik alweer spijt, want als de VVD zetels verliest wordt de PvdA de grootste partij.'

In afwachting van de grafologische analyse in opdracht van Netwerk is niet bewezen dat Van Baalen de brief schreef. De twee ex-klasgenoten die tegen hem hebben getuigd, maken een verwarde indruk. Ze konden echter ongehinderd hun verhaal doen en werden zelfs door de interviewers 'gevoerd', hoewel hun beschuldigingen niet misselijk zijn.

Waarom werden zij niet minstens zo hard ondervraagd als Van Baalen? Een mogelijke verklaring is dat zowel de media als het grote publiek niet enkel hun vooroordeel over studentencorpora bevestigd zagen, maar ook hun verdenkingen tegen VVD-leider Bolkestein. Met Van Baalen werd de liberale leider in effigie verbrand. Van Baalen belichaamde wat menigeen van Bolkestein denkt: een ogenschijnlijk fatsoenlijke man met een geheime, racistische agenda. Misschien denken velen in de VVD-top dat heimelijk ook en hebben ze hem daarom als een baksteen laten vallen.

EN HOE STAAT het intussen met Pro Patria, de fascistische kettinghond van Minerva waarvan Van Baalen tot twee weken geleden commissaris was? Leidsch-Dagbladredacteur Herman Joustra: 'Geen onaardig clubje, er zitten nu ook vrouwen bij. Laatst organiseerden ze een forum over peace-keeping. Het laatste incidentje was Prinsjesdag 1989, toen werden ze geschorst uit de erewacht omdat ze hun geweren hadden vergeten. En wegens "zwaaien naar de koningin".'
pi_23700170
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:13 schreef aryan8 het volgende:

[..]

Van Balen is door Vrij Nederland een discutabel verleden toegeschreven in een poging Bolkestein te beschadigen. Praat je dat nu kritiekloos na?
Ach, de VVD heeft het zelf onder het laken geschoven. De VN had er niet veel mee te maken - vanuit diverse hoek zijn er bewijzen voor. Dat de man het altijd ontkend heeft, is logisch maar er is voorgevallen wat er is voorgevallen en het tekent de huidige liberalen dat ze geen moeite hebben met dit soort mensen. En dan mag zo'n iemand ook nog dit soort onzin-teksten over allochtonen uitkramen. Ronduit schandalig!!!
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2004 @ 19:17:38 #38
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23700195
Wat is er voorgevallen?
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  woensdag 1 december 2004 @ 19:18:00 #39
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_23700204
Wat een bull-shit. Dienstplicht als lapmiddel voor integratie-problemen en de slechte moraal van de jeugd.

Misschien wat meer aandacht naar de scholen? Zou dat niet kunnen helpen?
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_23700214
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:12 schreef Speth het volgende:

[..]

Verklaar?
Ach, van Baalen zou ooit als 16 jarige steun betuigd hebben aan Glimmerveen, en in elkaar getrimd zijn in zijn studententijd vanwege het zingen van het Horst Wessellied.

Bleek geheel op onwaarheden te berusten dus, zo is onderzocht en bewezen.

En even if so, als pubertje van 16 een discutabele uitspraak doen levert je volgens SCH dan een discutabel verleden op
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23700228
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Praktisch iedereen draagt zijn steentje bij aan de maatschappij. Het is inherent onrechtvaardig dat mensen na hun 18e moeten boeten voor iets waar ze part noch deel aan hebben. Als je dan toch mensen wil verplichten een jaartje dienstplicht te draaien, of 5 - 10 maanden wat de TS graag zou willen zien, pak dan de raddraaiers aan en niet elk ander goedwillend persoon.

Je hebt m.i. wel gelijk dat een dienstplicht heus niet alleen wacht staan inhoudt er gebeurt wel meer. Maar in feite willen TS, Van Baalen, jij en vele anderen de dienstplicht inzetten als soort van opvoedingsmethode en leertraject voor disciplineloze mensen. Voor zover ik weet zijn er talloze landen zonder dienstplicht waar er geen disciplineprobleem is, bv. de VS.
Als je mensen iets wil bijbrengen heb je daar al de leerplicht voor, gebruik die dan maar of breidt die uit tot bv. 17 of 18 jaar. Op die manier kunnen mensen die willen doorleren ontzien worden van enige sores en kunnen vrije burgers vrije burgers blijven.
Helemaal mee eens.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_23700231
Ja leuk, dienstplicht... Een heel leger vol ongemotiveerde kutpubers die het enige pluspunt van het leger het goedkope bier vinden...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 1 december 2004 @ 19:21:06 #43
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_23700236
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach, de VVD heeft het zelf onder het laken geschoven. De VN had er niet veel mee te maken - vanuit diverse hoek zijn er bewijzen voor. Dat de man het altijd ontkend heeft, is logisch maar er is voorgevallen wat er is voorgevallen en het tekent de huidige liberalen dat ze geen moeite hebben met dit soort mensen. En dan mag zo'n iemand ook nog dit soort onzin-teksten over allochtonen uitkramen. Ronduit schandalig!!!
Een links opinieblad verheldert deze aantijgingen en laat er geen spaan van heel. Ik zou niet met laster geassocieerd willen worden. Verder zou ik de vrijheid van meningsuiting ook niet gebruiken om de huidige liberalen via laster van een bruine geurvlag te voorzien.
pi_23700359
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:18 schreef milagro het volgende:

[..]

Ach, van Baalen zou ooit als 16 jarige steun betuigd hebben aan Glimmerveen, en in elkaar getrimd zijn in zijn studententijd vanwege het zingen van het Horst Wessellied.

Bleek geheel op onwaarheden te berusten dus, zo is onderzocht en bewezen.

En even if so, als pubertje van 16 een discutabele uitspraak doen levert je volgens SCH dan een discutabel verleden op
Het was niet onwaar maar in de doofpot gestopt, en hij was geen 16 maar ouder, en sindsdien mag deze would-be nazi gezellig zijn merkwaardige radicale ideeen voor de VVD spuien.
pi_23700362
1. Ik wil niet een jaar uit mijn beste tijd vergooien
2. Waarom moeten we zoveel soldaten krijgen?
3. Mensen doodschieten is niet mijn ding.

Zo
pi_23700391
*yaiiiiks* dat enge mannetje weer... - Iets klopt niet aan die kerel. Gewoon een gevoel. Iets zit niet goed bij die man. Je krijgt er een ongemakkelijk gevoel van als je 'm ziet en hoort....

Dit bespottelijke idee is slechts een nieuw bewijs. De VVD moet lieden als Van Baalen gauw zien te dumpen.
pi_23700396
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:02 schreef milagro het volgende:
nee, suffie, niet die van Baalen, maar deze [afbeelding]
! Die kop!!

Waar halen ze bij de VVD die debielen toch altijd vandaan ?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_23700431
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:31 schreef dVTB het volgende:
*yaiiiiks* dat enge mannetje weer... - Iets klopt niet aan die kerel. Gewoon een gevoel. Iets zit niet goed bij die man. Je krijgt er een ongemakkelijk gevoel van als je 'm ziet en hoort....

Dit bespottelijke idee is slechts een nieuw bewijs. De VVD moet lieden als Van Baalen gauw zien te dumpen.
Ik voorzie een toekomst bij Groep Wilders voor de heer van Baalen .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2004 @ 19:37:18 #49
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23700526
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:18 schreef milagro het volgende:

[..]

Ach, van Baalen zou ooit als 16 jarige steun betuigd hebben aan Glimmerveen, en in elkaar getrimd zijn in zijn studententijd vanwege het zingen van het Horst Wessellied.

Bleek geheel op onwaarheden te berusten dus, zo is onderzocht en bewezen.

En even if so, als pubertje van 16 een discutabele uitspraak doen levert je volgens SCH dan een discutabel verleden op
Het is wel een pedant eng mannetje. Eh, Van Baalen he.
Ik vind de man weinig liberaals hebben, maar op zich drukt hij zich vaak wel redelijk goed uit.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_23700562
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:37 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Ik vind de man weinig liberaals hebben, maar op zich drukt hij zich vaak wel redelijk goed uit.
De helft van de VVD'ers heeft weinig liberaals denk ik wel eens...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')