abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 19:44:16 #1
7074 moussy
kuttekop
pi_23613376
vervolg van; Broodbakmachine deel 3


www.schlecker.com


6 granen brood


voor mij onbekend brood Schrot & Korn


Volkoren

6x 500 gram voor 3,45 en de 6 granen broden zijn errug lekker
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23613749
spot niet met mij
pi_23614108
Mn moeder heeft zo'n ding, wel lekker brood. vandaag ging ze der 1 maken met banaan
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_23616728
Ben nu lekker krentenbolletjes aan het maken.....
pi_23620820
Wat een leuke topicreeks.
Ik heb hem vanavond helemaal doorgeploegd en dank hierbij alle posters. Met een speciale vermelding van Pietverdriet: er is mij heel veel helderder geworden, Piet.
Ik bak al jaren in een prehistorische Inventum BM28, die nu bezig is te overlijden, naar het lijkt.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_23621103
Was uitgeschoten met het poedersuiker toen ik witte puntjes ging maken
Puntjes waren dus een beetje zoet hihi
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_23626204
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 22:02 schreef pirke64 het volgende:
Ben nu lekker krentenbolletjes aan het maken.....
Ha, ik krijg er ook al trek in!!
Kan je daar misschien even een recept van geven? Ik heb het zelf ook al een paar keer geprobeerd (met witbroodmeel van Soubry, krenten, rozijnen, wat kaneel enz.), maar ze smaken nog niet genoeg naar krentenbollen, vind ik. Dat kenmerkende aroma krijg ik er maar niet aan, het blijft teveel naar gewoon witbrood smaken.
Doe jij er nog bepaalde ingrediėnten aan? Of ben ik nou gewoon te krenterig geweest met de krenten en rozijnen??

Ik doe meestal ook wat vanille-aroma (van Baukje) aan m'n zoete baksels. Dat geeft net even wat extra's eraan (aanrader! ).

Heeft iemand hier trouwens nog een leuk recept voor een kerstbrood (stol)?
Ik wil het eens gaan proberen met hazelnoten, amandelspijs en dergelijke.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 28 november 2004 @ 17:49:29 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23629144
quote:
Op zondag 28 november 2004 00:52 schreef OllieA het volgende:
Wat een leuke topicreeks.
Ik heb hem vanavond helemaal doorgeploegd en dank hierbij alle posters. Met een speciale vermelding van Pietverdriet: er is mij heel veel helderder geworden, Piet.
Dank!
Heb je ook geexperimenteerd met prefermenten en zuurdesems?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23638313
Krentenbolletjes:

- 250 gram witte bloem
- 250 gram bloem voor koekenbrood of boerenluxe (witte bloem kan ook).
- 11 gram droge gist (is best veel)
- 1 eidooier
- 325 ml water
- 10 gram suiker of honing
- 30 gram boter of olie
- 10 gram zout
- 200 gram (of wat meer) gewelde, droog gemaakte rozijnen.
- Optioneel: Flinke eetlepel cocos (Geeft een lekkere zoete smaak)

- Stand "deeg" van broodmachine
- Rozijnen toevoegen na de piep.
- Hierna 12 bolletjes (circa 90-100 gram) maken
- 45 minuten op warme plaatse, afgedekt laten rijzen
- Insmeren met geklopt ei voor de mooie bruine kleur en glans.

Oven voorverwarmen op 240 °C, circa 15 minuten bakken tot de bovenkant mooi bruin is.

Zo maak ik ze altijd, erg lekker!
Soms voeg ik ook tropische noten mix (Aldi) toe of Muesli.

Het koeken meel zorgt ervoor dat je iets meer de kleur en smaak van krentenbrod krijgt, het is iets geler. Ook de rozijnen zorgen voor een gele kleur, vooral als er een aantal stukgekneed zijn. Je kan ook in het begin 20% van de rozijnen toevoegen, deze worden dan stukgekneed en geven een gele kleur aan het deeg.

Dit deeg is ook goed als basis voor een kerststol te gebuiken, voeg wat extra vruchten en noten toe met wat in het deeg gerold spijs.

Succes!
Pedro
  maandag 29 november 2004 @ 11:48:24 #10
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23639863
ik had laatst krenten brood gemaakt was ook erg lekker.
500 gr all in 1 mix (witbrood)
zakje krenten
beetje suiker
300 ml water
bij de piep de de krenten er in gedaan,wat een kabaal maakt dat dan,en als hij klaar was en bijna ging rijzen heb ik het nog ff gekneed want anders zitten de krenten er niet goed in,blijft alles bijna onder in zitten.

maar nu nog 3 weken wachten dan kan ik weer brood bakken dan zijn we verhuist.
pi_23643395
Pirke64 en Glossy, hartelijk bedankt voor jullie krentenbollenrecept!
Ik ga het beslist proberen, lijkt me erg lekker.

Ik heb helaas geen oven, maar m'n broodjes heb ik ook al eens in de BBM afgebakken. (Ging best goed, alleen werden ze een beetje erg geplet door de vorm van het bakblik...)

Met krentenbollen moet het dus ook wel kunnen denk ik.
Ik ben benieuwd, en wanneer ik het uitgeprobeerd heb zal ik jullie het resultaat laten weten.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:49:58 #12
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23676614
Vanavond heb ik speculaasbrood gebakken; van briochemeel van Soubry met twee eetlepels speculaaskruiden erdoor. Erg lekker met een likje boter en wat suiker
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_23687508
Coolbabe, heb je 100% briochemeel gebruikt? De laatste keer dat ik dat deed kreeg ik een vrij compact brood. Gebruik het nu meestal 1:1 met gewone bloem voor een betere kruim. Maar misschien (waarschijnlijk) lag het aan mij.
  woensdag 1 december 2004 @ 09:50:56 #14
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23688296
Ik heb 320 gram briochemeel, 20 gram gewoon meel, 3,5 gram gist, 35 gram olie, een snufje zout, 170 ml warm water en 2 lepels koekkruiden gebruikt. Misschien had er nog wel wat vanillesuiker in gemogen maar hij was zo ook al lekker, en absoluut niet droog of compact.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_23690265
Thanks voor de info, klinkt niet verkeerd, ga ik ook eens proberen!

Ik had vorige week een speculaas cake gebakken die ook erg lekker was en gretig aftrek vond hier in huis.
pi_23693489
Heerlijk alle recepten voor de donkere dagen!

Het volgende recept is niet specifiek voor de komende dagen (gebruik het zelf bijna elke dag) Volgens mij stond het er nog niet tussen, kan zijn dat ik er overheen gelezen heb.

(in volgorde hoe ik het in het blik doe)
1 pakje (200 ml) sinasappelsap van de aldi of lidl, van die waterige...
1 ei
snufje zout
scheutje olijfolie of roomboter
grote lepel suiker
175 gram witte bloem
175 gram volkoren bloem (soubry)
4 a 5 gram gist
evt. sesamzaadjes

mengen, rijzen en bakken op standje 3 korst A (inventum BM..) - volkoren brood lichte korst

tot nu toe vrijwel altijd tot een kleinstukje onder het glaasje met een heerlijke knapperige korst.
  woensdag 1 december 2004 @ 14:48:50 #17
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23694411
kreeeg net het soezie blad weer binnen via email.staan weer een hoop lekkere recepten op
pi_23700539
Het soezie blad deed t bij mij niet via de mail .
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
  donderdag 2 december 2004 @ 09:25:56 #19
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_23708015
bij mij ook niet maar heb de recepten die voor op staan op gezocht via de site van soezie
pi_23782243
Ik heb m teruggebracht en nu van de marskramer en die werkt tot nu toe idd beter.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
pi_23786356
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:19 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Ik heb m teruggebracht en nu van de marskramer en die werkt tot nu toe idd beter.
Fijn voor je!
Welke heb je gekocht bij de Marskramer, de AFK of de Princess? Ze hebben daar namelijk beide merken.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_23787288
quote:
Op zondag 28 november 2004 17:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dank!
Heb je ook geexperimenteerd met prefermenten en zuurdesems?
Zuurdesembrood heb ik helaas nooit leren eten.
Met prefermenten wil ik zeker gaan experimenteren, maar ik moet nu eerst bezig met mijn eigen recepten. Mijn ouwe Inventum is namelijk inderdaad overleden: het element was niet goed meer. (Dat is niet zo raar, na vijf jaar bakken, trouwens)
Er staat nu een panasonic, en die doet het toch een beetje anders, dus ik moet mijn recepten aanpassen. Mijn volkorenbrood bijvoorbeeld heeft de neiging een centimeter of twee in te zakken in de panasonic wanneer ik er zonnebloempitten, lijnzaad, oregano en basilicum aan toevoeg. Ik vraag me af of ik dat kan verhelpen door wat meer water te gebruiken, of dat het dan juist erger wordt.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 5 december 2004 @ 22:29:41 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23787509
Zuurdesem is een kwestie van wennen, dat klopt, maar een zuurdesem hoeft niet zo zuur te zijn als karnemelk hoor, en je kan zuurdesem combineren met gist.
Het voordeel is dat je van roggemeel brood kan bakken (lukt niet met alleen gist) en de structuur en smaak van je brood worden mooier. Je kan de hoeveelheid zuurdesem beperken om het brood niet overdreven zuur te hebben. Ik eet het intussen graag, en vind intussen het brood van de Nederlandse bakkers slecht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 december 2004 @ 22:32:10 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23787569
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:21 schreef OllieA het volgende:


Er staat nu een panasonic, en die doet het toch een beetje anders, dus ik moet mijn recepten aanpassen. Mijn volkorenbrood bijvoorbeeld heeft de neiging een centimeter of twee in te zakken in de panasonic wanneer ik er zonnebloempitten, lijnzaad, oregano en basilicum aan toevoeg. Ik vraag me af of ik dat kan verhelpen door wat meer water te gebruiken, of dat het dan juist erger wordt.
Klinkt als dat je nieuwe BBM minder goed kneed, waardoor je minder glutenvorming krijgt en je rijs minder goed wordt. Probeer eens iets meer gist, of een preferment als basis is waarschijnlijk nog beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23787742
quote:
Op zondag 5 december 2004 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klinkt als dat je nieuwe BBM minder goed kneed, waardoor je minder glutenvorming krijgt en je rijs minder goed wordt.
Als ik die extra ingrediėnten: zonnebloempitten etc niet toevoeg, dan komt er een echt prachtig gerezen volkorenbrood uit, met een mooiere structuur dan bij de Inventum. Twee eetlepels zonnebloempitten, een eetlepel lijnzaad, basilicum en oregano maken het broodje ongeveer twee centimeter lager, met een korst die heel licht is gescheurd. Alsof het brood na rijzing weer wat is gezakt, misschien door die zware pitten?
quote:
Probeer eens iets meer gist, of een preferment als basis is waarschijnlijk nog beter.
Zal ik zeker proberen. Dank je, Piet.
And it's only the giving
That makes you
What you are
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')