abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23610172
Hoi,

Iemand ervaring met keukenmachines van Kenwood of Kitchenaid.
Na jarenlang een Braun gebruikt te hebben wil ik nu graag een wat grotere machine.
Ik heb een Kenwood gezien met een mengkom van 6 liter en een kitchenaid met een kom van 4 liter. Ik ben bang dat 6 liter te veel is om bijvoorbeeld eenhalve liter slagroom te kloppen. Iemand ervaring met deze machines?
pi_23653759
Wij hebben sinds kort de KitchenAid Artisan. Ontzettend stoere machine natuurlijk.

Het is een sterke maar prijzige machine en standaard met maar weinig accessoires.
Ideaal voor mixen, kneden en mengen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Estate op 29-11-2004 21:19:27 ]
pi_23656998
quote:
Op zaterdag 27 november 2004 17:23 schreef pirke64 het volgende:
Hoi,

Iemand ervaring met keukenmachines van Kenwood of Kitchenaid.
Na jarenlang een Braun gebruikt te hebben wil ik nu graag een wat grotere machine.
Ik heb een Kenwood gezien met een mengkom van 6 liter en een kitchenaid met een kom van 4 liter. Ik ben bang dat 6 liter te veel is om bijvoorbeeld eenhalve liter slagroom te kloppen. Iemand ervaring met deze machines?
Kitchenaid is meer het model uit dat RTL4 programma, hoe heet het ook alweer, Life and Cooking ofzo? De Kenwood heb je echt na 30 jaar nog. Mijn moeder heeft net een nieuwe gekocht en ik heb haar oude overgenomen. Dit heeft ze 30 jaar geleden bij haar huwelijk gehad en ding loopt nog steeds als een trein. Je zult de Kenwood ook eerder in professionele keuken tegen komen. Persoonlijk gebruik ik niet snel een dergelijke machines voor slagroom, daar heb je eenvoudige mixertjes voor... Ik gebruik hem vooral voor deeg, etc....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 29 november 2004 @ 23:32:07 #4
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23658108
Kitchenaid.

doet het na 30 jaar nog zo als toen je hem aan zette kenwood kom je echt niet tegen in een restaurant keuken ja mischien een radio van een van de koks

wil er al tijden een thuis maar wat zijn ze duur
  dinsdag 30 november 2004 @ 09:44:40 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23663114
Ik heb deze Kitchenaid, maar dan in het rood.

Kenwood heeft ook zware keukenapparatuur,

Kenwood is zeker niet slechter dan Kitchenaid, Heb een oude kenwood staan hier, is een prima solide machine. Is echter een nadeel aan de Kenwoods, ik vind ze niet zo mooi als de Kitchenaid machines.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 30 november 2004 @ 09:46:18 #6
45206 Pietverdriet
pi_23663128
quote:
Op maandag 29 november 2004 23:32 schreef karper het volgende:
Kitchenaid.

doet het na 30 jaar nog zo als toen je hem aan zette kenwood kom je echt niet tegen in een restaurant keuken ja mischien een radio van een van de koks

wil er al tijden een thuis maar wat zijn ze duur
Is niet helemaal waar karper, ik ken verschillende koks die zweren bij de apparatuur van Kenwood. Heb een ca 30 jaar oude kenwood, en die doet het nog prima.
  dinsdag 30 november 2004 @ 09:50:16 #7
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23663180
ik ben ze in iedergevel nog nooit tegen gekomen.

en zo een kiychenaid staat toch gewoon mooi en is makkelijk schoon te maken
  dinsdag 30 november 2004 @ 10:03:54 #8
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_23663376
sodeju die zijn duur voor prive gebruik
Drop you like an ill, bad habit
pi_23663598
Bedankt voor jullie replies.

Keuze is inmiddels gemaakt, het is de Kenwood geworden, exact degene van Pietverdriet z'n plaatje. Inmiddels al een snij/rasp opzetstuk besteld (gratis actie van Kenwood) en ben nog op naarstig op zoek naar een winkel waar ze de pastamaker op voorraad hebben (iemand een idee???).

Lekker grote kom (6.7 liter), echter zelfs een enkel eiwitje kan je perfect stijf koppen!
Ben helemaal in m'n nopjes ermee.

Zal trouwens ook hoofdzakelijk voor deeg en beslag gebruikt gaan worden en niet voor een enkel eiwitje, dat was meer als test bedoelt.
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:21:53 #10
45206 Pietverdriet
pi_23664649
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 09:50 schreef karper het volgende:
ik ben ze in iedergevel nog nooit tegen gekomen.

en zo een kiychenaid staat toch gewoon mooi en is makkelijk schoon te maken
Klopt, vind de Kitchenaid ook mooier, en past bij de rest van het retro design in mijn keuken.
Philips heeft trouwens ook nog een tijdje prof keuken apparatuur gemaakt, maar echt geweldig vond ik het niet. Ken de Vaatwassers, Magnetrons en Keukenmachines van ze.
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:22:56 #11
45206 Pietverdriet
pi_23664674
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 10:03 schreef pmponer het volgende:
sodeju die zijn duur voor prive gebruik
Nee, duur is 150 euro voor een braun betalen en hem aan gort draaien als je eens een roggebrooddeeg draait.
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:47:17 #12
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_23665123
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, duur is 150 euro voor een braun betalen en hem aan gort draaien als je eens een roggebrooddeeg draait.
ah okay dan is die vraag ook al beantwoord...
ik wilde namelijk vragen of voor thuis gebruik zoiets iets is:

http://www.kelkoo.nl/ctl/(...)ng=true&catId=146801

de bovenste 5 ofzo dan he
Drop you like an ill, bad habit
pi_23665532
Ik heb al jaren een Braun keukenmachine maar als ik zwaar deeg erin wil kneden gaat hij erg stinken, ooit is er al een doorgebrand. Verder kan er in zo'n kom maar weinig deeg. Een ander nadeel is dat er in het midden van de kom een gat zit waar je deeghaak, sikkelmes of klopper op zit. Bij veel deeg loopt het allemaal vol als je deze verwijderd, vooral bij cakebeslag of zo. Meer als 250 gram bloem kan je er dan niet in verwerken. Verder trouwens wel een goede machine, maar die nieuwste braun is ook zo'n 300 euro!
pi_23665637
Pietverdriet,

Ik had gisteren mijn eerste brooddeeg gekneed maar de resultaten waren niet echt super. Moet duidelijk de machine nog leren kennen. Ik had de zelfde hoeveelheden als op de verpakking vermeld gebuikt, dit geeft ook met de broodbakmachine altijd erg goede resultaten (boerenpit van Soezie).

Ik heb zo'n 15 minuten gekeed, daarna was het deeg erg soepel en elastisch maar wel erg glimmend. Dat heb ik ook ooit in de BBM gehad bij een andere samengesteld deeg. Dat wilde toen ook niet al te best rijzen.

Hoe lang kneed jij een normaal brooddeeg ongeveer? En daarbij, na het rijzen sla je het dan met de hand nog even door voor het in de blikken gaat voor de narijs of doe je dat ook met de machine?

Ik hoor het graag van je, ik hoor van veel mensen dat brood op deze manier gekneed nog lekkerder moet zijn als uit de BBM en dat wil ik bereiken. Heb trouwens wel goede ervaringen met de BBM maar vooral zware degen lijken me beter te keneden in de keukenmachine.
  dinsdag 30 november 2004 @ 17:45:29 #15
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_23673590
geef mij maar de hobart machientjes: http://www.hobartcorp.com/hobartg5/pr/n50.nsf/home
Deze machientjes worden in bakkerijen en keukens gebruikt. Ze zijn misschien wel iets te krachtig voor huiselijk gebruik, maar ik wil toch niet meer anders!
  dinsdag 30 november 2004 @ 18:34:58 #16
45206 Pietverdriet
pi_23674780
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 17:45 schreef Mr-Z het volgende:
geef mij maar de hobart machientjes: http://www.hobartcorp.com/hobartg5/pr/n50.nsf/home
Deze machientjes worden in bakkerijen en keukens gebruikt. Ze zijn misschien wel iets te krachtig voor huiselijk gebruik, maar ik wil toch niet meer anders!
deze Hobart is volgens mij bouwgelijk aan mijn Kitchenaid,
  dinsdag 30 november 2004 @ 18:49:22 #17
45206 Pietverdriet
pi_23675070
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 12:13 schreef pirke64 het volgende:
Pietverdriet,

Ik had gisteren mijn eerste brooddeeg gekneed maar de resultaten waren niet echt super. Moet duidelijk de machine nog leren kennen. Ik had de zelfde hoeveelheden als op de verpakking vermeld gebuikt, dit geeft ook met de broodbakmachine altijd erg goede resultaten (boerenpit van Soezie).

Ik heb zo'n 15 minuten gekeed, daarna was het deeg erg soepel en elastisch maar wel erg glimmend. Dat heb ik ook ooit in de BBM gehad bij een andere samengesteld deeg. Dat wilde toen ook niet al te best rijzen.

Hoe lang kneed jij een normaal brooddeeg ongeveer? En daarbij, na het rijzen sla je het dan met de hand nog even door voor het in de blikken gaat voor de narijs of doe je dat ook met de machine?

Ik hoor het graag van je, ik hoor van veel mensen dat brood op deze manier gekneed nog lekkerder moet zijn als uit de BBM en dat wil ik bereiken. Heb trouwens wel goede ervaringen met de BBM maar vooral zware degen lijken me beter te keneden in de keukenmachine.
Brooddeeg, Kan je daar geen standaard antwoord op geven qua tijd, omdat ik meestal een Rogge/tarwebloem mengsel op preferment basis maak, en daar al gluten in gevolrmd zijn.
Waar je op moet letten als je een gewoon witbrood maakt is het volgende
Standaard gewoon witbrood
500 gram bloem
gist (gebruik zoveel als op de verpakking staat)ä
330 cc water
zout, zoveel als je lekker vindt, ik gebruik weinig
dit kneed is in de kitchenaid tot dat je een vlies kan trekken. Je neem een stuk deeg en als je daar een vel in kan trekken dat bijna doorzichtig is, zeg maar zoals je wel kent van klapkauwgom.
Kan je dat niet dan moet je meer kneden.
Let wel dat je bloem moet gebruiken dat een hoog glutengehalte heeft.

Ik raad trouwens iedereen aan die brood wil leren te bakken, met gewoon witbrood uit bloem, zout, water en gist te gaan oefenen. Dan leer je echt brood bakken, als je dit onder de knie hebt is de rest makkelijk. Ga niet beginnen met volkoren, walnoten en kruidenbroden, dat lijkt wel leuk, maar is zuiver gericht om een brood te maken wat "eetbaar" is, maar je leert niet brood te bakken. Het is veel leuker om een heel smakelijk brood te kunnen bakken van slechts de basisingredienten bloem, zout, water en gist.
pi_23675748
Helemaal mee eens Pietverdriet, ik bak al jaren met de broodbakmachine en ben ook begonnen met de standaard witte broden, inmiddels maak ik vanalles maar de basis zorgt ervoor dat je beter begrijpt wat je maakt. Nu met deze andere manier van kneden is het even wennen maar je ziet de basisprincipes toch weer terug. Het is denk ik fout gegaan met het doorslaan van het deeg, dit is denk ik te lang geweest. Ga nu gewoon weer een lekkere witte bol ballen met maanzaad.... we zullen het leren, zeker weten

Trouwens ik heb alle berichtjes eens doorgelezen, erg interessant! Vooral de zuurdesems wil ik eens gaan proberen, lijkt me lekker!
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:39:11 #19
45206 Pietverdriet
pi_23676304
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 19:18 schreef pirke64 het volgende:
Helemaal mee eens Pietverdriet, ik bak al jaren met de broodbakmachine en ben ook begonnen met de standaard witte broden, inmiddels maak ik vanalles maar de basis zorgt ervoor dat je beter begrijpt wat je maakt. Nu met deze andere manier van kneden is het even wennen maar je ziet de basisprincipes toch weer terug. Het is denk ik fout gegaan met het doorslaan van het deeg, dit is denk ik te lang geweest. Ga nu gewoon weer een lekkere witte bol ballen met maanzaad.... we zullen het leren, zeker weten

Trouwens ik heb alle berichtjes eens doorgelezen, erg interessant! Vooral de zuurdesems wil ik eens gaan proberen, lijkt me lekker!
Prefermenten zijn ook erg lekker, geven een veel betere broodsmaak, en een betere structuur.
pi_23687661
Wit broodje goed gelukt, deeg was iets te slap waardoor de bol meer breed als hoog is maar toch een stap in de goede richting!

Ga volgende week eens aan de slag met een preferment, heb daar nog niet veel ervaring mee. Tijd geleden wel een Pain de Campagne gemaakt, moest een nachtje fermenteren iin de BBM. Was erg lekker.
  woensdag 1 december 2004 @ 16:31:12 #21
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_23696487
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

deze Hobart is volgens mij bouwgelijk aan mijn Kitchenaid,
[afbeelding]
Ja inderdaad.. het enige verschil is zo te zien dat de hobart een 3 traps schakelaar heeft.
pi_23763757
Me ouders hebben een hobart, effe gecheckt, een bak van pak em beet 6 liter en als hij op volle toeren draait op het aanrecht, gaat het hele aanrecht heen en weer, dus staatie op de grond.

En ik kan je wel zeggen, die kitchenaid is niks vergeleken hobart. vgl. highend consumenten tov industrial strenght mixers ala hobart.

Als gewicht iets zegt over de kwaliteit, dan wint de laatste met blote handen, ik moet me echt schrap zetten om die hobart uit de kast te krijgen (en ja ik ben altijd de lul om dat ding te verplaatsen.)
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:23:19 #23
45206 Pietverdriet
pi_23768172
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 19:47 schreef hassanjassan het volgende:
Me ouders hebben een hobart, effe gecheckt, een bak van pak em beet 6 liter en als hij op volle toeren draait op het aanrecht, gaat het hele aanrecht heen en weer, dus staatie op de grond.

En ik kan je wel zeggen, die kitchenaid is niks vergeleken hobart. vgl. highend consumenten tov industrial strenght mixers ala hobart.

Als gewicht iets zegt over de kwaliteit, dan wint de laatste met blote handen, ik moet me echt schrap zetten om die hobart uit de kast te krijgen (en ja ik ben altijd de lul om dat ding te verplaatsen.)
Je hebt 2 modellen keukenmachine van Kitchenaid.
De klassieke, het knik model (zoals in de openingspost) en het liftmodel, dit liftmodel is afaik bouwgelijk aan de genoemde hobart.
pi_23770020
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 23:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt 2 modellen keukenmachine van Kitchenaid.
De klassieke, het knik model (zoals in de openingspost) en het liftmodel, dit liftmodel is afaik bouwgelijk aan de genoemde hobart.
mm, ze hebben de n50 hobart, 5 liter bak en ik heb ook effe de prijzen vergeleken. Nou kan ik best wel begrijpen dat een merk wat bij de prijs bovenop doet, maar een prijsverschil van 1000 dollar, lijkt me wel heel stug, dat dan de apparaten bouwtechnisch gelijk zijn aan elkaar.

$1479 - Hobart N50
http://www.bigtray.com/pr(...)1&s=hobart+5+qt&rn=1

$469,99 - KitchenAid Professional 600™ Series
http://www.kitchenaid.com(...)Id=310&productId=488

Zo'n groot verschil kan er denk ik niet zijn als ze tehcnisch gelijk zijn? Of dan zou ik me behoorlijk genaaid voelen anders.

Maar goed, ook dit soort dingen wil ik weten of ze er nou toe doen of niet, voor het gebruik dan.
pi_23807881
En ik heb nu geloof ik het beslissende antwoord, van het kitcheaid forum:
quote:
If money is no object and you need a lot of power in a small mixer (5 quart), then you should probably get a Hobart N-50 instead, which has a geared transmission rather then a solid-state speed control. The Hobart also has a continuous duty single phase motor rated at 1/6 horsepower. They're designed to run all day, in a restaurant setting. You would no longer have to consider upgrading after acquiring a Hobart, as they will last several lifetimes.

If you want to save money, and are looking for a durable product that will last a decent amount of time, then KitchenAid is still the best bet. Comparing retail prices between the Pro 600 KitchenAid, and the Viking 7 quart, the KitchenAid comes in at $50.00 less. That's retail. Now, add KitchenAid's rebate, and you save yourself $100.00 over the cost of a mixer that you have to use to make a living with. As an added bonus, there is KitchenAid's legendary customer service with an abundance of available attachments and extensive parts supply. I wish you the best of luck, and let us know what you decide.
Over dat draaien elke dag conitue dag in dag uit, klopt ook wel want toen ik nog thuis woonde hadden mijn ouders een relatie met een buurtbakker en ze draaiden de hele dag door deeg en weet ik veel wat voor koekjes enzo, en dat ding blijft maar doorgaan.

En het schijnt ook dat >10jr geleden KitchenAid de standmixer lijn van hobart heeft overgekocht, dus piet kan wel gelijk hebben, maar dan met de oudere kitchenaid mixers, de nieuwe hebben alndere materialen in gebruik blijkbaar, het gewicht is ook anders de prof 600 weegt 11-12 kg en die n50 weegt 20 kg, scheelt toch ook wel en te begrijpen, je gaat niet de hele tijd 20kg versjouwen.

Er zitten ook KA technici op dat forum en dit bevesitgne dan alle 4,5 quart en sommgie 5 quart mixers nylon tandwielen hebben.

http://forum.kitchenaid.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=697

Dit allemaal ter informatie uiteraard. Ik denk voor huistuin en keuken gebruik dat elke KA goed zat is of zelfs een kenwood, why not zou ik zeggen.

Ik moet geen 20kg monster in mijn keuken hebben dan is je halve keukenblad weg.

Dan maar een magic bullet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')