De situatie komt me wel bekend voor.
De vraag is: waarom doen de leerlingen niks? Worden ze niet genoeg uitgedaagd? Is de lesstof te saai? Dát is de kern van het probleem. Ik heb ook wel eens van zulke klassen gehad, en dan zat ik 's avonds uren zelf materiaal te maken zodat ik dat lesboek eindelijk weg kon doen - met als gevolg dat de leerlingen wel gemotiveerder in de les zaten. Natuurlijk is het moeilijk om steeds nieuw lesmateriaal te bedenken, maar je kunt natuurlijk ook het "suffe" boek op een leukere manier aan de leerlingen presenteren. Straal enthousiasme uit, je weet dat het bij die andere klassen ook goed gaat.
Er zijn een aantal scenario's die me zo te binnen vallen.
- Verdeel de klas in twee delen. Geef de klas de keuze: of je doet mee, of je doet niet mee maar ik heb geen last van je. Met de groep die wel mee doet, ga je gewoon aan de slag. De rest negeer je. Na verloop van tijd (en wat onvoldoendes) zul je merken dat steeds meer leerlingen naar "jouw" kant overlopen. Best rigoreus deze, zou hem niet in stage toepassen
- Ga een gesprek met de klas aan. Er *moet* een reden zijn waarom ze zo ongemotiveerd zijn. Leerlingen komen vol motivatie de school binnen, nu zitten ze nét in de tweede.. waar is die motivatie gebleven? Hoe komt dat? Ik denk dat zo'n gesprek best een eye-opener kan zijn. Niet op een manier van: "EN WAAROM ZIJN JULLIE GODDOMME ZO ONGEMOTIVEERD?!", maar op een persoonlijke manier.
- Wordt super consequent. Geef huiswerk op, controleer het de volgende les en geef iedereen die het huiswerk niet af heeft straf. Je bent dan wel even een BOH-tje (een Bitch Op Hakken), maar als ze niet luisteren willen, dan moet het maar zó. Een leuke sfeer krijg je niet, maar ik denk wel dat de meeste leerlingen hun werk doen.
- Geef je klassikaal les of laat je de leerlingen ook wel eens in groepjes werken? Wat ik bijvoorbeeld deed met mijn supergemotiveerde 4 basis klas (feel the irony?), is dat ik antwoordmodellen maakte en ze zelf aan de slag liet gaan. Heb je vragen over de lesstof, vraag dat maar in je groepje. En voilà, ze gingen aan het werk. Ik stond er zelf van te kijken! Misschien een tip?
- Pas ook even op - ik zei hierboven: wordt superconsequent, maar dat betekent niet meteen streng zijn. Wat ik vaak zie is dat (nieuwe) leraren eerst te los zijn, en dan hopeloos proberen om streng te zijn - wat dus vervolgens niet lukt. Ik denk dat je een prima balans kunt vinden tussen aardig zijn en consequent zijn. Wanneer de leerlingen eenmaal weten wat ze aan je hebben, door consequent te zijn, hoef je bijna niet streng te zijn.
Misschien heb je er wat aan. Succes!