abonnement Unibet Coolblue
pi_23724681
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:50 schreef thabit het volgende:
Ja, dit is ook echt wel het ergste wat ik heb gezien. Vaak ook klinkklare onzin die op tig blaadjes precies hetzelfde staat opgeschreven. Eerstejaars studenten zijn het.


Dombo's. Studeren doe je toch voor jezelf?
pi_23724870
Ik geef ook niet zomaar een 1. Maar als er gewoon een spiekbriefje op tafel ligt, dan wel, of andere echt grove afkijk-acties.

Aan het begin van het jaar geef ik meteen aan dat ik voor afkijken direct een 1 geef. Meestal geloven ze dat niet, dus meteen het eerste proefwerk dat ik iemand zie spieken, neem ik die persoon zonder waarschuwing te pakken. Dat levert meestal wel een flinke schok in de hele klas op. Aan het eind van die les ga ik dan privé naar de leerling toe, zeg dat het de eerste keer dat jaar is, dat ik hoop dat ie z'n lesje leert, en dat ie een nieuwe kans krijgt d.m.v. een nieuw proefwerk. Maar voor de rest van de klas is dan wel duidelijk dat het menens is, en dat ze moeten oppassen.

Ik geef trouwens nooit preken over afkijken, ik weet toch wel dat het gebeurt, en ergens hoort het er ook bij. Als ik iemand betrap neem ik het blaadje in, zet er een 1 op, en maak er verder geen woorden meer aan vuil. Ik vertel ze vrolijk over hoe mijn oude leraar Grieks vroeger voor ons spiekbriefjes ging kopiëren, die vond het niet zijn verantwoordelijkheid wat we bij andere lessen uitspookten
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23724874
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dombo's. Studeren doe je toch voor jezelf?

Ach ja, qua mentaliteit staan ze natuurlijk nog met 1 been in het middelbaar onderwijs.
pi_23724916
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:50 schreef thabit het volgende:

Ja, dit is ook echt wel het ergste wat ik heb gezien. Vaak ook klinkklare onzin die op tig blaadjes precies hetzelfde staat opgeschreven. Eerstejaars studenten zijn het.


Mijn oude leraar wiskunde had daarvoor de volgende oplossing: als je het samen maakt, deel je het cijfer ook maar. Allebei een 7 gehaald met precies hetzelfde werk? Dan deel je die 7 en krijg je mooi allebei een 3,5.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23724920
Oh, nou, bij mij is het wel gewoon standaard een 1. Moet toch iets verzinnen om het "blok geen uren, vertrouw op je buren" te ontmoedigen. Ik ga er vanuit dat ik het in 90% van de gevallen dat er wordt gespiekt niet doorheb, dus die enkele keer dat ik het wel merk, is het ook wel gewoon raak. Vind ik ook niet zielig ofzo, leerlingen weten dat het zo werkt en kunnen er zelf voor kiezen het risico al dan niet te nemen.

Qua lokalen> ik heb over het algemeen vrij kleine klassen (21-22 man), dus dat is heerlijk. Bij mijn tweede klas (33 man) is het wel behelpen, als ik bij hen bij een toets de tafels uit elkaar wil laten zetten, betekent dat dat ik niet meer door het lokaal kan lopen. En sowieso is het ook bij 'gewone' lessen irritant: regelmatig moet er bij de buren een tafel en stoel gehaald worden omdat het lokaal maar 32 stuks bevat. Ik heb ze al eens gevraagd of ze niet bij toerbeurt ziek kunnen zijn, maar ik geloof niet dat ze mijn verzoek erg serieus namen
pi_23725043
Nog een mooie annecdote.

Ik zat in de tram op weg naar huis. Een aantal leerlingen zat in dezelfde tram, waaronder wat leerlingen uit klassen van mij. Uitgebreid werden spiek-methodes besproken, keihard door de hele tram "Ja Anja gebruikt altijd een klein briefje en Kees schrijft de rijtjes op z'n gum en Mohamed kijkt altijd af bij Qavier." Geweldig, die inside-info

Vooral toen ik ze de volgende dag vertelde dat ik de vorige dag zulke enorm interessante informatie in de tram had gehoord... Geweldig om al die betrapte koppies te zien
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23737340
Ik geef ook een 1 bij afkijken.

Vandaag had ik trouwens een gesprekje over het geven van 1-en met de coördinator op mijn school. Een paar weken terug ben ik naar een plaatselijk museum gegaan met een HAVO3 klas. Twee jongens hebben toen gespijbeld. Iedereen moest een verslag schrijven over de tentoonstelling en het verslag inleveren voor een cijfer. De les na het bezoek heb ik de jongens de mogeliijkheid gegeven om a. alsnog zelf een afspraak te maken bij het museum, en daarna het verslag in te leveren of b. het verslag de volgende les in te leveren en de informatie op een andere manier (hoe dat was hun eigen probleem) te verzamelen. Toen ik aangaf dat ze zelf naar het museum konden gaan, begonnen ze, zoals ik al had verwacht, te grinniken, dus dat waren ze duidelijk niet van plan. Het werd dus optie b. De les daarop konden ze - ook zoals ik had verwacht -uiteraard geen verslag inleveren. Ik heb ze toen een 1 gegeven, omdat ik vond dat ik ze flink moest laten voelen dat ik hun spijbelgedrag en hun houding niet pik. Het zijn Turkse jongens waarbij ik duidelijk het gevoel heb dat ze mij niet erg serieus nemen, ze hebben maling aan alles, in tegenstelling overigens tot de rest van de klas waarmee het contact goed is.

Nu hebben die jongens niet alleen tijdens dat museumbezoek, maar kennelijk ook bij andere leraren veel gespijbeld en ze moeten die uren komen inhalen op school. Er is overleg met de ouders. De coördinator vindt dat die straf al behoorlijk is. Die jongens hebben hem vervolgens verteld, dat ik ze geen kans heb gegeven het verslag in te leveren en die 1 te voorkomen. Dat is duidelijk niet waar. De coördinator wil nu dat ik ze toch een tweede kans bied, want volgens hem zou dit de regel zijn bij het geven van 1-en. Tja, het zal wel, en ik doe het ook, maar ik vind het een beetje vaag.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23737495
Wat een onzin zeg.

Zeker een algemene regel van "iemand met een 1 moet een tweede kans krijgen". Dan beloon je ze juist voor hun verkeerde gedrag toch? Iemand die wel mee is geweest naar het museum en een zesje voor zo'n werkstuk heeft gehaald mag geen tweede poging doen, en iemand die in eerste instantie een 1 haalt krijgt nog een kans en kan dan bij wijze van spreken alsnog een 8 halen ofzo.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 3 december 2004 @ 14:13:42 #109
35189 Troel
scherp en bot
pi_23737582
Die kans hebben ze toch gehad?

Ze hebben toch de kans gekregen het verslag in te leveren? Tweede kans: morgen alsnog inleveren.
Zo niet, dan pech.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 3 december 2004 @ 18:39:53 #110
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23743432
Ik ben het met Troel eens. Ze hebben al een kans gehad en die hebben ze niet genomen. Helaasch.
.
  vrijdag 3 december 2004 @ 19:54:40 #111
35189 Troel
scherp en bot
pi_23744999
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 14:10 schreef imago het volgende:
Wat een onzin zeg.

Zeker een algemene regel van "iemand met een 1 moet een tweede kans krijgen". Dan beloon je ze juist voor hun verkeerde gedrag toch? Iemand die wel mee is geweest naar het museum en een zesje voor zo'n werkstuk heeft gehaald mag geen tweede poging doen, en iemand die in eerste instantie een 1 haalt krijgt nog een kans en kan dan bij wijze van spreken alsnog een 8 halen ofzo.


Tja, ligt eraan hoe je het speelt. Als je zegt dat ze het alsnog morgen in moeten leveren en dat dat hun laatste kans is: dan alleen die etters... Moet je verplicht een aantal weken verderop plannen, dan ook de mensen die het al ingeleverd hebben een tweede kans geven, zodat zij ook hun cijfer kunnen verbeteren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23746918
Zeg, jongens, hebben jullie tips voor mij? Ik zit op mijn stage met een klas die ik in het begin niet genoeg heb aangepakt. Het gevolg is dat ze me niet echt serieus nemen, waardoor ik weer erg onzeker word, wat mijn lesgeefcapaciteiten niet ten goede komt. De betreffende klas (2 vmbo-tl / havo) staat bekend om luidruchtigheid en een zeer slechte werkhouding (zeg maar gerust lui). Ik heb me vanaf het begin onprettig gevoeld in deze klas, vandaar ook dat het een beetje mis is gegaan. In alle andere klassen gaat het perfect, maar het vervelende is dat maandag mijn instituutsbegeleider me uitgerekend in deze klas komt observeren... Daar baal ik van, het klikt gewoon niet met die klas. Met die andere klassen gaat het zo goed en dat wil ik juist laten zien. Ik weet precies wat ik fout gedaan heb met deze klas, alleen terugdraaien is nu eenmaal onmogelijk, dus nu heb ik het gevoel dat ik maar wat aanmodder. Ook zie ik deze klas minder vaak dan de andere klassen, waardoor ik de namen niet goed ken (ben wel heel hard aan het oefenen daarmee), wat het ook niet makkelijker maakt. Ik ben iemand die normaal zeer zelfverzekerd en relaxt voor de klas staat, maar in deze klas voel ik me onzeker en gespannen, waardoor ik natuurlijk juist fouten ga maken. Ik heb mijn instituutsbegeleider wel op de hoogte gesteld van de situatie. Bah, ik wou dat ze bij één van de andere klassen kwam observeren. Al kan dit natuurlijk wel een goede leerschool zijn. Ik weet nu al dat ik het de volgende keer met een soortgelijke klas héél anders aanpak. Weet je wat het is, ik kan prima omgaan met drukke klassen, brutale klassen, no problem. Maar wat moet je nou met mensen die compleet onverschillig zijn en af en toe net doen of je lucht bent? Ik weet bij tijd en wijle echt niet wat ik met dit zootje ongeregeld aanmoet...
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:29:07 #113
35189 Troel
scherp en bot
pi_23747181
Ik begrijp je probleem. Ik heb het zelf ook gehad op een gegeven moment. Ik wilde de juf zijn die ze leuk en aardig vonden en zag daardoor te veel door de vingers. Op een gegeven moment kan je dus niets meer bereiken met zo'n klas. Bij mij hielp alleen de harde aanpak, maar dan heb je het over de basisschool. Ik kan me zo voorstellen dat vmbo-mensen zich niets meer aantrekken van woordjes overschrijven en dergelijke.

Maar je begeleider weet van de moeilijkheid van die klas, wat als je nu aan het begin aan die kids verteld dat jouw begeleider achterin de klas zit en dat je de vorige lessen niet prettig vond. Het is even jezelf blootgeven, maar als ze er niet op in gaan erg hard optreden en gewoon richting de conrector/coordinator.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23747655
Het probleem is niet zozeer dat ik aardig gevonden wil worden, maar dat ik al vanaf het begin enigszins geïntimideerd was door de onverschillige houding van deze klas. Daardoor durfde ik niet in te grijpen, ik wist gewoon niet goed wat ik met ze aanmoest. Het gaat nu niet faliekant verkeerd ofzo, maar lekker gaat het ook niet. Harde aanpak is sowieso nodig denk ik. Ik moet me gewoon wat steviger opstellen, maar dat is moeilijk doordat ik me zo onzeker voel in die klas.

De klas is bij de laatste rapportvergadering ook uitgebreid besproken omdat een groot deel van de kinderen gewoon erg lui is, dat is de hele sfeer in die klas. Er zijn een paar kinderen die wel gewoon werken, maar het gros doet niks meer dan absoluut noodzakelijk. Erg frustrerend!
pi_23747751
Ik ben zo blij dat ik nog nooit ergens stage heb gelopen! Het lijkt me afschuwelijk, omdat die leerlingen ook weten dat ze het compleet voor je verpesten. Ik heb vroeger zelf in een gemene klas gezeten; het was een sport om stagiaires huilend de klas uit te laten rennen. Erg hè, zo achteraf

Heb zelf problemen gehad met islamitische jongens die gewoon geen respect hadden voor een vrouw voor de klas. Bij de leraren waren ze braaf, bij alle leraressen deden ze alsof die lucht waren. Tja, dan houdt het op een gegeven moment gewoon op. Ik heb ze voor de rest van het jaar uit elkaar gehaald, en verder net zo weinig aandacht aan ze geschonken als zij aan mij. Voor de slimme jochies maakte dat niets uit, die haalden het toch wel, en de wat minder slimme kregen gewoon een vette onvoldoende op het rapport en hoefden verder ook geen hulp te verwachten. Ik ben een tijd heel druk geweest om een oplossing te zoeken om ze weer bij de les te krijgen, maar op een gegeven moment vond ik dat ik m'n aandacht moest schenken aan degenen die wél wilden leren.

Maargoed, daar heb je niet veel aan als een begeleider komt kijken...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23747831
Zo'n klas kan elkaar dan ook lekker aansteken hè.

Misschien klinkt het stom, maar in zo'n geval vond ik het dus wel fijn om te horen dat ik niet de enige met dat probleem was Dat kun je misschien ook aan je begeleider vertellen: ook leraren die al jaren in het vak zitten hebben problemen met de klas. En misschien heeft die begeleider inderdaad wel nuttige tips na het zien van de klas
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23747907
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 21:51 schreef imago het volgende:
Ik ben zo blij dat ik nog nooit ergens stage heb gelopen! Het lijkt me afschuwelijk, omdat die leerlingen ook weten dat ze het compleet voor je verpesten. Ik heb vroeger zelf in een gemene klas gezeten; het was een sport om stagiaires huilend de klas uit te laten rennen. Erg hè, zo achteraf


Zo erg is het gelukkig niet en ik geloof eigenlijk ook niet dat het zo erg zou kunnen worden bij mij. Zoals ik zei, het gaat niet totaal verkeerd, maar het gaat ook niet lekker. Ze zijn me niet aan het 'wegpesten', ze zijn gewoon niet geïnteresseerd in wat ik ze te vertellen heb. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat het beter zou zijn gegaan als ik geen stagiaire was. Je komt toch een beetje op een rare manier een klas binnen als je op stage gaat.

quote:
Heb zelf problemen gehad met islamitische jongens die gewoon geen respect hadden voor een vrouw voor de klas. Bij de leraren waren ze braaf, bij alle leraressen deden ze alsof die lucht waren. Tja, dan houdt het op een gegeven moment gewoon op. Ik heb ze voor de rest van het jaar uit elkaar gehaald, en verder net zo weinig aandacht aan ze geschonken als zij aan mij. Voor de slimme jochies maakte dat niets uit, die haalden het toch wel, en de wat minder slimme kregen gewoon een vette onvoldoende op het rapport en hoefden verder ook geen hulp te verwachten. Ik ben een tijd heel druk geweest om een oplossing te zoeken om ze weer bij de les te krijgen, maar op een gegeven moment vond ik dat ik m'n aandacht moest schenken aan degenen die wél wilden leren.


Ik heb inderdaad ook wel overwogen om ze maar gewoon apart te zetten. Ze zitten namelijk in tafelgroepjes. Dan maar gewoon in rijen (en dan wel rijen van 1, geen twee mensen naast elkaar!). Dat is waarscijnlijk al een flinke straf voor ze. Dit is alleen geen optie voor de eerstkomende les.
pi_23747953
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 21:53 schreef imago het volgende:
Zo'n klas kan elkaar dan ook lekker aansteken hè.

Misschien klinkt het stom, maar in zo'n geval vond ik het dus wel fijn om te horen dat ik niet de enige met dat probleem was Dat kun je misschien ook aan je begeleider vertellen: ook leraren die al jaren in het vak zitten hebben problemen met de klas. En misschien heeft die begeleider inderdaad wel nuttige tips na het zien van de klas


Dat is ook zeker prettig. Deze klas is berucht. Dus ik weet dat het niet alleen aan mij ligt. Ik weet namelijk dat ik het kan, lesgeven, óók aan lastige klassen. Dat heb ik tijdens vorige stages al bewezen. Ik ben alleen nog nooit een klas tegengekomen die zo onverschillig is. En inderdaad, het zijn een aantal mensen die een hele klas aansteken. Er zit één zo'n meid in die klas, fors uit de kluiten gewassen, heel overheersend. Zij bepaalt soms in haar eentje de hele sfeer.
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:59:38 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23747965
De situatie komt me wel bekend voor.

De vraag is: waarom doen de leerlingen niks? Worden ze niet genoeg uitgedaagd? Is de lesstof te saai? Dát is de kern van het probleem. Ik heb ook wel eens van zulke klassen gehad, en dan zat ik 's avonds uren zelf materiaal te maken zodat ik dat lesboek eindelijk weg kon doen - met als gevolg dat de leerlingen wel gemotiveerder in de les zaten. Natuurlijk is het moeilijk om steeds nieuw lesmateriaal te bedenken, maar je kunt natuurlijk ook het "suffe" boek op een leukere manier aan de leerlingen presenteren. Straal enthousiasme uit, je weet dat het bij die andere klassen ook goed gaat.

Er zijn een aantal scenario's die me zo te binnen vallen.
- Verdeel de klas in twee delen. Geef de klas de keuze: of je doet mee, of je doet niet mee maar ik heb geen last van je. Met de groep die wel mee doet, ga je gewoon aan de slag. De rest negeer je. Na verloop van tijd (en wat onvoldoendes) zul je merken dat steeds meer leerlingen naar "jouw" kant overlopen. Best rigoreus deze, zou hem niet in stage toepassen

- Ga een gesprek met de klas aan. Er *moet* een reden zijn waarom ze zo ongemotiveerd zijn. Leerlingen komen vol motivatie de school binnen, nu zitten ze nét in de tweede.. waar is die motivatie gebleven? Hoe komt dat? Ik denk dat zo'n gesprek best een eye-opener kan zijn. Niet op een manier van: "EN WAAROM ZIJN JULLIE GODDOMME ZO ONGEMOTIVEERD?!", maar op een persoonlijke manier.

- Wordt super consequent. Geef huiswerk op, controleer het de volgende les en geef iedereen die het huiswerk niet af heeft straf. Je bent dan wel even een BOH-tje (een Bitch Op Hakken), maar als ze niet luisteren willen, dan moet het maar zó. Een leuke sfeer krijg je niet, maar ik denk wel dat de meeste leerlingen hun werk doen.

- Geef je klassikaal les of laat je de leerlingen ook wel eens in groepjes werken? Wat ik bijvoorbeeld deed met mijn supergemotiveerde 4 basis klas (feel the irony?), is dat ik antwoordmodellen maakte en ze zelf aan de slag liet gaan. Heb je vragen over de lesstof, vraag dat maar in je groepje. En voilà, ze gingen aan het werk. Ik stond er zelf van te kijken! Misschien een tip?

- Pas ook even op - ik zei hierboven: wordt superconsequent, maar dat betekent niet meteen streng zijn. Wat ik vaak zie is dat (nieuwe) leraren eerst te los zijn, en dan hopeloos proberen om streng te zijn - wat dus vervolgens niet lukt. Ik denk dat je een prima balans kunt vinden tussen aardig zijn en consequent zijn. Wanneer de leerlingen eenmaal weten wat ze aan je hebben, door consequent te zijn, hoef je bijna niet streng te zijn.

Misschien heb je er wat aan. Succes!
.
pi_23747993
Trouwens vandaag Sinterklaasviering in deze klas. Eén leerling kreeg een woestijnrat als cadeau. Dat vond ik dus echt niet kunnen. Het beestje was opgesloten in een miniscuul bakje, zat daar al de hele ochtend in. Levende wezens zijn geen cadeautjes. Ik heb mijn coach ook laten weten dat ik zoiets echt niet vind kunnen. Hij was het er geloof ik wel mee eens.
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:02:45 #121
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23748036
Ik had vandaag een erg gezellige Sinterklaasviering. Hele leuke surprises gemaakt en erg leuke cadeautjes. Ik heb echt gebofd met mijn mentorklas dit jaar. Wat een snoepjes
.
pi_23748042
Baba, ik denk dat je tips op zich heel waardevol zijn. Alleen: ik ben 'maar' op stage. Ik heb die leerlingen nog maar een paar weken. Ik werk volgens de werkwijze van mijn coach. Geloof me, als ik deze klas een heel jaar zou hebben, zou ik inderdaad al die dingen die jij noemt toepassen. Maar nu ik nog maar een les of 10 te gaan heb met ze, is het eerder gewoon een kwestie van 'overleven'.
pi_23748069
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Pas ook even op - ik zei hierboven: wordt superconsequent, maar dat betekent niet meteen streng zijn. Wat ik vaak zie is dat (nieuwe) leraren eerst te los zijn, en dan hopeloos proberen om streng te zijn - wat dus vervolgens niet lukt.


Ik doe dat dus doorgaans andersom en dat is DE manier. Maar in deze klas is dat een beetje mislukt.
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:04:40 #124
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23748074
Lieve help, wat gaat het reageren snel

Uhm... effe kijken..

Oja, eerst heel streng zijn is ook gevaarlijk. Ik zie de resultaten hier bij ons op school. Wanneer je als een tank over zo'n klas walst en je hebt de uitstraling zit je gebeiteld. Maar je kunt ook een enorme tegenreactie van de klas opwekken, he... zo van: "oh, jij gaat het zó spelen, dan zet je maar schrap!"...


Wat zegt hun eigenlijke leraar eigenlijk ervan? Hoe pakt hij het normaal gesproken aan?
.
pi_23748090
Nee dat lijkt me wel irritant dat je geen maatregelen kan treffen voordat die begeleider een kijkje komt nemen, eigenlijk is het al te laat daarvoor.

Hoe reageren leerlingen eigenlijk op zo'n beoordelaar achter in de klas? Een vriendin van mij werkt nu ergens waar nieuwe docenten in hun eerste jaar 3 keer per semester een beoordelaar achter in de klas krijgen. Ik vind dat echt enorm vaak, en het zou mij ook heel erg op de zenuwen werken. Bovendien weten de leerlingen daar dat ze zo'n nieuwe leraar echt kunnen maken of breken, hun gedrag beïnvloeft de beoordeling. Aan het eind van het jaar wanneer besloten moet worden of het contract wordt verlengd, vullen de leerlingen ook een enquête in. De schoolleiding geeft een oordeel, de rest van de sectie, en de leerlingen dus ook. Als 2 van de 3 negatief oordelen, lig je eruit. Dat vind ik wel erg veel macht geven aan leerlingen eigenlijk...
Iedere droom moet je in een potje vangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')