abonnement Unibet Coolblue
pi_23494582
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:29 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Waarom koop je het dan?
Omdat ik die teleconvertor wilde hebben en de lens erbij kreeg
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 november 2004 @ 17:46:12 #177
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23496069
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:44 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Omdat ik die teleconvertor wilde hebben en de lens erbij kreeg
[anekdote]Nee toch sok ? Jawel
Anton Dreesmann ging ooit een camera kopen voor zijn vakantie en kwam met een keten fotowinkels thuis . Die keten leerden we later kennen als Dixons
[/anekdote]

kom maar weer onder de tafel vandaan, het is alweer over
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23496186
quote:
Op maandag 22 november 2004 17:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

[anekdote]Nee toch sok ? Jawel
Anton Dreesmann ging ooit een camera kopen voor zijn vakantie en kwam met een keten fotowinkels thuis . Die keten leerden we later kennen als Dixons
[/anekdote]

kom maar weer onder de tafel vandaan, het is alweer over


Anekdotes zijn leuk af en toe natuurlijk
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 22 november 2004 @ 18:03:16 #179
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_23496482
Over anekdotes gesproken
quote:
Op maandag 22 november 2004 16:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Jaa nog een keertje
Erg cool verhaal idd
*Bij Rewimo op schoot gaat zitten.

Vertel nogeens? Ocean wil het ook graag horen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  FOK!fotograaf maandag 22 november 2004 @ 18:59:32 #180
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23497702
Goedenavond..

is dit de "rond het kampvuur verhalen vertellen avond"
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23499063
* PdeHoog pakt de marshmallows en de cola

Nou....kom maar op met dat kampvuur (in dit weer trouwens goed voor de wedstrijd ) en die anekdotes
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 november 2004 @ 21:32:31 #182
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23501882
Jullie hadden die Panagor macroconverter nog van me tegoed (althans de uitleg, mijn converter past alleen op Contax/Yashica)


De converter verscheen begin jaren tachtig ineens op de markt en haalde een goeie pers. Daardoor zijn er destijds heel wat van die dingen verkocht. Panagor was de enige met dit type converter, alleen Vivitar had iets dat er op leek, maar niet half zoveel mogelijkheden had. De converter was aardig aan de prijs in die dagen, hij kostte zo'n 250 guldens, maar kon zich qua prijs aardig concurrerend opstellen tegen tussenringen die al snel 300 gulden kosten en minder flexibel zijn.

Hoe hebben ze dat ding toch uitgevonden

Heel toevallig . Iemandhet verhaal gaat dat ie op de balkan woonde en in de medische sector werkzaam was had een gewone teleconverter om duistere reden uit elkaar gehaald en bij assemblage per ongeluk het optische gedeelte achterstevoren in de tubus gezet. Gevolg was dat de converter niet meer werkte en retour Panagor ging.
Bij Panagor zag men stomtoevallig dat de verneukte teleconverter door de verkeerde assemblage verschrikkelijk bijziend was geworden, waarmee het idee van de macroconverter geboren was (bij de Vivitar versie moet het binnenwerk van de converter ook omgedraaid worden, berust dus op hetzelfde principe)
De macroconverter is dus uit onhandigheid geboren

Succesnummer van de Panagor macroconverter is niet alleen de bijziendheid, maar ook de doseerbaarheid van de bijziendheid. De converter kreeg een instelschroefgang waarmee met een 50mm traploos ingesteld kan worden tussen 1:10 en 1:1.

De converter is voor onder andere de volgende klassieke vattingen leverbaar:
  • Pentax K
  • Minolta MD
  • Olympus OM
  • Nikon Ai
  • Canon FD
  • Contax/Yashica
  • Konica
    Misschien dat ik een paar vattingen vergeten ben. Of de converter er ook voor M42 is weet ik zo snel even niet, p-draad was in die tijd nogal op zijn retour.

    Het gebruik
    Je gebruikt de converter bij voorkeur met een standaardlens(50mm). Op standje 1:1 vertraagt de converter ruim twee stops en doet slechts in lichte mate afbreuk aan de afbeeldingskwaliteit. Bedenk daarbij dat tussenringen bij 1:1 ook twee stops vertragen en de afbeeldingskwaliteit van een standaardlens ook niet bepaald goed doen.
    Voordeel van de macroconverter boven tussenringen is de langere beeldafstand, de converter lijkt zijn 'telewerking' niet bepaald kwijt te zijn, de combinatie met een 50mm werkt als een macrotele.

    Zet je er andere lenzen op dan een 50mm, dan kloppen de vertragingsfaktoren die staan aangegeven niet meer, met een tele worden de lichtverliezen aanzienlijk en de macrowerking een stukkie minder.

    Momenteel gaan ze op beurzen voor prijzen vanaf 15 eur van de hand
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 22 november 2004 @ 22:01:46 #183
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_23502770
    quote:
    Op maandag 22 november 2004 16:11 schreef Oceanonix het volgende:

    [..]

    Wat had jij er voor betaald??
    100 euro inclusief een normale lens, een groothoeklens en een Pentax ME Super
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      FOK!fotograaf maandag 22 november 2004 @ 22:11:01 #184
    73911 ultra_ivo
    pi_23503082
    quote:
    Op maandag 22 november 2004 22:01 schreef Rewimo het volgende:

    [..]

    100 euro inclusief een normale lens, een groothoeklens en een Pentax ME Super
    Bij een aantal andere stands heb ik 'm voor schappelijkere prijzen in de hand gehad, maar niet zo'n dumpprijs als jij ervoor betaald heb. Meer iets tussen de 50 en de 100 euro.

    Ivo
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 november 2004 @ 22:31:08 #185
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23503818
    quote:
    Op maandag 22 november 2004 22:11 schreef ultra_ivo het volgende:

    [..]

    Bij een aantal andere stands heb ik 'm voor schappelijkere prijzen in de hand gehad, maar niet zo'n dumpprijs als jij ervoor betaald heb. Meer iets tussen de 50 en de 100 euro.

    Ivo
    Nou let ik toch vrij aardig op het aanbod en de prijzen. Maar het genoemde optiekje (de SMC Pentax A 4.0/100mm macro voor Pentax KA vatting) ben ik er maar 1'tje tegengekomen, met het genoemde prijskaartje.
    Viel overigens op dat er voor macro-optieken behoorlijk gepeperde prijzen werden gevraagd. De Olympus Macro-Zuiko ging nauwelijks onder de 275.

    Er lijkt een schifting uitgebroken tussen de meer normale optieken en de specialiteiten. Uit eerstgenoemde stel je bijvoorbeeld een setje Olympus of Pentax samen voor as low as 80 eur.
    Voor dat bedrag kom je dan aan een Olympus OM30(met LED-scherpstelindicatie), een Zuiko 1.8/50mm, een topvreemdmerk 135 en 28mm (Panagor, Tokina of Sigma). Je hebt dan een setje waarmee je je fotografisch behoorlijk uit kunt leven en nog kwalitatief erg goeie plaatjes maakt ook.
    Neem je een body met een K-vatting en daarbij drie goeie optieken dan zou het nog voor 20 eur minder kunnen ook .

    Wil je daarentegen een setje met daarin een 24 en een 100mm dan moet er flink in de buidel getast worden, ipv 80 eur ineens een slordige 600 eur over de tafel rollen
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      maandag 22 november 2004 @ 22:50:14 #186
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_23504430
    Mooi verhaal Ouwesok

    Voor 15 euro laat ik em de volgende beurs ook niet staan
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      FOK!fotograaf maandag 22 november 2004 @ 23:08:45 #187
    73911 ultra_ivo
    pi_23504932
    Ik heb er nog een paar in M42 zien staan. Niet al te goed naar gekeken, ik doe eigenlijk niet aan macro, en dan is f4 voor mij wat te krapjes. De 4.0/150 heb ik ook nogal vaak gezien.
    Maar ik merk het wel bij 35mm objectieven. Ook al zo'n ongebruikelijke afstand. De 3.5/35 van Takumar kun je goed vinden, de 2.0/35 is een rariteit. Ik kan me nu voor de kop slaan dat ik de CZJ Flektogon 2.4/35 heb laten liggen in St. Petersburg zonder zelfs maar naar de prijs te vragen.
    De 1.9/85 van Takumar heb ik zelfs nog nooit gezien, laat staan de kans gehad 'm te kopen.
    Baggerobjectieven zijn heel makkelijk te krijgen. Een van m'n vaste stekkies in Aken heeft ze zelfs met dozen vol in 28 en 135mm. uiteraard geldt alles voor M42 wat ik hier schreef
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 november 2004 @ 23:34:40 #188
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23505659
    quote:
    Op maandag 22 november 2004 23:08 schreef ultra_ivo het volgende:
    Baggerobjectieven zijn heel makkelijk te krijgen
    Ik vind dat toch nog wel eens een probleem om een regelrecht stuk optische bagger te vinden. Van de optieken die ik de afgelopen tig jaar in handen heb gehad waren er eigenlijk maar een paar echt slecht. Het waren onder meer:
    - een Marexar 135mm, zat simpelweg geen scherpte in, zelfs scherp was nog onscherp.
    - een Pentor 28mm, had alleen in het centrum enige scherpte en contrast, scherpstellen was een drama met het ding
    - een Sun 135 waar van alles net iets te weinig in zat

    Met de rest was het bijzonder goed mogelijk om een goed plaatje te maken, alleen aan sommige moet je even wennen. Vooral in geval van Russische of Carl Zeiss Jena optieken is het niet iedereen gegeven om er fraaie plaatjes mee te maken, je moet ze leren bespelen.

    Zeker de optieken van de grote vreemdmerken(Panagor, Tokina, Sigma en Tamron) uit de jaren 80 konden zich zonder meer meten met merkoptieken en dus ook met de Takumars. Wat de vreemdmerken echter niet of beperkt hadden waren de 'specials' . Er zijn weliswaar 24mm's van de genoemde merken uit die heel erg goed presteerden, alleen nooit op grote schaal verkocht zijn.
    Panagor was het eerste vreemdmerk dat een 90mm macro maakte die in een beweging naar de 1:1 draaide zonder hulpmiddelen.

    Ik durf te stellen dat er de afgelopen dertig jaar geen technisch onbruikbaar objectief meer is gebouwd voor een kleinbeeldreflex.

    Het plastik dat soms in compactcamera's wordt gestoken is echter weer een verhaal apart
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      FOK!fotograaf dinsdag 23 november 2004 @ 07:31:57 #189
    48846 Xilantof
    I keep you in the holes
    pi_23508956
    Goedemorgen FOT
    Xilantof Flickrt
    foto-nerd
    pi_23508977
    goedemorgen.

    dacht ik gisteravond naar fotografie cursus tegaan, zit ik met mijn dochter in het ziekenhuis.
    Ze is van de pony afgvallen en heeft haar pols gebroeken. gelukkig heeft ze goed kunnen slapen.
    -->
    ik word er vrolijk van.
    -->
    http://www.surfrace.nl/index.php?r=50877
      FOK!fotograaf dinsdag 23 november 2004 @ 07:45:48 #191
    89055 CompuMess
    Bzzz ?!?
    pi_23508982
    Vanuit een wakker R&D lab: een goedemorgen retour !
    Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
    Fotooz
    - Fotowerk Indian Summer Festivals -
      Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 23 november 2004 @ 07:51:32 #192
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_23508994
    Goedemorgen

    Stil, dat is schrikken! Beterschap voor je dochter! Ze zal wel balen dat ze een poos niet kan rijden
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    pi_23509181
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 07:45 schreef CompuMess het volgende:
    Vanuit een wakker R&D lab: een goedemorgen retour !
    Vanuit een niet-wakker applicatiebeheerdershok: ook een goedemorgen
    hoewel ik graag nog even door had geslapen. Het is toch weer te laat geworden gisteravond

    Beterschap voor je dochter, stil
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      FOK!fotograaf dinsdag 23 november 2004 @ 09:13:26 #194
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_23509426
    GaAAAaAaaP... Wat ik als applicatiebeheerder vanochtend deed om een citrix farm weer wakker te krijgen weet ik niet, maar het werkt weer & ik kan weer even fokken. Als die *&^*&$^ files eindelijk weg zijn, moet ik weer pleitos. Heb net even het IR filter topique bekeken, en dat ziet er nice uit!
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
      Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 23 november 2004 @ 09:57:34 #195
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_23510012
    Ik hoorde vanmorgen alweer iets over 21 km file bij Almere
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      FOK!fotograaf dinsdag 23 november 2004 @ 10:09:06 #196
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_23510209
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 09:57 schreef Rewimo het volgende:
    Ik hoorde vanmorgen alweer iets over 21 km file bij Almere
    Den Haag - Utrecht stond net op een record van 21 km... Nu nog 'maar' 10 km langzaamrijdend.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
    pi_23510210
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 09:57 schreef Rewimo het volgende:
    Ik hoorde vanmorgen alweer iets over 21 km file bij Almere
    Ik hoorde iets over 31 of 32 km file . ik had er maar drie . In 35 minuten van Delft op kantoor in Gouda
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 23 november 2004 @ 10:15:19 #198
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_23510350
    Ik had helemaal geen file
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 november 2004 @ 10:24:04 #199
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23510503
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 10:15 schreef Rewimo het volgende:
    Ik had helemaal geen file
    Nee Ik had 'm......

    Na een kwartier vond ik de afrit Nijkerk toch echt gaan vervelen en ben nog maar even tien minuten naar knooppunt Hoevelaken gaan staan kijken.

    Goeiemorgen trouwens
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 23 november 2004 @ 10:36:36 #200
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_23510718
    Was ik al bang voor ja, moest meteen aan je denken toen ik die filemelding op de radio hoorde.
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')