abonnement Unibet Coolblue
pi_23449249
Als ik wil weten hoeveel DPI een plaatje is ........

ik vraag me af of dit mogelijk is, kan het ook niet vinden in adobe cs
iemand anders die ik ken zegt dat painshop pro dit wel aan kan geven

is het mogelijk om te zien hoeveel dpi een plaatje heeft?

WIKIPEDIA verteld mij dat:

'A digital image captured by a scanner or digital camera has no inherent "DPI" resolution until it comes time to print the image '

het geen wat ik al dacht / beweerde

[ Bericht 35% gewijzigd door I_LOVE_MATH op 20-11-2004 17:18:36 ]
pi_23449728
Bij Photoshop,
ga boven in het menu naar
- afbeelding
- afbeeldingsgrootte en daar kun je de breedte en de hoogt in pixels zien
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
pi_23449733
In photoshop, Image menu -> Image size. In het Document Size stukje vind je Width/Height/Resolution. Je kunt kiezen of je de resolutie in pixels/inch of pixels/cm wil hebben: pixels/inch ~ dots/inch = dpi

uitgaande van de engels-talige photshop
pi_23449750
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 17:31 schreef drdolittle het volgende:
Je was me voor
pi_23451658
nogmaals:

'A digital image captured by a scanner or digital camera has no inherent "DPI" resolution until it comes time to print the image '

http://en.wikipedia.org/wiki/DPI

leuk dat je aan kan geven hoeveel pixels er op een inch moeten zitten maar dan nog ..... ^^

kan je niet uit een bestaand (digitaal) plaatje concluderen hoeveel dpi het is!!
pi_23451959
DPI zegt helemaal niets. Een plaatje heeft gewoon een aantal pixels in de breedte en in de hoogte en die bepalen (samen met de kleurdiepte) de beeldkwaliteit. Maar hoeveel dots per inch je afdrukt is afhankelijk van de grootte waarop je het plaatje afdrukt en dat kan van alles zijn. Wat Wikipedia zegt klopt dus, er is geen inherente resolutie.

In sommige bestandformaten, zoals TIF, kun je wel een resolutie in DPI bewaren. Het enige voordeel daarvan is dat als je een plaatje inscant met een bepaalde resolutie, en jij of iemand anders hem met diezelfde resolutie afdrukt of op het beeldscherm weergeeft, het weergegeven plaatje weer exact de originele grootte heeft.
pi_23452056
nb: In PSP kun je een eventueel opgeslagen resolutie zien via Image > Image Information (Shift-I). PSP geeft de waarde aan in Pixels per Inch.
pi_23452165
DPI zegt niets? Mwoa... Ik druk graag dingen liever af in minimaal 300 dpi dan 72 dpi. Op het scherm maakt het geen verschil, maar op de afdruk wel...

Bij Paintshop Pro - afbeelding - Formaatwijzigen (Shift S) kun je zien hoeveel DPI je plaatje heeft en kun je het verhogen of verlagen...
pi_23452356
Maar bij scannen zit je wel vast aan een vast oppervlak (nl datgene wat je wil scannen). Je zit dan weer wel vast aan een "puntjes per oppervlak". Wikipedia geeft dat ook aan
quote:
...the DPI measurement is frequently misused. For instance, it is common for a scanner's sampling resolution to be specified in terms of DPI, though a more accurate measurement would be samples per inch.


DPI is idd meer bedoelt voor printen, voor het scherm zegt het niet veel.
pi_23465779
DPI is eigenlijk meer bedoeld voor drukken.
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
pi_23522565
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 19:20 schreef ScienceFriction het volgende:
DPI zegt niets? Mwoa... Ik druk graag dingen liever af in minimaal 300 dpi dan 72 dpi. Op het scherm maakt het geen verschil, maar op de afdruk wel...
Je haalt dingen door elkaar. Afdruk- en beeldschermresolutie heeft er niets mee te maken, het gaat hier om de 'resolutie van een plaatje'. Een plaatje van 1024x768 pixels blijft een plaatje van 1024x768 pixels, of je nu zegt dat zijn resolutie 72dpi of 300dpi is.
pi_23522993
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 18:57 schreef dvr het volgende:

[..]

Je haalt dingen door elkaar. Afdruk- en beeldschermresolutie heeft er niets mee te maken, het gaat hier om de 'resolutie van een plaatje'. Een plaatje van 1024x768 pixels blijft een plaatje van 1024x768 pixels, of je nu zegt dat zijn resolutie 72dpi of 300dpi is.
Maar als je omgekeerd redeneert maakt het wel uit. Als je een afbeelding van 25 bij 25 cm wil drukken, dan is dat een verschil van 720x720 pixels tov 3000x3000 pixels. Als het origineel van een scanner komt en een oppervlakte van 50x50 cm heeft, dan ga je niet met 25 samples per inch scannen.

en let ook op de PI
pi_23527181
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 18:57 schreef dvr het volgende:
Je haalt dingen door elkaar. Afdruk- en beeldschermresolutie heeft er niets mee te maken, het gaat hier om de 'resolutie van een plaatje'. Een plaatje van 1024x768 pixels blijft een plaatje van 1024x768 pixels, of je nu zegt dat zijn resolutie 72dpi of 300dpi is.
Ik haal geen dingen door elkaar hoor. Jij bent degene die over "dimensies" praat en da's heel wat anders. Dat is de afmeting van het plaatje, niet de DPI, war de TS het over heeft. Als je plaatje van 1024 x 768 hebt met een lage DPI, dan is de printkwaliteit vele malen minder dan wanneer de DPI 300 is.

De minimale dpi voor een fatsoenlijke print is dan ook 150 DPI, maar 300 of hoger wordt aangeraden.
pi_23527540
quote: Als je plaatje van 1024 x 768 hebt met een lage DPI

plaatjes kennen geen DPI.. en dit verhaal is o zo simpel, we kunnen met z'n allen moeilijk gaan zitten lullen, als iedereen het wiki/dpi gedeelte nou eerst eens even doorneemt alvorens je hier post ..

scheelt ons allen tijd.
pi_23527878
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 21:52 schreef ScienceFriction het volgende:

Als je plaatje van 1024 x 768 hebt met een lage DPI, dan is de printkwaliteit vele malen minder dan wanneer de DPI 300 is.
Nee, je snapt het nog steeds niet. Of er in de header van dat beeldbestand nou staat dat het 100dpi of 300dpi is maakt niets uit want het is nog steeds 1024x768 pixels. Een plaatje hééft geen resolutie. Een plaatje heeft alleen een aantal pixels in de hoogte en de breedte, en welke dpi daar bij hoort weet je pas als je weet hoe groot je hem gaat afbeelden. Van die afbeelding kun je dan zeggen dat die een bepaalde resolutie in DPI/PPI heeft.

Als je in afmetingen denkt kan DPI handig zijn als rekeneenheid. In het voorbeeld hierboven, waarin een afbeelding van 50x50cm gescand en op 25x25 gedrukt wordt, weet je dat je bij het scannen de helft van de drukresolutie kunt aanhouden. Als je op 1200dpi gaat drukken volstaat theoretisch een 600dpi scan voor een optimaal resultaat. Maar als je die scan eenmaal gemaakt hebt kun je van dat plaatje niet zeggen dat het 600dpi is. Het had immers net zo goed een object van 100x100 op 300 dpi kunnen zijn en dan was het exact hetzelfde plaatje geweest. Het antwoord op de vraag van TS, welke resolutie een plaatje heeft, is dus precies zoals Wikipedia zegt: een plaatje hééft geen inherente resolutie.
pi_23529233
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 22:14 schreef dvr het volgende:
Nee, je snapt het nog steeds niet.
pi_23529355
dvr heeft gelijk.
pi_23529453
Yep.

Toevoeging: als het plaatje zich op je scherm bevindt, dan heeft het de DPI van je scherm (meestal zo tussen 72-96). DPI zegt dus iets over de context waarin het plaatje zich bevindt, en niet over het plaatje zelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')