Na leuke reacties op m'n
velgenkeuze-topic over deze auto heb ik maar besloten om er een speciaal project-topic voor op te zetten. Het lijkt me leuk om alle reacties die jullie op de auto en op de plannen hebben door te lezen, en ik zal proberen om overal op in te gaan.
De Informatie:
De Basis:Auto: 1986 Oldsmobile Cutlass 442
Motor: Chevrolet 350 ZZZ Crate Engine (5.7 Liter). De ZZ reeks is een high performance GM motorenlijn, een soortgelijke motor werd gebruikt voor de Corvette, weet niet helemaal
zeker of dit voor de nieuwe generatie Corvettes nog steeds het geval is.
Vermogen: 350pk / 530Nm koppel gemeten met 92 octaan benzine (standaard in VS)
Versnellingsbak is versterkt, orgineel afkomstig uit een Chevrolet Monte Carlo SS. 4 traps automaat, maar hoeveelheid gebruikte versnellingen is apart te selecteren (handig voor dragraces!)
De auto is lichtelijk verlaagd, Koni schokdempers rondom. Dit is vooral gedaan om het veel lichtere gewicht van de ZZZ motor te compenseren in vergelijking met het standaard blok.
Gewicht: ±1500kg
Lengte: 5.09m
Breedte: 1.82m
Probleempjes:De auto was van mn pa, maar hij had m al 3 jaar stilstaan in een garage box. Wonderwel startte hij (met een vers opgeladen accu) in 1 keer! Helaas bleef het niet zo rooskleurig.
Het vochtige klimaat heeft ervoor gezorgd dat de bekleding van het plafond is gaan hangen, een veel voorkomend probleem bij deze auto.
Ook was één van de uitlaatspruitstukken zo lek als een mandje. Omdat de motor niet in de auto hoort, zijn er bijna geen passende headers voor te vinden. Dus heb ik zelf gietijzeren spruitstukken van een eind jaren '70 Chevrolet Camaro Iroc-Z aangepast door de poorten compatible te maken met de poorten van het motor blok. Dit zijn zogenaamde D-ports, wat inhoudt dat ze de vorm van een D hebben in plaats van een afgrond vierkantje.
Pimp my Ride:Omdat de velgen die nu op de auto zitten niet bepaald mijn smaak zijn ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam uit op de grote Wire Wheels die nu een rage in de VS zijn. Ik ga voor 18 inch velgen, omdat het natuurlijk wel een beetje bij het formaat van de auto moet passen. 20 Inch vind ik net iets te over-the-top staan.
Omdat de meeste amerikanen een vreemd formaat radio hebben heb ik het internet afgestruind op zoek naar een dubbel-din (2 radio’s op elkaar-formaat)radio die de standaard radio kan vervangen. Ik ben uitgekomen op het volgende pioneer model:
Ter vervanging van:
Ook heb ik kick-panels gevonden voor wat extra speakers:
Voor de rest heb ik me nog niet echt verdiept in de audio-stuff.. als iemand hier een handige kijk-en-leer site voor kent zou dat geweldig zijn.
Dit is het wel zo’n beetje voor op de korte termijn, langere termijn ideeën zijn o.a.:
- Airride suspension
- Bolt-on supercharger
- Tuningspakket van GM kopen voor motor, waarmee het vermogen op ±525 pk komt.
Alle ideeën, suggesties, lieve, stoute, ondeugende en sensuele reacties zijn meer dan welkom!
En excuses voor de kwaliteit van de pics, heb ze genomen met mn phone.