abonnement Unibet Coolblue
pi_23320789
Klinkende overwinning voor de Toyota Prius

De 58-koppige jury van de Auto van het Jaar heeft massaal de Toyota Prius met zijn milieuvriendelijke hybrideaandrijving omarmd en tot winnaar uitgeroepen. Verpletterend nota bene, de Prius nam bijna 140 punten voorsprong op nummer twee, de Citroën C4.

UITSLAG & PUNTEN
1. Toyota Prius - 406
2. Citroën C4 - 267
3. Ford Focus - 228
4. Opel Astra - 180
5. Renault Modus - 151
6. Peugeot 407 - 135
7. BMW 1-serie - 83

Het is de tweede keer dat Toyota de titel wint, in het jaar 2000 mocht de Yaris zich met het predikaat Auto van het Jaar sieren. Een eerdere versie van de Prius deed overigens al mee in 2001, maar toen moest de Toyota de Ford Mondeo en de Alfa 147 (winnaar) met overigens een gering puntenverschil laten voorgaan. Van de nieuwe, aanzienlijk verbeterde versie van de Prius was de jury kennelijk veel meer onder de indruk dan toen in 2001, want ondanks zware tegenstanders als de erg goede Citroën C4 en Ford Focus scoorde hij een aanzienlijke voorsprong.

Heel anders verliep het met de BMW 1-serie. Een gedurfde poging van de Beierse fabrikant door te dringen in het segment dat door de Mégane, Focus, Golf en Astra gedomineerd wordt. Premium brand, opvallend gestileerd en welbewust wat binnenruimte inleverend ten gunste van achterwielaandrijving. Enkelingen uit Oostenrijk en Tsjechië waren zo van de kleine BMW gecharmeerd dat ze hem 6 van de in totaal 25 punten gaven, maar wat betreft het totaal dringt zich toch deze vaststelling op: de 1-serie is de grote verliezer van deze verkiezing. Hij sprokkelde slechts 83 punten bij elkaar en dat is heel erg weinig.

Citroën mag zonder meer trots zijn op zijn mooie tweede plaats. Op twee Italianen na gaven alle juryleden hem punten10 vonden hem zelfs een winnaar. Hij scoorde zijn tweede plek met 267 punten, met ruime voorsprong op de Focus. Er zijn in het verleden auto’s met minder of nauwelijks meer punten winnaar geworden, zoals de Panda in 2004 (281 punten) en de Alfa 147 in 2001 (238). Aan het overwinnaarpotentieel van de C4 hoeft dus absoluut niet getwijfeld te worden, hij had, zo zou je bijna kunnen zeggen, één grote pech: dat de Prius meedeed.

Bron: Autovisie Preview.


Onvoorstelbaar dit, hoe kan de 1-serie zo weinig punten krijgen? En eindigen die andere prullen zoveel hoger? Alleen in de C4 zag ik nog wel wat.
Only the good die young.
pi_23321111


140 punten meer, is best veel

Gelukkig heeft techniek het gewonnen deze keer, want de Prius is niet mooi.
Waarom staat de BMW 1 er trouwens tussen
pi_23321194
quote:
Op maandag 15 november 2004 01:26 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:


140 punten meer, is best veel

Gelukkig heeft techniek het gewonnen deze keer, want de Prius is niet mooi.
Waarom staat de BMW 1 er trouwens tussen
Die techniek was er in 1997 ook al in de vorige Prius en dat was ook al een gedrocht, dus dan had de jury hem toen maar moeten laten winnen.

En waarom de BMW 1 ertussen staat?
Omdat het een van de beste nieuwe auto's is van dit jaar. Ik begrijp er dan ook totaal niks van waarom de 1 zo weinig punten gekregen heeft en grijze muizen zoals Astra, Focus, Modus en 407 veel meer. Ik begin sterk te twijfelen aan de deskundigheid van die internationale jury....
En al helemaal aan de criteria die ze hanteren.

In een poll onder de lezers van Autovisie die de afgelopen weken op hun site stond, had de 1-serie een ruime voorsprong op achtereenvolgens de C4 en de Prius.
Lijkt me dus dat de uitslag van deze verkiezing geen goede weerspiegeling is van mening van de gewone auto-enthousiasteling. In Nederland dan tenminste, in de andere deelnemende landen ligt dat wellicht anders, maar hoeveel verschil kan daarin zitten?
Only the good die young.
pi_23321619
Whahahaha, geeft weer finaal aan hoe het ervoor staat met verkiezingen.

De X3 blaast in bv Duitsland en Zwisterland van de weg, rijden er ontiegeeeelijk veel, en Prius verkopen zijn zeer zwaar dramatisch.

1 Serie, kheb geen idee wat dat wordt. Die Citroen C3 zie je iig veel rijden, geen idee of C4 aan gaat slaan, Astra H gaat goed, Golf V loopt achter, maar geniaal....

De Prius. Soort van PaPaul dat de TV recensenten prijs wint. Kijkt ook geen hond naar. Raar hoe zover uiteen kan liggen.....
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_23321672


Mooi is anders
pi_23321879
Maar wel zuinig
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 15 november 2004 @ 03:50:25 #7
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_23321961
de 1 krijgt weinig punten omdat die doppies er waarschijnlijk nog niet in gereden hebben
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 15 november 2004 @ 05:33:43 #8
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_23322117
Wat een draak van een auto zeg...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  maandag 15 november 2004 @ 07:34:05 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_23322291
het is geen schoonheid maar dik verdient, absoluut, ik heb er ooit een weekje in mogen rijden, briljante auto, die de huidige stand van de hybride techniek prachtig weergeeft

@PNG: verkoop cijfers tellen niet mee (ze moeten alleen een minimum aantal verkocht hebben), de jury kijkt veel naar vernieuwing, en daar voldoet de prius meer dan voldoende aan. De volksprijs zullen we maar zeggen, daar hebben we de autoweek 1 trofee (ofzo voor) daar wint meestal de meest burgelijke auto)

@ Catch22: alle juryleden rijden in alle auto's.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_23322313
Tja...de Prius is een Toyota, dus wat dat betreft ben ik als Toyota-man wel blij dat ie gewonnen heeft, maar als het gaat om design dan vind ik de C4 mooier.

Kunnen ze beide auto's niet combineren? Een hybride C4.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
  maandag 15 november 2004 @ 07:48:48 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_23322344
qua design is de C4 absoluut mooier, vooral de 3 deurs is een snoepje, maar goed ik vind het an sich bijzonder dat de jury gekozen heeft voor een niet alledaags voertuig, en niet een massa product wat zich alleen door design onderscheid van de rest.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 15 november 2004 @ 10:35:30 #12
62338 Maxster4th
...Are You Kiddin' Me...
pi_23324027
Ik vind het een goed signaal richting autofabrikanten dat er nu dus ook op innovatieve techniek gelet wordt (techniek is weliswaar wat ouder, maar toch). Daarbij vind ik het model niet afzichtelijk, zoals de vorige prius was. Alleen jammer voor mijn, enigzins bevoordeelde, smaak is dat de 407 niet gewonnen heeft.
Soms zegt stilte meer dan 1000 woorden kunnen
  maandag 15 november 2004 @ 11:41:33 #13
106856 MociN
Live your own legend
pi_23325254
Alhoewel ik de Toyota Prius een afschuwelijke auto vind, is technisch gezien deze hybride techniek natuurlijk een enorme plus.
pi_23325262
Wat een grafbak .
slettebak [@] gmail.com
pi_23325318
Ik had niet gedacht dat ik het ooit nog zou zeggen.

Maar van mij mocht de citroën wel winnen eigenlijk, vind de prius echt niks, beetje voor de wannabe zelfbewuste mens, want totaal hybride kan je het nou niet echt noemen.
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
  maandag 15 november 2004 @ 12:06:23 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_23325695
ehmm, Thermo hoe kan een auto meer hybride zijn dan een Prius ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_23325895
quote:
en Prius verkopen zijn zeer zwaar dramatisch
Jaja... zwaar goed ja! De nieuwe Prius verkoopt juist beter dan ze hadden verwacht

Ik vind het terecht! Jullie kijken wel érg alleen naar het design zeg.. de technologie is natuurlijk veel belangrijker! Ja dat hadden ze ook eerder, maar nu klopt het plaatje beter enz

1. Toyota Prius << Uitstekende technologie in een redelijk normaal jasje (het slaat iig aan)
2. Citroën C4 << Dat stuur, het trillen van de stuur, meedraaiende koplampen en design
3. Ford Focus << Rijdt uitstekend, voldoende ruimte, goeie materialen en fatsoenlijke prijs. Maar voegt verder niks toe
4. Opel Astra << Zie Focus
5. Renault Modus << leuk, happy design, handige achtergedeelte en klep. Maar voegt ook niet veel toe
6. Peugeot 407 << Moet het hebben van zijn design en goeie rijeigenschappen. Maar krap en zwaar
7. BMW 1-serie << Enige RWD in zijn klasse, supergoede sportieve rijeigenschappen. Maar te duur en te krap
Kijk eens!...... kijk je al....? En nu dan..? En straks dan..? Hm...?
  maandag 15 november 2004 @ 12:20:45 #18
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_23325944
BMW 1 is veel te duur. En ook qua design niet fantastisch. No way dat dat een betere keuze was geweest.
  maandag 15 november 2004 @ 12:26:36 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_23326047
BMW 1 was een slechte keuze geweest, voor mijn gevoel ging het tussen de C4 en de Prius.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 15 november 2004 @ 12:45:46 #20
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_23326416
Ik heb met een prius gereden toen mijn acrina op onderhoud was en ik kan je garanderen dat die wagen enorm goed rijd. Verder zou ik wel eerder gaan voor een avensis want ik vind de prius van buiten nu ook niet echt het van het maar ... het is een goede wagen daar bestaat geen twijfel over.
-.,.-°--&gt; MultiBox Your software and solutions partner. &lt;--°-.,.-
-.,.-°--&gt; Young and Safe on the Road &lt;--°-.,.-
pi_23326486
quote:
Op maandag 15 november 2004 02:32 schreef PNG het volgende:
Whahahaha, geeft weer finaal aan hoe het ervoor staat met verkiezingen.

De X3 blaast in bv Duitsland en Zwisterland van de weg, rijden er ontiegeeeelijk veel, en Prius verkopen zijn zeer zwaar dramatisch.

1 Serie, kheb geen idee wat dat wordt. Die Citroen C3 zie je iig veel rijden, geen idee of C4 aan gaat slaan, Astra H gaat goed, Golf V loopt achter, maar geniaal....

De Prius. Soort van PaPaul dat de TV recensenten prijs wint. Kijkt ook geen hond naar. Raar hoe zover uiteen kan liggen.....
In Japan en Amerika wordt de Prius goed verkocht.
In Europa is de Prius zijn target ook al ruim voorbij, en in NL werd deze auto in het 1ste kwartaal al meer verkocht dan dat de fabriek en de importeur als doel hadden.

Overigens heeft Toyota ook al powerplant of the year gewonnen met deze techniek, dus auto van het jaar erbij, is best leuk

Ik snap niet waarom ze in Europa deze auto verkopen, aangezien in Japan de meeste Toyota's ook gewoon als hybride verkrijgbaar zijn (Previa, Fielder, RX300, Corolla enz.) Misschien komt daar binnenkort wel verandering in
quote:
Op maandag 15 november 2004 11:45 schreef Thermo het volgende:
Ik had niet gedacht dat ik het ooit nog zou zeggen.

Maar van mij mocht de citroën wel winnen eigenlijk, vind de prius echt niks, beetje voor de wannabe zelfbewuste mens, want totaal hybride kan je het nou niet echt noemen.
pure onzin.
Ik heb in de stad, gewoon de complete tijd op de electro motor gereden (met remmen worden de accu's ook weer opgeladen).
Wel geinig om te zien, hoe die mensen schrikken als er ineens een auto zonder geluid langs rijdt
pi_23327030
quote:
Op maandag 15 november 2004 12:48 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]


pure onzin.
Ik heb in de stad, gewoon de complete tijd op de electro motor gereden (met remmen worden de accu's ook weer opgeladen).
Wel geinig om te zien, hoe die mensen schrikken als er ineens een auto zonder geluid langs rijdt
?
de elektromotor assisteert de brandstofmotor _lees_ ik overal, en dan krijg je een verbruik van 1 op 17 jeuj, wat een wereldschokkend nieuws. ( theoretische verbruik van 1 op 23 haalt ie niet )
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
  maandag 15 november 2004 @ 13:26:39 #23
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_23327183
Meest lelijke auto van het jaar ooit....

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_23327222
quote:
Op maandag 15 november 2004 13:26 schreef Herr.Flick het volgende:
Meest lelijke auto van het jaar ooit....

toch jammer dat je meteen over uiterlijk begint.... oppervlakkig ventje
en toen.....
pi_23327265
quote:
Op maandag 15 november 2004 12:18 schreef Ahura het volgende:

[..]

Jaja... zwaar goed ja! De nieuwe Prius verkoopt juist beter dan ze hadden verwacht

Ik vind het terecht! Jullie kijken wel érg alleen naar het design zeg.. de technologie is natuurlijk veel belangrijker! Ja dat hadden ze ook eerder, maar nu klopt het plaatje beter enz

1. Toyota Prius << Uitstekende technologie in een redelijk normaal jasje (het slaat iig aan)
2. Citroën C4 << Dat stuur, het trillen van de stuur, meedraaiende koplampen en design
3. Ford Focus << Rijdt uitstekend, voldoende ruimte, goeie materialen en fatsoenlijke prijs. Maar voegt verder niks toe
4. Opel Astra << Zie Focus
5. Renault Modus << leuk, happy design, handige achtergedeelte en klep. Maar voegt ook niet veel toe
6. Peugeot 407 << Moet het hebben van zijn design en goeie rijeigenschappen. Maar krap en zwaar
7. BMW 1-serie << Enige RWD in zijn klasse, supergoede sportieve rijeigenschappen. Maar te duur en te krap
Kan ik me helemaal in vinden. Terechte winnaar gewoon, de Prius, en Toyota kennende is de kwaliteit ook beter dan van de andere 6.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')