Een kwestie van regelmatig het Cargonieuws bijhouden, dan kom je het wel tegen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:47 schreef Klonk het volgende:
[..]
ik heb alleen een vraagje, ik zie als noob door de bomen het bos niet meer, waar op die site kan ik dat soort mededelingen vinden ?
DDAR:quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je hebt twee soorten DD-AR: vier rijtuigen met loc, en drie rijtuigen met motorrijtuig. 't Wordt allebei DD-AR genoemd voor zover ik weet.
mDDM is alleen het motorrijtuig. In den beginne was er DD-AR in twee series, zoals Lucske schrijft; DDM-2 en DDM-3. Verschil met DDM-1 uit 1984: vaste stammen van drie of vier rijtuigen DD-AR, getrokken of geduwd door een 1700-loc. DDM-1 kende geen stammen met een stamnummer, en had geen vaste trekkracht (een op dat moment in de omloop gestelde 1600 nam de sleep DDM-1 mee). DDM-2 en DDM-3 werd geleverd van 1991 tot 1993. Vervolgens werden halverwege de jaren '90 de 1100, 1200 en 1300 locs buiten dienst gesteld. De vervanger waren (ongeveer) 50 1700'en die vrij werden gemaakt uit de DD-AR dienst door de aanschaf van 50 motorrijtuigen mDDM (eerste geleverd in 1996 o.i.d.). DD-AR blijft echter DD-AR, namelijk dubbeldekkers voor het agglo-regio verkeer.quote:
Gelukkig is het de motor... en niet door een malloot aangestoken. Maar goed, weer een trein uit de running...quote:Brand in trein op station Tiel
Uitgegeven: 23 maart 2005 17:56
Laatst gewijzigd: 23 maart 2005 21:59
TIEL - Op het station van Tiel heeft woensdag kort brand gewoed in de motor van een treinstel. Alle inzittenden wisten de trein ongedeerd te verlaten, aldus een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. De brandweer heeft het vuur geblust.
De precieze oorzaak van de brand was woensdag nog niet bekend, maar ProRail gaat uit van een technisch probleem. Het treinverkeer tussen Geldermalsen en Tiel en tussen Arnhem en Tiel werd stilgelegd. Reizigers kregen te maken met vertragingen van meer dan een uur. Tegen half zeven kwam het treinverkeer weer op gang.
Bron: http://www.nu.nl
Daar ben je dan als Noorderling mooi klaar mee ja... Ik krijg meer en meer het idee dat die provincies echt geen flauw idee hebben waarmee ze bezig zijn door dit soort eisen te stellen...quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:53 schreef Alexxxxx het volgende:
<knip>---
Uit de Leeuwarder Courant...
De conclusie die ik uit dit bericht trek: de desbetreffende journalist heeft nog nooit in een light rail trein gezeten.. Verwend
M.a.w.: we zijn een heilloze weg ingeslagen door de verantwoordelijkheid voor het OV bij de provincies te leggen. Dat van die bussen is helemaal debiel natuurlijk...quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:26 schreef Alexxxxx het volgende:
Prestige he... Als het maar mooie plaatjes oplevert voor in de folders... En ondertussen rijden er amper nog bussen... En de bussen die rijden donderen van ellende uit elkaar, omdat bussen toch maar 6 jaar oud mogen zijn, wordne ze tegenwooridg ook zo gebouwd dat ze na 6 jaar ook echt op zijn maw: een bus met bouwjaar 1980 is op dit moment vaka in betere staat dan een bus met bouwjaar 2000
quote:Leeuwarden, 2005/3/30
De komende vijftien jaar zal de combinatie Arriva/NoordNed het vervoer verzorgen op de zes Noordelijke treintrajecten en een deel van het traject in Noord Duitsland. Op 30 maart 2005 hebben de provincies Fryslân en Groningen de uitslag van de aanbestedingsprocedure bekendgemaakt. Hiermee hebben Arriva/NoordNed een contract binnengehaald met een totale waarde van ¤ 750 miljoen. Vanaf september 2007 zullen fonkelnieuwe treinen in het gebied gaan rijden. NoordNed verzorgt op dit moment het treinvervoer in de twee Noordelijke provincies: sinds mei 1999 in Fryslân en sinds juni 2000 in Groningen.
In de nieuwe concessieperiode, die op 11 december 2005 ingaat, zal de combinatie Arriva/NoordNed vele verbeteringen voor de reizigers realiseren. Ook wordt op diverse lijnen het voorzieningenniveau uitgebreid.
Nieuwe treinen
In november 2006 rijdt de eerste nieuwe trein in het Noorden op het traject Groningen – Nieuweschans – Leer, waardoor er een doorgaande verbinding ontstaat. Uiterlijk september 2007 rijden er op alle lijnen nieuwe treinen.
Wanneer alle nieuwe treinen rijden, wordt de dienstregeling uitgebreid: doordat de treinen sneller kunnen, wordt de reistijd korter en zal op een aantal tussenliggende stations vaker gestopt worden, namelijk op de stations Deinum, Grijpskerk en Zwaagwesteinde.
De nieuwe treinen hebben in ieder geval de volgende eigenschappen:
- comfortabel, geluidsarm en air-conditioned;
- de vloerhoogte van de trein is gelijk aan de perronhoogte;
- brede toegangsdeuren met een automatisch uitschuifbare trede;
- de eerste treinen in Nederland die volledig toegankelijk zijn voor minder validen, zonder dat zij hulp nodig hebben bij in- en uitstappen;
- diverse informatiedisplays aan binnen- en buitenzijde;
- camerabewaking.
De definitieve keuze voor een treintype wordt in overleg met de opdrachtgevers en de vertegenwoordiging van de reizigers (ROCOV en het Consumentenplatform) gemaakt. In Duitsland wordt de hoogte van het perron aangepast in verband met toegankelijkheid voor minder valide reizigers.
Rondom de feestelijke introductie van de nieuwe treinen worden er kortingsacties voor reizigers georganiseerd.
OV-chipkaart
Op 1 januari 2006 staat de invoering van de chipkaart gepland voor de trein (eind 2007 voor de bus). Op dat moment kan Arriva/NoordNed actief marketingbeleid voeren. Zo wil Arriva/NoordNed een ‘dalurentarief’ invoeren, waarbij op werkdagen voor 7.30 uur, tussen 09.00 en 14.00 uur en na 19.00 uur en in de weekenden een korting geldt van 10% tot 30%. Ook dit gebeurt in overleg met de opdrachtgever en de vertegenwoordiging van de reizigers.
Voordeelkaarten
Voor uitstapjes met het gezin wordt een gezinsdagkaart geïntroduceerd. In de weekenden en in de maanden juli en augustus de gehele week, kunnen gezinnen voor een voordelig tarief met de treinen van Arriva/NoordNed reizen.
‘Voor de wind’
Een speciaal arrangement bestaande uit een enkeltje voor een persoon en een fiets, met daarbij fietsroutekaarten, zorgt ervoor dat de reiziger altijd voor de wind kan fietsen. De route met tegenwind legt de reiziger af in de trein, met de fiets op het balkon. De route ‘met de wind mee’ legt de reiziger af op de fiets.
Comfort in de sneltrein
In de sneltrein Groningen – Leeuwarden komen stiltecoupés. En de koffie komt terug in de sneltrein, in de vorm van een koffieschenker. Deze koffieschenker rijdt de kan koffie niet op een karretje door de trein, maar hij draagt de koffiekan op de rug. Na een jaar bepaalt het klantenoordeel of de koffieschenker blijft.
Sociale Veiligheid
Arriva/NoordNed zet zich op veel manieren in voor het vergroten van (het gevoel van) de sociale veiligheid. Op de stations in Leeuwarden en Groningen zal tijdens de treindienst altijd een medewerker van Arriva/NoordNed aanwezig zijn, voor toezicht en service. ’s Nachts, wanneer er geen treinen rijden, wordt er gesurveilleerd.
In het ontwerp van de nieuwe trein zal rekening gehouden worden met (het gevoel van) sociale veiligheid. Alle treinstellen zijn voorzien van camera’s en naast iedere deur is een noodknop, waarmee de reiziger direct contact krijgt met de bestuurder. Daarnaast zijn de treinen heel transparant: het raamoppervlak is groot en ook de tussenwanden zijn van beveiligd glas.
Reisinformatie
Actuele reisinformatie per station, kan een reiziger straks ontvangen op de mobiele telefoon. Arriva/NoordNed ontwikkelt een SMS-service waarbij de reiziger een stationscode smst, en vervolgens de actuele informatie over de vertrek- en aankomsttijden per SMS ontvangt, van de treinen op dat betreffende station.
Inselzüge
’s Zomers gaat er vrijdags en zaterdags twee keer per dag een doorgaande trein van Leer naar Harlingen v.v. rijden, met in Harlingen aansluiting op de boot van en naar Terschelling. Reizigers tussen Harlingen en Leer hoeven dan niet over te stappen in Leeuwarden en Groningen. De eerste Inselzüge rijdt in de zomer van 2007.
Meer OV-fietsen en treintaxi’s
Op dit moment zijn er OV-fietsen te huur in Leeuwarden en Groningen. Vanaf december 2005 is de OV-fiets ook te huur in Sneek en Winschoten. Wanneer deze uitbreiding een succes wordt, komen ook OV-fietsen in Delfzijl, Franeker en Harlingen. Een OV-fiets is te huur op locaties dichtbij stations. Met een speciale OV-fietspas is deze huurfiets mee te nemen.
Naast een treintaxi in Harlingen, Sneek, Delfzijl en Winschoten, zal Arriva/NoordNed ook zorgen voor een treintaxisysteem in Franeker en Hoogezand-Sappemeer. In de zomermaanden komt er een treintaxisysteem in het watersportgebied in Fryslân: de Friese Merentaxi.
Mobiele stations
Een bijzondere innovatieve ontwikkeling vormt het mobiele station, dat in korte tijd opgebouwd, gedemonteerd of verplaatst kan worden. Deze mobiele stations kunnen gebruikt worden om de ontwikkeling van een nieuw station of verplaatsing van een station in de praktijk te toetsen. Op deze manier kan een meer weloverwogen beslissing over nut en noodzaak van dergelijke infrastructurele projecten worden genomen. Verder kunnen ze worden ingezet bij evenementen.
Alsof treinen als ze sneller kunnen overal ook sneller zullen rijden. De TGV rijdt in Nederland niet voor niets 140 op de meeste stukken... Volgens mij kun je alleen tussen Groningen en Leeuwarden harder dan de Wadlopers nu mogen. De rest blijft 100 als ik me niet vergis. 't Enige voordeel dat je hebt met die snellere treinen, is als ze snel optrekken en afremmen.quote:Wanneer alle nieuwe treinen rijden, wordt de dienstregeling uitgebreid: doordat de treinen sneller kunnen, wordt de reistijd korter en zal op een aantal tussenliggende stations vaker gestopt worden, namelijk op de stations Deinum, Grijpskerk en Zwaagwesteinde.
Lighttrain is niet per definitie kut, het kan een manier zijn om nu onrendabele trajecten toch op een rendabele manier te exploiteren. Dat het voor de overheden een toverwoordje is geworden, is wel hoogst vervelend.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:32 schreef Alexxxxx het volgende:
Light rail is per definitie kut, ook al hebben de journalisten hier dat niet in de gaten..
Verwacht dus geen bijzondere trein of zo, maar gewoon zo'n dertien in een dozijn klote lightrail diesel.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:32 schreef Alexxxxx het volgende:
Vandaag uitegebreid artikel in de Leeuwarder courant. Verder neit gelezen. Light rail is per definitie kut, ook al hebben de journalisten hier dat niet in de gaten.. Maar ze hebben dus keus uit 4 typen, gaan binnenkort aan het bestellen en verwachten die treinen in 2007 op de rails te hebben.. Dus het zal wel 2010 worden voor ze echt rijden...
Dat wordt er ook niet mooier op...quote:Oh ja, de naam NoordNed gaat verdwijnen als gevolg van deze aanbesteding, omdat het niet meer rendabel was het in een aparte BV te houden. Het worden dus lightrailtreinen met Arriva striping...
quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:42 schreef the_disheaver het volgende:Is er al meer info over de treinen? spec of afbeeldingen?
Daaruit kun je opmaken dat er nog geen definitieve keuze is gemaakt, dus hoe kunnen er al "specs of afbeeldingen" zijn?quote:De definitieve keuze voor een treintype wordt in overleg met de opdrachtgevers en de vertegenwoordiging van de reizigers (ROCOV en het Consumentenplatform) gemaakt. In Duitsland wordt de hoogte van het perron aangepast in verband met toegankelijkheid voor minder valide reizigers.
Je bedoelt: "lightrail zou niet per definitie kut hoeven te zijn".quote:Op donderdag 31 maart 2005 20:09 schreef Lucske het volgende:
[..]
Lighttrain is niet per definitie kut, het kan een manier zijn om nu onrendabele trajecten toch op een rendabele manier te exploiteren. Dat het voor de overheden een toverwoordje is geworden, is wel hoogst vervelend.
Neem een willekeurige foto van Talent of Lint en plak er het Arriva-logo op. That should do.quote:Op donderdag 31 maart 2005 20:12 schreef Lucske het volgende:
[..]
[..]
Daaruit kun je opmaken dat er nog geen definitieve keuze is gemaakt, dus hoe kunnen er al "specs of afbeeldingen" zijn?
Lijkt alleen niet echt als ze dan dat Stadler-ding kiezen .quote:Op donderdag 31 maart 2005 20:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Neem een willekeurige foto van Talent of Lint en plak er het Arriva-logo op. That should do.
Cool! Een diesel TGV!quote:Op donderdag 31 maart 2005 22:47 schreef Carport het volgende:
In de OV Nieuwsbrief stond dit plaatje. Zo te zien een mobiel station, maar die trein daarachter
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |