abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23013445
Elfsteden-legende Augustin overleden
SNEEK - Elfstedentocht-legende Willem Augustin is gisteren op 81-jarige leeftijd in het ziekenhuis van Sneek overleden. De Amsterdammer, die vlak bij het schaatsmuseum in Hindeloopen woonde, reed sinds 1941 alle edities van de Tocht der Tochten.

In het boek 'De Mannen van 63' geven Jurryt van de Vooren en Marnix Koolhaas het boeiende relaas weer van zijn debuut bij de Elfstedentocht in de oorlog. Augustin, een leven lang overtuigd communist, miste de trein naar Leeuwarden.

Hij besloot toen maar op de fiets over de onverlichte, besneeuwde wegen en de Afsluitdijk naar de Friese hoofdstad te gaan om mee te kunnen schaatsen. ,Ik koos de breedste weg, dacht dat dat 'm moest zijn'', zei hij tijdens een radiodocumentaire.

Tussen twaalf uur 's nachts en vier uur 's ochtends mocht niemand zich op straat begeven, ook geen schaatsenrijders. Augustin werd op de door Duitsers zwaar bewaakte Afsluitdijk aangehouden, maar toen hij de bezetter zijn schaatsen toonde, mocht hij doorrijden.

Anders liep het in Franeker, waar hij wel werd gearresteerd door de politie en uren in een cel doorbracht. Augustin volbracht uiteindelijk als achttienjarige jongen de tocht van 1941 op gekregen voedsel door tijdens de tocht bij mensen aan te bellen en om eten te vragen. Hij kreeg het.

De bij leven al 'schaatslegende' Augustin dwong bij wie hem kende respect af met zijn positieve levenslustige karakter. Dit terwijl hij in zijn leven werd geteisterd door grote tegenslagen, zoals het vroeg overlijden van een zoon.

bron: Leeuwarder Courant
  dinsdag 2 november 2004 @ 01:26:30 #2
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_23013694
Ik kende hem niet, maar van dit verhaal hebn ik genoten. Amen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_23013711
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 01:26 schreef Oosthoek het volgende:
Ik kende hem niet, maar van dit verhaal hebn ik genoten. Amen.
Ik had wel eens wat over hem gelezen in het schaatsmuseum
pi_23017507
Mooie beelden gisteravond in Studio Sport over Augustin.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  vrijdag 12 november 2004 @ 18:31:03 #5
30919 mitt
Michael Corleone
pi_23272711
quote:
Hij besloot toen maar op de fiets over de onverlichte, besneeuwde wegen en de Afsluitdijk naar de Friese hoofdstad te gaan om mee te kunnen schaatsen. ,Ik koos de breedste weg, dacht dat dat 'm moest zijn'', zei hij tijdens een radiodocumentaire.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')