Ik ben student en ik lust bier, dus ik werk. Werken doe ik dus op zo’n callcenter en dat is best leuk eigenlijk. Mensen bellen me daar op, aardige mensen, gezellige mensen, dankbare mensen, domme mensen, eikels, zeikerds en Limburgers. Heel erg veel Limburgers, sterker het worden er met de dag meer.
Dat mensen een dialect spreken vind ik prima, het kan soms zelfs z’n charme hebben. Maar hou het wel binnen bepaalde grenzen, de grenzen van de eigen provincie welteverstaan. Het callcenter waar ik werk is er voor mensen met vragen, die vragen probeer ik te beantwoorden. Daarom is het handig dat ik de vraag kan verstaan en niet alleen gehuil, gezeik, en vlagen ‘onredelijke behandeling’ ‘geld turug beuren’ ‘hoge heren in Den Haag’ hoor.
Zo nu en dan vraag ik me af: worden we niet gewoon genaaid? Staat er ergens in diep in het Limburgse heuvelland ook een callcenter? Een heel groot callcenter gefinancierd door het verbond van carnavals verenigingen en een aantal schimmige lokale partijtjes. Er zitten waarschijnlijk honderden acteurs, die de dag door komen met het bellen van de rest van Nederland. In de morgen komen ze binnen, bakkie koffie, wat stem oefeningen een lijst met 0800 nummers en dan aan het werk.
In het smerigste, zeer goed getrainde, mijnwerkers dialect bellen ze de callcenters van boven de grote rivieren. De gestelde vraag is eigenlijk niet eens echt van belang, er is toch niemand die ze echt verstaat. Waar het om gaat is het opwekken van irritatie. In het bestek van 15 minuten doen ze alsof ze de verstrekte informatie steeds beter begrijpen, om dan, als de goedwillende callcenter student het gesprek net wil gaan afronden, het roer weer volledig om te gooien en uit te barsten in getier, gezwets en geklaag.
Wat willen de Limburgers er mee bereiken? Ze willen niet aardig gevonden worden, dat is duidelijk, we moeten ze langzaam gaan haten. Het grote doel hierachter is onafhankelijkheid, een etnisch zuiver, vrij Limburg zonder bemoeienis van Den Haag. Te bereiken zonder referenda, ellenlange debatten, onrust of oorlog maar gewoon doordat de rest van het land ze niet meer moet.
Van mij mogen ze, op een dag zullen ze hun vrije Limburg vast in de schoot geworpen krijgen, maar ik ga er niet op zitten wachten. Volgende week ga ik toch maar eens een nieuw baantje zoeken.
[ Bericht 0% gewijzigd door Pony-Lover op 29-10-2004 17:54:02 ]