abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 00:01:38 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22877064
quote:
In de media

In de media: Freek de Jonge - 21 okt 2004
Tijd voor een storm in een halfvol glas water.
Deze week vroeg Vrij Nederland aan de hoofd-redacteur van de VPRO-gids waarom hij een weinig positieve column over Freek de Jonge van de hand van Arnon Grunberg had geweigerd. De column verscheen vervolgens alsnog in het Belgische blad Humo.
Hans van Dalfsen: "Nee,ik heb er met Freek niet over gesproken, ik heb zelf de beslissing genomen. We hadden net een interview met hem gehad en hij begon aan zijn nieuwe tournee. Het zou naar voor Freek zijn deze column in de VPRO Gids te lezen." Vrij Nederland: "Is het niet erg braaf om De Jonge zo opzichtig in bescherming te nemen?" Van Dalfsen: "Je weet dat er gezeik van komt als je op zo'n moment een dergelijke column plaatst. En wat is er trouwens tegen braaf zijn op zijn tijd?"

Youp van 't Hek maakte zich er vrolijk over in zijn wekelijkse column in het NRC:
"Het leuke is dat als de column gewoon in het gidsje was afgedrukt er geen haan naar had gekraaid. Dan was het buiten de grachtengordel niemand opgevallen. Nu krijgt het veel meer aandacht. Veel lezers willen nu weten wat hij precies over mijn jarige collega geschreven heeft. En inderdaad: het cursiefje gonst over het internet."
Nog niet, maar nu wel. Dankzij C. kregen we de column alsnog in de mailbox.

Enkele citaten uit de column:
"Wat er met u aan de hand is noemen wij: het vadersyndroom. Hoewel het onder moeders ook voorkomt. Dat syndroom gaat als volgt: vader is halfblind, vader stinkt en kwijlt, vader is handtastelijk, vader maakt grappen die niet leuk zijn, vader doet dingen die niet kan, misschien nooit heeft gekund, maar we zeggen dat niet aan vader, want hij was vroeger zo lief voor de kinderen. In dit syndroom vervult u de rol van vader, en hoofdredacteuren, interviewers, kijkers, familieleden, theaterprogrammeurs en cabaretliefhebbers nemen de rol in van kinderen. Waarschijnlijk ben ik de laatste die u nog serieus neemt. Dat valt mij niet moeilijk, ik heb nooit veel om uw werk gegeven, maar ik heb wel gezien dat u een harde werker bent en dat is ook wat waard."

Grunberg citeert vervolgens uit een interview met De Jonge.
"'De prachtigste gebieden in de wereld zijn stukgemaakt door toeristen, voetbal wordt stukgemaakt door supporters, de Rolling Stones door hun fans.' We weten dat u een geheime filosoof bent. De komiek die niet meer grappig is neemt zijn toevlucht tot diepzinnigheid, maar zelfs de schijn van die diepzinnigheid gaat u slecht af. Men leest en vraagt zich af, door wie is Freek kapotgemaakt? Zijn vrouw, zijn kind, zijn werkster?"

"Een laatste citaat, en dan laat ik u voor altijd alleen. Ik vrees dat aan u toch weinig eer te behalen valt, ik wil het toch geprobeerd hebben. Een geneeskundige mag nooit te snel opgeven. 'Cruijff was daar ook altijd perfect in. Die zorgde dat er altijd wel eens stemming was van: die geldwolf, die lul. Speelde hij dan een briljante wedstrijd, dan waren de monden weer gesnoerd.' Het komt wellicht hard aan. Maar laat iemand eens recht in uw gezicht zeggen: u bent Cruijff niet. U bent ook Mick Jagger niet. U staat tegenwoordig een treedje lager dan volkskomiek Youp van �t Hek. U bent omringt door een parasitaire hofhouding die de illusie van de grote Freek voor u in stand houdt. Mag ik u de film �Sunset Boulevard� aanraden? U zult zichzelf herkennen en schrikken. Freek, ben je klaar voor je close-up?"
Bron http://www.zwartekat.nl/indemedia/

Geweldig deze rel, en ik verbaas me er niet over dat de Vpro censureerd, Grunberg stijgt enorm in mijn achting, prachtig.
Heeft iemand de complete tekst van deze colom en die van Youp?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22877525
quote:
vader doet dingen die niet kan, misschien nooit heeft gekund
Zou Grunberg echt zo slecht Nederlands schrijven?
Vroeger was ik een twijfelaar, nu ben ik daar niet meer zo zeker van !!
Nee, dat is geen gezwel!
Dat van die rode roos had ze er niet bij hoeven te vertellen.. goh wat was dat mens dik!
pi_22877719
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 00:20 schreef King_Nothing het volgende:

[..]

Zou Grunberg echt zo slecht Nederlands schrijven?
Scherp, zeer scherp.
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 00:37:09 #4
47196 Lehcimus
---- Leeg ----
pi_22877899
De column in kwestie.
"I am Jack's Unstoppable Insomnia. Sleep. Snicker. Not tonight. Not anytime soon."
pi_22878364
Ah. Overtypfoutje dus
Vroeger was ik een twijfelaar, nu ben ik daar niet meer zo zeker van !!
Nee, dat is geen gezwel!
Dat van die rode roos had ze er niet bij hoeven te vertellen.. goh wat was dat mens dik!
pi_22878514
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Vader doet dingen die niet kan
Mogen ze steeds winnen met Een Tien Voor Taal maar da's dan toch zeker een Belgische Grunberg die daar spreekt, ofnie
Jusqu'ici tout va bien...
pi_22878523
Ik snap niet wat er knap is aan iemand afbranden. Freek de Jonge kennende komt hij wel met wat subtiele grappen over een schrijver die door niemand wordt begrepen en daarom maar een telefoonboek oplepelt...
pi_22878549
ok was dus was niet de enige
Jusqu'ici tout va bien...
pi_22878551
Briljant
pi_22878759
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:
U bent omringt door een parasitaire hofhouding
Als we dan toch bezig zijn!

Overigens vind ik deze opmerking best wel waar, zo ervaar ik het soms ook. De Jonge is omringd door een parasitaire hofhouding.

Alleen, soms issie toch wel grappig zag ik vorig jaar bij zijn voorstelling in Carré. Waar iemand me trouwens aan de haren naar toe sleepte ondanks dat ik destijds in het theater werkte .
Jusqu'ici tout va bien...
pi_22879126
Hahah heerlijk.
Ik vind overigens dat Grunberg zelf ook maar wat aanzevert in zijn boeken maar goed, daar ging het niet over .
Money won is twice as sweet as money earned.
pi_22888573


[ Bericht 100% gewijzigd door Claudia_x op 26-10-2004 19:09:54 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:11:52 #13
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_22906711
Ik weiger om een suflul die infantiele reclamespotjes maakt voor het Telefoonboek serieus te nemen. Het is mij iets te makkelijk om iemand in een column zonder weerwoord tot de bodem af te fakkelen. Scoren over de rug van een ander bah.....

Het siert de VPRO dat ze dit gedrocht niet geplaatst hebben.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:23:41 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22906977
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 15:11 schreef buzzer het volgende:
Scoren over de rug van een ander bah.....
Iets waar freek de jonge al 30 jaar zijn brood mee heeft verdiend.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22907075
Hmm, zie niet echt waarom die er uit zou moeten, afgezien van het punt dat ie inderdaad nogal slecht getimed is.

Maar goed, zo lees je de column wel, ik zou hem niet hebben gelezen als ie in de gids stond; die dient bij mij alleen maar voor de programmering, meer niet.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:32:57 #16
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_22907204
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iets waar freek de jonge al 30 jaar zijn brood mee heeft verdiend.
(niet dat ik fan ben van Freek) Maar een grap maken over iemand vind ik nog heel iets anders dan iemand simpelweg neersabelen. Nee dat is niet eens het goede woord, het is meer in de trant van iemand een dolk tot het lemmet in de rug steken.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:41:38 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22907409
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 15:32 schreef buzzer het volgende:

[..]

(niet dat ik fan ben van Freek) Maar een grap maken over iemand vind ik nog heel iets anders dan iemand simpelweg neersabelen. Nee dat is niet eens het goede woord, het is meer in de trant van iemand een dolk tot het lemmet in de rug steken.
Vergelijk dat nu eens wat Freek met dingen als het Koningshuis of de VVD vertelde in de shows? Precies hetzelfde neersabelen en op de persoon spelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22907733
ehh, over spelfouten gesproken, kan iemand colom even veranderen in column in de topic-titel...
Cat hair is a fashion statement
I'm really a cat you see and it's not my last life at all
pi_22913874
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 15:32 schreef buzzer het volgende:
Nee dat is niet eens het goede woord, het is meer in de trant van iemand een dolk tot het lemmet in de rug steken.
Ik neem aan dat je niet lemmet maar gevest bedoelt.

Ik ben overigens van mening dat een dergelijke column best geplaatst kan worden, De Jonge heeft voldoende mogelijkheden om een reactie te geven. Of ik het netjes vind van Grunberg is een ander verhaal, dat is afhankelijk van hoe het wordt gebracht en aangezien ik de gehele column nog niet onder ogen heb gehad kan ik daar niet over oordelen. Je kan je natuurlijk afvragen of een column wel een goede column is wanneer het de functie van onderlinge correspondentie overneemt, maar dan moeten we kijken naar de algemene mentaliteit in hedendaagse collumns; en niet enkel naar Grunberg. Is het wenselijk dat 'de collumn' haar maatschappelijke functie anders gaat interpreteren? Of past de collumn zich gewoon aan naar de omstandigheden in die maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')