abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22749837
Artikel 1(Telegaaf )
-----------
Máxima vindt zitting krijgen in Raad van State 'voorrecht'

DEN HAAG - Prinses Máxima vindt het een "voorrecht" zitting te mogen nemen in de Raad van State. Dat zei ze woensdagmiddag, nadat koningin Beatrix haar in de raad had verwelkomd.

De prinses denkt dat haar plaatsje in de raad "van belang is voor een goede vervulling van mijn taak als echtgenote van de toekomstige koning en moeder van prinses Catharina-Amalia."

"Ik verheug mij erop in de komende tijd nader kennis te maken met het werk van de raad en met zijn leden. Ik was al eerder in uw midden en ik wil deze gelegenheid ook benutten om te bedanken voor de hulp die ik van veel staatsraden heb mogen ontvangen. Uw inzichten en kennis hebben grote indruk op mij gemaakt. Ik blijf graag betrokken bij uw werkzaamheden en hoop op die manier Uw rol en Uw taak als belangrijk Hoog College van het Koninkrijk beter te leren kennen", aldus de prinses.

Artikel 2(Telegraaf):
----------------
Veel belangstelling voor Máxima bij Raad van State

DEN HAAG - Ongeveer 500 mensen hebben zich woensdagmiddag verzameld voor het gebouw van de Raad van State in Den Haag waar Máxima zitting krijgt.

De buitengewone vergadering van de Raad vans State wordt om 14.00 uur geopend met toespraken van prinses Máxima en vice-president van de Raad van State Herman Tjeenk Willink. De raad brengt zijn adviezen over wetsvoorstellen, algemene maatregelen van bestuur en goedkeuringswetten voor internationale verdragen officieel uit aan het staatshoofd.

Artikel 3 (Telegraaf):
--------------
Beatrix verwelkomt Máxima in Raad van State

DEN HAAG - Koningin Beatrix, voorzitter van de Raad van State, heeft haar schoondochter Máxima woensdagmiddag officieel verwelkomd bij de Raad van State. De prinses heeft vanaf heden zitting in de raad en kan de vergaderingen bijwonen en meedoen aan de beraadslagingen, al mag ze niet stemmen.

"Jij hebt Nederland leren kennen - en Nederland ook jou. Je hebt hard gewerkt en een goed gevoel ontwikkeld voor wat er speelt en leeft in het Koninkrijk", prees de koningin Máxima. "In de toelichting bij de Toestemmingswet voor jullie huwelijk heeft de regering al aangekondigd dat je zitting zou nemen in de Raad van State. Het moment is nu aangebroken waarop dit zijn beslag krijgt. Het is al een lange traditie dat die mogelijkheid wordt geboden aan de echtgenoot of echtgenote van de toekomstige koning of koningin", aldus de vorstin. "Zo kan deze inzicht krijgen in de vraagstukken van de tijd, zijn of haar kennis verdiepen en waardevolle ervaring opdoen. Ik verwacht dat jij dat eveneens zo zult ervaren en ik heb je daarom graag zitting in de Raad van State verleend."

Artikel 4(Telegraaf):
------------
Tjeenk Willink: hou maatschappelijke realiteit voor ogen

DEN HAAG - "Meer dan vroeger moet de Raad van State er rekening mee houden dat de eisen die de democratische rechtsstaat stelt, geen vanzelfsprekendheden meer zijn. Meer dan vroeger moet de raad beseffen dat de Haagse werkelijkheid niet automatisch de maatschappelijke werkelijkheid weerspiegelt".

Dat zei de vice-voorzitter van de Raad van State, Herman Tjeenk Willink, woensdag bij de verwelkoming van prinses Máxima in dit adviesorgaan. Hij overhandigde de prinses een exemplaar van de Grondwet.

"Meer dan vroeger zal de raad de context moeten schetsen waarbinnen de voorstellen moeten worden beoordeeld. Meer dan vroeger zal de raad een eigen consistente visie moeten ontwikkelen op de functies van het recht, de kwaliteit van de wetgeving en de praktische uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving", aldus de vice-voorzitter.

Die wet- en regelgeving moet steeds meer in de Europese context worden gezet, maar ook op haar gevolgen voor het Koninkrijk - Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba - worden bezien, hield hij de aanwezigen voor.

Het was overigens in de Raad van State dat op oudejaarsdag 1564 Willem van Oranje zijn eerste grote rede hield waarin hij pleitte voor de gewetensvrijheid, voorwaarde voor het bestaan van de latere Republiek, memoreerde de vice-voorzitter verder. "Toen Willem van Oranje in de raad sprak, was hij zelf nog katholiek, maar getrouwd met een protestantse, de lutherse Anna van Saksen. Nu in 2004 wordt een katholieke prinses in de raad opgenomen, terwijl haar Prins van Oranje protestant is", vervolgde Tjeenk Willink.

Tjeenk Willink ging in op de speciale band van Máxima met het onderwerp integratie. "Integratie is een belangrijk en ook gevoelig onderwerp. Dat vraagt van u, én van de mensen met wie u werkt, een scherp zicht op uw staatsrechtelijke positie, een gedegen kennis van de inrichting van Nederland, een gevoel voor maatschappelijke verhoudingen en voor nieuwe ontwikkelingen. Dat zal niet altijd makkelijk zijn, maar alles wijst erop dat U dat zicht, die kennis en dat gevoel snel ontwikkelt. Moge u daarin, of misschien beter óók daarin, het voorbeeld van uw schoonvader volgen. Prins Claus heeft mij wel eens gezegd: zelf ben ik in het begin misschien te voorzichtig geweest. Je moet ook risico durven nemen. Er is ook ruimte" , vertelde Tjeenk Willink.

Een goed functionerend koningschap heeft ook ministers nodig die niet bang zijn daarvoor ruimte te geven en (dus) kritiek op te vangen, zei hij verder. "Dat is óók de betekenis van de ministeriële verantwoordelijkheid. "
------------
Foto's:

----------

Tjsa, het is maar dat je het weet
Wat kan de Telegraaf trouwens schrijven zeg, het hele gebeuren duurde ongeveer een half uurtje en ze schrijven er 4 artikels over
pi_22749979
Nou, dan feliciteer ik Maxima maar.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:09:24 #3
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_22750003
Wat een idioot ding zit er op haar haar.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:46:25 #4
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_22750809
Als ze dat 40 uur per week doet, dan krijgen we nog een beetje waar voor ons geld
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
pi_22750859
Gatvrrrr, weer een door een familie verkregen baantje, blijkbaar kan iedereen dit doen
Het heeft weer eens niks met democratie te maken.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_22750937
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 16:48 schreef longinus het volgende:
Gatvrrrr, weer een door een familie verkregen baantje, blijkbaar kan iedereen dit doen
Ja, want democratie is toch zo goed.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 16:52:44 #7
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_22750947
toch blijft het, zeker tussen al die suffe oranjes, een leuke meid die Máxima!
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_22751046
quote:
Ahum, dat is zelfs wettelijk geregeld. De koning(in) is altijd de voorzitter van de Raad van State.
pi_22751669
quote:
Het is geen baantje Ze heeft alleen maar zitting in de Raad van State.
Als Willem-Alexander koning is en hij is bijvoorbeeld tijdelijk uitgeschakeld door ziekte en Amalia is nog geen 18, dan moet Maxima waarschijnlijk regentes worden. Toch wel handig dat ze dan een beetje weet hoe rechten en bestuur etc. in elkaar steekt en dat leer je allemaal bij de Raad van State. Zie je wel, er zit soms wel logica in
pi_22752738
quote:
Nee maar de RVS wordt helemaal niet gekozen. Dus dat heeft sowieso al niks met democratie te maken.
...drop it like it's hot...
  woensdag 20 oktober 2004 @ 18:19:45 #11
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22752819
Ko nou toch, het is gewoon een lachertje. Straks ga je me nog vertellen dat het de meest geschikt persoon op de meest geschikte plek is

Dat kan je toch beter iemand laten doen die er kaas van heeft gegeten en niet omdat ze toevallig met Prins Pils in bed duiken
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 20 oktober 2004 @ 18:26:37 #12
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22752948
Het zal mij benieuwen hoe lang Max en Willem het nog met elkaar uit gaan houden, Max is veel slimmer en leuker dan die lompe kaasboer van een Willen
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_22753150
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 18:19 schreef Posdnous het volgende:
Ko nou toch, het is gewoon een lachertje. Straks ga je me nog vertellen dat het de meest geschikt persoon op de meest geschikte plek is

Dat kan je toch beter iemand laten doen die er kaas van heeft gegeten en niet omdat ze toevallig met Prins Pils in bed duiken
Ze heeft daar toch niks te vertellen. Ze mag alleen maar meeluisteren. Dus het maakt eigenlijk helemaal niks uit. Het is nou eenmaal een traditie en omdat het evrder toch niks inhoudelijks voorstelt kan het best.
...drop it like it's hot...
  woensdag 20 oktober 2004 @ 18:40:01 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_22753206
Ach een club voor domme dozen en sukkels.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 18:42:58 #15
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22753289
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 18:38 schreef Nyluzzz het volgende:

[..]

Ze heeft daar toch niks te vertellen. Ze mag alleen maar meeluisteren. Dus het maakt eigenlijk helemaal niks uit. Het is nou eenmaal een traditie en omdat het evrder toch niks inhoudelijks voorstelt kan het best.

Het richt geen schade aan, dus is het goed.

Werkte de hele maatschappij maar zo.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 20 oktober 2004 @ 19:54:27 #16
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_22755074
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 18:40 schreef Megumi het volgende:
Ach een club voor domme dozen en sukkels.
club van linkse bolwerken
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
  woensdag 20 oktober 2004 @ 20:01:02 #17
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22755231
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 19:54 schreef sanniejj het volgende:

club van linkse bolwerken
Maxima is van huis uit ook radicaal links
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  donderdag 21 oktober 2004 @ 00:05:50 #18
102036 janrad
Gek op mijn Mac
pi_22762323
Wel een goeie job voor een allochtoon!
PSN :crashtestnl85 Voeg mij toe op PSN als je durft.
pi_22763243
(Bijna) Iedereen in het zwart.. en wie moet er weer opvallen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')