abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:20:23 #1
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_22685377
Ik wil begin januari met een aantal vrienden in Frankrijk op wintersport. Nou is het idee om dat met de auto te gaan doen. Heeft iemand ervaringen hiermee? Heb je veel last van files? Is het in een dag te doen vanuit Nederland (2 chauffeurs) en is het erg moeilijk rijden naar het wintersportplaatsje (gladheid e.d.)?
pi_22685488
Prima te doen... hang qua gladheid niet de zuunige Nederlander uit en investeer in een setje winterbanden... zo duur is dat nu ook weer niet en je rijd ook in Nederland van eind oktober t/m maart een stuk veiliger rond.
  zondag 17 oktober 2004 @ 19:47:45 #3
27138 rbman
Image the result
pi_22685822
Lekker blazen over de autobahn
Geen problemen gehad met de auto naar de wintersport, de ene keer duurde het wat langer ivm een sneeuwstorm of een file, maar het is best te doen.
Homepage
AT YOUR SERVICE !
pi_22690903
Ga niet op de zaterdagen rond de voorjaarsvakantie, want je komt geheid in de file. Vorig jaar zijn we toen met de auto naar Val Thorens geweest. Dat was op via Duitsland en Zwitserland.
Totaal hebben we z'on 18 uur over gedaan, waarvan 4 a 5 uur in de file. Op een doordeweekse dag zal dat een stuk minder zijn denk ik.

Sneeuwkettingen mee natuurlijk en winterbanden is ook handig, maar niet persee nodig. Meestal is de weg gewoon sneeuwvrij, behalve wanneer het sneeuwt of net gesneeuwd heeft.
  maandag 18 oktober 2004 @ 08:10:11 #5
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_22695295
We gaan op 2 januari, wat een zondag is. Waarschijnlijk via Belgie, Luxemburg en dan afzakken door Frankrijk via Metz, Dijon, Lyon naar Tignes. Staan die wegen bekend om files? Sneeuwkettingen stonden al op de lijst maar ik zal ook eens informeren naar winterbanden.
  maandag 18 oktober 2004 @ 08:13:48 #6
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_22695307
goed te doen, mits je niet te veel haast hebt (rustig aan dus), altijd winterbanden steken en sneeuwkettingen meenemen. Verder vooral op sneeuw altijd rustig aan doen (zelfs met sneeuwkettingen), je bent gewoon hollander en geen rallycoureur.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_22695430
Wij rijden altijd op vrijdagavond om 10.00 aan. Lekker met drie man om beurten rijden. Rustig aan, alle tijd. We zijn dan eigenlijk altijd voor de middag al op de plaats van bestemming. Mooi voor de grote drukte Even rustig eten. En dan: Yoehoe, ski's onder en gaan. Zaterdag is de perfecte dag om te skieen. Nauwelijks mensen op de pistes. Hoogui een paar locals.
Zals hierboven al meerdere keren vermeld. Neem sneeuwkettingen mee (en de handleiding. Liever nog, zorg dat je weet hoe je ze moet monteren. Het is een fluitje van een cent, maar je moet het wel een keer gedaan hebben.) En koop of huur een setje winterbanden. Dat scheelt echt enorm En kost naar verhouding geen drol.
Zu hause ist alles besser
  maandag 18 oktober 2004 @ 17:01:49 #8
70187 Dorset
Nee, net even anders
pi_22704047
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 08:10 schreef Marinus het volgende:
We gaan op 2 januari, wat een zondag is. Waarschijnlijk via Belgie, Luxemburg en dan afzakken door Frankrijk via Metz, Dijon, Lyon naar Tignes. Staan die wegen bekend om files? Sneeuwkettingen stonden al op de lijst maar ik zal ook eens informeren naar winterbanden.
Van Dijon naar Lyon kan het druk zijn (de A6). Het kan de moeite lonen om bij Dijon de A39 te pakken naar Dole en Bourg-en-Bresse. Deze loopt parallel aan de A6, maar dan een stuk oostelijker. Op een gegeven moment komt de A39 uit in de A40 en die komt weer uit op de A42. Is gewoon een kwestie van doorrijden en de wegnummers zien veranderen. Je komt dan direct op de ring Lyon (A46) uit, met als voordeel dat je weinig last hebt van het verkeer vanuit Parijs.
Ik weet niet hoe het op 2 januari zal zijn (wel vakantieperiode natuurlijk), maar ik heb op de A6 ooit 3,5 uur in de file gestaan over 20 km, maar toen was die alternatieve weg er dan ook nog niet...

Veel plezier!
Denken, Durven, Doen! (in de juiste volgorde)
  maandag 18 oktober 2004 @ 18:08:28 #9
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_22705355
Super! Bedankt voor de tips iedereen , hier heb ik zeker wat aan
pi_22705391
Rijden in de sneeuw betekent in een hogere versnelling rijden (beter te weinig toeren, dan te veel)
Remmen zo veel mogelijk op de moter.

Sneeuwkettingen en een EHBO kit zijn verplicht!!

Maar in Frankrijk liggen de meeste dorpen vlak bij de snelweg. Goed te doen dus. Je hoeft nauwelijks bergpaadjes over. Hooguit de laatste klim.

Ow ja en leg voor de zekerheid een plaid of slaapzak in de auto. En wat eten en drinken. Het gebeurt zelden dat je ingesneeuwd raakt, maar je kan beter voorbereid zijn.
pi_22705443
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 08:39 schreef kaputwiehund het volgende:
Wij rijden altijd op vrijdagavond om 10.00 aan. Lekker met drie man om beurten rijden. Rustig aan, alle tijd. We zijn dan eigenlijk altijd voor de middag al op de plaats van bestemming. Mooi voor de grote drukte Even rustig eten. En dan: Yoehoe, ski's onder en gaan. Zaterdag is de perfecte dag om te skieen. Nauwelijks mensen op de pistes. Hoogui een paar locals.
Ik vind dat nogal dom. De meeste skiblessures ontstaan door dit soort domme acties. Je bent vermoeid van het rijden. Je spieren zijn er ook stijf van. Je bent van onder zeeniveau gegaan naar 2.000 meter. Dat zijn dingen die je niet moet onderschatten.
Beter eerst een nachtje wachten...
  maandag 18 oktober 2004 @ 20:39:16 #12
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22708805
Al een paar keer met de auto naar de wintersport geweest, en het is prima te doen. Zelf woon ik in Maastricht en vanuit daar sta je na ongeveer 8 uur rijden in Val Thorens of in de andere Franse ski-gebieden. Ik ben ook een keer tijdens de Carnevals vakantie geweest en toen duurde het een stuk langer. Veel files door al die Nederlanders die tegelijkertijd naar de wintersport gaan. Maar zelfs dan is het goed te doen. Ik zou zeker niet in je eentje rijden en idd minimaal met 2 man om de beurt wisselen met chauffeuren. Winterbanden nemen is niet echt nodig voor in de bergen, meer veiliger voor op de autosnelweg in geval van regen/gladheid. Ben al een paar keer een vrij besneeuwde berg opgereden met zomerbanden en dat ging best wel. Lukt het niet, dan doe je gewoon de sneeuwkettingen eronder. Goede Reis
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_22709191
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 20:39 schreef Pistol_Pete het volgende:
Ben al een paar keer een vrij besneeuwde berg opgereden met zomerbanden en dat ging best wel. Lukt het niet, dan doe je gewoon de sneeuwkettingen eronder. Goede Reis
Gewoon goed opletten of anderen het doen.
En dan niet naar de locale auto's kijken, want die rijden anders, hebben meer ervaring en andere banden. Hou er bovendien rekening mee dat je ze beter te vroeg om kan doen dan te laat. Stel dat je auto gaat glijden.. niet remmen!!! wielen die blokkeren zijn onbestuurbaar.. opschakelen en proberen grip te krijgen!
  maandag 18 oktober 2004 @ 20:56:04 #14
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22709302
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 20:52 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Gewoon goed opletten of anderen het doen.
En dan niet naar de locale auto's kijken, want die rijden anders, hebben meer ervaring en andere banden. Hou er bovendien rekening mee dat je ze beter te vroeg om kan doen dan te laat. Stel dat je auto gaat glijden.. niet remmen!!! wielen die blokkeren zijn onbestuurbaar.. opschakelen en proberen grip te krijgen!
terug schakelen
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_22709493
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 20:56 schreef Pistol_Pete het volgende:

[..]

terug schakelen
nee op schakelen
als je terugschakelt ga je spinnen
je moet lage toeren hebben, niet hoge
pi_22709650
Vergeet ook niet om in Nederland te oefenen met het omdoen van de sneeuwkettingen. 't Is niet moeilijk maar het is geen pretje als je voor de eerste keer in een sneeuwstorm moet uitzoeken hoe die dingen in godsnaam om de wielen moeten.
  maandag 18 oktober 2004 @ 21:11:00 #17
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22709703
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 21:02 schreef Frenkie het volgende:

[..]

nee op schakelen
als je terugschakelt ga je spinnen
je moet lage toeren hebben, niet hoge
hmm, vreemd (zal wel) maar ik ben nog nooit in de spin geraakt bij terugschakelen en wil toch ook wel dat de motor blijft draaien ipv afslaat
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_22718074
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 18:12 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Ik vind dat nogal dom. De meeste skiblessures ontstaan door dit soort domme acties. Je bent vermoeid van het rijden. Je spieren zijn er ook stijf van. Je bent van onder zeeniveau gegaan naar 2.000 meter. Dat zijn dingen die je niet moet onderschatten.
Beter eerst een nachtje wachten...
bullshit

Je moet jezelf niet overschatten. De eerste dag doen we alleen wat eenvoudige blauwe en rode pistes. Puur om alvast het gevoel weer terug te krijgen. Dat van de stijve benen, heb je gelijk in, maar na een warming up (ja, die doen we echt) en een paar blauwe pistes, met veel bochtjes zijn de spieren aardig opgewarmd. Bovendien is het op zaterdag niet druk op de pistes, dus echt veel onverwachte ontwijkende acties hoef je niet te maken. En que vermoeidheid valt het ook wel mee. Ik kan rustig 4 a 5 uur slapen in de auto. Dus zo vermoeid ben ik dan niet. Bovendien doen we het al 7 jaar zo, en niemand van ons heeft ooit een blessure opgelopen. (klopt nu op zijn houten bureau)

Nogmaals je moet gewoon je eigen grenzen kennen.
Zu hause ist alles besser
pi_22719021
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 09:09 schreef kaputwiehund het volgende:
bullshit
Nederlanders zijn wel vaker eigenwijs.
Geloof me nou maar als ik zeg dat daar de meeste skiblessures door ontstaan...
En dat het jullie nooit overkomen is zegt natuurlijk niks
pi_22719516
Ik ben geen Nederlander, ben Duitser

Ik geloof je wel als je zegt dat hierdoor veel blessures ontstaan. Zoals ik al aangaf gaat het erom dat je je eigen grenzen kent. Dat het ons nog niet overkomen is, zegt wel wat. Het zegt dat wij het op een verantwoorde wijze doen. Dat grote kuddes wel rechtstreeks uit de auto een zwarte piste opstappen is hun probleem (en dat van de rettungsdienst). Om nu iedereen over een kam te scheren is wel erg Nederlands
Zu hause ist alles besser
pi_22719655
Wij gaan ook altijd met de auto. ik vind het wel zo lekker, je kan zelf de tijd indelen, af en toe stoppen om te toiletteren, eten en tanken natuurlijk

Wij hebben altijd winterbanden, die huren we voor 9 euro per dag (voor de hele set dus). Ik vind zelf dat winterbanden een stuk veiliger zijn, we hebben al vaak genoeg in de sneeuw gereden en we moeten daar ook een weg op naar 1500 mtr, die niet altijd bestrooid is.

Zorg inderdaad dat je dekens bij je hebt, eten en kaarsen. Deze houden de auto nog aardig warm, mocht je onderweg stranden in een sneeuwstorm.

En wij rijden idd ook altijd op zondag, het is niet druk, geen woon-werkverkeer en geen vrachtverkeer
pi_22720157
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 10:58 schreef kaputwiehund het volgende:
Ik ben geen Nederlander, ben Duitser
De Duitsers uit het ruhrgebied eo zijn de ergste Nederlanders
Je herrinert mijn woorden wel als jij of één van je vrienden wat oploopt. Verstandig is het zeker niet!
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 11:36:20 #23
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_22720211
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 11:05 schreef sindell het volgende:
Wij gaan ook altijd met de auto. ik vind het wel zo lekker, je kan zelf de tijd indelen, af en toe stoppen om te toiletteren, eten en tanken natuurlijk

Wij hebben altijd winterbanden, die huren we voor 9 euro per dag (voor de hele set dus). Ik vind zelf dat winterbanden een stuk veiliger zijn, we hebben al vaak genoeg in de sneeuw gereden en we moeten daar ook een weg op naar 1500 mtr, die niet altijd bestrooid is.

Zorg inderdaad dat je dekens bij je hebt, eten en kaarsen. Deze houden de auto nog aardig warm, mocht je onderweg stranden in een sneeuwstorm.

En wij rijden idd ook altijd op zondag, het is niet druk, geen woon-werkverkeer en geen vrachtverkeer


Ik sta er altijd van te kijken hoe goed voorbereid veel mensen op reis gaan
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_22720338
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 11:36 schreef Pistol_Pete het volgende:

[..]



Ik sta er altijd van te kijken hoe goed voorbereid veel mensen op reis gaan
Aldoende leert men zullen we maar zeggen
pi_22720396
Zijn er ook wintersportlocaties die op de motor goed te doen zijn?
Sneeuwkettingen zijn dus geen optie :\.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')