abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf zaterdag 30 oktober 2004 @ 17:25:27 #76
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_22956923
en 7 is overbelicht.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_22956998
Ja maar wat moet ik dan veranderen aan de instellingen.... Want bij sommige flits ie automatisch, en bij sommige niet..... Ken ook verder geen instellingen over de flits vinden, weet iemand met deze camera waar dat ergens staat???

Voor foto's binnen welke iso kan ik dan het beste gebruiken?? En ik heb alleen de standaard flitser (dus geen losse erbovenop)...
Lijkt mij dat de ingebouwde flitser genoeg moet kunnen zijn voor binnen voor z'on dure camera...
Dus wie kan mij zeggen hoe ik de mooiste binnen foto's krijg??


En de foto's buiten, moet ik daar zelf flitsen??? Lijkt mij als ie op automatisch staat dat hij gewoon openklapt....

Alvast bedankt

[ Bericht 0% gewijzigd door escape1974 op 30-10-2004 17:39:28 ]
pi_22957101
Wat kost zo'n D70??
pi_22957236
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 17:33 schreef skiczukie het volgende:
Wat kost zo'n D70??
Ik heb er met een 512 mb kaart 1369 euro voor betaald met een "ijzeren" lens. (originele nikon lens)
pi_22957327
Best wel prijzig. Zijn er niet betere camera's voor dat geld? En is het niet zo dat de 'échte' fotografen nog steeds bij analoog zweren?
pi_22959165
Voor dat geld van een Nikon D70 koop je een waanzinnig mooie analoge camera. Of, voor veel minder geld koop je een analoge camera die ook heel prima is. Je moet jezelf eerst goed gaan afvragen wat je wilt. Wat verwacht je van een camera. Is het gemak van het digitale wel iets dat je graag wilt hebben. Wil een digitale compact camera, een spiegelreflex-camera.
Er zijn fotograferen die zweren bij analoog, anderen bij digitaal, en ook nog die beiden met plezier en succes hanteren. Zowel digitaal als analoog heeft voor- en na-delen, er is niet echt een winnaar overall op dit moment.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22959871
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 19:08 schreef Borelius het volgende:
Voor dat geld van een Nikon D70 koop je een waanzinnig mooie analoge camera. Of, voor veel minder geld koop je een analoge camera die ook heel prima is. Je moet jezelf eerst goed gaan afvragen wat je wilt. Wat verwacht je van een camera. Is het gemak van het digitale wel iets dat je graag wilt hebben. Wil een digitale compact camera, een spiegelreflex-camera.
Er zijn fotograferen die zweren bij analoog, anderen bij digitaal, en ook nog die beiden met plezier en succes hanteren. Zowel digitaal als analoog heeft voor- en na-delen, er is niet echt een winnaar overall op dit moment.
Wat zijn t.o.v digitaal de grote voordelen van analoog dan?
pi_22960075
Voordeel van analoog is dat je de foto nog ontzettend kan vergroten, zonder pixels te zien die je bij digitaal wel hebt.

en @ escape1974.. ik flits liever niet :/

built-in flitsers zijn nou eenmaal niet topflitsers.

verder op de vraag welke ISO snelheid je moet gebruiken..dat ligt geheel aan de situatie..
Indien er weinig beweging is zou ik gewoon zorgen dat het diafragma zo ver mogelijk open staat en de sluitertijd maximaal 1/50s is. Meestal zorg ik zelf dat ik 1/100s sluitertijd heb, zodat ik zeker ben dat de foto scherp is.
pi_22960927
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2004 19:46 schreef miekd het volgende:
Voordeel van analoog is dat je de foto nog ontzettend kan vergroten, zonder pixels te zien die je bij digitaal wel hebt.

en @ escape1974.. ik flits liever niet :/

built-in flitsers zijn nou eenmaal niet topflitsers.

verder op de vraag welke ISO snelheid je moet gebruiken..dat ligt geheel aan de situatie..
Indien er weinig beweging is zou ik gewoon zorgen dat het diafragma zo ver mogelijk open staat en de sluitertijd maximaal 1/50s is. Meestal zorg ik zelf dat ik 1/100s sluitertijd heb, zodat ik zeker ben dat de foto scherp is.
Kijk daar heb ik wat aan .... Maar als je kijkt naar foto 9 en 10 is bij de 1 geflits en de ander niet.... De geflitse vind ik mooier...

Stel nu wil ik niet flitsen maar wel een duidelijke foto wil wat moet ik dan doen?
  FOK!fotograaf zaterdag 30 oktober 2004 @ 22:08:15 #85
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_22963233
Je kan je ISO waarden omhoog gooien.
dan krijg je wat meer ruis, maar dat is bij verkleinen al bijna niet meer te zien.

wat ik als tip aan houd als minimale sluitertijd is vanaf 50 mm gewoon je brandpuntsafstand als sluitertijd.

dus bij 50 mm 1/50ste. en zo door..
(bij 8 mm fish-eye hoe je hem niet stil voor 1/8ste seconde
reden: een brandpunt van 300 mm is lastig stil te houden zonder statief op 1/50ste.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23052024
Mijn accu probleem in combi met de D70 is opgelost.

Ik had bij de aanschaf van de D70 er een accu bijgekocht alleen dat was een kloon
pi_23052965
escape1974,

Ik denk dat je in autostand gewerkt hebt aangezien je zegt dat de flitser soms wel, soms niet afgaat?

Ik "haat" eigenlijk de auto-stand.

Mijn mening is dat je geen 1200¤ gaat uitgeven aan een camera om op auto te trekken.

Ik zou zeggen, zet hem eens op P, S of A stand, en probeer vanalles zelf in te stellen, en zie wat het resultaat is. Zo leer je wat fotografie "echt" is.
Dit is ook het voordeel aan digitaal, het experimenteren kost je niks.

En eens je er mee weg bent zul je zien dat je foto's vele malen beter zijn in de zgn. "Creatieve" standen, dan met de auto standen. Het zou zonde zijn toestel enkel te kunnen gebruiken op autostand.


Groeten,

Wim


PS: dit is niet negatief bedoeld hoor, ik begon ook op auto stand. Maar voor de echt goede foto's voldoet die stand gewoon niet
pi_23053729
quote:
Op woensdag 3 november 2004 16:34 schreef wp160366 het volgende:
escape1974,

Ik denk dat je in autostand gewerkt hebt aangezien je zegt dat de flitser soms wel, soms niet afgaat?

Ik "haat" eigenlijk de auto-stand.

Mijn mening is dat je geen 1200¤ gaat uitgeven aan een camera om op auto te trekken.

Ik zou zeggen, zet hem eens op P, S of A stand, en probeer vanalles zelf in te stellen, en zie wat het resultaat is. Zo leer je wat fotografie "echt" is.
Dit is ook het voordeel aan digitaal, het experimenteren kost je niks.

En eens je er mee weg bent zul je zien dat je foto's vele malen beter zijn in de zgn. "Creatieve" standen, dan met de auto standen. Het zou zonde zijn toestel enkel te kunnen gebruiken op autostand.


Groeten,

Wim


PS: dit is niet negatief bedoeld hoor, ik begon ook op auto stand. Maar voor de echt goede foto's voldoet die stand gewoon niet
Hoi Wim

Ik ben juist erg blij met dit advies....
Ik ben toevallig vandaag weer foto's wezen maken... Wat ik irritant vind is dat ie zelfs buiten flits zonder dat ik wil...

Moet ik de iso op automatisch zetten of is het beter o m die zelf in te stellen?

Het probleem is dat ik nog geen nederlandse gebruiksaanwijzing heb. Ik ken wel engels maar de termen die ze dan gebruiken begrijp ik niet.
Als ik de ned. heb dan word het vast makkelijker om die andere standen te gebruiken ....

Ik weet niet of jij ook deze camera hebt, zoja zou je me dan nog meer advies kunnen geven ...

Groetjes Cora
pi_23054269
quote:
Op woensdag 3 november 2004 17:04 schreef escape1974 het volgende:

[..]

Hoi Wim

Ik ben juist erg blij met dit advies....
Ik ben toevallig vandaag weer foto's wezen maken... Wat ik irritant vind is dat ie zelfs buiten flits zonder dat ik wil...

Moet ik de iso op automatisch zetten of is het beter o m die zelf in te stellen?

Het probleem is dat ik nog geen nederlandse gebruiksaanwijzing heb. Ik ken wel engels maar de termen die ze dan gebruiken begrijp ik niet.
Als ik de ned. heb dan word het vast makkelijker om die andere standen te gebruiken ....

Ik weet niet of jij ook deze camera hebt, zoja zou je me dan nog meer advies kunnen geven ...

Groetjes Cora
Probeer anders eerst de andere programma's uit en vergelijk die dan hoe je het ook zelf zou kunnen doen.

In het landschapsprogramma (Het bergje) maakt de camera geen gebruik van de flitser. Hij past de sluitertijden/ diafragma zo aan dat de foto goed belicht is. Het nadeel als er weinig licht is zijn de foto's bewogen zijn en dus niet scherp.

In het porttretprogramma (het hoofdje) maakt hij juist wel weer gebruik van de flits. Dit is nodig om bijvoorbeeld als iemand een petje op heeft ook de ogen zichtbaar te maken.

In de macrostand (bloemetje) kan de flitser ook aan schieten, dit ook wanneer er te weing licht is.

Het verschil tussen al deze programma's is de verhouding in de tijd en het diafragma waardoor je meer of minder scherptediepte krijgt.

Probeer in de M stand (hier kun je zowel de tijd als het diafragma regelen) eens uit wat de gevolgen zijn voor de scherptediepte als je een klein diafragma hebt of juist een groot diafragma.
Neem het zelfde onderwerp met verschillende standen en je zult het verschil zien.

Suc6 ermee
pi_23054515

F8 1/1000 sec


F20 1/60 sec

Hier een voorbeeldje. Dezelfde bloem 2 verschillende instellingen. Bij de eerste is een deel van de bloem scherp, bij de tweede is bijna de hele bloem scherp.
  FOK!fotograaf woensdag 3 november 2004 @ 17:39:35 #91
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23054563
goed voorbeeld Oceanonix
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23055197
Nou in ieder geval bedankt, ik ga idd maar ff uitproberen... Ik wilde nog ff deze foto's laten zien....
Bij de 1 geflits (ging vanzelf ) en de ander niet geflitst.
Beide zijn niet mooi, al vind ik de onderste mooier als de bovenste...



Ik ga gauw aan de slag en ik zal af en toe wat voorbeelden hier neerzetten ....
pi_23059762
Hoi escape1974,

Bedankt dat je mijn antwoord apprecieert!

Ik heb ook een D70 en werk meestel op de A-stand.

Deze vindt ik voor mijzelf de handigste: ik stel mijn diafragma in, zodanig dat ik een sluitertijd haal van 1/60s. Haal ik deze niet, dan activeer ik de flits NIET, maar ga mijn iso-waarden opvoeren. De ruis valt supergoed mee tot een 1200 vind ik zelf, veel hoger ga ik bijna nooit. Heb ik dan nog steeds geen licht genoeg ga ik toch flitsen.

M-stand gebruikt ik vrijwel nooit, tenzij ik echt alles zelf wil instellen.

P stand gebruik ik wanneer ik gewoon eens lekker een paar fotootjes wil trekken, zonder veel te kijken naar sluitertijd/diafragma, maar toch nog een beetje vrijheid heb.

Doe ik echter aan fotografie waa sluitertijd belangrijk is (bv. sport), dan werk ik met de S stand, dan stel ik de sluitertijd in die ik wil hebben, kijk als de belichting goed zit, en trekken maar.(Als ik zou onderbelichten dan weeg ik af: iso omhoog, of sluitersnelheid omlaag, en dat wordt dan meestal iso omhoog).


Als je nog vragen hebt hoor ik het wel,

Wim

EDIT : de Auto en andere standen zoals portret, macro,... gebruik ik NOOIT, tenzij mn moeder ook eens wat wil trekken, dan zet ik hem gewoon op AUTO voor haar

[ Bericht 6% gewijzigd door wp160366 op 03-11-2004 21:07:35 (toevoeging) ]
pi_23060169
De macrostand gebruik ik als er veel vliegend gespuis is. Dit kan het verschil maken of je die vlieg er wel of niet op hebt.
Als ik wat langzamere insecten wil fotograferen gaat de camera weer terug naar de M.
Kortom het is een beetje uitvogelen wanneer je wat gebruikt.
  FOK!fotograaf woensdag 3 november 2004 @ 21:35:30 #95
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23060728
het is vast niet zo bedoeld door wp160366
maar ik vind hem erg negatief overkomen over de automatische standen...

ik schiet gewoon op wat mij op dat moment uit komt
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23067640
Ik heb geen autostanden.
Alleen P, maar das semi-auto. Verder alleen A, S, en M.
pi_23068534
quote:
Op donderdag 4 november 2004 08:46 schreef dawg het volgende:
Ik heb geen autostanden.
Alleen P, maar das semi-auto. Verder alleen A, S, en M.
Nog iemand die denkt zoals ik

@ Xilantof: Ik ben ook zeer negatief over de autostanden. Ik bedoel, IK ga geen 1200¤ geven aan een camera, om enkel een beetje snapshots te maken, dan kon ik even goed een goeie compactcamera a la Nikon CP 8400 gekocht hebben. Ik heb graag controle over wat ik doe, hiervoor gebruik ik dus meestal de A en S stand. Wil ik ook gewoon een beetje fotograferen, gebruik ik P mode, omdat ik dan nog net dat laatste beetje controle heb
  FOK!fotograaf donderdag 4 november 2004 @ 12:50:00 #98
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23071934
quote:
Op donderdag 4 november 2004 09:59 schreef wp160366 het volgende:
@ Xilantof: Ik ben ook zeer negatief over de autostanden. Ik bedoel, IK ga geen 1200¤ geven aan een camera, om enkel een beetje snapshots te maken, dan kon ik even goed een goeie compactcamera a la Nikon CP 8400 gekocht hebben. Ik heb graag controle over wat ik doe, hiervoor gebruik ik dus meestal de A en S stand. Wil ik ook gewoon een beetje fotograferen, gebruik ik P mode, omdat ik dan nog net dat laatste beetje controle heb
dat is negatief op een andere manier,
ik doelde meer op als " op automatisch komen er geen mooie foto's uit" (dat het zo over komt)

en BTW, de CP 8400 die jij nu tussen neus en lippen door noemt heeft ook optie tot sluitertijd en diafragma instellen...

vind het wel grappig dat via jou redenatie ineens 7 van de 10 foto's op m'n site ineens als snapshots worden beschouwd, terwijl er wel degelijk over compositie, licht etc in na gedacht.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23079088
Hallo,

Mijn oude CP 885 had die opties in zekere zin ook, maar is lang niet zo gemakkelijk te gebruiken als een dslr vind ik.

En ik bedoel niet echt dat er geen mooie foto KUNNEN ugemaakt worden met de auto stand, maar ik vind dat je met de autostand minder dan 5% van de mogelijkheden van je toestel gebruikt, en dat is ook niet de bedoeling ;-)

BTW, die snapshots sloegen nu niet op jouw foto's hoor, maar ik ken mensen die geen bal van fotografie weten, een D70 kochten omdat ze toch geld teveel hebben, en dan maar een beetje snapsots zitten maken zonder ergens over na te denken....

Maar (mijn mening) als je echt bezi bent met licht, compositie, ... je resultaten zullen vebreteren eens je de A en S standen goed doorgrond.

Wim
  donderdag 4 november 2004 @ 18:58:30 #100
97284 AGee
Blij met D70
pi_23080691
Ik maak ook regelmatig gebruik van de auto stand, maar vind die flitser die regelmatig op klapt zeer vervelend,.
hierdoor heb ik hem ook meestal op P staan, waarmee je ook nog kunt bepalen of je snelle tijd of langzame tijd wilt met bijpassende diafragma.

wat ik wel vind van de d70 is dat de auto wit balans vaak verkeerd gaat (te grijze foto's) die met een goed fotoshop pakket wel weer goed te krijgen zijn maar toch...

vooral ook tegen de zon in (zons ondergang en zo) kunnen de kleuren helemaal verkeerd gaan.
dit is op te lossen door een "gewone" foto te maken van iets neutraals (bijvoorkeur groen gras of zo)
en die te gebruiken als instelling voor je witbalans. (Menu: Opname menu/Witbalans/preset/gebruikfoto/selecteerfoto/ok/<selecteer foto><Enter>
dan nog: deze foto -> (pijltje)

met S en A heb nog weleens dat ik effe niet zit op te letten en daardoor een mislukte foto heb,
m gebruik ik alleen op statief, als ik iets speciaals aan het doen ben , en een serie met verschillende belichting aan het maken ben. (bv. avond opnamen)

flits moet je buiten zo weinig mogelijk gebruiken. alleen als je een onderwerp binnen 3 meter van je fototoestel extra belicht wilt hebben (zoals padestoelen) en als je een paddestoel van ondere belicht wilt hebben draai je gewoon je toestel om.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')