abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_22614053
We waren het vorige deel geëindigd met deze spin:



waarbij CompuMess zich afvroeg wat nu dat slurfje op het achterlijf was en Haanibal voorstelde om eens te zoeken op Epigyne.

Dat heb ik gedaan en vond o.a.:

De epigyne is een chitineuze vergroeiing die zich bovenop het vrouwelijk geslachtsdeel bevindt op de onderzijde van het achterlijf (zie snelcursus araneologie deel 1). Deze vergroeiing is ongelooflijk soort-gebonden en kan dus met een grote zekerheid gebruikt worden om een vrouwelijke spin tot op de juiste soort te brengen.

Onvolwassen spinnen en sommige families echter (bvb. SEGESTRIIDAE, DYSDERIDAE, TETRAGNATHIDAE e.a.) bezitten deze epigyne niet zodat we daar verplicht zijn terug te grijpen naar andere methoden.


Bedankt Haanibal voor de tip!

[ Bericht 55% gewijzigd door Borelius op 14-10-2004 06:56:18 ]
...niet geschoten is altijd mis...
  FOK!fotograaf donderdag 14 oktober 2004 @ 08:39:11 #2
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_22614480
Haaibaal & Borelius: bedankt voor de info. (had zelf ook al een beetje in die richting gedacht)
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_22803326


Een vlindertje dan maar?
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
pi_22805960
@JoranVW: Welke vlindertuin was dat?

Dit was in mijn eigen achtertuin:

...niet geschoten is altijd mis...
pi_22806353


Ik heb het duidelijk nog niet echt onder de knie.. Dit is btw een US hotdog
Victory is mine!!
pi_22806489
Ziet eruit als een broodje hondelu.........., niet echt iets om trek van te krijgen!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22819852
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 22:22 schreef Borelius het volgende:
@JoranVW: Welke vlindertuin was dat?

Dit was in mijn eigen achtertuin:

[afbeelding]
In de dierentuin van Rotterdam

Deze is wat natuurlijker:
http://home.hccnet.nl/hm.wijk/photos/vlinderro.jpg
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
pi_22823552







Met een 300d en een sigma Macro lens geschoten
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_22844479
Ook bij mieren wordt er af en toe iemand een kopje kleiner gemaakt ...
hier het 'kopje':

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_22885942
Dieren aan het wandelen:





Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_22885996
Bubbles blazen voor vliegen, rode en gele



Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 15:25:07 #12
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_22886054
Waarmee maak jij die macro's ?
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_22886153
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 15:25 schreef Paxlie het volgende:
Waarmee maak jij die macro's ?
Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar m'n MPE-65 lens (alleen voor macro's). Deze foto's zijn op een vergroting van 1 to 3 maal gemaakt. Ik ga een van deze dagen een Canon Macro Ring Lite MR-14EX bestellen zodat ik ook op de 5maal vergroting van de lens nog uit de hand kan fotograferen. Voor planten kan ik een statief gebruiken, maar deze insecten zijn daar dan weer te snel voor. Ik heb nog 2 series die ik later vandaag nog ga posten en daar zitten er wel enkele op 5 maal vergroting bij (ik had geluk dat de zon vanmiddag voor een tijdje lekker scheen).
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_22886527
Een vlieg in de zon

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_22888736
Als je op de grond kijkt zie je hier en daar een schild van een lieveheersbeest liggen.



Het resultaat van een spin die de herfstdagen probeert door te komen



Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_22890223
Een vlieg gevangen in een web ...



... en daar komt de spin.



Ook de vlieg ziet het.

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 23:03:47 #17
59590 Spleed
Kolensky drinking milk
pi_22893517
@ Het-Gele-Teken: Ik zit hier echt met open mond naar je foto's te kijken! Echt geweldig mooi! Ik wou dat ik me die apparatuur kon veroorloven, helaas heb ik niet zo veel centjes...
lief, saai & lui
  dinsdag 26 oktober 2004 @ 23:38:14 #18
71461 helvo
appel....?
pi_22894318
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 18:32 schreef Paxlie het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Met een 300d en een sigma Macro lens geschoten
Hoe duur was eigenlijk die macro lens voor de canon 300d paxlie?
Ik ben zelf namelijk van plan om ook de 300d te kopen maar wou er ook graag een macro lens bij. Als hij tenminste niet te duur is!
Wil je van mij een foto maken?
hoi----->
ik ben Cliché
  woensdag 27 oktober 2004 @ 00:18:54 #19
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_22895376
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 23:38 schreef helvo het volgende:

[..]

Hoe duur was eigenlijk die macro lens voor de canon 300d paxlie?
Ik ben zelf namelijk van plan om ook de 300d te kopen maar wou er ook graag een macro lens bij. Als hij tenminste niet te duur is!
Geen idee
Ik kan het voor je navragen, want ik had die apparatuur geleend, zal morgen even die jongen mailen voor je
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  woensdag 27 oktober 2004 @ 09:10:20 #20
97720 BBrunekreeft
Dus dit is nou een ondertitel?
pi_22899232
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 17:07 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ook bij mieren wordt er af en toe iemand een kopje kleiner gemaakt ...
hier het 'kopje':

[afbeelding]
Hier de variant met een wespenkop



Ik doe er ook meteen maar een sprinkhaan bij (niet gecropped):


(Canon Powershot A80 met +10 en +7 Tiffen Macro lensjes)

[ Bericht 8% gewijzigd door BBrunekreeft op 27-10-2004 09:37:45 ]
pi_22907708
Ok, op mijn verjaardag vandaag er maar eens opuit getrokken in en rond het huis met m'n nieuwe camera. Zie hier de eerste macrofoto's van mijn hand:

1. plantje in de vensterbank

ISO 100, Shutter 1/50, F2.8

2. Een roos in de tuin

ISO100, Shutter 1/125, F5.6

3. Een levensgenieter

ISO200, Shutter 1/1000, F2.8

De foto's zijn onbewerkt, alleen ge-resized Ik heb een Sony DSC-P120
I got soul, but I'm not a soldier
  zondag 31 oktober 2004 @ 23:01:57 #22
71461 helvo
appel....?
pi_22987101
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 00:18 schreef Paxlie het volgende:

[..]

Geen idee
Ik kan het voor je navragen, want ik had die apparatuur geleend, zal morgen even die jongen mailen voor je
en??

hehe
Wil je van mij een foto maken?
hoi----->
ik ben Cliché
  maandag 1 november 2004 @ 00:01:36 #23
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_22988559
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 23:01 schreef helvo het volgende:

[..]

en??

hehe
Nog niets bekend
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_23099440
Heel kleine insecten ....


Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23101239
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 23:38 schreef helvo het volgende:

[..]

Hoe duur was eigenlijk die macro lens voor de canon 300d paxlie?
Ik ben zelf namelijk van plan om ook de 300d te kopen maar wou er ook graag een macro lens bij. Als hij tenminste niet te duur is!
canon ef 50 f/2.5 kost iets van 250 euro,

ef 100mm 2.8 kost ¤ 525
pi_23102375
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 16:01 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Heel kleine insecten ....
Ze zullen ongetwijfeld heel klein zijn geweest, maar zo langzamerhand gaan je foto's er niet meer op vooruit. Heb je als een nagedacht over een ringflitser? Ze zijn natuurlijk niet goedkoop, maar Sigma heeft er onlangs eentje op de markt gebracht die ook niet echt heel erg duur is.

Deze heb ik wellicht al eens in het verleden gepubliceeerd, het is een van mijn persoonlijke favorieten en de onderwerpen zijn ook niet echt groot te noemen. Het is echter wel een heldere, frisse foto:



Mier die bladluizen aan het melken is.

Deze is zonder flitser gemaakt, maar de zon scheen hevig en volop op deze scene. Anders had ik echt een ringflitser nodig gehad.
Begrijp me goed, je bent leuk bezig, maar ik probeer je met serieus advies een eindje verder te helpen.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23109349
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 18:08 schreef Borelius het volgende:

[..]

Ze zullen ongetwijfeld heel klein zijn geweest, maar zo langzamerhand gaan je foto's er niet meer op vooruit. Heb je als een nagedacht over een ringflitser? Ze zijn natuurlijk niet goedkoop, maar Sigma heeft er onlangs eentje op de markt gebracht die ook niet echt heel erg duur is.

Deze heb ik wellicht al eens in het verleden gepubliceeerd, het is een van mijn persoonlijke favorieten en de onderwerpen zijn ook niet echt groot te noemen. Het is echter wel een heldere, frisse foto:

[afbeelding]

Mier die bladluizen aan het melken is.

Deze is zonder flitser gemaakt, maar de zon scheen hevig en volop op deze scene. Anders had ik echt een ringflitser nodig gehad.
Begrijp me goed, je bent leuk bezig, maar ik probeer je met serieus advies een eindje verder te helpen.
Misschien ligt het ana mij, maar als ik de foto's van HGT zie van mieren en vliegen, dan vind ik die spannender dan deze foto... Alleen die laatste twee foto's van HGT waarin hij hele kleine beestjes probeert te fotograferen zijn minder geslaagd...
EN het "je bent leuk bezig" vind ik een beetje denigrerend... Mijn persoonlijke mening is dat zijn vliegen foto's echt meesterlijk zijn...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23109649
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 22:54 schreef -PatrickO- het volgende:

[..]


EN het "je bent leuk bezig" vind ik een beetje denigrerend... Mijn persoonlijke mening is dat zijn vliegen foto's echt meesterlijk zijn...
op je teentjes getrapt?
iedereen mag toch zn eigen mening hebben of niet dan?
ik was trouwens ook onder de indruk, daar niet van
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_23109793
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 22:54 schreef -PatrickO- het volgende:
[..]...EN het "je bent leuk bezig" vind ik een beetje denigrerend... Mijn persoonlijke mening is dat zijn vliegen foto's echt meesterlijk zijn...
Dat is zeker niet de bedoeling geweest, ik denk niet dat hij dat zelf zo zou opvatten, we komen elkaar al een tijdje tegen in dit topic. Ik heb altijd respect voor wat hij en anderen doen, vreemd dat jij meent het voor een ander te moeten opnemen, nog voordat deze zelf de kans krijgt te vertellen of dat wel nodig is. En verder kunnen meningen en smaak natuurlijk verschillen, dat is een normale zaak. Dat jij een andere mening bent toegedaan respecteer ik dan ook, niets mis mee.

Het blijkt maar weer eens hoe lastig het is met uitsluitend het geschreven woord exact uit te drukken wat je bedoelt, je mist de lichaamstaal. Heb je zelf ook wel macro-foto's gemaakt, ik ben echt benieuwd, ik ben je wel vaker tegengekomen, maar ik weet het niet meer, sorrry.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23110130
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 23:06 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

op je teentjes getrapt?
iedereen mag toch zn eigen mening hebben of niet dan?
ik was trouwens ook onder de indruk, daar niet van
Het gaat niet over mij, dus ik ben niet op mijn teentjes getrapt...

[ Bericht 14% gewijzigd door -PatrickO- op 05-11-2004 23:43:51 (in de ogen van Borelius belachelijke opmerking weg) ]
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23110552
Nu trek je het echt in het belachelijke, ik heb al verteld hoe het zat, ik vind het nu wel welletjes, dag PatrickO!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23110645
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 23:35 schreef Borelius het volgende:
Nu trek je het echt in het belachelijke, ik heb al verteld hoe het zat, ik vind het nu wel welletjes, dag PatrickO!
Dit was voordat ik jou bericht gelezen had... Maar ik begrijp je goede bedoelingen wel, en ook dat je de lichaamstaal mist... Mogelijk ken jij HGT zelfs IRL... Ik niet, dus mogelijk dat ik inderdaad voor mijn beurt praate... Waarvoor mijn excuses...
ik heb mijn vorige post aangepast

[ Bericht 4% gewijzigd door -PatrickO- op 05-11-2004 23:44:27 ]
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23110751
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 23:12 schreef Borelius het volgende:

[..]

Heb je zelf ook wel macro-foto's gemaakt, ik ben echt benieuwd, ik ben je wel vaker tegengekomen, maar ik weet het niet meer, sorrry.
Ik doe wel aan macro-fotografie, maar met de camera die ik had (een Fuji S602Z) zijn de mogelijkheden wat beperkter... Ik hoop dat het met de nieuwe camera beter gaat, maar mogelijk dat ik daar toch andere lenzen voor nodig heb... Zeker als ik de foto's van HGT zie... Zo scherp en zo dichtbij krijg ik ze niet...

Maar goed, voorbeelden vroeg je...






I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23111609
Oke PatrickO, dat ging bijna mis, leuk dat je nog even wat van je werk gepost hebt. Mijn eerste digitale camera was ook een Fuji, die gebruikt mijn dochter nu. Die van dat rotte fruit heb ik wel eens eerder gezien van je klopt dat?
Die laatste foto met 2 libelles laat zien dat de camera best nog goede mogelijkheden biedt. De scherptediepte (DOF) is hier groter dan je meestal met een SLR (al dan niet digitaal) zult bereiken.
Tuurlijk haal je dat extreme van HGT niet, maar dat haal ik met mijn Tamron-macrolens ook niet. Maar macro-foto's hoeven niet altijd zo extreem te zijn, bloemen, vlinders, bijen, libellen en allerlei andere zaken zijn niet zo verschrikkelijk klein.
Wat voor camera heb je nu?

Heb je mijn macro-album wel eens bekeken:

Macro-album

[ Bericht 10% gewijzigd door Borelius op 06-11-2004 00:19:03 ]
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23112089
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 00:13 schreef Borelius het volgende:
Oke PatrickO, dat ging bijna mis, leuk dat je nog even wat van je werk gepost hebt. Mijn eerste digitale camera was ook een Fuji, die gebruikt mijn dochter nu. Die van dat rotte fruit heb ik wel eens eerder gezien van je klopt dat?
Die laatste foto met 2 libelles laat zien dat de camera best nog goede mogelijkheden biedt. De scherptediepte (DOF) is hier groter dan je meestal met een SLR (al dan niet digitaal) zult bereiken.
Tuurlijk haal je dat extreme van HGT niet, maar dat haal ik met mijn Tamron-macrolens ook niet. Maar macro-foto's hoeven niet altijd zo extreem te zijn, bloemen, vlinders, bijen, libellen en allerlei andere zaken zijn niet zo verschrikkelijk klein.
Wat voor camera heb je nu?

Heb je mijn macro-album wel eens bekeken:

Macro-album
Ik ga nu kijken... De slak vind ik erg mooi... En de kolibrivlinder... Als ik kijk naar de kleuren zou ik zeggen een Nikon D70...

De camera die ik heb aangeschaft is een Canon EOS 20D, met de 18-55mmm kit lens... Daarnaast nog de Tamron SP AF28-75mm f/2.8 XR Di LD ASF (IF) Macro en de Sigma 70-300mm f/3.5-5.6 APO II Super macro... Als ik de Speedlite 580EX binnen heb is de set compleet...
De macro stand van de Sigma is niet wat ik er van verwacht had... Ik ben gewend om macro foto's te schieten op een zeer korte afstand, en de Sigma moet toch ongeveer een meter afstand hebben... Misschien eens kijken of die close-up filters van Cokin nog een oplossing bieden... :')

De laatste foto is ook een inzending geweest bij de fotowedstrijd... Ik heb ook nog ergens inderdaad wat foto's van vlinders en bloemen... Zal nog wel eens kijken wat ik heb liggen, en dan misschien toch maar eens mijn homepage afmaken...

[ Bericht 0% gewijzigd door -PatrickO- op 06-11-2004 10:18:18 ]
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23112880
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 18:08 schreef Borelius het volgende:

[..]

Ze zullen ongetwijfeld heel klein zijn geweest, maar zo langzamerhand gaan je foto's er niet meer op vooruit. Heb je als een nagedacht over een ringflitser? Ze zijn natuurlijk niet goedkoop, maar Sigma heeft er onlangs eentje op de markt gebracht die ook niet echt heel erg duur is.

Deze heb ik wellicht al eens in het verleden gepubliceeerd, het is een van mijn persoonlijke favorieten en de onderwerpen zijn ook niet echt groot te noemen. Het is echter wel een heldere, frisse foto:

[afbeelding]

Mier die bladluizen aan het melken is.

Deze is zonder flitser gemaakt, maar de zon scheen hevig en volop op deze scene. Anders had ik echt een ringflitser nodig gehad.
Begrijp me goed, je bent leuk bezig, maar ik probeer je met serieus advies een eindje verder te helpen.
Dinsdag heb'k 'm binnen, hij was besteld. Als ik E-TTL en TTL wil moet ik die van canon nemen, dat heb'k dan ook gedaan. Hij was idd wel duur maar ik kan dan wel betere foto's maken, zeker op de 5x sterkte van de lens.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23112998
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 00:13 schreef Borelius het volgende:
Oke PatrickO, dat ging bijna mis, leuk dat je nog even wat van je werk gepost hebt. Mijn eerste digitale camera was ook een Fuji, die gebruikt mijn dochter nu. Die van dat rotte fruit heb ik wel eens eerder gezien van je klopt dat?
Die laatste foto met 2 libelles laat zien dat de camera best nog goede mogelijkheden biedt. De scherptediepte (DOF) is hier groter dan je meestal met een SLR (al dan niet digitaal) zult bereiken.
Tuurlijk haal je dat extreme van HGT niet, maar dat haal ik met mijn Tamron-macrolens ook niet. Maar macro-foto's hoeven niet altijd zo extreem te zijn, bloemen, vlinders, bijen, libellen en allerlei andere zaken zijn niet zo verschrikkelijk klein.
Wat voor camera heb je nu?

Heb je mijn macro-album wel eens bekeken:

Macro-album
Macro foto's hoeven helemaal niet zo extreem te zijn (zoals de laatste paar die ik poste) omdat de meeste dieren daar te groot voor zijn. Een mier kan ik op 5x alleen nog maar van hoofd tot 2de paar poten nemen, dus die 5x is echt voor beestjes die kleiner dan één mm groot zijn. Ik merkte dat de foto's ook niet echt goed waren door het ontbreken van licht, maar daar komt binnenkort dus verandering in
eigenlijk waren ze bedoeld als schopje voor dit topic ;-)
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23113789
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 01:09 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Macro foto's hoeven helemaal niet zo extreem te zijn (zoals de laatste paar die ik poste) omdat de meeste dieren daar te groot voor zijn. Een mier kan ik op 5x alleen nog maar van hoofd tot 2de paar poten nemen, dus die 5x is echt voor beestjes die kleiner dan één mm groot zijn. Ik merkte dat de foto's ook niet echt goed waren door het ontbreken van licht, maar daar komt binnenkort dus verandering in
eigenlijk waren ze bedoeld als schopje voor dit topic ;-)
Maar even voor mijn beeldvorming... Je hebt een MPE-65 macro lens van Canon, maar hoe verhoudt die lens zich tot een gewone zoom lens met macro stand Want eerlijk gezegd verwacht ik van een 65mm niet hele grootse resultaten... Jouw foto's bewijzen het tegendeel, maar ik vraag me dus af waar dat aan ligt...
En hoe kom je zo dicht bij een vlieg Of een mier, want echt stil zitten doen die beestjes niet,,,
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23116329
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 01:40 schreef -PatrickO- het volgende:
[..]... Want eerlijk gezegd verwacht ik van een 65mm niet hele grootse resultaten... Jouw foto's bewijzen het tegendeel, maar ik vraag me dus af waar dat aan ligt...
Macrolenzen hebben vaak een soort ingebouwde uitschuifbare tussenring, waardoor het meest nabije punt waarop je kunt scherpstellen steeds dichterbij komt te liggen. Doe er nog een paar extra tussenringen tussen en het wordt echt onwijs extreem. Hoe dicht HGT er op zit met z'n 65 mm wil ik ook wel eens weten, met mijn Tamron kom ik in de uiterste situatie tot op ongeveer 4 tot 5 cm (denk ik).
quote:
En hoe kom je zo dicht bij een vlieg Of een mier, want echt stil zitten doen die beestjes niet,,,
Dat is een kwestie van veel geduld en geen bruuske bewegingen maken. Als je dat langzaam doet en heel rustig, dan blijven veel insecten best wel even zitten, vooral als het wat kouder is, in de vroege ochtend of in de avond. En met een zomer als dit jaar vaak ook gewoon overdag.

Mijn andere macro lens is een Sigma 70-300, die uitsluitend in het gebied van 200-300 mm in de macrostand kan, veel van de foto's die ik daarmee gemaakt heb (vooral de wat grotere en snellere diertjes) hoef ik dan niet dichter te benaderen dan iets minder dan een meter.

Voor onderstaande foto had ik niets gehad aan zo'n super-macrolens, die is dan ook met de Sigma gemaakt:



En daar was extreem veel geduld voor nodig, ik heb het diertje ca. 2 uur achtervolgd heb er 150 foto's aan gespendeerd en er waren er hooguit 5 bij van dit gehalte.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23121257
Met de MPE-65 lens kan je alleen maar macro's maken. Op de stand 1x zit je op een cm of 10 van je onderwerp, maar op de stand 5x zit je nog maar zo'n 3 cm. Je scherptediepte is dan nog maar een 0.8mm.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23128413
Ok ze zijn niet heel dichtbij, maar wel mooi:

- Vlindertje op de schutting

- Een libelle op een blad
pi_23131950
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 15:41 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Met de MPE-65 lens kan je alleen maar macro's maken. Op de stand 1x zit je op een cm of 10 van je onderwerp, maar op de stand 5x zit je nog maar zo'n 3 cm. Je scherptediepte is dan nog maar een 0.8mm.
Dat klopt aardig met wat ik had verwacht, ja dan moet je wel voorzichtig doen met je benadering van het onderwerp als dat kan vliegen.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23146776
een paar van mij... met een redelijk crappy cam





<hr>
pi_23146883
insecten, insecten... slakken!







(maar ik hou toch ook wel van insecten hoor)
pi_23148109
@Dawnbreaker, vooral de sprinkhaan is erg leuk.

@Winkelmander: vieze slijmjurken, wie fotografeert er nu slakken,
ik niet hoor



Tenzij ze netjes in hun huis blijven...
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23149226
slak heb ik ook nog



heeft wel iets raar aan zn zij.. maarja.. ik ken m niet persoonlijk dus ik weet niet wat dat is.. vast eeb slakken rage...
<hr>
pi_23154048
Verhaal beetje gevolgd dus vond ik het leuk om deze nog een keer te posten.
Genomen met de Tamron 90mm en 3 tussenringen (36-20 en 12mm).

Ringen staan bij Borelius ook op de lijst en de verwachtingen zijn hoog gespannen (weet dat hij heel wat meer geduld heeft voor dit soort foto's dan ik ) , al zijn de lichtomstandigheden komende seizoenen niet echt geweldig denk ik.
pi_23170689
Woh! Sjeffie, nu weet ik het weer, ik moest nog 3 tussenringen bestellen, bedankt voor het geheugen-steuntje!!
Hoe heb je het met de belichting gedaan? Was er voldoende natuurlijk licht of niet?
...niet geschoten is altijd mis...
  maandag 8 november 2004 @ 20:07:46 #49
71461 helvo
appel....?
pi_23174036
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 17:09 schreef berc het volgende:

[..]

canon ef 50 f/2.5 kost iets van 250 euro,

ef 100mm 2.8 kost ¤ 525
hmm.... dat word nog even sparen dus.
Wil je van mij een foto maken?
hoi----->
ik ben Cliché
pi_23174111
quote:
Op maandag 8 november 2004 18:01 schreef Borelius het volgende:
Woh! Sjeffie, nu weet ik het weer, ik moest nog 3 tussenringen bestellen, bedankt voor het geheugen-steuntje!!
Hoe heb je het met de belichting gedaan? Was er voldoende natuurlijk licht of niet?
Dit was dat libelletje dat zich kwam opwarmen in het najaars zonnetje, de lichte vlek op z'n oog, is de zon.
pi_23174271
In het weekend nog even in de tuin wat staan schieten met de nieuwe camera... Deze zijn gemaakt met de Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO Super Macro II.


1/250s - f/5.6 - ISO 800


1/400s - f/6.3 - ISO 800


1/320s - f/6.3 - ISO 800

Heeft iemand toevallig een linkje waar ik meer info kan krijgen over tussenringen... Wat ze doen, hoe ze werken etc. Want ik neem niet aan dat het hetzelfde is als een Teleconverter
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23176966
quote:
Op maandag 8 november 2004 20:14 schreef -PatrickO- het volgende:
Heeft iemand toevallig een linkje waar ik meer info kan krijgen over tussenringen... Wat ze doen, hoe ze werken etc. Want ik neem niet aan dat het hetzelfde is als een Teleconverter
Tussenringen zijn leeg, geen lens o.i.d. enige wat ze doen is je brandpunt verlengen.
Meer theorie hierover kan de oude garde je misschien wel vertellen (ik ben van, he dat werkt mooi type, ff beetje lezen hoe dat kan, en gauw weer vergeten die theorie )
Ik gebruik de ringen van Soligor, als je hier op zoekt, vind je heel wat meer info, denk ik.
pi_23177959
Prachtige kleuren, PatrickO! En mooie wazige achtergrond zonder storende elementen.
Welkom bij de Sigma club! Bevalt ie al een beetje?
...niet geschoten is altijd mis...
  FOK!fotograaf maandag 8 november 2004 @ 22:28:58 #54
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23178281
mooie foto's ja.
maar ik had het diafragma nog meer dicht geknepen (weet niet of het lichttechnische gezien mogelijk was) maar iets meer scherpte was denk ik mooier.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23178661
Over die tussenringen kun je een heel technisch verhaal gaan ophangen over brandpunts-afstanden e.d., maar het kan ook simpeler. Als je met een vergrootglas ergens naar kijkt en je houd het - terwijl je blijft kijken- ietsje verder van je af, dan zie je het onderwerp groter worden. Dat is nu precies wat tussenringen doen, zorgen dat de lens een beetje verder komt van de camera.
Het gaat wel ten koste van het licht, hoe groter de tussenring(en) des te meer licht heb je nodig.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23183587
quote:
Op maandag 8 november 2004 22:28 schreef Xilantof het volgende:
mooie foto's ja.
maar ik had het diafragma nog meer dicht geknepen (weet niet of het lichttechnische gezien mogelijk was) maar iets meer scherpte was denk ik mooier.
Ik heb hier op de P stand gefotografeerd. Ben ondertussen al wat vaker op Av en Tv stand aan het schieten. Maar ik had van die Sigma niet verwacht dat de diepte werking/onscherpte zo kort zou zijn.Maar het resultaat, daar was ik niet ontevreden over. Hoewel ik ook wel direct heb gemerkt dat een lens die over het hele bereik f/2.8 heeft toch wel erg prettig is.... Maar goed, de Sigma is ook vooral bedoeld voor buiten...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23183588
quote:
Op maandag 8 november 2004 21:52 schreef sjeffie1 het volgende:

[..]

Tussenringen zijn leeg, geen lens o.i.d. enige wat ze doen is je brandpunt verlengen.
Meer theorie hierover kan de oude garde je misschien wel vertellen (ik ben van, he dat werkt mooi type, ff beetje lezen hoe dat kan, en gauw weer vergeten die theorie )
Ik gebruik de ringen van Soligor, als je hier op zoekt, vind je heel wat meer info, denk ik.
Heb daar inderdaad even opgezocht... Ook qua prijs vallen ze reuze mee... Zag dat ze ook een mooie 2.0 x teleconverter hadden, die tot f/4.0 nog gewoon de AF blijft ondersteunen... Dat wordt dus even sparen...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
  FOK!fotograaf dinsdag 9 november 2004 @ 07:24:09 #58
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23183829
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 05:24 schreef -PatrickO- het volgende:

[..]

Hoewel ik ook wel direct heb gemerkt dat een lens die over het hele bereik f/2.8 heeft toch wel erg prettig is....
als je op 2.8 schiet is de scherpte diepte zo gigantisch klein dat het niet mooi meer is denk ik.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23184142
En dat was weer een fantastische foto van Sjeffie1


[zeurmodus] ik ook een 90 mm tamron en tussenringen[/zeurmodus]
pi_23187318
Nog eentje zonder ring-flits (één van de laatste als ik na de middag naar de fotoshop ga).

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 november 2004 @ 11:59:28 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23187915
De werking van tussenringen kun je zien wanneer je je optiekje eens van oneindig naar dichtbij draait, je ziet de hoofdgroep zich van het filmvlak af bewegen.
Op een kwaad moment is die bewegingsruimte op

Met duivelstuig als tussenringen of balgapparaten kun je die bewegingsruimte naar believen oprekken, en steeds dichterbij scherpstellen .
Op je nominale brandpuntsafstand heeft de tussenring in tegenstelling tot een converter geen invloed. Op je effectieve beeldhoek en je uittrekvertraging (lichtverlies)is de invloed gelijk aan die van gewoon scherpstellen.

Let bij de aanschaf op of alles van je lens nog wel met je camera koppelt, vooral mechanische koppelingen (simulator- en sluitnok) moeten ineens een centimeter of 3 overbruggen en dat wil wel eens misgaan in de vorm van een simulator die je lichtmeter een halve stop de verkeerde kant op stuurt of een diafragma dat traag dichtvalt. Deze verschijnselen worden erger naarmate je meer tussenringen combineert.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf dinsdag 9 november 2004 @ 12:08:58 #62
18921 freud
Who's John Galt?
pi_23188052
PatrickO, heb jij een statief gebruikt of heb je het 'uit de losse pols' kunnen doen? Ik wil een Tamron 28-300 met Macro op mijn 300D schroeven, maar ben bang dat ik met statieven moet gaan werken (wat erg irritant is om mee te slepen in de zoo).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_23192391
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 07:24 schreef Xilantof het volgende:

[..]

als je op 2.8 schiet is de scherpte diepte zo gigantisch klein dat het niet mooi meer is denk ik.
Het feit dat de lens een lichtsterkte heeft van 2.8 wil toch niet zeggen dat elke foto op 2.8 geschoten hoeft te worden... Dat kun je volgens mij gewoon nog altijd in de camera regelen...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23192474
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 12:08 schreef freud het volgende:
PatrickO, heb jij een statief gebruikt of heb je het 'uit de losse pols' kunnen doen? Ik wil een Tamron 28-300 met Macro op mijn 300D schroeven, maar ben bang dat ik met statieven moet gaan werken (wat erg irritant is om mee te slepen in de zoo).
Dit waren foto's uit de losse hand... Maar ik heb er ook een aantal tussen zitten die zich hebben scherp gesteld op een deel van de bloem dat ik niet wilde... En sommige zijn gewoon weg bewogen... Maar goed, je schiet er een aantal en klaar...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23193580
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 11:59 schreef Ouwesok het volgende:
Let bij de aanschaf op of alles van je lens nog wel met je camera koppelt, vooral mechanische koppelingen (simulator- en sluitnok) moeten ineens een centimeter of 3 overbruggen en dat wil wel eens misgaan in de vorm van een simulator die je lichtmeter een halve stop de verkeerde kant op stuurt of een diafragma dat traag dichtvalt. Deze verschijnselen worden erger naarmate je meer tussenringen combineert.
Hier ben je me even kwijt geraakt... Geven die tussenringen die signalen niet door Net zoals bij een teleconverter
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23195692
Er zijn tussenringen die dat helemaal niet doen en er zijn tussenringen die dat wel doen, maar als het mechanisch gebeurt, wordt de onnauwkeurigheid (speling) in het mechanisme steeds merkbaarder en kun je er last van hebben.
...niet geschoten is altijd mis...
  FOK!fotograaf dinsdag 9 november 2004 @ 17:30:13 #67
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23196182
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 15:10 schreef -PatrickO- het volgende:

[..]

Het feit dat de lens een lichtsterkte heeft van 2.8 wil toch niet zeggen dat elke foto op 2.8 geschoten hoeft te worden... Dat kun je volgens mij gewoon nog altijd in de camera regelen...
weet ik
maar ik raad alleen af om macro's op 2.8 te nemen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 november 2004 @ 17:58:24 #68
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23196777
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:30 schreef Xilantof het volgende:

[..]

weet ik
maar ik raad alleen af om macro's op 2.8 te nemen
In het bereik rond 1:1 en groter is het overigens helemaal geen afrader, de scherptedieptewinst door diafragmeren is daar vrijwel nihiel. De kunst is dan ook niet om op zoek te gaan naar scherptediepte, maar creatief met je scherpte en onscherpte om te springen.
Diafragmeren doe je alleen voor de afbeeldingskwaliteit en voorkomen van lichtafval.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf dinsdag 9 november 2004 @ 18:00:06 #69
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23196821
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

In het bereik rond 1:1 en groter is het overigens helemaal geen afrader, de scherptedieptewinst door diafragmeren is daar vrijwel nihiel. De kunst is dan ook niet om op zoek te gaan naar scherptediepte, maar creatief met je scherpte en onscherpte om te springen.
Diafragmeren doe je alleen voor de afbeeldingskwaliteit en voorkomen van lichtafval.
weer wat geleerd
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23198102
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]... De kunst is dan ook niet om op zoek te gaan naar scherptediepte, maar creatief met je scherpte en onscherpte om te springen.....
Dat kun je b.v. vertalen naar hoe je de camera richt op het onderwerp. Probeer iets wat langwerpig is van opzij te nemen, of uit een interessante hoek, zodat het deel wat nog scherp blijft een interessante foto oplevert.
Wat ik zelf eigenlijk altijd doe is bewegen van voor naar achteren en weer terug, om op die manier dat kleine stukje scherpte-diepte te bepalen en vervolgens optimaal te benutten. Scherpstellen doe ik dus nauwelijks met de camera, maar door lens en camera te verplaatsen, dat gaat veel sneller!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23198930
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:07 schreef Borelius het volgende:
Er zijn tussenringen die dat helemaal niet doen en er zijn tussenringen die dat wel doen, maar als het mechanisch gebeurt, wordt de onnauwkeurigheid (speling) in het mechanisme steeds merkbaarder en kun je er last van hebben.
Ja ja... Sorry mensen, maar ik geloof dat ik ondertussen compleet verdwaald ben... Mechansich Stel dat ik de Soligor Tussenringen, Set, voor Canon AF, 3-delig 12/ 20/ 36mm zou willen bestellen, dan ga ik er van uit dat dat gewoon op de 20D werkt... Of heb ik het nu helemaal mis...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23200617
Geen paniek, die werken gewoon, mooi setje, gebruikt bijna iedereen, ga ik zelf ook kopen, maar dan voor de Nikon, is dan gek genoeg wel iets duurder dan voor de Canon.
...niet geschoten is altijd mis...
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 november 2004 @ 21:56:25 #73
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23203238
Vraagje (zit hier zonder camera dus kan het niet proberen): kun je de scherptediepte zelf al zien voor je de foto maakt? Dus na het instellen van het diafragma bedoel ik (ja ik heb Ouwesoks diafragmaverhaal al achter de kiezen) en voor je afdrukt.

Als men begrijpt wat ik bedoel...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 november 2004 @ 21:57:58 #74
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23203290
O, enne Borelius, heb jij toevallig msn? Misschien wil je me dan even toevoegen? renee @ christan-maurits.net
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  FOK!fotograaf dinsdag 9 november 2004 @ 21:59:53 #75
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23203348
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 21:56 schreef Rewimo het volgende:
Vraagje (zit hier zonder camera dus kan het niet proberen): kun je de scherptediepte zelf al zien voor je de foto maakt? Dus na het instellen van het diafragma bedoel ik (ja ik heb Ouwesoks diafragmaverhaal al achter de kiezen) en voor je afdrukt.

Als men begrijpt wat ik bedoel...
ja dat kan!

op mijn camera zowel D70 als F65 zit een diafragma previewknopje...
die indrukken en je knijpt ie het diafragma dicht (zoals ingesteld dus)....
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 9 november 2004 @ 22:06:58 #76
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23203604
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 21:56 schreef Rewimo het volgende:
Vraagje (zit hier zonder camera dus kan het niet proberen): kun je de scherptediepte zelf al zien voor je de foto maakt? Dus na het instellen van het diafragma bedoel ik (ja ik heb Ouwesoks diafragmaverhaal al achter de kiezen) en voor je afdrukt.

Als men begrijpt wat ik bedoel...
Op sommige camera's kan dat wel, op heel veel echter niet. Eigenaren van Olympussen zijn in deze de geluksvogels, daar zit de scherptedieptecontroleknop3x woordwaarde gewoon op de lens. Pentax is echter nooit erg scheutig geweest met scherptediepteknoppen waarmee je het diafragma even kunt sluiten en proberen de scherptediepte te beoordelen.

Ik noem het met nadruk proberen, want een matglas is voor het beoordelen van scherptediepte ten ene male te klein. Komt nog bij dat het zoekerbeeld ook donker wordt. Verder dan een indicatie van de scherptediepte kom je dus niet. Dat is geen zwakte van een merk maar zwakte van een matglas, het lukt me zelfs op het enorme matglas van een technische camera nog met moeite om iets zinnigs over scherptediepte te zeggen.maar met dat soort camera's leer je die te berekenen en je instellingen er op aan te passen

Zoals al aangegeven is het effect van diafragmeren in het macrobereik minimaal. Bij 1:1 en diafragma 11 heb je niet meer dan pakweg anderhalve millimeter waarin alles scherp wordt afgebeeld. Het is daarom handiger wanneer je de scherp/onscherp-verdeling gewoon voor die volle opening bepaalt. Alles wat je er door diafragmeren bijkrijgt kun je dan als 'mooi meegenomen' beschouwen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 november 2004 @ 22:17:22 #77
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23203961
Tnx Mijn vraag was niet eens speciaal voor macrofotografie bedoeld, maar ik zat nu eenmaal in dit topic te kwijlen (sorry zal er even een doekje overheen halen ).

Maar het wordt dus een kwestie van ervaring opdoen begrijp ik
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_23205930
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 21:57 schreef Rewimo het volgende:
O, enne Borelius, heb jij toevallig msn? Misschien wil je me dan even toevoegen? renee @ christan-maurits.net
Sorry, ik heb even een film zitten kijken samen met mijn vrouw, ik kijk nu net pas weer hier.
Ik heb wel MSN, het staat alleen zelden aan, ik zal je echter wel toevoegen aan het lijstje!
Je eerdere vraag is al beantwoord. Sommige camera's (o.a. de D70) hebben die mogelijkheid.
...niet geschoten is altijd mis...
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 10 november 2004 @ 06:56:27 #79
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23210379
Tnx (stuur me dan ook even een keer een berichtje, dan heb ik jou ook in mijn lijstje )
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_23234512
Als de buren me hadden gezien dachten ze waarschijnlijk "welke gek staat daar al een uur met z'n zaklamp op die muur te schijnen". Dit had dus evengoed in het Nachtfotografie topic kunnen staan.

Creatures of the night







Onbewerkt (buiten de resire en frame) met canon 300D, MPE-65 Macro lens, Macro Ring Lite MR-14EX rond 23u
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23247202
Vooral de eerste en de laatste zijn mooi... En je hebt nu inderdaad meer en mooier licht... Ben je tevreden met je ringlite
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_23247557
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:03 schreef -PatrickO- het volgende:
Vooral de eerste en de laatste zijn mooi... En je hebt nu inderdaad meer en mooier licht... Ben je tevreden met je ringlite
Ja, ik moet er wel nog een beetje mee leren werken. Ik had al eens een topic over flits toestellen geopend met een paar vragen (zoals het verschil tussen E-TTL en TTL enz...) maar daar kwam geen reactie op. Ik moet ook rekening houden met die ring, die af en toe in de weg zit. Deze drie zijn genomen op plaatsten waar geen ander licht scheen en alleen de flits gaf het licht. Ik zou vanmiddag op zoek gaan naar bladluizen, maar ik had een meeting aan zee waardoor ik pas morgen de planten kan fotograferen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  FOK!fotograaf donderdag 11 november 2004 @ 21:53:10 #83
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23252535
Het-Gele-Teken:
ik ben nog wel even gaan zoeken toen naar de E-ttl en ttl, maar ik kon er helaas niets over vinden.

tja, en als je zelf dingen gaat invullen wordt het ook niet logischer:
" Electronic through the lens"
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23253860
Xilantof, TTL is inderdaad Through The Lens, de E staat voor Evaluative en het is een soort pré-flits, die als het ware evalueert hoe er geflitst moet gaan worden.
...niet geschoten is altijd mis...
  donderdag 11 november 2004 @ 22:29:33 #85
15985 huiz
Man in Black
pi_23253872
quote:
Op donderdag 11 november 2004 21:53 schreef Xilantof het volgende:
Het-Gele-Teken:
ik ben nog wel even gaan zoeken toen naar de E-ttl en ttl, maar ik kon er helaas niets over vinden.

tja, en als je zelf dingen gaat invullen wordt het ook niet logischer:
" Electronic through the lens"
TTL is Throug The Lens, de (flits)lichtmeting vindt plaats door de lens en is daarmee zeer nauwkeurig. Echter door snelheid van het licht t.o.v. van de snelheid van de sluiter kan het voorkomen dat het licht nog niet alle hoeken van het beeld bereikt heeft tijdens het belichten. Hierdoor is flitsen mogelijk tot een bepaalde sluitertijd, de zogenaamde X-synchronisatie tijd. Deze tijd varieert van 1/90e seconde tot 1/250e seconde bij Canon EOS, afhankelijk van het toestel.

E-TTL-flitsen kan wel met alle sluitertijden (dus tot 1/8000e seconde) wanneer de camera en flitser dit ondersteunen. Alle body’s vanaf de EOS 50(E) (september 1995) ondersteunen dit. Qua flitsers wordt E-TTL door alle EX flitsers ondersteund (220 EX, 380 EX, 420 EX en 550 EX). E-TTL betekent Evaluative Through The Lens en niet Electronic

TTL is dus in principe de volautomaat instelling (naast TTL kun je bv ook Manual instellen) en E-TTL is gewoon een stapje automatischer. Op de 580EX schijnt zelfs E-TTL II te zitten maar wat dat inhoudt, dat weet ik ook niet.
Scope Pure Colombia BV
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 12 november 2004 @ 08:32:35 #86
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_23259831
quote:
Op donderdag 11 november 2004 22:29 schreef huiz het volgende:

Echter door snelheid van het licht t.o.v. van de snelheid van de sluiter kan het voorkomen dat het licht nog niet alle hoeken van het beeld bereikt heeft tijdens het belichten.
Erg interessant verhaal, huiz Maar van die lichtsnelheid dat geloof ik niet hoor Bij een lichtsnelheid in vacuum van 3 * 108 m/s legt het licht in 1/8000 seconde 37,5 km af. Okee, daalt de lichtsnelheid in glas een factor 3, legt het nog steeds 12,5 km af. Reken maar dat het alle hoeken van het beeld bereikt

Of zie ik iets verkeerd?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_23264295
Maar E-TTL is ook van je lens afhankelijk las ik. Het kan maar bij bepaalde lenzen ofzo. E-TTL II zou een verbetering zijn, er waren fouten in de berekening bij sommige toepassingen van E-TTL.
Het vreemde is dus dat de flitser ETTL aangeeft en toch geen pre-flits afvuurt. Is er dan iets mis met mijn instellingen ofzo?
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23268454
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 08:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Erg interessant verhaal, huiz Maar van die lichtsnelheid dat geloof ik niet hoor Bij een lichtsnelheid in vacuum van 3 * 108 m/s legt het licht in 1/8000 seconde 37,5 km af. Okee, daalt de lichtsnelheid in glas een factor 3, legt het nog steeds 12,5 km af. Reken maar dat het alle hoeken van het beeld bereikt

Of zie ik iets verkeerd?
Ik heb hier een boek wat het wel redelijk beschrijft... De meeste kleinbeeldcamera's hebben een aanbevolen sluitertijd. Gewoonlijk is dat 1/60 of 1/125 seconde. Sommige kunnen wellicht synchroniseren bij 1/250. Bij een kortere belichtingstijd kan de camera de sluiter niet met de flitser synchroniseren waardoor er, naarmate de sluitertijd korter worden, minder van het beeld zal worden belicht. Ter verduidelijking zijn er 5 foto's bij geplaatst, waarbij de eerste twee juist belicht zijn, en vanaf de derde de onderkant steeds donkerder wordt, en steeds verder omhoog schuift...

Het is dus niet zo dat de flits niet goed is, maar blijkbaar wordt het beeld van boven naar beneden vastgelegd (of andersom), maar door het gebrek aan synchronisatie blijft een deel onbelicht.
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
  FOK!fotograaf vrijdag 12 november 2004 @ 16:31:51 #89
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23269907
@: borelius: dat TTL wist ik dus wel , maar die E niet
quote:
Op donderdag 11 november 2004 22:29 schreef huiz het volgende:
E-TTL betekent Evaluative Through The Lens en niet Electronic

dat wist ik dat het niet Electronic was
ik zei ook dat het niet logischer werd als je zelf wat ging bedenken
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23302879
Deze zomer nog een wespje 'geschoten'.......



[ Bericht 10% gewijzigd door Divel op 14-11-2004 11:59:23 (Te grote pic geupload...) ]
pi_23303106
En ook nog een mug/vlieg gevonden;
pi_23303865
quote:
Op zondag 14 november 2004 11:50 schreef Divel het volgende:
En ook nog een mug/vlieg gevonden;
[afbeelding]
Een groene vleesvlieg
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23305439
quote:
Op zondag 14 november 2004 12:35 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Een groene vleesvlieg
Ik heb nog nooit groen vlees gezien hoor..........
pi_23327747


Zo zie ik wespen het liefst :')
pi_23339141
Heh bah!! wat onsmakelijk!... laat ik er maar iets smakelijkers tegenaan gooien. Ff de super macro stand van m'n olympus c-70 camera getest:

Hamka's van heeel dichtbij (verkleind naar 1024x768, incl. 100% uitsnede)
pi_23341921
Ik heb ook iets lekkers.



Als je weet wat het is krijg je er ééntje van me
onbewerkt, alleen verkleind naar 550 + kader
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23342197
Een suikerspin?
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23342271
quote:
Op maandag 15 november 2004 23:15 schreef Borelius het volgende:
Een suikerspin?
nee, het was een mogelijkheid.
Een tip: Het is niet echt eetbaar.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  maandag 15 november 2004 @ 23:24:03 #99
12856 NiHiels
Zo, nu eerst een bak koffie...
pi_23342465
Is het schimmel?
Hand over the coffee and no one gets hurt.
pi_23342650
quote:
Op maandag 15 november 2004 23:24 schreef NiHiels het volgende:
Is het schimmel?
Nee, dat heb ik gelukkig niet in huis.
2de tip: het is een extreme vergroting (5x met de mpe-65)
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  FOK!fossiel dinsdag 16 november 2004 @ 01:51:51 #101
8133 LWaS
Papa van Daan!
pi_23345161
vloerbedekking?
pi_23345846
Een haarbal van je kat?
(Eigenlijk hebben we hier een apart topic voor: Zoekplaatje )
...niet geschoten is altijd mis...
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 16 november 2004 @ 07:22:22 #103
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23345906
Tapijttegel?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_23351372
Het was (vloei van) een gerolde sigarret
Tnx Borelius voor dat andere topic, ik heb nog wel leuke foto's ervoor
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23364438
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 13:49 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het was (vloei van) een gerolde sigarret
Tnx Borelius voor dat andere topic, ik heb nog wel leuke foto's ervoor
Ik wacht het in spanning af, het is al een tijdje stil in die hoek, zelf ook weinig inspiratie gehad.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_23752872
Dit topic kan wel weer een schopje gebruiken... Niet alles zal onder macro vallen, maar ze zijn wel allemaal op de macrostand gemaakt... Okay, behalve de vlinder foto's...











I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 december 2004 @ 10:14:46 #107
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23753933
Niet uit 2004 en dus niet voor de foto van het jaar. Hier echter is ie best wel op zijn plek

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 4 december 2004 @ 10:53:58 #108
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23754180
Sok!
was je niet ontzettend blij met deze foto?

of ben jij na al die jaren al zo kundig dat jij er hier 10 van op een dag kan schieten?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23755569
Prachtig Sok... Hoge moeilijkheidsgraad... Macro en bewegende beelden... Respect...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 december 2004 @ 16:57:22 #110
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23759956
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 10:53 schreef Xilantof het volgende:
Sok!
was je niet ontzettend blij met deze foto?

of ben jij na al die jaren al zo kundig dat jij er hier 10 van op een dag kan schieten?
Van deze haal je er geen tien op een dag, hoeveel techniek je ook loslaat. Voor zover scherp zit je bij de meeste opnamen met het euvel dat de vleugeltjes niet in de fraaiste stand staan. Toch is het bij dit soort opnamen zaak om zoveel mogelijk uit koele berekening te doen en zo weinig mogelijk aan het geluk/toeval over te laten.

Over deze ben ik nog niet helemaal tevreden, het licht komt teveel uit de as waardoor de vleugeltjes niet echt uit de verf komen. Mijn bedoeling is voor het komende seizoen om naast de ringflits een tweede flitser in te zetten die met een extra reflectortje het licht boven het onderwerp weet te krijgen. Vanaf dan moet alles weer goed gaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23768077
Hier een kleine bijdrage van mij:

Ik vond vooral de lichtbreking van het glas erg mooi. Alleen over de compositie heb ik niet nagedacht Misschien ga ik binnenkort een wat mooieren foto proberen te maken. Tips zijn of course altijd welkom
(Gemaakt met een simpele Ixus430... )
pi_23770735
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 23:19 schreef menesis het volgende:
Hier een kleine bijdrage van mij:
[afbeelding]
Ik vond vooral de lichtbreking van het glas erg mooi. Alleen over de compositie heb ik niet nagedacht Misschien ga ik binnenkort een wat mooieren foto proberen te maken. Tips zijn of course altijd welkom
(Gemaakt met een simpele Ixus430... )
Een egalere achtergrond zou al beter zijn, nu wordt je aandacht snel afgeleid.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_23788415
Ouwesok, voortreffelijk, ik weet hoe lastig het is zo'n foto.
Ook deze lijkt aardig, maar er valt nog veel te verbeteren, desondanks kan ik zeggen, deze maak je niet elke dag:



Overigens is deze wel dit jaar gemaakt.
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 december 2004 @ 23:35:06 #114
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23788890
quote:
Op zondag 5 december 2004 23:09 schreef Borelius het volgende:
Ouwesok, voortreffelijk, ik weet hoe lastig het is zo'n foto.
Ook deze lijkt aardig, maar er valt nog veel te verbeteren, desondanks kan ik zeggen, deze maak je niet elke dag:

[afbeelding]

Overigens is deze wel dit jaar gemaakt.


De meester op gebied van vliegende insecten blijft wat mij betreft altijd nog Jef Meul. Deze vlaming terroriseerde indertijd menig fotowedstrijd met prachtige plaatjes van insecten in actie.
Meul moest het allemaal nog op film doen, en je wilt niet weten hoeveel hij weg kon gooien. Probleem bij dit soort insectenfotografie is de enorm dunne scheidslijn tussen succes en blunder. Alsof dat niet erg genoeg is, verschuift die lijn ook nog eens. In het begin ben je al blij dat 'ie erop staat', dan ineens zie je andermans insectenopnamen en dan blijkt het ook allemaal nog eens mooi te kunnen, oftewel je kan weer de wei in.

Voor het komend insectenseizoen geldt dat ik dit soort opnamen gewoon op film zal moeten blijven maken, met de G5 is het vrijwel ondoenlijk om uit koele berekening te werken. De combinatie voor komend seizoen gaat weer de Tokina 90mm worden in combinatie met een ringflits en nog een tweede flitser. En hoe die tweede flitser moet komen te zitten is voorlopig nog even het raadsel....

edit: Kijk en geniet van 13 maal Jef Meul helaas met wat minder vliegende insecten maar wel hele mooie macro's

[ Bericht 8% gewijzigd door Ouwesok op 05-12-2004 23:48:05 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 6 december 2004 @ 15:15:50 #115
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23800014
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 10:14 schreef Ouwesok het volgende:
Niet uit 2004 en dus niet voor de foto van het jaar. Hier echter is ie best wel op zijn plek

*stil wordt.....

Echt een prachtige plaat, volgens mij een uit de serie "Once in a lifetime"
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  maandag 6 december 2004 @ 15:18:17 #116
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_23800045
quote:
Op zondag 5 december 2004 23:09 schreef Borelius het volgende:
Ouwesok, voortreffelijk, ik weet hoe lastig het is zo'n foto.
Ook deze lijkt aardig, maar er valt nog veel te verbeteren, desondanks kan ik zeggen, deze maak je niet elke dag:

[afbeelding]

Overigens is deze wel dit jaar gemaakt.
Ook een schitterende foto
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_23814865
quote:
Op zondag 5 december 2004 23:35 schreef Ouwesok het volgende:
edit: Kijk en geniet van 13 maal Jef Meul helaas met wat minder vliegende insecten maar wel hele mooie macro's
Dat zijn de plaatjes, waarbij ook de compositie voortreffelijk is, van deze soort heb ik er nog veel te weinig, maar het begint te komen, een voorbeeldje (afgelopen zomer in Twiske, nabij Purmerend):

...niet geschoten is altijd mis...
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 7 december 2004 @ 08:19:52 #118
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23815151
Wauw... dat wil ik ook leren
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_23822068
Rewimo, dat is goed te doen. De foto met de hommel is zo geworden, omdat er een distel uitstak boven een veld met een of ander groen gewas. Bij macro-fotografie is je scherptediepte al vanzelf nihil. Als je dan zo kunt gaan staan dat er achter je onderwerp geen andere storende elementen zijn, krijg je een mooie rustige achtergrond. In dit geval alsof ik het in scene heb gezet, maar dat is beslist niet zo. Wel ik heb op deze manier de compositie sterk beïnvloed.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_24086898
De Witte Vlieg



Eigenlijk geen vliegen maar luizen (Motluizen, ongeveer 2 mm groot) en een dier dat niet in ons klimaat hoort maar ooit is geïmporteerd. De volgende foto's zijn van de kaswitte vlieg (komt voor in verwarmde kassen of huiskamers).
Wat we zien rondvliegen zijn volwassen exemplaren. De vleugels zijn met een wasachtige stof bedekt, zodat ze een wit uiterlijk krijgen.



Ze leggen eitjes, liefst aan de onderkant van de bladeren, die met of zonder bevruchting uit kunnen komen, na 9 dagen, als het een graad of 20 is. De larven zoeken op het blad een sapstroom en steken daar hun zuigsnuit in.



Na een week of drie (drie vervellingen later) vormt hij een pop waar na ongeveer 5 dagen volwassen insecten met vleugels uit kruipen. Dit volwassen dier leeft dan ongeveer 6 weken om vervolgens te gaan ....




Alle foto's zijn klikbaar voor een 1024x768 resolutie. Andere vragen en/of verzoeken kunnen naar het mail adres in m'n profiel.
Thanks to ImageShack for Free Image Hosting
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24096333
Prachtige foto's HGT. Ik neem aan dat je heel blij bent met je ringflitser. Of zijn deze nog genomen zonder (ik kan het me haast niet voorstellen).
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_24099203
quote:
Op maandag 20 december 2004 08:40 schreef -PatrickO- het volgende:
Prachtige foto's HGT. Ik neem aan dat je heel blij bent met je ringflitser. Of zijn deze nog genomen zonder (ik kan het me haast niet voorstellen).
Deze zijn allemaal met de ringflitser genomen. Als je de mpe65 lens op 5x zet (waar, behalve de eerste, ze mee geschoten zijn) zie je niets meer door je zoeker zonder extra licht.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 26 december 2004 @ 21:47:45 #123
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_24223829


Beetje vreemde foto maar toch erg macro
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  maandag 27 december 2004 @ 22:25:35 #124
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_24243915
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_24274017
Mijn eerste probeerseltje met m'n nieuwe camera (powershot s70)


Hier kun je de grote versie downen..

Het is zoals gezegd een van m'n eerste macrofoto's sinds ik van m'n (het allereerste type) Ixus af ben gestapt.

Constructieve kritiek wordt zeer gewaardeerd!

[ Bericht 7% gewijzigd door TMV op 29-12-2004 14:33:43 ]
  woensdag 29 december 2004 @ 17:07:32 #126
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_24279351
Je had mee moeten doen met de decemberwedstrijd
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_24279574
quote:
Op woensdag 29 december 2004 17:07 schreef Robertje het volgende:
Je had mee moeten doen met de decemberwedstrijd
Hij kan'm toch nog altijd insturen? De wedstrijd is nog niet afgelopen dacht'k
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24280095
quote:
Op woensdag 29 december 2004 17:18 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Hij kan'm toch nog altijd insturen? De wedstrijd is nog niet afgelopen dacht'k
Hmm, wist niet eens dat er een webstrijd was.. Misschien volgende maand

de foto is trouwens een klein stukje gecropped en helderheid en contrast zijn marginaal aangepast..
Maar wat vinden jullie ervan? Ik moet wel zeggen dat het een geluksschot is..
pi_24280189
quote:
Op woensdag 29 december 2004 17:51 schreef TMV het volgende:

[..]

Hmm, wist niet eens dat er een webstrijd was.. Misschien volgende maand

de foto is trouwens een klein stukje gecropped en helderheid en contrast zijn marginaal aangepast..
Maar wat vinden jullie ervan? Ik moet wel zeggen dat het een geluksschot is..
Ik vind'm wel goed, maar wat is het eigenlijk?
De december wedstrijd is Productfotografie en daarom zou je nog steeds deze of een andere gelijkaardige foto (misschien van iets verder af zodat duidelijker te zien is wat het is) insturen. Volgende maand is het misschien een onderwerp dat je minder ligt of waar je geen inspiratie voor hebt.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24280272
quote:
Op woensdag 29 december 2004 17:57 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Ik vind'm wel goed, maar wat is het eigenlijk?
De december wedstrijd is Productfotografie en daarom zou je nog steeds deze of een andere gelijkaardige foto (misschien van iets verder af zodat duidelijker te zien is wat het is) insturen. Volgende maand is het misschien een onderwerp dat je minder ligt of waar je geen inspiratie voor hebt.
Hehe, nouja, het is in ieder geval de rechter bovenhoek van mijn Dell toetsenbord met mediaspelercontrols.. Jammergenoeg kon je tot 28/12 22:00 je inzending insturen, dus dat gaat niet lukken..
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 december 2004 @ 22:38:46 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24285970
In mijn archief kwam ik ineens een paar schoten tegen van die keer dat de ringflits mee was naar Emmen. Moet ik toch eens vaker doen vind ik


Contax137MD met Tokina ATX-M90 en Sunpak GX-8 ringflits
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24286973
quote:
Op woensdag 29 december 2004 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
In mijn archief kwam ik ineens een paar schoten tegen van die keer dat de ringflits mee was naar Emmen. Moet ik toch eens vaker doen vind ik

[afbeelding]
Contax137MD met Tokina ATX-M90 en Sunpak GX-8 ringflits
Niet zo fraai als die van jouw (maar hij is dan ook nu genomen en binnen)

Een mug scherpt z'n tong ..



En ook muggen hebben, zoals alle insecten, facet ogen

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 december 2004 @ 00:24:51 #133
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24288762
Een ringflits is niet in alle gevallen een garantie tot succes. Soms wordt je belazerd door de enorm vlakke verlichting die het ding geeft, zoals in dit geval waarin de vlinder verzuipt in de bloem en niet meer mooi loskomt. Een lager standpunt was wellicht beter geweesttoch maar weer eens een abonnementje op Emmen scoren


In dit soort gevallen helpt een tweede flitser die zo her en der een schaduwtje neerkwakt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 10 januari 2005 @ 13:49:51 #134
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24501851
Ik doe een voorzichtige stap dit topic in Ik heb nu een Eos 300D, een Tamron 70-300 lens plus een minicursus van Borelius

Mos in de zon


Minipaddestoeltjes


Elzenkatjes


En zoonlief (dat was het lastigst, die zit niet stil)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24520932
Welkom Rewimo in dit topic, we gaan dit jaar nog veel van je zien hier, daar ben ik van overtuigd!
Ik ben in het natuurpark niet verder gekomen dan deze vroege uitloper aan een wilde kastanje:


Hoewel, ik bedenk me net dat ik nog wat boomwratjes had:

en zo:
...niet geschoten is altijd mis...
  dinsdag 11 januari 2005 @ 21:52:52 #136
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_24521992


Wanneer je ziek bent ga je soms uit verveling bijna al je foto's bekijken. Deze foto had ik gemaakt in de tuin ergens in juli vorig jaar
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 11 januari 2005 @ 22:10:38 #137
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24522296
Mooi Robertje!

Hier wat pogingen met de katten

Jamie




Beauty
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24553755
Verkeersbord

Oh, and that's a bad miss!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 januari 2005 @ 07:03:02 #139
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24557466
Dat zou je niet zeggen Het lijkt meer op een honingraat dan op een verkeersbord. Voorrangsbord?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 14 januari 2005 @ 12:58:55 #140
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24562080
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 21:52 schreef Robertje het volgende:
[afbeelding]

Wanneer je ziek bent ga je soms uit verveling bijna al je foto's bekijken. Deze foto had ik gemaakt in de tuin ergens in juli vorig jaar
Op zich mooi, had misschien ui een andere hoek iets beter uit de verf gekomen...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_24563272
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 07:03 schreef Rewimo het volgende:
Dat zou je niet zeggen Het lijkt meer op een honingraat dan op een verkeersbord. Voorrangsbord?
Idd, ik verbaasde mij er zelf ook over. Ik geloof dat het zo'n omleidingsbord was.
Oh, and that's a bad miss!
pi_24571352
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 22:10 schreef Rewimo het volgende:
Mooi Robertje!

Hier wat pogingen met de katten

Jamie
[afbeelding]

[afbeelding]

Beauty
[afbeelding]
De eerste vind ik erg geslaagd. Het dichtstbijzijnde oog is prachtig scherp, evenals de beharing rond om. Het contrast tsussen de oranje ogen en de grijze vacht vind ik een mooie combinatie. De andere spreken me minderaan. De ogen zijn daar niet zo goed te zien.
pi_24586423

kruisspin


libelle (vind ik persoonlijk wel mooi gelukt)


naaktslak


vlinder


verder moet ik nog even oefenen
pi_24588429
Mijn eerste macro probeersel, geschoten in een restaurant voor zeemeeuwen.

Hollandse mosseltjes in een bedje van zeewier, geserveerd op een mooie steen.



Yummie
pi_24594047
ziet er wel apart uit Holgerson
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 16 januari 2005 @ 13:01:45 #146
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24595750
Ik vind het wel een mooie foto, maar niet echt een macro zoals die van Hanneke1983.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 januari 2005 @ 00:14:13 #147
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24605497
Emmen vandaag, en dus mochten de voorzetlenzen mee . Eén achromaat ging voor op de G5, de andere op de 70-210 van mijn Yashica AF230. Die laatste haalde daarmee een vrij respectabele afbeeldingsmaatstaf. Die film laat nog even tot verderop in de week op zich wachten. Van de G5 zijn er al wel wat resultaten.

Probleem met een digicompact is de verlichting van het geheel. De ingebouwde flitser stuit nogal snel op de filterhouder en geeft bovendien knetterhard licht. De blaadjes in het struikgewas waarin de vlinders zitten schermt bovendien nogal eens het licht af, of zorgt voor irritante onverwachte reflecties .

Als het dan echter allemaal wél klopt.......












rest volgt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 januari 2005 @ 00:52:21 #148
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24606217
en daar komt de rest





















Voor deze oogst waren een slordige 48 opnamen nodig, de meeste missers waren te wijten aan een te grote diafragmaopening. Volgende keer moest de ringflitser dus maar eens meedoen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 januari 2005 @ 07:13:44 #149
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24608056
Iemand heeft een hap uit die blauwe vlinder genomen!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 17 januari 2005 @ 10:57:59 #150
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24609867
Ik ben ook eens met de macro stand gaan spelen, maar erg veel soeps is het nog niet. In de loop van dit jaar zal ik ook eens serieus gaan oriënteren op een macro-objectief. Ik ben de lenzen-topics al aan het uitpluizen.
Is het trouwens een idee om een speciaal bloemenfoto-topique te openen? Ook met het oog op de naderende lente
1.

2.
Life is what you make it.
pi_24616296
Op maandag naar Emmen, en ik maar werken!
Uit pure nijd dan maar een vlinder uit Emmen, augustus 2004:



Eigenlijk is dit geen macro, want door de 550 pixel beperking is de vlinder hier kleiner dan in werkelijkheid !!!!
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 18 januari 2005 @ 00:05:59 #152
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24617171
quote:
Op maandag 17 januari 2005 07:13 schreef Rewimo het volgende:
Iemand heeft een hap uit die blauwe vlinder genomen!
Jah, 'k stond daar te verrekken van de honger
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24617353
zo'n vlindhur heb ik ook

hij paste niet op 550 dus ik heb hem gecropped:
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 18 januari 2005 @ 07:07:05 #154
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24620042
Stelletje dierenbeulen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24623108
  woensdag 19 januari 2005 @ 01:01:52 #156
69682 zenonimous
maar eigenlijk heet ik zen
pi_24632908






jeroenbos.ch / sluitertijd.com
noem het gek of geniaal : voor mij is het normaal...
  woensdag 19 januari 2005 @ 09:30:01 #157
101983 exile0000
mad scientist
pi_24636009
Veel macro-er dan dit weet ik het nog niet te krijgen:



Eet smakelijk!
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  woensdag 19 januari 2005 @ 09:31:15 #158
101983 exile0000
mad scientist
pi_24636021
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 00:13 schreef Bowiefan het volgende:
zo'n vlindhur heb ik ook

hij paste niet op 550 dus ik heb hem gecropped:
[afbeelding]


Je onderwerp croppen
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_24636334
idd
why tell me why ...
resizen is op zich ook een behoorlijk handige optie
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 19 januari 2005 @ 10:20:17 #160
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24636809
Als het niet past neem je er een hap uit
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_24649275
Dia rolletje van afgelopen zondag was weer terug. Heb dat rolletje gebruikt als testrolletje in OM10 met lenzenbrei. voornamelijk gewerkt met macroconverter + 50mm of 50mm met +2 voorzetlensje.
Volgende keer ga ik wat serieuzer aan de slag en zal ik proberen bij te houden wat de instellingen zijn

Hier iig 2 plaatjes die ik wel toonbaar vind
(allebei ingescand met PF1800 scannertje en nauwelijks geropped)
[1]

[2]
  donderdag 20 januari 2005 @ 14:29:45 #162
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24651238
Vooral #1 vind ik erg mooi!
Ik heb zelf ook met de macrostand zitten spelen.
Tulp

Narcis

Kweetnietwelkebloem
Life is what you make it.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 20 januari 2005 @ 14:44:01 #163
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24651471
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 12:25 schreef Bowiefan het volgende:
Dia rolletje van afgelopen zondag was weer terug. Heb dat rolletje gebruikt als testrolletje in OM10 met lenzenbrei. voornamelijk gewerkt met macroconverter + 50mm of 50mm met +2 voorzetlensje.
Volgende keer ga ik wat serieuzer aan de slag en zal ik proberen bij te houden wat de instellingen zijn

Hier iig 2 plaatjes die ik wel toonbaar vind
(allebei ingescand met PF1800 scannertje en nauwelijks geropped)
[1][afbeelding]

[2][afbeelding]
Je bent vergeten er een hap uit te nemen

Vooral die eerste is mooi!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 20 januari 2005 @ 15:18:11 #164
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24652046
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 09:30 schreef exile0000 het volgende:
Veel macro-er dan dit weet ik het nog niet te krijgen:

[afbeelding]

Eet smakelijk!
Gaaf
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_24654030
Veel macro's toch nog, ik heb alleen een archiefje, maar die is wel lekker zonnig en dat doet me weer verlangen naar de zomer:

...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 20 januari 2005 @ 21:46:43 #166
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24657257
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 18:14 schreef Borelius het volgende:
Veel macro's toch nog, ik heb alleen een archiefje, maar die is wel lekker zonnig en dat doet me weer verlangen naar de zomer:

[afbeelding]
- feauteau Borelius .

Misschien moesten we eens een bezoekje brengen aan van die biotechneuten en gentovenaars. Voor hen moet het een koud kunstje zijn om wintervlinders te fabriceren .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24659798
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 21:46 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

- feauteau Borelius .

Misschien moesten we eens een bezoekje brengen aan van die biotechneuten en gentovenaars. Voor hen moet het een koud kunstje zijn om wintervlinders te fabriceren .
Lijkt me een puik plan!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_24660703
ach... zo'n vlindertuin is ook leuk
en lekker warm ook nog..... midden in de winter
ze mogen er alleen wel kleding kluisjes bij de ingang maken voor die dikke winterjas die je buiten wel nodig bent
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 januari 2005 @ 00:57:30 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24660994
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 00:42 schreef Bowiefan het volgende:
ach... zo'n vlindertuin is ook leuk
en lekker warm ook nog..... midden in de winter
ze mogen er alleen wel kleding kluisjes bij de ingang maken voor die dikke winterjas die je buiten wel nodig bent
Ik heb zo'n kledingkluis om mijn nek hangentot de camera er na afloop van zo'n macro-orgie weer in moet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 januari 2005 @ 01:29:15 #170
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24661493
Even een proefschot voor je de deur uitgaat voor het wat meer heftige serie macro's

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24661575
Háháháaaa TSJOEEEEEEEE
pfff, meestal valt de allergie wel mee, maar als poezebeesten zo dichtbij komen...
strakke plaat Sok , ik had de dia's al gezien, beloofd nog een redelijke serie vlinders in dit topique en een jongesokken oog?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 januari 2005 @ 01:37:20 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24661604
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 01:35 schreef Bowiefan het volgende:
Háháháaaa TSJOEEEEEEEE
pfff, meestal valt de allergie wel mee, maar als poezebeesten zo dichtbij komen...
strakke plaat Sok , ik had de dia's al gezien, beloofd nog een redelijke serie vlinders in dit topique en een jongesokken oog?
Ja, verraad maar weer wat ik allemaal aan mijn skenner toevertrouw.....
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24661645
neuhhh gewoon andere macrolurkels alvast beetje lekker maken
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 26 januari 2005 @ 19:42:34 #174
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_24764991



over deze ben ik niet helemaal tevreden, het scherptepunt ligt iets te veel vooraan

Edit: ik had er nog een


deze bloeit boven mijn oom

[ Bericht 26% gewijzigd door Rewimo op 26-01-2005 19:55:04 ]
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 januari 2005 @ 23:49:32 #175
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24770439
Een voorzetachromaat op een simpele 70-210, en dat geheel op een Yashica AF230. Voor het broodnodige licht zorgt een Yashica 250AF TTL-flits. In het vrachtruim van de 230 schuilt een Ektachrome E100S.

En daar komt zo ongeveer dit uit als je het diafragma op 11 zet












Nadeel van deze zoom+voorzetachromaat is de vrij abrupte lelijke onscherpte. Volgende keer eens een Sigma AML proberen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24770728
een winter "macro" experimentje.....

And God created BB.
pi_24772704
@Ouwesok:
Ik vind vooral die vierde, (de ondersteboven hangende vlinder) goed geslaagd!!!
En inderdaad, de scherptediepte is uiterst gering.
@bees:
Zou een leuke zijn geweest voor Zoekplaatje, is het een stukje schil van een mandarijn of zo?
...niet geschoten is altijd mis...
pi_24774941
het is idd een stukje mandarijne/sinaasappel schil lag naast de afval bak op een picknickplek.....
de kleurencombinatie sprak mij wel aan.....
And God created BB.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 00:40:09 #179
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24808514
Oké, gisteren dus mijn macro lens binnen gekregen. Het is dus de Canon 100mm f/2.8 Macro USM, vandaag de eerste testjes uitgewerkt en online gezet :
(sorry voor de resizer)

1. Koordje


2. Oortje


3. Sap


4. Drukwerk


En gelijk eens geëxperimenteerd met zwart-wit :

5.


6.


7.


[ Bericht 3% gewijzigd door elcastel op 29-01-2005 00:50:27 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 13:12:18 #180
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_24813470
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  dinsdag 1 februari 2005 @ 00:58:17 #181
84384 Nato
n e e d Fans
pi_24856657
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 00:40 schreef elcastel het volgende:
6.
[afbeelding]
Grappig, dankzij het scrollen is het net of het tandwiel draait, was iets voor beweging geweest..?
  FOK!fotograaf dinsdag 1 februari 2005 @ 08:08:25 #182
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_24857563
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 00:40 schreef elcastel het volgende:
Oké, gisteren dus mijn macro lens binnen gekregen. Het is dus de Canon 100mm f/2.8 Macro USM, vandaag de eerste testjes uitgewerkt en online gezet :
(sorry voor de resizer)

1. Koordje
[afbeelding]

2. Oortje
[afbeelding]

3. Sap
[afbeelding]

4. Drukwerk
[afbeelding]

En gelijk eens geëxperimenteerd met zwart-wit :

5.
[afbeelding]

6.
[afbeelding]

7.
[afbeelding]
Mooie foto's
Die zwart-wit foto's, zijn die van een offset / drukpers ?
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  dinsdag 1 februari 2005 @ 23:36:28 #183
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_24873646
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 08:08 schreef CompuMess het volgende:
Mooie foto's
Die zwart-wit foto's, zijn die van een offset / drukpers ?
Thanks.

De zwart-foto's zijn van een oude boekdrukpers (hoogdruk), de Heidelberg Degel, de meest verkochte drukpers ooit, een fraai brok mechaniek. Er komen meer foto's van, want ik heb er net weer 160 van geschoten ....
Ik plaats ze morgen of overmorgen hier.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  FOK!fotograaf zaterdag 5 februari 2005 @ 14:55:35 #184
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24936771
Vandaag ff mijn Close-up filter +4 op mijn andere 70-300 lens geschroeft. deze lens is ietsje beter. en dat was wel leuk.

hier wat "resultaat"
snel geschoten uit de hand, en was verbaasd, dus als ik nog een tijd vind, dan ga ik dit nog even beter doen

1


2


3


4


zie nu dat ik ff wel mijn "omnibounce" kapje op mijn flitser moet zetten de volgende keer...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 6 februari 2005 @ 12:23:23 #185
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24950941
Ik heb gisteren een 2de hands Sigma af apo macro 180mm f5.6 op de kop getikt.
Daar is prima mee te spelen

Zowel binnen als buiten.
Life is what you make it.
pi_24951249
Hier twee macro's van al weer iets langer geleden.

Roos met dauw


Bevroren takje, scherptediepte mocht wat groter zijn, vooral naar voren.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_24952606
Hé, luap, long time no see!! Vooral die tweede is weer heel fraai!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_24952720
Borelius, het is inderdaad al weer even geleden. Ik zat een behoorlijke tijd zonder internet (nee, ik zat niet in de bak). Nu hebben we ADSL en kan ik hier dus weer mensen lastigvallen
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_24955075
Ik heb vorige week voor mijn verjaardag een macrolens gekregen en moet de eerste resultaten nog krijgen (ik heb een analoge camera). Gisteren was de lichtinval echt geweldig en kon ik wat verlepte bloemen fotograferen met mooi licht (denk ik), maar nu vroeg ik me af wat je zelf thuis met verlichting kunt doen om een beetje mooi foto's te nemen.Kun je gewoon volstaan met bureaulampen enzo?
pi_24955908
quote:
Op zondag 6 februari 2005 16:34 schreef Tedda het volgende:
Ik heb vorige week voor mijn verjaardag een macrolens gekregen en moet de eerste resultaten nog krijgen (ik heb een analoge camera). Gisteren was de lichtinval echt geweldig en kon ik wat verlepte bloemen fotograferen met mooi licht (denk ik), maar nu vroeg ik me af wat je zelf thuis met verlichting kunt doen om een beetje mooi foto's te nemen.Kun je gewoon volstaan met bureaulampen enzo?
Hangt een beetje af van welke macro lens je hebt, hoe lichtsterk en op welke ISO je wil fotograferen. Bij sterke vergrotingen (meer dan 3x) red ik het niet meer zonder flits.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_24956718
quote:
Op zondag 6 februari 2005 17:21 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Hangt een beetje af van welke macro lens je hebt, hoe lichtsterk en op welke ISO je wil fotograferen. Bij sterke vergrotingen (meer dan 3x) red ik het niet meer zonder flits.
Ik heb een Cosina 100mm F3,5 gekregen. Meestal heb ik 100 of 400 iso in mijn toestel zitten.
pi_24957938
Als je een statief hebt maakt de hoeveelheid licht niet uit... bij stilzittende onderwerpen dan Alleen weet ik niet wat voor effect gloeilampen hebben op de kleuren. Ik weet wel dat ik bij mijn digitale camera echt gloeilamp licht moet selecteren bij de witbalans anders wordt het wel erg rood.

Maar ik heb twee halogeenspotjes waar ik verder prima mee kan fotograferen.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  zondag 6 februari 2005 @ 21:43:45 #193
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24960078
Het bevroren takje vind ik erg mooi!
Zelf vandaag ook weer even gespeeld met mijn nieuwe aanwinst.
Life is what you make it.
  donderdag 10 februari 2005 @ 23:31:37 #194
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_25031153
Het is geen macro, maar omdat hierin dit topic toch de nodige vlinderliefhebbers langskomen wil ik deze foto van afgelopen zomer hier toch even neerplempen. Een Koningspage, in Frankrijk gefotografeert.
Life is what you make it.
pi_25033552
Geen echte macro foto, wist ook niet echt zeker waar ik deze anders zou moeten posten aangezien ik nieuw ben op dit forum

dit is mijn binnen komer:



k heb hem maar in deze topic gepost omdat ie toch met macro settings genomen is, ben benieuwd
Blub ik ben dom.. euh ik bedoel ik ben een kameel.. vis..!
pi_25036227
Hoe heb je de verlichting gedaan?

Ikl vind het hem trouwens wel grappig.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 12:34:16 #197
69464 Lisariya
After I became myself
pi_25038342
Hier is een foto gemaakt van onze poes Max. Met mijn nieuwe canon eos 300 D!

pi_25038948
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 10:06 schreef Tedda het volgende:
Hoe heb je de verlichting gedaan?

Ikl vind het hem trouwens wel grappig.
bureau lamp van 40 watt die er 20 cm boven hing

serieus, foto is geschoten bij een vriend van me die niks in huis heeft om een foto goed te belichten of wat dan ook, dus maar velletje a4 als achtergrond gebruikt en paar als diffuser

et voila
Blub ik ben dom.. euh ik bedoel ik ben een kameel.. vis..!
pi_25045068
vlindertje vorige maand Emmen :




Thanks to ImageShack for Free Image Hosting


En dan nu waarom ik dat er bijna nooit bijzet; het volgende:
Olympus OM10 + zuiko 50mm & panagor macroconverter f2,8 1/8 1:1 (ongeveer )
fuji sensia 100 en vergeet het statief niet: de VT550
scanner PF1800, beetje levellen in Photosoep, resizen, geen crop

ow ja èn een lang stilzittende vlindhur

[ Bericht 4% gewijzigd door Bowiefan op 11-02-2005 19:26:53 (ff de reclame zooi van Imageshack gefatsoeneerd) ]
pi_25045397
gevaldinges; als nieuwkomer ff Fotografie FAQ! (laatste update: 31-1-2005) lezen, daarin staat vermeld dat de gebruikelijke plaat grote hier maximaal 550 pixels breed is, grotere platen vernöken de layout.
de interne resize doet de kwaliteit van je foto ook geen goed
kun je ook mooi zien aan die kogeltjesketting van die luie elcastel, die ziet er na de resize van Fok behoorlijk brak uit
Over het feit of het wel of geen macro is doe ik geen uitspraken, die discussie laat ik graag aan anderen over

ik vind wel dat de foto van lisariya beter in [centraal]Portretteer je huisdier deel 2 past
pi_25075630

#1


#2
Hierbij kreeg ik de belichting niet goed, 3 lampen erop en een flitser gebruikt met dit resultaat
  zondag 13 februari 2005 @ 22:01:51 #202
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_25076686
Inderdaad niet helamaal mooi belicht die laatste. Wel mooie bloemen. Wat zijn het?
Ik had er nog een klaarstaan van mijn bezoek aan Emmen enkele weken geleden.
Life is what you make it.
pi_25077023
@Schannuluke

De eerste is een tulp
de tweede een orchidee (phaleanopsis)
  zondag 13 februari 2005 @ 22:25:19 #204
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_25077087
@ Oceanonix

De tulp is echt onherkenbaar vind ik. Zat er een blaadje tegen de stempel aan ofzo?
Life is what you make it.
pi_25077226
quote:
Op zondag 13 februari 2005 22:25 schreef Schanulleke het volgende:
@ Oceanonix

De tulp is echt onherkenbaar vind ik. Zat er een blaadje tegen de stempel aan ofzo?
ja dit was de complete bos:
  zondag 13 februari 2005 @ 22:35:35 #206
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_25077259
Dat verklaart het dan
ze mogen wel wat meer water
Life is what you make it.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 12:26:29 #207
69464 Lisariya
After I became myself
pi_25098663
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 19:36 schreef Bowiefan het volgende:

ik vind wel dat de foto van lisariya beter in [centraal]Portretteer je huisdier deel 2 past
Nou goed dan ... jij je zin!


  dinsdag 15 februari 2005 @ 15:30:45 #208
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_25101264


Ik weet niet of ik deze al geplaatst had.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_25112004
Graag uw mening over:
1
2
3
4
5
Ik moet nog het een en ander uitzoeken, filteren en opfrissen, maar dit heb ik pas ff gemaakt.. (en ze zijn niet allemaal mooi, maar het effect van springend water vond ik wel leuk )

Met m'n Canon Powershot A70
pi_25181446
Ik moet eens op zoek naar nieuwe beestjes, tot die tijd nog maar eens bladluizen.





en dan nog eentje met een volwassen exemplaar die kijkt naar een larve in z'n laatste fase.

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 20 februari 2005 @ 18:30:42 #211
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25182467
Heb jij een bladluis probleem H-G-T ?
Ik heb ook wat gedaan vanmiddag. Smeltende sneeuw op een heel klein graspolsprietje


de grotere versie is mooier, die vind je hier:
http://members.home.nl/puckzz/sneeuwdruppelsgroot2.jpg
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_25183195
Ik heb geen bladluis probleem hoor
De witte vlieg is makkelijk onder controle te houden, als ze met teveel zijn dan zet je de plant in een koude omgeving en de luizen sterven massaal.
Het probleem dat ik heb, is dat dit de enige insecten zijn die ik in de winter makkelijk kan fotograferen. Ik mis m'n spinnen, mieren, vliegen en vlinders
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 20 februari 2005 @ 22:22:10 #213
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25185154
quote:
Op zondag 20 februari 2005 19:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik heb geen bladluis probleem hoor
De witte vlieg is makkelijk onder controle te houden, als ze met teveel zijn dan zet je de plant in een koude omgeving en de luizen sterven massaal.
Het probleem dat ik heb, is dat dit de enige insecten zijn die ik in de winter makkelijk kan fotograferen. Ik mis m'n spinnen, mieren, vliegen en vlinders
Dat doet me er aan denken....wij hebben twee grote palmplanten in de kamer, nu heeft eentje al sinds we 'm hebben gekocht last van vreemde witte beestjes. Het is geen bladluis (die zien er anders uit) de plant gaat er niet dood van, we hebben 'm al ettelijke malen besproeid met een mengsel van groene zeep en brandspiritus, maar die beesten blijven er gewoon Ik zal eens kijken of ik daar een kiekje van kan maken. Ik heb (nog) geen macro-lensje maar die komt er wel Maar misschien dat het zo ook lukt.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 februari 2005 @ 22:27:27 #214
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25185263
quote:
Op zondag 20 februari 2005 19:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik mis m'n spinnen, mieren, vliegen en vlinders
Ik ook

En daarom hou ik de boel warm in de vlindertuin in Emmen waar je in de winter heerlijk indoor op gevechtssterkte kunt blijven en nieuwe combinaties opbouwen voor het jachtseizoen

Het debuut van de jampotbril.

Je schroeft voorop een Canon G5 een voorzetlens, en niet zomaar ééntje, maar een exemplaar met een sterkte van +10D
Ik heb hem vanmiddag even één schot geprobeerd. De G5 stond ingesteld op oneindig, en dit was het resultaat

Het moet nog even wennen, maar je kan er hele dwaze dingen mee doen. Probleem is dat dit glaasje geen filterdraad aan de voorkant heeft waardoor ik geen ringflits kan inzetten. Ik moet dus op een andere manier het licht naar voren zien te krijgen. Een ander probleem bij deze sterkte is de chromatische instelfout die je enorm parten gaat spelen. Zodra de verlichting echter in orde is moet ook dat effect minder sterk worden omdat ik dan met kleinere diafragma's kan gaan werken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_25197859
Dat is het werk Ouwesok

Hier ééntje van afgelopen zondag:

"Whaaa ik leer het ook nooit..."
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 februari 2005 @ 23:54:15 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25197981
Goed dan, de ringflitser.

Het is een Sunpak GX8R, één van de eerste ringflitsers die voor een sterveling ook nog te betalen was en bovendien draagbaar. Hij heeft een richtgetal van 11 en dat is vrij normaal voor een ringflits.

De Sunpak bestaat uit een los generatorgedeelte en dus de ringvormige flitser die je voorop je lens schroeft. De generator wordt gevoed door een viertal C-accu's, waardoor je niet snel zonder stroom komt te zitten. Het vermogen is traploos instelbaar van vol gas tot een kwart van de lichtopbrengst (-2 stops)

De G5 was voor deze opnamen voorzien van een Sigma AML, een voorzetachromaat met een sterkte van +2D.

Kijk en oordeel zelf:






















Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_25198024
Jaaa, op die zat ik te wachten
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 februari 2005 @ 00:07:27 #218
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25198101
quote:
Op maandag 21 februari 2005 23:56 schreef beertje_ het volgende:
Jaaa, op die zat ik te wachten
Er zit nog meer aan te komen

Eerst even een voorbeeldje van wat er ontstaat op die momenten dat Jongesok zijn klep even dicht houdt:

Kyocera Micro3300 zonder hulpmiddelen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf dinsdag 22 februari 2005 @ 05:46:08 #219
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25200447
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 00:07 schreef Ouwesok het volgende:

Eerst even een voorbeeldje van wat er ontstaat op die momenten dat Jongesok zijn klep even dicht houdt:
quote:
[afbeelding]
Kyocera Micro3300 zonder hulpmiddelen
netjes

net als de andere foto's
jammer alleen van het af en toe lage contrast van de vlinder met de achtergrond...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  donderdag 24 februari 2005 @ 12:32:41 #220
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_25231014
Mooie serie Ouwesok....
Het is ook een prachtige vlindertuin in Emmen....
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 februari 2005 @ 13:32:30 #221
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25231939
quote:
Op dinsdag 22 februari 2005 05:46 schreef Xilantof het volgende:
jammer alleen van het af en toe lage contrast van de vlinder met de achtergrond...
Dat is dus een nadeel van de ringflitser, hij verlicht ongeveer vanuit de optische as. Er zal een tweede licht aan te pas moeten komen om de boel mooi los te trekken van de achtergrond, maar dat gaat weer de nodige knutselpartijen vergen . De uitdaging daarbij is niet meer waar die lamp moet komen te zitten, maar meer hoe ik het dan onstane fotografeerijzer een beetje hanteerbaar en bruikbaar hou. Bij wat ik nog van plan ben weegt de G5 ongeveer drie keer zoveel als ie bij aankoop woog .

Bijgaande serie is wat mij betreft ook meer een experiment voor wat betreft het gebruik van de ringflitser jegens onschuldige insecten. Ik heb nog een paar maanden om iets leuks te verzinnen voor er buiten weer insecten in overvloed zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_25232494
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 13:32 schreef Ouwesok het volgende:
Bijgaande serie is wat mij betreft ook meer een experiment voor wat betreft het gebruik van de ringflitser jegens onschuldige insecten. Ik heb nog een paar maanden om iets leuks te verzinnen voor er buiten weer insecten in overvloed zijn.
En dan zeker in Emmen wat vaker testrondjes draaien
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 februari 2005 @ 16:00:53 #223
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25234187
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 14:08 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

En dan zeker in Emmen wat vaker testrondjes draaien
, alleen jammer dat je het daar alleen met vlinders moet doen. Ik zal ze eens voorstellen om speciaal voor macrofielen in nood een vliegentuin in te richten, afgeladen met allerhande vliesvleugeligen en geleedpotigen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 24 februari 2005 @ 16:11:37 #224
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25234333
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 16:00 schreef Ouwesok het volgende:
, alleen jammer dat je het daar alleen met vlinders moet doen. Ik zal ze eens voorstellen om speciaal voor macrofielen in nood een vliegentuin in te richten, afgeladen met allerhande vliesvleugeligen en geleedpotigen
Puik idee Dan kan MevrOuwesok het abonnement gebruiken om jou daar te bezoeken, want dan ga je daar never nooit meer weg
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 februari 2005 @ 16:38:30 #225
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25234474
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 16:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Puik idee Dan kan MevrOuwesok het abonnement gebruiken om jou daar te bezoeken, want dan ga je daar never nooit meer weg
Dat valt wel mee . Hooguit kans dat de hele feauteaufabrique zo breed wordt dat ik de deur niet meer doorkan
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_25239162
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 16:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat valt wel mee . Hooguit kans dat de hele feauteaufabrique zo breed wordt dat ik de deur niet meer doorkan
Dan schuif je hem toch in de breedte naar binnen Reserveer wel de hele tuin voor jou alleen dan...wij kunnen er niet meer bij
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 februari 2005 @ 02:01:58 #227
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25260861
Nog maar een verzameling botervliegen dan









Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_25260882
Die tweede Ouwesok
"Whaaa ik leer het ook nooit..."
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 februari 2005 @ 02:09:31 #229
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25260943
En nog een paar













Zo, en nu maar weer opladen voor de volgende ronde
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_25545107
Gisteren was het lekker weer, de insecten komen weer langzaam tot leven...




... zo ook de plantjes




en de kat bekijt de omgeving

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 17 maart 2005 @ 16:06:05 #231
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25545165
Die laatste is echt prachtig
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25545366
tnx, je wil niet weten hoe lang ik er uiteindelijk over heb gedaan om die kat, met de lens op een 10cm van haar oog, toch nog stil te krijgen. Na een hele tijd vond ze het allemaal wel ok en keek eindelijk weer de tuin in
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 17 maart 2005 @ 16:25:40 #233
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25545538
Ja, je moet geduld hebben met die beesten. Zodra ze die camera zien gaan ze prompt in een veel minder leuke houding liggen, of ze lopen weg...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25552298
quote:
Op zondag 20 februari 2005 22:22 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Dat doet me er aan denken....wij hebben twee grote palmplanten in de kamer, nu heeft eentje al sinds we 'm hebben gekocht last van vreemde witte beestjes. Het is geen bladluis (die zien er anders uit) de plant gaat er niet dood van, we hebben 'm al ettelijke malen besproeid met een mengsel van groene zeep en brandspiritus, maar die beesten blijven er gewoon Ik zal eens kijken of ik daar een kiekje van kan maken. Ik heb (nog) geen macro-lensje maar die komt er wel Maar misschien dat het zo ook lukt.
Vermoedelijk heeft je plant last van wol of schildluis. Dit is inderdaad zeer moeilijk te bestrijden, wolluis kan je proberen door eerst er afwasmiddel/zeep op te spuiten en dan een paar uur later een echt bestrijdingsmiddel tegen bladluizen. Schildluis is eigenlijk niet te bestrijden, de luis is zo goed beschermd door het schild dat de bestrijdingsmiddelen er niet bijkomen. Hier helpt alleen een systemisch bestrijdingsmiddel, oftwel in lekentaal een middel dat je in de grond van de plant giet, waardoor deze het middel kan opzuigen. De luis die zich dan voedt met het sap van de plant zal dan na verloop van tijd vergiftigd worden en dood gaan.
Helaas is het wel zo dat als je er niets aan doet, je plant steeds verder onder komt te zitten, ook andere planten in de buurt kunnen besmet worden.

Bert Kuyper
pi_25554542
Ben vandaag ook nog even op zoek geweest in de tuin naar klein grut om te de volgende combo te proberen:

- Pentax *Ist Ds
- Sigma 28-300mm compact hyperzoom
- Pentax AF160A flitser
- Raynox DCR-250 Macro Converter

Op 300mm ziet het er zo uit:



Ik denk ook dat dat de reden is geweest waarom ik vandaag geen insect heb gevonden... Zelfs een volwassen kerel zou hier van schrikken.

Ik heb m'n lusten toen maar alvast gebotvierd op wat saaie dingen die in de tuin stonden.


rare, viezige bolletjes.


een bloemetje.

Net ook nog even getest op m'n Canon S1 IS:


Met de Sigma op 85mm, nog best een behoorlijke scherptediepte, daar moet een rare geleedpotige toch wel in passen .


Nog één op 85mm, hier verraadt de flitser zich.


De Sigma op 300mm, ik denk dat het beeld hier ongeveer 2,5x1,5cm beslaat. Enige wat met de foto is gedaan is verkleind, niks gecropped.

Laat de enge beesten maar komen, ik ben er klaar voor .
  vrijdag 18 maart 2005 @ 07:06:32 #236
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25558617
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 21:07 schreef bku het volgende:

[..]

Vermoedelijk heeft je plant last van wol of schildluis. Dit is inderdaad zeer moeilijk te bestrijden, wolluis kan je proberen door eerst er afwasmiddel/zeep op te spuiten en dan een paar uur later een echt bestrijdingsmiddel tegen bladluizen. Schildluis is eigenlijk niet te bestrijden, de luis is zo goed beschermd door het schild dat de bestrijdingsmiddelen er niet bijkomen. Hier helpt alleen een systemisch bestrijdingsmiddel, oftwel in lekentaal een middel dat je in de grond van de plant giet, waardoor deze het middel kan opzuigen. De luis die zich dan voedt met het sap van de plant zal dan na verloop van tijd vergiftigd worden en dood gaan.
Helaas is het wel zo dat als je er niets aan doet, je plant steeds verder onder komt te zitten, ook andere planten in de buurt kunnen besmet worden.

Bert Kuyper
hee thnx we hebben ookal vandie pennetjes geprobeerd die je in de grond steekt, maar die beesten zijn onverwoestbaar zeg
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_25570314
De eerste suffe hommel van 't jaar!!!



pi_25570811
Nog even z'n portret dan, net geen 100% crop...

  vrijdag 18 maart 2005 @ 18:57:02 #239
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25570878
Wauw die laatste
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_25573195
Dank je wel Puckzzz .

Zo, nu echt de laatste(deze had iets meer postprocessing nodig, lang leve RAW!!)

De afbeelding is klikbaar voor een vergroting.

  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:33:39 #241
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 19 maart 2005 @ 21:32:23 #242
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25596728
De krokussen zijn van de week de grond uit gesprongen!



Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25612190
Beste macro forumleden,

Vandaag voor het eerst geprobeerd macro foto's te maken met mijn nieuwe aanschaf:
Tamron AF SP 90/2.8 macro DI 1:1 en tussenringen

Nou dat valt dus nog niet bepaald mee, vooral het uit de losse pols maken gaat moeizaam, het lijkt wel of ik Parkinson heb.

Hieronder de eerste resultaten, waar ik nog niet echt tevreden over ben, maar het is een begin.













[ Bericht 41% gewijzigd door bku op 20-03-2005 16:08:44 ]
  zondag 20 maart 2005 @ 17:04:56 #244
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
pi_25613778
Het lieveheersbeestje is super, schuin zie je een hartvorm .
if you assume nothing you assume you know everything
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 maart 2005 @ 21:20:48 #245
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25620029
Ik heb er ook weer een paar bij geschoten vandaag, alleen gecropt.



Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 20 maart 2005 @ 22:09:34 #246
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_25621413
Ik heb vandaag ook even m'n macro objectiefje er op gehad.

Eet smakelijk
Life is what you make it.
pi_25632162
quote:
Op zondag 20 maart 2005 22:09 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb vandaag ook even m'n macro objectiefje er op gehad.
[afbeelding]
Eet smakelijk
Grappig die oogjes, wist niet dat ze die hadden, ze hebben er echt zin in zo te zien!

En wat was het 'lijdend voorwerp'?
  maandag 21 maart 2005 @ 13:26:52 #248
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_25633712


Weer iets anders dan maden.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  FOK!fotograaf maandag 21 maart 2005 @ 21:46:15 #249
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_25646500
Ik had vandaag een scharnierklimmende hommel voor de lens...


'...me and my shadow...'


't was er wel eentje van het formaat 'sportvliegtuigje'


... en wat had ik &*$#@ niet bij de hand.... juist ja, de in Houten gescoorde vergrotende voorzetvensters !
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 21 maart 2005 @ 22:22:02 #250
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25647540
Harig typje

Ik vind hommels echt prachtig, ik hoop er ook eens een paar te schieten
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25665771
Mooie hommels CompuMess. En dan kun je ook nog een vergrootglas op je camera schroeven? Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Hier twee foto's van afgelopen zaterdag. Parende padden. Ik hoop dat het macro genoeg is voor dit topic.


voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  donderdag 24 maart 2005 @ 19:55:49 #252
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_25714766
Een springspinnetje... die beestjes die je wel eens over de muur ziet lopen.

  donderdag 24 maart 2005 @ 21:56:09 #253
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25717638
Die zijn verrektes klein en snel, mooie foto
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_25719277
Ik zag een paar dagen geleden ook een spin in de zon. Ik was eigenlijk foto's van vogels aan het schieten, maar vond nog wel de tijd om m'n mpe-65 lens erop te schroeven. Hier een aantal uit de reeks van de spin.







Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_25737444

http://huizen.dds.nl/~arby/lhb.jpg



Edit: oeps, even braaf geresized
pi_25750222
vandaag in de tuin (of op het terras)

Een mier op stap:




Bij het volgen van de mier zag ik in de zoeker deze luis lopen. Zelfde vergroting als de 1ste mier, dus dit beestje was weg vanaf ik niet meer door de lens keek.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 18:19:35 #257
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_25761902
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:16 schreef luap het volgende:
Mooie hommels CompuMess. En dan kun je ook nog een vergrootglas op je camera schroeven? Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Hier twee foto's van afgelopen zaterdag. Parende padden. Ik hoop dat het macro genoeg is voor dit topic.
[afbeelding]

[afbeelding]
Parende padden kwam ik afgelopen woensdag ook tegen na zonsondergang op de groote peel

http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 18:22:19 #258
79550 Ymke
your ghost
pi_25761962
Leuke foto Pea , heb je er veel gezien?
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  zaterdag 26 maart 2005 @ 18:27:56 #259
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_25762085
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 18:22 schreef Ymke het volgende:
Leuke foto Pea , heb je er veel gezien?
Ja ontzettend veel, er is daar nogal veel water, en eigenlijk overal waar je even stilstond en goed keek zag je wel padden. Heb er ook veel foto's van, maar niet zo'n goede als deze. Voor deze heb ik natte ellebogen en knieën gehaald
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 18:34:53 #260
79550 Ymke
your ghost
pi_25762237
Het is de moeite waard geweest
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_25764855
Mooi hoor pea, ik heb voor (of eigenlijk tegen) die natte ellebogen en knieen altijd een plastic tas in mijn tas zitten. Maar als ik dan echt iets moois zie en dat moois kan nog lopen ook dan kan ik vaak niet lang genoeg wachten om die tas uit de rugzak te halen... heb ik nog natte knieen.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_25766410
Nachtfotografie, en dan naar insecten zoeken .... De eerste keer dit jaar, dus het is altijd weer even wennen.





Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 23:22:12 #263
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25770016
Die derde is lekker hè.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25770387
Ik weet niet of hij lekker is, ik heb alleen nog maar per ongeluk een vlieg in m'n mond gehad
Maar ik vind ze eigenlijk geen van allen echt goed. 't was weer de eerste keer bij volledige duisternis buiten, en dan is het scherpstellen weer wennen. Je moet je voorstellen dat je met een zaklamp naar buiten gaat en de muur afzoekt naar een beestje. Dan zet je de zaklamp tussen je knieën en je zet je richtlampje van je ringflits aan. Het is dan een kwestie van de diepte te gokken en hopen dat je niet met je flits toestel in het web hangt, want dan gaat de spin er vandoor
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 23:38:52 #265
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25770435
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 23:36 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik weet niet of hij lekker is, ik heb alleen nog maar per ongeluk een vlieg in m'n mond gehad
Maar ik vind ze eigenlijk geen van allen echt goed. 't was weer de eerste keer bij volledige duisternis buiten, en dan is het scherpstellen weer wennen. Je moet je voorstellen dat je met een zaklamp naar buiten gaat en de muur afzoekt naar een beestje. Dan zet je de zaklamp tussen je knieën en je zet je richtlampje van je ringflits aan. Het is dan een kwestie van de diepte te gokken en hopen dat je niet met je flits toestel in het web hangt, want dan gaat de spin er vandoor
Ow wat een heerlijk gekeutel weer, . Ik moet gelijk weer aan mijn druppel avonturen denken in de badkamer, in het donker, MF-en en dan achteraf zien dat je hele reeksen ernaast zat.
.
.
.
Ik vind die derde wel lekker hoor, misschien iets meer licht erin, dan zie je meer.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 12:51:59 #266
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25827950
Ik heb een hommel kwaad gemaakt hij staat ook al in FFF maar hier staat 'ie ook goed



resizen vond ik ff niet nodig, het gaat toch of niet?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_25838567
Zitten echt mooie foto's bij! Die hommel is ook erg cool 8)
pi_25844805
Ik heb weer een tijdje in de tuin rondgehangen deze week
Jammer dat het zonnetje er vandaag niet echt was...
Een deel van het resultaat:









The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  woensdag 30 maart 2005 @ 08:17:30 #269
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25848473
Die laatste!!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_25860560
Niet heel bijzonder, meer bedoeld als tvp;

pi_25885451
Vandaag was er ongeveer een uur zon. Ik werd er vrolijk van, en zo ook de insecten.

De spin heeft een lekkere kever te pakken.


Een vlieg geniet van de zon




Een kleine kever verkent de omgeving






Een andere kever warmt zijn vleugels en doet zijn eerste vliegpoging


Een mug zit naast een plek regenwater in de zon


De mieren ruimen de doden, een voorjaars schoonmaak


Het is duidelijk lente


De bloemen komen te voorschijn


en hebben al stuifmeel

Zo zie je ook de kracht van de Canon MPE-65 lens
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_25892207
Ik ben als 13 jarig jongetje aan de slag gegaan met m'n vaders camera. Ik weet alleen niet of deze foto macro-waardig is, maar ik post 'em gewoon maar:



Foto gemaakt met een (jawel..) Canon A60 in Bangkok Gelukkig wil m'n vader binnenkort een digital spiegelreflex kopen
  donderdag 31 maart 2005 @ 23:57:46 #273
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25895104
Erg lekkere platen HGT, vooral die mier, lekker. Bhuddy, lekkere foto qua kleur, maar ik had je scherpte liever meer aan de voorkant gehad, die is te dominant en onscherp nu.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_25910922
Ok, zal het de volgende keer verbeteren, thnx!
  Moderator vrijdag 1 april 2005 @ 19:06:18 #275
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_25912889

Een flutcamera zonder een denderende macrostand.
Toch een foto die toch redelijk macro achtig is
(olympus C-350 zoom)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 april 2005 @ 19:31:37 #276
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25913567
Een paar macro's met de Eos 300D plus een +2,2 voorzetlens (eerste keer)





En nog een paar met de 70-300







Allemaal rond de Oostvaardersplassen gemaakt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25936848
Een paar macro's van vanmiddag in de tuin

Een vliegeneter


een bloempje dat de grasmaaier overleefde


steekvliegen houden niet allen van bloemen, maar ook van aardbei jam


Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 2 april 2005 @ 19:24:18 #278
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25936867
Groeit er jam in jouw tuin?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25936946
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 19:24 schreef Rewimo het volgende:
Groeit er jam in jouw tuin?
Ik probeer, bij gebrek aan bloemen, een jam struik te kweken
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 2 april 2005 @ 20:04:01 #280
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25937737
Hm... is wel wat voor mij ook. Mijn balkon wordt 's zomers zo heet, dat er niks wil (blijven) groeien.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 2 april 2005 @ 22:25:03 #281
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_25941179
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  zondag 3 april 2005 @ 22:01:37 #282
42300 Exterior
~ Quasi-alert
pi_25964095


[ Bericht 100% gewijzigd door Exterior op 03-04-2005 22:03:52 ]
  maandag 4 april 2005 @ 09:26:20 #283
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25970841




Groot zijn ze veel mooier vooral de roos
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 4 april 2005 @ 10:12:00 #284
79550 Ymke
your ghost
pi_25971462
jaaaaa lekker fotos puckzzz
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  maandag 4 april 2005 @ 11:01:52 #285
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25972472
Dank
Die roos heb ik groot op mijn scherm, die is zo mooi
Ik wil dus echt een macrolens hebben, maar ik moet eerst voor mijn rijbewijs slagen van mijn vriend
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 4 april 2005 @ 11:08:21 #286
79550 Ymke
your ghost
pi_25972588
Erg is dat he? Een leuke hobby waarbij je steeds meer wilt hebben
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  maandag 4 april 2005 @ 11:20:37 #287
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25972844
Ow breek me de bek niet open Ik heb ook een mooie zoomlens gezien van 440 mm (ik heb nu een magere 200) 160 euro! viel me nog best mee hoor, hij komt er ook wel...maar nu even niet
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 4 april 2005 @ 11:24:06 #288
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25972903
Mooie foto's, Puckzzz! Steeds meer willen hebben?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 10 april 2005 @ 17:15:29 #289
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_26125907


Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 10 april 2005 @ 17:35:30 #290
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26126393
Hier een paar van vandaag









Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 10 april 2005 @ 17:41:32 #291
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_26126544
Handig he Rewimo, in twee forums tegelijk posten copy&paste alleen jij hebt hier nu wel andere foto's. 1 & 3 vind ik wel mooi, 4 lijkt wel een gif afbeelding klopt dat?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 10 april 2005 @ 17:44:19 #292
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26126614
Een gifafbeelding? Wat bedoel je?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 10 april 2005 @ 17:48:28 #293
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_26126712
quote:
Op zondag 10 april 2005 17:44 schreef Rewimo het volgende:
Een gifafbeelding? Wat bedoel je?
****.GIF ipv. ****.JPG


Op mijn scherm lijkt de achtergronde uit verschillende 'cirkels' van kleuren te bestaan. Meestal houdt dat in dat het een GIF afbeelding is.

[edit] net ff snel in een tweede scherm gekeken[/edit] het is toch een JPG maar misschien met een hele lage waarde? De achtergrond is gewoon niet vloeiend.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 10 april 2005 @ 17:57:02 #294
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26126918
't Zijn gewoon allemaal jpg-jes ja En allemaal automatisch geresized, dus niks anders mee gedaan dan de andere foto's. Alleen verkleind dus.

Grotere versie (700): http://r.qltel.org/fff/kweektuin/IMG_3541.jpg
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 10 april 2005 @ 18:14:47 #295
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_26127349
Op welke resolutie heb je 'm genomen?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 10 april 2005 @ 18:25:07 #296
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26127614
3072 x 2048
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 10 april 2005 @ 19:28:27 #297
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_26129274
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:48 schreef Elefes het volgende:
Ik heb weer een tijdje in de tuin rondgehangen deze week
Jammer dat het zonnetje er vandaag niet echt was...
Een deel van het resultaat:

[afbeelding]
Deze kan je wel inzenden voor de fotowedstrijd
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  zondag 10 april 2005 @ 22:05:55 #298
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_26133656
quote:
Op zondag 10 april 2005 18:25 schreef Rewimo het volgende:
3072 x 2048
mja toch is er iets met die foto. Zie jij de achtergrond wel vloeiend dan?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 10 april 2005 @ 22:09:50 #299
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26133776
quote:
Op zondag 10 april 2005 22:05 schreef Puckzzz het volgende:
mja toch is er iets met die foto. Zie jij de achtergrond wel vloeiend dan?
Ja, al zit er wel een lichtere achtergrond vlak om de knop. Maar dat komt volgens mij gewoon door de kleuren van de achtergrond (wat er te zien is weet ik niet, het was in een park).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_26158853
Allereerst, leuk topic!

De fotos zijn gemaakt met mijn Milnolta Z5.

Dit zijn mijn eerste macro's foto's:

Deze krab lag op de parkeerplaats waar ik werk.

Horloge

Horloge

Vlees, hmm

Plant
  dinsdag 12 april 2005 @ 07:18:14 #301
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_26163358
Die krab gaat iig nergens meer heen
Pimpen met je Rolex?
Pimpen met je Dolce&Gabanna? je mouw zit in de weg
Gatverdamme, eten wordt er niet smakelijker van wanneer je het macrood, je moet het eten, niet fotograferen!
Ja, plant.....

Ik vind het niet echt macrofoto's meer close focus....
probeer eens iets te vinden wat de moeite waard is om te macro-en, en probeer 'm dan dichterbij te nemen. Je kunt beginnen met een mooie bloem ofzo, of een boom nog in knop en dan ff letten op je compositie en scherptediepte etc.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')