abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 20:34:39 #1
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_22497578
Omdat het centrale Egypte-topic dicht was volgensmij (link uit centrale post in dit forum in ieder geval wel), hier maar even. Een kort verslagje met wat foto's van een 8daagse reis naar Egypte. Redelijk actueel eigenlijk, gezien de aanslagen, dus ik dacht ik post het hier ook eventjes

(HIER staan alle foto's overigens..).

Hurghada Egypte - Oktober 2004
Ik ga op vakantie en neem mee.... mijn vriendin. Ben gisteren (donderdag) teruggekomen van een vakantie in Egypte. Hurghada aan de rode zee om precies te zijn. Even 8 dagen relaxen in de zon en wat duiken. Zou eerst naar Zuid-Amerika gaan, maar wegens omstandigheden blabla werd het zon en strand. Omdat hier in de buurt al genoeg turken wonen (grapje..moet kunnen) en ik al 2x in Turkije ben geweest werd het dus Egypte.

We waren net geland toen de aanslagen waren/werden gepleegd. We zaten er totaal niet in de buurt, Hurghada ligt aan de westelijke kust van de rode zee en ligt halfweg in Egypte. De plaatsen waar de aanslagen zijn gepleegd liggen in het noorden, althans het noorden van de rode zee. Veelal Israelische toeristen. Op de onderstaande foto heb ik de zelfmoordcommandodenk ik vastgelegd



Waar wij zaten waren veel Nederlanders, maar vooral: Russen! Wat een ontzettend asociaal volk zeg. 3 borden eten opscheppen bij het buffet, een halve opeten. Dik lopen zuipen ook, midden in de zon om 11 uur in de ochtend. Plus alle vrouwen zien er uit alsof ze zo in Amsterdam achter de ramen zouden kunnen zitten. Heel apart. Ons hotel had dan ook de toepasselijke naam "Hor Palace", {uitgesproken als hoer-palace) vrij te vertalen met 'Hoerenpaleis'. Deze bijnaam had het dan ook bij alle Nederlanders.



Het was niet erg veel luxe ofzo, we hadden de simpelste reis geboekt in een 3sterren resort. We gingen voor zon en strand en om te duiken, wat boeit die luxe dan. Daarnaast heb ik niet veel luxe nodig, al een aantal malen aan het backpacken geweest....
Het strand was er goed en de zon was er ook, de hele vakantie was het rond de 30 graden. Het eten was mwoah..standaard buffetmeuk. Met de gehaktballen kon je voetballen en de stukken vlees je schoenen lappen. Maar eh, je bent op vakantie in een 'arm' land , wat kan je eisen? Het enige dat wel ERG goed was, waren de toetjes! Jummie!



Eerst een paar dagen echt geen zak gedaan. Plat op het strand gelegen en verbrand. Maar omdat er ook nog wat cultuur moest worden gezien maar een dagtocht naar Luxor gemaakt. Dit was wel een aparte gewaarwording. Omdat er in 1997 dus al eerder aanslagen waren gepleegd op toeristen in Luxor, heeft de Egyptische regering veel maatregelen ingesteld. Zo is er de tourist-police, die je echt OVERAL ziet en staan er ook metaaldetectoren voor IEDER hotel of resort. Daarnaast zijn er veel politieposten in de stad waar men met dikke guns staat. Allemaal schijnveiligheid. De mensen doen de hele dag geen reet en die detectoren staan niet eens aan. Lekker handig. Maar het mooie is dat je als toeristenbus op weg naar een plaats (bv Luxor, Cairo of wat dan ook) niet alleen mag rijden, nee je moet in convooi rijden. Dan moet je op een bepaald tijdstip ergens zijn, dan verzamel je de hele kudde en rij je onder politiebegeleiding weg. Heel apart allemaal. Onderweg kom je dan ook allemaal hokjes tegen waar een gun uitsteekt en een slapende Egyptenaar in ligt. Wel komisch.
We stopten nog bij een 'wegrestaurant' waar je even kon plassen.... en op de foto met een kameel :S :S Ach ja...



Maar oke: Luxor. Luxor is een voortzetting van het oude Thebe en op de overblijfselen van deze stad is de oude hoofdstad van het Egyptische rijk gebouwd. TIjdens het hoogtpunt van van Luxor zijn welvaart en macht (van 1570 tot 1090 bc) zetelden er de farao's van het Egyptische rijk. De stad had toen 1 miljoen inwoners. ZEER veel voor die tijd. Onze tour bracht ons langs alle 'hoogtepunten' van de stad.....maar wel in sneltreinvaart. Als eerste een bezoek aan de tempels van Karnak. Vroeger een zeer mooie grote tempel, nu een hoop stenen (oneerbiedig gezegd) met wel mooie stukken ertussen. Erg fijn alleen in de volle zon met 40 graden celsius..... Het jammere was dat het grootste deel van de bussen tegelijk aankwam. Een vloedgolf van toeristen kwam dus tegelijk aan. Toch wel wat mooie foto's kunnen schieten.






Na dit moois de bus weer in, maar we gingen nu richting jawel, een 'Papyrusmuseum'. Papyrus wordt gewonnen uit een plant en daar werd vroegah papier mee gemaakt in Egypte. Nu is het toeristensouvenir nummer 1. Dat dit een museum/fabrik was, was bullshit. Dat doen die lui ten eerste om geld te verdienen en ten tweede om geld te verdienen. Jammergenoeg trappen er ALTIJD weer mensen in; "Ja maar dit is echt!". Dikke bullshit. Echt als in echt wel 3x zo duur als normaal in Hurghada. Maarja..... het zal wel. Jammer ook dat dit soort shit altijd in een tour zit. Zo heb ik in Thailand eens een tour gedaan die in principe (waar je echt voor ging) maar een uur duurde, maar door de shit die je bezocht 3,5 uur duurde.


Papyrus dus......

Na dit oponthoud lunchen, de Nijl over in een bootje (waar ik ook nog even heb mogen 'besturen' maar de slappe zak die dit normaal deed wilde er ineens geld voor hebben achteraf. Mooi niet), en weer de bus in.


Ali-baba..eh..bootje

Nu naar de vallei der koningen. De vallei der koningen is de begraafplaats van de oude farao's, oftewel van diegenen die niet in de Pyramides zijn begraven, die overigens allemaal in het noorden van Egypte zijn, in de buurt van Cairo. De reden trouwens dat die volgensmij daar allemaal liggen is dat het zuiden van Egypte ('Upper-Egypt') het arme en oude gedeelte is. In het noorden ('Lower egypt', oftewel omdat daar de Nijl eindigt) is met een stuk stuk rijker en kon men wel Piramides betalen (????).
In de vallei der koningen liggen/zijn 62 graftombes, waarvan er 61 waren leeggeroofd. De enige die nog vol was, was die van Toetanchamon. De hele inhoud ervan ligt in het National Museum in Cairo en is dus nog te bezichtigen. Als je hoort en ziet hoeveel er in dat graf lag, circa 2 hele grote vertrekken in dat National Museum, dan vraag je je af wat er nog meer in die andere 61 moet hebben gelegen! Holy fuck.... Toetanchamon is de bekendste farao van Egypte, omdat zijn masker op veel zaken is afgebeeld (oa souvenirs). Eigenlijk was hij maar 18 jaar en heeft geregeerd van zijn 9e tot zijn 18e. Omdat hij zo vroeg was gestorven was zijn tombe nog niet klaar en is hij in een andere tombe (die eigenlijk voor een priester was) begraven. Vandaar dat hij niet gevonden was en leeggeroofd. In 1921 werd hij pas gevonden.
We mochten in 3 tombes, wat we dan ook zeker gedaan hebben. Je mocht niet fotograferen, maar tegen betaling toch weer wel. Met geld kan je alles in Egypte. Heb het wel gedaan, maar zonder flits. Verder weinig/tot geen foto's van de vallei der koningen, ziet er aan de buitenkant niet bijzonder uit (en ben zo stom geweest 2 foto's te deleten ervan). Het jammere was dat sommige toeristen OVERAL met hun poten aan moeten zitten... Daar heb ik een hekel aan. Heb dan ook een paar toeristen redelijk pissed off toegesproken. Dat doe je toch niet...



Oh, en nog een FILMPJE! (right click save as)

Hierna WEER naar iets commercieels, nu een basaltfabriek waar ze beeldjes maken. Man man man man...... Maar deze mensen hadden hun huiswerk goed gedaan en een leuk Nederlands praatje in elkaar gedraaid voor de toeristen. Dat was wel het hoogtepunt. Snel verder gegaan naar de tempel van Hatschepuchet (of hoe je het ook schrijft). Weinig over te vertellen anders dan dat het helemaal uit de rots is gesneden en pas is gerestaureerd. De foto's zeggen meer.




Op de terugweg kwamen we nog langs de Nijl en wat leuke andere gebouwen (die er in het donker met het ligt erop veel beter uitzien!), maar dat was onze dag Luxor wel.



De heilige Nijl en de zonsondergang die erbij hoorde...



Verder hebben we onze tijd gevuld met nog maar eens aan het strand liggen en niets doen, saai he? Nog wel een dag gedoken, dat was echt top. In Thailand als ons PADI Open Water duikbrevet gehaald, waarmee je mag duiken tot 18 meter diepte, dus een cursus hoefde we gelukkig niet meer. Dus meteen de boot pakken en de Rode Zee op. We waren maar met een groep van 3 plus 1 instructeur dus lekker rustig. Dachten we..... Waar we gingen duiken lag het behoorlijk vol met boten, maar daar hadden we onderwater niet veel last van
De foto's zeggen meer dan meer text, dus......
Jammergenoeg geen dolfijnen of schildpadden gezien gvd, die waren wel gesignaleerd daar die dag.


Boo-tje!


Aanlegplaats zo'n 20 km uit de kust....



Duiken!


Blue spotted stingray


Nemo! Wat een domme visjes, die bijten echt naar alles...


Krokodilvis!


..en een zeer charmante als je net weer boven komt na een 52 minuten heerlijk relaxend onderwaterleven....!


Verder valt er weinig te vertellen eigenlijk. Behalve dan dat Egypte echt geen zak meer is dan heel veel zand. Een aanrader? Dat vind ik niet. Tenminste, Hurghada niet. Echt alleen maar resorts en gericht op toeristen. Heel erg veel fucking verkopers waar je helemaal gek van wordt, nog erger dan in Turkije of andere landen waar ik ben geweest. Iedere 3 meter is het "My Friend!" of "Your From Holland? Goedendag!". We zeiden dan ook vaak dat we uit Zweden of China kwamen, waarna ze met een mond vol tanden stonden. De meeste verkopers negeerde je dus gewoon. Geen wonder dat ze westerlingen zien als arrogant. Maar het is ook echt irritant man! Als je sommigen negeert beginnen ze over 'Respect'. Op dat soort momenten zou je die lui wel willen meppen of ze goed de waarheid willen vertellen. Dat van respect is hetzelfde als dat buitenlanders hier in NL om het minste of geringste miepen dat ze worden 'gediscrimineerd'. Ga toch weg. Als ik met iedere verkoper zou moeten praten dan zou ik daar een dagtaak aan hebben. Oftewel: negeren. Als vrouw heb je het helemaal leuk.... je wordt altijd van top tot teen aangekeken en door hun ogen 3x uitgekleed en verkracht.


Winkeltje met ZEER irritante verkoper...maar waar we wel veel hebben gekocht omdat wij aan de 'winnende hand' waren :p

Je moet ook over alles onderhandelen. Maar oke, die mensen moeten ook geld verdienen. Het mooiste is dat onwetendheid je gewoon de kop kost. "Ignorance is bliss". Gelukkig al wat ervaring met dit soort reizen/mensen/verkopers, dus dat scheelde. Maar je verliest wel je vertrouwen in de mens, omdat echt alles 100% duurder is dan wat het zou moeten kosten. Het jammere is dat veel mensen de markt verzieken, oftewel veel Amerikanen en duitsers en andere onwetende mensen die niet weten dat ze moeten onderhandelen of dat echt niet kunnen betalen veel te veel. Dat betekent dat de verkopers wten dat ze het geld toch wel kunnen verdienen en voor jou niet lager dan een bepaalde prijs gaan. Irritant. Zo was btw een busje (taxibusje, vergelijkbaar met een Turkse dolmus) 1 egyptische pond (13 cent) per persoon. SOmmige toeristen betaalde 20. Die keken ook raar op als je zelf maar 1 betaald Echt mooi. Die chauffeurs zien het ook gewoon aan je of je 1 of meer 'zou moeten betalen'.
Het beste is als de verkoper niet meer zo blij kijkt als je wat hebt gekocht, dan weet je dat je goed zit. Het onderhandelen gaat ons altijd wel goed af. Hebben 4 'urnen' van +/- 20 cm hoogte gekocht die je kunt openen waar men vroeger de ingewanden in deed als je begraven werd. De koppen van de urnen stellen de goden voor van toen. 4 urnen voor 20 euro, terwijl hij begon bij 25 euro per urn :S :S Ik vond 20 in totaal een mooie prijs en heb dat ook gered.

Conclusie was een aardige/leuke vakantie, maar ik zou er geen 2e keer heengaan. Zon is op vele plaatsen en Egypte is verder niet bijzonder.
Nu maar sparen voor volgend jaar wanneer het echt WEL minstens een maand Zuid-Amerika wordt

Nog 2 uitsmijters:

Let op de gapende mummy in het midden......


Shisha (waterpijp) rocks your socks off!

Als mensen meer foto's en verslagen van wat andere vakanties die wel wat langer duurden (China, Thailand) van me willen zien overigens check mijn site!. HIER staan dus alle foto's.

Greetz,
SnuggLe
pi_22500271
Ik ben in Juni dit jaar ook in Hurghada geweest met paar vrienden,en jullie foto's komen me bekend voor haha.Waterpijp roken, en die winkeltjes om een luchtje te kopen eerst 2 kopjes thee en uur praten voor dat die vraagt wat je eigenlijk wilt voor luchtje.
En dat opdringerige vooral van die taxi's vond ik knap irritant.
Wij zaten in hotel Grand Plaza,was erg mooi en schoon en goed eten enzo.
Ook wat gesnorkeld daar,maar het uitgaan stelde niet veel voor.
Egypte was leuk maar ga er niet gauw voor een 2e keer naar toe.
vooruit nu rood witten vooruit PSV.
pi_22500741
leuk verslag en leuke foto's! brings back memories!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_22504880
Op het toeristen pad zijn Husselaars inderdaad zo overdadig aanwezig, dat het vervelend is. Zo gauw je 10 metervan de vaste toeristen plekken afwijkt wordt het opeens anders. De kinderen blijken opgevoedde zoete wezentjes, husselaars worden opeens verkopers die jou een goede tijd wensen, ook als je niks koopt.

Hurghada is het summum van hoe een lokale kultuur verziekt is door toerisme. Dat was al 20 jaar geleden zo. Toen al ben ik daar zo snel mogelijk door gereisd (terwijl backpack reisgidsen dat strand dorpje aan de zee nog met lovende woorden aanprezen). In 2003 kwam ik per ongeluk weer in Hurgada terecht. Gelukkig voor een nacht (tour operator reis die wijziging had in reis traject i.v.m. oorlog Irak). Het dorp was inmiddels een stad geworden, waar hotels tot ver aan de kust opdoemden. We hadden een super de luxe hotel (Hilton Residence), waar de hele sfeer van Egypte was gereduceerd tot een Disney World replica. In Hurghada is zelfs de toerist police handtastelijk, zelfs als je grijs bent en naast je echtgenoot staat... Ga daar niet heen als je het echte Egypte wil zien en meemaken, vermijd dat oord. En als je er toch heen wilt, duik dan onder water en blijf daar totdat het vliegtuig terug vliegt.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 12:46:32 #6
21210 Paladin82
In Black and White
pi_24390045
Hmz tis misschien een beetje een oude koe uit de sloot halen maarja vragen om informatie kan nooit kwaad, ik ben van plan om begin april ook richting egypte te gaan en dan een 8 daagse rondreis te kombineren met 7 dagen relaxen in een veel te lux hotel, nu is mijn keus wel op hurgade gevallen omdat dat beter valt met de rondreis.

Nu merk ik wel dat egypte zo ongeveer net zo erg is als turkije, alanya is ook niet alles maar hoe is het binnen de hotels, is hier de opdringerigheid minder en zijn er mensen met rondreis ervaringen hoe is dit en krijg je een hoop te zien?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  dinsdag 4 januari 2005 @ 19:08:10 #7
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_24396905
In de hotels valt de opdringerigheid natuurlijk mee, erbuiten is het ERGER dan in Turkije.
Rondreizen zijn niet mijn ding, ik ben er dan ook niet positief over. Je krijgt meestal de echt supertoeristische dingen te zien en je zit fijn heel de tijd in de bus. De gidsen hebben allemaal 'dealtjes' met fabriekjes en zaken die 'de real deal' verkopen (jeah right), dus ik geloof er meestal niets van.

Money is what makes the world goes round....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')