Elfletterig: uiteraard dank voor je bericht. Ook al hebben er vele A-ha fans hun ongenoegen geuit, om het ook hier te lezen is fijn.
Bij nader inzien geeft de heer Bruyn toch toestemming dus hieronder het vervolg (excuus voor de chaos):
From: rickknippers@hotmail.com
To: pbruyn@worldonline.nl
Subject: RE: Berichtje van een voormalig lezer van Het Parool
Date: Tue, 12 Oct 2010 19:05:15 +0000
> From: pbruyn@worldonline.nl
> To: rickknippers@hotmail.com
> Date: Tue, 12 Oct 2010 20:04:17 +0200
> Subject: Re: Berichtje van een voormalig lezer van Het Parool
>
Beste Peter,
Allereerst, dank voor de reactie.
> Op 12 Oct 10, om 16:56 schreef Piet Zuurkool::
>
> > Nu zijn er muziekjournalisten die hun repertoire en
> > reputatie opbouwen op basis van artikelen
> > die een sfeer uitademen waarin hele groepen muziekliefhebbers worden
> > weggezet als niet serieus te nemen muziekkenners maar om nu te stellen dat
> > liefhebbers van de muziek van A-ha, het A-ha publiek zoals je stelt,
> > bestaat uit vrouwen achter in de dertig, “bakvissen met hun vent”,
> > kwetsend en feitelijk onjuist.
>
> Beste "Piet",
>
> Ik was erbij in De Doelen in 1986. Het publiek bestond toen voor
> meer dan de helft uit meisjes tussen de 13 en de 16. Enzeer
> weinig jongens/mannen.
>
> Ik stelde zondag vast dat het publiek voor een belangrijk deel
> bestond uit vrouwen van achter in de dertig. Dus trek je conclusie.
Dat is zeer goed mogelijk, dat het publiek bij hun eerste wereldtournee voornamelijk bestond uit mensen van die leeftijd. Hier heeft A-ha ook veel moeite mee gehad, dat ze dit publiek hadden maar goed, dat is een ander verhaal en inmiddels achterhaald. We zijn inmiddels wel wat jaartjes/wereldtournees verder, en ik kan je verzekeren dat er vele mannelijke A-ha fans zijn. Dat het publiek in de HMH voor een groot deel uit vrouwen achterin de 30 bestond (die je even voor het gemak betitelt als bakvissen, waarom is dat in hemelsnaam nodig?) betwist ik zeker. Ik weet niet waar jij stond/zat maar vooraan in het publiek, hier waren voornamelijk vrouwen van die leeftijd te vinden, ik schat zo'n 70 procent, maar verder in de zaal was het publiek erg gevarieerd. Van "nieuwe", jongere fans die sinds de comeback bewonderaars zijn geworden (ik ken het circuit aardig goed mag ik van mezelf zeggen), tot aan mannen/vrouwen in de 60. Ik ben zeer regelmatig te vinden bij concerten (ook vaak in de HMH) en zelden zie ik een publiek dat zo gemêleerd is. Dus of we hebben een zeer verschillend perceptievermogen of het heeft geen zin hier verder over te discussiëren. Check eens wat filmpjes op youtube zou ik zeggen, van live opnames van A-ha en je zult zien dat er inmiddels aardig wat mannelijke A-ha fans zijn.
>
> “Beter dan nog decennia teren op vier of vijf aardige oude
> > deuntjes” zoals je schrijft, en in je hele stuk implicerend dat A-ha
> > alleen in de jaren tachtig een boyband-achtige beroemdheid heeft
> > gecreëerd.
>
> Dat geldt weldegelijk wat Nederland betreft, Hier hebben de latere
> albums (en zeker de singles) weinig of niets meer gedaan.
>
Juist. Dit geldt inderdaad voor Nederland: tegenvallende verkoopcijfers, wel degelijk elke tour uitverkochte zalen in ons land, dat wel. Maar waar blijft dan de feitelijke juistheid van je opmerking: beter dan nog decennia teren op 4 of 5 aardige oude deuntjes? Daar gaat het mij om.
> Of je
> > uit te leggen hoe de unieke en door vele grote artiesten gewaardeerde
> > vocale prestaties van Morten Harket nog steeds stand houden, zoals ik ook
> > niet in je stuk kan terugvinden (lijkt me toch vrij vanzelfsprekend tot de
> > inhoud van een goed journalistiek verslag te behoren).
>
> Ik noem weldegelijk de invloed van a-ha op Keane en Coldplay.
Met een zeer negatieve en betwijfelende bijklank, zeker. Even vergeten wat de mannen van U2 hebben vermeld over A-ha, of Morrissey, om maar een paar namen te noemen. Je noemt inderdaad wel degelijk deze 2 maar dus niets over wat A-ha bijzonder maakt: Morten's uitzonderlijke vocale talenten.
>
>
> > Hoe kan een zichzelf respecterend journalist ook nog eens voorbijgaan aan
> > het “feit” dat A-ha de HMH volledig in zijn ban had, een uitzinnig publiek
> > achterliet
>
> Hier moet ik je met nadruk tegenspreken. Ik weet niet hoe vaak jij
> concerten in de HMH bezoekt, maar ik vond het publiek erg mat.
> Het leefde slechts wat op bij liedjes van de eerste twee albums. En
> vroeg slechts - aarzelend - om een extra toegift omdat het nummer
> waar duidelijk vrijwel iedereen voor kwam - Take on me - nog niet
> gespeeld was.
>
Zoals ik al schreef hierboven, ik kom zeer regelmatig in de HMH en ik kan dan ook niet anders dan je tegenspreken hierin. Check eens de youtube filmpjes van het concert zou ik zeggen, I rest my case.
> Als
> > redacteur van Het Parool zou ik me zorgen maken over je journalistieke
> > vermogen en onnodig kwetsend schrijven.
>
> Voor een zelfbenoemd Stooges- en Sonic Youth-liefhebber toon je
> je wel een erg teer zieltje.
Kijk, als notabene een journalist het nodig heeft om zijn standpunten kracht bij te zetten door van iemand te zeggen dat hij een teer zieltje heeft. Oei. Volgens mij hebben Freek de Jonge en Sylvain Ephimenco hier onlangs nog wat over geschreven. Zwak. Foei zou ik zeggen, mailtje dus naar je redactie (niet dat het ene drol uitmaakt), als er zo wordt omgesprongen met lezers van Het Parool... Even voor de duidelijkheid, je hebt mij niet gekwetst door je opmerkingen over bakvissen e.d., weet wel dat anderen hierdoor gekwetst zijn, maar meer door het schrijven van onjuistheden. Dat is onvergefelijk, tenzij het wordt rechtgezet.
Alsof fans van The Stooges en Sonic Youth per definitie een al vertrapte ziel hebben en alle onzinnige kritiek voor lief nemen. Weer een perfecte blijk van een naar mijn persoonlijke mening, belachelijk vooroordeel.
> Overigens ben ik wel erg benieuwd wat jij als Sonic Youth
> liefhebber vond van mijn verhaal over de enige echte Europese
> tegenhanger van Sonic Youth, Einsturzende Neubauten, op
> dezelfde Parool-pagina als de a-ha recensie.
>
Ik heb het gelezen ja. Op zich een goede recensie, ik heb niet veel met de band, maar het gaat mij ook niet om wat je al dan wel niet hebt gepubliceerd aan stukken: naar mijn mening staat of valt een journalist met elk stuk dat hij schrijft en zo moet het ook zijn vind ik. En dan nog wat je schrijft over dat het repertoire van A-ha zwaar leunt op de eerste 3 albums: even verdiepen in de eerdere concerten in deze afscheidstour en men weet dat dit niet elke keer het geval is. Het lijkt me ook volkomen logisch en gerechtvaardigd dat ze hun grootste hits spelen tijdens deze tour, waar dit in eerdere tours zeker niet het geval was. Welke andere grote band doet dit niet? A-ha zorgt er in ieder geval voor dat de versies elke keer verschillen en dat kan niet gezegd worden van bijvoorbeeld U2.
Met vriendelijke groet,
Piet Zuurkool.