abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 18 september 2004 @ 18:34:57 #1
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_22041333
Ik heb zojuist een stenen Vijzel gekregen, en mijn vraag was of ik hem eerst ergens mee voor moet bewerken, of dat ik hem meteen kan gebruiken?

  zaterdag 18 september 2004 @ 18:38:43 #2
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_22041393
Eerste keer even met heet water (zonder afwasmiddel!) schoonmaken. Vervolgens met een ui en wat knoflook aan de slag... 15 minuten in laten trekken. Daarna het mengsel weggooien, nogmaals naspoelen met heet water en dan kun je er mee aan de slag
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_22041630
En wat is de effect van de ui en knoflook? (Gewoon nieuwsgierig)
BOWNY BOWNY BOWNY BOWNY BOWNY
  zaterdag 18 september 2004 @ 19:38:38 #4
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_22042750
dank je !
pi_22089517
De vijzel met verse kokos inwrijven, meerdere malen; dit om alle losse gruis te verwijderen. De olie die uit de kokos komt trekt dan in de steen en vormt een goede beschermingslaag.

Was de vijzel niet met zeepsop af, maar gewoon met warm water. Dit voorkomt dat de zeep in de vijzel gaat zitten.
pi_23923538
Ik heb vorige week een vijzel kado gekregen.



Er zat een beschrijving bij over de voorbewerking. Hij moest eerst 24 uur in het water staan, daarna 24 uur drogen. Toen moest ik hem met droge rijst vijzelen en toen insmeren met olie.
Ik heb hem gewoon ingesmeerd aan de binnenkant met olijfolie, maar die plek blijft nu donker van kleur. Ik had gedacht dat dat nog wel weg zou trekken. Hoort dat zo??
pi_23928262
Blijkbaar niet, want je hebt je niet aan de voorschriften gehouden.

Maar goed, dat is dus gewoon een plek waar de olie zich heeft geconcentreerd.
Misschien als je het stappenplan volgens het boekje toch volgt, dat het wegtrekt?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_23930974
Die vijzel is van natuursteen. Natuursteen is porreus, en zal olie opnemen. Volgens mij is dat geen probleem. Het lijkt me zelfs beter om het met olie te doen.
pi_23930980
we hebben er ook eentje! 15 euro (koopje volgens mij). zijn we eindelijk af van die stomme gladde stenen vijzel!
er zat echter geen voorbereidingshandleiding bij
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  maandag 13 december 2004 @ 10:55:18 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23932467
Ik heb een vijzel van porcelein, die kan gewoon in de afwas machine, geeft geen gruis af, en gewoon een beter product, kan ik iedereen aanraden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23941742
quote:
Op zondag 12 december 2004 21:31 schreef shmoopy het volgende:
Blijkbaar niet, want je hebt je niet aan de voorschriften gehouden.

Maar goed, dat is dus gewoon een plek waar de olie zich heeft geconcentreerd.
Misschien als je het stappenplan volgens het boekje toch volgt, dat het wegtrekt?
Ik heb me wel aan de voorschriften gehouden. Ik heb precies gedaan wat er op het briefje stond. Ik had alleen gedacht dat het steen de olie op zou nemen en de donkere plekken van de olie weg zouden trekken, alleen is dat (nog) niet het geval.
Ik vroeg me dus af of dat wel zo hoorde.
pi_23942243
quote:
Op maandag 13 december 2004 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb een vijzel van porcelein, die kan gewoon in de afwas machine, geeft geen gruis af, en gewoon een beter product, kan ik iedereen aanraden.
zoeen had ik eerst
die dingen zijn te glad en te licht om fatsoenlijk mee te kunnen vijzelen!
zijn hetzelfde als de dignen die ze gebruiken in de verpleging om pillen mee te verpoeieren
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  maandag 13 december 2004 @ 22:07:20 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_23954046
quote:
Op maandag 13 december 2004 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb een vijzel van porcelein, die kan gewoon in de afwas machine, geeft geen gruis af, en gewoon een beter product, kan ik iedereen aanraden.
Waar kun je die het beste kopen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 13 december 2004 @ 22:29:29 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23954626
quote:
Op maandag 13 december 2004 22:07 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar kun je die het beste kopen?
In de uitverkoop?
Geen idee, kwam het ooit eens tegen in een winkel waar ze kruiden en wierrook enzo verkopen. Kijk anders eens op ebay
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 13 december 2004 @ 22:31:52 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23954682
quote:
Op maandag 13 december 2004 15:00 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

zoeen had ik eerst
die dingen zijn te glad en te licht om fatsoenlijk mee te kunnen vijzelen!
zijn hetzelfde als de dignen die ze gebruiken in de verpleging om pillen mee te verpoeieren
Ligt er natuurlijk een beetje aan wat je vijzelt, ik kook dan ook niet aziatisch, dus bij mij geen gemberknollen en citroengras in de vijzel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23956163
quote:
Op maandag 13 december 2004 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb een vijzel van porcelein, die kan gewoon in de afwas machine, geeft geen gruis af, en gewoon een beter product, kan ik iedereen aanraden.
Ik heb er ook een, veel prettiger dan die grove dingen. Je witte prutje wordt niet meer grauwig van het gruis en je hoeft niet de helft van je creatie uit de groefjes te peuteren
pi_23961467
Kijk eens bij de toko voor een vijzel... de mijne was 12,50 geloof ik, maar een heerlijk ding
  dinsdag 14 december 2004 @ 10:31:05 #18
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_23962061
Ik heb die van mij in de Bijlmer gekocht, super goedkoop ( 7,50 ofzo) en is een prima ding.
Hij is van steen, maar niet heel erg grof, zodat ik er zowel fijne kruiden als taaie knolletjes mee kan vijzelen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_23962125
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 10:31 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb die van mij in de Bijlmer gekocht, super goedkoop ( 7,50 ofzo) en is een prima ding.
Hij is van steen, maar niet heel erg grof, zodat ik er zowel fijne kruiden als taaie knolletjes mee kan vijzelen.
Die van mij is ook steen, maar volgens mij gepolijst ofzo.
Maar ja, Enschede blinkt niet echt uit in winkeltjes waar je goed en goedkoop spul kunt halen, behalve dan als het een grote keten is als Xenos of blokker.
pi_23980417
Ik heb liever een grove stenen...... Ik heb nooit grijze prut of zand erin.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 7 januari 2005 @ 10:55:27 #21
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_24448931
quote:
Op maandag 13 december 2004 23:27 schreef Plunderbunny het volgende:

[..]

Ik heb er ook een, veel prettiger dan die grove dingen. Je witte prutje wordt niet meer grauwig van het gruis en je hoeft niet de helft van je creatie uit de groefjes te peuteren
Dan heb je hem niet goed voorbewerkt.
Bij de toko hadden ze me verteld eerst uit te borstelen met een harde borstel, dan een dag laten weken in water, dan goed laten drogen, daarna nog een keer goed uitborstelen, en dan kokos poeder net zo lang vijzelen tot dat er een gladde kokos-laag op het gehele oppervlak aan de binnenkant zat.
Daarna even afspoelen met kokend water en dan is hij klaar voor gebruik.
Daarna nooit meer afwassen met sop, en nooit meer uitborstelen tenzij de kokoslaag aan het verdwijnen is, dan moet je de hele voorbewerking overnieuw doen.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
  vrijdag 7 januari 2005 @ 10:57:24 #22
60297 Bartje71
Wat denk je zelf?
pi_24448953
Ik moest em van de toko een dag in het water zetten, drogen en vervolgens pinda's vijzelen...
  vrijdag 7 januari 2005 @ 11:33:56 #23
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_24449451
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 10:55 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

Dan heb je hem niet goed voorbewerkt.
Bij de toko hadden ze me verteld eerst uit te borstelen met een harde borstel, dan een dag laten weken in water, dan goed laten drogen, daarna nog een keer goed uitborstelen, en dan kokos poeder net zo lang vijzelen tot dat er een gladde kokos-laag op het gehele oppervlak aan de binnenkant zat.
Daarna even afspoelen met kokend water en dan is hij klaar voor gebruik.
Daarna nooit meer afwassen met sop, en nooit meer uitborstelen tenzij de kokoslaag aan het verdwijnen is, dan moet je de hele voorbewerking overnieuw doen.
Wat voor kokospoeder?
Ik snap niet zo goed dat je dan altijd een "kokoslaag" erin moet laten zitten, da's toch vies?
Als ik gember of hazelnoten ofzo vijzel, dan vind ik het toch wel vies als er kokos bij komt, als dit er er niet bij moet, hoe los je dat dan op?
Ik was mijn vijzel gewoon af met kokend heet water en een klein beetje sop, niks aan de hand.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_24449521
Als je een mooie porceleinen wil, moet je eens gaan kijken bij de Bijenkorf. Niet echt goedkoop maar wel heel mooi kwaliteitsspul.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 12:04:59 #25
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_24449907
Die kokoslaag is alleen maar een beschermende laag, die zorgt dat de porien van de vijzel dichtzitten zodat er verder geen resten in kunnen gaan zitten, die kokos proef je verder niet je gerecht, het wordt gewoon een harde gladde laag.
Sop moet je juist niet gebruiken omdat dat juist in de porien gaat zitten en kan je op termijn een sopsmaak aan je gerechten gaan krijgen.
Als je niks in de porien van je vijzel stopt kan er kalk en steengruis bij je gerecht komen plus dat er olien met resten in gaan trekken, waarna je de smaak daarvan niet makkelijk meer wegkrijgt.

Het is gewoon geraspte kokos wat je bij de toko kunt halen.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')