Dan kan je wel als uitgangspunt nemen, maar dan blijven er toch nog vragen over.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:08 schreef Haushofer het volgende:
Ga e r es vanuit dat mensen alles doen uit eigenbelang. Van eten tot condoleren aan toe. Dan wordt het al een stuk gemakkelijker te begrijpen. Alleen is het aanvaarden wat frustrerend.
Ik geloof er sterk in dat er ooit een punt komt dat de mens er achter komt dat haar gehele ethiek kunstmatig is, en dat mensen altijd handelen uit eigenbelang. Dat zou denk ik heel veel verklaren.
Schuldgevoel. Waarom condoleer je iemand? Omdat je je schuldig voelt als je het niet doet, of als je je niet gepast gedraagt. Ik geloof sterk in het idee dat mensen erg individueel zijn, en zelfs zo erg dat we ons nooit kunnen inleven in andere mensen.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:11 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Dan kan je wel als uitgangspunt nemen, maar dan blijven er toch nog vragen over.
Hoe komt iemand er toe een brandend gebouw in te lopen en een kind daaruit te redden (en zelf in Beverwijk te belanden met ernstige verminkingen)?
Een antwoord zou kunnen zijn (en mooi passend in deze tijd): het is zijn werk.
Maar niet afdoende; er moet meer achter zitten.
Hoe kom jij ertoe te denken, dat ethiek kunstmatig zal blijken te zijn (en het dus nu ook is)?
Dus jij zegt: als iemand zichzelf verloochent (vb. van de brandweerman) doet hij dat, omdat hij zich anders schuldig zou hebben gevoeld?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Schuldgevoel. Waarom condoleer je iemand? Omdat je je schuldig voelt als je het niet doet, of als je je niet gepast gedraagt. Ik geloof sterk in het idee dat mensen erg individueel zijn, en zelfs zo erg dat we ons nooit kunnen inleven in andere mensen.
Iemand snelt een brandend huis in om iemand te redden, omdat hij anders misschien met de 'wat als" vraag gaat zitten. De een kiest dan om het wel te doen, terwijl de ander daar onverschilliger tegenover staat.En dus niet naar binnen rend.
Nou ben ik geen psycholoog ofzo (dat had je al door ) maar ik vind dit toch wel een aardig idee.
Niks mis mee toch?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:04 schreef Henk-Jan het volgende:
Materialisme en utilisme lijken de kernwoorden van deze tijd. Als je je ergens goed bij voelt, is het goed. Zolang jij iemand anders maar niet schaadt, is het goed. Zorg dat je je lekker voelt, dat je genoeg geld hebt.
Verschillende karakters zul je houden. Kan dat niet dan, mocht het waar zijn? Je hebt tenslotte weinig te zeggen over wat voor karakter je zult beschikken. Dat wordt beslist door je omgeving en genetisch materiaal.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:46 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar hoe verklaar je verschillen in karakter dan?
Het heeft toch helemaal geen nut om behulpzaam van karakter te zijn?
Maar hoe kan het dan dat men nog steeds moord en brand schreeuwt als iemand doorrijdt na een ongeluk?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Verschillende karakters zul je houden. Kan dat niet dan, mocht het waar zijn? Je hebt tenslotte weinig te zeggen over wat voor karakter je zult beschikken. Dat wordt beslist door je omgeving en genetisch materiaal.
Ja, dat vinden we asociaal. Je wilt niet dat het ook met jou gebeurt. Dat idee vind je beangstigend.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:59 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dan dat men nog steeds moord en brand schreeuwt als iemand doorrijdt na een ongeluk?
Stoute sm'ert!quote:Op woensdag 15 september 2004 10:52 schreef Henk-Jan het volgende:
Ik heb (als christen) nog liever een Neitzsche-fan dan een postmoderne hedonist
Dat gebeurt dan ook volopquote:"Indien God niet bestond, moest men hem uitvinden." (Voltaire)
Volgens mij is het niet alleen het overleven van jezelf, maar ook van de groep. En als je doorde karakter trekken beter in de groep ligt (zoals dat redden van dat meisje, waardoor je als held gezien word), heb jij automatisch ook meer kans...quote:Op woensdag 15 september 2004 10:46 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar hoe verklaar je verschillen in karakter dan?
Het heeft toch helemaal geen nut om behulpzaam van karakter te zijn?
Moet de mens nu accepteren (even uitgaande van Haushofers stelling) dat ethiek niet bestaat, maar puur utulistisch is?quote:Op woensdag 15 september 2004 11:04 schreef Bensel het volgende:
[..]
Volgens mij is het niet alleen het overleven van jezelf, maar ook van de groep. En als je doorde karakter trekken beter in de groep ligt (zoals dat redden van dat meisje, waardoor je als held gezien word), heb jij automatisch ook meer kans...
Omdat het geen kwestie is van 'ikke ikke en de rest kan stikken'!quote:Op woensdag 15 september 2004 10:59 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar hoe kan het dan dat men nog steeds moord en brand schreeuwt als iemand doorrijdt na een ongeluk?
Doffy, doe niet zo dom, of ga ergens anders zeuren.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:06 schreef Doffy het volgende:
[..]
Omdat het geen kwestie is van 'ikke ikke en de rest kan stikken'!
Ieders vrijheid is dáár begrensd waar zij de vrijheid van een ander inperkt. Dus als jij een ongeluk veroorzaakt, berokken je iemand schade, waar je verantwoordelijk voor bent. En dus hulp verwacht mag worden.
Is 't nu echt zo moeilijk?
Maar dat is geen argument daarvoor.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:07 schreef cyber_rebel het volgende:
Ik sluit me aan bij Haushofer, goed en kwaad bestaan niet maar zijn inderdaad kunstmatig. Zelfs een geweten is gekweekt en niet natuurlijk. Er zijn culturen waar mensen zich niet schuldig voelen als ze handelingen verrichten die niet kunnen maar enkel zich schamen.
Het toont aan dat de mens zijn gevoel voor goed en kwaad voor een belangrijke mate wordt gevormd door de cultuur. Als er een absoluut goed en kwaad en een geweten zou zijn was het logischer geweest als veel culturen onafhankelijk van elkaar dezelfde ethiek hadden. En dat is niet het geval.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:08 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar dat is geen argument daarvoor.
Dat betwijfel ik. Er zijn ongetwijfeld veel verschillen in culturen (en binnen culturen). Maar ik welke cultuur is het bijvoorbeeld prijzenswaardig als iemand wegloopt uit een gevecht en z'n strijdmakkers laat afmaken? Of in welke cultuur is het prijzenswaardig als iemand iemand anders bedriegt?quote:Op woensdag 15 september 2004 11:11 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Het toont aan dat de mens zijn gevoel voor goed en kwaad voor een belangrijke mate wordt gevormd door de cultuur. Als er een absoluut goed en kwaad en een geweten zou zijn was het logischer geweest als veel culturen onafhankelijk van elkaar dezelfde ethiek hadden. En dat is niet het geval.
Leuk detail: dat 'uitsluitend' is door Doffy neergezet. O mores! Quod dicisti!quote:Op woensdag 15 september 2004 11:03 schreef Doffy het volgende:
Ik vind dat Henk-Jan wel hééél erg kort door de bocht gaat door te claimen dat de moderne maatschappij uitsluitend zou berusten op "hedonisme" en nihilisme. Ook de liberale visies zijn gebaseerd op denkpatronen en "normen en waarden", hoor.
Dus toch 'o tempora, o mores', beste jongen?
Maar nu spreek je toch jezelf tegen: '... omdat dat wordt bezien als goed' - hoezo? Waarom zou dat dan goed zijn? Ze zijn eerder een last dan dat ze goed zijn voor de maatschappij (in 'jouw' model dan). Je kan ze beter een zachte dood geven, dan zijn ze beter af (en wij ook!).quote:Op woensdag 15 september 2004 11:15 schreef cyber_rebel het volgende:
We zorgen voor de zwakken omdat dat wordt bezien als goed. Bang worden dat we goed en kwaad dus normen schrappen hoef je denk ik niet te worden omdat geweten in ons gebakken zit, het is een deel van ons. Een normaal mens kan niet een ander vermoorden en ermee wegkomen. Bovendien heeft een complexe grote maatschappij als van ons ook normen en waardes nodig.
En omdat die laatste zin me veel te veel op balkenende doet lijken stop ik nu met typen.
Tuurlijk. Of denk jij dat je een god nodigt hebt daarvoor? Alsof de natuur niet zo complex is dat zij haar eigen 'ethische' regels handhaaft. De natuur is groep-georienteerd, dus natuurlijk bestaan er "natuurlijke" sociale regels.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:06 schreef Henk-Jan het volgende:
Moet de mens nu accepteren (even uitgaande van Haushofers stelling) dat ethiek niet bestaat, maar puur utulistisch is?
Eerlijk gezegd geen idee, zoveel culturen ken ik niet naast de westerse. Alleen is er wel een groot verschil tussen schuldig worden bevonden door de omgeving en je schamen tegenover zelf schuldig voelen omdat je bijvoorbeeld bedriegt.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:13 schreef Henk-Jan het volgende:
Dat betwijfel ik. Er zijn ongetwijfeld veel verschillen in culturen (en binnen culturen). Maar ik welke cultuur is het bijvoorbeeld prijzenswaardig als iemand wegloopt uit een gevecht en z'n strijdmakkers laat afmaken? Of in welke cultuur is het prijzenswaardig als iemand iemand anders bedriegt?
misschien is ethiek hetzelfde als geloof: een punt van steun. weten dat mensen onzelfzuchtig zijn (maar het dus in werkelijkheid vaak niet zijn, ook al denken ze van wel) Punt is immers,de sterken overleven (degene die het het slimst speelt, soms ten koste van een ander,maar wel geloofwaardig blijft, en dus niet mensen tegen zich in het harnas jaagt),en de zwakken, die zullen het moeilijk krijgen. Het is gewoon evolutie, maar dan maatschappelijk. En nu is de maatschappij dusdanig ver (en verhard), dat het geheel vrijcomplex word, waardoor dit soort vragen ed komenquote:Op woensdag 15 september 2004 11:06 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Moet de mens nu accepteren (even uitgaande van Haushofers stelling) dat ethiek niet bestaat, maar puur utulistisch is?
Nee hoor, ik zeg dat er geen absoluut goed en kwaad is. In de maatschappij worden wel bepaalde ethieken opgesteld van goed en kwaad. En dat hoeft niet altijd ten voordele van de maatschappij te zijn.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:18 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar nu spreek je toch jezelf tegen: '... omdat dat wordt bezien als goed' - hoezo? Waarom zou dat dan goed zijn? Ze zijn eerder een last dan dat ze goed zijn voor de maatschappij (in 'jouw' model dan). Je kan ze beter een zachte dood geven, dan zijn ze beter af (en wij ook!).
Maar waar zijn die dan op gebaseerd? Want eigenlijk slaat het nergens op, in 'jouw' visie.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:21 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Nee hoor, ik zeg dat er geen absoluut goed en kwaad is. In de maatschappij worden wel bepaalde ethieken opgesteld van goed en kwaad. En dat hoeft niet altijd ten voordele van de maatschappij te zijn.
Even off-topic een reactie: vanuit de christelijke ethiek/geloof wordt gezegd: mensen behoren onzelfzuchtig te zijn, maar zijn het niet. En: voor de zwakke moet gezorgd worden in de maatschappij, maar in de praktijk overwinnen de sterksten.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:19 schreef Bensel het volgende:
[..]
misschien is ethiek hetzelfde als geloof: een punt van steun. weten dat mensen onzelfzuchtig zijn (maar het dus in werkelijkheid vaak niet zijn, ook al denken ze van wel) Punt is immers,de sterken overleven (degene die het het slimst speelt, soms ten koste van een ander,maar wel geloofwaardig blijft, en dus niet mensen tegen zich in het harnas jaagt),en de zwakken, die zullen het moeilijk krijgen. Het is gewoon evolutie, maar dan maatschappelijk. En nu is de maatschappij dusdanig ver (en verhard), dat het geheel vrijcomplex word, waardoor dit soort vragen ed komen
(ik hoop zo dat het een beetje duidelijk word wat ik bedoel,want volgens mij spring ik van de hak op de tak en terug)
Jij slaat alleen stappen over omdat je denkt te weten waar ik naartoe wil. Mijn vraag is echter heel onschuldig:quote:Op woensdag 15 september 2004 11:18 schreef Doffy het volgende:
[..]
Tuurlijk. Of denk jij dat je een god nodigt hebt daarvoor? Alsof de natuur niet zo complex is dat zij haar eigen 'ethische' regels handhaaft. De natuur is groep-georienteerd, dus natuurlijk bestaan er "natuurlijke" sociale regels.
Tja, dat is al eeuwenoud denk ik. In de prehistorie werden de zwakken al geholpen. Het zou ook een overblijfsel kunnen zijn van de christelijke waardes. Volgens mij hebben we iig als 1 van de hoogste normen op dit moment dat ieder mens een waardig leven moet hebben en recht op zelbeschikking heeft.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:23 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar waar zijn die dan op gebaseerd? Want eigenlijk slaat het nergens op, in 'jouw' visie.
Timeo Danaos et dona ferentes...quote:Op woensdag 15 september 2004 11:26 schreef Henk-Jan het volgende:
Jij slaat alleen stappen over omdat je denkt te weten waar ik naartoe wil. Mijn vraag is echter heel onschuldig:
De mens verzint van alles, dus in je vraag is reeds lang voorzien. Natuurlijk is er wel 'een ethiek', maar is maar net afhankelijk van hoe je dat begrip definieert. Jij bedoelt waarschijnlijk: een van boven opgelegde set regeltjes. Ik versta onder ethiek: een door de natuurlijke orde aangereikte set regeltjes. De mens zit er tsjokvol mee, en dat ik allemaal zuiver uit evolutionair oogpunt te beredeneren.quote:moet de mensheid accepteren dat er geen ethiek bestaat? Of moet die daar wat op verzinnen?
Ik ben gewoon benieuwd waar hij naartoe wil.
Maar? Is het nu goed of niet om voor de zwakkeren op te komen?quote:Op woensdag 15 september 2004 11:31 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Tja, dat is al eeuwenoud denk ik. In de prehistorie werden de zwakken al geholpen. Het zou ook een overblijfsel kunnen zijn van de christelijke waardes. Volgens mij hebben we iig als 1 van de hoogste normen op dit moment dat ieder mens een waardig leven moet hebben en recht op zelbeschikking heeft.
Overigens werden in Sparta kreupele babys omgebracht.
Volgens mij heeft de mensheid dit al opgelost door wel een ethiek op te stellen. Dat gebeurt automatisch in complexer en groter wordende maatschappijen denk ik.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:26 schreef Henk-Jan het volgende:
moet de mensheid accepteren dat er geen ethiek bestaat? Of moet die daar wat op verzinnen?
Ik vind van wel, zou sterk tegen een deel van mezelf ingaan om te zeggen van laat ze aan hun lot over (ben socialist). Bovendien hebben ze zeker nog wat te bieden, kijk maar naar stephin hawkings.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:33 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar? Is het nu goed of niet om voor de zwakkeren op te komen?
ik vind dat je hier al weer veel te kort door de bocht gaat.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:04 schreef Henk-Jan het volgende:
Materialisme en utilisme lijken de kernwoorden van deze tijd. Als je je ergens goed bij voelt, is het goed. Zolang jij iemand anders maar niet schaadt, is het goed. Zorg dat je je lekker voelt, dat je genoeg geld hebt.
Al wat Haushofer zegt is dat zelfs Moeder Theresa in wezen gewoon een slet was die uit eigen belang handelde, omdat ze zich zelf zo goed voelde bij wat ze deed.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:12 schreef Henk-Jan het volgende:
Ik ben van mening dat de vlieger van Haushofer niet opgaat. Waarom zorgen we (dan) voor gehandicapten in de samenleving? Die dienen (dan) toch niet het belang van de groep? Integendeel, ze kosten tijd en geld.
Overigens heb ik ook een bepaalde angst ten opzichte van Haushofers benadering. Waar leidt dat in extremis toe?*
* Maar dat is natuurlijk een andere discussie
Tot dona non fero, mihi apparet.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:32 schreef Doffy het volgende:
[..]
Timeo Danaos et dona ferentes...
[..]
Integendeel! Uit zuiver evolutionair oogpunt is ethiek juist onzin. Zwakkeren in de samenleving? Hebben we niks aan! Hoe verklaar jij dan dat er een ethiek opkomt die juist tegen de 'evolutionaire orde' of natuurlijk order ingaat?quote:De mens verzint van alles, dus in je vraag is reeds lang voorzien. Natuurlijk is er wel 'een ethiek', maar is maar net afhankelijk van hoe je dat begrip definieert. Jij bedoelt waarschijnlijk: een van boven opgelegde set regeltjes. Ik versta onder ethiek: een door de natuurlijke orde aangereikte set regeltjes. De mens zit er tsjokvol mee, en dat ik allemaal zuiver uit evolutionair oogpunt te beredeneren.
Natuurlijk denk ik niet dat het alleen maar om geld gaat. Ik betoog alleen dat het vooral lijkt te gaan om jezelf, egocentrisch.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik vind dat je hier al weer veel te kort door de bocht gaat.
jij denkt dat er zo gedacht wordt, maar zorgen dat je je lekker voelt hoeft a) niets met geld te maken te hebben en b) kan heel goed zonder dat je een ander schade berokkent of egocentrisch leeft.
En ik vind ook dat het goed is zoals je leeft, zolang je een ander geen schade berokkent. Immers, waar leef ik anders voor dan voor mijzelf? en 'goed voelen' is een dusdanig subjectief iets, dat je daarvoor geen universele regels kunt opstellen.
Je kan nog zo proberen om een "Derde-Rijk"-ethiek aan de evolutie te hangen, maar dat gaat je niet lukken. En dat komt met name omdat je met bovenstaande post met name te kennen geeft werkelijk niets van evolutie te snappen!quote:Op woensdag 15 september 2004 11:38 schreef Henk-Jan het volgende:
Integendeel! Uit zuiver evolutionair oogpunt is ethiek juist onzin. Zwakkeren in de samenleving? Hebben we niks aan! Hoe verklaar jij dan dat er een ethiek opkomt die juist tegen de 'evolutionaire orde' of natuurlijk order ingaat?
Je metrum loopt toch minder lekker dan dat van Vergiliusquote:Op woensdag 15 september 2004 11:38 schreef Henk-Jan het volgende:
Tot dona non fero, mihi apparet.
Ik doe mijn best... Die ouwe Virgil was zo gek nog niet.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:43 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je metrum loopt toch minder lekker dan dat van Vergilius
Je had het over 'onschuldig', dat was jouw 'dona'...
Publius dan, 'Virgil' is zo vies anglicaans... Of Maro, als we dan toch fan-achtig gaan doenquote:Op woensdag 15 september 2004 11:44 schreef Henk-Jan het volgende:
Ik doe mijn best... Die ouwe Virgil was zo gek nog niet.
Tsja, de piraten in Asterix hebben zelfs Prediker gelezen Dus ze kennen hun Latijnse klassiekers natuurlijk zékerquote:Die zin komt trouwens ook voor in Asterix...
zoals gezegd hoeft voor jezelf leven geen slecht punt te zijn, maar dat is het in jouw optiek wel.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:39 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Natuurlijk denk ik niet dat het alleen maar om geld gaat. Ik betoog alleen dat het vooral lijkt te gaan om jezelf, egocentrisch.
Dat bewijs je overigens ook zelf door je laatste alinea.
Leuk hè. Maar het geeft geen antwoord op mijn vragen. Er wordt gezegd: ethiek is feitelijk onzinnig, want ethiek is niet meer dan... enzovoorts.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:40 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je kan nog zo proberen om een "Derde-Rijk"-ethiek aan de evolutie te hangen, maar dat gaat je niet lukken. En dat komt met name omdat je met bovenstaande post met name te kennen geeft werkelijk niets van evolutie te snappen!
Tuurlijk, gehandicapten zouden in de natuur sneller worden opgegeten dan niet-gehandicapten, maar dat wil niet zeggen dat ze geen deel uit zouden maken van een sociale groep van soortgenoten! Lees eerst eens iets over een onderwerp voordat je ermee aan de haal gaat...
Geweldig hè; zijn ze op zoek naar Tragicomix, vraagt de dienstdoende dienstklopper: hoe schrijf je dat, met de 't' van timeo Danaos et dona ferentes? HAHAquote:Op woensdag 15 september 2004 11:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Publius dan, 'Virgil' is zo vies anglicaans... Of Maro, als we dan toch fan-achtig gaan doen
[..]
Tsja, de piraten in Asterix hebben zelfs Prediker gelezen Dus ze kennen hun Latijnse klassiekers natuurlijk zéker
quote:Op woensdag 15 september 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:
Leuk hè. Maar het geeft geen antwoord op mijn vragen. Er wordt gezegd: ethiek is feitelijk onzinnig, want ethiek is niet meer dan... enzovoorts.
quote:Maar wanneer het gaat om gehandicapten (bijvoorbeeld) ligt dat ineens heel anders.
Wat is er opeens anders dan? DEFINIEER ETHIEK DAN EENS! Natuurlijk zijn er 'rules of conduct', en dat mag je van mij ethiek noemen.quote:Daarom wil ik weten: hoe kijkt men nu tegen ethiek aan; is het nu onzin; of is het nu een overblijfsel uit het verleden waar we aan vast moeten blijven houden (en zo ja, waarom dan)?; of is het iets dat nog steeds geldt, maar...
Ik vind het verwarrend, ik krijg het nog niet helemaal helder.
Ow ja, uit Asterix en het Eerste Legioen, geweldig Deze keer niet eens de piraten!quote:Op woensdag 15 september 2004 11:49 schreef Henk-Jan het volgende:
Geweldig hè; zijn ze op zoek naar Tragicomix, vraagt de dienstdoende dienstklopper: hoe schrijf je dat, met de 't' van timeo Danaos et dona ferentes? HAHA
Ethiek is niet onzinnig alleen zien sommigen waaronder ik het niet als absoluut geldend. Het is belangrijk voor een stabiele samenleving. Maar onze ethiek is bijvoorbeeld niet beter van een andere cultuur.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:
Er wordt gezegd: ethiek is feitelijk onzinnig, want ethiek is niet meer dan... enzovoorts.
Maar wanneer het gaat om gehandicapten (bijvoorbeeld) ligt dat ineens heel anders.
het geeft i.i.g. aan dat ethiek eigenlijk ook heel subjectief ingevuld kan worden. Dus ook weer terug naar jezelf? misschien is dat ook wel waar uiteindelijk alles omdraait: jezelf?quote:Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef Henk-Jan het volgende:
Miss Sly's definitie spreek mij wel aan. Maar wie kan met zo'n definitie uit de voeten?
Wat is deugd als je alleen maar spreekt over een 'stabiele samenleving' en 'overleven van DNA'? Wat is gerichtheid op waarden?
Eigenlijk slaat het allemaal nergens meer op dan.
dat is niet raar, want die persoon had wel de intentie om je schade te berokkenen. Vandaar ook de toevoeging 'bewust'. Als iemand per ongeluk (buiten zijn/haar wil om dus) je iets aandoet, kun je dat vergeven, omdat je weet dat je zelf ook niet onfeilbaar bent en wel eens fouten maakt waarmee je een ander per ongeluk iets kunt aandoen.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:22 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar het is toch raar, dat ik bozer word op iemand die mij geen schade berokkent dan op iemand die mij wel schade berokkent?
Evolutionair gezien is dit het verschil tussen aangevallen worden of niet. Dus is het logisch dat je heftiger reageert als je aangevallen wordt; simpele afweerreactie.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:22 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar het is toch raar, dat ik bozer word op iemand die mij geen schade berokkent dan op iemand die mij wel schade berokkent?
In eerste instantie ben je dat wel; dat gebeurt altijd als er iets onverwachts gebeurt. Alleen zodra je merkt dat het geen aanval was, kom je tot rust en wind je je niet op. Wat is daar zo onlogisch aan?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:28 schreef Henk-Jan het volgende:
Is dus niet logisch; want waarom ben ik dan niet boos op degene die mij per ongeluk deed struikelen?
Ja, maar dat gaat in tegen wat net betoogd werd over de 'ethiek' die tot nut van de maatschappij of tot nut van jezelf is.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:30 schreef Doffy het volgende:
'Perceptie' is belangrijk.
Na 1 werkcollege al zoveel posts.....het intrigeerd wel volgens mij.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:35 schreef Henk-Jan het volgende:
Omdat er wordt gezegd: 'ethiek' is eigenlijk alleen maar een manier waarin we beschrijven hoe we het beste met elkaar kunnen omgaan, het zit van nature in ons vanuit de evolutie/natuur, en heeft tot doel de instandhouding van onze soort. Toch?
Maar wanneer het over dit soort zaken gaat (pootje lichten in de trein) wordt door iedereen enthousiast geroepen: nee, het gaat om het idee erachter (de intentie) of de perceptie daarvan.
Daarmee haal je dan toch je eigen theorie onderuit? Want blijkbaar gaat het dus om hoe je het ervaart, niet om wat voor doel het heeft.
Nee, dat snap ik wel.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:38 schreef Doffy het volgende:
Ik snap er echt niets van. Natuurlijk is het "doel" (evolutie kent geen 'doel') om de soort in stand te houden, en daar hoort bij dat leden van de genenpool bepaald gedrag vertonen dat hen helpt te overleven. Dus is het ingeprogrammeerd dat als jij aangevallen wordt, je je verdedigt ('kwaad wordt'), en als dat niet het geval is, rustig blijft - om energie en jezelf te sparen.
Is dat zo moeilijk?
Mooiquote:Op woensdag 15 september 2004 12:41 schreef Henk-Jan het volgende:
Nee, dat snap ik wel.
Zoals Miss Sly al zei: intentie. Wat is daar zo moeilijk aan?quote:Maar ik snap niet dat je die tegenstelling niet ziet. Laten we van wat jij hierboven schrijft uitgaan.
WAAROM word je dan kwaad als iemand je NIET laat vallen (maar het wilde)?
WAAROM word je niet kwaad als iemand je WEL laat vallen (maar het per ongeluk deed)?
Waarom niet? Je kan toch zien wat de intentie van iemand is? Dus kan je toch zien of je aangevallen wordt of per ongeluk aangeraakt?quote:Het zit hem dan toch in hetgeen ik tussen haakjes heb gezet? (Antwoord: Ja). Maar dat klopt toch niet met wat jij hierboven schrijft?
Ik ben blij dat jij ons komt onderwijzenquote:Snap je wat ik bedoel? Ik probeer de discussie een niveau dieper in te steken; de manier waarop nu over ethiek (en filosofie) wordt gesproken heeft het niveau van een brugklas.
Eigenbelang is natuurlijk een van de grootste drijfveren van de mensheid. Daarvan ben ik wel overtuigd (je zou ook wel blind moeten zijn om dat niet te zien). Maar sluit dat het bestaan van (in elk geval een paar) vaststaande morele regels uit?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Na 1 werkcollege al zoveel posts.....het intrigeerd wel volgens mij.
Ik ben niet absoluut overtuigd van wat ik hier stelde. Ik was alleen wel benieuwd hoe makkelijk het is te weerleggen. Waar ik wel van overtuigd ben, is dat ethiek kunstmatig is. Anders zou je een absolute definitie aan ethiek kunnen geven, en zou het onderdeel van ons universum worden. Maar zoals ik al eerder stelde, ik geloof niet in een absolute waarheid, dus ook niet in ethiek.
Maar het laat wel zien dat het idee van eigenbelang wel redelijk stand houdt. En je kunt er veel mee verklaren. Maar het is idd ook beangstigend. En moeilijk om te aanvaarden, vooral voor gelovigen omdat die nou eenmaal geloven in het absolute goede&slechte.
Waarom wordt je kwaad als iemand je NIET laat vallen, maar het wel wilde.....wat is daar zo vreemd aan dan? Dat is toch logisch, iemand kan het idee hebben je te benadelen....of begrijp ik je nou niet?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:41 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik wel.
Maar ik snap niet dat je die tegenstelling niet ziet. Laten we van wat jij hierboven schrijft uitgaan.
WAAROM word je dan kwaad als iemand je NIET laat vallen (maar het wilde)?
WAAROM word je niet kwaad als iemand je WEL laat vallen (maar het per ongeluk deed)?
Het zit hem dan toch in hetgeen ik tussen haakjes heb gezet? (Antwoord: Ja). Maar dat klopt toch niet met wat jij hierboven schrijft?
Snap je wat ik bedoel? Ik probeer de discussie een niveau dieper in te steken; de manier waarop nu over ethiek (en filosofie) wordt gesproken heeft het niveau van een brugklas.
het klopt wel.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:41 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik wel.
Maar ik snap niet dat je die tegenstelling niet ziet. Laten we van wat jij hierboven schrijft uitgaan.
WAAROM word je dan kwaad als iemand je NIET laat vallen (maar het wilde)?
WAAROM word je niet kwaad als iemand je WEL laat vallen (maar het per ongeluk deed)?
Het zit hem dan toch in hetgeen ik tussen haakjes heb gezet? (Antwoord: Ja). Maar dat klopt toch niet met wat jij hierboven schrijft?
Snap je wat ik bedoel? Ik probeer de discussie een niveau dieper in te steken; de manier waarop nu over ethiek (en filosofie) wordt gesproken heeft het niveau van een brugklas.
Hoezo?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:46 schreef De-oneven-2 het volgende:
Zeg, Henk-Jan,
jij bent toch verstandig genoeg om te weten dat je de tijd nu eenmaal niet terug kan draaien, he?
Zolang jij pertinent weigert om 'ethiek' te definieren, kan ik je op een briefje geven dat deze discussie nooit boven het "brugklasniveau" uit gaat komen hoor. Hoe kan je nu praten of iets wel of niet bestaat, als je niet eens weet wat je ermee bedoelt?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:47 schreef Henk-Jan het volgende:
Ik vind het moeilijk om aan te nemen, dat ethiek niet bestaat.
Hoe kan je nu een invulling geven aan iets dat 'vast staat'? Ik krijg echt de bibbers van dit soort hokjesdenken: 'jongens, de regels staan vast hoor'. en staan in mijn bijbel!quote:Zou ethiek niet onze invulling van bepaalde vaststaande menselijke waarden (& normen) kunnen zijn?
Nee. Want waar haal je de idee 'aanvaller' vandaan? Het gaat er toch om dat ik val. Dat berokkent mij schade, en er is iemand die dat deed. Waarom zou ik diegene 'vergeven'?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
het klopt wel.
op het moment dat je begint te vallen schrik je en wordt je boos. of je ook daadwerkelijk valt is eigenlijk niet eens belangrijk. in je boosheid richt je je op je aanvaller, want je wilt je verdedigen.
- optie 1 De aanvaller blijkt geen aanvaller te zijn, want het was een ongelukje, dus je boosheid ebt weg, geen verdediging noodzakelijk.
- optie 2 De aanvaller blijkt het jammer te vinden dat je niet gevallen bent en zou nog wel eens een poging kunnen doen je iets anders aan te doen, dus je blijft boos en richt dat op jeaanvaller want je met je verdedigen!
simpel toch?
menselijke waarden en normen zijn subjectief.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:47 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Eigenbelang is natuurlijk een van de grootste drijfveren van de mensheid. Daarvan ben ik wel overtuigd (je zou ook wel blind moeten zijn om dat niet te zien). Maar sluit dat het bestaan van (in elk geval een paar) vaststaande morele regels uit?
Ik vind het moeilijk om aan te nemen, dat ethiek niet bestaat.
Zou ethiek niet onze invulling van bepaalde vaststaande menselijke waarden (& normen) kunnen zijn?
PS Jouw posts lees ik graag: overtuigd, maar tegelijkertijd relativerend; nuchter en inzicht in standpunten van een ander
Idd, ethiek is ONZE INVULLING van bepaalde normen&waarden. Maar ze bestaan niet absoluut. Daarom kan de mens ook op zo'n manier 'egocentrisch' geschapen worden; Zou er een God bestaan, dan gaat ie dat toch niet tegen, omdat de desbetreffende ethiek niet absoluut bestaat.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:47 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Eigenbelang is natuurlijk een van de grootste drijfveren van de mensheid. Daarvan ben ik wel overtuigd (je zou ook wel blind moeten zijn om dat niet te zien). Maar sluit dat het bestaan van (in elk geval een paar) vaststaande morele regels uit?
Ik vind het moeilijk om aan te nemen, dat ethiek niet bestaat.
Zou ethiek niet onze invulling van bepaalde vaststaande menselijke waarden (& normen) kunnen zijn?
PS Jouw posts lees ik graag: overtuigd, maar tegelijkertijd relativerend; nuchter en inzicht in standpunten van een ander
Omdat, als je dat maar goed beseft, er helemaal geen sprake van een tegenstelling is.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:49 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Hoezo?
O nee, zo ver ben ik nog lang niet. Stel (en ik zeg: stel) dat we erachter komen dat het een algemene menselijke 'wet' is dat je elkaar niet mag vermoorden. Dat zou kunnen.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:50 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zolang jij pertinent weigert om 'ethiek' te definieren, kan ik je op een briefje geven dat deze discussie nooit boven het "brugklasniveau" uit gaat komen hoor. Hoe kan je nu praten of iets wel of niet bestaat, als je niet eens weet wat je ermee bedoelt?
[..]
Hoe kan je nu een invulling geven aan iets dat 'vast staat'? Ik krijg echt de bibbers van dit soort hokjesdenken: 'jongens, de regels staan vast hoor'. en staan in mijn bijbel!
*geduld oefen*quote:Op woensdag 15 september 2004 12:50 schreef Henk-Jan het volgende:
Nee. Want waar haal je de idee 'aanvaller' vandaan?
Uit eigenbelang. Het is niet in je belang om aan iemand kostbare energie te besteden als daar geen goeie reden voor is.quote:Het gaat er toch om dat ik val. Dat berokkent mij schade, en er is iemand die dat deed. Waarom zou ik diegene 'vergeven'?
Dat vind ik interessant. Waarom zouden mensen terugschrikken van een egocentrisch (zelf-) beeld (in jouw voorbeeld) terwijl ze het wèl zijn (overduidelijk)? Is het 'niet goed' (vanuit bijv. je eigen geweten of dat van je omgeving) om egocentrisch te zijn?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Idd, ethiek is ONZE INVULLING van bepaalde normen&waarden. Maar ze bestaan niet absoluut. Daarom kan de mens ook op zo'n manier 'egocentrisch' geschapen worden; Zou er een God bestaan, dan gaat ie dat toch niet tegen, omdat de desbetreffende ethiek niet absoluut bestaat.
Gister zag ik weer es een aflevering van Friends, waarin Chandler na elk afspraakje met een doosaaie vrouw zegt dat ie haar nog zal bellen, maar het natuurlijk niet meent. Mensen kunnen niet goed eerlijk zijn, en schrikken terug van een egocentrisch eigenbeeld. Ik denk dat in die zin deze ideeen over het egocentrisch zijn van de mens afschrikkend zijn.
het idee van de aanvaller is logisch, want er is een derde aanwezig. Als jij in het boos lkoopt en over een tak struikelt, word je niet boos, erger jeje hoogstens aan het feit dat je niet op loopt te letten.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:50 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Nee. Want waar haal je de idee 'aanvaller' vandaan? Het gaat er toch om dat ik val. Dat berokkent mij schade, en er is iemand die dat deed. Waarom zou ik diegene 'vergeven'?
Zijn er dan verschillende gradaties in geweld aandoen? Als diegene mij nu eens per ongeluk had neergeschoten, en ik in een rolstoel belandde? En dan hetzelfde scenario?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:55 schreef Doffy het volgende:
[..]
*geduld oefen*
Zodra er iets gebeurt dat je niet verwacht, gaat je lichaam direct over in verdedigings-modus: je maakt adrenaline aan, je hartslag schiet omhoog, etc. Waarom? Omdat er iets onverwachts gebeurde en verdediging dus mogelijk noodzakelijk zal zijn.
Optie 1: je evalueert de omgeving. Je neemt iemand waar die met een onschuldige blik 'sorry' zegt en vraagt of er niets aan de hand is. Je lichaam weet 'niets aan de hand', en gaat terug naar 'normal mode'.
Optie 2: je evalueert de omgeving. Je neemt iemand waar die je aankijkt met onverholen agressie en zegt 'jammer dat je niets gebroken hebt'. Je lichaam weet: dit wordt ruzie en blijft in 'verdedigings-modus': hoge hartslag, veel hormonen, etc. etc. etc.
[..]
Uit eigenbelang. Het is niet in je belang om aan iemand kostbare energie te besteden als daar geen goeie reden voor is.
Precies,quote:Op woensdag 15 september 2004 12:55 schreef Doffy het volgende:
[..]
Uit eigenbelang. Het is niet in je belang om aan iemand kostbare energie te besteden als daar geen goeie reden voor is.
Waarom zou je dan een 90-jarige oorlogsmisdadiger nog berechten?quote:Op woensdag 15 september 2004 13:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Precies,
zolang het boos zijn niet tot resultaat heeft dat je het gedane ongedaan kan maken en er geen verdere schade op de loer ligt, heeft het geen enkele zin om boos te zijn.
Omdat we wel met een bepaald gevoel zitten van wat goed is....het is misschien een leuke vraag of dat ego-bewustzijn zich ook heeft ontwikkeld, en ik denk dat dat zeker zo is. Simpel gezegd: vroeger sloeg je iemand de hersens in als je zijn vrouw wou hebben. Dat kon ook, want je had een veel makkelijkere maatschappij, met minder regels. Toen de beschaving eenmaal opkwam, met techniek en alles erbij, werd het leven opeens ook gecompliceerder, en had je dus die regels nodig om die maatschappij op rolletjes te laten verlopen. Dat kon alleen als iedereen elkaar wat met respect behandelde, elkaar niet doodsloeg, van elkaars vrouwen en kinderen afbleven enzo.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:55 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Dat vind ik interessant. Waarom zouden mensen terugschrikken van een egocentrisch (zelf-) beeld (in jouw voorbeeld) terwijl ze het wèl zijn (overduidelijk)? Is het 'niet goed' (vanuit bijv. je eigen geweten of dat van je omgeving) om egocentrisch te zijn?
Da's een compleet andere discussie, Henk-Jan.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:02 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Waarom zou je dan een 90-jarige oorlogsmisdadiger nog berechten?
Omdat je gevoel neigt naar rechtvaardigheid. En jij je beter voelt als de schoft in ieder geval nog een tijdje boet voor zijn "fouten". Fouten in de zin van: niet passend in ons stelsel van regels.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:02 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Waarom zou je dan een 90-jarige oorlogsmisdadiger nog berechten?
Nee, dat is principieel hetzelfde. Iemand heeft iemand schade berokkend; diegene kan nu geen kwaad meer aanrichten. Waarom zou je nog energie verspillen aan zo iemand?quote:Op woensdag 15 september 2004 13:03 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Da's een compleet andere discussie, Henk-Jan.
Je dwaalt af. Werkelijk.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:05 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Nee, dat is principieel hetzelfde. Iemand heeft iemand schade berokkend; diegene kan nu geen kwaad meer aanrichten. Waarom zou je nog energie verspillen aan zo iemand?
Je meent hetquote:Op woensdag 15 september 2004 13:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat we wel met een bepaald gevoel zitten van wat goed is....het is misschien een leuke vraag of dat ego-bewustzijn zich ook heeft ontwikkeld, en ik denk dat dat zeker zo is. Simpel gezegd: vroeger sloeg je iemand de hersens in als je zijn vrouw wou hebben. Dat kon ook, want je had een veel makkelijkere maatschappij, met minder regels. Toen de beschaving eenmaal opkwam, met techniek en alles erbij, werd het leven opeens ook gecompliceerder, en had je dus die regels nodig om die maatschappij op rolletjes te laten verlopen. Dat kon alleen als iedereen elkaar wat met respect behandelde, elkaar niet doodsloeg, van elkaars vrouwen en kinderen afbleven enzo.
Misschien dat daar dat gevoel van ethiek ook wel wat vandaan komt, maar ik was me idd niet zo bewust van die vraag.....ik geloof in ieder geval liever dat het een kunstmatig gevoel is, dan dat het ergsn van " buiten af" komt. Maar dat had je waarschijnlijk al door.
geef daar eens voorbeelden van, van wetten die in alle culturen en tijden gegolden hebbenof zouden kunnen hebben!quote:Op woensdag 15 september 2004 13:10 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Je meent het
Ik wáág het te betwijfelen of het een kunstmatig idee is. Dat is natuurlijk heel politiek incorrect, en ik wil dan ook niet meteen van de toren beginnen te blazen over een ordinantie Gods of iets dergelijks. Ik denk echter wel dat bepaalde (let wel, ik zeg bepaalde) 'wetten' in alle culturen en tijden gegolden hebben. Dan kunnen we in elk geval zeggen: er zijn voor mensen bepaalde wetten waarvan ze het gevoel hebben dat ze zich er op een of andere manier aan moeten houden.
Jij zegt dus: er zou een objectieve 'waarheid' kunnen bestaan, waar we allemaal wel enige notie van hebben, maar waar we (nog) niet bij kunnen. De ethiek (filosofie?) kan daarbij helpen. Volg ik je nu?quote:Op woensdag 15 september 2004 13:09 schreef iteejer het volgende:
Het menselijk bewustzijn gaat uit van zichzelf, egocentrisme is daarmee de basis van waarnemingen.
Ethiek kun je in dat licht zien als een poging om boven het gevangen zijn in het eigen 'ik' uit te komen: motivaties en drijfveren KUNNEN alleen maar uit jezelf voorkomen, en dus gericht zijn op eigenbelang. Door het invoeren van een ethisch besef kun je dus tot motivaties komen die puur vanuit jezelf nooit zo ontstaan zouden zijn.
Lijkt een beetje op het concept 'objectief'. Hoewel we dat als absolute waarheid wensen te zien, is nu juist het 'objectieve' het construct, de beperking. Want uiteindelijk is alleen het subjectieve 'de waarheid' voor ieder voor zich.
Het obejctieve zou dus de overkoepelende waarheid kunnen zijn, boven alle subjectieve ideeen, waarnemingen etc.
Zo kan de ethiek de overkoepelende gedragsrichtlijn worden voor een individu. Op dat niveau ook nauw verbonden met religie, althans, ooit geweest.
Want de overkoepeling 'objectiviteit' wint het van de overkoepeling 'ethiek'.
Hmm staat er rommelig en slordig, heb er ff geen betere woorden of meer tijd voor. Hoop dat iemand het snapt
WAT is al of niet kunstmatig? Je zwamt echt in de ruimte, Henk-Jan!quote:Op woensdag 15 september 2004 13:10 schreef Henk-Jan het volgende:
Ik wáág het te betwijfelen of het een kunstmatig idee is.
Zie je wel... Timeo Danaos...quote:Dat is natuurlijk heel politiek incorrect, en ik wil dan ook niet meteen van de toren beginnen te blazen over een ordinantie Gods of iets dergelijks.
Klopt. Ben ik met je eens. Logisch ook: voor mensen is het bijvoorbeeld evolutionair niet slim om groepsgenoten de pan in te willen hakken. Eén: het kost energie, twee: de samenleving beschermt ook jouw genen. Het afbreken van die groep is dus -uit eigenbelang!- een dom idee.quote:Ik denk echter wel dat bepaalde (let wel, ik zeg bepaalde) 'wetten' in alle culturen en tijden gegolden hebben. Dan kunnen we in elk geval zeggen: er zijn voor mensen bepaalde wetten waarvan ze het gevoel hebben dat ze zich er op een of andere manier aan moeten houden.
- geen mensen bedriegenquote:Op woensdag 15 september 2004 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
geef daar eens voorbeelden van, van wetten die in alle culturen en tijden gegolden hebbenof zouden kunnen hebben!
Tru, maar mensen zijn dan wel hetzelfde soort ! Bovendien, ik zie mensen qua inlevingsvermogen totaal losgekoppeld. Maar ze willen wel bevestiging, en daardoor zullen ze oa aan groepsvorming doen, en in groepen hun ideeen bewerkstelligen. Die bepaalde wetten van jou zijn dus imho een gevolg van die groepsvorming. En niet van een metafysische identiteit ( want volgens mij wil je daar heel graag heen )quote:Op woensdag 15 september 2004 13:10 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Je meent het
Ik wáág het te betwijfelen of het een kunstmatig idee is. Dat is natuurlijk heel politiek incorrect, en ik wil dan ook niet meteen van de toren beginnen te blazen over een ordinantie Gods of iets dergelijks. Ik denk echter wel dat bepaalde (let wel, ik zeg bepaalde) 'wetten' in alle culturen en tijden gegolden hebben. Dan kunnen we in elk geval zeggen: er zijn voor mensen bepaalde wetten waarvan ze het gevoel hebben dat ze zich er op een of andere manier aan moeten houden.
entiteit bedoel je zekerquote:Op woensdag 15 september 2004 13:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tru, maar mensen zijn dan wel hetzelfde soort ! Bovendien, ik zie mensen qua inlevingsvermogen totaal losgekoppeld. Maar ze willen wel bevestiging, en daardoor zullen ze oa aan groepsvorming doen, en in groepen hun ideeen bewerkstelligen. Die bepaalde wetten van jou zijn dus imho een gevolg van die groepsvorming. En niet van een metafysische identiteit ( want volgens mij wil je daar heel graag heen )
Can't waitquote:Op woensdag 15 september 2004 13:22 schreef Haushofer het volgende:
Ej, ik ga eff praktikummen, maar wie weet of ik vanmiddag bij mijn ideeen nog wat kracht kan zetten
Elke sociale groep heeft een hiërarchie. Daarin moet je je plaats verdedigen, desnoods met bedrog. Je bedoelt dus te zeggen: zorg ervoor dat mensen je niet van bedrog kunnen betichtenquote:Op woensdag 15 september 2004 13:19 schreef Henk-Jan het volgende:
- geen mensen bedriegen
Zie boven.quote:- geen mensen vermoorden
Zie 'opkomen voor gezin/familie'quote:- je eigen belang niet voorop zetten
Volstrekt onzinnig en subjectief begrip.quote:- 'dapper' zijn
Dat is evolutionair gezien ultiem logisch; het gaat om je eigen genen.quote:- opkomen voor je gezin/familie
Tsja, het was ooit de zaterdag hoor. Maar de zondag sloot beter aan op de gebedsdienst voor de zonnegoden in de rest van het Romeinse Rijk, die traditioneel op zondag gehouden werdenquote:- niet werken op zondag (o nee, HAHAHAHA)
ik denk dat er best tijden geweest zijn dat je mensen mocht bedriegen en vermoorden, als het maar mensen uit een andere groep dan de jouwe zijn.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:19 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
- geen mensen bedriegen
- geen mensen vermoorden
- je eigen belang niet voorop zetten
- 'dapper' zijn
- opkomen voor je gezin/familie
- niet werken op zondag (o nee, HAHAHAHA)
Oneens. Liegen/bedriegen is in geen enkele cultuur ooit gewaardeerd. Elke beschaving weet dat dat niet 'hoort'quote:Op woensdag 15 september 2004 13:23 schreef Doffy het volgende:
Elke sociale groep heeft een hiërarchie. Daarin moet je je plaats verdedigen, desnoods met bedrog. Je bedoelt dus te zeggen: zorg ervoor dat mensen je niet van bedrog kunnen betichten
Ken jij culturen/maatschappijen die het waarderen als iemand doorrijdt na een ongeluk? Of waar mensen die hun tanden op elkaar zetten om dóór te gaan niet gewaardeerd worden, waar dat zelfs als minderwaardig wordt gezien? Of waar mietjes hogelijk gewaardeerd worden?quote:Volstrekt onzinnig en subjectief begrip.
Ow, maar dat idee leeft bij grote groepen mensen nog steeds hoor... dood aan de ongelovigen (of homo's, negers, moslims, etc).quote:Op woensdag 15 september 2004 13:25 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat er best tijden geweest zijn dat je mensen mocht bedriegen en vermoorden, als het maar mensen uit een andere groep dan de jouwe zijn.
Tuurlijk, dat hebben we ook al gehad. Het gaat om algemeen geldende normen. Soms gaat de ene voor de andere.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:25 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat er best tijden geweest zijn dat je mensen mocht bedriegen en vermoorden, als het maar mensen uit een andere groep dan de jouwe zijn.
Opkomen voor je gezin/familie en je eigen belang niet voorp stellen zijn evolutionair gezien inderdaad belangrijk ivm voortbestaan van de soort/mer specifiek je eigen groep/genen, maar dapper zijn is een erg subjectief iets.
Dat klopt wel, maar die worden door de heersende maatschappij verguisd. Het houdt ook nooit stand.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:28 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ow, maar dat idee leeft bij grote groepen mensen nog steeds hoor... [sub]dood aan de ongelovigen (of homo's, negers, moslims, etc)[sub].
Heb je daar bewijs voor, dat het 'nooit gewaardeerd' is? Dat het 'nooit' gehoord heeft? Maar goed het wordt (iig tegenwoordig) niet gewaardeerd. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Dus zoals ik al zei: zorg ervoor dat niemand je ervan kan berichten. Dat is iets fundamenteel andersquote:Op woensdag 15 september 2004 13:28 schreef Henk-Jan het volgende:
Oneens. Liegen/bedriegen is in geen enkele cultuur ooit gewaardeerd. Elke beschaving weet dat dat niet 'hoort'
Nee, omdat dat alle drie voorbeelden zijn van inspanningen die evolutionair beloond worden. Het zou dom zijn dat wel te doen.quote:Ken jij culturen/maatschappijen die het waarderen als iemand doorrijdt na een ongeluk? Of waar mensen die hun tanden op elkaar zetten om dóór te gaan niet gewaardeerd worden, waar dat zelfs als minderwaardig wordt gezien? Of waar mietjes hogelijk gewaardeerd worden?
Hmm, niet echt. Dit gedrag bestaat al zolang de mens 'bestaat', en bestaat nog steeds. Het zal ook wel nooit weggaan; het is ingebakken, de angst voor het onbekende, voor alles wat buiten je 'groep' valt.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:30 schreef Henk-Jan het volgende:
Dat klopt wel, maar die worden door de heersende maatschappij verguisd. Het houdt ook nooit stand.
we zijn het niet eensquote:Op woensdag 15 september 2004 13:29 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat hebben we ook al gehad. Het gaat om algemeen geldende normen. Soms gaat de ene voor de andere.
Maar we zijn het er toch wel over eens, dat er bepaalde regels bestaan, die door alle tijden heen voor de mensen hebben gegolden (ookal hielden ze zich er niet aan)?
Nee. Ik heb me dus idd veel te onduidelijk uitgedrukt. Sorry.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:13 schreef Henk-Jan het volgende:
Jij zegt dus: er zou een objectieve 'waarheid' kunnen bestaan, waar we allemaal wel enige notie van hebben, maar waar we (nog) niet bij kunnen. De ethiek (filosofie?) kan daarbij helpen. Volg ik je nu?
Dus wordt het niet geaccepteerd...quote:Op woensdag 15 september 2004 13:31 schreef Doffy het volgende:
Heb je daar bewijs voor, dat het 'nooit gewaardeerd' is? Dat het 'nooit' gehoord heeft? Maar goed het wordt (iig tegenwoordig) niet gewaardeerd. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Dus zoals ik al zei: zorg ervoor dat niemand je ervan kan berichten. Dat is iets fundamenteel anders
Hehe, effe lunche.quote:Maar, tsjonge jonge, Henk-Jan, wat een drogredeneringen! Dat ben ik toch niet van je gewend hoor; je zit jezelf hier hopeloos klem te kletsen. Wegwezen nu het nog kan
In oorlogstijd krijg je er zelfs medailles voor. Het feit alleen al dat er een aparte oorlogsethiek bestaat geeft mi aan dat ethiek een van de actuele situatie afgeleid construct is.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:35 schreef miss_sly het volgende:
En als het voortbestaan van je genenpakket inhoudt dat je iemand vermoordt, denk ik niet dat er in vroeger tijden ook maar iemand was binnen je eigen groep/maatschappij die je daarvoor zou veroordelen of zou roepen dat het ethisch eigenlijk niet goed genoeg is dat je iemand vermoordt. dus nee, we zijn het niet eens
Dus: objectief bestaat niet als zodanig, maar als gemene deler van subjectieve noties;quote:Op woensdag 15 september 2004 13:36 schreef iteejer het volgende:
[..]
Nee. Ik heb me dus idd veel te onduidelijk uitgedrukt. Sorry.
Ik doelde op een analogie (en misschien wel meer dan een analogie, nl verschillende verschijningsvormen van één en hetzelfde principe) tussen de verhouding 'ethiek vs eigenbelang' en de verhouding 'objectief vs subjectief'.
Waarbij dus 'het objectieve' op te vatten is als een gemene deler van alle losse subjectiviteiten, en op de zelfde wijze bezien, 'de ethiek' als gemene deler van alle eigenbelangen en individuele overwegingen.
quote:Op woensdag 15 september 2004 13:38 schreef iteejer het volgende:
Het feit alleen al dat er een aparte oorlogsethiek bestaat geeft mi aan dat ethiek een van de actuele situatie afgeleid construct is.
Ik denk niet dat ethiek zo in de lucht blijft zweven. Er is wel degelijk een grond voor, en die is mi. evolutionair uitstekend te verklaren.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:41 schreef Henk-Jan het volgende:
Dus: objectief bestaat niet als zodanig, maar als gemene deler van subjectieve noties;
en de ethiek is een soort democratisch tot stand gekomen niet-bindende overeenkomst.
Eh... correct me if I'm wrong, maar:quote:Op woensdag 15 september 2004 13:41 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Dus: objectief bestaat niet als zodanig, maar als gemene deler van subjectieve noties;
en de ethiek is een soort democratisch tot stand gekomen niet-bindende overeenkomst.
En dat is precies de reden waarom ik vind dat één en ander echt een fysieke grond moet hebben.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:46 schreef Henk-Jan het volgende:
Eh... correct me if I'm wrong, maar:
er ligt een rode appel op een witte tafel.
Vier mensen kijken ernaar. De een zegt: het is een blauwe worm op een zwarte stoel! De ander: het is een Milka-koe op een soort planeetje; de ander: het is een avatar!; de ander: het is een oude telefoon onder een hooiberg!
Dan is de objectieve waarheid niet een rode appel op een witte tafel, maar een draak in een vreemdsoortig doorzichtig ding, dat niet echt bestaat.
Dat wel, natuurlijk. Je kan eeuwig bakkelijen of iets 'rood' is, of niet.quote:Maar het blijft (in het echt) een appel, op een witte tafel. Of is dat dan ook subjectief?
Is overigens ook een leger-oefening. Er ligt een rood blok hout op een tafel, en de bevelhebber legt uit dat er een geel blok hout op de tafel ligt.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:48 schreef Doffy het volgende:
Dat wel, natuurlijk. Je kan eeuwig bakkelijen of iets 'rood' is, of niet.
Je bent het dus niet eens met iteejer... Wat bedoel je met een fysieke grond?quote:Op woensdag 15 september 2004 13:48 schreef Doffy het volgende:
[..]
En dat is precies de reden waarom ik vind dat één en ander echt een fysieke grond moet hebben.
[..]
Dat wel, natuurlijk. Je kan eeuwig bakkelijen of iets 'rood' is, of niet.
Ik ben het in zoverre met iteejer eens, dat 'ethiek' een soort van dwarsdoorsnede is van de gemiddelde mening over 'goed en kwaad', al wil ik niet zo ver gaan om datzelfde te zeggen met 'objectiviteit'.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:50 schreef Henk-Jan het volgende:
Je bent het dus niet eens met iteejer... Wat bedoel je met een fysieke grond?
Ah... daar ben ik het mee eens, en zo komen we een stapje verder. Is het nu een morele 'regel' dat je iemand in de groep niets mag aandoen? Of is dat ook een kwestie van overleven? Of is het een combinatie? Of ...?quote:Op woensdag 15 september 2004 13:55 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik ben het in zoverre met iteejer eens, dat 'ethiek' een soort van dwarsdoorsnede is van de gemiddelde mening over 'goed en kwaad', al wil ik niet zo ver gaan om datzelfde te zeggen met 'objectiviteit'.
Met fysieke grond bedoel ik: er moet een reden zijn waarom men iets 'vindt': ethiek kan dus nooit een zwevend iets zijn zonder link met de werkelijkheid. Daarmee bedoel ik: moord (in de groep) is 'slecht', omdat dat de groep als geheel (en daarmee de individuen) benadeelt. Moord kan niet 'slecht' zijn omdat iemand bedacht heeft dat moord -bij decreet- 'slecht' is.
De waarneming is ALTIJD subjectief. Tot het ogenblik dat je met iemand 'mee kan kijken'. Maar dat is zelfs theoretisch vrij lastig, omdat het oog zélf al een interpreterend instrument is, geen neutrale camera. (Een stuk van de hersenen dat tijdens de embryonale fase nar voren verplaatst is en waar een oogbal, lens etc omheen geboetseerd is).quote:Op woensdag 15 september 2004 13:46 schreef Henk-Jan het volgende:
Eh... correct me if I'm wrong, maar:
er ligt een rode appel op een witte tafel.
Vier mensen kijken ernaar. De een zegt: het is een blauwe worm op een zwarte stoel! De ander: het is een Milka-koe op een soort planeetje; de ander: het is een avatar!; de ander: het is een oude telefoon onder een hooiberg!
Dan is de objectieve waarheid niet een rode appel op een witte tafel, maar een draak in een vreemdsoortig doorzichtig ding, dat niet echt bestaat.
Maar het blijft (in het echt) een appel, op een witte tafel. Of is dat dan ook subjectief?
Je bedoelt: dichter in de buurt van toegeven dat jij en jij alleen gelijk hebt?quote:Op woensdag 15 september 2004 13:58 schreef Henk-Jan het volgende:
Ah... daar ben ik het mee eens, en zo komen we een stapje verder.
Er is geen verschil. Iets is 'goed', omdat wij door evolutionaire selectie ingebakken hebben gekregen dat dat 'goed' is. Dat noemen we dan 'moraal'. Prima, maar het is hetzelfde: moraal == overleven.quote:Is het nu een morele 'regel' dat je iemand in de groep niets mag aandoen? Of is dat ook een kwestie van overleven? Of is het een combinatie? Of ...?
Wat niet wil zeggen dat jij en ik allebei dezelfde set golflengten 'rood' noemen. Sterker, de subjectieve waarneming hoeft niet gekoppeld te zijn aan de verwerking in de visuele cortex: als groep 1 van kinds af aan leert dat geel rood is, dan zal dat altijd hun referentie zijn. Maar goed, dan zit je inderdaad in een sematisch "spelletje" bijna.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:01 schreef iteejer het volgende:
@Doffy:
Je kunt tuurlijk een spectraal-analyse uitvoeren op het door de appel weerkaatste licht, en aldus vaststellen of het ding rood of wit is.
Maar so what.
De kleur die dat ding had, hebben we met zijn allen geleerd rood te noemen.
Dus: een vrucht met bepaalde eigenschappen (en een bepaalde kleur) bestaat bij gratie van onze waarneming; het is letterlijk de vrucht van onze waarnemingquote:Op woensdag 15 september 2004 14:01 schreef iteejer het volgende:
[..]
De waarneming is ALTIJD subjectief. Tot het ogenblik dat je met iemand 'mee kan kijken'. Maar dat is zelfs theoretisch vrij lastig, omdat het oog zélf al een interpreterend instrument is, geen neutrale camera. (Een stuk van de hersenen dat tijdens de embryonale fase nar voren verplaatst is en waar een oogbal, lens etc omheen geboetseerd is).
Middels de objectivering door de taal heb je geleerd dat hetgeen je daar ziet rood is, en een appel is. Al zie jij vermoedelijk heel iets anders dan ik als ik naar die appel kijk, maar ook ik heb geleerd dat dat ding wat ik daar zag een appel is.
En zo creert de taal een collectieve waarheid, een objectiviteit.
Er zijn meer en meer redenen om aan te nemend at bewustzijn zelfs een gevolg is van taal (incl de objectivering die door die taal kan bestaan).
@Doffy:
Je kunt tuurlijk een spectraal-analyse uitvoeren op het door de appel weerkaatste licht, en aldus vaststellen of het ding rood of wit is.
Maar so what.
De kleur die dat ding had, hebben we met zijn allen geleerd rood te noemen.
Dat we aan die kleur rood naderhand een getalletje hebben geplakt (golflengte van rood licht) en dat meetbaar hebben gemaakt doet daar niets aan af; bevestigt het objectieve.
Als we een meetapparaat gebouwd zouden hebben dat zou zeggen 'het ding is groen' zouden we dat apparaat immers in de prullenbak kiepen, dan wel corrigeren tot die ook weer zou uitkramen dat het rood was.
quote:Op woensdag 15 september 2004 14:09 schreef Henk-Jan het volgende:
semantisch
Kom maar gewoon meteen met Plato over de brug, hoorquote:Op woensdag 15 september 2004 14:10 schreef Henk-Jan het volgende:
Dus: een vrucht met bepaalde eigenschappen (en een bepaalde kleur) bestaat bij gratie van onze waarneming; het is letterlijk de vrucht van onze waarneming
Of...?
Geldt dat niet voor bijna alles? Althans voor discussies over dit soort zaken? Ethiek - een soort richtlijn van wat goed is en wat niet, een soort kanaal, uitgegraven in 'de toekomst' waardoor je zou moeten lopen, een richtlijn, een richtpijp bijna - 'alleen zo en niet anders'.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:05 schreef Doffy het volgende:
Maar goed, dan zit je inderdaad in een sematisch "spelletje" bijna.
heel flauw jaquote:Op woensdag 15 september 2004 14:12 schreef Doffy het volgende:
[..]
Daarom bedoel ik dus dat er, ook voor zaken als ethiek, wel degelijk een 'fysieke grond' moet zijn: ethiek is geen van de berg afgedragen, in steen gebeitelde tekst, maar een set "regels" die ergens vandaan komen: net als de golflengten van de kleur rood. Welk labeltje we er vervolgens aanhangen, is volstrekt inwisselbaar. 'Goed' en 'kwaad' bestaan niet, hooguit in relatie tot wat evolutionair 'goed' of 'slecht' is; als het de overlevingskansen van je genen vergroot, is het 'goed', zo niet dan is het 'slecht'. De rest is neutraal.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:13 schreef iteejer het volgende:
Geldt dat niet voor bijna alles? Althans voor discussies over dit soort zaken? Ethiek - een soort richtlijn van wat goed is en wat niet, een soort kanaal, uitgegraven in 'de toekomst' waardoor je zou moeten lopen, een richtlijn, een richtpijp bijna - 'alleen zo en niet anders'.
Dat moet je jezelf vragenquote:Op woensdag 15 september 2004 14:15 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar wat ik me afvraag, hoe benoem je hetgeen in jezelf dat een afweging maakt tussen verschillende waarden? Wanneer wakker je het groepsbelang aan, en wanneer het eigenbelang? Daar zijn genoeg voorbeelden van te bedenken. Die afweging, hoe maak je die?
Daar mag je elk labeltje aan hangen die je goed dunkt: of je het nu 'geweten' noemt, 'bewustzijn', whatever: het komt op hetzelfde neer.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:15 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar wat ik me afvraag, hoe benoem je hetgeen in jezelf dat een afweging maakt tussen verschillende waarden? Wanneer wakker je het groepsbelang aan, en wanneer het eigenbelang? Daar zijn genoeg voorbeelden van te bedenken. Die afweging, hoe maak je die?
Er is alleen maar 'genen-belang' in de evolutie, en er zijn vele verschillende strategien om die belangen te verdedigen. Bij sommige diersoorten telt het individu zeer sterk (bijv. solitaire dieren), in anderen alleen het collectief (bijv. sommige insecten). De mens zit in het midden: individualistisch in goede tijden, sociaal in slechtere tijden. Welk belang prevaleert is bijzonder plaats- en tijdgebonden.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:24 schreef Henk-Jan het volgende:
Nou, ik vind dat vrij belangrijk binnen deze discussie. Er is groepsbelang (in het kader v.d. evolutie) en eigenbelang (in het kader v.d. evolutie).
Daar zijn geen vaste regels voor te geven (misschien dat ze bestaan, maar ik ken ze niet). Evolutionair gezien zou ik zeggen: je redt groepsgenoten ('familie' etc.), maar de rest zal je worst wezen. Maar dat miskent natuurlijk de inter-sociale verhoudingen die ook kunnen bestaan. Maar het verklaart bijvoorbeeld wel waarom mensen zo weinig opkomen voor mensen die publiekelijk afgetuigd worden; het is niet in hun belang.quote:Wanneer spring je nu iemand achterna, die in het water is gevallen? En wanneer doe je dat niet? En als je dat dan wel of niet doet, waarom dan?
Je gaat nu wel erg specifiek in op één voorbeeld, en het risico daarbij is dat je 'overfocust' op een bepaalde plaats, en/of een bepaalde tijd, en/of een bepaald individu. Vergeet niet dat je van individuen geen algemene regels af kunt leiden, noch vice versa.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:33 schreef Henk-Jan het volgende:
N.a.v. het laatste: en mensen die dat wel doen dan? Waarom laten zij hun groepsinstinct prevaleren boven het eigenbelang?
Ik denk dat dit iets instinctiefs is. Bij ratten is dit in extreme mate te vinden. Wanneer ratten bijv. onbekend voedsel vinden, zal 1 rat eerst wat voedsel nemen. Wanneer die rat blijft leven, volgen de andere ratten ook. De ene rat neemt zeg maar het risico voor de hele groep.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:33 schreef Henk-Jan het volgende:
N.a.v. het laatste: en mensen die dat wel doen dan? Waarom laten zij hun groepsinstinct prevaleren boven het eigenbelang?
Ofwel: groepsbelang.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:39 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat dit iets instinctiefs is. Bij ratten is dit in extreme mate te vinden. Wanneer ratten bijv. onbekend voedsel vinden, zal 1 rat eerst wat voedsel nemen. Wanneer die rat blijft leven, volgen de andere ratten ook. De ene rat neemt zeg maar het risico voor de hele groep.
Nouja, ik haal het voorbeeld erbij om te laten zien wat ik bedoel.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je gaat nu wel erg specifiek in op één voorbeeld, en het risico daarbij is dat je 'overfocust' op een bepaalde plaats, en/of een bepaalde tijd, en/of een bepaald individu. Vergeet niet dat je van individuen geen algemene regels af kunt leiden, noch vice versa.
Er kunnen vele redenen voor zijn, bijvoorbeeld: iemand voelt zich wel betrokken bij de individu (ie. hij "vindt" dat daar een genenbelang in zit). Iemand kan ook een 'afwijkend' geval zijn.
Ik had inderdaad de vraag verkeerd gelezen.. Ik had het andersom gelezen, dus waarom gaat men soms uit van groepsbelang.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:39 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ofwel: groepsbelang.
Impliciet leidt je ook de aandacht af van de 'algemene regel' door te focussen op één persoon. Eén persoon kan nooit model staan voor de massa. Zeker niet in geval van de mens, die geplaagd wordt door allerlei bijkomende factoren als 'opvoeding', 'sociale context', etc.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:41 schreef Henk-Jan het volgende:
Nouja, ik haal het voorbeeld erbij om te laten zien wat ik bedoel.
Werkelijk? Gedachten komen toch gewoon 'in je op'? Je overweegt ze wel, maar 'verzint' ze niet: ze borrelen gewoon in je hoofd op. Je bewustzijn kan niet meer dan datgene wat 'aangeboden' wordt, tegen elkaar afwegen. Gedachten 'verzinnen' doet je bewustzijn niet.quote:Je ervaart toch zelf dat je afwegingen maakt tussen verschillende 'belangen' in veel wat je doet.
Wiedes, de evolutie is ook nooit gemaakt op auto's. Niettemin kan je in het verkeer interessante sociale verhoudingen waarnemen hoorquote:Of dat nu is als je in de auto zit (laat ik die man nu voorgaan of niet, ik heb haast)
Zie eerdere post.quote:of wanneer je een drenkeling ziet,
Dat is meer sociaal-cultureel bepaald dan 'zuiver evolutionair', hoewel ook daar natuurlijk dergelijke belangen mee kunnen spelen. Als je werkelijk verliefd op haar bent, zul je meegaan als jij denkt dat je haar daarmee behoudt. Immers, jij wilt met haar je genen doorgeven en dat is je wel wat waard.quote:of wanneer je ruzie hebt met je vriendin of je nu wel of niet naar haar ouders gaat vanavond...
Zeker. De wereld is niet simpel.quote:Dat zijn toch allerlei afwegingen tussen verschillende belangen.
Het is niet zo dat je genen het enige zijn waar je aan denkt; zoals ik al zei, de mens is een complex wezen, zeker met z'n uitgebreide sociale structuren. Wat niet wegneemt dat aan de basis van vrijwel alle gedrag gewoon 'neuken' ligt. Bot gezegdquote:En soms laat je dan je eigenbelang varen, soms laat je het groepsbelang varen. Waarom? En hoe gaat dat in z'n werk?
Ik vind dat moeilijk om evolutionair te verklaren.
Gelukkig, zo ken ik je weerquote:Op woensdag 15 september 2004 14:52 schreef Henk-Jan het volgende:
Toch vind ik het geen antwoord op mijn vragen. Want ethiek heeft te maken met de afweging tussen de eerdergenoemde belangen (eigen- en groepsbelangen, en wat dies meer zij). Laat ik het zo stellen, om maar eens met een uitgekauwd onderwerp op de proppen te komen:
Niet individueel leven is belangrijk, het voortbestaan van genen is belangrijk. Daaronder vallen automatisch 'overlevingsdrang' en 'voortplantingsdrang'.quote:Evolutie stelt: leven is belangrijk, drang om te overleven, drang om voort te planten.
Omdat niet individueel leven van belang is. Als aanstaande ouders een kind verwachten waarin zij veel energie moeten steken, terwijl ze weten dat de geinvesteerde energie niet ten goede gaat komen aan het doorgeven van hun genen (ie: kind heeft "slechtere overlevingskansen", moge dat fysiek of sociaal zijn), dan zullen ze die investering niet willen doen, en een moment afwachten waarop de investering wél de moeite waard is. Op die manier bedienen zij de belangen van hun genen veel beterquote:Toch worden kinderen geaborteerd als zij onwenselijk zijn. Dat is een keuze, een afweging die je maakt. Op grond waarvan maak je zo'n afweging? Wat brengt je tot zo'n beslissing?
Daar zit helemaal niets lastigs; ook hier is het eigenbelang.quote:Dat vind ik gewoon een interessante vraag, omdat daar juist het moeilijke zit.
Om maar eens met iets anders te beginnen?quote:Met dit soort dingen houden ethici zich ook bezig. Als het mogelijk is om mensen te klonen, màg het dan ook? Waarom zou het niet mogen? Waarom zou het wel mogen?
Zeg 't maar. Je krijgt een Nobelprijs als je het antwoord weetquote:Nu gaat het er mij niet om een inhoudelijke discussie te starten, maar wat triggert onze beslissingen?
Ja.Overkoepelende waarden waarvan alle groepen menen dat ze nodig zijn om het geheel zo goed mogelijk te laten lopen. Maar die waarden zijn dus wel puur mensgebonden. Zou je bv die regels bij een buitenaardse beschaving bekijken, dan kunnen deze heel anders zijn. ( om es ff op de SF toer te gaan )quote:Op woensdag 15 september 2004 13:22 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
entiteit bedoel je zeker
maar we zijn het er wel over eens dat er bepaalde 'overkoepelende' waarden zijn?
Die afwegingen kun je idd heel moeilijk verklaren. Die schommelingen zijn normaal, maar wijken niet teveel van elkaar af ( er is een bepaald gemiddelde, het algemene karakter) Maar ej, het idee is dan ook niet om de hele menselijke geest zo te ontrafelen. Ik vond het alleen met de grote lijnen wel aardig verklaarbaar.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:41 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Nouja, ik haal het voorbeeld erbij om te laten zien wat ik bedoel.
Je ervaart toch zelf dat je afwegingen maakt tussen verschillende 'belangen' in veel wat je doet. Of dat nu is als je in de auto zit (laat ik die man nu voorgaan of niet, ik heb haast) of wanneer je een drenkeling ziet, of wanneer je ruzie hebt met je vriendin of je nu wel of niet naar haar ouders gaat vanavond... Dat zijn toch allerlei afwegingen tussen verschillende belangen. En soms laat je dan je eigenbelang varen, soms laat je het groepsbelang varen. Waarom? En hoe gaat dat in z'n werk?
Ik vind dat moeilijk om evolutionair te verklaren.
Je moet die twee halve bollen Plutonium ook niet tegen elkaar aanhouden tijdens je prakticumquote:Op woensdag 15 september 2004 15:44 schreef Haushofer het volgende:
ik voel me lichtelijk radioactief op dit moment
Nou, om op je abortusvoorbeeld te komen: door de ontwikkeling hebben mensen natuurlijk wel een ander soort overlevingsdrang gekregen. Als je op je 18e abortus pleegt, dan verkies je bv een carriere en ontwikkeling boven het idee om een kind te krijgen. En dat hangt dan weer net af van je karakter, daar is geen algemene beschrijving voor te geven.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:52 schreef Henk-Jan het volgende:
Toch vind ik het geen antwoord op mijn vragen. Want ethiek heeft te maken met de afweging tussen de eerdergenoemde belangen (eigen- en groepsbelangen, en wat dies meer zij). Laat ik het zo stellen, om maar eens met een uitgekauwd onderwerp op de proppen te komen:
Evolutie stelt: leven is belangrijk, drang om te overleven, drang om voort te planten. Toch worden kinderen geaborteerd als zij onwenselijk zijn. Dat is een keuze, een afweging die je maakt. Op grond waarvan maak je zo'n afweging? Wat brengt je tot zo'n beslissing?
Dat vind ik gewoon een interessante vraag, omdat daar juist het moeilijke zit. Met dit soort dingen houden ethici zich ook bezig. Als het mogelijk is om mensen te klonen, màg het dan ook? Waarom zou het niet mogen? Waarom zou het wel mogen?
Nu gaat het er mij niet om een inhoudelijke discussie te starten, maar wat triggert onze beslissingen?
Hoef ik nooit meer mn nachtlampje te gebruikenquote:Op woensdag 15 september 2004 15:46 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je moet die twee halve bollen Plutonium ook niet tegen elkaar aanhouden tijdens je prakticum
Ik vond je altijd al een stralende verschijningquote:Op woensdag 15 september 2004 15:48 schreef Haushofer het volgende:
Hoef ik nooit meer mn nachtlampje te gebruiken
(de eerste paar miljard jaar iig niet)
Volgens mij zijn daar wel modellen van. De zogenaamde speltheorie.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:31 schreef Doffy het volgende:
Daar zijn geen vaste regels voor te geven (misschien dat ze bestaan, maar ik ken ze niet). Evolutionair gezien zou ik zeggen: je redt groepsgenoten ('familie' etc.), maar de rest zal je worst wezen. Maar dat miskent natuurlijk de inter-sociale verhoudingen die ook kunnen bestaan. Maar het verklaart bijvoorbeeld wel waarom mensen zo weinig opkomen voor mensen die publiekelijk afgetuigd worden; het is niet in hun belang.
Gewoon, game-theory.quote:Op woensdag 15 september 2004 20:37 schreef digitaLL het volgende:
Volgens mij zijn daar wel modellen van. De zogenaamde speltheorie.
Weet jammer genoeg de engelse benaming ervan niet
In een groep samen leven heeft simpelweg voordeel. Als je iets van economie af weet, weet je ook dat 2 mensen meer kunnen "produceren" als ze samenwerken/handel drijven, als wanneer ze elk afzonderlijk werken.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:33 schreef Henk-Jan het volgende:
N.a.v. het laatste: en mensen die dat wel doen dan? Waarom laten zij hun groepsinstinct prevaleren boven het eigenbelang?
Poging. En een kikje.quote:Henk jan:
maar wat triggert onze beslissingen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |